Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Mooi (16.05.18 07:45 ), lest 661 ganger
Ticker: FRO

Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Hei,
Oppretter en ny tråd på denne.

siste oppdatering fra Allied er total skraping 11,872,021 DWT (som nevnt tidligere så henger de litt etter)
22 VLCC
7 Suezmax
27 Aframax

Det vil si at vi nå har passert 2017 skraping 11,619,261 DWT.
Det spekuleres i andre publikasjoner at før slutten av mai 2018 så vil det være 30
VLCC "removals".

Når backwardation opphører og contango kommer tilbake så lover det veldig bra for tank.

/Mooi
Innlegg av: Surik (18.05.18 09:22 ), lest 336 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Det ser ut til å nærme seg 30 snart ja.

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1494231/trio-of-shipowners-tied-to-vlcc-demo-sales

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1492622/two-more-older-nitc-tankers-sent-for-scrap

Innlegg av: kygo (24.05.18 11:31 ), lest 220 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Contango I tank ser ut til å ta lang tid. Oljepris på 80. Virker lite realistisk at contango skal komme tilbake med det første. En får håpe markedet slipper ut mye olje og at oljeprisen krakker. Det skjer trolig ikke.
Innlegg av: Empire (24.05.18 23:35 ), lest 166 ganger
Ticker: FRO
Endret: 24.05.18 23:37

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Kanskje ønsket ditt går i oppfyllelse kygo?

Saudi sier nå at avtalen med russland og opec sannsynligvis endres ved neste møte (22. Juni). Målet for verdenslagre er nådd og opec skal nå høste fruktene, samtidig som de skal prøve å unngå en for kraftig pris oppgang fremover. Opec prøver å selge seg som "den o'store skytsengelen" for konsumentene, men egentlig er de vel mest redde for svekket vekst i konsum ved for høye oljepriser? Vekst anslagene for oljekonsum 2018 ble f.eks nedjustert for litt siden.

Frem til neste kapitel i opec/russland avtalen skrives, forventer jeg masse lekasjer, drama og pris volatilitet.

Etter møte så forventer jeg en avtale som betyr mer olje i markedet og som er mer fleksibel i forhold til produksjon, der kanskje pris pr. bøtte er viktigere enn hvor mange bøtter som eksisterer.
Innlegg av: Surik (25.05.18 10:46 ), lest 113 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Det skal fraktes mye olje til sjøs fremover.
OPEC åpner opp kranene og amerikanerne bygger The South Texas Gateway Terminal for VLCCs.

https://www.wsj.com/articles/energy-firms-will-build-u-s-gateway-for-the-worlds-biggest-tankers-1525285003

2017 var året for å kjøpe riggaksjer.
2018 er året for tankaksjer.
Innlegg av: kygo (25.05.18 11:21 ), lest 99 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Surik: hvor lenge har du vært Bull i tank?
Innlegg av: Surik (25.05.18 12:14 ), lest 84 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Tja, det begynner vel å bli en stund nå. Må innrømme at jeg var bull i fjor også men sett i ettertid var jeg muligens litt tidlig ute med å spå omslaget i tank. En ting er dog sikkert og det er at når pengene renner inn hos tankrederne er det for sent å kjøpe tankaksjer.
Det blir fart i tank nå utover høsten skal du se.
Innlegg av: Longsitinbulk (25.05.18 12:25 ), lest 85 ganger
Ticker: FRO
Endret: 25.05.18 12:27

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

Nå bør ikke vi sitte på gjerdet å baiise tank så veldig lenge til Kygo.
Et opec som åpner for mer olje i markedet vil bli en viktig nøkkelfaktor for et turnaround i tank.

Surrik har vært sta og egen og holdt sine Frontline aksjer, nå er Fro opp drøye 8kr fra bunnen 30kr så det spørs vel om vi ser slike nivåer igjen noengang?

Halmstrået er selvsagt at Frontline setter en emisjon på Nav verdiene, men jeg vet ikke hva som skjer.
Det som er ganske sikkert er at åpnere kraner er bullish for tank-
Innlegg av: kygo (25.05.18 13:12 ), lest 61 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018 v2

ja, en dag snur selvfølgelig opec, men det er også delay i tank. Da tar endel måneder fra de åpner kranene til shipping blir påvirket.

Jeg syns ordreboken er altfor stor nå, og jeg liker det ikke. Man ser nye selskap som hunter og færder kjøper VLCC og Suezmaxer. Selv om opec endrer kurs tror jeg det tar lang tid før ratene blir over break even. Skraping er selvfølgelig en nøkkel, men tror vi ennå har god tid longsit. Jeg har en veldig liten posisjon i fro, men skal nok vekte den opp på sikt.