Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Mr.hifi (09.06.18 11:31 ), lest 10137 ganger
Ticker: APCL
Endret: 12.06.18 02:11

Apcl...en tråd til seriøs debat...

Det vælter frem med tråde hvor titler er nærmest latterlige og totalt useriøse...

Denne tråd er til seriøs debat....alle er selvfølgelig velkommen til at bidrage konstruktivt og argumentere for eller imod apcl casen....

Innlegg av: Mr.hifi (09.06.18 11:40 ), lest 7190 ganger
Endret: 09.06.18 11:46

RE^1: Apcl...en tråd til seriøs debat...

Jeg mener at der er stor sandsynlighed for sosp forlængelse...

Senegal er godt klar over at alternativet er rop abitration/voldgiftssag..
Alle ved godt at franske total har overtaget rop licensen og begyndt at udforske rop licensen....

Det vil være gambling fra Senegals side hvis ikke de går i dialog med apcl...

Yderligere har Senegal ikke brug for alt for meget opmærksomhed om rop licensen af indenrigspolitiske årsager....her tænker jeg på hele salgsprocessen der var angående rop licensen....

Senegal har så vidt jeg vudere alt at vinde ved at være imødekommende over for apcl.... alternativet kan blive fatalt for Senegal...

Derfor tror jeg at sosp forlængelse er nærtstående..

Det har hele tiden været min overbevisning at det bliver det endelige udfald om sosp og så gør det jo ikke noget at de artikler som seriøse medier har skrevet det sidste stykke tid faktisk skriver præcist om det scenarie og faktisk også om ROP kompensation...
Innlegg av: Andyo (09.06.18 11:45 ), lest 7169 ganger
Endret: 09.06.18 11:49

Synes det strammer seg godt til nå og det er mye som kan skje i nær tid både i Senegal som er godt på overtid og også nå i Gambia etter nylig utvikling @ ICSID.

Dette beviser nemlig at de så tidlig som 10. mai i fellesskap sender inn et ønske om å dele dette ned til en sak. Det kan jo ikke bli større kontrast til situasjonen frem til da hvor det ikke var dialog. Nå VET vi med sikkerhet at de snakker sammen.

-"May 10, 2018 The parties file a request for the discontinuance of the proceeding pursuant to ICSID Arbitration Rule 43(1)")

-June 7, 2018 The Tribunal issues a procedural order taking note of the discontinuance of the proceeding pursuant to ICSID Arbitration Rule 43(1).

"The parties file" - i fellesskap ønsker en sak ( ikke bestemt av ICSID)
"The tribunal issues procedural order taking note - (noterer seg ønsket fra partene)

Det kan jo ikke bli større kontrast til situasjonen frem til da hvor det ikke var dialog. Nå VET vi med sikkerhet at de snakker sammen.

Her må der muligens ligge fordeler/årsaker inni bildet. Hva kan det være? Det er vel knapt andre alternativer enn forhandlinger? Det er opplagt lettere å forhandle på et saksnummer enn tre? Ikke minst er det lettere å kladde ned og etterhvert skrive noe juridisk bindende på en sak kontra tre?

Så har vi tidsaspektet da, dette ble jo først gjeldende 7. juni, det var på torsdag. Vil det si at det er først nå de kan fullføre eventuelle forhandlinger? Det er i alle fall logisk for meg. Tilfeldighetene har det også at det var på samme dag som Sarella også solgte sine siste aksjer. Som tidligere er det da fristende å tenke at det kan være en major inne i bildet ?

Vi kan glede oss over at det skjer noe nå, det er det ingen tvil om, og vi kan også glede oss over at vi kan bevise at partene snakker sammen. Det er vanskelig å ikke kalle det betydelig fremdrift utifra en aksjekurs på 1,20`?

Risk / reward ser desto mer attraktiv ut pr. nå her vi står :)
Innlegg av: Mr.hifi (09.06.18 11:57 ), lest 7105 ganger

RE^2: Apcl...en tråd til seriøs debat...

Andyo husker du denne?

Africa intelligence
24-4-2018..Bryan Cave partner A. Sarac underemployed after AP arbitration
After being hired by the Gambian government in late 2017 to promote new offshore permits, as of the past few [...]

Måske det kan have tilknytning til 10 maj dialogen????

"May 10, 2018 The parties file a request for the discontinuance of the proceeding pursuant to ICSID Arbitration Rule 43(1)")
Innlegg av: thief (09.06.18 12:16 ), lest 7055 ganger

Bra innlegg gutter:)

Virker som det nærmer seg veldig avgjørelse på ting,sommeren kan bli magisk:)!!Oppsiden her er enorm i forhold til nedsiden!Husker kursen var rundt 4.5-5kr forrig gang,FØR den endelige signeringen på HOT!Hadde man fått den i boks ville vel vi vært fint opp mot emi,7-8kr.Og tosifret når man hadde nærmet seg drilling !!Verdiene vi snakker om er store her.

Så blir det løsning i Gambia el Senegal,flyr vi høyt.Skulle det bli jackpott(beholde noe begge steder),sky is the limit:)!Og legger man i sammen mange løse tråder(rykter osv.)peker det i retning at apcl ikke går tomhendt i fra dette.

Gleder meg til de kommende dager/uker,ting kan komme når som helst nå!

God helg!
Innlegg av: Warom (09.06.18 12:17 ), lest 7059 ganger
Endret: 09.06.18 12:24

Jeg er egentlig mest fornøyd i icsid saken(e) at de sammen har blitt enige om noen ting som helst;)

Det må derfor være dialog(som jo Andyo er inne på) og dialog er jo som kjent en god forutsetning for å kanskje i fellesskap kunne komme til enighet :)

Edit;
I Senegal er jeg personlig bort i mot 100 % sikker på at noe ordner seg. Hva det til slutt blir gjenstår for meg å se, men at vi får «orden på» SOSP tar jeg nermest som en selvfølge(gitt ROP-rotet). En evnt andel på ROP er en «vill bonus» jeg omfavner med begge hender:)

Innlegg av: rischioso (09.06.18 13:34 ), lest 6915 ganger
Endret: 09.06.18 13:48

Andyo,

RE - Det kan jo ikke bli større kontrast til situasjonen frem til da hvor det ikke var dialog. Nå VET vi med sikkerhet at de snakker sammen.

* Det vet vi IKKE av den enkle grunn at hvis de virkelig var i en situasjon der de så for seg at de kunne komme til en enighet så ville de ikke ha kjørt saken videre, men heller kommet til en enighet og gitt ICSID beskjed om å avslutte for hva er så meningen med å skulle la betydelig kost påløpe fremover om de er en en dialog som kan føre til en enighet - absolutt ingen logikk i det...

Mao, alt tyder jo heller på at de er langt fra hverandre - så langt fra hverandre at det må kjøres en kostbar og ikke minst langtekkelig arbitration sak hvor alle påstander om at Gambia ikke har et ønske om å ta en betydelig kostnad og ikke vil risikere å tape saken faller i grus.

Nå er det alvor noe som betyr at Gambia er innstilt på å ta både kost og risk gjennom å kjøre saken og av samme grunn blir det så fjernt fra en realitet som det kan få blitt og fortsatt påstå noe annet...

Men for al del - om man ønsker å fortrenge virkeligheten så får jo det være opp til den enkelte, men det ender dessverre gjerne opp med å bli så veldig mye dyrere...

-------------

I tillegg til at vi nå har fått en bekreftelse på at partene er langt i fra hverandre og at Gambia er innstilt på å kjøre løpet helt ut så kan det jo være greit å notere seg at nå er Frank Timis (Sarella) helt ute.

Historien viser at når han tidligere har sneket seg ut bakdøra så har caset kollapset og småsparerne sitter igjen med regningen - mao, har mistet alt...

Mer om det kan man finne her:

https://www.google.com/search?client=firefox-b-ab&ei=YLwbW9uOFo2GgQailZTwDA&q=frank+timis+regal&oq=frank+timis+regal&gs_l=psy-ab.3...3805.7250.0.7486.14.14.0.0.0.0.126.1462.6j8.14.0....0...1c.1.64.psy-ab..0.9.983...0j0i7i10i30k1j0i10k1j0i7i30k1j0i13k1j0i8i7i30k1j0i13i10i30k1j0i13i30k1j0i8i13i30k1.0.eqgqVv_YDWw

Fortsatt God Helg!
Innlegg av: Liverbirds (09.06.18 13:50 ), lest 6830 ganger

Er meldingen fra ICSID noe media har kommentert? Spennende å lese deres tolkning av meldingen.
Innlegg av: Ravse (09.06.18 13:52 ), lest 6832 ganger

rischioso,

De to sager er lukket med reference til:

Rule 43
Settlement and Discontinuance

(1) If, before the award is rendered, the parties agree on a settlement of the dispute or otherwise to discontinue the proceeding, the Tribunal, or the Secretary-General if the Tribunal has not yet been constituted, shall, at their written request, in an order take note of the discontinuance of the proceeding.

Vi ved derfor så sikkert som Amen i kirken, at parterne er i dialog og har opnået en eller anden form for enighed. Om det er positivt eller negativt må tiden vise.
Innlegg av: rischioso (09.06.18 14:01 ), lest 6784 ganger
Endret: 09.06.18 14:06

Ravse,

sakene er ikke lukket, men slått sammen til 1 sak.

Rule 43/1 kom i stand fordi Gambia hadde et ønske om å få saken(e) avvist.

Dette har de da ikke fått medhold i og alle 3 sakene er slått sammen til 1 sak som nå skal kjøres videre.

At Gambia søkte om å få saken avvist forteller vel heller at de ikke har snakket sammen om noen løsning.

At sakene nå er slått sammen til 1 og at ICSID prosederer med en ordre 1 betyr jo ikke annet enn forberedelse av å kjøre saken.

At OCSID nå forbereder saken betyr jo at de fortsatt ikke har noen dialog som kan føre til noen løsning.

