Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Gull og gruvedrift
Innlegg av: rischioso (11.05.18 16:32 ), lest 8559 ganger
Ticker: ELE

ELE - Kursutviklingen mm (5)

Tråd nr (4) ble full så etablerte en NY.

------------

Fredag 11.05

Endte opp 7,16%

Kurs Høy 4,800

Kurs Lav 4,410

Sluttkurs Ordinær 4,790

Sluttkurs Auksjon 4,790

Omsatt 17,8m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 342,4m/nok

------------

Korrigerte en del opp fra tirsdagen og onsdagens nedganger, men på lavt volum.

Ned på høyt volum og opp på lavt er noe som svekker det tekniske.

Jeg vil tro at vi nå befinner oss nær toppen i intervallet 4,4 - 4,8 som vi vil kunne bli liggende i frem til det foreligger nytt.

Ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld og ikke minst en fin helg!
Innlegg av: Aldara (11.05.18 16:41 ), lest 5799 ganger

RE^1: ELE - Kursutviklingen mm (5)

Er du ute igjen RiskyMan..?
Innlegg av: Aldara (11.05.18 16:42 ), lest 5793 ganger

Mtp volum RiskyMan...
Du må ikke utelate volumet som var på mandag...
Altså opp på mye større volum enn de dagene det har gått ned...
Innlegg av: rischioso (11.05.18 17:20 ), lest 5731 ganger
Endret: 11.05.18 17:23

RE^2: ELE - Kursutviklingen mm (5)

Så absolutt ikke ute, jeg beskriver kun det som skjer.

Nå har vi hatt 2 dager med nedgang før denne oppgangen og for at den trenden skal brytes så bør en oppgang komme på høyt volum og det gjenstår og se.

I flere uker før oppgangen på mandag så ble vi liggende i det samme intervallet vi nå er tilbake i og derfor virker det som at vi også nå blir liggende her en stund før det kommer noe nytt - mao, en sidelengs vandring i intervallet 4,4 - 4,8 (+/-)

Innlegg av: nopetter (11.05.18 17:42 ), lest 5688 ganger

Jeg tror det er roboter som måler volum og hvor mye de kan hente inn gjennom det pump og dump opplegget de kjører for å suge ut maks aksjer på lavest mulig nivå.
Når da CEO plutselig kjøper aksjer i det åpne markedet så gir dette signaler om at det plutselig kan dukke opp nyheter. Da må de løfte nivået et hakk fordi andre interesserte også kom på banen. Så får vi se hvor lenge det vater
Innlegg av: rischioso (11.05.18 17:59 ), lest 5661 ganger
Endret: 11.05.18 18:07

nopetter,

jeg vektlegger ikke så mye det insidekjøpet annet enn at det er positivt, nettopp fordi det betyr at det ikke blir meldt noen breaking news i det korte bildet - for hadde det ligget an til det så kunne hun ikke ha kjøpt på slik info for det er som kjent ulovlig...

Når det kommer til dagens handel så ble salgsordren på 4,8 aldri tom noe som forteller meg at det var hit og ikke lengre.

Den stadige flashingen med store kjøpsordrer under 4,8 har vi sett før og pleier å kunne gi et boost, men når 4,8 ordren aldri gikk tom så gikk heller ikke kursen høyere.

Mao, jeg anser det som at noen hadde et ønske om å selge en god del på 4,79/4,80 og av samme grunn vil jeg tro at 4,8 er nær toppen eller toppen i det intervallet vi skal ligge i fremover.

På mandag vet vi mer.

God helg!
Innlegg av: nopetter (11.05.18 18:17 ), lest 5623 ganger

Det ble litt mas idag så jeg ble ikke å følge med alle tradene. Volumet totalt var ikke så stort uansett at kursen klarte å bryte dette nivået. Hvis den ble stoppet der så visste de vel at noen alltids ville selge under, det så dem ganske raskt
Innlegg av: rischioso (11.05.18 18:25 ), lest 5593 ganger
Endret: 11.05.18 18:26

Det var veldig enkelt å følge med på hvor kursen kunne ha gått glatt over 4,8 i dag om 4,8 ikke ble etterfylt..

For hver gang 4,79 ble spist og man begynte å spise på 4,8 så bare fortsatt 4,8 å bli fyllt opp.

Så snart det bygget seg opp kjøpere fra 4,75 til 4,79 så ble det dumpet ned til 4,75 og så begynte man på nytt igjen - Og tok det litt tid med å bygge seg opp nye kjøpsordrer i intervallet 4,75 - 4,79 så begynte man med flashingen av store kjøpsordrer og det bygget seg opp nye kjøpsordrer og salgsordren på 4,8 ble igjen etterfylt og slik fortsatte det frem til slutt.
Innlegg av: nopetter (11.05.18 18:28 ), lest 5581 ganger

Ok, har sett dette tidligere.
Innlegg av: leteretterverdi (11.05.18 20:01 ), lest 5505 ganger

Jeg tror den som flasher kjøpsordre er den samme som ligger og selger. Han har gjort dette flere ganger før, begge veier. Dvs når han kjøper, så flasher han store salgsordrer (mener å huske det skjedde onsdag.
Innlegg av: DavidM (11.05.18 20:15 ), lest 5495 ganger

Flashing er ikke annet enn et forsøk på manipulering.
Hvorfor er kursmanipulering tillatt på OSE?

Uansett. ELE viser en fin kursutvikling nå.
Alt taler for attraktive kursnivåer fremover.
Innlegg av: rischioso (11.05.18 21:07 ), lest 5425 ganger

RE^3: ELE - Kursutviklingen mm (5)

Det kan jo egentlig bare være 3, Sæter, Storvestre og/eller BO...;)
Innlegg av: oddivar (11.05.18 21:17 ), lest 5401 ganger

Har tidligere kontaktet markedsovervåkningen på OSE for å påpeke tidvis utstrakt "spoofing" i aksjen. Ser ikke ut som de er sitt ansvar bevisst.
Innlegg av: nopetter (11.05.18 21:47 ), lest 5369 ganger

OSEBX sin hovedaksjonær er PAS. Disse styrer alt som foregår på børsen jeg har i årevis skrevet at de sammen med DNM gjør akkurat som dem vil uten konsekvenser. Dem brukte over 5 år å godkjenne shortregisteret der ble dem presset av utlendingene til å gi etter. Intradag shorting foregår i stor stil mellom husene og disse shortene er ikke sporbart. De drev med dette f.eks i Questerre og i Funcom

Så oddivar dette blir som å springe i murveggen så du skal bare klage men du kommer aldri noen vei. Eller spill deres spill
Innlegg av: rischioso (14.05.18 16:30 ), lest 5117 ganger
Endret: 14.05.18 16:46

Mandag 14.05

Endte ned 4,38%

Kurs Høy 4,780

Kurs Lav 4,580

Sluttkurs Ordinær 4,580

Sluttkurs Auksjon 4,580

Omsatt 8,8m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 327,3m/nok

-------------

Fortsetter ikke overraskende den sidelengse trenden og endte ned på LOD på tynt volum.

Fortsetter i det samme intervallet (4,4-4,8) og videre nedgang i dette intervallet bør forventes.

Her blir vi nok liggende (+/-) inntil det kommer nytt av betydning noe som med stor sannsynlighet vil kunne ta sin tid grunnet det nylige insidekjøpet.

Ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld.
Innlegg av: rischioso (15.05.18 16:32 ), lest 4940 ganger

Tirsdag 15.05

Endte ned 0,44%

Kurs Høy 4,620

Kurs Lav 4,470

Sluttkurs Ordinær 4,580

Sluttkurs Auksjon 4,560

Omsatt 13,3m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 325,9m/nok

-------------

En ny dag med nedgang innenfor det samme intervallet (4,4 - 4,8) hvor det settes stadig lavere topper og bunner noe som svekker det tekniske og videre nedgang bør påregnes.

Ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld.
Innlegg av: Bene (15.05.18 16:39 ), lest 4923 ganger

Det er bare å dumpe og komme over på sdrl
Innlegg av: nopetter (15.05.18 23:28 ), lest 4796 ganger

Jeg tror at de som fikk aksjer under 4,50 gjorde et scoop. Imorgen begynner jakten på aksjene til den 5 juni.
Innlegg av: rischioso (16.05.18 16:28 ), lest 4707 ganger
Endret: 16.05.18 20:22

Onsdag 16.05

Endte ned 0,22%

Kurs Høy 4,640

Kurs Lav 4,420

Sluttkurs Ordinær 4,580

Sluttkurs Auksjon 4,550

Omsatt 7,1m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 325,2m/nok

-------------

Fortsetter i det samme intervallet hvor den ikke overraskende snudde opp elegant på 4,420 som er nær den solide støtten på 4,400 noe som styrker det tekniske bildet.

