Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Transport
Innlegg av: Solux (09.03.18 19:54 ), lest 6274 ganger
Ticker: NAS

NAS - Kjos er sjefen!

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/03/Spaar-Norwegian-konkurs-Kjos-slaar-knallhardt-tilbake

Alle syntes det er så re-elt å høre på hva alle andre sier om NAS, la oss heller se på hva sjefen selv sier - og han som faktisk har startet opp, driftet og har størst kontroll på NAS.

- Spådommen kommer samtidig som Norwegian forventes å gå med store underskudd i år og er blitt straffet hardt i aksjemarkedet.

- Det er mange av pilotene hans som har begynt hos Norwegian, så han er vel litt sur. Dette har vært hans måte å drive på, men det er mange år siden vi sluttet å bry oss om hva han sier. Vi kan ikke å bruke tid på dette. Han sier det for å få medieoppslag om Ryanair. Men han har ikke filla peiling på Norwegian, sier Bjørn Kjos til Finansavisen.

Altså han avfeier jo alles spådommer!
Innlegg av: Elderlywoman (09.03.18 21:29 ), lest 4114 ganger

RE^1: NAS - Kjos er sjefen!

Enig, enig. NAS skal opp igjen fra Mandag av. Støtten ble testet i dag uten suksess (igjen) og rally i USA i kveld. Tenker meg 180-185 selv uten melding før den evt skal ned igjen og teste, men tror Kjosern kommer med noe interessant før den evt faller ned igjen til 170-området.
Innlegg av: pengex (09.03.18 21:34 ), lest 4088 ganger

Nas lever i en farlig verden med skyhøye lånerenter og for lite inntekt. Nas lever på nofi for øyeblikket.
Innlegg av: netrom84 (09.03.18 22:23 ), lest 4026 ganger

Veldig overraskende og merkelig at en grunder og største eier avfeier at selskapet sitt er konkurs...

Greit nok at man forguder Kjos, men å ta hans utsagn som objektive for hvordan Norwegian er blir særdeles naivt. Det blir som å ta en foreldre sitt utsagn om hvor flink og dyktig ungen sin er det.

Norwegian har store utfordringer som må løses rimelig raskt. Gjør de det kan det bli veldig bra, men om ikke blir det fort katastrofe.
Innlegg av: Vorge (10.03.18 08:48 ), lest 3916 ganger

Pengex:
Nas betaler ikke «skyhøy» rente, det er en misforståelse som Sissener har videreformidlet. Selv om obligasjonen Sissner omtaler er videresolgt til 16% betaler NAS de samme 7% som de skal. At noen som trengte penger valgte å gjøre en dårlig deal å selge lånet har ingen konsekvens for NAS.

Mulig Sissener vet dette, men siden han er short gjør det jo ikke noe for han at mange misforstår...
Innlegg av: DggR (10.03.18 08:54 ), lest 3892 ganger

"Talk is cheap", nesten gratis for Kjos å prate faktisk.
Som leder og stor eier i NAS vil han noen gang snakke negativt om framtiden til selskapet ?
Selvfølgelig ikke. Så hvorfor høre på det han sier ?
Innlegg av: BackCliff (10.03.18 08:58 ), lest 3899 ganger

alle har sin agenda

shorterbanden prater negativt om NAS i håp om å senke selskapet med hjelp av spåmennene i dress oxo kalt anal-ytikere og medier som e24

seff har Kjos og Kise troa på NAS hvis ikke hadde de ikke hatt betydelige verdier bundet i NAS og spesielt ikke insidekjøpet gjort på 240kr

bestilte tur igår :D

fly me to the moon
Innlegg av: nafa (10.03.18 09:31 ), lest 3886 ganger
Endret: 10.03.18 09:41

Hvis det som Vorge sier stemmer, er det noen som bevist feilinformerer her, og hva tror "gutta boys" er hensikten med det.
Svære oppslag hos Hegnar, DN og E24 ang saken om dobling av obligasjonsrente som om dette skulle være eller ikke være for NAS.
Dette er jo uansett for piss i havet å regne for et selskap med omsetning på 30-40 MILLIARDER.
Når det i tillegg viser seg å være feilinformasjon/løgn, så er det vel flere media som kommer med beklagelse/korreksjon??
Neppe!!
At disse internasjonale bandittene har klart å få norske finansmedia på laget, med den hensikt å ødelegge for Norwegian, som har betydd alt for flyprisene både det norske folk og utlendinger verden over, er en gåte.
I tillegg kjører Hammers & co skremmekampanje på forumet hver gang kursen nærmer seg såkalt støtte på 170.
Ikke hør på dette pisset, men sitt på aksjene. Uansett skjønner alle her at kursen kan falle i og med at en del krefter ønsker det.
Shorterbanden har nok en noe større agenda enn bare å gjøre "kortsiktig" vinst. Her har de nok større internasjonale flyselskaper som kraftige medspillere bl. a. som ønsker NAS nord og ned.
Uansett til nå har Kjos og Kise vært dyktigere enn som så og sitter nok også med sine medspillere framover.
Vær klar å kjøpe uansett hvis kursen faller under 170.
Spennende er dette i hvert fall.
Innlegg av: MedisinO (10.03.18 10:41 ), lest 3843 ganger

Kjos er sjefen, det er det liten tvil om.

Forøvrig nærmer ser seg oppstart til ny CFO. Utvilsomt en spennende CV, uten at jeg har kjennskap til han, og hva han står for. Andre her som har kjennskap til Geir fra tidligere?