Dette både hver for seg og til sammen forteller jo at det ikke har vært ei heller er noen dialog som vil kunne føre til noen enighet.

Det forteller heller det motsatte gjennom at nå samles alle tre sakene under en og samme sak og denne saken skal kjøres nettopp fordi det ikke finnes noen form for dialog hvor man ser for seg en enighet.

Om partene hadde hatt noen dialog som kunne ha ført til en enighet så hadde de kunne ha satt saken på hold for så og komme til en enighet og dermed avsluttet saken.

Når nå ICSID forbereder saken gjennom "ordre 1" så betyr ikke det annet enn at saken skal kjøres på ordinær måte.

Draft på en ordre nr 1 finner du her:

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=22120692
Innlegg av: jjdnoi78 (09.06.18 13:58 ), lest 6793 ganger

ris-otto nu kan man jo godt være i dialog mens sagen kører. hvis man bliver enig dropper man retsagen hvis ikke kører den vidrer.
Innlegg av: rischioso (09.06.18 14:08 ), lest 6749 ganger
Endret: 09.06.18 14:12

jjdnoi78

partene kan når som helst under hele saken frem til rett i forkant av at ICSID har tatt en avgjørelse komme til en enighet, MEN jeg uttaler meg om det som har skjedd og det som nå skjer så forteller det at de er langt fra hvernadre hvor verken kost eller risk er med på å få Gambia til å endre mening så langt gjennom at sakene nå er samlet sammen til en 1 sak som forberedes til å kjøres gjennom ordre nr 1 prosedyren.

Hadde partene vært i nærheten av å kunne komme til en løsninhg så ville man ikke ha gjort disse forberedelsene, men satt saken på hold.

Når man så velger å forberede saken hvor det påløper betydelig kost for partene så forteller jo det at partene ikke er i nærheten av komme til noen enighet.
Innlegg av: jjdnoi78 (09.06.18 14:10 ), lest 6737 ganger

he he jeg elsker når rissoto går i panik!! hihi tossen sider i norge og tror han er i thailand:) fjolset lever i en fantasi verden og af børs:)
Innlegg av: rischioso (09.06.18 14:22 ), lest 6692 ganger

Ingen panikk her i gården og jeg er faktisk tilbake i Norge - ankom Norge med Norwegian flight DY 7202 den 07.06.

Blir i Norge 3-4 mdr og så tilbake til Thailand.

Så nå har du førstehåndsinfo både om arbitration utviklingen og min lokasjon.

Når du sitter i DK rundt juletider med en tuborg i den ene hånda og en mandelmassenasse i den andre så vet du at jeg gjør alt annet enn det...;)
Innlegg av: AttOgFram (09.06.18 14:12 ), lest 6730 ganger

Jeg har (nesten dessverre) vært involvert i en del voldgiftssaker. I dem var det alltid dialog partene i mellom for å løse praktiske problemer, og det virker jo som om APCL og Gambia har funnet ut at det er mer praktisk og billigere å føre en sak i stedet for tre saker som går på veldig mye av det samme (innser at 38 og 39 var annerledes enn 40, men jeg syntes aldri jeg så en fornuftig grunn til å kjøre det som en egen sak).

Så det er bra (og forventet) at de kan snakke sammen for å få voldgiften videre på mest fornuftig måte. Men denne konsolideringen som har foregått nå, bety hverken at partene er i en dialog eller forhandlinger på vei mot en minnelig overenskomst, eller at partene står så langt fra hverandre at de ikke kan bli enige.

Med andre ord, dialog er bra, men prosessen går fortsatt videre. I mine øyne er ikke denne konsolideringen noe som påvirker voldgiftssaken noe særlig, hverken i positiv eller negativ retning - bortsett fra at det blir mer praktisk og billigere for alle parter, dersom det faktisk ender opp med at voldgiften blir gjennomført. Andre kan jo selvfølgelig se helt annerledes på det, det ser vi jo fra innleggene (med både positive og negative fortegn).

Det virker jo heller ikke som om APCL har funnet det nødvendig å børsmelde denne utviklingen nå eller etter at de i Mai ble enige med Gambia om å be om en konsolidering av de tre sakene, og det betyr vel at de ikke ser på dette som så veldig store nyheter.
Innlegg av: Fluefiskeren (09.06.18 14:18 ), lest 6710 ganger

Enig i at det nok er Senegal som ligger fremst i løypa.

First we take Manhattan, then we take Berlin!
Innlegg av: AttOgFram (09.06.18 14:20 ), lest 6716 ganger

rischiso,

at sakene nå har blir slått sammen til en, betyr hverken at saken er blitt avvist under 41(5) eller at den ikke blir det.

Dette har ingen ting med den saken å gjøre. Så den gjenværende saken kan fortsatt godt avvises (det tror jeg forøvrig ikke er særlig sannsynlig), den kan gå videre i voldgiftsprosessen, eller partene kan komme til enighet.

Men i og for seg enig med deg i at de ikke har kommet til enighet ENNÅ, da hadde det ikke vært grunn til å konsolidere. Derfor KAN de jo bli enige på Mandag...
Innlegg av: rischioso (09.06.18 14:37 ), lest 6646 ganger
Endret: 09.06.18 14:39

RE - Men i og for seg enig med deg i at de ikke har kommet til enighet ENNÅ, da hadde det ikke vært grunn til å konsolidere. Derfor KAN de jo bli enige på Mandag...

* Ja, men ikke på en hvilken som helst mandag - Nei, sannsynligheten er mikroskopisk for en enighet i nærmeste fremtid for sammenslåingsprosessen med tilhørende ordre nr 1 prosessen koster penger - alt hva ICSID bruker tid på koster.

Kost er som kjent viktig for begge parter og om de hadde vært i nærheten av en løsning så ville de ha satt ICSID på hold hvor deres advokater hadde finskrevet enighetsprotkollen og sakene 17/38, 17/39 og 17/40 hadde vært trukket tilbake og ikke samlet under en og samme paraply 17/38 med tilhørende ordre nr 1 prosessen.

Mao, dette tilsier at partene er så langt fra hverandre at prosessen fortsetter som tidligere hvor den eneste forskjellen er at nå har man kun et saksnr å forholde seg til (17/38)...
Innlegg av: permph (09.06.18 14:46 ), lest 6613 ganger
Endret: 09.06.18 16:10

Innlegg av: permph (09.06.18 14:46 ), lest 6616 ganger
Endret: 09.06.18 16:09

Ris, du svammlar. Förloppet denna gången påminner om 2014. Exakt samma beslut och lagrum. Processen sätts inte på hold.
Innlegg av: AttOgFram (09.06.18 15:02 ), lest 6562 ganger

rishcioso,

jeg er jo for en gangs skyld enig med deg, men det utelukker jo ikke at de kommer til enighet allikevel, om det blir på Mandag eller neste dag/uke/måned/år.

Men helt klart, hadde de i prinsippet vært enige eller nær en enighet nå, så hadde det ikke vært nødvendig med dette steget.

permph,

Prosessen går videre (også 41(5)), så hva som skjer videre er vel ikke mere klart enn det var før bortsett fra at det nå er en sak i stedet for tre.
Innlegg av: rischioso (09.06.18 15:09 ), lest 6519 ganger

A&F,

dette er ikke første gangen at du sier at du for "en gangs skyld" er enig med meg og av samme grunn kan du ikke si for en gangs skyld "hver gang" - men for all del, alltid hyggelig når man er enig - selv om det kun er om noe - hver gang...:)
Innlegg av: Fluefiskeren (09.06.18 15:03 ), lest 6546 ganger

Permph

Se hva Mr. Hifi kalte trådtittelen. Tror han mente en seriøs debatt om APCL og ikke en useriøs debat om Risch.
Innlegg av: rischioso (09.06.18 15:05 ), lest 6535 ganger
Endret: 09.06.18 15:11

Helgekos for de som har en interesse av å vite litt mer om og rundt arbitration, forbedringer med tilhørende eksempler fra andre saker som har fått medhold i bl.a annulering og hva som ble lagt til grunn osv.

IMPROVING THE SYSTEM OF INVESTOR-STATE
DISPUTE SETTLEMENT: AN OVERVIEW

https://www.oecd.org/investment/internationalinvestmentagreements/35808448.pdf
Innlegg av: storm.com (09.06.18 15:07 ), lest 6532 ganger

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1813419388722965&set=p.1813419388722965&type=3&ifg=1

Innlegg av: storm.com (09.06.18 15:11 ), lest 6520 ganger

43 (1) som det refereres til kan altså være avtale om forlik.
Innlegg av: rischioso (09.06.18 15:25 ), lest 6458 ganger

storm,

nå lager du storm i vannglass....

Hvor står det skrevet at sak 17/38 er i prosess om et forlik 43(1) alternativt 43(2)?

Meldingen som er skrevet under sak 17/38 er følgende:

LES - June 7, 2018 - The Tribunal issues Procedural Order No. 1 consolidating ICSID Cases African Petroleum Gambia Limited and APCL Gambia B.V. v. Republic of The Gambia (ICSID Cases No. ARB/17/38), African Petroleum Gambia Limited and APCL Gambia B.V. v. Republic of The Gambia (ICSID Cases No. ARB/17/39), and APCL Gambia B.V. v. Republic of The Gambia (ICSID Cases No. ARB/17/40).

* Mao, dette gjelder ikke annet enn sammenlåing (consolidation) av 3 saker til 1 sak.

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/pendingcases.aspx?status=p

Referansen din til 43(1) angående forlik finner du her som enn opplysning på ICSID sine sider men har ikke noe å gjøre med melding av 07.06...

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/process/Discontinuance-of-Proceedings.aspx

Dette er jo et typisk eksempel på hvordan "noen" kan manipulere andre til å tro noe helt annet enn det som faktisk er tilfellet for egen vinnings skyld noe som har skjedd både titt og ofte i dette caset - dessverre....