Det ble satt lavere bunn, men høyere topp på lavt volum så den videre retningen er derfor noe uviss, men trendmessig er den blitt mer positiv.

På fredag vet vi mer...:)

Ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld og ikke minst en fin 17-de mai feiring i morgen!
Innlegg av: rischioso (18.05.18 16:31 ), lest 4395 ganger
Endret: 18.05.18 20:07

Fredag 18.05

Endte ned 2,2%

Kurs Høy 4,600

Kurs Lav 4,380

Sluttkurs Ordinær 4,430

Sluttkurs Auksjon 4,450

Omsatt 7,4m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 318m/nok

-------------

Vandringen fortsetter i det samme intervallet på samme lave volum hvor vi kommer til å befinne oss frem til det foreligger nytt av betydning alternativt at noen vil starte med tilbakekjøp av låneaksjer og/eller akkumulering i forkant av EGF i de neste 10 handledager...:)

Ligger nå for øvrig i det nedre sjiktet av intervallet og nær den solide støtten på 4,4 som er det nivået hvor kursen har snudd opp tidligere og som derfor er å anse som et attraktivt nivå for en inngang.

Ønsker ALLE en fin langhelg!
Innlegg av: Liverbirds (18.05.18 17:38 ), lest 4358 ganger

" Kommer til å ligge lavt til det forekommer noe nytt".

Er jo litt rart at du forventer at det skal ligge lavt når du med utropstegn bak garanterer over 100% stigning + 2 nyheter fra ledelsen før møte. Da hadde jeg solgt hus og bil for å kjøpe aksjer. Om du hadde hatt rett selvsagt. Du bommer like ofte med dine " nyheter " i APCL som her ser jeg.

Ha en fin helg!
Innlegg av: rischioso (18.05.18 18:05 ), lest 4348 ganger
Endret: 18.05.18 20:08

levergjøken,

dette har du tydeligvis ikke greie på (ikke det heller)...;)

En fin langhelg ønskes deg oxo!
Innlegg av: nopetter (18.05.18 23:10 ), lest 4130 ganger

Jeg er ikke så sikker mer på om det er BO som eier den Nomura posten. Det japanske finanshuset Nomura er sterkt inne i kryptovaluta markedet i coin segmentet står det i denne artikkelen.

https://www.cnbc.com/2018/05/18/banks-could-start-trading-crypto-soon-says-fmr-jpmorgan-executive.html
Innlegg av: rischioso (19.05.18 01:46 ), lest 4090 ganger

nopetter,

jeg har kikket på det jeg også for en stund siden og vært inne på samme tanken.

Du kan lese mer om de her:

http://www.nomuraholdings.com/company/group/europe/
Innlegg av: mcaxel (19.05.18 10:11 ), lest 3957 ganger
Endret: 19.05.18 10:12

:D

Desperate? ;)

I think it is a BO account, that would make sense

I will be surprised if there will not be more pressure on the ELE share on monday.

The theory that BO would deliver their shares back didn't happen and a cording the new funding plan it wont happen at all

I will bet on that we will see no WP and ICO until after tranche no two and in the worst case in no. three

Time will tell

Innlegg av: Arkivaren (19.05.18 10:54 ), lest 3936 ganger
Endret: 19.05.18 10:58

Litt rart å se hvordan noen skribenter her på forumet går fra å være "superhausere" og nær utelukkende positiv, til å snu "over natta", og plutselig være svært negative til aksjen og hele caset.. I alle fall uten at det har kommet bekreftende negative nyheter av betydning. Men folk får ta egne beslutninger, og det må respekteres.

WP og ICO kommer, bare at dette er blitt en del forsinket, men når det kommer; får vi nok IRON, Sølv, Nikkel og kanskje Kobber Token! :-) Jeg er også utålmodig, og har kommunisert med ledelsen i den forbindelse, og jeg er fortsatt positiv til aksjen/caset.

Jeg beholder alle aksjene mine enn så lenge, i alle fall til etter EGF.

Ha en fortsatt strålende helg, alle sammen!
Innlegg av: mcaxel (19.05.18 11:10 ), lest 3904 ganger
Endret: 19.05.18 11:11

Arkivaren

If you are sighting to me, then I can tell you that I have changed my opinion for the first time since October 2017, where as others here has changed their opinion on a weekly basis.

I am not totally negative towards ELE, but I am very negative towards ELE in the short term picture. We will get a 100 mil new shares on the market and that will make some pressure on the ELE share no matter one wants it or not.

Arkivaren if you keep your shares for a year or two then I think that you will earn a lot. But if you sell now you can buy cheaper in a months time and earn a lot more over a year and two

Of course the WP and ICO will come. But it will not come now, just wait and see

I will not be surprised if we touch 3 NOK and it is only 1,40 NOK from here and we have been there before

Innlegg av: nopetter (19.05.18 11:20 ), lest 3882 ganger

Ser ut til at en med canadisk statsborgerskap som har bodd i Norge er drit nervøs (etter at han moste ut resten av aksjene i på fredag) for at han solgte seg ut etter å ha lest seg opp på "yess" og "far100" sine skriverier for en tid tilbake.
Innlegg av: Arkivaren (19.05.18 11:31 ), lest 3888 ganger
Endret: 19.05.18 13:06

Får håpe du kommer deg inn i ELE igjen i tide, Mcaxel, uten at du går glipp av for mye oppgang. Ved meldt WP/ICO tror jeg aksjen stiger flere kroner.

Så vidt jeg har fått med meg, kommer ikke alle 100 mill. aksjene ut på markedet med én gang, men over en fire års periode. Uansett; jeg er også negativ til denne lånefaciliteten, som på dagens kurs, vil utvanne dagens småaksjonærer betydelig! Derfor vil jeg, slik situasjonen er nå, stemme nei til de forslagene som er meldt til EGF. Selv om pengene også skal gå til daglig drift og fullfinansiere kjøp av AMI.

Jeg kan ikke fatte at ledelsen i Element skulle komme opp med disse krumspringene nå, slik situasjonen er med venting på WP/ICO, så jeg tror dette (WP/ICO) kommer innen EGF. Ellers vil forhåpentligvis forslagene bli nedstemt og ledelsen sitte igjen med "svarteper".

Lisens for AMI bør jo også meldes snart, siden de har meldt oppstart av full gruvedrift fra Q3 2018. 1. juli så er vi der..
Innlegg av: mcaxel (19.05.18 12:16 ), lest 3853 ganger
Endret: 19.05.18 12:18

Arkivaren

It might be that you will get right, that the WP and ICO comes before the GM, but I doubt that. I have made many thoughts about this issue and my conclusion is that it would be a wise move to launch it after the first tranche (WP) and maybe the ICO after the second tranche to get a much broader effect on the share price and that they would be much easier to accumulate
Innlegg av: nopetter (19.05.18 15:38 ), lest 3739 ganger

Minner dere om da meglerhusene gikk ut og sa iht seadrill emisjonen at markedet ville bli oversvømt med over 1 milliard aksjer. Aksjen falt vel med ca 20% og nå ser dere selv. Noen må ha kjøpt disse aksjene. De som satt rolig i båten tjente grovt på det
Innlegg av: mcaxel (19.05.18 17:15 ), lest 3696 ganger

nopetter

You are a clever man, no doubt about that and I am sure that you know that there is a huge difference here.

SDRL is heavily shorted and that explains it recent gains. When the covering is over then SDRL will fall hard.

ELE is not shorted and we will not see this effect, unfortunately for shareholders

We will see what happens the closer we get to the GM

Innlegg av: rischioso (19.05.18 17:58 ), lest 3671 ganger
Endret: 19.05.18 18:19

mcaxel,

du ikke bare virker nervøs...:)))

Du fortsetter å messe om 100m aksjer og en kurs på 3nok - hvilke 100m aksjer?

Det skal først stemmes over den 06.06 og frem til det er det INGEN aksjer overhodet som skal lempes ut hvor all logikk tilsier det motsatte - heller kjøp og tilbakekjøp av aksjer for å sanke stemmer...

