Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 11:46 ), lest 2977 ganger
Ticker: GOGL

Gogl- Morgan Stanley vraker Golden Ocean

Vraker kjøpsanbefaling på Golden Ocean

Morgan Stanley har ikke troen.

Channel Alliance. Foto: Golden Ocean.
Channel Alliance. Foto: Golden Ocean.
annonse
Artikkel av: Odd Steinar Parr
12. februar 2018 - 11.25
Lest av
411

GOGL 3.95%
SISTE
67.05
I ÅR
-3.23%
Morgan Stanley nedgraderer Golden Ocean fra «overweight» til «equalweight», melder Bloomberg ifølge TDN Direkt mandag.

Kursmålet på 9,50 dollar beholdes.

Meglerhuset går dermed motsatt vei av investeringsdirektør Stig Myrseth i Dovre Forvaltning.

Han har tatt Golden Ocean inn i sin Dovre-portefølje, på bekostning av Kitron.

- Etter kinesisk nyttår pleier både bulkrater og bulkaksjer å gå i rallymodus, slår Myrseth fast i ukens rapport.
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 11:52 ), lest 1902 ganger
Endret: 12.02.18 11:56

RE^1: Gogl- Morgan Stanley vraker Golden Ocean

Det er nok på høy tid å ta ned eksponeringen i
"Høyt girede" bulk selskaper som Gogl da aksjene nå er mer "riktig" priset og rabatten nå ikke står i forhold til rewarden-
Høy gjeld er nå høyt priset- lav gjeld er nå lavt priset, noe som er fullstendig feil i et aksjemarked som topper.

Det er langt bedre å plassere større deler av middlene i
"Lav gjeld" selskaper som Songa Bulk
Du eksponerer deg derfor med langt mindre risk i "lav gjeld" samtidig som du får samme oppside potensialet i aksjen.

For utbytte jegere vil et selskap som Songa bulk også bli gull, de vil knuse et selskap som Gogl f.eks på utbetalings prosent/aksjekurs-

Vinn vinn- Songa Bulk
Innlegg av: Surik (12.02.18 12:13 ), lest 1850 ganger

Lave handelsvolum i Songa Bulk (Oslo Axess).
Blir det nok driv der da?
Innlegg av: hobbytrade (12.02.18 12:20 ), lest 1849 ganger

Til tross for siste tids berg og dalbane i aksjemarkedet, så virker timingen til MS noe rar, med ratene i rakettfart opp. Tenker heller at de er største nettokjøper nå og bruker analysen i håp om billigere inngang.
Innlegg av: Shippingballs (12.02.18 12:25 ), lest 1835 ganger

Godt poeng hobbytrade!
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 13:07 ), lest 1787 ganger

Dere må gjerne ta opp kampen med megler kjempe Morgan Stanley, men det kan bli slitsomt og tøft over tid- etter hva jeg husker har samme meglerhus kjøp anbefaling i Sbulk
Innlegg av: Shippingballs (12.02.18 13:25 ), lest 1766 ganger

"Morgan Stanley har ikke troen" er litt misvisende nå de har kursmål på USD $9,5, som er et godt stykke over dagens kurs.
Kursmål på $9,5 vil kalle å ha troen.
Innlegg av: kygo (12.02.18 14:06 ), lest 1741 ganger
Endret: 12.02.18 14:12

Jeg har Gogl, sbulk og jin. Longistinbulk og jeg snakket om dette sist uke. Penger på gaten med sbulk under 40. Vi ser den nå ta tak. Nå tror jeg Gogl vil gjøre det best fremover, men sbulk er voldsomt underpriset. Uansett Gogl er alltid en høyt priset aksje i forhold til de andre. Dette vil nok også vedvare fremover. De har også gjort en meget god deal med qatanta sin flåte. Kan fort komme flere slike dealer. Hemen/seatankers eier mange skip/nybygg som kan bli solgt til Gogl, og Fredriksen har tidligere fått betalt 50 prosent i aksjer.
Innlegg av: kygo (12.02.18 14:14 ), lest 1710 ganger

Sbulk er underpriset, og skal opp, men blir aldri priset slik Gogl gjør. Husk hvordan det gikk med til vs Fro. Samme opplegg dette.
Innlegg av: 6seas (12.02.18 14:20 ), lest 1692 ganger

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -0,2% TIL 1.123 POENG
Baltic Dry-indeksen er ned 0,2 prosent til 1.123 poeng,

Baltic Dry -0,2%
Panamax -1,0%
Handysize -1,1%
Supramax -0,5%
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 14:32 ), lest 1694 ganger
Endret: 12.02.18 14:33

Har man tro på bulk skal man også tro på Gogl.

