Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Fiskeri og oppdrett
Innlegg av: Stupkrakke (26.02.18 20:52 ), lest 377 ganger
Endret: 26.02.18 21:16

Restaurant i Brussel har aldri hørt om skrei - sier NRK

En restaurant i Brussel har aldri hørt om skrei, forteller NRK i kveldens dagsrevy. NRK viste først fra mottak og pakking av skrei hos Brødrene Karlsen, og så transport ned til Brussel.

På restauranten blir fisken kalt torsk, forteller NRK, og legger til at kokken aldri har hørt om skrei.

Straks etter er det intervju med kjøkkensjefen, og NRK forteller oss at heller ikke hun har hørt om skrei. Mens hun intervjues står hun inne i restauranten, med ryggen til en tavle hvor "skrei" står skrevet med store bokstaver.

Kjøkkensjefen sier faktisk at hun ikke har hørt om fisken skrei, men så er det kanskje et spørsmål om hun forstår hva hun blir spurt om.

Hva i all verden er det NRK holder på med? Hadde journalisten på forhånd, før restaurantbesøket, bestemt seg for å fortelle at ingen på restauranten hadde hørt om skrei?
Innlegg av: Stupkrakke (26.02.18 21:08 ), lest 232 ganger
Endret: 27.02.18 16:35

RE^1: Restaurant i Brussel har aldri hørt om skrei

På menytavlen som vises 24:49 ut i sendingen, står det skrevet med stor håndskrift:

"Catch of the day

Skrei moot met gremolata

Darne de skrei
avec gremolata

22€"

Jeg kan ikke nevneverdig mye fransk, og hvis det skulle vise seg at "skrei" er et fransk ord som betyr noe helt annet enn det norske ordet "skrei", får jeg legge meg langflat og beklage misforståelsen og kritikken av NRK.

https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/NNFA19022618/26-02-2018
Innlegg av: Fluefiskeren (27.02.18 16:02 ), lest 138 ganger

RE^1: Restaurant i Brussel har aldri hørt om skrei - sier NRK

Skrei er nå engang torsk da.