Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Andyo (12.04.18 23:40 ), lest 9983 ganger
Ticker: APCL
Endret: 12.04.18 23:46

APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total

Da har myndighetene gitt innsyn til avtalene mellom Senegal og Total. Dette gjelder avtalene for ROP og UDO. Nå er altså kontrakten gjort offentlig. ROP er som vi vet ikke gyldig terminert. Kan dette forekomme uten at de er enige med oss på SOSP ?

Link - offentliggjøring av ROP og UDO

http://itie.sn/le-gouvernement-du-senegal-publie-les-contrats-de-total/

Merknader:

Legg spesielt merke til at APCL er av myndighetene inn på kartet offentliggjort idag.

Selskapene Elenilto og T5 faktisk er fjernet fra det samme kartet på de lisensene på innsiden (Senegal Offshore Sud Shallow og Louga).

Videre ser vi at SOSP er noe endret (justert og skalert inn noe om man sammenligner andre kart tilgjengelig, linker under).

Linker - kart:

APCL

http://www.africanpetroleum.com.au/our-projects/senegal?mobile=true

Elenilto

http://www.elenilto.com/post/The-Senegal-Offshore-Sud-Shallow-Block-SOSSB

T5 Oil and Gas

http://www.t5oilandgas.com/louga-block.html

Som om ikke det var nok så vil de som ser godt legge merke til at det er en svak rød/rosa strek til venstre for SOSP som da kan forstås som den tidligere avgrensning av lisensen. Den er utvilsomt nå endret og vi er fortsatt eier. Kan man endre avgrensning av SOSP uten samtykke og vi er da pr 12/4-2018 fortsatt inkludert (ref kart over, mens Elenilto og T5 er som nevnt fjernet) på en endret lisens ?
Innlegg av: Andyo (13.04.18 00:00 ), lest 6885 ganger
Endret: 13.04.18 00:06

RE^1: APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total

T5 og Elenilto har begge vært i en liknende situasjon som oss men bortfaller nå fra det nye oppdaterte kartet, ref artikkel fra upstreamonline;

"Bordering Mauritania to the north, T5 Oil & Gas’ onshore Louga licence needs 1000 kilometres of 2D seismic to be shot before drilling can start.

Upstream has been told a negotiated extension is “imminent”, as the Energy Ministry tries to reduce the extra time allotted.

African Petroleum was thrown out of the Rufisque Deep last month when Petrosen controversially reallocated to Total, despite signing an eight-week “binding exclusivity agreement” on 18 April with an undisclosed player to help start drilling by this November. This rescue deal is set to expire in mid-June.

Sall’s "accelerated exploration" programme would stall if African Petroleum chose to litigate in defence of its Rufisque title. Such a move would aggravate country risk perceptions for potential farm-in players pondering whether to join distressed minnows approaching their deadlines, but could also open the possibility of African Petroleum landing an extension to Senegal Deep as a quid pro quo for keeping out of court.

For African Petroleum to know where to drill, it needs results from cross-border 3D seismic jointly planned with adjacent acreage holder Elenilto, which is negotiating an extension to its Senegal Shallows block."

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1271012/cash-call-a-hurdle-for-senegal-drilling-drive
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 00:08 ), lest 6807 ganger
Endret: 13.04.18 00:41

Andyo, det er flot Research...jeg tar sgu hatten af for dig og warom...kort og det geografiske er ikke min stærke side, men måske fluefisker kan komme med en kommentar... anyway, godt gået andyo
Innlegg av: tuja (13.04.18 00:18 ), lest 6776 ganger

Flott, Andyo

Nå må det snart komme noe fra APCL.
Kanskje de lander avtaler/forlik i både Senegal og Gambia. Da blir det fart i aksjekursen.
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 00:39 ), lest 6735 ganger

Er det et officielt kort som Senegal har offentliggjort????
Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 02:09 ), lest 6672 ganger

Andyo og andre,

det kan godt være dette betyr at det blir en eller annen form for minnelig enighet, men på den annen side har jo ikke Senegal trukket SOSP tilbake eller gitt den til noen andre. Formelt så er de jo da fortsatt lisensinnehavere, selv om de har gått langt over fristen. APCL beholdt jo offisielt ROP i flere år etter borefristen før Senegal ga den til Total.

Det hjelper dem vel egentlig lite før de eventuelt får en utsettelse, det vil neppe være noen som farmer inn på SOSP før det er på plass. Men det er vel kanskje et steg i riktig retning?
Innlegg av: Konjagi (13.04.18 02:18 ), lest 6662 ganger

AoF

Ja, kanskje det eller kanskje ikke. Alt er mulig eller umulig. En ting er hvertfall sikkert at ingentingting er sikkert, før det eventuelt muligens er sikkert kanskje?
Innlegg av: Fljo (13.04.18 02:31 ), lest 6653 ganger

Kan vi se en kursøkning her snart? Eller vil det ikke skje før de politiske rammebetingelsene endres (som jo kan ta lang tid).
Innlegg av: Ravse (13.04.18 06:18 ), lest 6587 ganger

Findes det kort i en højopløst udgave et sted? Jeg har svært ved at se en svag rød/rosa linje, som ikke kan tilskrives grafiske artefakter opstået ved JPEG komprimering.

Vær iøvrigt opmærksom på, at billedet er navngivet "Carte-des-blocs-31122017-1.jpg" (Open Image in New Tab), så man må formode, at det senest blev opdateret 31/12-2017. Jeg ved ikke, om det har nogen betydning.
Innlegg av: Warom (13.04.18 07:16 ), lest 6468 ganger

Veldig spennende funn Andyo.
Jeg forsøker også å se om det kan være noen "feilstreker" i "nye SOSP" men uansett hvordan jeg ser på tegningene så er det ingen tvil om at SOSP er blitt litt redusert sammenlignet med det kartet APCL har på sine hjemmesider.

Enklest ser man det om man trekker en linje rett ned fra vestre begrensing på ROP på apcl sine hjemmesider. Der ser man at SOSP sin vestre begrening tilsvarer ROP sin.

Går man så på kartet på myndighetenes side(som linket i TS'en) så går den vestre begrensingen en del til øst. Dette kan man også se på nederste del av SOSP som starter likt med A1/A4 på APCL sitt kart, men som nå er dratt litt østover i myndighetenes kart.

Om det kan tilskrives "tegnefeil" skal jeg ikke si så mye om, men det virker jo øyensynlig som om at det du henviser til i TS'en kan være riktig.

I tillegg må en vel kunne si at om de har datert bildet etter at PCS'en for SOSP gikk ut, så må vel det kanskje kunne sies å kunne være til "vår fordel" ? Dette samtidig som to andre selskap som ligge i "disputt" er fjernet fra samme kartet.

Jeg må vel si at jeg likte akkurat dette slik situasjonen er.
Innlegg av: klaesp (13.04.18 07:52 ), lest 6392 ganger
Endret: 13.04.18 08:08

Takk for flott info, Andyo

Dette er bare strålende info og bekrefter nok en gang at Apcl er eier av Rop lisensen,at Senegalske myndigheter og Total har startet arbeid på lisensen, er tidenes julegave til oss apcl aksjonærer- At vi enten får forlengelse på Sosp lisens, eller erstating fra "Rop lisensen" er jeg nå 110% sikker på (i min verden)

Sett fra S myndigheter side

Mest sannsynelig vil apcl få en forlengelse på Sosp lisens, mot "bytte" av Rop lisens som de allerde har en "avtale" om. De vil sikkert prøve seg på med en mindre % andel på Sosp lisensen, vi får se. Har ikke noe trua på en prosess rundt erstatning av lisens, DEN ROP PROSESSEN TÅLER IKKE DAGENS LYS
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 08:30 ), lest 6226 ganger

Det vil sige at Senegal har fjernet Elenilto og T5 fra det nye kort...

Og i det nye (Updated) kort er apcl licens ejer, men sosp licensen er blevet lidt reduceret i størrelse.

Er det rigtigt forstået???
Innlegg av: Warom (13.04.18 08:36 ), lest 6184 ganger
Endret: 13.04.18 08:38

Hifi;
Det er vel stort sett riktig forstått i forhold til TS'en. De to andre er borte fra kartet, mens SOSP står på APCL og ROP på Total. Det kan også se ut som om at SOSP er redusert(noe det uansett i følge kontrakten skal når man går over i ny fase).

EDIT: Det er verdt å ta med seg at kartet da ser ut til å ha dato 31.12.17(altså etter at PSC'en gikk ut). Om dette siste har stor betydning får man bare spekulere i.

Innlegg av: Yess (13.04.18 08:36 ), lest 6178 ganger

Dette var konkret og god informasjon. Vurderer en ny inngang igjen i dag dersom kursen legger seg under kr 1.
Innlegg av: tuja (13.04.18 08:52 ), lest 6092 ganger

Iht Senegal er vel fristen satt til 18 april, eller det blir igangsatt ny arbitrition også mot de?
Så føler det snart begynner å hagle inn meldinger på newsweb.
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 08:54 ), lest 6077 ganger

Apcl Corporate Update 8 marts-2018

The Company has engaged the services of a Paris based law firm to provide legal advice on
the Company’s contractual rights under the SOSP and ROP PSCs.  In January 2018, formal
notices of dispute were lodged with the Senegalese authorities in respect of the SOSP and
ROP PSCs and, in accordance with the terms of the PSCs, the parties have three months to
resolve the disputes.  In the event that the parties are unable to resolve the disputes then
there are arbitration provisions within the PSCs that can be utilised by the Company in order
to protect its interests.

Det er vil ikke utænkeligt at apcls sidste melding har fået Senegal i arbejdstøjet...

Må indrømme at jeg bliver mere og mere confident!!!

Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 09:29 ), lest 5904 ganger
Endret: 13.04.18 09:44

I Hot aftalen (Head of terms) april-2017
Der ville apcl have 16 % interest på sosp licensen...

SOSP (Senegal):Hot aftale
The incoming party propose to farm-in to the SOSP PSC for a 70% operated interest in return for

a) reimbursing 100% of certain licence fee costs;

b) paying 100% of acquiring 3D seismic and PSDM processing.

c) paying 100% of the first exploration well.