"Vil videreutvikle

Karlsen har gjennom de siste 12 årene hatt ulike CFO-stillinger i internasjonale selskaper som Golden Ocean Group og Songa Offshore. Han kommer nå fra stillingen som Group CFO i det London-baserte rederiet Navig8 Group som har virksomhet over hele verden og er verdens største skipspool-operatør.

Karlsen er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.

- (..) Luftfart er en bransje preget av sterk konkurranse, og jeg håper og tror at jeg med min bakgrunn og erfaring kan bidra til å videreutvikle selskapet framover, sier Karlsen. 

- Jeg er svært tilfreds med at vi får Geir Karlsen med på laget. En stor del av hans yrkeserfaring har klare likhetstrekk med flybransjen, hvor lease-avtaler og finansiering av større transaksjoner er helt sentralt. Samtidig vil jeg trekke frem hans ledererfaring fra større internasjonale selskaper som svært viktig for Norwegians globale utvikling, sier konsernsjef Bjørn Kjos, ifølge meldingen. 

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Norwegian-tar-grep
Innlegg av: Vorge (10.03.18 10:41 ), lest 3808 ganger

I artikkelen på Hegnar om Sissener står det: «Renten Norwegian må betale i obligasjonsmarkedet har doblet seg de siste seks ukene.»

Det stemmer ikke. Norwegian betaler akkurat samme rente som før. Den kan ikke endres underveis. Men prisen på selve obligasjonen har endret seg. Det vil si at noen har gjort en dårlig deal her, de som har videresolgt lånet.. Men for Norwegian spiller ikke det noen rolle..

Man kan gjerne si at det gjenspeiler noens tro (eller mangel på tro) på Norwegian.. Men det har altså ingenting å si for økonomien til selskapet - og dette vet selvsagt Sissener, men kanskje ikke journalisten på saken.
Innlegg av: Record (10.03.18 11:21 ), lest 3771 ganger

Mange greie utredninger:-)
Det kjøres et rotteres for tiden , det de prøver på er å gjøre obligasjonsmarkedet utilgjengelig for ljos, det klarer de nok en stund, men der er mange alternativer :-)
Går nok greit dette :-)
Innlegg av: Hektar (10.03.18 15:30 ), lest 3695 ganger
Endret: 10.03.18 15:56

Noen burde vel nesten ta opp dette med Hegnar.no og få de til å trykke en korreksjon på uttalelsen til Sissener der. Samt kreve ny kommentar fra Sissener angående sine uttalelser.

At han sier dette i samme artikkel som han omtaler sin egen short - Litt på grensen kanskje?
Innlegg av: netrom84 (10.03.18 20:11 ), lest 3558 ganger

Mulig det er vanskelig å forstå.

Et obligasjonslån endrer ikke renten, men verdsettingen av obligasjonslånet viser hvilken rente markedet mener lånet bør ha for at man skal innvestere i det.

De som kjøper seg inn i dagens obligasjonslån betaler lavere kurs ergo vil de få bedre avkastning. For Norwegian påvirkes de selvsagt ikke av dette direkte.

Problemet til Norwegian blir når de skal ha nye obligasjonslån. Da må de ut å hente i dagens marked og det priser obligasjoner til Norwegian på 14%. Det vil isåfall bety at obligasjonsmarkedet er mer eller mindre stengt for Norwegian. Så da må de forsøke å få hente penger på annen måte. Kanskje emisjon?
Innlegg av: bokaj70 (10.03.18 22:52 ), lest 3508 ganger

Mht hvorvidt man kan stole på hvad en CEO siger. Det er korrekt at det ville være usædvanligt, hvis en CEO ikke havde tro på eget selskab i det offentlige rum.

Men hvis selskabet er i en situation, hvor der er overhængende fare for konkurs, så er CEO'en forpligtet til at adressere og kommunikere det. Alt andet vil være dybt uprofessionelt, dårlig ledelse og som regel også ulovligt.

Når Kjos aktivt afviser konkursrygter kan man så absolut tage det for gode varer, med mindre man nære dyb mistillid til hans person.

Personligt er det min opfattelse af Kjos og NAS har leveret varen indtil nu i forhold til deres finansielle løsninger og virkeligheden har gang på gang vist sig at være milevidt fra mediernes evige bekymringer.
NAS har mange strenge at spille på rent finansielt, og jeg kan slet ikke få øje på dramatikken.

Generelt er indsigten i NAS finansiering af væksten forbavsende lav hos de analytikere og skribenter, som larmer mest.

Selvfølgeligt er der risici. Men mange diskussioner rammer helt ved siden af.

Innlegg av: BackCliff (11.03.18 08:03 ), lest 3433 ganger

nå kjenner jeg ikke til obligasjonsmarkedet bortsett fra teorien i lærebøkene allikvel :P

regner med at det er lite transaksjoner i obligasjonsmarkedet i Norge. det er ikke snakk om lett omsettelige t-bills i US

Vorge, har allerede nevnt det. det er ikke representativt for hva markedet priser risikoen til NAS når en/få velger å dumpe obligasjonen(e) sin(e).

kan være snakk om en amatør, pengetrøbbel, ordre fra shorterbanden. mafian kan oxo skape et falsk bilde av markedsrisikoen rett før "roll-over" for å få bedre rentebetingelser.

tror 16% som sissener snakker om kun er pent som skremselspropaganda og han ser ut som han lykkes på fredag. hvor lenge skal markedet la seg lure av markedsmanipulatørene :P

Innlegg av: pipers75 (11.03.18 08:20 ), lest 3408 ganger

RE^2: NAS - Kjos er sjefen!

Håper egentlig at det vil komme en snarlig melding om et nytt større innsidekjøp her. Da vil spekulasjonene om refinansiering og ev emisjon også bare kunne legges til side.
Innlegg av: netrom84 (11.03.18 12:22 ), lest 3325 ganger

Hva er det med folk?

