Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Mooi (11.02.18 11:21 ), lest 8133 ganger
Ticker: FRO

Skraping av skip oljetankere 2018

Lager en tråd ift skraping av oljetankere for 2018. Dette er jo viktig i tillegg til fortsatt økt oljeetterspørsel.
https://www.eia.gov/outlooks/steo/report/global_oil.php

Jeg bruker Allied som utgangspunkt for data:
http://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-demolition-reports/

Ift til Allied 02.02.2018 så er det skrapet hittill i år(tankers):
2,169,887 DWT

Det rapporteres om 2 - 4 VLCC som er under forhandlinger ift til skraping. Det ser altså ut som det er positiv bevegelse i klasse VLCC, men dårlig med skraping i Suezmax.

Det er samme hva ekstremt positivt at det nå er skrapet nesten 19% av total skraping for 2017.

Vi får håpe at skrap priser holder seg høye fremover samtidig med et dårlig tankmarked som vil føre til høy skraping i 2018.

Skrap pris (Pareto 6 Feb)
VLCC - 19MUSD
Suez - 10 MUSD
Afra - 7 MUSD

/Mooi
Innlegg av: Surik (11.02.18 12:48 ), lest 5134 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Jeg har notert 5 VLCC pluss noen på vei ja hittil. I fjor endte det vel på 14 VLCC?
Innlegg av: Buyin85 (11.02.18 13:06 ), lest 5123 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Syns denne fungerer bra som ukentlig oppdatering; http://www.compassmar.com/reports/Compass%20Maritime%20Weekly%20Market%20Report.pdf
Innlegg av: Mooi (11.02.18 13:22 ), lest 5103 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Sure & Buyin85,

Takk skal dere ha. Jeg følger med på Compass Maritime sine ukentlige rapporter. Liker samme hva å bruke Allied for å få en konsistent bilde av utviklingen.
I tillegg til de ovennevnte så benytter jeg meg av Pareto, DNB & Arctic så det er mer av nok informasjon tilgjengelig :)

Pareto sin Crude Tanker rapport er utrolig bra.

/Mooi
Innlegg av: Surik (13.02.18 15:07 ), lest 4998 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1432430/vlcc-reportedly-heads-for-demolition-in-usd-171m-deal
Innlegg av: Longsitinbulk (13.02.18 16:16 ), lest 4982 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Det har vært litt bevegelse og action i tank selskapene siste 1/2 år- eneste som enda sitter helt passiv er Frontline.
Innlegg av: Mooi (14.02.18 08:07 ), lest 4891 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied melder om en VLCC til skrapet. Det er skrapet 2,669,705 Tankers DWT hittil i 2018.
Det er altså skrapet ~23% av 2017 totale DWT skrapet.

Dette er positivt, men som vi alle vet så kommer det fortsatt mange nye skip på vannet og flåten vokser fortsatt.

http://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2018/02/ALLIED-SnP-Statistics-Week-06-09_02_2018.pdf

/mooi
Innlegg av: P.Eksperten (14.02.18 08:16 ), lest 4884 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Hvorfor skrape VLCC's nå som LOOP kan brukes til eksport med VLCC's, ikke bare import. Jomfruåpning (Tradewinds).
Innlegg av: Longsitinbulk (16.02.18 07:26 ), lest 4781 ganger
Ticker: FRO
Endret: 16.02.18 07:39

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Mer skraping
Mooi - det kunne vært artig om du fortløpende oppdaterer anntall skrapede Vlcc etter som året går.
Hvor mange nye Vlcc er det ventet i år? Og hvor mange 2019

Greek VLCC pair tipped for scrap sales
Centrofin and Polembros tankers believed to be heading for the breakers.
Innlegg av: Surik (16.02.18 09:54 ), lest 4703 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Dette er hva Euronav tror (side 26 i presentasjonen):

https://www.euronav.com/investors/company-news-reports/presentations/2017/investor-presentation-dnb-high-yield-conference/
Innlegg av: Mooi (16.02.18 16:17 ), lest 4651 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

--Utklipp fra Tradewindsnews i dag.