Når den enkelte har tilgang på det som er skrevet så burde det være helt unødvendig å skulle la seg lure av andres misledende tolkninger...
Innlegg av: AttOgFram (09.06.18 15:19 ), lest 6486 ganger

storm.com,

43(1) som det refereres til her går på at sak 39 og sak 40 ble trukket, fordi partene konsoliderte dem inn i sak 38. Hverken mer eller mindre.

Derfor KAN de godt komme til forlik om sak 38 også, men det er altså en helt annen ting som du ikke kan trekke noen som helst konklusjoner ut av fra det som er presentert nå.
Innlegg av: storm.com (09.06.18 15:24 ), lest 6474 ganger

AogF..

Ja jeg er enig med deg i deg..prøver ikke å trekke noen konklusjoner, men at de er godt på vei er det ingen tvil om. Så gjenstår det å se hva som kommer ut av dette, ok.:)
Innlegg av: rischioso (09.06.18 15:35 ), lest 6418 ganger

RE - men at de er godt på vei er det ingen tvil om.

* Godt på vei til hva?

Du virker å mene forlik, men det er jo ikke tilfellet. Det de er godt på vei til er å starte arbitration prosessen og ingeting annet...
Innlegg av: rischioso (09.06.18 15:33 ), lest 6442 ganger
Endret: 09.06.18 15:38

A&F

RE - 43(1) som det refereres til her går på at sak 39 og sak 40 ble trukket, fordi partene konsoliderte dem inn i sak 38. Hverken mer eller mindre.

Derfor KAN de godt komme til forlik om sak 38 også, men det er altså en helt annen ting som du ikke kan trekke noen som helst konklusjoner ut av fra det som er presentert nå.

* Hva mener du her?

Nå synes jeg du ordlegger deg veldig merkelig (til å være deg).

Du sier at sakene -39 og -40 er trukket.
De er ikke trukket, men samlet som en felles sak under -38, mao flyttet

Så sier du følgende: dermed kan de godt komme til et forlik om -38 også.

Hvilket annet forlik er det du refererer til for sakene -39 og -40 er verken blitt trukket eller forlikt, MEN samlet under sak -38.

Mao, ingenting er endret overhodet. Alle 3 saker er som tidligere bare samlet under et saksnr (17/38).

Enig - helt eller delvis? :)
Innlegg av: Andyo (09.06.18 15:52 ), lest 6380 ganger

rischioso.

Velkommen tilbake til moderlandet :) Som du sikkert forstår så har jeg ikke noe problem med å svare deg, men tatt i betraktning slik du har operert her inne og at du vet gjentatte anledninger kommer med direkte feilaktig og misledende informasjon, så bruker jeg ikke mer tid på deg. Finnes ikke noe troverdighet i deg. Håper du får litt frisk luft mellom ørene her hjemme før du flyr ned igjen (tar nok ikke skade av det) og jo god helg.
Innlegg av: User1 (09.06.18 15:54 ), lest 6366 ganger

De er vel kanskje blitt enige om forlik om sak nr 39 og 40 da, og siden utfallet er forventet å bli det samme på alle 3 så konsoliderer de sakene (?) det står jo her at «the parties has agreed on discontinuance» på sak 39 og 40. Mulig det bare er noe formelt som gjenstår før det kommer en ‘concluded’ status også på sak 38?
Innlegg av: Yess (09.06.18 15:54 ), lest 6368 ganger

Nå er det tydelig Risc svetter og sliter litt med å sitte utenfor APCL. Det er mer og mer sannsynlig at det går mot en positiv løsning både i Senegal og Gambia (ref. diverse tråder/medieomtale) de siste ukene.
Kan bli en meget god uke som kommer i APCL.
Innlegg av: rischioso (09.06.18 16:09 ), lest 6323 ganger

Andyo,

helt ok at man tar den når man blir svar skyldig - det er jo heller ikke første gangen..)

User1,

hvis man hadde inngått forlik om 2 av 3 saker så hadde disse sakene blitt fjernet og ikke samlet sammen under en annen sak som det ikke er inngått forlik om...

Og aller viktigst, hadde det virkelig vært snakk om et forlik så hadde jo meldingen understreket det med å ref til 43(1) eller 43(2), men det er jo ikke blitt gjort mettopp fordi dette ikke dreier som et forlik, MEN en sammenslåing (consolidation) som meldingen sier.

Men kjør i vei på nye feilaktige spekulasjoner for dette caset består jo av veldig lite annet og lur noen nye inn slik at man får seg noen balkan prosenter før man forsvinner ut igjen...

Yes,

du virker å være like opptatt av svetting her som i ELE. Har du også tatt Jens i hånda og den var like svett som BO sin...??...;)
Innlegg av: Andyo (09.06.18 16:12 ), lest 6324 ganger

Forresten og for de interesserte så Chairman`s statement spennende ser man på følgende uttalelse vedr. Senegal, ref;

"As of the time of writing this report, we
are nearing the deadline after which the dispute will be escalated to arbitration proceedings." (s. 4)

Videre på s. 20 og 21 ser man at "auditor`s decleration" og "Director`s report" var signert 30. April 2018.

Med andre ord så indikerer det at årsrapporten var ferdig utarbeidet innen 30. April 2018 og dermed at "deadline" for å forberede voldgift nå ligger bak oss.

Nå kan det tenkes at de også legger til grunn siste dato for arbeid med rapporten helt frem til AGM. Da skal jo "annual report" godkjennes og signeres ut av styret. Dato for AGM var jo 30. mai 2018.

Så uavhengig av om det er 30. April 2018 eller 30. Mai 2018 som menes som siste dato for "writing this report", så er vi på overtid her vi står 9. Juni 2018 og man har ikke annonsert at man forbereder "arbitration".

Det er svært interessant ;) og passer vel fint med de vurderinger man har om løsning på SOSP (og mulig bonus på ROP).

Alt i alt meget spennende dager / uker vi nå går inn i og denne er jo også interessant ser man til Gambia og Rule 41(5). Ledelsen er vel ganske klar på hva de mener om det;

"Based upon the legal advice that we continue to receive regarding our position across these licences, we are confident that these steps are wholly appropriate, legally valid and will lead to a successful outcome for the Company. " s.6

Merk; legally valid

https://newsweb.oslobors.no/message/452905
Innlegg av: rischioso (09.06.18 16:32 ), lest 6284 ganger

RE - "As of the time of writing this report, weare nearing the deadline after which the dispute will be escalated to arbitration proceedings." (s. 4)

Videre på s. 20 og 21 ser man at "auditor`s decleration" og "Director`s report" var signert 30. April 2018.

Med andre ord så indikerer det at årsrapporten var ferdig utarbeidet innen 30. April 2018 og dermed at "deadline" for å forberede voldgift nå ligger bak oss.

* Nå begynner skrønene å bli så dårlige at du kan være tjent med å ikke presentere flere..

Nå er det jo slik at det ikke er noen deadline for å opprette en arbitration sak - deadlines kommer først etter at en sak er blitt opprettet for å kunne holde liv i prosessen.

Deadline det her snakkes om er selskapets egen deadline for hvor lenge de hadde et ønske om å vente på en feedback fra Senegalske myndigheter, men det er jo helt opp til selskapet når de velger å etablere en arbeitration sak - det kan skje i morgen, neste måned, til høsten osv...

Men den egenkomponerte deadline med en twist passet sikkert inn i spekulasjonen om at det da foregår samtaler...:)
Innlegg av: Andyo (09.06.18 16:49 ), lest 6260 ganger
Endret: 09.06.18 17:04

RE^3: Apcl...en tråd til seriøs debat...

"deadlines kommer først etter at en sak er blitt opprettet..."

Nå er du morsom. At du ikke her leser at ledelsen har satt en klar tidsfrist for når de eskalerer dette videre til voldgift er jo utrolig. Det er jo nettopp det dette dreier seg om - deadline for når ledelsen GÅR til sak.

*Så disse skrønene er du mester i selv ;)

Du får lese igjen og igjen så kanskje det går opp for deg til slutt.

"As of the time of writing this report, we are nearing the deadline after which the dispute will be escalated to arbitration proceedings."

Ved tidspunkt for utarbeidelse av denne rapporten, nærmer vi oss fristen etter hvor tvisten vil bli eskalert til voldgift. - fritt oversatt

Det tidspunkt var mest sannsynlig innen 30. April 2018 da rapporten ble signert av revisor samt JP selv og da var ferdig utarbeidet. Derav er nok den dato bak oss som ledelsen selv satt som frist og dermed kan tolkes mot at forhandlinger har ført frem da de ikke har forberedt voldgift her vi står idag godt på overtid. Du må jo ha skylappene på, eller er det at du står utenfor, som gjør at du ikke ser det åpenbare. Ledelsen avventer ikke 1 måned + 9 dager med å forberede voldgift samt meddele markedet om der ikke taler for positivt utfall når vi nå venter "clarity" fra Senegal.

Så må du huske media og deres konkrete informasjon om det samme. Der media viste til 18. April 2018 som dato da forhandlinger var sluttført (ref. Chairman`s uttalelse at ved tidspunkt for utarbeidelse av rapporten nærmer vi oss tidsfrist...) eller 30. April som jeg selv løpende har lagt til grunn. Forhandlinger ble påbegynt "During January 2018" og hadde løpetid på 3 måneder (kontraktsfestet - klausul).

God helg Ris! Du er en fin en. Positiv når du er inne - helt gal når du er ute.

Innlegg av: Mr.hifi (09.06.18 17:32 ), lest 6104 ganger

Attogfram, hvorfor har du investeret i apcl??? Du ved godt hvorfor jeg tror på casen....det har jeg skrevet om i 1 år!!

Men du har vil ikke sat penge i aktien hvis ikke du mener at det kan blive en god investering???? er du kortsigtet eller langsigtet????

Alle ved at jeg er med All The way til eventuelt Oil EXPLORATION!!!