Fully recharged.
mirabauds analyse af Hot aftalen,
viser 7,69 nkr.risked (sosp)

Det er jo lidt vildt guys...7,69 nkr. Sosp alene
Innlegg av: leinad123 (13.04.18 09:31 ), lest 5876 ganger

Dette ser veldig lovende ut, her er det bare å laste opp.
Innlegg av: Warom (13.04.18 09:37 ), lest 5824 ganger

En liten(men ikke ubetydelig) rettelse Hifi...Det er faktisk "risked" Mirabaud snakker om på den kursen...

http://prntscr.com/j4n5rj
Innlegg av: Liverbirds (13.04.18 09:37 ), lest 5817 ganger

Tusen takk for veldig spennende informasjon. Det her kan gå stoooort opp i fremtiden. Akkurat nå er jeg glad for at jeg har lastet opp mer de siste ukene.

Mvh Liverbirds
Innlegg av: tuja (13.04.18 09:39 ), lest 5792 ganger

Let the game begin.

Går APCL seirende ut med forlik både i Gambia og Senegal, snakker vi mange kroner opp i aksjekursen/mcap på selskapet. Burde være værdt ett lodd for alle i en portefølge.

:)
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 09:46 ), lest 5731 ganger
Endret: 13.04.18 09:47

Det gik lidt for hurtigt, tak warom..

Har rettet til risked 7,69 nkr.
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 10:04 ), lest 5606 ganger

Hofa,den var god...taget til efterretning

Men håber vi er enige i at det ikke er negativt at apcl står som ejer af Sosp licensen på det opdateret kort Senegal har offentliggjort????
Innlegg av: hofa (13.04.18 10:09 ), lest 5577 ganger

Absolut. Jeg har dog også hele vejen ned stolet på at JP sad med de bedste kort på hånden
Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 10:15 ), lest 5530 ganger

Mr. hifi,

det er vel ikke negativt at det står APCL på SOSP kartet. Men det er vel ingen som har påstått at APCL har mistet SOSP (ennå i hvertfall), da måtte jo også selskapet ha meldt om det?

Det som er problemet nå er jo ikke hvorvidt APCL har lisensen i dag, snarere om de får en forlengelse slik at de faktisk kan få seg en partner og få boret lisensen?

Det er jo bra at kursen går opp, men jeg ser egentlig ikke at situasjonen har endret seg på grunn av at vi har sett dette kartet. Men det er jo godt for de som mener det, og som ser aksjene sine øke i verdi i dag.

(NB Jeg mener ikke at dette hverken er negativt eller at APCL ikke kan få en forlengelse på SOSP som "byttehandel" med ROP, jeg følger bare ikke konklusjonen om at dette følger av at kartet er publisert. Men jeg innser jo at her er jeg sikkert uenig med de fleste.)
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 10:21 ), lest 5484 ganger

Attogfram, hvis nu apcl var fjernet fra det Updated kort ville du så mene at det heller ikke betød noget for det fundamentale?????
Innlegg av: nkamok (13.04.18 10:25 ), lest 5452 ganger

Spot on Hifi 👍🏻
Innlegg av: Elderlywoman (13.04.18 10:27 ), lest 5432 ganger

Luft, luft, luft. Husk at APCL var priset nær kronen selv med alle lisenser i behold og ingen legal troubles.
Innlegg av: Longsitinbulk (13.04.18 10:30 ), lest 5409 ganger
Endret: 13.04.18 10:31

Er det et sjørøver kart fra lekekjeden Brio dere handler aksjen opp på i dag?
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 10:32 ), lest 5404 ganger
Endret: 13.04.18 10:38

Elderlywoman...Ja og brumlemanns lejlighed faldt voldsomt i værdi 2009...

Man skal nok ikke glemme at der har været en voldsom oliekrise i næsten 4 år... prisen på en tønde olie har været nede på 25 $$$$
Innlegg av: oops16 (13.04.18 10:45 ), lest 5317 ganger

Kunne vel tenkt meg at longsitinPulk ville bli interessert om det var snakk om et kart, men desverre er det ikke Brio utgaven som du sikkert er på jakt etter.
Innlegg av: tuja (13.04.18 13:02 ), lest 5097 ganger

Ikke akkurat negativt for APCL at olja buller som f.. Tenker de som sikler etter APCL sine lisenser, setter press på de tilhørende myndigheter for å få fortgang i prosessen.

Det internasjonale energibyrået (IEA) er ute med en ny månedsrapport.

Byrået øyner ifølge TDN Direkt en etterspørselsvekst på 1,5 millioner fat til 99,3 millioner fat per dag i 2018, noe som er uendret fra forrige rapport.

2017-etterspørselen oppgis til 97,82 millioner fat per dag.

Samtidig jekker IEA 2018-produksjonen utenfor OPEC (non-OPEC) bittelitt opp, fra 59,92 til 59,93 millioner fat per dag.

2017-produksjonen oppgis ifølge nyhetsbyrået til 58,14 millioner fat per dag.
Kraftig USA-vekst

I USA estimeres total 2018-produksjon til 14,71 millioner fat, sammenlignet med 13,19 millioner fat per dag i 2017.

IEAs anslag for global oljeproduksjon i mars er 97,80 millioner fat per dag, ned fra 97,92 millioner fat i februar-rapporten.

For USA er mars-anslaget 14,41 millioner fat per dag, ifølge nyhetsbyrået opp fra 14,12 millioner fat per dag i februar.

Saudi-Arabias produksjon falt ifølge IEA fra 9,96 til 9,92 millioner fat per dag.
- Et andre Saudi-Arabia

IEA peker - som OPEC i går - på en kraftig reduksjon i verdens oljelagre, og mener oppdraget med å balansere oljemarkedet er utført.

- Når det gjelder produksjonskuttene i OPEC/non-OPEC, har noen av landene som var med på Wien-avtalen i 2016, av ulike grunner sett produksjonen falle mer enn de lovet. Disse ekstra kuttene summerer seg til over 800.000 fat per dag. Til alle hensikter og formål, har mer enn et «andre Saudi-Arabia» blitt lagt på kuttavtalen, skriver byrået.

OPECs etterlevelsesrate i mars tallfestes til 163 prosent, mens den for avtalepartnerne i non-OPEC tallfestes til 90 prosent.

- Med like under halvparten av global oljeproduksjon under begrensning og en etterspørsel som stiger jevnt og trutt, har effekten på oljelagre vært betydelig, fortsetter IEA.

Les mer her.
Oljeprisen snur opp

Oljemarkedet lar seg oppmuntre av IEAs toner, og prisene har snudd opp fredag formiddag.

Brent juni-olje står nå i 72,45 dollar fatet, etter en oppgang på 0,65 prosent hittil i dagens handel.

WTI-oljen stiger 0,7 prosent til 67,52 dollar fatet.
Innlegg av: Q10ps (13.04.18 14:50 ), lest 4885 ganger

Tok ut en ny topp 20 i dag, ene og alene for å forsikre meg om at de største ikke benyttet stort volum i starten av uken som en anledning til å selge seg ned, og det kan jeg bekrefte at de ikke har gjort!
Innlegg av: Warom (13.04.18 15:05 ), lest 4846 ganger

Helt konge Q;
Siste 5 dager(per nå) er det omsatt mer enn største eier(M&G) innehar. Noen mener jo ikke de kunne solgt noen ting som helst da omsetningen er for lav. Det har vi både nå og rundt midten av des fått bekreftet at de har kunnet....men, det har de ikke ;)
Innlegg av: Q10ps (13.04.18 15:11 ), lest 4827 ganger

Ja, så får det som med alt annet være opp til hver enkelt å gjøre seg opp en mening om hvorfor de velger å ikke selge når anledning byr seg ;)
Innlegg av: tuja (13.04.18 15:15 ), lest 4810 ganger

Nydelig, Q.

At de største sitter pal med sine aksjer, gir en god følelse.(ivertfall til meg) :
Innlegg av: Yess (13.04.18 16:17 ), lest 4695 ganger

I dag ble jeg sannelig aksjonær i APCL igjen gitt. Det hadde jeg selv ikke trodd ville finne sted, men det kan ikke lengre utelukkes at det blir en løsning i Gambia og Senegal. Skjer det, bare i et av landene, så går APCL i taket.
Innlegg av: Warom (13.04.18 16:22 ), lest 4679 ganger

Det er allerede bråk pga kontraktens innhold og det stopper nok ikke der. Det begynner å bli litt oppmerksomhet om denne nå. Dette tror jeg fortsatt de ikke tjent med at skal til voldgift:

Ousmane Sonko reacts on the publication of the oil contracts and gives appointment on April 19

Written by leral.net on Friday, April 13, 2018 at 11:01 | | 0 comment (s) |

Ousmane Sonko reacts on oil contracts on his Facebook page and he makes an appointment on April 19
Ousmane Sonko reacts on oil contracts on his Facebook page and he makes an appointment on April 19
"The Government of Senegal, after months of detention, finally succumbed to pressure by publishing yesterday the Research and Production Sharing Contracts binding the State and the multinational TOTAL around oil and gas blocks of deep offshore Rufisque and Ultra Deep Offshore.

I have examined these contracts and, as we suspected, have discovered that they are the most lethal and the most scandalous ever made by Senegal.
Boun abdallah Dionne and Macky Sall, after having pushed Thierno Alassane Sall to resignation, sold off Senegal's interests at a low price. The sub-prefecture has once again obeyed its metropolis, to the detriment of its people and its interests.

I will come back to this, as well as on other issues, by a press briefing after April 19th. To avoid dispersion with respect to the frontal urgency of the hour.

Dear compatriots, do not misunderstand it, it is because of the innumerable cases of scandalous governance of his regime that Macky Sall will not skimp on any means to stay in power: through the constitutional and legislative manipulation, the instrumentalization of the criminal and constitutional justice, the alienation of the administration, the corruption of social segments of all kinds, the savage police repression ...
What happened yesterday with the aggression against teachers in Ziguinchor is yet another illustration.