VLCC scrapping accelerates as ‘terrible’ freight market
Owners opt to demolish veteran vessels as prices offered by breakers meet secondhand levels

Excitement is mounting in the VLCC demolition market, with the number of veteran tankers being marketed for scrap reportedly in double figures.

The rapid start to the year has seen about 10 VLCCs reportedly sold for scrap and the momentum is expected to continue in the coming weeks. Should this be the case, owners are hopeful the activity can have a meaningful impact on the depressed freight market.

With secondhand prices not showing a material difference from the levels available from breakers, the incentive to dispose of veteran VLCCs is clear.

/Mooi
Innlegg av: Mooi (16.02.18 16:51 ), lest 4637 ganger
Ticker: FRO
Endret: 16.02.18 16:53

RE^2: Skraping av skip oljetankere 2018

Det ryktes om 10 - 20 VLCC i Q1-18 for skraping / "removals". Hvis det skjer så er det urolige nyheter.

Ifht ditt spørsmål Long:
VLCC 2018 Nybygg (estimert av Pareto)
Q1 - 9
Q2 - 14
Q3 - 13
Q4 - 15

Suezmax
Q1 - 13
Q2 - 5
Q3 - 10
Q4 - 9

Pareto har altså 28.2 mdwt i nybygg og -9.1 mdwt i skraping og -5.9 mdwt i slippage. Noe som skulle gi 13.2 mdwt i økt flåte vekst for 2018.

Siden jeg kopierer fra Pareto så la meg også reklamere litt for deres Shipping analyser. Fra mitt ståsted kanskje blant de beste analysene i markedet. Det er vesentlig mer informasjon og detaljer i analysene enn hva jeg har kopiert til forumet.

Det som blir spesielt interessant for investorer er skraping. Hvis dette overstiger 9.1 mdwt så vil det være ekstremt positivt. Hvis det er skrapes 10 VLCC i Q1 så er ca 3 mdwt på vei ut allerede. Hvis det er snakk om 15 VLCC i Q1-18 (rykter) så er det snakk om 50% av hele 9.1 mdwt estimatet for 2018.

Ble litt skuffa når jeg så at Frontline/SFL solgte VLCC Front Circassia (built 1999) for ca. $18m. Jeg vet ikke helt hvor mye ekstra det vil koste å skrape et skip "environmental scrapping", men jeg antar at dette er Frontline sin løsning i stedet for "environmental scrapping". 18MUSD er kanskje litt mer enn hva du får for skraping, men burde ikke være grunn til å ikke skrape. Det fremstår derfor nesten hyklerisk at Frontline fremhever av forskjellen mellom skrap pris & resale er nesten null og derfor bør skraping akselerere når de selv selger i markedet for å spare/tjene 1MUSD eller mindre(?).

/Mooi
Innlegg av: RLB76 (16.02.18 16:41 ), lest 4633 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Takk for deling Mooi, det er nå man bør kjøpe tank om man tenker litt lenger enn nesetippen.
Innlegg av: Longsitinbulk (22.02.18 13:12 ), lest 4503 ganger
Ticker: FRO
Endret: 22.02.18 14:22

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

ikke bra ikke bra...
for hver 4 som skrapes bestilles 2 nye- blir ikke balanse på mangfoldige år i slikt tempo.

Sinokor bestiller ifølge Splash 24/7 to VLCC-er på 320.000 dwt fra Hyundai Heavy Industries.

Det er ventet at skipene leveres sent i 2019.

Onsdag meldte nettstedet at et annet koreansk selskap H-Kine Shipping har bestilt to VLCC-er på 300.000 dwt
Innlegg av: Mooi (23.02.18 17:21 ), lest 4381 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied 16. Feb 2018
Skrapet:
5 VLCC
1 Suezmax
8 Aframax
+++ mindre skipstyper

= 3,090,830(DWT) eller nesten 27% av 2017 skraping.