Og frem til 06.06 så er det TI - 10 handledager og det er akkurat disse TI - 10 handledager som skal danne grunnlaget for strike price/konverterings prisen på den første transjen HVIS det blir stemt FOR den 06.06...

Og FOR at det skal kunne stemmes FOR så MÅ aksjekursen OPP...

Og hvis aksjekursen IKKE kommer seg opp så vil det måtte konverteres alt for mange kommisjonsaksjer pr transje slik at JV IKKE vil godkjennes den 06.06.

Du fortsetter med den håpløse teorien om at man vil vente med WP og TGE (ICO) etter bruk av transjer - du sa først etter andre transje, og i verste fall 3-dje transje og nå er du åpen for at WP kan komme etter 1-ste transje og så TGE etter andre transje...??...

Mao, har du ikke skjønt noe som helst av JV'en annet enn kommisjonsaksjer?

JV'en åpner umiddelbart for FEM - 5 NYE råvarer med FEM - 5 NYE WP'er og FEM - 5 NYE TGE'er (ICO'er) så hvorfor fortsetter du kun å snakke om den ene WP/TGE for IRON når det i realiteten blir SEKS - 6 og hva er da logikken i at man skal vente...??...

Med totalt SEKS - 6 råvarer som åpner for SEKS - 6 WP'er og SEKS - 6 TGE'er så betyr det at de kan melde EN - 1 WP og EN - 1 TGE foran HVER ENESTE transje under HELE låneperioden for å heve kursen HVER gang slik at hver eneste transje blir mye rimeligere med langt færre kommisjonsaksjer, med langt mindre utvanning og med en langt kortere tid for BO for å kvitte seg med disse aksjene.

Kanskje på tide og revurdere konklusjonen din hvor du kun har fokusert på aksjetrykking og ikke noe som helst på verken inntekter fra OMM/CMT eller løpende TGE'er i hele låneperioden hvor begge deler er mer enn nok til å kunne holde kursen oppe på et høyere nivå...

Aldri dumt å se ALT i en sammenheng...;)

Fortsatt god helg!
Innlegg av: nopetter (19.05.18 18:40 ), lest 3609 ganger

Mc

Hvordan vet du at seadrill var shortet? Det spiller svært liten rolle at noen forteller nå at denne oppturen er galskap. De som kjøpte på kr 2 nivået har hatt en opptur på 150%. Markedet har bestandig rett uansett hva andre måtte mene.
Innlegg av: rischioso (19.05.18 19:17 ), lest 3575 ganger

nopetter

SDRL var og er shortet og det er riktig at det shortsquiz som ligger til grunn for den siste tids rally.

MC

RE - ELE is not shorted and we will not see this effect, unfortunately for shareholders

* I teroen så kan ELE være veldig shortet, men du forholder deg til den andelen som er synlig. Det kan finnes mange shortandeler som hver er under 5%, men som da ikke vil være synlige og derfor heller ikke å finne i shortregisteret.
Innlegg av: Yess (19.05.18 19:13 ), lest 3614 ganger
Endret: 19.05.18 19:19

Og FOR at det skal kunne stemmes FOR så MÅ aksjekursen OPP...

Og hvis aksjekursen IKKE kommer seg opp så vil det måtte konverteres alt for mange kommisjonsaksjer pr transje slik at JV IKKE vil godkjennes den 06.06.

Hva er det for noe sludder??
Forslaget går gjennom på EGF uansett om kursen er kr 2, kr 4 eller kr 5. Det er ingenting i forslaget som sier at kursen må være over et minimum. BO ønsker lavest kurs for å få flest mulig aksjer når konvertering skjer. Så enkelt er det
Hvorfor er dere så opptatt av å få stanset forslaget og 10 transer a 50 millioner pr transe dersom det er så aksjonærvennlig? BO styrer snart det meste i ELE, det er det bare å innse etter 06.06.18 (desverre).
Innlegg av: rischioso (19.05.18 19:43 ), lest 3613 ganger
Endret: 19.05.18 20:07

yess,

du har helt rett i at det ikke ligger et aksjenivå krav for avtalen, men det er heller ikke avtalen jeg snakker om for den er det jo enighet med ledelsen om.

Og et aksjenivå krav i en slik avtale har jo ikke noe for seg for det betyr ingenting for verken BO eller konverteringen i seg selv for forholdet blir akkurat det samme.

MEN det er tross alt aksjonærene som skal stemme over forslaget og som da har det siste ordet. Og ingen aksjonærer med vettet i behold og som har satt seg inn i låneavtalen og som ikke befinner seg på BO/Auplata sin aksjonær side som vil stemme for denne låneavtalen om ikke kursen er en del høyere enn dagens kurs nettopp fordi det vil bli for dyrt for aksjonærene - dyrt sett i forhold til nåværende utestående aksjer kontra antall nye kommisjonsaksjer - mao, vekslingskursen.

Det er fordi det er kursen som bestemmer prisen på lånet. En konvertering på dagens aksjekurs vil bety rundt 12,5m kommisjonsaksjer inklusive rabatt + 1,5m warrants.

En aksjekurs på 6,5nok vil bety 8,34m kommisjonsaksjer.

Og en aksjekurs på 9nok vil bety det halve (knappe 6,25m kommisjonsaksjer).

Regner med at de fleste ser den forskjellen.

For BO vil det ikke spille noen rolle overhodet for BO vil uansett få rabatten i forhold til den gjeldende aksjekurs så om de får 12,5m kommisjonsaksjer til 4nok, 8,34m kommisjonsaksjer til 6nok eller 6,25m kommisjonsaksjer til 8nok så blir forholdet akkurat det samme så og påstå at en lavere konverteringskurs gir mer til BO er jo helt misforstått.

Det BO tjener på er forholdet mellom konverteringskursen og det de faktisk får for aksjene når de selges - mao, det som er viktig for BO er at kursen stiger etter konvertering og ingenting annet og av samme grunn har de tjent godt siden de startet med å låne penger til ELE for kursen har steget jevnt og trutt flere hundre prosent...

Og så lenge det ikke spiller noen rolle for BO på hvilken kurs de konverterer siden konverteringen alltid inneholder rabatten i forhold til den faktiske aksjekursen og BO kjenner til risken om at forslaget vil kunne bli nedstemt ved en lav aksjekurs for da blir lånet tilsvarende dyrere for aksjonærene gjennom økt utvanning så vil det også være i BO's interesse å få løftet kursen FØR forslaget skal stemmes over.

Dette trodde jeg var basic, at dette skulle være så vanskelig å forstå er jo nesten komisk - men det er nå alltid slik at de som skjønner ting først er de som får muligheten til å tjene mest...:)
Innlegg av: nopetter (19.05.18 21:02 ), lest 3506 ganger

Risotto

Ikke 5% men 0,5% som ikke blir registrert i shortregisteret.
Innlegg av: rischioso (19.05.18 21:17 ), lest 3498 ganger

Ja, det er helt rett. Om det er for eksempel 10 shortandeler hver på 0,49% så utgjør det en samlet shortandel på 3,5m aksjer uten at det kommer frem i shortregisteret....
Innlegg av: mcaxel (19.05.18 21:47 ), lest 3457 ganger

ris

That is peanuts

If there are 10 shorting the share with 3,5 mil shares, then it means that they agree with me, that ELE shall down to approx 3 NOK ;)

Innlegg av: nopetter (19.05.18 21:44 ), lest 3456 ganger

Det er en mulighet som jeg tok opp for lenge siden. Grunnen er at de aksjene som er lånt ut til BO kan ha blitt shortet slik du beskriver. Men det som er det fine ned denne typen finansiering som transjer er at disse ikke kan lånes ut i markedet som gjennom emisjoner.
Innlegg av: oivindl (19.05.18 21:56 ), lest 3444 ganger

Rischioso "For BO vil det ikke spille noen rolle overhodet for BO vil uansett få rabatten i forhold til den gjeldende aksjekurs så om de får 12,5m kommisjonsaksjer til 4nok, 8,34m kommisjonsaksjer til 6nok eller 6,25m kommisjonsaksjer til 8nok så blir forholdet akkurat det samme så og påstå at en lavere konverteringskurs gir mer til BO er jo helt misforstått."