Has he not said to a high authority, whose name I do not know: "The Senegalese know only the balance of power, I will rule by dictatorship".
It is up to the citizens to oppose it with a superior force, that of popular sovereignty.
Dear compatriots, April 19th is a fateful day that puts every citizen in the face of a simple choice:
- let Macky Sall impose his dictatorship and give himself the means to perpetuate an incompetent, nepotist and corrupt regime and without any patriotism;
- or put an end to this calamity that has lasted for six years, ie too long for a country like ours!
The patriotic fight continues. "

https://www.google.no/amp/s/www.leral.net/Ousmane-Sonko-reagit-sur-la-publication-des-contrats-petroliers-et-donne-rendez-vous-le-19-avril-prochain_a224032.amp.html
Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 16:25 ), lest 4667 ganger
Endret: 13.04.18 16:26

Her er en link til hva African Intelligence nylig har postet om ROP og Total sin kontrakt. Det er bak en betalingsmur som jeg ikke vil betale for, men det kan jo være noen vil det. Det er ikke sikkert de har noe annet enn det som allerede har vært diskutert her, men det hender de har noe ekstra info. Kan jo godt være at denne allerede har blitt lagt ut her, men tror ikke jeg har sett den.

Total snaps up offshore blocks for a dime
Total put a great deal of effort into winning the Senegalese permit Rufisque offshore profond in May 2017 but it appears to have been a very good deal for the French major [...]

https://www.africaintelligence.com/aem/corridors-of-power/2018/04/03/total-snaps-up-offshore-blocks-for-a-dime%2C108301509-bre?CXT=PUB&utm_source=AEM&utm_medium=email&utm_campaign=PROS_EDIT_ART&did=107991572&eid=380025
Innlegg av: Warom (13.04.18 16:28 ), lest 4642 ganger

AoF;
Siden du ikke ville betale, så gjorde jeg det ;)

Total snaps up offshore blocks for a dime
Total put a great deal of effort into winning the Senegalese permit Rufisque offshore profond in May 2017 but it appears to have been a very good deal for the French major. Rufisque offshore profond, which abuts Cairn Energy's giant SNE and FAN discoveries, was sold with a rather modest $5 million signing bonus.

ExxonMobil and others have reportedly offered much more favourable conditions to Senegal over the past year. The country changed status in 2015 with the discovery of the SNE and FAN oil deposits, and then with the Tortue and Yakaar gas fields. Only the oil ministry and Petrosen have continued to accept rather low signing bonuses. In May 2017, at the same time that it Total became operator of Rufisque offshore profond, the Senegalese state allowed the French firm to perform studies to assess the exploration potential of the country's ultra-deep offshore and automatically become operator of an exploration block within this zone. This UDO (for Ultra deep offshore) agreement saw the Senegalese State pocket a $10 million bonus.

A few months later, in Mauritania, where the only recent discovery has been the Tortue deposit, ExxonMobil forked out no less than $70 million for three permits. That was the same year that Total only paid $10 million for its Mauritanian block C7 and $6.5 million for C18.
Innlegg av: Fluefiskeren (13.04.18 16:34 ), lest 4645 ganger
Endret: 13.04.18 16:53

Det virker som kartet nå er en god del tilbake til der engang var. Denne er fra 2011

https://subseaworldnews.com/2011/11/29/african-petroleum-acquires-permits-for-two-exploration-blocks-offshore-senegal/

Deretter har vi ha kartet hvr SOSP plutselig ble mangekantet som f.eks på hjemmesiden til APCL. Se linken til Andyo. Slik har det vært lenge på de kartene jeg vanligst har sett.

Det virker nå som at kartet er tegnet på ny enda engang. SOSP har blitt den firkanten den engang var(altså uten hakk). ROP derimot er redusert ved at området vest for Sangomar Offshore Deep (blokken med SNE) er borte. Sangor offshore heter det der nå. Den har dermed gått fra å være en femkant til en firkant

Det jeg altså mener er det nyeste kartet, finner man her:

http://streamafrica.com/news/senegal-oil-production-2019-2020/

Av det følger at kartet fra mynigheten også er feil. Det referer seg jo til situasjonen for ett år siden.

Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 16:40 ), lest 4604 ganger

Warom,

bra. Du tjener vel såpass godt på kursoppgangen i APCL om dagen at du har råd til det... :-)

Kan godt forstå at det blir bråk rundt dette om signaturbonusene er såpass lave, selv om det bare er en komponent av avtalen (som jeg har sagt før). Men jeg er ikke sikker på om det i seg selv endrer sjansen for voldgift på ROP. Avtalen mellom Total og Senegal ligger nå ute, og det kommer ikke noe mere ut i offentligheten om voldgiften, bortsett fra når den skjer, og hva resultatet til syvende og sist blir.

Det det er støy om, virker jo å være hvor billig Total har fått lisensen og at andre har budt mer, ikke at APCL har mistet lisensen. Det kan jo selvfølgelig endre seg hvis APCL også går til voldgift etter den 18 April. Det blir jo noe kostnader om det blir en voldgift om ROP, så derfor kan det jo bli mere støy rundt APCL/Total/Senegal.

Jeg utelukker overhode ikke at det blir en form for deal på SOSP, men jeg tror som sagt ikke det endrer seg så mye PÅ GRUNN av at Total avtalen nå er offentliggjort. Men det kan jo være feil, det kan godt være.
Innlegg av: tuja (13.04.18 16:47 ), lest 4571 ganger

Tror både Senegal og Gambia har malt seg inn i ett hjørne, der de må kompensere APCL. Trua har blitt mye sterkere etter de siste dagers artikler rundt emnet. Og da mine herrer, blir det nytt rally i APCL.

Ha en strålende helg :)
Innlegg av: Warom (13.04.18 17:19 ), lest 4478 ganger

Joda AoF, skal vel ikke klage ;)

Innlegg av: Fluefiskeren (13.04.18 17:25 ), lest 4466 ganger

Warom
Noen kommentarer ril det nye kartet over forandringene på SOSP og ROP som la inn i innlegget mitt ltt høyere opp?

http://streamafrica.com/news/senegal-oil-production-2019-2020/
Innlegg av: Warom (13.04.18 17:44 ), lest 4421 ganger

FF;
Jeg forstår ikke helt hvor du ser(ser jo selvfølgelig linken du la ved, men den er vel gammel) at man er tilbake til "den gamle firkanten" ang SOSP.

For meg er det den med "hakkene" som har vært retningsgivende i lang tid og forskjellen her i forhold til TS'en er mer at den har blitt redusert litt til(men det kan for alt jeg vet være "tegnefeil"). Det som det imidlertid virker som er at denne med hakkene har blitt enten redusert eller flyttet.

Fra det ene til det andre. Vi kan hvis vi skal se litt videre på termer se litt på dette med at Elenilto og T5 er fjernet fra kartet, men ikke oss. Dette volder meg litt "hodebry" men her kan man i alle fall kanskje bli litt "klokere".

"PETROSEN has 10% carry during exploration, which may increase to 20% paying interest during exploitation. The Exploration period is 7.5 years:

The SOSSB Contract Area in Senegal is hold by Elenilto under a Hydrocarbon Exploration & Production Sharing Agreement with an Effective Date of November 29th, 2012..

Denne PSC'en er i utgangspunktet gyldig fra 29/12-2012 og i avtalens varighet som er 7,5 år, altså til litt uti 2020.

Det åpenbare spørsmålet er derfor:
Hvorfor er denne avsluttet og fjernet fra kartet i 2017 og ikke SOSP?
Er den terminert og ikke vår, hva har skjedd?

Begge hadde utløp på exploration periode i 2017, begge jobbet med utsettelse, 31/12 står vi fortsatt på SOSP selv etter ny periode mens Elenilto er fjernet fra SOSSB.

Både vi og Elenilto har flere år igjen i PSC'en, de er borte, vi er med fortsatt. Noe har skjedd på SOSP som ikke har skjedd på SOSSB.

Vi kan herved utelukke at SOSSB er utløpt, det skjer først i 2020, men lisensen er fjernet mens vi som er i samme sko fortsatt er med.
Det "verste" er at utløpet av first renewal period var etter 2 + 3 år. Dvs 29/11-2012 + 2 + 3 år = 29/11-2017.

De hadde altså utløp omtrent samtidig som oss, de er fjernet, vi er ikke :)

Innlegg av: Fluefiskeren (13.04.18 17:47 ), lest 4427 ganger
Endret: 13.04.18 17:56

warom

Den er ikke gammel. Den er helt ny. Kan likne noe den på den som gjaldt før APCL fikk lisensene. Ihvertfall SOSP. Du må vel se at ROP er forandret?

Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 17:59 ), lest 4382 ganger
Endret: 13.04.18 18:20

Warom og Flue,

tror ikke vi skal legge for mye vekt på formen på lisensene på de kartene som kommer fra Senegal sin side. Langtfra sikkert de legger ut korrekte kart til offentligheten, kan sikkert være de bruker gamle kart her. Slik som de slomser med kontrakter, tror jeg ikke vi skal se oss blinde på kartformen.

EDIT: Hadde det blitt en endring på SOSP lisensen, om det hadde vært gjennomført i samarbeid med APCL eller ikke, ville det vært meldepliktig. Derfor tror jeg ikke lisensstørrelsen (eller formen) har blitt endret.

Warom,

det er riktig at SOSP ikke er utløpt (jeg skriver feil selv noen ganger). Det som er situasjonen er at arbeidsforpliktelsene i den siste fase ikke er gjennomført, og det i seg selv kan bety terminering (men det har vel ennå ikke skjedd på SOSP, så vidt jeg vet).

Vi vet jo at APCL har skutt seismikk på SOSP i en tidligere fase og hadde en boreforpliktelse i den seneste fasen (som de ikke gjennomførte). Det er jo mulig at Elenilto heller ikke gjennomførte noe seismikk i sin fase, og faktisk er enda mer på etterskudd enn APCL, og at lisensen derfor allerede har blitt terminert? Dette blir ren spekulasjon fra min side, men jeg har ikke sett noe om at Elenilto har gjennomført noe seismikk i Senegal. Derfor kan de jo godt ha gjort det allikevel.

Innlegg av: Q10ps (13.04.18 18:12 ), lest 4344 ganger
Endret: 13.04.18 18:13

FF - tror kanskje du blingsler litt her, den artikkelen du referer til er jo fra 18.10.2014, og referer til «2015 and onwords»...