Man sier at man ikke kjenner til obligasjonsmarkedet og samtidig påstår at verdien på obligasjonslånet ikke er representantirsk for verdisettingen på obligasjoner?

Det å avvise slik info uten å blunke er særdeles naivt og ikke spesielt smart om man har tenkt å tjene penger på aksjer. Det er selvsagt mulig å prosessere info i markedet og være uenig i det. Det er jo en viktig del av greia å finne punkter der markedet tar feil. Men å bare utelukke prisingen i obligasjonsmarkedet på følelse blir håpløst.

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=NAS07.OSE

Når selskapet man investerer i har obligasjonslån som stuper fra 100 til 88 kroner så må det blinke noen røde lamper til dere alle. Det er et gedigent faresignal for et gjeldstynget selskap.

For høy gjeld har ødelagt svært mange gode selskaper med solid drift. Prisen på penger er allfa omega for Norwegian overlevelse i fremtiden.
Innlegg av: nafa (11.03.18 13:12 ), lest 3287 ganger
Endret: 11.03.18 13:14

Ja er det ikke typisk dette.
Nye deltakere som spiller Mor Theresa dukker opp når kursen bunner ut. Dette gjentar seg hver gang, ikke bare i denne aksjen må sies.
Enkelte er til og med så dumme/frekke at de faktisk mener de har samme gener som selveste Mor Theresa (Hammers) og at det er derfor de gir den svært så vennlige anbefalingen å selge aksjen :-)
Ikke direkte salgsanbefaling selvfølgelig, men prøver å skape fakta og fokus på mer eller mindre ubetydelige faktorer som går i den retningen.
Innlegg av: BackCliff (11.03.18 13:23 ), lest 3270 ganger

i et marked med lite volum og stort spread skjer det ofte feilprising når folk vil ut

det var derfor jeg stilte spm ved volumet og om det gjenspeilet reell markedsrisiko

hvorfor kun ref. til obligasjon som har løpetid til Des 2019. kanskje dette ikke passer inn i formålet med å skape et dramtisk bilde?

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=NAS06.OSE

shorterbanden og deres venner ser at ca 1,3mrd skal refinansieres og presser det andre obligasjonslånet ned for å skape problemer og/eller få bedre renter, hehe

kostnadskontroll er essensielt og hvis NAS ikke viser bedring dvs går i pluss i år så ja da vil jeg si at NAS har et problem

per idag er det storm i et vannglass skapt av shorterne

Innlegg av: Record (11.03.18 13:46 ), lest 3249 ganger

Med rimelig stor sannsynlighet er det ett forhold til de som sitter short og de som handler obligasjonene , kan like gjerne være en ren byttehandel :-)
Dette har vi sett i så mange andre aksjer på OB , så det er alt for usikkert å se på dette som noe annet enn , en skremme posisjon :-)
Ref Sissner ,bruker slikt for det det er verd :-)
Men selvfølgelig tar vi som står klar å venter på ytterligere billig aksjer en risiko om det ikke går veien , som vi har så sterk tro på :-)
Innlegg av: netrom84 (11.03.18 14:53 ), lest 3230 ganger

Altså. Hadde det vært usikkert om Norwegian hadde klart å innløse obligasjonslånet som skal innløses om 2 måneder ville det vært ekstremt kritisk. Det er det da ingen som hevder.

Største usikkerheten i forhold til Norwegian ligger ikke i om de får innløst det obligasjonslånet, men det ligger på de neste årene.

Men for all del bare se bort ifra prising av obligasjonslånet som går ut i 2019 om dere mener det er urelevant og kun manipulering foretatt av shortemafian.
Innlegg av: Record (11.03.18 15:37 ), lest 3192 ganger

Netrom, da er vi jo enige da :-)
Innlegg av: Hektar (11.03.18 15:40 ), lest 3200 ganger

Jeg tror ikke Kjos og Kise hadde handlet aksjer for flere hundre millioner om emisjon var nærstående. Dette vet jo de uansett langt bedre enn alle andre.

Men, kanskje istedet for å kjøpe mer så deltar de i emisjon neste gang, det er jo ikke umulig. Personlig tror jeg emisjon er lengre nede på lista når det gjelder anskaffelse av kapital dersom det skulle bli nødvendig.

Størrelsen på eierandelen i NOFI har Kjos allerede uttalt at de ikke trenger, regner med en reduksjon der med samme vilkår som tidligere, altså at de beholder eksponering. I tillegg er det også salg av fly som vi vet om og til slutt at de faktisk tjener penger. Sistnevnte hadde jo klart vært å foretrekke.

Sier ikke emisjon er en umulighet men jeg ser det som mindre sannsynlig enn de andre alternativene.
Innlegg av: MedisinO (11.03.18 16:14 ), lest 3206 ganger

Hektar,
"Personlig tror jeg emisjon er lengre nede på lista når det gjelder anskaffelse av kapital dersom det skulle bli nødvendig"

- Der er jeg helt enig. Forøvrig tror jeg en emisjon blir siste utvei. Kjos ønsker å ha kontroll over sitt eget selskap, og det siste jeg kan tenke meg han ønsker er å utvanne hans nåværende posisjon. Da måtte det isåfall vært å deltatt i en slik emisjon selv. Trur eg...