Det jeg prøver å si er at oppsidepotenisialet nå er like stort i Sbulk som f.eks Gogl.

Fra bunnen av bulk syklusen gjaldt det å sitte på skip og i tillegg ha stor gjeld på skipene-
Aksjene var priset for konkurs og elendig marked i åresvis.

Nå som vi er midveis i syklusen er disse gjeld aksjene repriset og ligger rett i forhold til pris/bok.

På bunnen av syklusen dukked det nye aktører opp- selskaper som Songa bulk.
Mange løp til og kjøpte aksjen på 42kr.
Jeg skrev at den aksjen skulle man ligge unna inntil videre.

Selskapet ble priset til egenkapitalen, I tillegg var selskapet i vekst og skipene skulle finansieres cash med investorenes penger.

Denne vekst fasen er nå over, Songa bulk er ferdig rigget og sitter i dag med den flåte som tidligere var planen til selskapet-

Nå går selskapet in i epoke 2, detaljer i driften skal finpusses og skipene skal seile på time sharter frem mot sommeren, trolig er markedet atskillig bedre midsommers og trolig går da flere skip over i spot.
epoke 2 vil vare i 1-3 år og underveis i denne epoken skal overskuddet på driften tilbakeføres til aksjonærene, via utbytter eller tilbake kjøp av aksjer.

Markedet vil trolig bli tatt på senga av utbyttekapasiteten til Songa hvis bulk markedet går tilbake der vi var i høst.
Mens Gogl skal betjene gjeld går alt overskuddet i Songa rett til aksjonørene.
Derfor tror jeg SBULK som aksje også har adskillig potensiale til å stige.
Sbulk har markedets laveste breakeawen på ca 6000 dollar.

Epoke 3- skal selskapet selges enten helt eller i biter-aksjonæren skal dele hele sulamitten.

Sbulk er min største investering i bulk
Innlegg av: kygo (12.02.18 14:37 ), lest 1675 ganger

Sbulk har ikke lenger break Even på 6000. De har nå gjeld. Dette var før de tok opp gjelden. Gogl er også i andre fase nå. De har fått levert alle nybyggene, og kan nå satse på utbytte hvis de vil. Gjelden er heller ikke altfor høy i forhold til hvordan skipsverdiene har utviklet seg.
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 14:48 ), lest 1683 ganger
Endret: 12.02.18 14:52

Ikke sammenlign TIL og SBULK er du grei.

De 2 selskapene er overhode ingenting med hverandre å gjøre.

Til ble etablert på en topp i en syklus og skilt ut for at andre investorer skulle lette det finansielle ansvaret fra morselskapet.

Senere ble det åpenlyst at helle greia var en bøff og at hele meningen var at aksjonørene skulle bli rævkjørt så at TEEKEY skulle kunne stjele verdiene, en svindel gruppe for øvrig.

Sbulk er etablert på en bunn i en syklus, Norske, reale store investorer står bak, her er det inget lureri og alt overskudd skal deles stor som liten.
Selskapet sitter allerede på stor gevinst på stålet.

Det var en dum sammenligning du kom med Kygo
Innlegg av: kygo (12.02.18 14:51 ), lest 1656 ganger

Til ble notert på Oslo børs i 2014 og da var ikke markedet spesielt bra og det vet du også. Til og sbulk er samme stil.
Innlegg av: Sector (12.02.18 14:56 ), lest 1651 ganger

GOGL:CLARKSONS PLATOU OPPGRADERER TIL KJØP, KURSMÅL USD 13

Oslo (TDN Direkt): Clarksons Platou Securities oppgraderer anbefalingen på Golden Ocean-aksjen til kjøp fra nøytral, og oppjusterer kursmålet til 13 dollar pr aksje, ifølge en sektorrapport mandag.

Meglerhuset viser til at selskapet ikke lenger er lagt i håndjern av bankene, og at tiden nå er inne for heller å tilfredsstille aksjonærene.

"Det første mulige steget kan være å introdusere utbytte for fjerde kvartal 2017, som basert på våre forventinger kan trappes opp betydelig fremover", skriver Clarkson Platou.

Basert på meglerhusets rateestimater og kontant break even-rate estimeres det at Golden Ocean kan betale utbytte på 96 millioner dollar i 2018, tilsvarende en utbytteavkastning på rundt åtte prosent. I 2019 estimeres 205 millioner dollar i utbytte (17% yield), stigende til 238 millioner dollar i 2020 (20% yield).

Golden Ocean er nå et av Clarkson Platous toppvalg i tørrbulksektoren, og de ser ytterligere oppside i kursmålet basert på mulig yield- og eps-verdsettelse.