For mig er det ikke gambling men en klar overbevisning om at apcl kommer til at bore efter olie i Vestafrika....god weekend til alle... inklusiv ris-og-otto
Innlegg av: jjdnoi78 (09.06.18 17:51 ), lest 6058 ganger

he he risotto er jo i panik tilstand!! han ihjeltolker alle indlæg idag hi hi hvad er han så bange for??
Innlegg av: thief (09.06.18 18:57 ), lest 5915 ganger

Er helt på linje med Andyo.At de ikke har meddelt noe etter at deres tidsfrist er ute(med god margin),burde tyde på fremgang!Noe annet ville vært håpløst.De sitter vel ikke og tvinner tommeltotter i en mnd etter tidsfrist,for så å komme med at de går videre med saken:)!

Nei,her foregår det forhandlinger,og med de siste ukers skriverier,samsvarer vel det ganske bra:)!

Jeg tipper de beholder sosp(det har vel vært en grei sak),så tar det litt ekstra tid med eventuelt en bit av rop,der er det jo litt å forhandle om!Ikke umulig de går avgårde med 5-10% der oxo!Vet jo ikke hvorfor timis plutselig måtte selge,men han er hvertfall nå borte,let the show begin:)!
Innlegg av: oivindl (09.06.18 19:19 ), lest 5868 ganger

Rischioso, nå er du i det uspiselige, kjepphøye hjørnet igjen. Det singler i glasshus så snart du berører tastaturet.

At du i det hele tatt våger å snakke om andres feilinformasjon.

Minner om at du nylig påstod at det foregikk innsidesalg i APCL.
Videre at Timis var største aksjonær.
Begge deler ble grundig tilbakevist uten at du gav deg av den grunn.

Langt alvorligere enn uenighet om hvordan man tolker den siste utviklingen.
Innlegg av: AttOgFram (09.06.18 19:33 ), lest 5846 ganger

Mr. hifi,

i fjor hadde jeg aksjer for en god del men solgte meg ut. Nå har jeg kjøpt aksjer for et mye mindre beløp. og ser vel egentlig på APCL som en lotto-kupong. Jeg tror vel mest på at det ikke går helt veien, men samtidig er det mye bedre odds enn lotto. Håper jo som alle andre som er inne at dette går bra, og det er jo et veldig morsomt, spennende og "alt eller ingenting" case (det siste er min mening, andre er sikkert ikke enig i det).

Jeg er nok mest kortsiktig akkurat nå, jeg tror aksjen kommer til å gå "til himmels" om det kommer en god nyhet, kanskje mye mer enn det egentlig burde tilsi. Om den kommer, håper jeg å selge med en pen avkastning. Kursen vil sikkert falle tilbake igjen etter at markedet har tatt inn over seg hva det egentlig betyr, da vil jeg se på det mer langsiktig. Hvis jeg da liker eventuell partner og synes planene ser realistiske ut, kan det hende jeg blir sittende eller går inn med et mye større beløp.

Jeg sitter jo i selskapet fordi jeg liker området. Hadde det vært praktisk og kostnadseffektivt, hadde jeg nok kjøpt FAR aksjer, det er jo mye et tilsvarende case bortsett fra at de jo har kommet mye lengre og har en helt annen status (men samtidig også en helt annen market cap). APCL er et mye mer risikabelt, men også mye mer volatilt case (på godt og vondt).

Det betyr ikke at jeg ikke ser ganske realistisk på ting og hva som blir rapportert, meldt og ellers sagt. Alle har jo selvfølgelig en forskjellig tilnærming, men jeg leser det jeg leser, mener det jeg mener, og synes fakta er de samme om jeg er inne eller ute.

Det jeg sier, det mener jeg, og jeg kommer aldri til å forsøke å bløffe noen om noe som helst. Men det kan jo folk tro som de vil om...

Var det en grei (men lang) forklaring?

Innlegg av: rischioso (09.06.18 20:22 ), lest 5771 ganger
Endret: 09.06.18 20:23

thief,

RE - Er helt på linje med Andyo.At de ikke har meddelt noe etter at deres tidsfrist er ute(med god margin),burde tyde på fremgang!Noe annet ville vært håpløst.De sitter vel ikke og tvinner tommeltotter i en mnd etter tidsfrist,for så å komme med at de går videre med saken:)!

* Vel, legger vi timeline for arbitration i Gambia til grunn så kom det frem allerede tidligi i juli 2017 at myndighetene ikke ville ha noe med selskapet å gjøre:

https://www.offshoreenergytoday.com/african-petroleum-rejects-gambian-license-expiry-talks/

Og først i midten av oktober hele 3 mdr med nettopp tvinning av tommeltotter og sikkert også negl-biting etter at Gambia snudde dem ryggen så etablerte de en ICSID sak (17/38)....

Og nå over 8 mdr senere så har saken fortsatt ikke startet og nå ble det meldt at alle 3 sakene er samlet til 1 (17/38) ... ting tar tid...

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/pendingcases.aspx?status=p
Innlegg av: AttOgFram (09.06.18 20:33 ), lest 5744 ganger

rischioso,

dette er jo egentlig litt å koke suppe på en spiker, men sakene 39 og 40 ER trukket (men bare fordi de er konsolidert med sak 38).

Det betyr ikke noe fra eller til, men det er jo en del som fokuserer på at de to sakene er trukket. Det er riktig nok, men ganske uvesentlig (fordi de er konsolidert inn i 38 som er den saken som gjenstår).

Enig?
Innlegg av: rischioso (09.06.18 21:03 ), lest 5688 ganger

A&F,

jeg er enig med deg helt til termen trukket.

Med trukket kan man forstå at sakene ikke lengre er aktive og det er de jo.

Jeg mener flyttet er en mer riktig beskrivelse og kan ikke misforstås. Med flytting så mener jeg elektronisk fra mappe -39 og -40 til mappe 17/38 hvor da alle 3 sakene ligger samlet og er like aktive som før flyttingen hvor den eneste forskjellen er at alle 3 sakene har fått et og samme saksnr.

Enig - helt eller delvis?
Innlegg av: thief (09.06.18 21:27 ), lest 5636 ganger

risotto,trenger ikke svare meg,for leser ikke innleggene dine,og svarer ikke tilbake.Så bare nicket mitt i linje 1,mer leste jeg ikke og hopper bare over alle innleggene dine.Så du får skrive med andre:)
Innlegg av: oivindl (09.06.18 22:08 ), lest 5543 ganger

Får vel minne om denne vurderingen fra Rischioso for fire dager side:
"Så kan man ikke unngå å skjønne at det faktisk virker å være en form for kontakt mellom partene og at det derfor er å forvente at noe hvilken dag som helst fremover kan og vil bli meldt markedet...;)"
Innlegg av: Una-rafting (09.06.18 22:19 ), lest 5521 ganger
Endret: 09.06.18 22:21

Innlegg av: permph (05.06.18 09:15 )

Rischioso, förstår jag dig rätt nu. Du är positiv till AP och caset?

Innlegg av: Una-rafting (05.06.18 09:21 ), lest 4935 ganger

Hva er poenget med å skjønne han nå, når det kanskje om 5 min blir historie og alt det du har forstått ikke gjelder lenger, for alt "er annerledes" nå.. ;) Det eneste du skal stole på vedr. slike folk, er at du ikke kan stole på dem..
Innlegg av: Yess (09.06.18 22:27 ), lest 5481 ganger

Ikke glem at Risc var 99.9% sikker på at ELE ville børsmelde WP/ICO innen EGF (06.06.18). Det skjedde selvfølgelig ikke. Risc er nok redd APCL igjen stikker mot 2 innen han rekker å laste opp igjen.
Innlegg av: Mr.hifi (09.06.18 22:47 ), lest 5433 ganger

Attogfram, tak for dit svar....jeg har en fornemmelse af at du er oprigtig og MEGET objektiv.... respekt for det...No shit...

Jeg har før drillet dig og sagt du ville blive en god topdiplomat...ta det som et kompliment mester....

Ris-og-otto jeg troede.vi skulle have en seriøs debat men du er åbenbart udenfor rækkevidde.... sørgeligt
Innlegg av: Konjagi (09.06.18 23:08 ), lest 5397 ganger

Merkelig men ikke uventet at Richioso lager kvalme her. Det er jo det dette mennesket lever av
Innlegg av: rischioso (09.06.18 23:50 ), lest 5328 ganger
Endret: 09.06.18 23:57

Hifi,

nå skal jeg prøve å være seriøs på deres premisser:

Skal vi bli enige alle sammen om at denne skal til 12-15nok om ikke lenge for både Gambia og Senegal vil løse seg for det kan jo være at de bare har en spesiell sans for humor i Afrika (noe ala oivindl).

Det at de nå samlet alle 3 ICSID sakene betyr jo ikke annet enn at de er i samtaler om tidenes beste avtale og det så blekket spruter - en avtale gjeldende for alle 3 saker på en og samme tid...

Det at selskapet ikke har meldt dette kan jo være at de er redd for at Timis tar en ny inngang om han får vite dette og at problemene vil fortsette så de er enige om å holde avtalen hemmelig så lenge som mulig selv om de kommer i konflikt med meldeplikten..

Kanskje de allerede er i gang med å bore 1 brønn eller 3 og ikke kan sette en emisjon for det ville jo ha avslørt alt så de borer for hånd - tar litt lengre tid, men pytt hva gjør vel det - det viktigste er jo at boringen faktisk er startet...

Senegal er selvfølgelig med på leken så de er blitt enige om at de vil leke hard to catch eller catch me if you can leken, mens de i realiteten har kastet Total på dør for å gi ROP tilbake til APCL...

Total holder en lav profil nettopp fordi dette er direkte flaut og vil kunne gå på omdømme løs om det kommer ut så ingen fare for lekkasje fra den kanten...

Hvis alle er enige om dette og alle tror på det og alle sprer dette videre og alle bare kjøper så trigger jo det en betydelig oppgang. men da må vi også være samstemte om at vi ikke selger for å holde kursen høy - det kan nok bli en utfordring for våre balkanske øretradere, men volumet til disse er jo ikke all verden så vi andre klarer enkelt å balansere ut det om vi står sammen - deal?

