Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Eiendom
Innlegg av: livecnn (05.03.18 14:21 ), lest 1661 ganger
Endret: 09.03.18 12:07

-- Boligprisene stiger raskere enn ekspertene trodde

Boligprisene steg 1,1 prosent
Boligprisene steg 1,1 prosent i løpet av februar. Det er litt mer enn det som er vanlig prisvekst denne måneden. Ekspertene mener nedturen i boligmarkedet kan være over.

Boligprisene steg mer enn det som er vanlig i februar måned. Det viser ferske tall for prisutviklingen for brukte boliger fra Eiendom Norge.

– Tallene viser at vi bryter med den trenden som vi har opplevd i løpet av 2017, sier adm.dir. Christian Dreyer i Eiendom Norge.

Februartallene viser at prisene på brukte boliger steg 0,4 prosent mer enn det som er vanlig for måneden, med en oppgang i kvadratmeterprisene på 1,1 prosent sammenlignet med prisene i januar.

Det ble solgt 6.268 boliger i Norge i løpet av måneden. Det er litt mer enn det som er vanlig. Samtidig ble det lagt ut færre boliger for salg enn det som er normalt for måneden.

Særlig i hovedstaden har aktivitetsnivået tatt seg kraftig opp. Det er hittil i år blitt solgt 10 prosent flere boliger i Oslo sammenlignet med i fjor.

Av byene hadde Kristiansand den sterkeste utviklingen med en oppgang i prisene på 2,1 prosent. I Oslo steg prisene 1,4 prosent. Svakest prisvekst hadde Trondheim med 0,1 prosent.

I Bergen steg prisene med 0,5 prosent, mens i Stavangerområdet økte prisene i underkant av to prosent.

DNB: – Bunnen kan være nådd
Sjeføkonom Kjersti Haugland I DNB Markets sier til NRK at det faktum at boligprisene stiger igjen mer enn trendveksten kan være et tegn på at bunnen er nådd for denne gang.

– I så fall kom omslaget raskere enn det vi hadde sett for oss, noe som øker sannsynligheten for at rentene stiger allerede i år, sier hun.

På forhånd ventet DNB at prisene ville utvikle seg svakere enn trendveksten.

Også Nordea Markets skriver i en markedsoppdatering at tallene tyder på at nedturen i boligmarkedet kan være over.

– Man skal være forsiktig med å lese for mye inn i ett tall, men dagens statistikk tyder på at nedturen i det norske boligmarkedet snart er historie, sier sjefanalytiker Erik Bruce.

NrK
Innlegg av: SuperSpinal (05.03.18 14:57 ), lest 1018 ganger

RE^1: -- Boligprisene stiger raskere enn ekspertene trodde

Boligprisene kan stige grappalt. Lite annet å sette pengene i for tiden. Stiger olja går boligprisene til ath.
Innlegg av: exian (05.03.18 15:08 ), lest 1005 ganger

Dette er falskpropaganda. Det går til helvete med økonomien i Norge.

Forræderiene står i kø. NWO-leflingene står i kø.

Dårlig samfunnsforvaltning står i kø. Bad news i kø.
Innlegg av: livecnn (05.03.18 16:13 ), lest 978 ganger
Endret: 13.03.18 09:49

Sjefen for Privatmegleren mener forutsigbarheten - for selgere og kjøpere - ikke har vært bedre på mange år

- Fikk med seg både gullrush, visninger og budrunder

Grethe W. Meier om boligprisene

Det norske boligmarkedet er perfekt - akkurat nå. Det er en balanse som vi sjelden registrerer, sier administrerende direktør i Privatmegleren Grethe W. Meier til Hegnar.no.

Boligprisstatistikk fra Eiendom Norge, Finn.no og Eiendomsverdi viser mandag at boligprisene steg med 1,1 prosent i februar.

Justert for sesongvariasjoner var boligprisene opp 0,4 prosent.

Sesongkorrigert er boligprisene helt flate de siste fem månedene.

37 grader
Sjefen for Privatmegleren mener forutsigbarheten - for selgere og kjøpere - ikke har vært bedre på mange år.

- Forbrukerne kan rett og slett forholde seg til noe som verken er opphetet eller underkjølt. Boligmarkedet har en kroppstemeperatur på 37 grader, sier Meier.

Ingen OL-pause
OL gir vanligvis ifølge Meier et labert marked fordi TV vinner kampen om oppmerksomheten.

- Men tidsforskjellen til Sør-Korea skapte også balanse. Forbrukerne fikk med seg både gullrush, visninger og budrunder, sier hun og smiler:

- Ja til OL i andre verdensdeler.

Uheldig utslag

Mest spenning er det nå ifølge Meier til hvordan boligmarkedet utvikler seg.

- Det er varslet renteheving, flere boliger ferdigstilles og boligforskriften endres lite. På et området skjerpes forskriften i forslaget fra Finanstilsynet - ved at bankene får enda mindre armslag enn i dag. Det kan igjen gi uheldige utslag.

Meier håper finansminister Siv Jensen og regjeringen ikke følger forslaget.