Om jeg kunne velge tror jeg at 12,5 mill aksjer hadde vært å forerrekke;)
Innlegg av: rischioso (20.05.18 15:09 ), lest 3190 ganger

Du er deg selv lik ved å være så beskjeden - hvorfor ikke 50m aksjer til 1nok eller 100m aksjer til 50 øre...??...;)
Innlegg av: nopetter (20.05.18 14:41 ), lest 3209 ganger

Kryptovaluta boomen begynner å ta av, coinbase søker nå om banklisense

https://www.wsj.com/articles/cryptocurrency-firms-explore-getting-bank-licenses-1526635800
Innlegg av: rischioso (20.05.18 15:18 ), lest 3189 ganger
Endret: 20.05.18 15:20

nopetter,

JA - og vi er kun i den spede begynnelse hvor jeg regner med at ikke asset backed etter hvert vil mer eller mindre dø ut og hvor asset backed vil bli det helt store fremover.

Gjennom det så forsvinner også de useriøse aktørene som har hatt sitt ikke asset backed eldorado en stund allerede...

En ikke asset backed kan jo hvem som helst etablere, men for å kunne etablere en asset backed så må det finnes reelle verdier som er linket opp og man får en betydelig rabatt på denne reelle verdien spesielt som early bird og av samme grunn så burde valget være enkelt når det nå og omsider finnes...:)
Innlegg av: oivindl (20.05.18 15:24 ), lest 3176 ganger

Gjerne 100 mill aksjer, Rischioso, men mener du i fullt alvor at det ikke spiller noen rolle for BO om de får 6 eller 12 mill aksjer?
Innlegg av: rischioso (20.05.18 16:09 ), lest 3151 ganger

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=22104009
Innlegg av: rischioso (20.05.18 16:15 ), lest 3145 ganger
Endret: 20.05.18 16:16

mcaxel,

RE - That is peanuts

If there are 10 shorting the share with 3,5 mil shares, then it means that they agree with me, that ELE shall down to approx 3 NOK ;)

* 10 andeler var en tenkt andel siden vi ikke kan vite hvor mange andeler det faktik er - er det kun de som har andelene som vet.

Når noe er shortet så kan det som kjent gå begge veier og blir det meldt en trigger så vil det kunne trigge kursoppgangen ytterligere gjennom en short squiz.

Det blir spennende fremover og spesielt de neste TI - 10 handledager hvor veldig mye kan skje også kursmessig hvor Auplata nettopp har fristilt 36m/nok og skal de øke så er nok dette rette tiden - ikke bare for Auplata, men for ALLE som ønsker flere stemmer til den 06.06...;)
Innlegg av: nopetter (20.05.18 16:30 ), lest 3122 ganger

Fant denne på e24.no

Det er faktisk to i Coinmarketcap som søker om banklisense. Og disse er ikke asset backed og heller ikke blant de kjente i coin markedet

Den amerikanske kryptobørsen Coinbase undersøker mulighetene for å skaffe en banklisens. Det samme gjør kryptoselskapet Ivy Koin, skriver Wall Street Journal og henviser til kilder med kjennskap til saken.

Selskapene skal ha vært i samtaler med amerikanske myndigheter. Coinbase skal ha innledet samtalene med myndighetene tidligere i år.

En banklisens kan potensielt gi kryptoselskapene en bedre produktportefølje, skriver nyhetsbyrået Finwire.
Innlegg av: rischioso (20.05.18 16:49 ), lest 3111 ganger

nopetter,

det vil nok være det regulatoriske som vil bidra til at det vil bli vanskeligere for scammerne for slik det har vært frem til nå med ikke asset backed kan det jo ikke fortsette.

Men fint at det søkes om banklisens - det underbygger jo bare påstanden om at krypto er kommet for å bli - det være seg non asset backed eller asset backed.

Men som jeg var inne på tidligere - når man nå og fremover vil kunne få muligheten til å velge mellom non asset backed og asset backed så vil jeg tro at interessen vil være størt for asset backed nettopp fordi man investerer i en reell verdi og ikke bare en plan og en visjon som non asset backed hovedsaklig består av...
Innlegg av: mcaxel (20.05.18 17:19 ), lest 3080 ganger

I think that it is good news that they are probably gonna get a Bank license

But it wont help ELE, not until the new shares from the two or three tranches has been absorbed by the market and that takes time, we know that from experience

ris

It is always dangerous to fall in love with a share ;)

Innlegg av: Francisco (20.05.18 17:39 ), lest 3061 ganger

RE^4: ELE - Kursutviklingen mm (5)

...but it's smart to buy at 4,5NOK now, and sell for 45NOK later this year... :-)
Innlegg av: oivindl (20.05.18 17:42 ), lest 3056 ganger

Hm, Rischioso, du mente altså det, selv om din egen forklaring ikke akkurat er overbevisende.
Kan du komme på en eneste fremtidig aksjekurs, hvor det ikke har betydning om du har 6 eller 12 mill aksjer?
Bortsett fra 0 selvfølgelig, men det var kanskje ikke det du hadde i tankene?
Innlegg av: rischioso (20.05.18 18:25 ), lest 3041 ganger
Endret: 20.05.18 20:05

mcaxel,

RE - It is always dangerous to fall in love with a share ;)

* Its never wise to perform an divorce on wrong basis - actually it can be the most expensive failure you ever have done...;)
Innlegg av: rischioso (20.05.18 18:29 ), lest 3038 ganger
Endret: 20.05.18 18:30

nopetter,

ser det er flere som inngår låneavtale med ABO - du vet at flexible og suksessfulle lånefasiliteter er noe alle har et ønske om å få.

Likte spesielt beskrivelsen av ABO:

http://mb.cision.com/Main/1177/2483040/812377.pdf
Innlegg av: rischioso (20.05.18 19:02 ), lest 3014 ganger
Endret: 20.05.18 19:03

Interessant å se den faktiske kursutviklingen som har vært siden BO sin inntreden.

------------

Case Study: Element ASA

Facts:

> Average Daily Value Traded over 5 month Prior to Signingwith ABO: ± NOK 270K per day. > Average Daily Value Traded over 5 months After Signingwith ABO: ± NOK 20,4M per day.

> Daily Liquidity increased since signing with ABO by more than 75x since signing

> Average Volume Weighted Share Price over 5 month prior to signing: NOK 1,54 > Average Volume Weighted Share Price over 5 month after signingwith ABO: NOK 3,22

> The 5 month average share price has more than doubled period on period since signing

https://www.elementasa.com/assets/uploads/pdf/ABO_Presentation_050218.pdf
Innlegg av: mcaxel (20.05.18 20:21 ), lest 2932 ganger

ris

The reason that the liquidity increase came is because of the media attention that ELE did get in Oct 2017 (inclusive mine).

It has of course helped that BO came into the picture, but many was fooled and thought that ABO was a longtime investor. We saw the share price fall hard from 6 NOK to 3,80 NOK, it was not pretty

When those two first or three tranches has been launched only after then we can expect the share price to go up

We shall down, simple

Innlegg av: rischioso (20.05.18 20:57 ), lest 2907 ganger
Endret: 20.05.18 21:40

mcaxel,

du trenger ikke å bruke tid på å skulle prøve og overbevise meg om noe du på en heller enkel og uforståelig måte har klart å overbevise deg selv om...

Du har solgt fordi du var redd for å bli med ned for du ser ikke annet enn kommisjonsaksjer - en enkel, men lite reflektert analyse.

Det blir feil å si at det var kryptomeldingen som har kjørt kursen og ikke det faktum at gjennom BO sin finansierinng så har man fått en betydelig høyere eierandel i Ambershaw hvor det var og fortsatt er estimert produksjon og inntekter fom q3.

Det burde vel du av alle skjønne nettopp fordi kryptosendingen på BBC gav nada som jeg prøvde å fortelle deg, men du var den gang overbevist om at det skulle sende kursen til himmels - noe den ikke gjorde...

På den tiden var ikke krypto definert som en inntektstilgang - ikke før i senere tid hvor den nå er blitt strukturert - mao, kryptodelen skulle ikke i utgangspunktet fungere som annet enn kapitaltilgang som skulle erstatte trancher og/eller andre typer dyrere lån og av samme grunn er det Ambershaw andelene finansiert gjennom ABO som har vært hoveddriveren for kursøkningen.