Forøvrig finnes det mange andre muligheter for kapitalinnhenting om det blir nødvendig. I bunn og grunn er NAS et selskap som har potensiale til å tjene mye penger i tiden fremover. Omsetningen er der, jobben med å få kostnadene på et akseptabelt nivå er det som mangler. Det jobbes det jo knallhardt med nå, og skala vil normalt kunne gi effekt - men klart den satsningen de har gått ut på koster. Effekten av den håper og tror jeg vi ser utover i 2018,2019 og 2020.
Innlegg av: MedisinO (11.03.18 16:23 ), lest 3185 ganger

"Årsrapporten for 2017 viser at Bank Norwegian hadde et resultat etter skatt i 2017 på 1.599,6 millioner kroner og at resultat før skatt var 2.126,6 millioner kroner. Det var opp henholdsvis 66 prosent og 68,1 prosent fra 2016"

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Bank-Norwegian-tjente-440-mill

"- Vi ser en situasjon med overskudd på kapital i 2018, og venter fortsatt utbytte i 2018, sier han ifølge nyhetsbyrået. "..

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Bank-Norwegian-Venter-fortsatt-utbytte-i-2018

- Bank Norwegian er jo rett og slett en pengemaskin. Om de fortsetter slik, og NAS opprettholder sin eierandel kan det bety endel penger i kassa for NAS.

Innlegg av: Hektar (11.03.18 17:45 ), lest 3124 ganger

Spekuleres i opptil 4 kr i utbytte i 2018. Dvs eierandelen i NOFI kan gi opptil 120 mill i kassa for NAS. Ikke voldsomt, men husk at dette er året NOFI starter opp utbytte og vil nok gi ut mer i årene som kommer. Å beholde mest mulig er nok i beste interesse.
Innlegg av: MedisinO (11.03.18 18:12 ), lest 3115 ganger
Endret: 11.03.18 18:13

Spennende Hektar. Ja vil tro det absolutt ligger i alles interesser. Om 4kr viser seg å stemme og NAS får 120mnok i kassa, er det veldig bra.

Enda bedre ; Når NOFI først starter med utbytte vil jeg tro NOFi fremstår mer attraktivt for nye og større investorer. Dette vil igjen kunne gi høyere kurser, som igjen gir NAS sin post, langt større markedsverdi, i tillegg til fremtidige utbytter. I det hele tatt en veldig positiv synergieffekt.

"DNB Markets opprettholder en kjøpsanbefaling på Norwegian Finans og har løftet kursmålet fra 115 til 120 kroner pr aksje. Kursen steg i går med 7 prosent og stengte på 92 kroner pr aksje."

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/03/Kjoep-Norwegian-Finans-aksjen
Innlegg av: Hektar (11.03.18 20:24 ), lest 3025 ganger
Endret: 11.03.18 20:30

Den duppet ned på 80 kr dagen Kise ga seg for en drøy måned siden men har tatt seg opp igjen til 94. Eller 93 er det vel i skrivende stund. Ingen analytiker har kursmål under 100 og det resultatet de fremla var av en "forsiktig" periode der de konsoliderte kapital. Forventes enda sterkere resultater fremover.

Samtidig ble det satt short på 92 kr først og så økt på 86. De gutta sitter nå med et solid tap med mange flere rett under 0,5% som nok vil poppe frem om nødvendig. Pluss at det forventes insidesalg. Så det er en lang og trøblete vei men at NOFI per i dag omsettes under 100 kr er bare tøysete. Den har lavere P/E enn nesten alle banker i Norge som ikke kan vise til nærheten så sterke resultater. ROE 39%... herregud.

Poenget er nå uansett at eierposten i NOFI har enormt potensiale. Både i verdi og utbytte.
Innlegg av: bokaj70 (12.03.18 06:23 ), lest 2860 ganger

Selv med stærkt aftagende vækst over de næste år har jeg svært ved at værdisætte NOFI til meget under 200 nok pr aktie målt på P/E.
Forventer at diverse kursmål bliver opjusteret løbende ... Og at kursen vil stige støt og roligt .. baseret mere på dagens indtjening end fremadrettet p/e.

Nu er det en NAS tråd og her er potentialet formidabelt. Men meget muligt at det kræver noget tålmodighed. Spørgsmålet er, hvornår markedet begynder at se videre frem end bundlinjerne leveret under den igangværende vækst. Måske først når vi er der, men så vil kursen til gengæld også eksplodere.

Åbenbart er jeg dybt uenig med markedet når det gælder risici. Jeg plejer ellers at være ret kritisk. Time will show.
Foreløbigt har NAS gjort bekymringerne til skamme - og her henviser jeg til finansiering af væksten som er det essentielle i denne fase. Bundlinjen kan vi diskutere under mere normaliseret drift.

Innlegg av: bokaj70 (12.03.18 06:24 ), lest 2864 ganger
Endret: 12.03.18 06:28

Dobbelpost

Innlegg av: BackCliff (12.03.18 14:13 ), lest 2692 ganger

episode 4:

da benefit of new aircrafts & jet fuel hedging :D

https://soundcloud.com/norwegianonair/episode-4-fuel-savings-manager-stig-patey-and-fuel-manager-simon-mueller
Innlegg av: tradingstock (12.03.18 15:29 ), lest 2632 ganger

Shorterne klarer ikke kjøre kursen ned på ekstremt lav dagsomsetning en gang! Omsetningen er meget lav nå for folket holder på aksjene sine slik at shorterne ikke får lekt seg.

Det snur fort oppover igjen nå, og da kommer det til å gå ganske fort tror jeg :)
Hold og kjøp.