It must be hard to be a nisse - Let the oppgang begin basert på all verdens as-sump-tions - moren til all the fuck-ups for sammen er vi som et hardkokt egg.

Håper dette innlegget går igjennom det seriøse nåløyet - hvis så, så fortsetter vi slik hvor alle er enige for da må det jo gå bra, i alle fall en stund. Vi har sett det før og ikke lært av det så da gjør vi det igjen og igjen og igjen...:)

Fortsatt god helg!
Innlegg av: GPACTOR (10.06.18 08:09 ), lest 5079 ganger

Morsomt innlegg.

Hvem er de balkanske øretraderne?
Innlegg av: Una-rafting (10.06.18 11:52 ), lest 4570 ganger

RE^3: Apcl...en tråd til seriøs debat...

Richie-boy kjøpte rundt 1,15 og solgte rundt 1,20.. Så kan du selv resonnere deg frem til hvem som er en ørestrader.

Innlegg av: mrmajestyk (10.06.18 02:03 ), lest 5179 ganger

Da ble det en uleselig riskokertråd denne og. At dere gidder.
Innlegg av: Swordrup (10.06.18 08:39 ), lest 5048 ganger

Rischioso ødelegger alt overalt.

Swordrup
Innlegg av: Liverbirds (10.06.18 08:40 ), lest 5047 ganger

Trist slik du opptrer på HO, ris

At du har kunnskap er det liten tvil om. Måten du opptrer her, og svinger fra negativ og positiv kun for din egen lommebok er det bare et ord for... RESPEKTLØST ovenfor alle brukere av forumet!!!
Innlegg av: Tigerberget (10.06.18 08:46 ), lest 5024 ganger

Det er samme regla fra Riskokeren i ELE.

Ute av aksjen = Krisemaksimering
Inne i aksjen = positive triggere.

Det meste han skriver er mye riktig kunnskap men hvordan han vinkler innleggene positivt eller negativt er kun til hans egen fordel.
Innlegg av: GPACTOR (10.06.18 08:54 ), lest 5034 ganger
Endret: 10.06.18 08:55

Saken er vel den at de fleste og mest hyppig forekommende brukernavnene her på HO er reinspikka haussere som utelukkende lokker og lyver som best de kan til egen fordel.

Liverbird for eksempel er en notorisk hausser som elsker søpleaksjer. Han var selvsagt inne i TSU da det gikk til helvete og han er tydeligvis inne i APCL som er på randen av utslettelse.

Apropos seriøs debatt. Det er kun et par brukernavn på disse trådene som kan betraktes som seriøse (Fluefiskeren for eksempel).

Spekulasjonene, vinklingene, tolkningene, optimismen man forsøker å skape for egen vinnings del er kvalmende søppel.

Mange av brukerne skulle vært kjeppjaget fra forumet på grunn av idiothaussing.
Innlegg av: Una-rafting (10.06.18 10:47 ), lest 4726 ganger

Imens andre spiller smartass (med et brunt skjær på nesen) for å selge inn et baisse innlegg .

Og slikt går no dagan..

HO er et rottereir, med varierende størrelse på rottene.

#kalletspadeforetspade
Innlegg av: Fluefiskeren (10.06.18 08:56 ), lest 5016 ganger
Endret: 10.06.18 09:00

Og det MÅ påpekes ti ganger om dagen? Mr. Hifi startet tråden og ba om en seriøst debatt. Da det begynte å skli ut minnet jeg om nettopp det. Likevel endte det i en Risch- fordømmelsestråd som alltid.

Jeg er så lei..

EDIT Takk Gpactor. Skrev innlegget mitt mens du la ut ditt.
Innlegg av: oivindl (10.06.18 09:26 ), lest 4948 ganger

Forstår frustrasjonen din FF, men du bør også adressere det egentlige problemet som er Rischioso selv. Pr nå har han 1/4 av alle innleggene her.
Innlegg av: Fluefiskeren (10.06.18 09:41 ), lest 4911 ganger
Endret: 10.06.18 09:42

Joda, Risch fortjener pepper for sine totalt skiftende meninger basert på hans posisjon. På grensen til komedie, men jeg kan ikke forstå hvorfor ca ti debattanter skal påpeke det mange ganger om dagen hver seg. Det blir nesten umulig å få til en diskusjon rundt caset APCL og mange skygger nok banen som ellers hadde vært interessert.
Innlegg av: Liverbirds (10.06.18 09:56 ), lest 4885 ganger
Endret: 10.06.18 21:58

Innlegg av: Fluefiskeren (10.06.18 10:06 ), lest 4836 ganger

Jeg får prøve meg med et innlegg selv istedenfor bare å klage på andre. :-)

Det ser ut til at den nye senegalesiske oljeloven endelig nærmer ferdigstillelse.

«It appears that consultations with the Senegalese community is near completion or has already concluded given the Management Bill seems to be in discussion @ the National Assembly since 1st June..»

Ærlig og redelig stjålet fra Hotcopper med debattant Ksing. Se nederst på tråden.

https://hotcopper.com.au/threads/senegal-sall-announces-natural-resources-management-bill.3940166/#.WxzYRVo8yf0
Innlegg av: dato (10.06.18 12:40 ), lest 4481 ganger

Fluefiskeren

Jeg vil bare si meg hjertelig enig med deg ift dine innlegg 08.56 og 09.41!

:-) dato
Innlegg av: Fluefiskeren (10.06.18 12:42 ), lest 4475 ganger

Det bra, Dato
Innlegg av: Andyo (10.06.18 13:06 ), lest 4429 ganger

Det skal bli interessant nå å se hvor mange bud Gambia får inn og av de 11 interessenter (22 ble til 11) nå på "short-list" hvor mange av disse har vært interessenter i APCL sine lisenser A1 og A4, som på papiret er de mest attraktive.

"The government would then decide on the successful bidders by mid of this year with the likelihood of awarding PCSs in the subsequent months."

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/petroleum-ministry-to-allow-shortlisted-bidders-submit-request

"Mid-year" er ikke så altfor langt frem og blir det med eller uten A1 og A4. Har dette hatt innvirkning på at de 3 saker (ARB/17/39, ARB/17/40 nå er samlet under ARB/17/38 som vil jo være tids -og kostnadsbesparende).

At det står interessenter klar er vi klar over og en av disse har for min del pekt seg ut, ENI, som både har vært ute med frieri til Senegal (der er det forøvrig ikke mange lisenser igjen) og er også å finne på Gambias "short-list".

Så er vi vel også nå blitt mer appetittelig for endel interessenter (og myndigheter) nå med Sarella / FT ute.

Spennende måned :)
Innlegg av: AttOgFram (10.06.18 13:14 ), lest 4416 ganger
Endret: 10.06.18 13:17

liverbirds,

synes det innlegget til Jimmy Nilsson blir litt som at 1+1=2, og derfor at Pølse med Lompe er godt.

Personlig er jeg ganske sikker på at 1 pluss 1 er sånn omtrent 2, og jeg synes også at pølse med lompe er ganske godt, men derfor følger ikke det ene det andre. Det er en logisk brist her, fordi det ene utsagent ikke har noe med det andre å gjøre.

Det blir akkurat den samme type argumentasjon som går igjen her. At sakene nå er sammenslått, betyr overhode ikke noe om at de er på vei til å komme til enighet, eller at saken ikke kan bli avgjort ved at Gambia vinner etter 41(5).

Det kan saktens være at partene kommer til enighet, og det kan saktens være at Gambia ikke vinner etter 41(5), men det har altså overhode ingen ting å gjøre med det faktum at sakene er sammenslått.

Flue,

enig med deg i at det blir veldig mye personfokusering her. Uavhengig av hva man mener om enkelte debattanter sin stil (noe skyldes sikkert litt "vinglete" argumentasjon...), blir det litt for ofte at man går på mannen i stedet for ballen.

Forøvrig synes jeg du er en av de med mest objektive og gjennomtenkte debattanter på HO.

Rischioso,

"trukket" var nok en dårlig oversettelse fra min side, eller kanskje jeg burde ha sagt at "saksnumrene" er trukket. Sakene 38, 39 og 40 er slått sammen, saksnumrene 39 og 40 blir derfor "ikke fortsatt" (discontinued) fordi innholdet i sakene er lagt inn under saksnummer 38. Vi kan diskutere det beste ordet for å oversette "discontinued" til vi blir blå i fjeset over hva som er det riktige ordet (for det som har skjedd med saksnumrene 39 og 40), men jeg tror vi begge er enige om essensen. Samtidig er vi sikkert kverulerende nok begge to til at ingen av oss vil gi oss og innrømme at vi er veldig enige på dette punktet.

Ellers tror jeg personlig at folk nok ville irritere seg litt mindre over noen av innleggene dine om du ikke sa at hvitt er hvitt en dag, og at hvitt er sort neste dag. Noen ganger er ting faktisk ganske grålig, men det er jo ikke alltid at ting skifter farge over natten. Men dette vet du jo selvfølgelig godt. (Når det er sagt, det hender jo ganske ofte at man ikke ser fargen på ting når det er natt, men at man ser fargen når det blir lyst...)

Innlegg av: Fluefiskeren (10.06.18 13:18 ), lest 4394 ganger

Regner med at den siste fra Robert Veritas fra 7. juni er lagt ut her, men for sikkerhets skyld.

https://robertveritas.wordpress.com/2018/06/07/african-petroleum-corporation-limited-updated-analysis-moving-forward-in-retrospect/
Innlegg av: AttOgFram (10.06.18 13:31 ), lest 4347 ganger

Andyo,

om det blir med eller uten APCL, synes jeg også at ENI seiler frem som en klar kandidat for noen av lisensene i både Senegal og Gambia. Det ville forbause meg om ikke SOSP, A1 og A4 er blant de lisenser de ser nøye på. ENI er en god kandidat, men det kommer jo selvfølgelig også an på hva de legger inn, enten gjennom et bud eller gjennom direkte forhandlinger (og da er signaturbons kun EN komponent).