Ser vi så på hva som er planlagt videre - nytt tranchelån bestående av 10 trancher hvor kun 3 vil være obligatoriske.
Denne låneavtalen er kommet til for en etablering av JV med Auplata som gir eierandeler i 2 nye gruveselskaper (som det gjorde i Ambershaw) som har produksjon og inntekter ikke i nær fremtid som Ambersaw, men umiddelbare inntekter fra dag 1 i tillegg til at selskapet får tilgang på 5 nye råvarer som for fremtiden vil sikre betydelig og billig kapitaltilgang i lange tider gjennom hele seks-6 TGE gjennomføringer og ikke minst nærmest evigvarende kommisjoner fra andre som vil gjøre bruk av ELE sin struktur - mao, altså ikke kun 1 engangsevent pr TGE som først planlagt.

Det at selskapet får inntekter fra dag 1 vil føre til at de vil gå med overskudd fra første kvartal som igjen vil føre til økende overskudd for hvert eneste kvartal fremover i takt med at eierandelene økes både i OMM og i CMT.

Og dette mener du skaper grunnlag for et kurspress?

Beklager, men jeg ser ikke at det vil kunne bli noe kurspress når inntekter kommer fra dag 1 og vil være økende, når førstkommende kvartalsresultat vil gå i pluss og vil være økende mellom hvert eneste kvartal fremover i takt med at eierandelene økes - det er jo akkurat det som er den absolutt sikreste kurstriggeren for absolutt alle selskaper på alle verdens børser - men for deg så er det altså negativt fordi de tar opp et innvannende lån for å få det...

I tillegg så vil den ene TGE'en for den ene råvaren etter den andre bli gjennomført hvor ABO vil bli overflødig og selskapet kan fortsette å investere i nye gruver som hele caset er basert på og gjenta prosessen men da uten å måtte låne.

Sorry, men du virker å være flere hestehoder bak hvor din tankegang hører fortiden til, mens nå som de faktisk er kommet dithen at de endelig og omsider får inntekter og betydelig kapitaltilgang (noe vi bare kunne håpe på tidligere) så greier altså du ikke å se annet enn kurspress...??...

Jeg får si som Alf Prøysen - I bakvendtland der går visst allting an...;)
Innlegg av: Arkivaren (20.05.18 22:16 ), lest 2793 ganger

Godt ressonert, Rischioso.
Innlegg av: mcaxel (20.05.18 22:43 ), lest 2771 ganger

ris

Let's see about that ;)

Last time your trust in ELE was no more than 4.80 NOK, when you sold out (only a week ago)
I find it hard to see that it should be any different this time

Innlegg av: oivindl (20.05.18 22:46 ), lest 2768 ganger

Arkivaren - resonnementene til Rischioso henger ikke på greip. Har du faktisk lest hva han skriver, eller lar du deg bare begeistre fordi du ønsker aksjen opp?
Innlegg av: rischioso (21.05.18 00:18 ), lest 2678 ganger
Endret: 21.05.18 00:41

RE - resonnementene til Rischioso henger ikke på greip.

* Syltynt som vanlig uten dybde og null detaljer om hva han selv mener ikke henger på greip, men hva kan vi forvente av en som er investert i APCL og kun skriver om meddebattanter og ikke ei linje om de forskjellige casene - who cares...:)))
Innlegg av: nopetter (20.05.18 22:51 ), lest 2760 ganger

Hvis ledelsen har gitt oddivar hint om at de jobber med flere finansielle aktører utover de 2 transjene de er bundet (og den tredje som Element selv kan velge) til og som jeg har trodd lenge så kommer de med dette like etter at de 10 dagene er gått før EGF når første transje blir sluppet løs. Jeg er nesten sikker på at de har aktører før de resterende 7-8 transjer. Det evige spørsmålet blir når WP til ICO TGE blir sluppet ut, eller om det kommer en pre offering først. BO er selvfølgelig interessert i det første alternative
Innlegg av: rischioso (21.05.18 00:27 ), lest 2664 ganger

nopetter,

om lånefasililiteten blir stemt for så er det 3 av 10 transjer som er obligatoriske - alt annet står de helt fritt til å velge alternativt velge bort når de måtte ønske.

Ingen går vel rundt i den troen at det skal trekkes 10 transjer i en fei så kommer det et waterfall med kommisjonsaksjer - det er jo ikke slik det fungerer, ei heller har det noen gang vært meningen.

Regner med at de fleste som er posisjonert i denne aksjen skjønner hva dette dreier seg om...:)
Innlegg av: nopetter (20.05.18 23:20 ), lest 2714 ganger

Les tråden til oddivar den 18/5 dette underbygger resonnementet mitt. Der BO ikke kan ha til hensikt å mose ut ti transjer i markedet og dermed sende kursen ned 30% slik Mc tror uten at de har en finansieringsaktør i bakhånd. Dette tjener ingen på slettes ikke BO.
Innlegg av: nopetter (20.05.18 23:31 ), lest 2708 ganger

Dette vil sende råvarene til himmelen på tirsdag

U.S. Puts Tariffs Against China ‘On Hold,’ Mnuchin Says https://www.bloomberg.com/politics/articles/2018-05-20/u-s-puts-tariffs-against-china-on-hold-mnuchin-says
Innlegg av: rischioso (21.05.18 00:20 ), lest 2677 ganger
Endret: 21.05.18 00:27

Yess - nå ligger det an til et letttelsesrally uten like innen råvaresektoren...:)
Innlegg av: mcaxel (21.05.18 01:06 ), lest 2646 ganger

Dream on quireboys

The tariffs on steel is still on and Canada got its exemptions, in short nothing has changed
Innlegg av: rischioso (21.05.18 01:13 ), lest 2645 ganger
Endret: 21.05.18 01:14

mcaxel,

ohhh, er det mulig...??...

IGJEN beviser du at du er minst 2 hestehoder bak og for deg finnes det kun 1 råvare og et eneste JV og det på tross av at du tok en exit på basis av et planlagt JV nr 2 som betyr 5 nye råvarer hvor prisen allerede er avtalt og det før det kommende prisrally i råvareprisene...;)
Innlegg av: mcaxel (21.05.18 01:38 ), lest 2624 ganger

ris

Iron is planned and announced to be first one to be launched

We know that

Innlegg av: oivindl (21.05.18 08:34 ), lest 2540 ganger
Endret: 21.05.18 08:52

Rischioso - her er eksempler på noe som ikke henger på greip.
1. Konverteringskursen har ingen betydning for BO. Spiller ingen rolle om de får 6 eller 12 mill aksjer. Samtidig blir det for dyrt for eksisterende aksjonærer ved lav konverteringskurs.

Hvor forsvinner pengene om ikke BO tjener på lav konverteringskurs?

2. ELE har planlagt nyheter de vil slippe for å få opp kursen, f.eks WP. Samtidig er ferdigstillelse av WP utenfor ELEs kontroll. Alt i følge deg. Så kom det innsidesalg og da er det nyheter som ikke er kjent for ledelsen som skal komme.

3. Det blir kamp om aksjene for å få stemmerett. Hvorfor det om caset er så bra at alle likevel vil stemme ja?

Fra andre aksjer:
4. Det er ikke nødvendig å melde innsidehandel om det i stedet meldes som flaggmelding. Til tross for at såkalt innsidesalg foregikk over flere dager før det ble flagget.

Bare noen kjappe eksempler, det er nok å ta av. Noe av dette har du også blitt konfrontert med tidligere, så du vet utmerket godt at jeg har vært konkret når jeg kritiserer deg.
Og mye av dette handler også om casene ;)

Edit
Slenger på noen geniale floskler som en bonus til slutt (fritt etter hukommelsen):
1. Det er ikke noe nytt om aksjen fordi det ikke er noe nytt om aksjen...

2. Når alle ønsker at en aksje skal stige så gjør den som regel det...

Men støtter egentlig FF i at du får for mye oppmerksomhet, så da tar jeg en lengre pause og nyter dagen;)
Innlegg av: Billyjojimbob (21.05.18 09:00 ), lest 2491 ganger

La grisen grynte,sil info,mulig det er en robot som er progget for pos.
De fleste er klar over det nå,jaffal qec,aplc,bio,lykke til.
Innlegg av: Sorlandsinvest (21.05.18 10:07 ), lest 2427 ganger

Øivind, du må se dette med konvertering fra en annen vinkel for å forstå. Skal prøve å forklare deg-
Konvertering av 10 mill aksjer til 5 kr, eller 5 mill aksjer til 10 kr er helt likt i verdi. Det som er viktig for de som konverterer er hvordan kursen oppfører seg etter konverteringen. Om de konverterer på 5 kr, og kursene faller til 2 rett etter, eller om de får 20 mill aksjer på 2.50 og kursen faller til 1, så taper de penger. Viktigste for BO er å få kursøkning etter at de har fått konverteringen på plass - slik at de tjener penger (BOs forretningsmodell baserer seg på å selge alt snarest mulig).