Kursmål 200 kr fredag denne uken.
Innlegg av: MedisinO (12.03.18 15:52 ), lest 2628 ganger

Innlegg av: BackCliff (12.03.18 14:13 ), lest 85 ganger
episode 4:

da benefit of new aircrafts & jet fuel hedging :D

https://soundcloud.com/norwegianonair/episode-4-fuel-savings-manager-stig-patey-and-fuel-manager-simon-mueller

---
Takk for deling BackCliff. Har faktisk ikke fått med meg at de har en egen podcastserie. Skal kose meg med disse episodene i kveld :)
Innlegg av: BackCliff (12.03.18 15:56 ), lest 2598 ganger

kos deg MedisinO :D

synes dagens episode var veldig interessant

alle som ønsker å kjenne NAS bedre burde få meg seg podcastene før man bestemmer seg for kjøp/salg

Innlegg av: Jackpot$ (13.03.18 10:14 ), lest 2375 ganger

Starter short inndekningen i dag?
USD/NOK 7.7514.

Dollaren ligger 7,91% svakere enn for et år siden. Det gir en positiv resultateffekt på 1.178.590.000,- ifølge Dnb sin beregning fra juli i fjor.
Innlegg av: tradingstock (13.03.18 10:45 ), lest 2311 ganger

Tipper kurs 220 kr innen 2 uker. Shortinndekning rally!
Innlegg av: Hektar (13.03.18 10:49 ), lest 2313 ganger

Tunga rett i munnen nå. Spør alltid ved sånne oppganger om det er en reell grunn til det her. Om du ikke finner et svar så kan det lønne seg å trade noe av volumet.
Innlegg av: Jackpot$ (13.03.18 11:22 ), lest 2249 ganger

-svekkelse av dollaren
-avklaring på usikkerhet rundt finansiering som er forvrengt og overdrevet i media
-short skvis
-info om salg av fly og styrking av egenkapital
-innside kjøp
-generelle positive uttalalelser fra Kjos og ledelsen
-nye analyser fra meglerhus med høyere kursmål

Innlegg av: Hektar (13.03.18 11:32 ), lest 2216 ganger
Endret: 13.03.18 11:33

- Null grunn til at shortergribbene skal la denne gå akkurat nå.
- Vi var her for nøyaktig en uke siden.
- Ingen reell grunn til at aksjen skal gå 3-4% i dag.
- Shortskvis har vært annonsert siden august i fjor.
Innlegg av: tradingstock (13.03.18 11:34 ), lest 2210 ganger
Endret: 13.03.18 11:36

Hektar; Heller ingen grunn til at hele flyselskapet NAS alene skal være prisa til kun 3 milliarder. Den har falt 25 % siste tiden, og du snakker om at den går opp 3-4 % uten substans?

Inndekning runde 2 starter nå. Sist gang gikk den fra akkuratt samme nivå 170 kr i romjula til 240 kr.
Innlegg av: BackCliff (13.03.18 11:40 ), lest 2189 ganger

enig med trading

3% er jo ingenting hadde den gått 10% så kan vi diskutere

det er ikke gratis å shorte aksjer så shorterne har vel innsett at det er vanskelig å presse denne lenger ned uten flere negative nyheter

Innlegg av: Hektar (13.03.18 11:41 ), lest 2172 ganger

Og nyhetsbildet rundt oppgangen i jula var samme som nå også?

Altså, jeg tror at NAS skal høyt, høyt, høyt. Etter hvert. Jeg sier bare, ikke la deg lure gang på gang på gang. Vi var på nøyaktig samme nivået for en uke siden nå, og jeg sa det samme som jeg sier i dag. Også da var det inndekning og toget gikk og huttetu. Par dager etter fikk man glatt kjøpt for 171 kr.

Er det noen som helst grunn til at shortergribbene som presset ned fredag og i går plutselig skal dekke inn i dag?
Innlegg av: tradingstock (13.03.18 12:03 ), lest 2124 ganger

30 mill omsetning i går. I dag ender vi nok på 130 mill omsetning. Mulig noen har plukket opp noe rundt finansiering eller innsidekjøp. Hvem vet?
Innlegg av: Jackpot$ (13.03.18 13:14 ), lest 2067 ganger

Interessant for de fleste forutenom Hektar :)

https://mobile.twitter.com/LasseRydgren/status/973493686611992576
Innlegg av: Hektar (13.03.18 13:22 ), lest 2048 ganger

Hvorfor er ikke det interessant for meg? Fordi jeg stiller meg skeptisk til grunnløs oppgang selv om jeg gjentatte ganger, altså igjen, igjen, igjen, igjen og igjen, har sagt jeg tror NAS skal opp veldig mye i fremtiden?

Kløner. NAS bunnet på 171,70 20. feb.
Stengte på 181,95 22. feb.
Stengte på 179,25 28. feb.
Stengte på 176,80 6. mars.

Samme signaler, samme historie. Hver gang:
"SHORTSKVIS!!"
"NÅ GÅR TOGET!!!"
"INSIDEKJØP I KVELD!!!"

Jepp... Har dessverre fortsatt min long posisjon, men har solgt ut tradervolumet. Etter laveste kjøp på 170,9 på fredag kan jeg ikke si jeg er misfornøyd med tradingen, selv om andre tydeligvis er det.
Innlegg av: Hektar (13.03.18 16:27 ), lest 1924 ganger

Sluttet altså marginalt over 177 og dette skal iflg glupingene indikere en massiv teknisk oppgang. Fordi NAS er jo en aksje som styres av tekniske signaler. Ikke av nedsalg, nyheter eller prestasjoner.
Innlegg av: Jackpot$ (13.03.18 17:03 ), lest 1861 ganger

TA må sees som en del av det store bildet. Prøv å forstå det faktumet. Det er ingen mening men et udiskutabelt faktum.
Innlegg av: Hektar (13.03.18 17:35 ), lest 1813 ganger
Endret: 13.03.18 17:37

Verdien av TA synker proporsjonalt med akrobatikken til aktørene som styrer aksjebevegelsene. Det jeg spør etter nok en gang er, når aksjen ble presset ned både fredag og mandag, samt flere dager i uken som gikk, hvorfor skal de plutselig slippe taket nå? Hva forteller TA deg om dette i det hele tatt?