Edit: med forbehold om at jeg også kan blingse, hehe...
Innlegg av: Warom (13.04.18 18:13 ), lest 4343 ganger
Endret: 13.04.18 18:20

FF;
Den linken du la ut er ikke helt ny. Den er skrevet 18.10.14 og refererer til "2015 an onwords"

http://prntscr.com/j4uhfc

Lager ikke så mye "fuss" ang denne, det er den "enda gamlere SOSP'en" vi diskuterer i TS'en er av ny dato(uavhengig om at den er endret eller ikke)

EDIT;
AoF, morsomt at du også begynner med spekulasjoner ;)
Innlegg av: Fluefiskeren (13.04.18 18:49 ), lest 4237 ganger

Beklager rotet.

Dere blir likevel ikke helt kvitt meg. Denne er ihvertfall fersk fra igår. Her er SOSP tegnet inn anderledes. Uten innhakk, men som AoF sier skal man nok ikke legge så mye vekt på det.

https://www.sec.gouv.sn/actualité/contrat-de-recherche-et-de-partage-de-production-dhydrocarbures-rufisque-offshore-profond
Innlegg av: Q10ps (13.04.18 18:57 ), lest 4232 ganger

A&F

“Vi vet jo at APCL har skutt seismikk på SOSP i en tidligere fase og hadde en boreforpliktelse i den seneste fasen (som de ikke gjennomførte). Det er jo mulig at Elenilto heller ikke gjennomførte noe seismikk i sin fase, og faktisk er enda mer på etterskudd enn APCL, og at lisensen derfor allerede har blitt terminert? Dette blir ren spekulasjon fra min side, men jeg har ikke sett noe om at Elenilto har gjennomført noe seismikk i Senegal. Derfor kan de jo godt ha gjort det allikevel.”

Jeg er helt med på stor takhøyde når det gjelder spekulasjoner, men for å drodle litt videre på denne så kan man vel nærmest konkludere med at dette ikke kan være tilfellet? Hvis man tenker seg om, så høres det litt rart ut dersom myndighetene sier/tenker «Dere var så trege med forpliktelsene at dere terminerer vi med en gang, når det gjelder APCL har de vært litt flinkere enn dere så vi venter litt før vi terminerer dem»... Helt med på at man kan tenke tanken når man «brainstormer» med seg selv, men akkurat denne gir veldig lite mening når man tenker deg litt om...
Innlegg av: renud (13.04.18 19:27 ), lest 4166 ganger

Jeg husker ikke i farten om jeg også på HO, allerede fra APCL ble børsnotert, har advart sterkt mot dette selskapet, og da basert på Timis forhistorie i både African Minerals og flere av hans andre selskap, hvor aksjonærene alltid har endt opp med å miste alt. Årsaken er at alle tidligere lisenser i andre selskap har vært basert på en kombinasjon av grov korrupsjon og påståtte verdier, som alltid har endt opp i ingenting.

Vedr. APCL, er det hevet over en hver tvil at lisensene, som i sin tid ble ervervet av andre Timis-kontrollerte selskap, og senere sluset inn i APCL, er skaffet til veie ved grov korrupsjon, samt at Timis selskap ikke hadde nødvendig kompetanse og erfaring iht de respektive landenes "oljelover", da han fikk tildelt lisensene, og at det derfor kun var et tidsspørsmål før APCL kunne risikert å bli fratatt disse.

Men, nå stiller saken seg annerledes, ettersom et mulig kompromiss, etter all sannsynlighet, vil legge fortiden død.

Jeg har derfor tatt noen lodd som en spekulasjon på at Gambias justisminister, som både er godt utdannet og har bred internasjonal erfaring, og så absolutt er kompetent til å vurdere risikoen ved en årelang voldgift, relativt raskt tilbyr APCL en kompromiss-løsning ala den Mirabaud beskrev som et mulig scenario i juli i fjor.

Ps. Handelsmønsteret de siste dagene er ikke bare påvirket av hyppigheten av rykter og skriverier her på HO, Xtrainvestor og andre steder, men viser ganske tydelige tegn på at én eller flere akkumulerer ved ganske kløktig å simulere nedsalg. Derfor også fraværet av salg på topp 20, på tross av den tildels voldsomme omsetningen. Kursen dumpes når det i perioder tynnes ut med kjøpere, for så å ta imot større volum fra andre som mister motet.
Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 19:50 ), lest 4117 ganger

Q10ps,

det er ikke det jeg sier. Det jeg sier er at dersom Elenilto lå lengre etter med arbeidsforpliktelsene sine eller har vært på overtid i lengre tid, er det naturlig at de blir terminert før APCL blir det.

Det er jo naturlig at de starter prosessen med de som er mest på etterskudd først. Det er du vel enig i? "Spekulasjonen" min dreier seg om hvorvidt Elenilto ikke har skutt seismikk. Har de ikke det, er det klart at de er ennå mer på etterskudd enn APCL, og da er det naturlig at de blir terminert først.

En helt annen sak er jo at det KAN være diskusjon om SOSP/ROP (og det er jeg jo i og for seg enig i), men utover det synes jeg det virker sannsynlig HVORFOR Elenilto kan ha blitt terminert først.
Innlegg av: renud (13.04.18 20:01 ), lest 4085 ganger

AttOgFram
Det spiller ingen rolle hvem som er terminert først, og hvor i køen de eventuelt ligger. Så lenge landets prosedyrer ikke er fulgt, skal eventuelle termineringer tilbakekalles og selskapene gis en ny frist for å oppfylle kravene.

Selv dette vil i APCLs tilfelle ta såpass lang tid at Gov Gambia, samt majors som står i kø, sannsynligvis vil se seg bedre tjent med å inngå et kompromiss som er bra nok til at APCL trekker voldgiftssaken(e).
Innlegg av: Old guy (13.04.18 20:07 ), lest 4071 ganger

Rend det er lige præcis derfor jeg er loaded til tænderne i denne.. Rigtig flot beskrivelse med få ord på hvad jeg også tænker om denne sag

Jeg ser det meget muligt at mindst en af disse scenarier opfyldes

1. Sosp forlængelse
2. Forlig gambia
3. Farmout SL

Vil mene at hvis bare 1 af disse indtræffer vil jeg helt sikkert gå herfra med overskud ;)
Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 20:10 ), lest 4061 ganger

Renud,

selvfølgelig har det noe å si hvor i køen et selskap ligger når det gjelder tidspuntet for terminering. Dette har jeg sett i praksis i mange land, kan ikke helt se hvorfor Senegal skal gjøre ting annerledes. Det er ikke logisk, kanskje med unntak om man har "gode venner" eller andre utenforliggende grunner til å utsette en terminering. Men er alt annet likt, så bør jo den som ligger først i køen termineres først.

Helt enig i at prosesser skal følges, men det er en helt annen sak. Der kan det jo godt være at APCL og Elenilto ikke er i samme situasjon, det vet jeg ingen ting om.
Innlegg av: renud (13.04.18 20:17 ), lest 4043 ganger

AttOgFram
Jeg kjenner ikke til dette andre selskapet, men APCL har tydeliggjort at de både har intern kompetanse til å være klar over at de ved skarpskodde advokaters hjelp kan kjøre saken til internasjonal voldgift, noe faktisk selv de mest korrupte land i Afrika må forholde seg til dersom de noensinne skal kunne få lån/bidrag fra IMF og andre, samt at de har penger nok til å kjøre saken til den er ferdig i alle instanser.

Ergo spiller rekkefølgen (i praksis) ingen rolle.
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 20:19 ), lest 4044 ganger

Renud, vil bare gøre opmærksom på at Gambias New goverment har brugt mange kræfter og ressourcer i den undersøgelseskomite som har skulle undersøge diktator Yamaha og HANG AROUNDS.

Hvis Gambia havde fundet noget kompromitterende vedrørende apcl og diktator Yamaha, så havde det været publiceret i REUTERS for længe siden...
Men som attogfram ville sige det, måske der var brune kuverter eller måske ikke..

Innlegg av: Andyo (13.04.18 20:25 ), lest 4011 ganger

Mr. Hifi

Drar på smilebåndet hver gang du navngir han som Yahama! Herlig

God helg:)
Innlegg av: AttOgFram (13.04.18 20:51 ), lest 3954 ganger

Renud,

kanskje vi snakker forbi hverandre?

At APCL har skarpskodde advokater og kanskje vil ta Senegal til voldgift (vi snakker ikke om Gambia nå, det er en annen sak) har vel ingen ting med rekkefølgen på hvem som misligholder arbeidsforpliktelsene sine å gjøre?

Om Senegal velger å terminere lisenser for mislighold, er det naturlig å begynne med dem som er lengst på etterskudd. At de skal følge prosessen burde være en selvfølge, der har Senegal kanskje gitt APCL en gavepakke. Men det er en helt annen debatt enn hvilke lisens de ville terminere først.

Det er - både i teori og praksis - den som ligger mest på etterskudd hvor det vil taes grep først. Om ingen andre vil ha en lisens, så kan det jo saktens være at de ikke starter en termineringsprosess på den lisensen, men det er igjen en helt annen sak som ikke er relevant her.

Jeg forstår egentlig ikke at vi kan være uenige i dette, det er jo ganske logisk at den som bryter forplktelsene først også blir den som blir terminert først? Igjen, som deg vet jeg ikke noe om Elenilto sin situasjon, men om de ikke skjøt sin seismikk og derfor kom i mislighold FØR ACPL, er det også sannsynlig at de vil bli terminert først.
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 20:56 ), lest 3932 ganger

He he andyo, det har været et vanvittigt år og det er dejligt at det ikke kun er solux der griner af mine indlæg..ha ha

God weekend.
Innlegg av: Q10ps (13.04.18 21:03 ), lest 3916 ganger

A&F - her er jeg så uenig med deg at jeg faktisk er usikker på om jeg forstår deg rett? Som sagt, mulig jeg misforstår deg totalt, men du kan vel ikke mene at du synes det er naturlig at de venter med å terminere APCL sine lisenser fordi de må passe på å terminere lisenser der aktører har gjort «mindre» enn APCL først, altså at de tenker «Joda, APCL skal også få terminert lisensene sine, men det er noe som har gjort mindre enn APCL, derfor venter vi litt med det» ?? Dette forstår jeg VIRKELIG ikke lissom, hehe...