Så, to muligheter:
1. Konvertering på fallende kurs - kan medføre at BO får mange aksjer, men interessen blir lav, og det blir vanskelig å få disse solgt til gode priser
2.Konvertering på stigende kurs - færre aksjer til BO, men leteere å få solgt disse. Dessuten er en kursøkning alltid bra for kjøpsinteressen.

Innlegg av: Yess (21.05.18 12:14 ), lest 2354 ganger

Tror de fleste innser at BO sannsynligvis ønsker en lavest mulig konverteringskurs for de to transene som kommer (gitt godkjenning på EFG den 06.06.18. Jo lavere konverteringskurs jo større andel av ELE sitter BO igjen med etter konverteringen er gjort.
Antall aksjer i ELE pr d.d. er 71 472 768
Utøvelsesprisen for de konvertible obligasjonene skal tilsvare 100% av laveste daglige volumvektet snittpris i de ti (10) siste handelsdagene før Selskapet trekker på fasiliteten. Tar en utgangspunkt i en konvertering (uten rabatt og warrants), samt at de første to transene er trukket på EGF –godkjenning + innen 30 dager etter EGF godkjenning. Det gir 100 millioner som skal konverteres (gitt 100% og uten rabatt/warrants) gir en aksjekurs på 3 nok gir 33,33 millioner kommisjonsaksjer. En aksjekurs på 6 NOK gir 16,67 millioner kommisjonsaksjer og en aksjekurs på 9nok gir 11,11 millioner kommisjonsaksjer
Ved kurs 3nok: total antall aksjer 104,8 millioner aksjer og de nye aksjene utgjør 31,8% av totalen
Ved kurs 6nok: total antall aksjer 88,14 millioner aksjer og de nye aksjene utgjør 18,9% av totalen
Ved kurs 9nok: total antall aksjer 82,58 millioner aksjer og de nye aksjene utgjør 13,5% av totalen
Jo lavere kurs ved konverteringstidspunktet jo større andel av ELE sitter BO igjen med.
Korriger gjerne om dette resonnementet ikke er korrekt.

Legg også merke til at ELE skal betale BO hele 25 millioner innen 6 måneder (5% av den totale forpliktelsen på 500 millioner). Hvis BO trekker 3 transer totalt 150 millioner så må ELE ut med hele 25 millioner uansett til BO. Et ganske betydelig beløp i tillegg til warrants og inntil 10 transer som i praksis gir BO kontroll i ELE.
Synes dere dette er en god løsning for ELE?
Spør dere selv også hvorfor velger ingen andre selskaper på OSE en slik finansiering som ELE via transer?

Håper at aksjonærene vinner frem med å stemme nei til dette forslaget, i så fall er jeg klar til å gå inn i ELE igjen.

Innlegg av: oddivar (21.05.18 12:53 ), lest 2342 ganger
Endret: 21.05.18 13:02

Yess.

Du peker på vesentlige punkter som jeg mener det er grunn til å ta alvorlig og være bekymret for.

BO har nok ikke incentiver til å sitte med så mye aksjer selv, men kan være designet på en slik måte at Auplata får tilgang til en stor mengde aksjer via BO. Jeg vil heller ikke bli veldig overrasket om Auplata etter hvert krever endret styresammensetning og kan i enda større grad styre selskapsutviklingen i "sin retning".

Som en ekstra detalj, er det også vært å merke seg følgende relatert til forslag om opsjonsprogrammet (Sak 6):

"...dersom en aksjonær blir eier av mer enn 90 % av aksjene i Selskapet innen en frist på 3 måneder, har opsjonsinnehaveren rett til å utøve samtlige av opsjonen, uavhengig av om de er opptjent eller ikke..."

Det kan synes som Styret vil få et, unødvendig, incentiv til å facilitere et oppkjøp?

...men det fortsatt en god stund til EGF...

...jeg stiller der - gjør du, eller andre?
Innlegg av: oivindl (21.05.18 14:04 ), lest 2281 ganger

Takk for svar Sorlandinvest.
Men jeg er fortsatt ikke enig.
Hvordan kursen utvikler seg etter konvertering er selvsagt avgjørende, men den utviklingen kjenner vi jo ikke. Så da er spørsmålet, ville du satt på 6 eller 12 mill aksjer.
For enhver fremtidig aksjekurs bortsett fra 0 er vel svaret gitt.
Det eneste som kan endre bildet, er om konverteringskursen vil få vesentlig betydning for fremtidig kursutvikling.
Mulig den kan det, men det er så langt ikke sansynliggjort.
Innlegg av: Sorlandsinvest (21.05.18 14:07 ), lest 2284 ganger

Jeg ville gjerne satt på 6 mill aksjer som jeg kan selge på 10 kr, enn 12 mill aksjer som jeg får solgt på 2.50...
Innlegg av: mcaxel (21.05.18 14:37 ), lest 2266 ganger

Oddivar

I was thinking about the same here. It smells more like a coup on ELE, where Auplata is getting it cheap

and that annoys me

Innlegg av: oivindl (21.05.18 17:09 ), lest 2181 ganger

Litt tøvete svar Sorlandsinvest.
Det er jo samme selskap vi snakker om.
Om kursen er kr 10, er den det uavhengig av om du har 6 eller 12 mill aksjer.
Hvorfor lage seg tenkte scenario som liksom skal få det til å se ut som at det er bedre med færre aksjer og mindre andel av selskapet.
Støtter yess, de fleste ser nok realitetene her.
Men jeg har ikke sagt noe om hvordan kursen vil utvikle seg, dette var kun en presisering av den åpenbare feilslutningen til Rishioso, om at det er likegyldig for BO hvor mange aksjer de får.
Så pass ærlig får man være, uavhengig av posisjon.
Innlegg av: rischioso (21.05.18 17:26 ), lest 2180 ganger

SI,

oivindl er ikke ute etter å få noe svar - han er ute etter å lage kvalme pga min input på apcl trådene så ikke verdt responsen du gir, men godt svart...:)

mcaxel/oddivar,

enig i at risken for en hel eller delvis overtagelse er til stede men når man leser seg opp på caset Auplata så virker det ikke slik.

La oss se det fra en annen vinkling - hvorfor har Auplata da ikke kjøpt opp OMM helt eller delvis på egenhånd som de har både avtale om og likviditet til for der kommer de jo til dekket bord med både produksjon og gode inntekter, men allikevel har de kun kjøpt 4,8% og heller kjøpt 14% i ELE med en avtale om JV for å sammen ta over hele OMM og delvis CMT?

Det burde da fortelle oss at det er ELE sin tokendel som har vært driveren for de 14% og derfra sammen med ELE kjøpe opp OMM hvor Auplata får 50% ikke bare av OMM (og 18% av CMT) men de får også 50% direkteavkastning på kommisjoner og 50% direkte tilgang til frisk og rimelig kapital gjennom tokendelen.

Mao, det virker ikke å være ELE i seg selv som var target, men hovedsaklig ELE's tokendel for å få tilgang på rimelig kapital gjennom TGE. Så istedenfor å sluke ELE for så og komme til kort likvid messig til også å kjøpe hele OMM så var det sikkert og naturlig nok bedre og invitere med seg ELE til å kjøpe opp OMM (helt) og CMT (delvis) slik at ELE som sitter med ekspertisen på Tokendelen skal fortsette å jobbe med akkurat det mens Auplata som sitter med ekspertisen på gruvedrift skal fortsette å jobbe med akkurat det.

Dette er jo også en ansvarsfordeling Auplata har meldt til markedet den 07.05.

