Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Handel
Innlegg av: Rekyl-plukkeren (06.04.18 09:14 ), lest 1557 ganger
Ticker: ORK

ORK - ORKLA ned 5% på åpning!

Kjøpsmulighet
Innlegg av: hill (06.04.18 11:24 ), lest 1022 ganger

RE^1: ORK - ORKLA ned 5% på åpning!

Ja, et meget betimelig tidspunkt til å nedgradere og "dumpe" aksjen, nå like før utbetaling av utbytte på kr. 2,60!

Hva har forandret seg så fundamentalt i selskapet, siden Orkla, under World Economic Forum i Davos 23. januar 2018,
som ett av 2 norske selskaper,
kom inn på Corporate Knights Global 100 - listen over verdens mest bærekraftige selskaper?

Helt enig med TS - Bra kjøpsmulighet!

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Orkla-blant-de-mest-baerekraftige-selskapene
Innlegg av: Skipssjefen (06.04.18 11:42 ), lest 1012 ganger

Penger på gata.

Tenkte og samme at de nedgraderer for å få ny inngang pga utbytte. Aksjen har vert flat lenge, og DNB ville ha ny lav inngang før utbytte løfter denne.

Vi er ikke dumme, men takker. Kjøpt nå!

SS
Innlegg av: vvell (06.04.18 14:34 ), lest 979 ganger
Endret: 06.04.18 14:35

Var det pratet i går om restriksjoner for prisene fra grossist som forårsaket kursfallet i dag?

Det vil jo i tillfelle de skulle bli innført, ikke straffe Orkla på noen måte, eller?
(Gikk ut på at alle skal få varene for samme pris fra grossist.)

Innlegg av: gauken (06.04.18 15:17 ), lest 949 ganger

Hva sier Roger B nå,han var veldig bull på ho tv for litt siden ?
Innlegg av: Skipssjefen (06.04.18 17:34 ), lest 914 ganger

Fallet i dag kom utelukkende på DNB sin nedgradering, og det andre husets hold anbefaling.

Fallet i dag har ingenting med "debatten" i går på NRK.

Fallet kan tilskrives at DNB hadde gått lei av å jakte ny inngang før utbyttet. Orkla er nok en av de mest innbringende aksjene for DNB robotene, men siden det har vert stillestående mellom 84 og 86 i ukesvis nå, trengte DNB ny og lav inngang for å sikre seg nok aksjer som selges før utbytte når ORK igjen er på 86 kr.

Enkelt det her, og selv ble det en snedden ORK dag, for jeg benyttet meg av fallet på 6% og kjøpe meg 25.000 stk aksjer, og solgte i ettermiddag. Enkle kroner, for ingen tror ORK stenger 6% ned, i allefall ikke jeg, og jeg har holdt på med ORK i åresvis.

Nye muligheter kommende uke.

SS
Innlegg av: nhydro (06.04.18 23:29 ), lest 867 ganger

Nå må du slutte å juge, SS. Det er ingen som tror på at du alltid treffer bunner og selger med stor gevinst samme dag. Jeg tviler også på at det er noen som tror på at du handler for flere millioner kroner om gangen.

Innlegg av: vvell (08.04.18 16:07 ), lest 775 ganger

Gratulerer med det klippet, SS!
Føles nok ekstra godt med tanke på hvor mye du tapte på Seadrill.

Ønsker å være inne innen kl. 16.30 den 11. april for å være med å få kr 2,60 per aksje.

Tror du, SS, at kursen vil falle litt tilbake før fristen går ut slik at det er mulig å få
en litt bedre inngang enn avslutningsnivået på fredag? Ser gjerne ditt ekspertråd her.
Du som "har holdt på med ORK i åresvis".

Innlegg av: Skipssjefen (08.04.18 16:20 ), lest 767 ganger

Hydro;

Det må du gjerne tro, men det er folk her som VET med sikkerhet at dette stemmer, for vi var vel tre brukere her som satt fra 09 til 1625 og diskuterte orkla frem og tilbake, og vi var åpen om ordrer, innganger, og nedsnitting.