Yamaha, hahaha, den er veldig fin!!
Innlegg av: Old guy (13.04.18 21:16 ), lest 3888 ganger

A&F

Jeg må os melde mig på banen her i forlængelse af q10ps.. Jeg menes at du har skrevet at terminering af licenser ikke er en stor og tidslang process.. Der skal egentlig bare opsiges i henhold til PSCen.. Så hvis jeg må så fræk at spørge, hvorfor venter man 4 måneder med at sende en terminering når vi jo med 100% garanti ved der er efterspørgsel på vores licens samt det faktum at Senegal på nuværende tidspunkt må være klar over at det bedst betaler sig at følge reglerne for at terminerer licens..

Her bliver det lidt for urealistisk (som også q10ps nævner) at sige "apcl skal os have termineret licenserne, men vi skal ikke bryde rækkefølgen. De skal da bare sende termineringerne på 1 gang.. Det logiske ville faktisk i dette tilfælde være at sende terminering på de licenser som er mest eftertragtet først hvis du spørger mig
Innlegg av: Mr.hifi (13.04.18 22:40 ), lest 3763 ganger

Jeg tror ikke det er en tilfældighed at apcl er med på Senegals sidste Update, (kort).

Jeg er helt klar over at vi mangler konkrete facts fra apcl om hvad status er i Senegal,men jeg forventer at apcl snart kommer med en ny Corporate Update...

Kommer der en forlængelse på sosp, så burde det vil være en formalitet at finde en partner... oliekrisen er overstået og olieprisen er stabil...der er kort sagt kommet gang i investeringer i olie sektoren... skulle apcl så få svært ved at finde en partner på disse særdeles spændende olie licenser i Vestafrika...probably not.

Innlegg av: Q10ps (13.04.18 23:40 ), lest 3675 ganger

Jeg synes det høres veldig lite rasjonelt ut å terminere kontraktene til Elenilto og T5 før nyttår, mens de venter mange måneder(og i mellomtiden publiserer oppdatert kart på oljeblokker i April), før de så terminerer flere når de finner det riktig. Det er jo mange andre som gjerne vil ha lisenser der nede, så det er da absolutt hensiktsmessig med litt fortgang i dette?!

Det som er litt synd ift Elenilto og T5 er at de ikke er børsnotert, dermed er det ikke like lett å være ajour på disse! men Barry Morgen uttalte seg jo litt om det samme, og det ville vel ikke vært helt unaturlig å tro at det er T5 og Elenilto som har fått Letters of revocation? Dog selvfølgelig kun spekulasjon!

The prospect of Senegal launching a licensing round in March, as desired by President Macky Sall, are receding because little progress has been made in revising the country's Petroleum Code.

It also remains unclear what, if any, acreage can be recovered from smaller players that are unwilling to relinquish.

An overhauled oil and gas law, replacing the 1998 Petroleum Code, will be a pre-requisite for Sall's preferred policy of bringing in more majors and state-owned oil giants to join BP and Total in participation with national oil company Petrosen.

Senegal has no time now for small players coming in only to flip the acreage, said Energy Minister Mansour Elimane Kane, who took up the post last August, having earlier headed the World Bank’s Multilateral Investment Guarantee Agency. “The new law will allow the government to work directly with the majors who will develop and produce our resources, rather than relying on juniors who would seek to sell out immediately after exploration. From this year on, all new contracts shall signed with majors,” Kane said.

A petroleum revenue management bill is also being considered but that, too, had yet to be presented to the National Assembly because it would provide for absolute transparency and seek to establish a Sovereign Wealth Fund, said Kane.

He said gas-fuelled industrial growth and power generation lies at the heart of government policy, aiming to distribute cheap fertiliser to farmers and sell excess power to other countries in the region — a similar ambition to that professed by neighbouring Mauritania. Kane and his Head of Hydrocarbons Aminata Toure — an ex-Petrosen geologist — have been trying to ease out smaller non-performing players, while Petrosen, under the stewardship of veteran oilman Mamdou Faye, has been trying to contain the damage caused by what is claimed to have been previous administrative neglect.

Still, there is little chance of freeing up a full selection of acreage any time soon because most minnows are in talks with farm-in partners and lenders, while those whose applications for first period extensions were either rebuffed or ignored are in no mood to roll over without a fight.

Letters of revocation issued last year by former energy minister Alassane Thierno Sall, allegedly without due process, have been contested by at least two players while Petrosen’s attempt to press the reset button by cajoling operators to re-apply for their own acreage has had marginal success.

Even out in undemarcated waters beyond currently allocated acreage, Total’s deal last year to study the exploration potential of the ultra-deep — in addition to its controversial award of the Rufisque Deep against vehement objection from incumbent African Petroleum — would strongly suggest the French major has secured right of first refusal.

It is possible a final draft of a new law may fall under parliamentary scrutiny this summer, but available acreage looks less likely to emerge. No round can be launched with the threat of arbitration and trespass suits hanging over the play.

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1427217/senegal-licensing-round-now-losing-momentum
Innlegg av: Fluefiskeren (14.04.18 14:46 ), lest 3424 ganger
Endret: 14.04.18 14:49

De er forståelig at APCL ligger lavt om dagen, men her tror jeg de bør delta.

Africa's Premier Upstream Oil & Gas Event
"Developing the Deepwater Hydro Carbon Potential of West Africa's Exploration & Production Hotspot"

20th - 22nd June 2018, Dakar, Senegal

We move away from traditional trade shows & exhibitions. Benefit from a closed door event with some of the Upstream industry's key decision makers at the beautiful Radisson Blu resort.

https://www.upstreamwestafrica.com/

Innlegg av: Fluefiskeren (15.04.18 21:45 ), lest 3224 ganger
Endret: 15.04.18 21:46

UDO er enormt stor. Sannelig har Total også lisensen rett vest for SOSP. Den er også meget stor.

Side 5

https://www.total.com/sites/default/files/atoms/files/exploration.pdf

Innlegg av: Warom (16.04.18 08:33 ), lest 2951 ganger

FF; Ja, Total har nå kontroll via de to på hele Senegals "kystlinje" når det kommer til ultradypt vann.

Q;
I den upstreamartikkelen er det bla noen linjer man kan ta med seg:

«It also remains unclear what, if any, acreage can be recovered from smaller players that are unwilling to relinquish."

"An overhauled oil and gas law, replacing the 1998 Petroleum Code, will be a pre-requisite for Sall's preferred policy of bringing in more majors and state-owned oil giants to join BP and Total in participation with national oil company Petrosen.»

Her er noe en kan spekulere litt videre med, men som gjør at det kanskje gikk opp ett "lite lys" for meg ;)

I «coden» fra 98 er det spesielt en artikkel(nr 59 som nevnt i annen tråd) som er av svært stor interesse for oss.

Senegal har trenert prosessen med oss og alle andre små gjennom hele 2017, sagt til alle at "dette ordner seg snart, vi blir enige" (ref kommunikasjonen til T5, Cap Energy, oss med flere, alle har fått beskjed om at de ligger godt an), mens de kun har ventet på å få igang sin nye code som sikkert (passende nok) ikke vil inneholde ARTICLE 59. Så klarer de på oppløpet å fortelle alle og media at i den nye coden skal kun de store signere kontrakter. Hva oppnår de da? Jo at de små, som nå, setter seg på bakbena og nekter å vente på ny code, og heller truer med rettslige skritt før ny code trer i kraft.

For Senegal kunne jo egentlig bare terminert alle avtalene nå, men hva hadde skjedd da?

Joda, "The termination must be justified. It may only be pronounced if the defaulting party fails to take any action after being formally summoned to remedy said violation."

Og ville det vært noen problem med en cure nå? Nei, det ville det sannsynligvis ikke, slik Barry Morgan har vært inne på:

«Still, there is little chance of freeing up a full selection of acreage any time soon because most minnows are in talks with farm-in partners and lenders, while those whose applications for first period extensions were either rebuffed or ignored are in no mood to roll over without a fight.»

«It is possible a final draft of a new law may fall under parliamentary scrutiny this summer, but available acreage looks less likely to emerge. No round can be launched with the threat of arbitration and trespass suits hanging over the play.»

Sånn det fremstår nå er de sjanseløse på å terminere på gammel code.

Dette har sannsynligvis vært taktikk gjennom hele fjoråret, men den største tabben har nok være at de rett og slett har somlet med ny code. De hadde planlagt ny lisensrunde i Mars 2018, og da skulle alle de små vært borte.

Se på disse kommentarene fra respektive «smallcaps» der det tydeligvis har fremkommet «lovnader» fra Senegalesiske myndigheter underveis i prossessen.

T5:
"The Company has substantially agreed and expects to secure a new Production Sharing Agreement in respect of the Louga Block which will be on substantially the same commercial terms as the original Agreement."

APCL:
"We are encouraged by the ongoing dialogue that we are having with the Senegalese authorities on SOSP and remain hopeful that we will reach an agreement prior to the expiration date."

CAP:
"We are waiting for the decree"

Her har det vært en gedigen "fuck up" av Senegal slik jeg ser det og dette har nok vært en form for "stay quiet and you will be rewarded". Så gikk HoT «rett vest» og så har man fått lovnader løpende om at man fortsatt skal få forlengelse og overførsel til fase 2 som ikke enda har blitt innvilget(da man skal vente på ny petroleum kode)

Vi både søkte forlengelse, meldte disputt og eventuelt kjører voldgift med bakgrunn i code fra 1998. Det er juridisk helt utrolig hvordan de har satt opp ARTICLE 59 den gang. Nå visste de nok ikke hvor attraktivt det skulle bli i landet da de skrev den, men uansett, der åpner de for at enhver brist kan repareres.

Så ny petroleum kode vil vel dermed ha fint lite å si for oss da vel vi har foretatt oss det vi skulle i forhold til Code 1998…?
Innlegg av: Q10ps (16.04.18 08:41 ), lest 2918 ganger
Endret: 16.04.18 08:43

Et fantastisk sammendrag av tingenes tilstand der nede, Warom! APCL har foretatt og foretar alle handlinger på gammel code. De både søkte forlengelse, meldte disputt og vil eventuelt kjøre voldgift med bakgrunn i code fra 1998. Som du så fint sier er det juridisk helt utrolig hvordan de har satt opp ARTICLE 59, og det åpner som du sier for at enhver brist kan repareres.

