Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Fluefiskeren (11.02.18 13:04 ), lest 2263 ganger
Ticker: APCL
Endret: 11.02.18 13:50

APCL. Seismikk skytes på ROP

Stor aktivitet på det jeg mener må være ROP

Oceanic Vega skyter seismikk nå.

https://www.marinetraffic.com/no/ais/home/centerx:-18.5/centery:14.2/zoom:8

EDIT. Ingen tvil i det hele tatt at det er ROP vi snakker om. Fjernet såørsmålstegnet i heading.
Innlegg av: Warom (11.02.18 14:04 ), lest 1446 ganger

RE^1: APCL. Seismikk skytes på ROP

FF;
Det er definitivt ROP de skyter seismikk på i følge Marine Traffic. Dette er spesielt, og kanskje med APCL briller ganske så interessant. Vi vet jo at vi fortsatt forheholder oss retten, og med det i bakhodet så kan man i alle fall tenke seg følgende scenario:

Da er vi kanskje enten enige med Senegal(ang SOSP?) eller så har Senegal satt Total i en «helt for jævlig» situasjon som de kanskje må kjøpe seg ut av via oss.

Jeg synes dette er spennende, og jeg liker timingen. Da er de allerede igang og bruker mange millioner dollar på en lisens vi helt uproblematisk kan ta til retten.

Når en leser artikkelen fra Upstream(Barry Morgan) jeg la ut i den andre tråden så bærer det veldig preg av at ting har endret seg siden desember(at ikke det var så lett likevel å bli kvitt de små).

Dette påfølgende utdraget er fra juni-17 også med Barry Morgan som journalist.

Sall’s "accelerated exploration" programme would stall if African Petroleum chose to litigate in defence of its Rufisque title. Such a move would aggravate country risk perceptions for potential farm-in players pondering whether to join distressed minnows approaching their deadlines, but could also open the possibility of African Petroleum landing an extension to Senegal Deep as a quid pro quo for keeping out of court.

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1271012/cash-call-a-hurdle-for-senegal-drilling-drive

I den siste fra Barry Morgan fra den andre tråden så står det også dette

"Still, there is little chance of freeing up a full selection of acreage any time soon because most minnows are in talks with farm-in partners and lenders, while those whose applications for first period extensions were either rebuffed or ignored are in no mood to roll over without a fight."

Det er med det ganske interessant at Trace/Cap(som er i samme situasjon som oss i Senegal med ny code) signerte LOI på fredag. De har kinesere i bakhånd. Tror vi de gir seg uten kamp?

http://www.hellenicshippingnews.com/genoil-signs-agreement-with-cap-energy-to-develop-oil-fields-in-the-msgbc-basin/

Så har vi T5(som består av tidligere topper i Tullow), hvor «vår felles Basse» er country representative og som i høst(i likhet med oss) sa de var nesten i mål med myndighetene, gir de seg uten kamp? Neppe :)

http://www.t5oilandgas.com/senegal.html

«The Company has substantially agreed and expects to secure a new Production Sharing Agreement in respect of the Louga Block which will be on substantially the same commercial terms as the original Agreement. The T5 management team has extensive knowledge and experience of exploration in Senegal and is focused on becoming a major player in the region.»

Her er det nå så mye «merkverdig» som skjer, så her gjelder det å ta på seg de rette brillene og holde tungen rett i munnen. Jeg har ikke noe eksakt svar, men jeg sitter på «mengder» av både ny og gammel informasjon(har jo vært med noen år nå😉) så det gjelder å sortere ut riktig.
Innlegg av: Solux (11.02.18 19:10 ), lest 1285 ganger

Warom,

er ikke så veldig interessant for APCL sin del - er Total som skyter. Da det er dem som eier lisensen :=)
Innlegg av: SaynoMore (11.02.18 19:44 ), lest 1236 ganger