Jeg traff så absolutt ikke bunnen på 81 med hele min inngang. Kjøpte først på 82,08, og deretter nedover til 81.

Men gevinsten ble fin den, og med 25.000 aksjer så blir det vel litt gevinst. Kunne kjøpt 60.000 stk aksjer, men jeg legger ikke alt i samme kurven.

Ang morgendagen, så vet jeg ikke, men slik ORKLA pleier å reagere under slike omstendigheter, så skal den nok under 82 i morgen, og kanskje under 81. Men det som overasket meg var jo sluttauksjonen, som var nokså "sterk" gitt at vi var nede på 81 på ettermiddagen.

Når noen først starter med å kjøre Orkla ned, så pleier det å vare i noen dager, så får vi se. Jeg ligger klar i sivet om det byr seg muligheter. I Asia får vi vel svar på i natt hvordan de likte WS fredag kveld, og da kan kanskje OSLO også åpne nokså surt. Det smitter vel over på Orkla også.

I morgen er det to aksjer jeg har fokus på, og det er ORK, og en godbit til, som jeg ser mye oppside i. Som er meget billig!

SS
Innlegg av: Skipssjefen (08.04.18 16:28 ), lest 770 ganger

vvell:

Kan ikke du fortelle meg og de andre her om mitt stunt i SDRL ?

Jeg er spent på hvordan det gikk. Husker du fortjenesten min forresten, lenge siden nå!

Fyller kaffe i kruset, og venter spent på den historien.

SS
Innlegg av: vvell (08.04.18 16:58 ), lest 763 ganger
Endret: 08.04.18 17:06

RE^2: ORK - ORKLA ned 5% på åpning!

hehe, SS, beklager hvis jeg skrev for meget.

Husker bare da SDRL-kursen hadde stoppet fallet og lå på ca 60 kroner en stund.

Da startet du en egen tråd rett før kursen raste videre ned mot 25 kroner,
der du spørte om ikke tiden var inne for å gå inn igjen?

Ville du bare høre hva andre mente om det?
Mener å huske at du ivret for kjøp?

Innlegg av: EricSimpsonjr (08.04.18 16:37 ), lest 768 ganger

Det lukter salg av selskapet lang vei. DNB har vel fått i instruks å holde aksjekursen lavest mulig.

Innlegg av: vvell (08.04.18 16:49 ), lest 749 ganger

Høres bra ut. Da kan det være mulighet for en fin inngang.
Folk trenger mat selv om det skulle komme et krakk...

Halvmonopolet Orkla må være det sikreste stedet på børsen.

Innlegg av: Skipssjefen (08.04.18 17:42 ), lest 732 ganger

La oss ta denne famøse SDRL historien en gang til, noe jeg tror er gjentatt 10 ganger etterhvert.

SS har nemlig litt tid i dag, og den er jo ganske kjekk da.

Du husker sikkert at SS den gang var tungt inne i SDRL BULL og BEAR. I ukesvis tradet SS og flere andre denne når kursen i SEADRILL var mellom 50 og 65 kr.

Kursen gikk som en hjerterytme mellom 50 og 65 kr sånn ca. Opp og ned. Enkelt å lese, og dette varte i mange uker.

Jeg kjøpte altså BEAR på noen og 60, og dekket som regel 5 kr ned. Samme med Bull, kjøp 50 til 55 og dekket etter 5 kr opp.

Med rundt 2 mill kr den gang, så kan du høre med min venn Andre i DNB som har med bull og bear å gjøre, vi var på fornavn. Når jeg handlet, så knelte hans system i derivathandel av sikkerhetsmessige grunner. For mye kjøp og salg på kort tid. Algoene hans likte det ikke. Jeg måtte ringe inn å be han starte det der sikkert hundre ganger.

Dette ble det gode penger av, menrer det ble rundt 6-700.000 kr i netto gevinst på få uker.