Det er vel et lite spørsmål om hva som egentlig er status på budrunden i Gambia akkurat nå. Det er jo ikke unaturlig at voldgiftssaken er en kompliserende faktor for denne prosessen, men hva dette eventuelt betyr for videre behandlig av voldgift eller enighet tror jeg ikke så mye om.
Innlegg av: Andyo (10.06.18 14:16 ), lest 4285 ganger
Endret: 10.06.18 14:24

A&F.

Det er vel det jeg synes er spennende med denne tidslinjen som nå har satt seg og igjen så er denne artikkelen fra upstream (17/05/2018) nok engang verdt en gjennomlesning. Når det gjelder budrunden i Gambia så er jeg helt enig at det kan jo virke som at voldgiftssaken på A1 og A4 har satt fremdriften tilbake. Var det slik at de to lisensene aldri var ment å være del av del totale budrunden så ville jeg anta at de hadde klart å følge tidsplanen som var satt, men det vi har sett er jo gjentatte forlengelser og nye frister. Så igjen er spørsmålet av de 11 interessenter hvor mange jakter på APCL sine lisenser (vil tro en vesentlig andel). Er det utenkelig at når nå partene enes om at ARB/17/39 og ARB/17/40 overføres til en sak ARB/17/38 at det relaterer seg til den pågående budrunden ? For dette er en beslutning i fellesskap "the parties" og ikke noe som er bestemt av andre enn partene selv (merk 15 dager etter Rule 41(5) så søkte partene "discontinuance").

Senegal and Gambia on the radar for Eni

Visit of Italian giant's chief executive to Dakar fuels speculation of drive to gain foothold as player also lobbies for access to Gambian sector

Barry Morgan
Paris
17 May 2018 23:00 GMT

Senegal President Macky Sall this week welcomed Eni chief executive Claudio Descalzi in the capital Dakar, fuelling widespread speculation that the Italian major is set to obtain an upstream position in the country.

Eni’s entry into Senegal would track attempts by France's Total to gain a foothold in the play — although its farm-in deal has yet to be finalised — and follow hard on the heels of aborted moves by US supermajor ExxonMobil to farm-in to acreage held by Kosmos Energy, pipped at the post by UK giant BP.

Descalzi praised government efforts to impose transparency in the extractive industries sector and emphasised his desire “to participate in the realisation of Senegal’s potential” against the backdrop of an attractive business environment.

While Senegal is Eni's current focus, the company is also understood to be lobbying for access to acreage in neighbouring Gambia.

Meanwhile, the governments of both countries are trying to work out how best to defend their respective decisions to revoke title to prized acreage awarded to Oslo-registered African Petroleum Corporation Limited (APCL).

The controversial presence of APCL shareholder Frank Timis has deterred several suitors otherwise tempted to enter the Senegambian deep, but a series of recent developments may change this view.

Just days after top-flight Paris law firm Betto Seraglini was recruited to APCL’s cause, Sarella Investments, the equity vehicle controlled by Timis, sold off a major tranche of APCL stock, reducing its equity to a less threatening 10%.

Should APCL now withdraw its complaint before a Paris tribunal over Senegal's reallocation of the Rufsique Offshore Deep (ROD) block to Total, the stigma may be lifted, permitting new suitors to farm in across the entire APCL portfolio. Senegal's government may then recognise APCL’s title to the Senegal Offshore South Deep block off Casamance, granting an extension, while tempting Total to extend a degree of consideration to APCL for relinquishing operatorship of ROD.

Local reports suggested a compromise could involve APCL securing an extension at Casamance while retaining 5% of ROD, with state-owned Petrosen also on 5% and Total keeping 90%.

Gambia's government is also prioritising resolution of arbitral proceedings initiated by APCL over revocation of title to blocks A1 and A4
Innlegg av: Taylor (10.06.18 20:52 ), lest 3880 ganger

Tillater meg å lime inn dette innlegget fra fb. Blir spennende å se om historien gjentar seg.

----------
Ja, vi vet inte ännu Martin EB. Tittar man på historiken 2014/2015 då ICSID "issued a Procedual order no 1", precis som nu, så kan man notera att allt gick fort därefter. Från det beslutet av ICSID tog det ca 4 veckor för att få licenserna "reinstated". Nu vet vi att APCL och The Gambia gemnsamt hävdat rule 43(1) för 17/39 och 17/40 och att ICSID "issued a procedual order no 1". Studerar man bolagets pm 2014/2015 så gav dom inga indikationer över huvudtaget på att förhandlingar med The Gambia pågick parallellt domstolsförhandlingarna. PM kom bara rakt av den 28 November 2014 att allt var klart, med hänvisning till rule 43(1). Så förvänta dig inget pm om att förhandlingar med The Gambia pågår nu. Kommer APCL och Gambia överens så dimper det ner ett pm, rakt av, utan förvarning. Precis som förra gången. Och då är man antingen med eller inte. Så tror jag det kommer att bli. Dessförinnan har vi möjligen upplösning i Senegal. Det är konklusivt möte på tisdag (12 juni) mellan presidenten och oppositionen. Det närmar sig avgörande i både Senegal och The Gambia, tror jag.
Innlegg av: Andyo (10.06.18 21:38 ), lest 3754 ganger

Taylor.

Enig og som han er inne på kan det nå gå raskt. Dette markerer vel et veiskille og at vi nok trollg da beveger oss mot «first session» (klart da «first session» allerede burde vært avholdt om ikke partene selv enes om forlengelse;
«The first session should be held within 60 days after the constitution of the Tribunal, unless the parties agree otherwise (Arbitration Rule 13(1))».)
- Så her er vi også på overtid.

Spennende blir det og friskt i minnet er Gambia sin pågående lisensrunde hvor bud forventes «mid-term» og PSCs skal tildeles påfølgende måned.
Innlegg av: aydino (10.06.18 21:55 ), lest 3650 ganger

Hej Taylor

Var snäll och kolla med skribenten innan du klistrar in något här, av den enkla anledningen att FB gruppen är en sluten grupp.

Tack på förhand.
Innlegg av: Taylor (10.06.18 22:16 ), lest 3571 ganger

Aydino. Beklager. Ble litt engasjert av innlegget. Tar det til etterretning.
Innlegg av: Kvasi (10.06.18 22:34 ), lest 3497 ganger
Endret: 10.06.18 22:36

The Gambia har en vanvittig gjeld. (130% of its GDP.)

Trenger oljeinntekter. Trenger ikke voldgiftkostnader. Trenger gjelds-sanering.

“If you look at our debt situation, the ratio, it almost doubled the highest country in Africa, which is around 60%. This is really huge,” he said.

http://www.gambianewsonline.com/despite-gains-gambia-still-in-debt-distressed-imf/
Innlegg av: rischioso (10.06.18 22:54 ), lest 3413 ganger

Taylor,

RE - Ja, vi vet inte ännu Martin EB. Tittar man på historiken 2014/2015 då ICSID "issued a Procedual order no 1", precis som nu, så kan man notera att allt gick fort därefter.

* Det er jo naturlig at ting går fortere fra order 1 nettopp fordi da er man nærmere en avgjørelse.

Men det betyr jo ikke at det blir en avtale som sist hvor partene valgte å bli enige utenfor retten eller at ICSID sin beslutning går i APCL's sin favør.

Ser vi på timeline fra forrige arbitration så varte den i 8,5 måneder (14 march - 28 nov)

Da ble de enige utenfor retten.

Nå er det gått rundt 8mdr siden saken ble reg hos ICSID så vi nærmer oss, men igjen det er jo ingen garanti for resultatet annet enn at det snart vil bli en avklaring på den ene eller andre måten i favør, disfavør eller noe midt i mellom - noe som gjenstår og se....
Innlegg av: AttOgFram (11.06.18 02:57 ), lest 3235 ganger
Endret: 11.06.18 03:41

Nå kommer det en aldri så liten utblåsning fra min side. Beklager om noen føler seg støtt, men mangelen på logikk og forståelse av sammenhenger her er forstemmende.

Finnes det virkelig en Facebook gruppe der man diskuterer på denne måten og faktisk mener det? Det gjør vel det, siden noen faktisk kopierer innleggene for å legge dem ut på HO.

Jeg håper nesten dette er forsøk på å lure folk opp i stry, ellers vil jeg vel nesten si at folk som tror dette er en reell og riktig sammenheng ikke burde ha lov til å investere i børsnoterte selskaper. Uetiske svindlere kan jeg mislike, men jeg forstår i hvertfall hvorfor de sier hva de gjør.

At en "Procedural Order no. 1" ble fulgt at en enighet en gang før, behøver ikke å bety at det gjør det denne gangen.

I ordet alfabet kommer bokstaven "A" før bokstaven "B". De er begge bokstaver.

Da burde vel også bokstaven "A" kommer foran "B" i ordet badekar? Det er da underlig, det er jo ikke slik, fordi ordene badekar og alafabet ikke har noe med hverandre å gjøre, bortsett fra at de begge er ord på norsk.

Det er sikkert en helt masse andre tilfeldige og irrelevante sammenhenger mellom disse to ordene også, som ikke endrer det faktum at rekkefølgen på bokstavene i det ene ordet ikke har noe å si for rekkefølgen på det andre ordet.

I ordet Gambia, derimot, der kommer bokstaven "B" både foran og etter bokstaven "A", så der kan det jo gå begge veier... Det KAN jo derfor høres ut som om det blir enighet mellom APCL og Gambia på mandag.

VIKTIG KOMMENTAR: Dette betyr overhode og absolutt ikke i det hele tatt på noen som helst måte at jeg tror eller vet at det blir eller ikke blir en enighet mellom APCL og Gambia. Det betyr bare at det faktum at disse tre sakene er slått sammen via en Procedural Order no 1, ikke har noe som helst å si for hva som kommer til å skje nå, uavhengig av hva som skjedde etter den forrige Procedural Order no 1 (i en helt annen sak).