I henhold til PSC og Code er det ikke et sekund tvil om at enhver terminering skal følge en helt spesifikk rutine OG innebærer en 90 dagers cure, med sendekvittering. Det finnes ikke tvil!

Ergo skal alle små aktører da ha mulighet for cure, og jeg tror alle ville hatt/har kapasitet til å finne partner. Nettopp derfor har de ikke «turt» å si opp noen til dags dato, men jeg kan vanskelig se at de kan gjøre det med dagens code. 

Her kan Senegal rett og slett ha vært litt for smarte for seg selv, og man skal vel ikke helt se bort i fra at det er noe av det samme som har foregått i Gambia? For det er jo påfallende hvor likt det var i Gambia også, invitert ned til presidenten, hyggelig tone, møte med Fafa, betaling av fee, så PANG gikk det til helvete.
Innlegg av: Warom (16.04.18 08:56 ), lest 2862 ganger

Jepp Q, det står krystallklart i PSC'en(her oversatt til engelsk)

ARTICLE 30
TERMINATION OF THE CONTRACT

30.1.
Pursuant to the Oil Code, this Contract may be terminated by the State in y of the following cases:

a)
serious violation by the Contractor of the provisions of the Oil Code, or stipulations of this Contract, after official notification with no remedy within three (3) months;

b)
delay of more than three (3) months as regards any payment to be made by the Contractor to the State, after a formal notice has not been heeded during a period of three (3) months;

Det er også noen flere punkter i artikkel 30.1, men går over til 30.2.

30.2.
For the application of the provisions mentioned above, the Minister shall officially, by registered mail return receipt requested, ask the Contractor to comply with its obligations within the time periods established in paragraphs a) through d) above.

If the Contractor does not comply with this injunction within the applicable time periods, then this Contract may be terminated.

-------

Kan noen forklare hvordan i alle dager det er mulig å terminere ROP eller SOSP uten at det automatisk gir APCL en cureperiode på 3 måneder?

Kan noen forklare hvordan myndighetene kan hevde at ROP er gyldig sagt opp, i henhold til avtaleverket, uten å fremskaffe sendekvittering?

Det er ganske enkelt ikke mulig å se noen annen løsning enn at APCL på både SOSP og ROP har alle rettigheter frem til myndighetene på eget initiativ, og på gitt måte, har terminert kontrakten. Dette fremkommer så klokkeklart i både PSC & Petroleum Code at det vanskelig kan forklares på noen annen måte?
Innlegg av: Q10ps (16.04.18 09:11 ), lest 2804 ganger

Ja, det er meget gode spørsmål, Warom! Det kan selvsagt være noe vi «overser», og jeg skal ikke påberope meg å være noe juridisk ekspert, og hadde satt meget pris på om noen kunne svare vettugt på disse spørsmålene, for jeg ser det bare ikke, hvordan de skal kunne komme seg «unna» dette?
Innlegg av: User1 (16.04.18 09:15 ), lest 2777 ganger

Spennedne tider. Kommer vel snart en oppdatering om SOSP og Senegal?

Noen som forresten vet når man kan forvente en avgjørelse på voldgiften i Gambia?
Innlegg av: Fluefiskeren (16.04.18 09:18 ), lest 2768 ganger

Men hvordan kan Total skyte seismikk på ROP? De må jo fått klarsignal fra de senegalesiske petroleumsmyndigheter for å gjøre det. Eller satser de på å kunne selge videre hvis alt skulle skjære seg for dem?
Innlegg av: Q10ps (16.04.18 09:22 ), lest 2749 ganger

Det er også et godt spm FF, de har nok fått klarsignal fra myndighetene- senegalesiske myndigheter ser jo ut til å ta utgangspunkt i at «dette ordner seg», eller de har i hvert fall gjort det! Spørsmålet er hvor sterkt de står i en eventuel voldgift? Kanskje er de tjent med at de gir APCL en forlengelse på SOSP mot at APCL «gir fra seg» rettighetene sine på ROP- skal ikke se bort i fra at også TOTAL pusher på Senegal for en slik løsning? De vil nok helst ikke ha alt for mye søkelys på tildelingen av ROP der nede?
Innlegg av: Warom (16.04.18 09:37 ), lest 2693 ganger

FF;
Det er ikke lett å si, men man kan jo spekulere litt rundt hva som skjedde den gang med HoT der vel SOSP var "sistevalget" for den aktøren(som mange har spekulert i var Cairn og som gir mening i forhold til preferanse)

Det har også flere ganger vært nevnt en "unwritten agreement" der vel JP gikk langt i så måte under CC'en. Han sa det ikke så tydelig som nevnt her, men han sa klart at de så for seg en byttehandel med SOSP for ROP. Mulig det den gang var Gambia som satte seg litt "på bakbena" da de jo kjapt forsto at det var Gambialisensene som var mest int akkurat for den samarbeidspartneren(noe som igjen kanskje gjorde ROP/SOSP dealen litt vanskelig)

Det var jo i samme tid ROP ble gitt til Total og Sall jobbet jo hardt for å tilfredstille Frankrike/Macron. Det kom jo heller ingen terminering når HoT utgikk, og det kan man jo bare undre seg på hvorfor...

Jeg klarer imidlertid ikke å se bort i fra punktene nevnt over her i tidligere innlegg i dag og kan rett og slett ikke forstå at vi ikke skal ha de lisensene "i behold" gitt de punktene. Jeg vet jo at ROP er gitt til Total, men hva som blir utgangen av det er ikke lett å si så mye om(i alle fall ikke for meg)
Innlegg av: Fluefiskeren (16.04.18 09:43 ), lest 2679 ganger
Endret: 16.04.18 10:14

Ja. Jeg er ihvertfall fortsatt av den oppfatning at APCL ligger betydelig nærmere til å beholde SOSP enn ROP. Det kan jo vise seg å ikke være så dumt selv om ROP er større. Kan ikke forstå annet enn at SOSP er temmelig prospektiv. ROP vet
vi lite om bortsett fra et prospekt mot rett nord for Sangomar Deep.Sjansen for å finne gass istedenfor olje er nok også langt høyere på ROP. Det er jo funnet mye gass rett nordafor og siste brønn fra Kosmos var forøvrig tørr.

Warom

Ikke så sikker på det. Warum ønske opsjon på A4 og farm-in på SOSP? Jo, det tror jeg er fordi de ville bore et hylleprospekt på A1 og regner med overførelsesverdi til A4. Vi må huske på at A4 først og fremst har Lamina (11% COS hvis jeg husker riktig). Veldig stort prospekt, men også veldig lav COS. Regner dog med at den blir oppjustert i neste ressursrapport på bakgrunn av Sangomar Deep.
Innlegg av: tuja (16.04.18 11:25 ), lest 2462 ganger

Bør vel komme en "corporate update" fra APCL i løpet av inneværende uke, da fristen i Senegal iht eventuell arbitrition er 18 april, om jeg har fattet det rett?
Innlegg av: Warom (16.04.18 11:25 ), lest 2469 ganger

FF;
Får ikke helt med meg hva du mener i Edit at du ikke "er sikker på"
Uansett så om man forutsetter at det var Cairn i HoT så er det du sier ikke så gærnt. Vi vet jo de "plottet inn" en brønn på A1 og det samsvarer jo litt rundt hva de var int i.

I denne tråden så er det jo primært SOSP/ROP som er tema(da for meg med manglende terminering som "hovedspekulasjon")

Jeg tror noe/noen satte litt "vanskeligheter" i forb med å få gjort det jeg ovenfor kalte " unwritten agreement" med Senegalesiske myndigheter. Om det var Gambia(i forb med HoT eller andre er jeg ikke så sikker på, men at noe "merkelig" skjedde rundt avtalen til Total rundt ROP er jeg mer sikker på.

Vi har sett flere artikler(også fra såkalte troverdige kilder) som har satt spørsmålstegn ved akkurat den avtalen. Noe har "gått feil" underveis og "noen" må rydde opp i det....enten utenfor en voldgift eller innenfor. Vi får se, jeg liker "bevisene" så langt(om man kan kalle det for det)
Innlegg av: Fluefiskeren (16.04.18 11:43 ), lest 2427 ganger

Warom

Tenkte på denne her,

«Gambialisensene som var mest int akkurat for den samarbeidspartneren(noe som igjen kanskje gjorde ROP/SOSP dealen litt vanskelig) «

Ingen stor ting,
Innlegg av: Andyo (16.04.18 20:23 ), lest 2196 ganger
Endret: 16.04.18 20:33

tuja.

Vi får se hva tiden bringer, men regner jo med at Barry Morgan som har vist til 18/4 har kildene sine i orden.

Bør vel forvente en "corporate update" om ikke annet. For mitt vedkommende så ser jeg for meg tre mulige utfall;

Pkt 1) At man avventer ny petroleum kode men kun i visshet om at vi vil få den nødvendige godkjennelse på vår søknad (som fortsatt ligger uavklart dermed hverken godkjent eller avvist). Der man da får forlengelse på SOSP ved at utestående forpliktelser overføres til fase to.

PKt 2) At myndigheter godkjennelser vår søknad om forlengelse og overføring av utestående forpliktelser på SOSP inn i fase to.

Pkt 3) At man ikke har kommet til en løsning innen denne tre måneders perioden og at selskapet forbereder dermed seg på voldgift både på ROP og SOSP.

Noen kommentarer:

Pkt 3) anser jeg som svært lite sannsynlig. Til det mener jeg at konsekvensene for Senegal / Macky Sall og dermed også Total er for store til at man ønsker et slikt utfall og hvorfor har ikke det utfallet blitt initiert av Senegal selv ved utstedelse av terminering. I Seg selv så vil jo det sette en stopper for Total sin videre fremdrift på ROP og Senegal sitt ønske om å utlyse SOSP i en potensiell "licensing / bid round". Så hevder jeg at et slikt utfall vil ha konsekvenser utover det at lisensene blir låst under voldgift ved at det faktisk kan forkludre forholdet som Senegal / Macky Sall ønsker seg til Frankrike / Macron.