Det kan foreligge nyheter når som helst som kan drive kursen kraftig opp, men grunnen til at jeg er tålmodig og føler meg trygg med trading er at vi er fullstendig klar over at Bjørn Kjos og Norwegian er forhatt av norsk presse og med en dag der vi ser 3-4% stigning så kan du ta deg fanden på at om det skulle komme en betraktelig utvikling i kveld/morgen utenom børsens åpningstider vil stikkordene "Norwegian", "ulovlig handel" og "insideinformasjon" trone i toppen av nyhetsbildet. Jeg tror derfor det ikke skjer.
Innlegg av: Hektar (15.03.18 11:32 ), lest 1572 ganger

Ser foreløpig ut til at tålmodighet og grunnleggende logikk vinner gjettekonkurransen. Grunnløs oppgang = grunnløs nedgang. 4% ned fra topp nå? Nøyaktig det samme som skjedde 22. februar, som påpekt over.
Innlegg av: hango (15.03.18 11:57 ), lest 1554 ganger

TA sier kjøp og jeg har kjøpt.
Innlegg av: BackCliff (15.03.18 16:09 ), lest 1452 ganger

NAS: NORWEGIAN CONCLUDES ON ACCOUNTING TREATMENT OF NOFI - NO IMPACT ON THE BOOK VALUE OF EQUITY IN Q1 2018

15:55
Norwegian have today concluded on the accounting treatment of Norwegian Finans
Holding (NOFI), resulting in a change for 2017. This will not have any impact on
Norwegians book value of equity at 31 March 2018, as the investment in NOFI
will be recognized at market value from Q1 2018, instead of the previously
announced Q2 2017.

In the interim report for Q4 2017, Norwegian commented that there was a dialogue
between the company and Finanstilsynet regarding the accounting treatment of the
investment in NOFI. In a recent meeting with Finanstilsynet, Norwegian have been
informed that Finanstilsynet recommend accounting treatment for 2017 of the
shares according the equity method of accounting. Norwegian have decided to
follow the recommendation by Finanstilsynet, resulting in a change in the
preliminary full year financial statements presented in connection with the
companys Q4 presentation.

The financial impact on Norwegians accounts for 2017 will be as commented in the
interim report for Q4. As of December 31, 2017, this will result in a reduction
of the recognized value of the investment by NOK 1,993 million with a
corresponding decrease in end balance equity. Effects of a change back to IAS 28
will also reverse financial gains in net profits of NOK 1,657 million, reverse
fair value changes recorded in other comprehensive income of NOK 498 million and
increase share of profit from associated companies by NOK 163 million.

Norwegian will again recognize the investment at fair value Q1 2018, following
the recent changes in the Board of Directors in NOFI. The impact of the
financial accounts will reflect the market value of the investment at the time
of the transaction, with a financial gain in Q1 2018. The net impact of the
equity at 31 March 2018 will be unchanged compared to the current situation.
Following these changes, Norwegian expect to have concluded the dialogue with
Finanstilsynet.

Lysaker, 15 March 2018
Norwegian Air Shuttle ASA

Tore Østby, Acting CFO

Source Url: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=4466
Innlegg av: Hektar (15.03.18 16:11 ), lest 1454 ganger

https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/norwegian-retter-seg-etter-finanstilsynet-reverserer-milliardgevinst-fra-2017/24286160
Innlegg av: BackCliff (15.03.18 16:15 ), lest 1445 ganger

dramatisk overskrift igjen av shorterbandens medsammensvorne E24 hehe

Innlegg av: Ilusion (15.03.18 16:28 ), lest 1421 ganger

Utgjør 0 og nix på kursen vertfall !!
Innlegg av: Ilusion (15.03.18 16:32 ), lest 1404 ganger

Tenker bunnen er satt og at det blir en pen stigning fremover.
Innlegg av: hango (15.03.18 16:56 ), lest 1382 ganger

Faen, NAS krakker fullstendig i morgen.
Mulig vi ser 160 før helgen?
Innlegg av: Solux (15.03.18 17:46 ), lest 1318 ganger

Dette er ikke dramatisk, de føyer seg og gjør som Finanstilsynet anbefaler. De har helt klart en plan etter å ha gått med på dette, noe jeg syntes er spennene !

Videre så vil de bare ikke bokføre verdien i Nofi som EK, noe jeg tror vil utgjøre salg i NOFI. Et rent salg, og ikke TRS. Dette er den eneste forskjellen som jeg ser.

Blir salg av fly snart, så EK skal ikke være noe problem. Ja det kan det bli om NAS fortsetter å tape mye penger.. noe Kjos har lovet oss ikke skjer i 2018.
Innlegg av: ruben2605 (15.03.18 19:10 ), lest 1249 ganger

Jeg forstår ikke helt artikkelen. Kommer EK til å synke med 2 milliarder som følge av dette?
Innlegg av: zavva (15.03.18 19:19 ), lest 1240 ganger

Helt enkelt forklart:

EK og resultat for 2017 reduseres med 2 milliarder.
EK og resultat Q1 18 øker med samme beløp.

Er litt mer komplekst enn det mtp føringene men det
store bildet er noenlunde slik.