De kunne ha blitt enige om de ikke hadde slått sakene sammen, og de kan ende opp i voldgift like enkelt selv om de er slått sammen. Det ene har ikke noe med det andre å gjøre!

Nå som jeg har fått blåst det ut, spør meg gjerne om hva jeg mener om innlegg som er total blottet for logisk sans...

Derfor kan det utmerket godt hende at det kommer en melding om at de har blitt enige "i morgen", men det er IKKE fordi ICSID har lagt ut denne meldingen om Procedural Order no 1.

EDIT Misforstå meg rett, folk må få lov til å tro akkurat det de vil. Jeg håper jo egentlig at alle deltagerne på Facebook-gruppen tror det er slik det henger sammen, og at kursen derfor går til 5 kroner i morgen formiddag så jeg får solgt alle aksjene jeg sitter med til den prisen. Da kan jeg heller kjøpe dem igjen billigere når folk finner ut at det ikke er slik det er.

Selv om det ikke har noe med denne sammenhengen å gjøre, kan det jo fortsatt komme en melding i morgen om enighet. Da får jeg heller leve med det, men jeg kan love at jeg da gir bort to flasker champagne (til samme pris som Brumle, Warom og Q10ps har veddet om i flere måneder). Spørsmålet blir vel mest hvordan vi skal få levert dem, og hvem som fortjener dem...?

(Unnskyld til dem som føler seg støtt. Selv om det er med vilje, er det ikke pent. Og ingen bør bekymre seg for at jeg bruker natten på å skrive dette, det gjør jeg faktisk ikke. Jeg syntes det bare var såpass deprimerende lesning at jeg måtte skrive et langt, totalt irrelevant innlegg. Håper i det minste at det var underholdende for noen der ute!)

EIDT 2 Jeg er klar over at jeg setter dette veldig på spissen. Det er med hensikt.
Innlegg av: oivindl (11.06.18 04:13 ), lest 3171 ganger

A&F-en kraftig utblåsning til deg å være.
Men etter min mening på feilaktig grunnlag. Forutsetningen din synes å være denne:
"At en "Procedural Order no. 1" ble fulgt av en enighet en gang før, behøver ikke å bety at det gjør det denne gangen."

Jeg leser ikke den påstanden ut av sitatet. Det er to poenger i sitatet slik jeg ser det.
1. Tidsaspektet
Altså ting kan skje raskt.
2. Vi kan ikke forvente indikasjoner på at samtaler pågår, selv om det eventuelt skulle være tilfellet.

Legg også merke til at sitatet viser til en problemstilling eller diskusjon som ikke er kjent for oss:
"Ja, vi vet inte ännu Martin EB."

Det påpekes også at sluttvurderingen er basert på tro.

Om vi her snakker om terningkast, ville dette være relevant:
"Det er sikkert en helt masse andre tilfeldige og irrelevante sammenhenger mellom disse to ordene også, som ikke endrer det faktum at rekkefølgen på bokstavene i det ene ordet ikke har noe å si for rekkefølgen på det andre ordet."
Men her har en også den menneskelige faktor å ta hensyn til, og det må være legitimt å, til en viss grad, støtte seg på empiri (selv om grunnlaget er spinkelt).
Innlegg av: Una-rafting (11.06.18 08:18 ), lest 2966 ganger
Endret: 11.06.18 08:22

FramOgTilbake skrev: "Uetiske svindlere kan jeg mislike, men jeg forstår ihvertfall hvorfor de sier hva de gjør."

Klart du gjør!!

Ellers så er det nok ikke bare enkle meg, som synes det er påfallende at både Ris og FramOgTilbake sliter med søvnen og logger inn etter kl 02.00 om natten for å spille moder Therese.

Og da kommer vi tilbake til sitatet lenger oppe som blir enda mer treffende.
Innlegg av: User1 (11.06.18 08:31 ), lest 2893 ganger

Vil tro vi skal noen % opp idag
Innlegg av: Una-rafting (11.06.18 08:42 ), lest 2837 ganger

Ja litt annen setting før dagens trading. Tillater meg igjen å komme med en liten scenario før tradinga tar til(og så får bare visse kalle meg for idiotisk, tulling osv, det er jeg godt vant med ;))

Idag vil mange bruke tradingpengene mot IOX, men også mye av kapital er ALLEREDE flyttet dit(det ser du på haussegjengen i IOX nå). Da er "redselen" deres at APCL går mye før de klarer å flytte kapital tilbake inn.

Newsa her er ikke nok til å kjøre denne i 5 kr men at det vil bli en VISS bevegelse er det liten tvil om. Og så er det bare, for de som ikke er optimalt plassert(inkl undertegnede!) å akseptere gamle sannhet:

"You can't have them all"
Innlegg av: Fluefiskeren (11.06.18 08:43 ), lest 2849 ganger
Endret: 11.06.18 08:45

Una Rafting

Jo det er nok bare deg som synes det er påfallende at Attogfram og Risch har skrevet om natten.
Innlegg av: Una-rafting (11.06.18 08:46 ), lest 2829 ganger
Endret: 11.06.18 08:49

OK: Jeg har alltid visst jeg var litt sær.. Men ikke SÅ mye.?

Selv om de ikke er samme person så er det enda mer påfallende(dvs positivt for caset nå) at 2 personer orker å legge inn den slags "innsats" i dette. Me like :)
Innlegg av: lommebok (11.06.18 09:30 ), lest 2653 ganger

Facebook-gruppen er det vel ikke så mange som tar seriøst lenger. Der har tidligere kritiske røster blitt fjernet og kommentarer slettet, selv i en tid der alt gikk i mot.
Innlegg av: Mr.hifi (11.06.18 09:52 ), lest 2579 ganger

Glem alt om Facebook og skribenter på denne tråd....

Apcl er inde i en særdeles afgørende periode i firmaets historie....

Det må være det vi skal debattere på denne tråd....

Innlegg av: Una-rafting (11.06.18 10:13 ), lest 2396 ganger

Men av og til er det nyttig å observere at noen er ivrig med baissing/haussing. Da skjønner man interessen. Mange fine værhaner her(no one named).

Og så er det ikke så dumt at mange avblåser kategorisk dette forumet som useriøst. Da får man litt bedre tid å agere(slik som denne morgenen der man kunne kjøpe rimelig uten at hele horden av tradere(som massivt har flyttet til andre forum) henger seg på i åpningen.
Innlegg av: Q10ps (11.06.18 10:10 ), lest 2417 ganger

Jeg er vel ikke akkurat å anse som en av de mest negative, men til og med jeg er jo utestengt fra den gruppen, hehe...

Jeg syntes folk var litt vel sikre på at APCL kom til å finne olje i Elfenbenkysten, noe jeg da kommenterte, og da ble jeg kastet på hodet og rævva rett ut ;-) Det var vel noen få minutter etter at jeg ble medlem...

Så folk bør absolutt vite, at i den gruppen er det ikke(var i hvert fall ikke) åpent for en god debatt, for dersom man ikke legger det frem som at ALT er rosenrødt så blir kommentarene og profilen din fjernet...
Innlegg av: Mr.hifi (11.06.18 10:10 ), lest 2424 ganger

Må jeg så bare lige opfriske folks hukommelse !!!!!!

Apcl og Jens Pace borede en brønd i Elfenbenskysten i 2017!!!!!

Apcl og Jens Pace fandt partner til sosp-A1-A4 licenser (hot agreement) i 2017!!!!!

Vi er et EXPLORATION COMPANY og det skal nok blive bekræftet i fremtiden...

Innlegg av: Mr.hifi (11.06.18 11:01 ), lest 2269 ganger
Endret: 11.06.18 11:15

Mener det var warom eller Andyo der skrev lidt om denne udtalelse fra Jens Pace (Annual report 2017)

Det bliver spændende at se hvilke overvejelser der hentydes til i den statement!!!!!

Annual report skrevet 30 April-2018
Publiceret 4 juli-2018.

While maintaining capital discipline in order to prioritise the above activities, the Company is actively considering new venture exploration opportunities and potential portfolio transactions with third parties. We look forward to reporting on our progress in all these areas in the coming months. (30 April-2018)
Innlegg av: Solux (11.06.18 12:09 ), lest 2027 ganger

Bare meg som tror det kommer PM og flaggemeld fra Timis i dag etter stengetid?
Innlegg av: leinad123 (11.06.18 12:16 ), lest 2008 ganger
Endret: 11.06.18 12:17

Solux,

Timis var ute av topp 20 for en uke siden, så rimelig stor sannsynlighet for at han er helt ute. Skal ikke flagges noe mer fra den kanten, hvert fall med det første.

Melding kan komme når som helst, bare tiden vil vise når.

Innlegg av: AttOgFram (11.06.18 12:25 ), lest 1964 ganger

Una-rafting,

hvis du virkelig tror jeg er rischioso, må du gjerne gjøre det. Forøvrig vil jeg opplyse om at natt er et relativt konsept, det avhenger litt av når solen går opp og ned der man befinner seg på et bestemt tidspunkt, så akkurat det burde du ikke henge deg for mye opp i.

Å si at en sammenslåing av tre saker eller å nevne at en Procedural Order No. 1 ikke har noe som helst å gjøre med om Gambia og APCL kommer til enighet eller ender opp i voldgiftsretten, har overhode ikke noe med hverken haussing eller baissing å gjøre.

Det er en feil forståelse av fakta og manglende bruk av logikk som jeg irriterer meg over her. At noen ikke kan eller vil forstå det, synes jeg nesten er verre enn at det finnes noen uetiske svindlere (som selvfølgelig er helt forkastelig om det skulle være noen tvil om hva jeg mener om dem - om jeg forstår hva de holder på med, betyr det ikke at jeg ville likt å sett meg selv i speilet om morgenen hvis jeg var en av dem).

forøvrig er jeg interessert i selskapet. Det er derfor jeg skriver her, selv om jeg sikkert bruker alt for mye tid på akkurat dette selskapet, men det er jo et morsomt selskap da. Og noen hobbier skal man jo ha.