HH, finans@tdn.no

TDN Direkt, +47 21 95 60 70

Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 14:57 ), lest 1661 ganger
Endret: 12.02.18 15:04

kYGO
hvis du virkelig mener at Teekay og Blystad/Billung er det samme bør du snarest gå i skammekroken.

Forgjeldede Teekey måtte lempe forpliktelser over på andre, byrden ble for stor.

Songa som samlet sammen cash og kjøpte 2/3 ava skipene cash.

Du må jo være totalt på bærtur hvis du finner en eneste likhet her.

Kygo skriver

Sbulk er underpriset, og skal opp, men blir aldri priset slik Gogl gjør

det er helt rett, men en dag skal Sbulk aksjen prises på NAV- den dagen hele selskapet opphører.
Innlegg av: kygo (12.02.18 15:04 ), lest 1636 ganger

Mitt poeng er at små selskaper bli priset lavere enn de store aktørene. Sbulk sitter på en liten flåte. De store blir priset høyere enn de fille selskapene. Samme er det med jin. De vil aldri prises som Gogl. Gogl gjorde en liten deal og kjøpte like mange skip som sbulk eier. Til kjøpte også skipene men fra teekay. De ble kjøpt til markedspris. Da var også tank markedet lav.
Innlegg av: Sector (12.02.18 15:05 ), lest 1641 ganger

Myrseth stokker om - anbefaler seks aksjer

Artikkel av: Stian Jacobsen

12. februar 2018 - 07.03

Lest av

14040

I den siste ukerapporten fra Dovre Forvaltning kan vi lese at investeringsdirektør Stig Myrseth velger å kvitte seg med Kitron til fordel for Golden Ocean.

- I Dovre-porteføljen erstattes Kitron med Golden Ocean. Jeg ser større oppside i sistnevnte på kort sikt, selv om jeg er positiv til begge langsiktig. Etter kinesisk nyttår pleier både bulkrater og bulkaksjer å gå i rallymodus, slår Myrseth fast.

Hittil i år har Dovre-porteføljen falt 3,80 prosent mens hovedindeksen er ned 3,30 prosent.

Dovre-porteføljen består av følgende aksjer

Flex LNGBorr DrillingArcherTGSBank NorwegianGolden Ocean

Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 15:09 ), lest 1641 ganger
Endret: 12.02.18 15:13

Mitt poeng er at Små selskaper kan bli priset friskt, i alle fall om de deler ut store dividender sett opp mot aksjekurs.
Størrelse har lite å si i drybulk, i alle fall i følge Billung som derimot ser det som en fordel, i henhold til liten administrasjon osv.
Mulig du må være stor i tank, men ikke bulk.

Store utbytter vil det bli i Sbulk, markedet må selvfølgelig bli rimelig bra først, men kommer markedet, ja da vil Sbulk dele ut langt mer pr/aksje kontra F.eks Gogl.

Jeg tror du undervurderer sterkt her, vi får se.
Innlegg av: kygo (12.02.18 17:04 ), lest 1590 ganger

Størrelse har alt å si for aksjemarkedet. Det har lite å si for inntjeningen. Dette burde du vite longsit. Kan du ikke nevne noen små shipping aksjer som er friskt priset? Det er vel ingen.
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 18:18 ), lest 1562 ganger
Endret: 12.02.18 18:38

Vet ikke hva du legger i friskt, men snakkes på 60 rund ferie tider og 80 rundt nyttår-

Størrelsen har lite eller ingen ting å si så lenge det fundamentale er på plass, aksjonærene i Sbulk kommer til å bade i utbytter om markedet blir passe bra, ikke kom her å fortell meg eventyr om prisinge av lille Sbulk i så tilfelle.
Utbyttene hungeren kommer til å jage aksjen, et selskap som forøvrig sitter på store urealistisk gevister som overhode ikke er snappet opp av markedet.

Det nytter ikke å disse et slikt selskap, vent 4 uker og det er for sent, for sent når de begynner å kjøpe egne aksjer av belåningen de har tilgjengelig.
Det er nemelig slik Sbulk skal ta opp giringen fremover, gire egne rabbaterte aksjer.