- Vi må stole på at bankene gjør jobben best, avslutter hun.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2018/03/Grethe-W.-Meier-om-boligprisene
Innlegg av: paneldata (05.03.18 16:14 ), lest 957 ganger

Renta stiger også raskere enn ekspertene trodde. Nibor 3 Mnd stiger og når sitt høyeste nivå siden inngangen til 2017
Innlegg av: livecnn (05.03.18 16:29 ), lest 953 ganger

Sterk prisoppgang i Oslo
– Nå har vi over såpass mange måneder sett en bedring, at vi kan si det sikkert at det er et trendskifte, sier administrerende direktør i Eiendom Norge, Christian Dreyer.

https://e24.no/privat/bolig/sterk-prisoppgang-i-oslo/24276776
Innlegg av: paneldata (05.03.18 16:54 ), lest 928 ganger

Det er rart det ikke presenteres statistikk fra Akershus, må kunne falle i regionkategorien, siden over 600000 er bosatt her.

I Akershus er nok tallene veldig svake.
Innlegg av: Passordet (05.03.18 23:41 ), lest 865 ganger

Paneldata: godt poeng.... merkelig at de regner bergen med omland, trondheim med omland, stavanger med omland... men ikke oslo og akershus i ett...
Innlegg av: §§§§§ (06.03.18 04:11 ), lest 835 ganger

RE^2: -- Boligprisene stiger raskere enn ekspertene trodde

Ja helt naturlig å slå sammen to fylker...herregud! Hva med Østfold og Akershus? Eller hvorfor ikke Hedmark, Oppland eller Buskerud?
Innlegg av: paneldata (06.03.18 06:42 ), lest 819 ganger

Paragrafer, Fordi Oslo-Akershus er ett arbeidsmarked, har mye intern flytting, og har såpass mange innbyggere....
Innlegg av: §§§§§ (06.03.18 07:48 ), lest 802 ganger
Endret: 06.03.18 08:05

Helt utrolig hvor lite man vil skjønne så lenge man har en agenda...herre gud! Dessuten er området som måles: viken med Oslo.
Hva feiler det deg egentlig?

Edit: Tipper du ikke har noen penger i potten men drømmer om å plukke eiendom til halv pris...

Edit2:Eller tror du at dine(hobby, amatørmessige) innlegg på et hobby forum vil bevege markedet...LOL.
Innlegg av: paneldata (06.03.18 13:19 ), lest 736 ganger

Paragrafer, jeg var i eiendomsmarkedet fra 2003-2016. Siste objekt jeg solgte var en stor enebolig. Du får gjette hvor mye jeg har i bank, madrass og aksjer.

Jeg tror retningen på boligprisene ikke påvirkes av mediene, eller skriblerier og utsagn av enkeltpersoner.

På helt kort sikt (uker, måneder?) og i enkeltstående budrunder kan små utslag oppstå som stammer fra psykologi. Ellers vil boligprisutvikling handle om økonomi, økonomi og økonomi.

Jeg skriver og leser her av faglig interesse. Mye bra analyse og observasjon her. Jeg sa til alle jeg kjenner i desember 2016 at markedet ville snu, og hvorfor. Jeg er mindre sikker på retningen herfra og framover, enn hva jeg var desember 2016, men tror mest på videre fall, og at randsonen rundt Oslo vil ha veldig svak utvikling framover, drevet særlig av ferdigstillelser og stort tilbud av eldre eneboliger og rekkehus som legges ut når nye leiligheter overtas.
Innlegg av: §§§§§ (06.03.18 14:19 ), lest 709 ganger

Poenget er ikke om boligprisene går opp eller ned ei heller hvor mye penger du eller jeg har i banken, men alt det fjaset du øser av deg som ikke er understøttet av annet enn dine ønsketenkninger.
Innlegg av: stjernekrigen (06.03.18 14:52 ), lest 677 ganger

Når man snakker om å "snakke opp markedet", det er åpenbart at meglere har forsøkt å snakke opp markedet de siste månedene.

Det mest opplagte var jo den oppbremsingen i nedgangen i 2017 som var en feil. Mens de slo på stortrommen når de presenterte tallene, så ble feilen rettet i det stille, og bare oppdaget ved en tilfeldighet. Selv ikke bransjen ble informert.

Om dette kan ha spilt inn på markedet i februar vet vi jo ikke. Men det er mange som prøver å treffe bunnen. Så kan ikke utelukkes.

Hvis vi skal se i krakknissekulen fremover. Så er det noen opplagte fallgruver.

-Ledighet i byggebransjen. Byggingen stopper opp og det kan bli økt ledighet/ utflytting fra landet.

-Det bygges like mange boliger som befolkningsøkningen, mens det i snitt bor 2,2 personer i en bolig.

-Økte renter før August. Hvis renten økes før august, kan det ødelegge for August salget.

-Studentboliger. Bygges ca 1000 årlig i Oslo. I år ferdigstilles flere hundre private studentboliger, disse er større og dyrere, og passer best for par. Noe som vil "ta ut" flere folk.

http://nab.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=16386

-Lave fødselstall fra 2000-2006. De neste årene skal de lave fødselstallene ut på boligmarkedet. Noen har allerde begynt da noen flytter hjemmefra allerede som 16 åringer for å begynne på VGS.

