Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Mooi (11.02.18 11:21 ), lest 1719 ganger
Ticker: FRO

Skraping av skip oljetankere 2018

Lager en tråd ift skraping av oljetankere for 2018. Dette er jo viktig i tillegg til fortsatt økt oljeetterspørsel.
https://www.eia.gov/outlooks/steo/report/global_oil.php

Jeg bruker Allied som utgangspunkt for data:
http://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-demolition-reports/

Ift til Allied 02.02.2018 så er det skrapet hittill i år(tankers):
2,169,887 DWT

Det rapporteres om 2 - 4 VLCC som er under forhandlinger ift til skraping. Det ser altså ut som det er positiv bevegelse i klasse VLCC, men dårlig med skraping i Suezmax.

Det er samme hva ekstremt positivt at det nå er skrapet nesten 19% av total skraping for 2017.

Vi får håpe at skrap priser holder seg høye fremover samtidig med et dårlig tankmarked som vil føre til høy skraping i 2018.

Skrap pris (Pareto 6 Feb)
VLCC - 19MUSD
Suez - 10 MUSD
Afra - 7 MUSD

/Mooi
Innlegg av: Surik (11.02.18 12:48 ), lest 1052 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Jeg har notert 5 VLCC pluss noen på vei ja hittil. I fjor endte det vel på 14 VLCC?
Innlegg av: Buyin85 (11.02.18 13:06 ), lest 1041 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Syns denne fungerer bra som ukentlig oppdatering; http://www.compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Innlegg av: Mooi (11.02.18 13:22 ), lest 1029 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Sure & Buyin85,

Takk skal dere ha. Jeg følger med på Compass Maritime sine ukentlige rapporter. Liker samme hva å bruke Allied for å få en konsistent bilde av utviklingen.
I tillegg til de ovennevnte så benytter jeg meg av Pareto, DNB & Arctic så det er mer av nok informasjon tilgjengelig :)

Pareto sin Crude Tanker rapport er utrolig bra.

/Mooi
Innlegg av: Surik (13.02.18 15:07 ), lest 929 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1432430/vlcc-reportedly-heads-for-demolition-in-usd-171m-deal
Innlegg av: Longsitinbulk (13.02.18 16:16 ), lest 901 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Det har vært litt bevegelse og action i tank selskapene siste 1/2 år- eneste som enda sitter helt passiv er Frontline.
Innlegg av: Mooi (14.02.18 08:07 ), lest 814 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied melder om en VLCC til skrapet. Det er skrapet 2,669,705 Tankers DWT hittil i 2018.
Det er altså skrapet ~23% av 2017 totale DWT skrapet.

Dette er positivt, men som vi alle vet så kommer det fortsatt mange nye skip på vannet og flåten vokser fortsatt.

http://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2018/02/ALLIED-SnP-Statistics-Week-06-09_02_2018.pdf

/mooi
Innlegg av: P.Eksperten (14.02.18 08:16 ), lest 819 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Hvorfor skrape VLCC's nå som LOOP kan brukes til eksport med VLCC's, ikke bare import. Jomfruåpning (Tradewinds).
Innlegg av: Longsitinbulk (16.02.18 07:26 ), lest 704 ganger
Ticker: FRO
Endret: 16.02.18 07:39

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Mer skraping
Mooi - det kunne vært artig om du fortløpende oppdaterer anntall skrapede Vlcc etter som året går.
Hvor mange nye Vlcc er det ventet i år? Og hvor mange 2019

Greek VLCC pair tipped for scrap sales
Centrofin and Polembros tankers believed to be heading for the breakers.
Innlegg av: Surik (16.02.18 09:54 ), lest 636 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Dette er hva Euronav tror (side 26 i presentasjonen):

https://www.euronav.com/investors/company-news-reports/presentations/2017/investor-presentation-dnb-high-yield-conference/
Innlegg av: Mooi (16.02.18 16:17 ), lest 580 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

--Utklipp fra Tradewindsnews i dag.

VLCC scrapping accelerates as ‘terrible’ freight market
Owners opt to demolish veteran vessels as prices offered by breakers meet secondhand levels

Excitement is mounting in the VLCC demolition market, with the number of veteran tankers being marketed for scrap reportedly in double figures.

The rapid start to the year has seen about 10 VLCCs reportedly sold for scrap and the momentum is expected to continue in the coming weeks. Should this be the case, owners are hopeful the activity can have a meaningful impact on the depressed freight market.

With secondhand prices not showing a material difference from the levels available from breakers, the incentive to dispose of veteran VLCCs is clear.

/Mooi
Innlegg av: Mooi (16.02.18 16:51 ), lest 561 ganger
Ticker: FRO
Endret: 16.02.18 16:53

RE^2: Skraping av skip oljetankere 2018

Det ryktes om 10 - 20 VLCC i Q1-18 for skraping / "removals". Hvis det skjer så er det urolige nyheter.

Ifht ditt spørsmål Long:
VLCC 2018 Nybygg (estimert av Pareto)
Q1 - 9
Q2 - 14
Q3 - 13
Q4 - 15

Suezmax
Q1 - 13
Q2 - 5
Q3 - 10
Q4 - 9

Pareto har altså 28.2 mdwt i nybygg og -9.1 mdwt i skraping og -5.9 mdwt i slippage. Noe som skulle gi 13.2 mdwt i økt flåte vekst for 2018.