Det var mye det jeg tenkte også W. Total ryker ikke på mange millioner uten at noe er i gjære. Om Total gjør dette uten at noe er avtalt er i tilfelle selvtekt, noe en domstol ikke finner spesielt positivt. Tiden vil vise.
Innlegg av: Fluefiskeren (11.02.18 19:47 ), lest 1232 ganger
Endret: 11.02.18 20:54

Ikke glem at det kan være multiklient seismikk.
Innlegg av: dato (12.02.18 10:22 ), lest 1009 ganger

Solux - du sier at Total eier lisensen fordi det er de som skyter. Så du mener at Senegal bare kan gi blaffen i kontrakten de har med APCL og uten videre gi lisensen til Total? Tror du virkelig det er end of story, at APCL bare sitter stille og ser på og lar seg skyve ut over sidelinjen. Jeg sliter med å skjønne logikken i din, slik jeg ser det, heller enkle resonnement.

:-) dato
Innlegg av: Kvasi (12.02.18 14:28 ), lest 893 ganger
Endret: 12.02.18 15:05

Hvis det stemmer at det skytes seismikk på ROP, så er enten Total helt sikre på at de har lisensen, eller så foregår det et spill om en deal med minors som vi ikke vet noe om. Skjer nok en del i kulissene.

Så dette kan være en ikke-sak vis-a-vis APCL hvis Total har klarert alt juridisk. Eller skytingen kan vise seg å være helt avgjørende som får betydning for APCL. Ikke så sannsynlig det siste, tror jeg, men slikt er det jo egentlig litt gøy å spekulere om. Trodde jo egentlig at Senegal var tapt.

Takk til dere som finner fram slik info. Normalt meldes jo ikke skyting, tror jeg. Men, er det noen som finner at Total har uttalt seg om ROP-skytingen, så del gjerne, Hva skytes? (Multiklient, ...eller?)

(...Ser at Gambia er blitt en del av Samveldet igjen. Det kan muligens innebære litt mer trått føre for franskmenne i området. Kun ren spekulasjon.)

Spennende tider.
Innlegg av: Logdec (12.02.18 20:49 ), lest 686 ganger

FF

Det er vel liten tvil hvem som skyter

https://www.total.com/en/media/news/press-releases/senegal-total-signs-agreements-explore-countrys-deepwater-potential

Innlegg av: Fluefiskeren (12.02.18 21:28 ), lest 639 ganger

Logdec

Jeg kjenner veldig godt til at det i begynnelsen av mai ifjpr ble opplyst at Total overtok ROP samt en annen dypvannsblokk. Trodde det var veldig kjent så jeg lot være å skrive det.

Jeg ikke hevdet noe annet utenom at vi heller ikke helt skal avskrive multiklientseismikk.
Innlegg av: Kvasi (12.02.18 23:53 ), lest 523 ganger

Fra Totals hjemmeside vedr Senegal:

https://www.total.com/en/media/news/press-releases/senegal-total-signs-agreements-explore-countrys-deepwater-potential
Innlegg av: Andyo (13.02.18 00:08 ), lest 512 ganger
Endret: 13.02.18 00:21

Dagen etter skriver APCL følgende;

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/APCL%20ROP%20Update%20May%202017%20FINAL.pdf?mobile=true

"The Company reiterates its positon that it holds a 90 per cent operated position in the ROP production sharing agreement (“ROP PSC”). Under the terms of the ROP PSC, the block remains active unless and until a termination procedure is enacted by the Republic of Senegal. To date, the Republic of Senegal has not validly enacted such termination procedure, and accordingly the Company reserves its rights under the ROP PSC."

Ingen gyldig terminering mottatt (klare prosedyrer på det i kontrakt) og siden 2-3 mai 2017 har det vært helt stille fra Total og Senegal vedr ROP.

APCL har på sin side inkludert følgende i sine pressemeldinger i ettertid;

ROP:
African Petroleum continues to reserve its rights on the Rufisque Offshore Profond (“ROP”) PSC.