Det måtte jo gå som det måtte, man ble for dristig, og ignorerte gode råd på trådene, for det manglet ikke på advarsler.

Mange mente at flaksen ville ta slutt, og jeg måtte gi meg. For drillen skulle lengre ned. Jeg hørte delvis på rådene, og kjøpte igjen når SDRL lå på 45 kr. Kjøpte vel ca 100.000 BULL SDRL da, som var verdt 1 mill kr.

Det falt noe styggjævlig, og nede på 25 kr så skrev vel jeg noe om at nå måtte bunnen være nær!

Rundt 16 kr til 14 kr, tro det eller ei, hadde min innvestering falt fra 1 mill til ca 100.000 kr i verdi.

Jeg bestemte meg for at jeg legger 100.000 til på bordet, og fikk meg altså nye 100.000 BULL SDRL igjen for samme pris som de gamle. Altså 200.000 stk bull drillen.
Det samme gjorde en kompis av meg!

Lykken var bedre enn forstanden, for alle husker vel det som skjedde så, da ble det tidens short skvis på gang, og det gikk oppover - folk som hadde vert 30 år i bransjen hadde aldri sett maken.

De som kjenner til bull og bear, vet at dissse taper seg noe når de faller mye. Jeg måtte opp på 60 kr med den opprinnelige posten min før den hadde vert i null, men siden jeg tok sjangsen på dobbling på 14-16 kr, så stakk jeg ut på kurs rundt 48.- - noe jeg også skrev om på forumet her den gang.

Det ble noen hundre tusen i gevinst, og jeg rådførte meg med selveste Roger Berntsen på telefon flere ganger. Han rådet meg til å selge, noe jeg da gjorde. Kunne solgt på 52 eller 54 som jeg mener var toppen, men da turte jeg ikke mer.

Skal innrømme at dette var en idiot trade, hvor jeg kunne mistet mye, men flaks og litt gode råd reddet meg.

Lærte mye av det der stuntet, men jeg fikk fin gevinst før dette stuntet, og grei avkastning etter noen nervepirrende uker og mnd etter.

Derfor stor respekt for BULL og BEAR, noe jeg ikke har kjøpt siden.

SS
Innlegg av: vvell (08.04.18 18:34 ), lest 715 ganger

Takker for langt svar, SS.

Gikk du i ca null til slutt på Drill'n da eller?

Innlegg av: Skipssjefen (08.04.18 18:37 ), lest 722 ganger

Hehe, leste du ikke mitt lange innlegg?

Der står jo alt du spør om. Fin gevinst i ukene før, helvetes papirtap underveis, og noen hunke k i gevinst når RogerB sa SELG.

Lenge til det blir bull og bear, men bear STL x3 på 200 vurderes seriøst, og det er noen år siden jeg har vurdert det.

SS
Innlegg av: vvell (08.04.18 18:45 ), lest 708 ganger
Endret: 08.04.18 18:46

Åh, det var godt å lese. Har gått rundt og syntes synd på deg i lang tid jeg nå,
helt uten grunn tydeligvis. :-)

Jo, leste innlegget ditt, og vet hva BULL og BEAR betyr, men har aldri våget meg bort i det,
så jeg kjenner ikke detaljert hvordan det virker.

Og du advarer altså stekt i mot å vikle seg inn i den slags.
Har jeg skjønt det riktig?

Innlegg av: Skipssjefen (08.04.18 19:09 ), lest 696 ganger

Konklusjonene er som følger, sett fra mitt ståsted;

- Man kan være lykkelig og tjene godt i mange trader, samme papir, men en dag er det slutt, og da kan man brenne seg om man ikke bruker SL. Jeg bruker ALDRI det. Heldigvis.
Jeg tjente godt på SDRL bull og bear disse ukene.