Nok om det, jeg skal ikke mase mer om dette. Tror vel de fleste nå har fått med seg at jeg ikke tror sammenslåingen av disse tre sakene og/eller Procedural Order no. 1 har noe som helst å si for sluttresultatet på voldgiften mellom APCL og Gambia.

Kursen har gått opp i dag, det er jo bra. Så resten av markedet er vel ikke enig med meg, og det er helt greit for meg.
Innlegg av: Solux (11.06.18 12:25 ), lest 1966 ganger

Enig, mer spennende... Hvem kjøper seg opp? ;)

Noen pleier å vite noe før andre!
Innlegg av: Warom (11.06.18 12:32 ), lest 1924 ganger

AoF;
Litt nyskjerrig bare...fikk du solgt opp mot 1,50 i dag eller var 1,50 ett absolutt "mål"

Grunnen for spørsmålet er bare det du sa(uten at det egentlig er noe stort poeng for meg), men bare litt "spent" på om du fikk gjort den "traden" du snakket om(som vel i utgangspunktet vel bare var for å poengtere regner jeg med)

Innlegg av: Una-rafting (11.06.18 12:38 ), lest 1880 ganger
Endret: 11.06.18 12:39

FremOgTilbake:

Bryr meg ikke egentlig. Man skal vise ytterst forsiktighet her, anyway.

Men jeg er like glad som deg, i det logiske. Selv om man, som regel, må legge det til side, når man trader denne typen selskaper ;)
Innlegg av: AttOgFram (11.06.18 12:40 ), lest 1883 ganger
Endret: 11.06.18 12:43

Warom,

jeg sa vel at det var 5 kroner jeg ville selge på, uten at det egentlig betyr så mye. Siden jeg ikke hadde lagt inn en salgsordre, hadde det ikke hjulpet så mye i noe tilfelle.

Men du har helt rett i at det ikke var poenget.

En god strategi fremover burde jo være at jeg skulle baisse alt jeg kunne, sette meg et trading mål, og så selge når kursen går opp fordi jeg sier den skal ned? "Omvendt baissing", eller blir det da implisert haussing?
Innlegg av: Warom (11.06.18 12:54 ), lest 1825 ganger
Endret: 11.06.18 13:03

AoF;
Sorry, av en eller annen grunn så hadde jeg 1,5 i bakhodet(uten å sjekke igjen lenger oppe:))

Uansett ikke noe stort poeng(selv om jeg valgte å legge det som ett innlegg)

EDIT;
Jeg tror nok mange overvurderer den/sin enkeltes "evne" til å påvirke kursen i nevneverdig grad(noe jeg jo tror du er helt enig i) men helt klart, er det nok mange av "andre" som "noen" vet kan caset som sier en ting, så er det vel ikke usannsynlig at "man" i en aksje som denne kan påvirke valgene til enkelte.

Jeg er ikke så fryktelig opptatt av "den enkelte", de valgene får en jo ta selv men da aller helst etter å ha satt seg inn i(på generelt grunnlag) den aksjen man investerer i... Synes bare det er synd(der og da) når folk måtte ta en beslutning basert på noe de ikke vet så mye om, taper penger.

Jeg kommuniserer jo mitt syn på saken(og har gjort det uten unntak hele denne tiden jeg har vært inne). Det er ikke alltid det(i ettertid) viser seg å stemme, men det er jo hva jeg tror som da er basert på hva jeg mener jeg "vet".
Innlegg av: Mr.hifi (11.06.18 14:57 ), lest 1650 ganger

Attogfram, jeg forstår ikke du reagerer så voldsomt....der er en skribent som er positiv og negativ og positiv og negativ og positiv og så negativ....i ved hvem jeg snakker om!!!!! Ham går du ikke til angreb på !!!!! I wonder why????
Anyway denne tråd er til konstruktiv dialog og ikke person angreb.....men jeg havde også brug for at komme med min mening attogfram....
Innlegg av: kanie12 (11.06.18 15:03 ), lest 1606 ganger

God ettermiddag, tok en liten post idag. Kanskje det blir løsning på rettsaken iløpet av sommeren. Har en følelse at det kan gå i APCL sin favør :)
Innlegg av: Mr.hifi (11.06.18 15:07 ), lest 1565 ganger

Kranie12..... bliver spændende at se hvad der kommer til at ske...men velkommen..
Jeg tror det bliver en god investering hvis du har en tidshorisont på mere end 24 timer....
Innlegg av: AttOgFram (11.06.18 15:17 ), lest 1540 ganger

Mr. hifi,

jeg har vel sagt klart fra hva jeg mener om den typen argumentasjon. Andre tar opp andre punkter og andre personer, og det er ikke så mye poeng for meg å legge inn et innlegg etter hver skribent om jeg er enig eller ikke med hvert eneste innlegg. Noen skifter jo syn hurtigere enn jeg skifter underbukser (det kan jo kanskje bety at jeg burde vaske tøy litt oftere).

Nok om det, var ikke meningen å kidnappe tråden din. Jeg ble bare irritert over argumentasjon som ikke henger sammen, det er nok på mer generelt grunnlag enn et enkelt innlegg fra en enkelt skribent.
Innlegg av: Liverbirds (11.06.18 15:28 ), lest 1487 ganger

Er ikke alle som er enige med deg i at argumentasjonen ikke henger sammen, attogfrem

Bortsett fra attogfrem og ris... Takk for en nyttig og seriøs tråd.
Innlegg av: AttOgFram (11.06.18 15:55 ), lest 1427 ganger
Endret: 11.06.18 15:56

Liverbirds,

man kan lage sine egne fakta, men det blir ikke fakta av den grunnen.

Greit nok, enig i at jeg sikkert tok dette litt langt. Det sa jeg jo forøvrig fra om når jeg skrev.

Vær klar over at jeg sier ingen ting i denne sammenhengen om jeg tror dette går APCL sin vei eller ikke, eller hva jeg tror kommer til å skje med kursen.

Det jeg klager på er at folk lager logiske sammenhenger som ikke er der.

Nok om det, la oss heller diskutere sak (gjerne faktabasert), og jeg har absolutt ingen problemer med å diskutere tolkninger av fakta. Folk vil lese forskjellige ting ut fra det som kommer frem, det har jeg ingen problemer med. Det er et sunnhetstegn for enhver debatt.

SÅ jeg skal ikke komme med flere innlegg i akkurat denne retningen (sikkert inntil jeg om noen år blir litt irritert igjen...)
Innlegg av: oivindl (11.06.18 15:55 ), lest 1428 ganger

AttogFram, selv om jeg har stor sans for dine vurderinger generelt sett, er jeg også uenig i din utblåsning lengre oppe.
Etter min mening tolker du for mye inn i sitatet, og sammenligning med ren tilfeldighet er neppe relevant her.
Innlegg av: kanie12 (11.06.18 15:58 ), lest 1412 ganger

Hifi, jeg er meget tålmodig. Har ikke kjøpt så mye, så jeg avskriver den investeringen helt. Blir mer som en hyggelig overraskelse om det går i APCL sin favør :)
Innlegg av: Mr.hifi (11.06.18 17:22 ), lest 1335 ganger
Endret: 11.06.18 17:28

Kanie12.... at afskrive sin investering samme dag som man har investeret er en overreaktion...he he... anyway jeg ved hvad du mener....du finder ikke en aktie med så meget drama og spænding andre steder.....jeg kommer aldrig nogensinde til at bruge så meget tid på 1 aktie i fremtiden.....men det er sgu fascinerende og jeg kommer til at savne alle jer her på forummet når apcl finder olie i Vestafrika og jeg bliver millionær... Ha ha...No shit!!!

Min beholdning er 75000 aktier...
Innlegg av: rischioso (11.06.18 23:52 ), lest 962 ganger
Endret: 11.06.18 23:55

Disse balkanerne er jammen geniale - det er nok samme geniale logikken som førte frem til at A&F og jeg er en og samme person som er blitt brukt til å komme frem til at en løsning er veldig nær fordi 3 saker er blitt samlet til 1, eller at en afrikansk blogger deler sine meninger i en afrikansk avis som er nærmest uten sensur og krav til kilderef hvor det da er å anse som fakta...:)
Innlegg av: Mr.hifi (12.06.18 02:27 ), lest 825 ganger

Jeg mener at der er stor sandsynlighed for sosp forlængelse...

Senegal er godt klar over at alternativet er rop abitration/voldgiftssag..
Alle ved godt at franske total har overtaget rop licensen og begyndt at udforske rop licensen....

Det vil være gambling fra Senegals side hvis ikke de går i dialog med apcl...

Yderligere har Senegal ikke brug for alt for meget opmærksomhed om rop licensen af indenrigspolitiske årsager....her tænker jeg på hele salgsprocessen der var angående rop licensen....

Senegal har så vidt jeg vudere alt at vinde ved at være imødekommende over for apcl.... alternativet kan blive fatalt for Senegal...

Derfor tror jeg at sosp forlængelse er nærtstående..

Det har hele tiden været min overbevisning at det bliver det endelige udfald om sosp og så gør det jo ikke noget at de artikler som seriøse medier har skrevet det sidste stykke tid faktisk skriver præcist om det scenarie og faktisk også om ROP kompensation...

Ja her er det tilladt at gentage sig selv!!!!
Innlegg av: Mr.hifi (12.06.18 02:29 ), lest 821 ganger

Det bliver spændende at se hvilke overvejelser der hentydes til i den statement!!!!!

Annual report skrevet 30 April-2018
Publiceret 4 juli-2018.

While maintaining capital discipline in order to prioritise the above activities, the Company is actively considering new venture exploration opportunities and potential portfolio transactions with third parties. We look forward to reporting on our progress in all these areas in the coming months. (30 April-2018)