Edit: for meg skurrer det at en major - Total og Senegal - Petrosen skal la seg paralysere av en liten E&P mygg som APCL om der ikke ligger noe bak. Er nå gått 9 måneder uten et pip. Merkelig
- TBD -
Innlegg av: Kvasi (13.02.18 00:54 ), lest 491 ganger
Endret: 13.02.18 01:22

Kan jo være multiklientseismikk som eventuelt er forhåndsbetalt (-bestilt) av Total eller Senegal.(?) Dette burde jo gå an selv om det er en pågående juridisk disputt, eller tar jeg helt feil?

Vet vi ellers hvilke selskaper som driver med multiklientseismikk på kysten der? Foregår det skyting andre steder nå? Mest sannsynlig er det Total som har bestilt og står for skytingen, og altså at det ikke er multiklientseismikk levert av andre. I så fall ser de bort fra APCL sine krav, eller har fikset en deal vi ikke kjenner til.

At APCL har forhåndsbestilt multiklientseismikk på ROP anser jeg som helt usannsynlig. Og de samarbeider vel neppe med Total i denne situasjonen. Det korrekte svaret på hva som skjer kan jo være noe helt annet. Enig med Andyo, FF og dere andre: Merkelige greier.

Edit: I Norge må jo all seismikk godkjennes av Petroleumstilsynet mange måneder på forhånd. Tipper slik godkjenning også må foreligg i Senegal. Om vi har tilgang til slike eventuelle søknader, er tvilsomt. Ikke sikkert de har samme prosedyre der heller.

Edit: Ser på FB-gruppen APCL at det hevdes at det er Oceanic Vega som skyter seismikken. Oceanic Vega er et norsk skip eid av Eidesvik Seismic Vessels AS.
https://www.skipsrevyen.no/ms-oceanic-vega/
Innlegg av: Andyo (13.02.18 01:17 ), lest 450 ganger
Endret: 13.02.18 01:35

Kvasi.

Vedrørende seismikken så aner jeg ikke. Eneste jeg konstaterer er at det pågår en aktivitet jeg mener er interessant. Oceanic Vega er under kontrakt på ROP og seiler i kjent formasjon på ROP hvor skipet også er tilknyttet 1 x"supply ship" og 2 x "guard ships" (er vei på intern TC til CGG - JV) Har ikke funnet noe informasjon om "multi-client" oppdrag og mente Senegal og Gambia "jointly" gjorde det for 1-2 år siden.

Er ingen juridisk disputt mellom APCL og Senegal kjent i markedet. Enn så lenge forholder jeg meg tiil ROP PSC og APCL sin svært tydelige pressemelding (ref forrige innlegg) fra 3 mai 2017.

Innlegg av: Kvasi (13.02.18 01:28 ), lest 426 ganger

Andyo: Har du en ide om hvem som er oppdragsgiveren til Oceanic Vega på ROP?
Innlegg av: Andyo (13.02.18 01:37 ), lest 423 ganger
Endret: 13.02.18 01:56

Kvasi.

Senegal (Petrosen) og/eller Total. Førstnevnte om det så er "multi-client" og sistnevnte tvilsomt uten samtykke / aksept fra APCL. Om siste er tilfellet tenker jeg fort på SOSP:)
Innlegg av: Fluefiskeren (13.02.18 09:20 ), lest 287 ganger

Kvasi

Trenger ikke å være på FB for å vite navnet på skipet. Jeg nevnte det allerede i trådstarten. Det er .forøvrig bare å klikke på symbolene for båtene på Marinetraffic.com så får du opp navnet og bilde.

Skal ikke ha noen sikker formening om hvem som skyter. Er vel mest sannsynlig Total. Kan jo bli interessant å se om de flytter seg vestover for ROP for å se om den også tar den andre blokken som ble nevnt i meldingen av begynnelsen av mai.