Dvs status quo for balansen i inneværende år - 2017
ble mye verre enn opprinnelig antatt men vi er jo allerede langt inne i 2018 så hva betyr vel det?
Innlegg av: Hektar (15.03.18 19:28 ), lest 1226 ganger

Zavva har rett der. Artikkelen er veldig rotete med forklaringen, med det eneste som du trenger å vite er at verdien av NOFI-posisjonen er 16,4% av markedsverdi. Altså 16,4% av 17,2 milliarder som er ca 2,8 milliarder.
Innlegg av: ruben2605 (15.03.18 19:36 ), lest 1191 ganger

Så i realiteten ingen endring eller innvirkning på 2018?
Innlegg av: BackCliff (15.03.18 19:40 ), lest 1184 ganger

verdien til NOFI ligger jo der uansett hvordan man leker med regnskapsregler og tidspunkt for endring til markedsverdi fra kost

ingenting har endret seg bortsett fra "bokføringen" av gevinsten

har faen meg ikke finanstilsynet noe annet å gjøre? sikkert i lommen til shorterbanden sammen med E24

hvor er dere økokrim? kanskje dere er i lommen til shorterbanden oxo LOL
Innlegg av: hango (15.03.18 20:45 ), lest 1158 ganger

Dette er meget dramatisk, når selskapet har holdt det store tapet skjult for investorene.
Innlegg av: pipers75 (15.03.18 21:16 ), lest 1108 ganger
Endret: 15.03.18 21:17

Litt uenig, økonomien i fjoråret er likevel godt kjent. Dette er mer en teknisk/juridisk regnskapsmessig greie vedrørende bokføring som ble litt kompliserende ved at Kise inntil q4 2017 også var styreformann i Nofi. Markedsverdien kunne jo Nas uansett valgt å realisere ved regulært salg av hele eller en del av andelen i markedet.
Innlegg av: zavva (15.03.18 20:53 ), lest 1116 ganger

Og ikke minst har de skjult det store overskuddet på 2mrd som kommer på inneværende kvartal. Veldig dramatisk.
Innlegg av: hstray (15.03.18 21:21 ), lest 1094 ganger

Kjos viser enorm kløkt igjen. Dette trekket var det nok ikke så mange som hadde tenkt. Nofi posten er verdiført med ca samme verdi iløpet av inneværende kvartal. Og Finanstilsynet er fornøyd 😌.
Innlegg av: pipers75 (15.03.18 21:31 ), lest 1081 ganger
Endret: 15.03.18 21:32

Enig, egentlig en litt smågenial tilpassningsmanøver her. Kise er jo også partner i et av landets mest anerkjente forretningsadvokatfirma, så det må forventes at dette rent juridisk sett også står seg ift Finanstilsynet.
Innlegg av: pipers75 (16.03.18 07:16 ), lest 938 ganger
Endret: 16.03.18 07:17

RE^3: NAS - Kjos er sjefen!

Oslo (TDN Direkt): Finanstilsynet og revisor har bekreftet at de ikke har innsigelser til forholdet mellom Norwegian Air Shuttle og Norwegian Finans Holding, etter endringene de har sett i styrerepresentasjon og eierskap.

Det sier finansdirektør Tore Østby i Norwegian Air Shuttle til TDN Direkt.

Norwegian Air Shuttle vil endre bokføringen av Norwegian Finans Holding i 2017, slik at investeringen bokføres til markedsverdi fra første kvartal 2018, mot tidligere annonserte andre kvartal 2017. Endringen vil ikke ha noen effekt på bokført egenkapitalverdi pr 31. mars 2018, skriver selskapet i en melding torsdag.

Innlegg av: hango (16.03.18 10:44 ), lest 832 ganger

Hadde dem ikke solgt posten i nofi, så hadde tapet blitt enormt. Også holder dem dette kjult ved å trikkse med regnskapet?
Her frykter jeg at Q1 vil bli meget dramatisk når sløret blir tatt av.
Innlegg av: pipers75 (16.03.18 10:55 ), lest 816 ganger

Dette har vel størst betydning ift bunnlinjen, og er er en litt teknisk regnskapsmessig del. Verdier i selskapet er verdier i selskapet, uavhengig av om det er aksjer eller likvide midler realisert ved salg. Det som betyr mest fremover er evne til inntjening (økning i yield), passasjervekst, løpende gjeldshåndtering og refinanisering av obligasjonslån.
Innlegg av: Utlandsinvestor (16.03.18 11:05 ), lest 798 ganger

Jeg tror gårsdagens reaksjon i aksjen viser nøyaktig effekten av "NORWEGIAN TAPTE 2 MRD".

Verdiene i selskapet er uendret. Hvordan regnskapene ser ut driter alle i. At the end of the day handler alt om hvor mye kontanter selskapet kan generere.

Om en revisor vurderer diskonterer fremtidige kontantstrømmer med en 20% rate, mens aksjonærene diskonterer med 10% ja da vil prisingen av selskaper være over bokførte verdier. Er ikke verre enn det.

Innlegg av: Solux (16.03.18 12:22 ), lest 752 ganger

At NOFI skal regnes på markedsverdi er jo en gavepakke til NAS... EK vokser som bare det og videre inn i fremtiden med denne posten.

Skrekk og gru "overskrift" av nettavisene... litt morsomt for ingenting er jo endret ;)
Innlegg av: hango (16.03.18 12:34 ), lest 738 ganger

Skrekk og gru er at HSBC ser 50kr for NAS på sikt.
Innlegg av: Ilusion (16.03.18 13:49 ), lest 689 ganger

Skrekk og gru er at noen tror at nas skal gå i 50 kr...
Og at såpass mange faktisk tror på skrekkoverskriftene som den siste...Som får noen til å tror at nas nylig har tapt to milliarder..

Er jo langt større grunn til å bekymre seg over enkeltes ve og vel før en skal bekymre seg for nas.
Det er vertfall snickers å twist!!