Siden jeg kopierer fra Pareto så la meg også reklamere litt for deres Shipping analyser. Fra mitt ståsted kanskje blant de beste analysene i markedet. Det er vesentlig mer informasjon og detaljer i analysene enn hva jeg har kopiert til forumet.

Det som blir spesielt interessant for investorer er skraping. Hvis dette overstiger 9.1 mdwt så vil det være ekstremt positivt. Hvis det er skrapes 10 VLCC i Q1 så er ca 3 mdwt på vei ut allerede. Hvis det er snakk om 15 VLCC i Q1-18 (rykter) så er det snakk om 50% av hele 9.1 mdwt estimatet for 2018.

Ble litt skuffa når jeg så at Frontline/SFL solgte VLCC Front Circassia (built 1999) for ca. $18m. Jeg vet ikke helt hvor mye ekstra det vil koste å skrape et skip "environmental scrapping", men jeg antar at dette er Frontline sin løsning i stedet for "environmental scrapping". 18MUSD er kanskje litt mer enn hva du får for skraping, men burde ikke være grunn til å ikke skrape. Det fremstår derfor nesten hyklerisk at Frontline fremhever av forskjellen mellom skrap pris & resale er nesten null og derfor bør skraping akselerere når de selv selger i markedet for å spare/tjene 1MUSD eller mindre(?).

/Mooi
Innlegg av: RLB76 (16.02.18 16:41 ), lest 570 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Takk for deling Mooi, det er nå man bør kjøpe tank om man tenker litt lenger enn nesetippen.
Innlegg av: Longsitinbulk (22.02.18 13:12 ), lest 414 ganger
Ticker: FRO
Endret: 22.02.18 14:22

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

ikke bra ikke bra...
for hver 4 som skrapes bestilles 2 nye- blir ikke balanse på mangfoldige år i slikt tempo.

Sinokor bestiller ifølge Splash 24/7 to VLCC-er på 320.000 dwt fra Hyundai Heavy Industries.

Det er ventet at skipene leveres sent i 2019.

Onsdag meldte nettstedet at et annet koreansk selskap H-Kine Shipping har bestilt to VLCC-er på 300.000 dwt
Innlegg av: Mooi (23.02.18 17:21 ), lest 305 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied 16. Feb 2018
Skrapet:
5 VLCC
1 Suezmax
8 Aframax
+++ mindre skipstyper

= 3,090,830(DWT) eller nesten 27% av 2017 skraping.

Fra "tous1" på TNK tråden:
https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/981966-weekly-vessel-scrapping-report-2018-week-8

Vi tar små baby skritt på veien mot mer balanse, men det må fortsatt høy skraping + etterspørsel vekst til for å få balanse.

Det meldes om begrenset tilgjengelig kapasitet for 2019 og sannsynligvis vil nybygg ordre fremover være 2020+

**Som nevnt tidligere så henger Allied litt etter, men bruker de som utgangspunkt. Det finnes mange andre som også holder oversikt over skraping.

/Mooi
Innlegg av: Surik (23.02.18 21:02 ), lest 236 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Med andre ord 1 aframax og 1 VLCC siden siste ukes rapport?
Innlegg av: Buyin85 (23.02.18 21:49 ), lest 220 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Conpass melder om 7 stk VLCC. Se innlegg nr tre på denne tråd for link til ukentlig rapport.
Innlegg av: Mooi (24.02.18 07:33 ), lest 161 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Buyin85,

Det er riktig. Som nevnt tidligere så nærmer vi oss negativ flåte vekst i VLCC segmentet for Q1-18
/Mooi
Innlegg av: tesch (24.02.18 07:49 ), lest 156 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018




ket News

Year (m dwt)
2015 2016 2017
This Year
2018
%



3 sovcomflot aframaxes solgt denne ukatil usd 420 per
Long ton dwt

Clarkson,s weekly

• With a stream of large tanker units again engaging buyers this week, some firm prices have been achieved, despite the pessimism in recent weeks. Certain cash buyers are starting to take a chance on vessels due to be delivered later by owners, in the hope that Pakistani breaking yards will re-open for tankers. This flow of larger units looks set to continue when considering the volume of tonnage under discussion in the market. Unless Pakistani yards finally re- open their doors, the number of yards able to take VLCC and Suezmax units will continue falling by the week. As a result, it appears that owners are assuming that prices are likely to fall and aiming to quickly sell their older tankers for demolition. These owners have benefitted from speculation by certain cash buyers, who are likely to suffer if Pakistani breaking yards remain closed.
• There were also reports this week that a number of banks involved in the negotiation and discounting of letters of credit have withdrawn from the shipbreaking industry. This could generate short-term problems for cash buyers without multiple banks. Further news is likely to follow in the upcoming weeks, as this change could be critical to the completion of transactions across the market.
Innlegg av: kygo (24.02.18 09:13 ), lest 124 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Fortsetter denne aktiviteten kan vi muligens få litt balanse i slutten av 2018, men jeg tviler på det vil bli skrapet nok skip i år. 3-6 måneder til med elendige rater vil nok presse flere til å skrape skip, men blir det skrapet nok er det store spørsmålet.