Fra "tous1" på TNK tråden:
https://shipandbunker.com/news/features/risk-management/981966-weekly-vessel-scrapping-report-2018-week-8

Vi tar små baby skritt på veien mot mer balanse, men det må fortsatt høy skraping + etterspørsel vekst til for å få balanse.

Det meldes om begrenset tilgjengelig kapasitet for 2019 og sannsynligvis vil nybygg ordre fremover være 2020+

**Som nevnt tidligere så henger Allied litt etter, men bruker de som utgangspunkt. Det finnes mange andre som også holder oversikt over skraping.

/Mooi
Innlegg av: Surik (23.02.18 21:02 ), lest 4307 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Med andre ord 1 aframax og 1 VLCC siden siste ukes rapport?
Innlegg av: Buyin85 (23.02.18 21:49 ), lest 4297 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Conpass melder om 7 stk VLCC. Se innlegg nr tre på denne tråd for link til ukentlig rapport.
Innlegg av: Mooi (24.02.18 07:33 ), lest 4239 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Buyin85,

Det er riktig. Som nevnt tidligere så nærmer vi oss negativ flåte vekst i VLCC segmentet for Q1-18
/Mooi
Innlegg av: tesch (24.02.18 07:49 ), lest 4222 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018




ket News

Year (m dwt)
2015 2016 2017
This Year
2018
%



3 sovcomflot aframaxes solgt denne ukatil usd 420 per
Long ton dwt

Clarkson,s weekly

• With a stream of large tanker units again engaging buyers this week, some firm prices have been achieved, despite the pessimism in recent weeks. Certain cash buyers are starting to take a chance on vessels due to be delivered later by owners, in the hope that Pakistani breaking yards will re-open for tankers. This flow of larger units looks set to continue when considering the volume of tonnage under discussion in the market. Unless Pakistani yards finally re- open their doors, the number of yards able to take VLCC and Suezmax units will continue falling by the week. As a result, it appears that owners are assuming that prices are likely to fall and aiming to quickly sell their older tankers for demolition. These owners have benefitted from speculation by certain cash buyers, who are likely to suffer if Pakistani breaking yards remain closed.
• There were also reports this week that a number of banks involved in the negotiation and discounting of letters of credit have withdrawn from the shipbreaking industry. This could generate short-term problems for cash buyers without multiple banks. Further news is likely to follow in the upcoming weeks, as this change could be critical to the completion of transactions across the market.
Innlegg av: kygo (24.02.18 09:13 ), lest 4195 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Fortsetter denne aktiviteten kan vi muligens få litt balanse i slutten av 2018, men jeg tviler på det vil bli skrapet nok skip i år. 3-6 måneder til med elendige rater vil nok presse flere til å skrape skip, men blir det skrapet nok er det store spørsmålet.
Innlegg av: Mooi (26.02.18 13:06 ), lest 4083 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Kygo,
"men jeg tviler på det vil bli skrapet nok skip i år."

Fint hvis du kunne lagt med hvor mye skraping du mener er nødvendig for å nærme seg balanse.

Husk også at balanse vil være kombinasjonen av etterspørselvekst og skraping.

/Mooi
Innlegg av: kygo (26.02.18 14:18 ), lest 4032 ganger
Ticker: FRO
Endret: 26.02.18 14:29

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Det bør skrapes 40-50 VLCC-er i år. Når/hvis 30 blir skrapet skal jeg vurdere om jeg skal kjøpe fro.
Innlegg av: Mooi (28.02.18 09:42 ), lest 3934 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied 23 Feb-18(demo 2018):
6 VLCC
1 Suez
11 Afra
++ mindre oljetankere
= DWT 3,853,630 skrapet 2018 eller ca 33% av totalt 2017 skraping.