Håper naturligvis at pkt 2) inntreffer innen / rundt denne dato for fredelig løsning, men anser jo at det også er en mulighet for at pkt 1) vil inntreffe. Likevel bør vel begge anses som positive for ledelsen vil nok aldri godta pkt 1) uten visshet i form av skriftlig bekreftelse på at vi kun venter på ny petroleum kode og dermed godkjennelse ved endelige signaturer.

Så er det viktig å huske at APCL har under gjeldende petroleum kode og iht SOSP PSC under gjeldende petroleum kode foretatt seg følgende;

"lodged application" (innen utløp av første fase - ikke mottatt svar - fortsatt ikke godkjent / avvist).
"formal notices of dispute" (klausul sier at man skal finne løsning innen tre måneder før man evt går til voldgift).

videre er det også viktig at APCL igjen har dokumentert Senegal sin manglende håndtering og behandling i siste "corporate update" og her viser de til blant annet;

"prior to the expiry of the current phase and in accordance with the terms of the PSC, the Company lodged an application ("PSC Application")"

"the Company has yet to receive any response to the PSC Application"

"the Company continues to reserve its rights on the Rufisque Offshore Profond ("ROP") PSC"

https://newsweb.oslobors.no/message/446019
Innlegg av: tuja (16.04.18 21:21 ), lest 2101 ganger

Andyo

Du har nok greit oppsummert mulige utfall. Og så får vi håpe de siste ukers artikler gir rom for at det blir positivt for APCL og oss aksjonærer. Vi går uansett inn i en spennende periode. Personlig tror jeg "lottokupongen" går inn både i Gambia og Senegal.
Innlegg av: Andyo (16.04.18 22:03 ), lest 2027 ganger

tuja.

Har iallefall dekket noen av de og blir ikke overrasket om en av disse inntreffer.

Det er jo soleklart det juridiske som veier tyngst, men i tillegg og som ikke skal undervurderes så er det jo endel andre forhold som også nok er avgjørende for endelig utfall.

I Gambia har vi jo pekt på at landet har vært og er i en svært uheldig økonomisk stilling, landet er i hovedsak finansiert av andre og midlene er nok strengt monitorert, myndigheter har selv initiert en lisens / budgivnings runde som ikke kan forstås som annet enn at de ønsker fremgang med tilhørende press på dem selv, FAR JV skal snart igang med eksplorasjon brønn og det har jo også en mulig opp / nedside for Gambia såvel som oss.

I Senegal er det for min del i hovedsak antagelsen om at relasjonene til Frankrike er noe man ønsker å opprettholde (som gammel koloniherre). Total vil jo da bli berørt av at ROP eventuelt skulle bli låst i en langvarig rettslig prosess og Senegal sin ønskede utlisensierings runde står også i fare.

Mer kan nok tilføyes men det kan ha betydning.
Innlegg av: Andyo (16.04.18 22:11 ), lest 2006 ganger
Endret: 16.04.18 22:13

I tillegg og som kanskje flere ikke har fått med seg så har flere i ledelsen valgt aksjer som godtgjørelse for opptjent lønn over en lengre periode, selv om de hadde anledning til å få kontakt utbetaling. Dette er da ordinære aksjer (4,1 mill aksjer) og de ble utstedet på et tidspunkt hvor de ville vært svært vanskelig å omsette i markedet. Så nå har vi altså en ledelse som er likestilt med "deg og meg" og det fremgår også av oppdatert topp 20 liste;

Executive Directors

Jens Pace (CEO) 1,465,604 ordinære aksjer
Stephen West (CFO) 1,116,694 ordinære aksjer
Employees 1,538,718 ordinære aksjer

Så nå har ikke ledelsen kun et insentiv i form av opsjoner frem i tid men også i form av ordinære aksjer.

https://newsweb.oslobors.no/message/441593
Innlegg av: Mr.hifi (16.04.18 22:42 ), lest 1931 ganger

cote d'ivoire er fjernet fra apcls website, men Senegal og Gambia er der stadig og det bliver de forhåbentligt ved med....
Innlegg av: klaesp (17.04.18 08:41 ), lest 1653 ganger

Angående Senegal og dato 18 april, er det en dato Apcl har kommunisert til markedet, eller fra en artikkel?
Innlegg av: leinad123 (17.04.18 08:51 ), lest 1618 ganger

Takk for svært nyttig og interessant info, Andyo. APCL og deres aggressive advokater pusher nok på for en avklaring, som jeg for øvrig tror er like rundt hjørnet.

Under 2 uker til årsrapport, de ønsker nok mer "kjøtt på beinet" til denne.
Innlegg av: Warom (17.04.18 08:51 ), lest 1627 ganger

Det er fra en artikkel i Upstream....altså ikke noe selskapet har kommunisert. Upstream er vel likevel kjent for å ha kildene sine i orden. Vil vel ikke som utgangspunkt tro at man har noen melding liggende i morgen ang dette(selv om datoen skulle vise seg å være riktig).
Innlegg av: Fluefiskeren (17.04.18 10:10 ), lest 1470 ganger

Klaesp

Se f.eks. her

Nå har jeg riktignok lest et sted at dette høyst sannsynlig blir forsinket.

Oversatt fra fransk

Very well known on the Paris arbitration place, the Betto Seraglini cabinet has begun a conciliation with the State of Senegal, before setting an ultimatum. In this sense, the cabinet will use other remedies if an agreement is not found until April 18, delivered the same source.

https://www.senenews.com/actualites/affaire-rufisque-offshore-profond-le-senegal-risque-gros_225971.html
Innlegg av: brumlemann (17.04.18 10:32 ), lest 1402 ganger

RE^2: APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total

nå er vel sjansen for at APCL leverer temmelig dårlig årsregnskap. I så fall tipper jeg at deres motparter avventer årsregnskap / beretning. Jo svakere resultat, desto svakere stiller APCL.

Det fremheves det at lederne fikk aksjer fremfor lønn som noe positivt, jeg tolker det mer som at det er / vil bli likviditetsproblemer, og at i den situasjonen er det fordel å gi aksjer fremfor lønnsutbetaling.

Brumlemann som fortsatt ikke har fått champagne fra Q10ps.
Innlegg av: Mr.hifi (17.04.18 11:12 ), lest 1239 ganger

RE^3: APCL - Myndigheter gir innsyn til ROP og UDO med Total

Hvor dybt kan man synke brumlemann...du er fuld af løgn..... har du IØVRIGT stadig 2 bruger profiler her på det gamle Forum???
Da jeg for længe siden påstod at du havde 2 nicks gik du amok indtil du opdagede at jeg faktisk havde ret... remember?

Q10ps kunne faktisk have vundet det første oprindelige væddemål..men væddemålet blev ændret til 31-12-17 fordi kursen havde været over 3 kr....nu beklager brumlemann sig over at han ikke har fået sin champagne af q10ps...han glemmer bare at fortælle at han ikke vil mødes med q10ps og modtage sin champagne.... kosmiske Ali er sgu mere troværdig end humlemann....det er absolut ikke Fair humlemann..
Innlegg av: klaesp (17.04.18 10:30 ), lest 1404 ganger

Flue.

Kan ikke tyde utfra art at det er noen form for forsinkelse, eller annen årsak..
Dog er min Fransk tynnslitt:)
Innlegg av: klaesp (17.04.18 10:36 ), lest 1375 ganger

re

Innlegg av: Mr.hifi (16.04.18 22:42 ), lest 557 ganger
cote d'ivoire er fjernet fra apcls website, men Senegal og Gambia er der stadig og det bliver de forhåbentligt ved med.

Og oppdatert kart fra Senegalske myndigheter viser at Apcl er eier av Sosp lisens
Innlegg av: Mr.hifi (17.04.18 10:40 ), lest 1367 ganger

Warom, det er ikke kun fra den artikel du henviser til!!

I Corporate Update fra apcl står der januar 2018.....så Deadline for Senegal/apcl er senest 30 april...

In January 2018, formal
notices of dispute were lodged with the Senegalese authorities in respect of the SOSP and
ROP PSCs and, in accordance with the terms of the PSCs, the parties have three months to
resolve the disputes..
Innlegg av: Fluefiskeren (17.04.18 10:45 ), lest 1345 ganger
Endret: 17.04.18 10:49

Klaesp

Det sa jeg vel ikke heller? Står ikke i den artikkelen, mener jeg har lest det et annet sted.
Innlegg av: oops16 (17.04.18 10:50 ), lest 1320 ganger

GOOGLE TRANSLATE

Senegal unveils terms of its oil deal with Total
adam eugene 4/16/2018 0

Last weekend, the Senegalese government published the details of the oil production research and sharing contracts that bind the State of Senegal to the French oil group Total, concerning the oil and gas blocks of Rufisque Deep Offshore and Ultra Deep. Offshore.

The Dakar authorities responded, in a way, to the incessant demands of the opposition and civil society organizations for the publication of these documents which define the duration of the contracts, the obligations and rights of each party, as well as the share gains.

The texts provide, among other things, that in case of discovery and production, 74% of the barrels will return to Total, and the rest (26%) to the Senegalese State.

The French multinational should pay a sum of one million dollars for the training of agents of the Ministry of Energy and those of the Society of Petroleum of Senegal (Petrosen), the company that represents Senegalese interests.

"The Government of Senegal, after months of detention, finally succumbed to pressure by publishing (...), the terms of research contracts and sharing of production between the State and the multinational Total around the oil and gas blocks of Rufisque Offshore Deep and Ultra Deep Offshore, "said on his Facebook page, Ousmane Sonko, leader of the Pastef party (Patriotes of Senegal for work, ethics and fraternity).

Claiming to have analyzed these contracts with particular attention, he said his fears were confirmed. "I looked at these contracts and, as we suspected, I discovered that they are the most lethal and the most outrageous ever made by Senegal," said the former Tax Inspector.