Når vi er full syklus, dvs når 19-25 åringer dekker hele den lave perioden snakker man om 20-25k færre unge enn perioden før. Så de neste årene blir det færre og færre unge født i Norge i aldersgruppen 19-25.
Innlegg av: paneldata (06.03.18 15:19 ), lest 657 ganger

Paragrafer, du trenger jo ikke lese det jeg skriver. Det bør være lett for deg å få til, siden jeg har 1 og kun 1 nick.
Innlegg av: paneldata (06.03.18 15:23 ), lest 658 ganger

Stjernekrigen, sant. I tillegg har gjennomsnitsalderen på førstegangskjøpere vært lav under senere års boligprisoppgang. Med litt mer usikre tider vil mange utsette førstegangskjøpet. Altså både færre unge og lavere etableringstilbøyelighet samtidig.

Andrassen rapporterer 10% mindre studentkull kommende 5 år sammenliknet med foregående 5år.
Innlegg av: §§§§§ (06.03.18 15:32 ), lest 646 ganger
Endret: 06.03.18 15:43

Riktig det jeg bør ikke lese det du skriver og pleier ofte og overse det også. Ellers står jeg oppført med 2 nick. Det andre nicket er §§§§(4 paragraftegn isteden for 5). Og hadde jeg ikke "vist" bedre hadde jeg kunnet sverge på at du var tvillingbroren til MH77!!!
Innlegg av: Passordet (07.03.18 02:44 ), lest 575 ganger

Patagrafer: har du kjøpt på topp du?
Innlegg av: §§§§§ (15.03.18 01:06 ), lest 302 ganger
Endret: 15.03.18 01:15

Nei! det siste eiendomskjøpet var tidlig 2016(rett før prisene spratt i været) nybygg på Sørenga blir ferdigstilt tredje kvartal i år.
Tipper det er en bedre investering enn å ha leid bolig de siste åra!

edit: realistisk sett vil jeg tro jeg kan selge den for ca 2 mill mer enn min kjøpesum. Men den skal ikke selges før 2021 tidligst om den skal selges i hele tatt:)
Innlegg av: SuperSpinal (15.03.18 06:09 ), lest 262 ganger

Boligprisene vil stige mer enn i Oslo her jeg bor og nå merkes det på prisene. Det forlanges mer for boligene i forhold til i fjor. Jeg har tjent 2-2,5 mill på boligen min på 2 år.

Det meldes også om mer optimisme på Vestlandet der vel prisene har ligget nede pga. olja. Nå er olja og fisk på vei opp. Det blir bare lekkert der vest.

Og her sør jeg bor;-)
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.03.18 08:23 ), lest 232 ganger

Norges Banks første renteheving er like rundt hjørnet. Det kan gi en økonomisk smell for alle med store boliglån.
Norges Banks nye rentebeslutning blir offentliggjort denne uken.

Samtidig legger sentralbanksjef Øystein Olsen frem årets første Pengepolitiske rapport, som indikerer hva renten vil være i de kommende tre årene.
Styringsrenten er nå på rekordlave 0,5 prosent, og alt tyder på at den første rentehevingen siden 2011 nå er nært forestående.

https://www.nettavisen.no/na24/nordmenn-kan-fa-rentesmell-pa-110-milliarder-kroner---i-aret/3423424660.html

rente......

https://www.norges-bank.no/Statistikk/Rentestatistikk/Statsobligasjoner-Rente-Arsgjennomsnitt-av-daglige-noteringer/
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.03.18 14:59 ), lest 204 ganger

Løp og kjøp.......

For hver million du har i boliglån, må du årlig betale 15.000 kroner mer i 2021, hvis sentralbanksjef Øystein Olsens ferske renteprognose slår til.

https://www.nettavisen.no/na24/olsens-prognose-du-ma-betale-60000-mer-i-aret-for-et-boliglan-pa-4-millioner-kroner/3423425209.html
Innlegg av: Oliver Stonheg (15.03.18 15:37 ), lest 200 ganger
Endret: 15.03.18 15:44

Sender kronen rett til værs?

Kronen til sitt sterkeste nivå mot euroen siden november i fjor.

Kronen stiger markant etter at Norges Bank oppjusterte rentebanen torsdag.
De indikerer at renten vil stige med 1,5 prosent i løpet av de neste fire årene og at den første hevingen kommer allerede på høsten.

https://www.nettavisen.no/na24/norges-bank-sender-kronen-til-vrs/3423425105.html

Likevektsprinsippet og bæærekraftig utvikling?

Jeg mener lønnen til norske politikere og ledere omgående skulle settes lik «den Kakaoprisen” på det verdensmarkedet som de i globaliseringen navn, nå går rundt og breker om! En Tidligere omtale av en person som var fra.- oppdyrket i, og fortsatt levde godt ved å bli foret når han/hun skulle vært Rotenon behandlet i det samme akvariet, for lenge siden.

En norsk offentlig ansatt idiot utdannete via norske ”tullbukk” universiteter -institusjoner som deretter fikk seg et ”grisetrau” i det store statlige fjøset!