/Mooi
Innlegg av: kygo (28.02.18 21:56 ), lest 3877 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Macleod: 40 VLCCs may be scrapped in 2018

Robert Hvide Macleod's demolition "guess" comes as tanker owner scouts M&A openings.
Innlegg av: Surik (02.03.18 15:57 ), lest 3780 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Sinokor skraper 20 år gammel Aframax (Pacific Sunrise) ifølge Tradewinds.
Innlegg av: KETHEES (06.03.18 16:23 ), lest 3677 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Meanwhile, there were several more (privately concluded) VLCC deals this week, taking the total number sold to well over 15 within the first two months of the year. Additional tanker sales in both the Suezmax and Aframax sectors were also reported, in what has been another bumper week of wet sales to add to the extremely busy year witnessed already so far.

The Pakistan re-opening for tankers (the order for which has been rumored to be forthcoming some time next week, to include “gas free for hot works” certificates from the last port of call) is set to ease some of the pressure on Bangladesh and India who have been struggling to take in some of these recently bullish tanker sales and Pakistan’s re-opening should boost prices as a result.
Innlegg av: Mooi (07.03.18 08:32 ), lest 3549 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied 02.03-18,
Solg for skraping:
8 VLCC
1 Suez
12 Afra

Totalt 4,588,754 DWT eller ca. 40% av skraping for 2017.

/Mooi

Innlegg av: Surik (07.03.18 09:04 ), lest 3524 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

GMS weekly (se innlegg over) rapporterer om 15 VLCC så langt i år. Nå henger Allied noen dager etter men det virker nesten rart at ytterligere 7 VLCC er solgt til spiker siden fredag?

GMS Week 9 – LIFT OFF!

in Weekly Demolition Reports 06/03/2018

The excitement being generated by an imminent Pakistani reopening for tankers coupled with soaring steel plate prices led to an unexpected market lift off this week, particularly in a previously dormant Bangladesh, which started to acquire fresh tanker units at a dizzying rate.

This unexpected and sudden buoyancy from Chittagong has been driven by a short and sharp spike in plate prices (something that is not expected to last very long), whilst news of Pakistan’s (expected) reopening for tankers is sure to deprive competing neighbors of some of their regular diet of wet units.

Meanwhile, there were several more (privately concluded) VLCC deals this week, taking the total number sold to well over 15 within the first two months of the year. Additional tanker sales in both the Suezmax and Aframax sectors were also reported, in what has been another bumper week of wet sales to add to the extremely busy year witnessed already so far.

The Pakistan re-opening for tankers (the order for which has been rumored to be forthcoming some time next week, to include “gas free for hot works” certificates from the last port of call) is set to ease some of the pressure on Bangladesh and India who have been struggling to take in some of these recently bullish tanker sales and Pakistan’s re-opening should boost prices as a result.

Source: GMS Weekly
Innlegg av: Airbag (07.03.18 09:23 ), lest 3519 ganger
Ticker: FRO
Endret: 07.03.18 09:28

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Hva skjer med prisen på skrap hvis trump får gjennomføre toll på stål og aluminium? Verdien på båtene? Kostnadene for verft for nybygg?
Innlegg av: rischioso (08.03.18 12:31 ), lest 3424 ganger
Ticker: FRO
Endret: 08.03.18 12:43

RE^2: Skraping av skip oljetankere 2018


Godt spørsmål - det burde jo gi en forhøyet skrappris med forbehold om at det ikke er brukt Japansk jukse stål...;)

Spøk til side - Hva mener folket om tidslinjen for å kunne komme i balanse?