Det bør du vite Kygo,
du som ser likheter mellom mafian i Teekey og våre harmløse evigunge god gutter Billung og Blystad

Innlegg av: kygo (13.02.18 07:57 ), lest 1418 ganger

Hvis sbulk går til 60 er Gogl over 100. Jeg har også sbulk, men er krydder i porteføljen.
Innlegg av: Shippingballs (13.02.18 08:24 ), lest 1399 ganger

Takk skal dere ha Kygo og Longsitinbulk:)
En sjelden gang er man vitne til noe som kan minne om en kunnskapsrik paneldebatt her på forumet, og denne tråden er et slikt tilfelle.
Innlegg av: Longsitinbulk (13.02.18 08:32 ), lest 1400 ganger

Er langt i fra enig Kygo, jeg skal minne deg på dette når Sbulk går i 60- det tror keg skjer før 1/2 år er omme, jeg tror ikke Gogl går til 100kr innen 1/2 år.

Uansett, vi er begge enige om retningen på begge aksjer, det er hovedsaken.
Innlegg av: kygo (13.02.18 08:51 ), lest 1385 ganger

Virker som at longistinbulk fremdeles er bitter på at han ikke kjøpte Gogl på 25, og har hele tiden måtte løpe etter. Så han prøver finne andre aksjer som sbulk og jin. Du har mislykket longsitinbulk, og snart må du forstå at Gogl er det beste kjøpet i bulk.
Innlegg av: Longsitinbulk (15.02.18 12:42 ), lest 1264 ganger
Endret: 15.02.18 12:49

Kjøp Sbulk før q4 blir mitt råd- etter q4 vil du nemmlig aldri få aksjen under 45kr never igjen.

Nei kygo- dessuten kjøpte jeg Gogl på 25kr og solgte etter en 10 er eller noe slikt etter, siden har jeg vært inn og ut av aksjen 100 ganger eller noe slikt og tjent gode penger i svingningene, både opp og ned, Gogl er en av aksjene jeg trader aller mest i Oslo.

Skulle jeg så ha angret på det, er jo Sbulk en erstatter som er vel så god om ikke bedre.

Skal vi ta et veddemål på hvem av Sbulk og Gogl som kommer til å levere ut mest utbytte fremover-kygo?

Sbulk kommer til å banke Gogl ned i støvlene både på stigning og utbytte, og når syklen er over skal aksjonærene dele verdistigningen på stålet, slik blir det ikke i Gogl som alle vet, utbyttene i Gogl blir som piss i havet sett opp mot aksjekurs.

Løp å kjøp- om 2-3 uker er den 45kr +++

Innlegg av: KJEPET (15.02.18 13:02 ), lest 1241 ganger

Dine garantier er jo ikke vært en dritt Longs.

Hadde du fulgt dine egne "garantier" hadde du vært borte fra forumet. Det garantert du om ikke JIN står i over 12.-

Her er en av garantiene dine.
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2405677 (JIN forøvring mye ned i perioden og GOGL opp).

Og at du kjøpte GOGL på 25.- er vel den største bullshiten som har blitt servert her på lenge. Du ropte deg hes om å shorte GOGL fra 23.- opp til 55.-.
Innlegg av: Longsitinbulk (15.02.18 13:23 ), lest 1245 ganger
Endret: 15.02.18 13:26

Der var analytikeren jo:-))

Hvor mye tjente du i markedet i fjor Kjepet:-))du som sitter passiv og besitter kun et papir, etter 1 år med kontinuerlig haussing står fortsatt aksjen 10kr under 76

Selv et spedbarn skjønner hva som vil skje med kapitalen i Sbulk fremover, med tilbakekjøp som Billung har signalisert blir dette usedvanlig gøy fremover.
Men å forklare noe til vår gode venn Kjepet har jeg gitt opp- men vent til etter q4- kjepet så skal du få se med egne øyne.

Kjør forsiktig, det er glatt både på børsene og på vegene.
Ha en fortsatt god dag i taxien

Innlegg av: P.Eksperten (15.02.18 15:16 ), lest 1190 ganger

Er det ennå ingen som har fått meg seg hvor mye longsit juger? Hausse ett papir? Longsitt har prøvd å hausse JIN i 2 år nå. Trykk på navnet til Longsitinbulk å se på alt det frem og tilbake røret han skriver. Da skjønner dere at han antageligvis knapt eier aksjer. Han skriver at han kjøpte 350000 JIN forleden. En som går på trygd?
Innlegg av: Longsitinbulk (15.02.18 19:27 ), lest 1141 ganger
Endret: 16.02.18 07:24

For det første, jeg har definitivt IKKE skrevet at jeg nylig har kjøpt 350 tusen Jin aksjer- men jeg kan ha skrevet at jeg kjøpte 35 tusen.
Din suppe jøk.

Ta eller å selg det møkka papiret ditt, Sweeaas bulk, som du har eid i 8 år gjennom konkursen, og kjøp SBULK og klapp igjen din bløff, SBULK stikker over 45kr etter q4.