LES - Element ASA apporterait son expertise à Auplata pour initier, superviser et gérer les TGE (ex-ICO) basés sur les ressources minières propres d’Auplata et d
e CMT comme celles d’Element ASA

Oversatt - Element ASA would bring its expertise to Auplata to initiate, supervise and manage TGEs (formerly known as ICO) based on Auplata's own mining resources and
e CMT like those of Element ASA

https://www.auplata.fr/pdf/2018/AUPLATA_CP_JV-ELEMENT_07052018_VF.pdf
Innlegg av: oddivar (21.05.18 17:50 ), lest 2165 ganger
Endret: 21.05.18 17:53

Det er selvfølgelig vanskelig å vite eksakt hvilke motiver, interesser og fremtidig handlingsmønstre ulike aktører her har, utover å optimalisere egen vinning. Det er et betydelig sakskompleks som styret har bedt aksjonærene ta stilling til og hvor beslutningsgrunnlaget for aksjonærene må bygge på en rekke antakelser. De mest sentrale spørsmålene som aksjonærene må tenke over og ta stilling til er:

1. Hvor attraktiv er JV dealen med Auplata sett i lys av alternative investeringer, herunder risikoprofil og verdivurderinger?

2. Selv om det er lagt opp til at JV-dealen er en opsjon med en viss fleksibilitet, hvilken innflytelse har aksjonærene på å påvirke utøvelsen av opsjonen, gitt evt. vedtak av finansieringsløsning.

3. Hvor attraktiv er finansieringsløsningen som er hovedsakelig knyttet opp til pkt 1., herunder størrelse, betingelser, utvanningspotensial, markedsabsorbsjon, innflytelse fra långiver, etc.

4. Størrelse på styrefullmakten som det bes om. Den er særdeles omfattende og langt over det som anbefalt / påkrevd av aksjeloven $11-8, del 3, samtidig som styret ber aksjonærene om å fravike aksjonærenes fortrinnsrett, ref. $11-4.

5. Tidspunktet for EGF vs. tidspunkt for ordinær gen.fors (29. juni). Hvorfor trenger man bla. å ta stilling på opsjonsprogrammet på EGF og ikke på selve ordinær gen.fors?

Innlegg av: rischioso (21.05.18 18:03 ), lest 2142 ganger
Endret: 21.05.18 18:13

oddivar,

det som kunne ha vært mest komfortabelt for oss aksjonærer er at bruken av hver transje utover de 3 obligatorikse måtte ha blitt stemt over slik man ellers har anledning til å kunne skru av og på styrets fullmakt til å kjøre emisjoner.

Jeg er inneforstått med at det er et krav fra låntagers side om at det må stemmes for alle transjer under EGF, men det kunne vært slik at kun de 3 første som allikevel er de eneste obligatoriske ble gitt en uforbeholden godkjenning der og da, mens de resterende 7 måtte få en løpende godkjenning før bruk - på den måten ville man få en medbestemmelsesrett og en viss kontroll.

Det virker litt voldsomt å skulle gi en uforbeholden godkjenning til fri bruk av en såpass stor lånefasilitet som er opptil 10 ganger større enn det selskapet har hatt tidligere.

Men som du sier, det er lite stykke igjen til EGF den 06.06 (10 handledager) så mye kan skje noe som gjenstår og se...;)
Innlegg av: mcaxel (21.05.18 18:29 ), lest 2102 ganger

ris

That was the best from you so far and a good point.

It would be totally different if the first three was mandatory and the other seven had to be approved separately. It would certainly comfort me

Innlegg av: rischioso (21.05.18 18:50 ), lest 2114 ganger
Endret: 21.05.18 19:30

Ellers så kan det være greit å få med seg at det til stadighet kommer flere nye asset backed som har brukt kun knappe 2,5mdr for å komme til PRE-TGE hvor de er mye lengre i fra en produksjon enn det Ambershaw er.

Så med det i minnet så bør man ikke bli overrasket om det blir meldt om både WP og TGE i JV sammenheng veldig snart for det er ingen annen logisk forklaring på hvorfor ELE skal bruke 2 - 3 ganger lengre tid enn alle andre...;)

https://foundico.com/ico/true-gold-coin.html

https://www.truegoldcoin.com/?utm_source=foundico
Innlegg av: Triggly (22.05.18 09:23 ), lest 1887 ganger

RT 4,38

Hvor ble av betonggulvet på 4,40?
Godt å ikke sitte i dette papiret nå ;)
Innlegg av: rischioso (22.05.18 09:46 ), lest 1841 ganger

Det er sluttkurser som er tellende og ikke intradag kursen minutt for minutt....:)

Solid gulv på 4,4 og neste er på 4 blank så ingen grunn til høydeskrekk og spesielt ikke for deg som ikke er inne - akkurat nå...:)

Innlegg av: Triggly (22.05.18 09:49 ), lest 1819 ganger

Det er ganske langt ned fra 4,4 til 4 blank, risch.
Uansett så er jeg glad jeg solgte meg ut på høyere nivåer, og det tror jeg mange andre er også :)
Innlegg av: rischioso (22.05.18 09:51 ), lest 1823 ganger

Jeg gleder meg på dine vegne og håper at du denne gangen rekker å få en inngang på 5 tallet...:)
Innlegg av: mcaxel (22.05.18 15:27 ), lest 1692 ganger
Endret: 22.05.18 15:35

How will Sætter and the other Norwegian guy manage this one?

If they had not disrupted this share with their penny trading, then ELE would be close to 10 NOK. Now these guys gonna have trouble to get out with out a lose

We will see how things go after the GM

Innlegg av: rischioso (22.05.18 16:29 ), lest 1581 ganger
Endret: 22.05.18 18:19

Tirsdag 22.05

Endte ned 6,07%

Kurs Høy 4,480

Kurs Lav 4,080

Sluttkurs Ordinær 4,120

Sluttkurs Auksjon 4,180

Omsatt 14,7m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 298,8m/nok

------------

Setter stadig lavere topper og bunner noe som svekker det tekniske.

Nedganger kommer på lavt volum og oppganger på høyt volum er positivt og bekrefter at folk er redde for ikke å få med seg en eventuell oppgang.

Endte ned på tynt volum noe som da ikke gir en endelig bekreftelse på at trenden er brutt.

Omsatt for nærmere millionen i sluttauksjonen hvor kursen ble handlet opp noe som er positivt og som kan tyde på at flere mener at kursnivået begynner å bli attraktivt.

* Mao, blir spennende de neste 9 handledager...;)
Innlegg av: Longsitinbulk (22.05.18 18:24 ), lest 1387 ganger

Her vil du bli sittende i hengemyre Risotto

Skal ned til 3kr, se 200 dagers snitt

Selg og selg
Innlegg av: rischioso (23.05.18 00:24 ), lest 1250 ganger

Long,

har traderposten ute for å kunne finjustere undrveis så er komfortabel med det.

Er faktisk ikke bekymret overhodet, en aksjekurs har det gjerne med å kunne overreagere og det i begge retninger før den på et eller annet tidspunkt tar seg inn igjen.

Om den går til 3 så gjør den det, selskapet blir jo ikke null verdt av den grunn.

Og går den til 5 så er jo ikke noe endret siden 3 så kjenner man caset og har tro på det så betyr ikke disse svingningene noe om man ikke har dårlig tid.

Verken Mindoro, Ambershaw eller TGE endres eller forsvinner om kursen svinger - og det som er litt komisk oppe i det hele er jo at kursen nå får juling basert på noe som ennå ikke er skjedd og kanskje aldri kommer til å skje - i alle fall ikke på en slik måte som har lagt grunnlaget for det kurspresset vi nå ser.

Mao, jeg ser frem til de neste 9 handledager og ikke minst selve avstemmingen den 06.06.
Innlegg av: Triggly (23.05.18 09:15 ), lest 1065 ganger

ser ut som min spådom om 3,8 før ukeslutt snart går i oppfyllelse. Hvem vet, kanskje vi også ser 3,5?