Innlegg av: Surik (08.03.18 15:21 ), lest 3355 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Hvis det stemmer at 15 VLCC er solgt til spiker hittil i år, DNMs anslag om at det er 50 VLCC for mye og skrapingen fortsetter i samme tempo er det balanse til sommeren.
Nå gjenstår jo det å se, ihvertfall sistnevnte.
Men det er ihvertfall bra med tankskip på vei til skipsopphuggerne nå.
International Seaways vurderer å selge en 18 år gammel VLCC for skraping, HMM har solgt en 1998-bygd til spiker.
Ref. Tradewinds.
Innlegg av: hogan (08.03.18 17:54 ), lest 3316 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Fem nye vlcc bestilt i forrige uke ordrebok vlcc over hundre, kommer vel aldri balanse dette her
Innlegg av: RLB76 (09.03.18 10:41 ), lest 3210 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Polembros skraper sin siste vlcc, greek warrior.
Innlegg av: kygo (09.03.18 12:31 ), lest 3186 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Denne er en av de mest aktive, det viser hvor desperate dere fro investerer er.
Innlegg av: RLB76 (09.03.18 17:39 ), lest 3142 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Er det shorten eller egoet som gjør en så surmaget?
Innlegg av: kygo (09.03.18 18:16 ), lest 3116 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Aksjen skal ned. Jeg er kjøper når aksjen er mellom 20-25. Dette er en tragedie uten sidestykke. Aksjen er fremdeles i en fallende trend, og det fundamentale ser helt elendig ut.
Innlegg av: ben6 (09.03.18 22:16 ), lest 3038 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

NAT har vel minst 10 potensielle suezmax for skrapping.
Problemet er at de venter til the bitter end før de tilslutt vil tvinges til en beslutning.
Innlegg av: Mooi (10.03.18 09:13 ), lest 2984 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Blir oppgitt hvis ikke NAT skraper 20år Suezmax, men det skulle ikke forundre meg om de ikke gjør det. Skulle ikke forundre meg om dette er skipene de har knyttet til time charter.

/Mooi
Innlegg av: Buyin85 (10.03.18 09:17 ), lest 2980 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

RECYCLING STATISTICS 2018
ULCC/VLCC
10
SUEZMAX
1
AFRAMAX
7
PANAMAX TANKER
4

Data hentet fra Compassmar.com
Innlegg av: ben6 (10.03.18 11:12 ), lest 2943 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

NAT planlegger å ta alle 20-åringer gjennom klassefornyelsen.
Ingen er på T/C.
Ventetiden på laster er økende.

3 nybygg leveres til NAT iår.
Trur aksjekursen fortsetter ned desverre.
Innlegg av: kygo (10.03.18 12:25 ), lest 2932 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

I Herbjørns øyne er alle skipene til NAT helt nye. Disse skal NAT eier i 10-15 år til. Nå har selskapet hentet inn penger for en stund så nå trenger han heller ikke selge.
Innlegg av: Mooi (10.03.18 14:14 ), lest 2880 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Kygo,

Jeg tror det er fullt mulig å lage et business case på hvorfor skraping av 20 skip selv hos NAT er fornuftig.
Sånn jeg ser det så er igjen risk / reward en no brainer. Han kan f.eks selge skipene sine og nesten ha nok kapita(60% belåningsgraden)l til å kjøpe to nye Suezmax.
/Mooi
Innlegg av: ben6 (10.03.18 17:11 ), lest 2839 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Selv NAT må innse at miljøkravene rykker nærmere. Miljø og vetting krav gjør det vanskelig å operere 20-25 år gamle oljetankere worldwide i et dårlig marked. NAT har også kjøpt mye 2nd hand tonnasje over tid slik at flåte profilen idag er blitt svært ugunstig.
Innlegg av: KETHEES (13.03.18 16:54 ), lest 2661 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

It was another bumper week of sales, particularly into a rampant Bangladeshi market where local steel plate prices enjoyed another stellar showing, consequently placing them atop the sub-continent leaderboard. Once again, there were several VLCCs sales (market and private) concluded this week, as the number of market sales for 2018 surges closer to 20, in what has been a frantic and ongoing “first quarter 2018” for tanker recycling.
Innlegg av: Mooi (14.03.18 11:48 ), lest 2567 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Allied 09.03-18,
Solg for skraping:
11 VLCC
1 Suez
12 Afra