Det er så mye triggere i denne som er nevnt ørten ganger og det underliggende er solid .
Bare et spørsmål om tid før an tar av.
God helg alle :)
Innlegg av: hango (16.03.18 13:50 ), lest 712 ganger
Endret: 16.03.18 13:51

"Endringen innebærer per 31. desember 2017 en nedskriving av investeringen på 1.993 millioner kroner, og en tilsvarende reduksjon av balansen."

Dette her vil bli meget synlig i Q1.
Kursen kommer til å stupe, når de faktiske verdier kommer til overflaten.

Er redd NAS kan falle ned til 100kr til sommer.
Innlegg av: pipers75 (16.03.18 13:55 ), lest 684 ganger

Du ærlig talt, du har ikke tatt poenget. Beløpet blir jo oppjustert tilsvarende med eksaktlig samme beløp nå i Q1 2018.

Innlegg av: BackCliff (16.03.18 13:55 ), lest 686 ganger

ja håper shorterbanden presser denne til 100kr så skal jeg låne opp til pipa og laste opp for alt jeg eier :D

kom igjen shorterbanden!

jeg er klar som et egg :D
Innlegg av: Hektar (16.03.18 14:05 ), lest 669 ganger

Oslo (TDN Direkt): Widerøe har nå åpnet for bestilling av Norwegian-flygninger på sine gjennomgående reiser på sine anbudsruter i Norge, ifølge en melding fredag.

Norwegian Air Shuttle og Widerøe inngikk et samarbeid i januar som skal gjøre det mulig for passasjerer å kjøpe gjennomgående billetter fra kun ett av selskapene.

Etter planen vil billettene også kunne kjøpes på Norwegians nettsider i løpet av året, opplyses det.
Innlegg av: hango (16.03.18 14:07 ), lest 677 ganger
Endret: 16.03.18 14:11

Folk må virkelig lese det slik som det står.
Hvordan i alle dager kan beløpet bli oppjustert, når den allerede er oppjustert?
Nedskrivingen og nedjusteringen er ennå IKKE blitt priset inn i kursbildet, når Kjos og co har trikkset med tallene. Dette skulle ha vært priset inn for lengst, og helst før Q4. Dersom Kjos ikke fucket det til. Noe det nå ikke er. Og slik jeg tolker det, skal nedjusteringen priset inn, altså kursen skal kraftig ned, før det evt snur.
Innlegg av: Hektar (16.03.18 14:10 ), lest 669 ganger
Endret: 16.03.18 14:11

Du... Nedjustering er en retrospektiv endring av tidligere regnskapstall. Den skal nå i Q1 verdsettes etter verdi i Q1. Er det så vanskelig da? Ja, 2017 blir styggere, men det har ingen innvirkning på situasjonen NÅ. I dag.

Du priser ikke inn regnskapstekniske handlinger for endte perioder.
Innlegg av: pipers75 (16.03.18 14:24 ), lest 606 ganger

Er vel bare noen kreditorer som har grunn til å være litt sure for at sikkerheten i fjor reelt sett var lavere enn de regnet med. På en annen side, også dette er snøen som falt i fjor;-)
Innlegg av: Ilusion (16.03.18 14:13 ), lest 646 ganger

Hango..Markedet har fått med seg dette...
Markedet handler på en måte som at dette ikke har noen betydning...
Hvem tror du har rett ..Du el markedet ?
Ta en pause med denne saken nå:)
Innlegg av: hango (16.03.18 14:13 ), lest 662 ganger
Endret: 16.03.18 14:20

Riktig, for den skulle ha vært priset inn for lengst!
Hva skjer nå, når alt skal nedjusteres?
Jo verdisettingen av selskapet følger etter.

Og slik som markedet priser aksjen nå, fremstår markedet som meget forvirret, og det er ikke rart når Kjos og co har manipulert hele suppa. Det er når Q1 blir kjent markedet virkelig åpner sine øyne.

Jeg hadde ikke tørt å sitte med aksjer frem og over Q1, for å si det slik.
Og forstår nå hvorfor shorterne er trygge på sine posisjoner.
Innlegg av: BackCliff (16.03.18 14:20 ), lest 628 ganger

nei hango seff ikke siden du sannsynligvis ikke eier aksjer i NAS, men har shorta og/eller håper på billigere aksjer for inngang LOL

skjønner ikke at folk bruker så mye tid for å advare andre her hehe

ja jeg kritiserer overprising på enkelte selskaper, men orker faen meg ikke bruke masse tid på det
Innlegg av: hango (16.03.18 14:23 ), lest 620 ganger

Folk har sin fulle frihet til å sitte på med ned. Jeg skal vurdere NAS på nytt, på kurs 150kr.
Innlegg av: Hektar (16.03.18 14:49 ), lest 596 ganger
Endret: 16.03.18 16:10

Tror du bare voldsomt misforstår det regnskapstekniske her hango. Men det har nå ikke så mye å si, tror ikke du vil forstå heller.

Uansett, jeg mistenker det bygger opp til et skikkelig angrep mot slutt i dag.

Redigering: Har latsekkene tatt tidlig helg nå? Eller gidder de bare ikke? Får de jammen meg kjøre på, kjøpsordre ligger klare nedover. Laber affære...
Innlegg av: hango (16.03.18 19:46 ), lest 492 ganger

Jeg tror nok jeg forstår det som bør forståes. Ellers virker det som at latsekkene gjør det smarte ved å vente over Q1, før dem evt skal handle igjen. Man må jo se de regnskapmessige konsekvensene dette krumpspinget får for verdisettingen. ;)

Kursmål 140kr