Markedet frykter avtalen, vil aksjen kollapse på nytt når den blir godkjent?
Hvem hadde trodd vi ville kunne kjøpe ELE under 3 kroner igjen?
Innlegg av: Liverbirds (23.05.18 10:05 ), lest 987 ganger

Triggly

Må si jeg liker at du spår, og ikke så og si garanterer en kursutvikling på over 100% på kort sikt + et par triggere
Innlegg av: FAR100 (23.05.18 10:12 ), lest 962 ganger

jeg må si at det er spennede å se hva som skjer, mange triggere og meldinger som vi veneter på. Jeg sender NEI for refinasiering forslaget til ledelsen og oppfordrer alle til å gjøre det.
Innlegg av: jonea (23.05.18 10:33 ), lest 912 ganger

FAR
Mye kan skje på 9 dager
Så ikke send enda :-)
Innlegg av: Tigerberget (23.05.18 10:36 ), lest 897 ganger

Spådom forbinder jeg med hun "dama" i campingvognen i Kill Buljo..
Innlegg av: Triggly (23.05.18 10:54 ), lest 851 ganger

Tigerberget

Hvem vet
Om 9 dager kanskje du begynner å forbinde spådom med det store krakket som skjedde i element 2018 hehehe
Innlegg av: Sorlandsinvest (23.05.18 11:17 ), lest 812 ganger

Mye som skjer ja. Jeg lurer på om det er noen av de på top-10 som selger seg ut, eller om BO er så skråsikre at avtalen går gjennom EGF - og presser 10-dagers VWAP lavest mulig mtp at de får aksjer rett etter EGF om avtalen godkjennes? Uansett - ikke noe vits å selge nå, vi som sitter får være med til 50 - kroner eller øre - det vil tiden vise.
Innlegg av: rischioso (23.05.18 11:58 ), lest 763 ganger

Det er gjerne når de fleste begynner å bli negative med tilhørende dommedagsprofetier at man skal kjøpe...;)

Støtten på 4,4 holdt som kjent ikke, men det er en solid støtte på 4 blank og det kan se ut som at det vil snu her. Også veldig vanlig at man får en korrigering tilbake nær støtter fordi mange anser det som en attraktiv inngang.

Også greit å minne seg selv på at ALLE triggerne er like aktuelle nå som før og kan derfor bli meldt når som helst.

Den planlagte JV avtalen med tilhørende lånefasilitet som det skal stemmes over etter 10 handledager er fortsatt ikke annet enn noe som er planlagt hvor en lav aksjekurs vil kunne velte hele JV med Auplata noe hverken Auplata eller BO vil ha noen glede av.
Og når de til sammen har en eierandel i ELE på (14+25) nærmere 40% så vil de nok også ha interesse av å trigge kursen innen 06.06 for å sikre at både JV og lånefasiliteten blir en realitet.

Og når noe er i majoritetens interesse så ender det gjerne opp med å bli slik majoriteten ønsker - Happy Trading...;)
Innlegg av: Una-rafting (23.05.18 12:10 ), lest 723 ganger
Endret: 23.05.18 12:23

God morgen Richi-boy. Sovet godt!?(dårlig gjort å dra seg så langt utpå dagen mens vi trenger alle mann på dekket!)

Snart er Timis ute av bildet i APCL og kursen er ikke gått ned noe mer!? Kun noen få mill aksjer igjen å selge og da fortsetter vel RAKETTfarten på den aksjen.

Kan du ikke jobbe litt med saken så vi får litt mer fordelaktig pris fra Timis på de siste aksjene!?

På forhånd takk! :)
Innlegg av: Aldara (23.05.18 12:10 ), lest 717 ganger

RiskySwingingMan..
Tror du 4,40 allerede er brutt..?
Synes volumet er vel lite da...
Samt mener kursen i tre dager må være under punktet før brudd er etablert!
Innlegg av: rischioso (23.05.18 12:28 ), lest 662 ganger
Endret: 23.05.18 12:40

Una - min forum venn...

RE - God morgen Richi-boy. Sovet godt?

* Man skal ikke sove bort sommernatten sies det så da blir det gjerne ikke så mye søvn her hvor det er sommer hele året slik vi definerer sommer...:)

RE - Dårlig gjort å dra seg så langt utpå dagen mens vi trenger alle mann på dekket!

* Du ser jo ut til å ha greid deg fint uten min hjelp - du kom deg jo til og med helskinnet ut av SBX med en omtenksom emisjon advarsel til de andre på veien ut døra...

RE - Snart er Timis ute av bildet og kursen er ikke gått ned mer i APCL. Kun noen få mill aksjer igjen å selge og da blir det vel rakettfart på den aksjen.

* SNART? Da bør du ta frem kalkulatoren for det er jo knapt omsetning - Sarella har nå fortsatt mellom 5-6m aksjer igjen der, men for all del det kan gå raskt når dumpingen først starter - det så vi fjor når Henderson Group dempet og kursen gikk i fra 5 til 2 på minutter...

RE - Kan du ikke jobbe litt med saken så vi får litt mer fordelaktig pris fra Timis på de siste aksjene!?

* Den jobben klarer nok APCL caset fint alene, billigere gjennom lavere kurs - MEN ikke så helt sikker på om det betyr mer fordelaktig spesielt når vi snakker om APCL caset slik det fremstår i dag...;)
Innlegg av: nopetter (23.05.18 15:01 ), lest 391 ganger

Risotto

Start en ny tråd.
Innlegg av: rischioso (23.05.18 16:37 ), lest 300 ganger
Endret: 23.05.18 16:40

Onsdag 23.05

Endte ned 5,26%

Kurs Høy 4,160

Kurs Lav 3,950

Sluttkurs Ordinær 3,980

Sluttkurs Auksjon 3,960

Omsatt 10m

Antall Aksjer 71,472,768

MCap 284m/nok

-------------

Nok en dag med nedgang på tynt volum, men virker å ha landet på den solide støtten rundt 4 blank noe de neste handledager vil bekrefte eller avkrefte.

Mao, dette er en solid støtte nr 2 som nå blir utfordret i løpet av kort tid og av samme grunn kan dette være punktet det snur opp igjen.

------------

Da var dette dag 1 av i alt 10 handledager før EGF den 06.06 som vil legge grunnlaget for konverteringskursen om lånefasiliteten får flertall.

En lav kurs vil kunne vanskeliggjøre at man oppnår et flertall så uansett så vil det kunne bli et positivt utkomme gjennom at kursen vil heves betydelig og man får et langt rimeligere lån alternativt at kursen holdes lav og man ikke får flertall og fortsetter som før uten det planlagte JV.

MCap er nå på knappe 280m/nok hvor svært lite gjenspeiles i kursen....

Det kan derfor være 2 helt motstridende krefter som nå sloss om kursutviklingen så det blir spennende og følge med den nærmeste tiden for å se hvor kursen faktisk ender rett før EGF for ting kan som kjent snu og det bråfort...:)

Ha en fortsatt fin ettermiddag/kveld
Innlegg av: oivindl (23.05.18 17:11 ), lest 227 ganger

Rischioso: "så det blir spennende og følge med den nærmeste tiden for å se hvor kursen faktisk ender rett før EGF..."

Så spennende kan det vel neppe være. Du har jo selv fastslått med 99,99% sannsynlighet at kursen skal dobles, dvs dobbles fra et noe høyere nivå.
Innlegg av: oivindl (23.05.18 17:17 ), lest 217 ganger

Rischioso:"høyst sannsynlig 3,950 som vi var såvidt innom på dippen i dag."

Høyst sannsynlig, er det mer eller mindre enn 99,99%?
Innlegg av: nopetter (23.05.18 14:18 ), lest 460 ganger

RE^1: ELE - Kursutviklingen mm (5)g

Spørsmålet nå er hvor på 3 tallet bunnen blir
Innlegg av: Una-rafting (23.05.18 12:41 ), lest 620 ganger
Endret: 23.05.18 12:55

De solgte jo ca 9 mill aksjer på 8 handledager.. Fortsetter de noenlunde slikt så er der tomt om noen dager. 2 av de 6,2 mill kan vi regne med er borte(igår+idag)

Ca 3 dager igjen så er selgeren borte(om ikke volumet øker, eller noen stikker av med resten av aksjene ved kryssing innad hos en megler..)
Innlegg av: rischioso (23.05.18 14:09 ), lest 487 ganger

Una,

APCL er på god vei til å miste alt og ELE er på god vei til å få til alt så disse 2 kan ikke sammenlignes overhodet...

Har du selv lyst til å miste alt så velger du APCL...

OG, dette er en ELE tråd...:)
Innlegg av: rischioso (23.05.18 14:27 ), lest 463 ganger
Endret: 23.05.18 14:28

RE^2: ELE - Kursutviklingen mm (5)g

nopetter,

RE - Spørsmålet nå er hvor på 3 tallet bunnen blir

* høyst sannsynlig 3,950 som vi var såvidt innom på dippen i dag.

At det kan snu herfra er det en stor sannsynlighet for og kommer det en melding så vil vi kunne få doble russiske prosenter hvor både 4, og 5 tallet blir hoppet over og du kan først få kjøpt på 6 tallet om du er heldig...;)