For him, President Macky Sall and his government "have sold the interests of Senegal at low prices." "The sub-prefecture has once again obeyed its metropolis, to the detriment of its people and its interests," he quipped. The parliamentarian promised to return to the matter at a press briefing after 19 April.

http://www.agenceafrique.com/12720-senegal-devoile-termes-de-contrat-petrolier-total.html
Innlegg av: Opp+ (17.04.18 11:59 ), lest 1131 ganger

Buhu!! Haha, Faan for et sutreinnlegg!
Innlegg av: Mr.hifi (17.04.18 12:21 ), lest 1103 ganger
Endret: 17.04.18 12:28

Væddemålet startede med om kursen kom over 3 Kr i de resterende måneder som var tilbage af 2017...der gik mindre end 48 timer så var slut kursen + 3 Kr...så blev væddemålet ændret til om kursen var over Eller under 3 Kr 31-12-17...så q10ps fik faktisk ret i det første oplæg til væddemålet...idag skriver du at du ikke har modtaget din champagne...men du glemmer bare at fortælle hvorfor du ikke har modtaget champagnen...du vil jo ikke mødes med q10ps....
Edit.... brumlemann skrev hvorfor han ikke vil mødes med q10ps, mens jeg skrev dette indlæg....

og hvad angår regnskab og penge til advokater og voldgiftsag så snakker du mod bedrevidende!!!!

Apcl Corporate Update 16-3-2018

As at 31 December 2017, African Petroleum held $13.2 million and accordingly the Company
remains well funded to protect its interests in The Gambia and Senegal, and to progress its
two 100% owned high impact licences in Sierra Leone.

We exit Côte d’Ivoire with regret; however,
we must prioritise our forward commitments and assign our resources accordingly.

Innlegg av: Q10ps (17.04.18 12:52 ), lest 1028 ganger

Vi har en egen tråd for det veddemålet, så fint om videre «diskusjon» rundt det kan foregå der. Der vises det blant annet til at sluttkurs dagen det ble inngått var 2.76, og at taperen skulle legge ut sin mailadresse for at vinneren kunne kontakte vedkommende der.

Kan legge ved en kommentar der slik at tråden er lett å finne :)
Innlegg av: Q10ps (17.04.18 13:07 ), lest 1001 ganger

Poster denne både i tråden til Andyo, da det er der det foregår mest diskusjon fort Iden, men også i tråden med overskrift «Gambia», da dette jo tross alt gjelder situasjonen i nettopp Gambia.

Jeg har ikke lenger kontroll over hvor mange kansellerte avtaler som ved en senere anledning har blitt gjeninnsatt pga mangel på juridisk grunnlag til å kansellere i første omgang.

Dette har altså skjedd «atter en gang» og vi ser her et tilfelle av en sak som er på vei inn i arbitration, avtalen blir deretter kansellert, men så blir den gjeninnsatt for så å bli kanselert igjen.

Dette er så surealitisk at det nesten er vanskelig å tro det er sant, men det er det altså. Man må jo av og til undres over hva i all verden det er de driver med «der nede»? Alt dette er altså fra de to siste ukene...

https://globalarbitrationreview.com/article/1167800/id-card-maker-threatens-claim-against-gambia

https://globalarbitrationreview.com/article/1167435/gambia-faces-tiger-prawn-claim-at-icsid

http://fatunetwork.net/do-your-findings-before-awarding-contracts-writer-tells-govt/
Innlegg av: klaesp (17.04.18 13:14 ), lest 972 ganger

Re
Claiming to have analyzed these contracts with particular attention, he said his fears were confirmed. "I looked at these contracts and, as we suspected, I discovered that they are the most lethal and the most outrageous ever made by Senegal," said the former Tax Inspector.

For him, President Macky Sall and his government "have sold the interests of Senegal at low prices." "The sub-prefecture has once again obeyed its metropolis, to the detriment of its people and its interests," he quipped. The parliamentarian promised to return to the matter at a press briefing after 19 April.

Dette er en skandale og "diskriminering" av de andre selskapene som deltok i "budrunden" rundt "ROP lisensen" ,de har brukt mye tid og penger på denne prosessen. En ting er helt sikkert, her vil Senegalske mydighet møtte seg selv i døra. Hvem F vil bruke ressurser og penger på fremtidige lisenser i Senegal?
Innlegg av: Fluefiskeren (17.04.18 15:38 ), lest 827 ganger
Endret: 17.04.18 15:39

Jeg regner med at denne fra Robert Veritas er lagt ut tidligere, men jeg tror likevel at en sammendrag av situasjonen fra andre enn HO skribenter kan være greit for noen.

https://robertveritas.wordpress.com/2018/04/04/analys-av-apcl-och-licenserna-i-senegal/
Innlegg av: AttOgFram (17.04.18 17:53 ), lest 747 ganger
Endret: 18.04.18 07:13

Flue,

sett isolert sett tror jeg APCL har en dårlig sak på SOSP. Jeg tror det er den klareste av alle lisenskonfliktene deres. De har ikke oppfyllt arbeidsprogrammet der, og de har ikke tatt en drill drop avgjørelse som de var pålagt. Jeg tror Senegal i dag kunne starte prosessen med å sende en gyldig termineringsnotis for SOSP, der APCL har en cure hvor de kan overføre forpliktelsene til neste fase dersom de betaler 20 millioner USD innen en viss tid (det er jo forøvrig mer enn Total sin signatur bonus på ROP).

Dette er isolert sett. På grunn av det Senegal (EDIT korrigert for tidligere feilskrevet Gambia) gjorde når de terminerte ROP lisensen uten å følge prosedyre, tror jeg de har et problem der. Jeg er langtfra sikker på om det vil bety at APCL ville vinne en voldgift (fordi de var såpass langt på etterskudd), men jeg tror det er et problem for Senegal.

Pr i dag er det jo Total som besitter ROP, så kan vi argumentere frem og tilbake om det er med rette. Men det er jo ingen tvil om at Senegal har utstedt ROP lisensen til Total, (selv om det kanskje er til betingelser som mange finner tvilsomme).

TIl syvende og sist tror jeg at det kommer til å bli en form for enighet her. Jeg tror at Senegal vil la APCL beholde NOE av SOSP, fordi Senegal har rotet det til for seg selv gjennom måten de behandlet ROP, APCL og Total på. Men status her får vi vel en oppdatering på fra APCL sin side en stund etter den 18 April.
Innlegg av: Warom (18.04.18 06:57 ), lest 648 ganger

AoF;
Ser du i flere innlegg blander litt sammen Senegal og Gambia(men sikkert bare litt skriveleifer) De fleste forstår sikkert uansett poenget.

Kan jo ta med oss denne i ROP/Total diskusjonen.

While the country is focused on sponsorship, it risks big from this deadline of April 18

Published on
Banner
YERIMPOST.COM

While the whole country is focused on the vote of the controversial constitutional reform planned tomorrow, April 19, it loses sight of a crucial deadline and risk, from today, April 18, to be deferred before an arbitral body likely to condemn him as in the case Mittal-Kumba Resources. We warn you about this, as of March 26, 2018, in the article that follows that we have you read again ...

YERIMPOST.COM During the month of January 2018, the Parisian law firm Betto Seraglini, mandated by the firm African Petroleum, affected the State of Senegal claims around the deep offshore oil field Rufisque (Rop). This block was awarded to Total in May 2017, when African Petroleum had just completed the first phase of exploration. The Senegalese authorities refused to start the second phase, in order to satisfy the French multinational, standard bearer of France, the former colonial power.

Feeling unfairly sidelined, African Petroleum has started a lawsuit to force our country to reimburse its investments in the first phase as well as damages.

Very well known in Paris, the Betto Seraglini cabinet has begun a conciliation with the State of Senegal, but has set an ultimatum: he will use other remedies if an agreement is not found until April 18 , Yerimpost learned. It will open an arbitration that may be very expensive for our country. Are we going to a remake of the Mittal-Kumba Resources case in which our country was heavily condemned for having unjustly dispossessed Kumba Resources for the benefit of Mittal?

One thing is certain: if the State risks a financial penalty, Total incurs the risk of being stopped in its exploration work until the expiry of the procedure that will be initiated.

What compromises with France cost us dearly! That Total weighs us!

An inquiry from yerimpost.com

https://yerimpost.com/alors-que-le-pays-est-focalise-sur-le-parrainage-il-risque-gros-a-partir-de-cette-date-butoir-du-18-avril/
Innlegg av: AttOgFram (18.04.18 07:18 ), lest 594 ganger

Warom,

du har helt rett, jeg blingset med landsnavnene. Skulle være korrigert nå.

Jeg har kanskje (tidlige) symptomer på demens?
Innlegg av: Fluefiskeren (18.04.18 08:57 ), lest 501 ganger

AoF

Velkommen i klubben. Får håpe ikke noen føler seg støtt.
Innlegg av: Fluefiskeren (18.04.18 10:15 ), lest 394 ganger
Endret: 18.04.18 10:17

Fra igår. oversatt fra fransk

Definitely, Franc Timis is not yet ready to let go Senegalese oil! After his Rufisque Deep Offshore ejection, Timis and his company African petrolum decided to take the case to court.

Indeed, laviesenegalaise.com learned that a lawsuit would have been started against Senegal! Betto Seraglini, a Parisian law firm mandated by the firm African Petroleum, has touched the state of Senegal claims around the deep offshore oil field Rufisque (Rop), a source said.
The second phase of the exploration of this block was attributed to Total, by the Senegalese authorities, in May 2017, while African Petroleum had already completed the first. To this end, the latter has started a lawsuit to force Senegal to repay its investments in the first phase and naturally.

Very well known on the Paris arbitration place, the Betto Seraglini cabinet has begun a conciliation with the State of Senegal, before setting an ultimatum. In this sense, the cabinet will use other remedies if an agreement is not found until April 18 (Editor's note, this Wednesday), delivered the same source.

EDIT: Glemte linken

https://www.laviesenegalaise.com/exclusif-affaire-rufisque-offshore-profond-le-senegal-risque-gros
Innlegg av: tuja (18.04.18 10:29 ), lest 340 ganger

FF

Takker for link.
Ja, da ser det ut som det blir en rettslig tvist også i Senegal, om ikke noe annet kommer fram i løpet av kort tid.
Innlegg av: Fluefiskeren (18.04.18 10:33 ), lest 335 ganger
Endret: 18.04.18 10:34

Det kan sågar se ut til at prossessen har startet.
Innlegg av: Kvasi (18.04.18 10:58 ), lest 268 ganger

Takk for link. Hvis dette stemmer så har de tatt en liten «Trump» og vil presse fram en løsning.