Safe Bulkers med 35% bedre resultat i dag.
Innlegg av: P.Eksperten (16.02.18 08:48 ), lest 1002 ganger
Endret: 16.02.18 09:04

RE^2: Gogl- Morgan Stanley vraker Golden Ocean

35000 JIN aksjer på 9 kroner er mer enn du har råd til allikevel, Longsit. Merk også at jeg ikke liker å bli kalt bløffmaker om jeg griper noen i å lyve. Der kan jeg komme til å konfrontere deg juridisk. Da får du virkelig tro på den "gode økonomien" din, for jeg tviler på at du har nok cash til en god advokat. Har også lagret ovenevnte innlegg i tilfelle du vil endre det. Når det gjelder Western Bulk så spratt kursen opp 17% på gode resultat, dagen etter at du prøvde å drite meg. Fortsatte opp ett par kroner etter det og. Du får håpe det samme skjer med JIN. Hvor du får 8 år på børs for WEST er meg ubegripelig. Du er tydeligvis ikke helt oppdater allikevel.
Innlegg av: Mooi (16.02.18 17:24 ), lest 912 ganger

Det er en stund siden jeg har vært i GOGL, men jeg var med på turen ned og endte opp med 1.5 ganger mer aksjer etter emisjonen (5 kr / 5 =25kr).

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/02/Knalltall-fra-Belships

Artikkelen over minner meg om noe jeg stusset på iht til når FRNT/Fro steg og jeg ikke solgte ned alt sammen. Da solgte en god kompis av John Fredriksen seg ut av Euronav for å satse på bulk.
Nå vet ikke jeg hva Sonata AS skal bruke penge på, men det minner meg litt om hva som skjedde med Euronav.
Btw. Jeg solgte alle mine GOGL aksjer 11.04-17 for 72.50 NOK. Spørsmålet er hvor stor oppsiden er i denne aksjen iht til mulig nedside.

Nå har jeg egentlig ikke fulgt bulk etter at jeg solgte meg ned så ikke legg min antakelse til grunn ift deres egne vurderinger.

/Mooi
Innlegg av: holysmoke (18.02.18 12:47 ), lest 792 ganger

Interessant diskusjon, men jeg synes at det blir feil å baisse mindre bulk-selskap. Husker godt da Jinhui gikk fra kr 1 til kr 80 på relativt kort tid. Store selskap vil som regel gå først, og jevnest. Mindre selskap kommer gjerne litt senere, men med brattere stigningskurve.
Innlegg av: P.Eksperten (24.03.18 10:55 ), lest 520 ganger
Endret: 24.03.18 10:58

Hei, Long(gæærn) Tar med en liten reminder her. Ifølle deg så skulle SBULK over 45 etter Q4 talla. Har ikke sett dem over 45 spenn enda. "Møkka papiret mitt (redigert), Sweeaas bulk", du mener nok Western bulk Chartering, WEST. Har idet minste gått ifra 47 nok til 58 i tidsrommet fra du la inn innlegget ditt.Etter også ha vært på 42,5 kroners nivå før det. Har vært enda lavere før det igjen. Virker som det er best å gjøre motsatt av deg.
Innlegg av: julepølse (24.03.18 11:14 ), lest 519 ganger

I enn fullspekket handelskrig mellom USA og Kina. Hvor mye vil dette påvirke Capesize?
Innlegg av: Longsitinbulk (24.03.18 17:01 ), lest 485 ganger
Endret: 24.03.18 17:08

RE^2: Gogl- Morgan Stanley vraker Golden Ocean

Gratulerer så mye P-eksperten, du kommer nok til å bli stinn i denne:-)

Men jeg reagerer litt på volumet i stigningen du skryter så voldsomt av, stigningen kommer på 1400 aksjer over 3 handelsdager- er det du som har handlet den opp på drøye 100 000kr ?

Samme det, likviditeten en vits og ingenting man kan investere i nå som aksjemarkedene skal ned.
Innlegg av: P.Eksperten (26.03.18 06:25 ), lest 347 ganger

RE^3: Gogl- Morgan Stanley vraker Golden Ocean

Nå har kan jeg ikke komme på at jeg har skrytt noe særlig av volumet. For øvrig bør du bestemme deg, surrehue, om jeg har vært stuck i denne i 8 år eller tre dager. Kan bli stinn av denne.
Innlegg av: Nybegynner1234 (26.03.18 09:46 ), lest 276 ganger

Er bunnen nådd, begynner oppturen nå??
Innlegg av: Longsitinbulk (26.03.18 10:59 ), lest 254 ganger
Endret: 26.03.18 11:01

Oppturen? Syns det går ned jeg