- Kursen falt under 45 kr, og da raknet det. Jeg satt i bull sdrl, og da ville f.eks 10 fall i SDRL tilsvare 20% fall i bull papiret. Pluss denne spreaden i kjøp/salg, og ikke minst reballanseringen som skjer hver dag. Man taper litt hver dag i bull eller bear om kursen står i ro i det underliggende papiret.

Jeg ble med ned, og det så grisemørkt ut. Holdt på å tape mesteparten av de pengene.
Nå utgjorde jo 2/3 av den inngangen gevinsten i forkant da, så det hadde ikke vert tragisk.
Nede kjøpte jeg altså like mange aksjer som første gang, til 1/10 av prisen, og det reddet meg. Opp igjen med 200.000 stk buller, og da ble det grei pluss når jeg gikk ut.
Hadde jeg ikke kjøpt disse 100.000 til, så måtte jeg nok over 60 kr i seadrill for å gå i null, der kom vi aldri, men jeg kom meg ut i pluss pga det stuntet.

Bull og bear er greit nok det, men jeg har respekt for det, og tjener like mye på å kun handle i rene aksjer, og en og annen ekte short om omstendighetene er rett. Ikke Bear mao.

SS
Innlegg av: Apoapsis (09.04.18 08:32 ), lest 644 ganger
Endret: 09.04.18 08:41

Skippy von Dippy,

selger du ORK ALTFOR tidlig idag også? ;-)

Hva gjelder ubåtkapteinens sprell i SDRL så er det kun høyere makter og jevnt over lav intelligens ( ref. nedsnittingen ) som reddet Mathilde fra pensjonstilværelsen på bunnen av det store havet. Vi har hatt mange gode samtaler rundt dette emnet Riggsjefen og undertegnede, resultatet er nok at bull/bear produkter ikke handles spesielt mye lenger ;-) Utover dette skal det nevnes at skippy von Dippy er en utmerket trader, noe jeg kan bekrefte etter lang tid med klare meldinger om både inn/utganger. Spesielt gøy er det når robotene graver seg gjennom hans skjulte ordre, som til tider tar ingen ende.

All ære til skipper`n, som faktisk i en jungel av løgnere og wanna-beeeeees, setter handling ved ord.
Innlegg av: Skipssjefen (09.04.18 09:07 ), lest 596 ganger

Haha, takk for flotte ord Apoapis!
Det varmer en stakkars SS!

I dag er det nye muligheter, og ORK er volatil og fin. Hvor går vi inn ?

SS
Innlegg av: Apoapsis (09.04.18 09:15 ), lest 592 ganger

Si ifra når du går inn, så venter jeg på den sedvanlige 1% dippen fra ditt nivå ;-) Skippy von Dippy handler = sterkt salgssignal.

PS! Solgt litt småtteri og ligger klar fra 82 og nedover.
Innlegg av: Apoapsis (09.04.18 10:02 ), lest 565 ganger

RE^3: ORK - ORKLA ned 5% på åpning!

Fikk fyll på noen poster i nevnte område. Ut igjen mellom 82,9 og 83,1. ;-)
Innlegg av: Skipssjefen (09.04.18 10:22 ), lest 542 ganger

To trader i Orkla på Skippy i dag.

Samt subbern. Lett å fiske i dammen, Nøff!
Merkelig at børs skal være enklere enn fiskedammen på skolen, 17.mai.

SS
Innlegg av: vvell (09.04.18 18:59 ), lest 501 ganger
Endret: 10.04.18 16:23

Stemmer det at utenlandske eiere selger før utbytte for å unngå skatt?
Hvordan henger dette sammen; de betaler jo ikke skatt til norge i alle fall?

Innlegg av: Skipssjefen (11.04.18 16:56 ), lest 377 ganger

I morgen siste dag før utbytte, så da kan vi håpe denne får seg et løft til 85-87!

SS
Innlegg av: vvell (15.04.18 22:24 ), lest 280 ganger

>I morgen siste dag før utbytte, så da kan vi håpe denne får seg et løft til 85-87!

Bommet du stygt igjen, SS? :)
Innlegg av: Skipssjefen (16.04.18 10:12 ), lest 225 ganger

Skivebom, skivebom, og atter skivebom!

Men jeg hadde fin trade alle dager sist uke i Orkla, og fortsetter i dag.

Jeg antar denne fort henter seg inn igjen til 83-85 !

Du da, er du en sånn som sitter i sofaen og bare kommenterer i etterkant, uten å spå noe selv ? I så fall sykelig, og på kanten til ynkelig :-)

SS
Innlegg av: vvell (16.04.18 11:56 ), lest 203 ganger
Endret: 16.04.18 12:01

>I så fall sykelig, og på kanten til ynkelig :-)

hehehe...
Jeg synes det er viktigere å finne fram til fakta og å forstå ting og tang, så får man ta sine egne beslutningrt basert på dem.

Og så har man dette med at dersom man gir gode børstips, får man ingen kredit om de slår til,
men er de feil og man har forledet noen til tap, kan man være sikker på at det blir husket...

Jeg registrer at du så langt ikke har villet svare på mine spørsmål ovenfor med utgangspunkt i din påstand om utenlandske eiere, om at de selger ut før utbytte for å unngå skatt.

Innlegg av: Skipssjefen (16.04.18 12:58 ), lest 189 ganger

En ting skal du vite, og det er at jeg ikke kjenner en eneste plass om noen får feil inngang basert på mine råd, analyser og forslag.

Orkla er en av mine hovedaksjer, trader nesten daglig. Orkla har av og til gått bra før utbytte, og det samme har vi sett i Statoil, Gjf, og flere andre aksjer.

Denne gang gikk det ikke veien i Orkla, men jeg fikk uansett gevinst.

Nå er påstanden at Orkla skal hente inn utbytte fallet rimelig raskt. Sist gang tok det 1-2 børsdager.

Spørsmål om utenlandske investorer selger unna vet jeg ikke, kanskje du kan opplyse oss? Det ville vel gjelde alle aksjer på OSE sånn sett.

SS
Innlegg av: vvell (16.04.18 19:55 ), lest 155 ganger
Endret: 16.04.18 20:05

Beklager SS, av en eller annen grunn trodde jeg det var du som skrev at utenlandske
eiere solgte seg ut før utbytte, for å spare skatt.
Det må ha vært en annen skribent på en annen tråd.

>Det ville vel gjelde alle aksjer på OSE sånn sett.

Ja, det må i så fall gjelde alle selskaper som betaler ut utbytte.
Men det er i alle fall ikke skatt her i landet de selger for, for her
betaler de ikke så mye som 5 øre i skatt uansett.
Det er slik Ola Donk er det. Har liksom skatteavtaler med alle verdens land "for å unngå dobbelbeskatning",
men det hindrer ikke at norske må betale skatt som utlending i andre land (som regel kildeskatt som trekkes direkte).

Fant ut hvem som skrev dette:
http://forum.hegnar.no/post.asp?id=22067280
Innlegg av: Skipssjefen (17.04.18 17:06 ), lest 82 ganger

Den er god, det var nok ikke meg.

Hadde håpt at ORK ville gjenta reprisen fra februar om å hente seg inn igjen relativt raskt, etter utbytte utbetaling.

Denne gang gikk alt til helvete, og ingenting stemte med foregående utbytter og innhenting.

DNB nedgraderte denne til 78 nylig, og det er helt tydelig at noe holder ORK nede. Sett i ORKLA traderen i hele dag, og ethvert forsøk på å bryte 81,10 / 81,20 blir dundret ned til 81 og lavere. Klarte heldigvis 3 trader i dag, men bare 10-øretrilling. Godt med samlekurtasje, og lav kurtasje 0,02%.

Da tror jeg vi avslutter denne ORKLA saken for denne gang, enten går den plutselig opp (noe jeg tror på), ellers klarer DNB å kjøre den ned i 78 / 79 ish.

SS