Totalt 5,507,732 DWT eller ca. 47% av skraping for 2017.
Som flere har påpekt så er det rapportert flere skip som er på vei til skraping, men som sagt tidligere så holder jeg meg til Allied

/Mooi
Innlegg av: kygo (14.03.18 12:24 ), lest 2554 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Lav skraping av Suezmax. Er du irritert på Herbjørn, Mooi?
Innlegg av: RLB76 (14.03.18 18:41 ), lest 2466 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Frontline CEO: Scrapping could keep VLCC growth close to zero this year

https://shippingwatch.com/carriers/Tanker/article10405376.ece
Innlegg av: Mooi (14.03.18 21:49 ), lest 2408 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Jeg synes Herbjørn virkelig ødela for sine egne aksjonærer i første omgang med å ikke skrape de 20år gamle Suezmax i fjor. Som du er inne på over her så er det lite sannsynlig at NAT må selge de 4 stk 20år Suezmax skipene. Jeg tror at bankene kommer til å kreve salg av de 4 Suezmax skipene ifb med fullføring av refinansieringen til NAT(husker ikke helt detaljene for NAT, men det er noe som gjenstår).
Usikker på hvor sterk kontroll Herbjørn har i NAT etter refinansieringen.

/Mooi
Innlegg av: Longsitinbulk (14.03.18 22:16 ), lest 2393 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Hvis Herbjørn var smart, slik som Fredriksen vektet han ned i emisjonen nå nylig, så kan han vekte opp ved neste korsvei, for det kommer nok mer elendighet i Nat, men slik tenker vel ikke den blide sørlendingen.

På den annen side, har Herbjørn og sønnen cash til å forsvare possisjonen? Ikke vet jeg men at formuen har fått seg en alvorlig smell umder denne tank nedturen er det liten tvil om, vi har sett redere gå skikkelig på snørra før og det er jo snart bare smuler igjen av Nat.

Det setter det hele i perspektiv, når selv den mest hardbarka erfarne shipping mann går før eller siden over ende, slik er shipping, nådeløs og med lange seige uutholdelige trender hvis man sitter feil og over giret,.
Innlegg av: kygo (14.03.18 22:33 ), lest 2383 ganger
Ticker: FRO
Endret: 14.03.18 22:34

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Noe som er helt sikkert er at det blir et meget tungt år for tank. Vi har ikke sett bunnen i aksjene ennå!

Mooi: Det blir ingen skraping av NAT sine skip, skipene er av topp kvalitet i følge Herbjørn.
Innlegg av: Longsitinbulk (14.03.18 22:42 ), lest 2371 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Fortsatt bull på bulk Kygo?
Innlegg av: kygo (14.03.18 22:51 ), lest 2358 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Ja, er det. Egentlig lite som er endret, Bull markedet er inntakt. Litt mer ustabilt på børsene, men nå som utbytte kommer vil kursene gå på sikt.
Innlegg av: Fevang (14.03.18 23:06 ), lest 2347 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Mange bra bidrag på denne tråden.

Takker for ulike typer info!!!
Innlegg av: Surik (15.03.18 21:15 ), lest 2231 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Prøver å pense tilbake på skraping igjen, Tradewinds melder i kveld om ny VLCC solgt til skraping.
http://www.tradewindsnews.com/tankers/1452583/new-shipping-scraps-vlcc-for-top-dollar
Innlegg av: RLB76 (16.03.18 07:47 ), lest 2148 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Trodde det nesten ikke var mulig å drive tankere som er eldre enn 20 år, men nat får det da tydeligvis til på ett eller annen vis. Hørte for en stund siden ett oljeselskap setter grensen på 15 år (+5 cap)
Innlegg av: Surik (16.03.18 08:38 ), lest 2133 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Ja det skrapes nå 2001-bygde tankere før de må gjennom 17,5-års klassingen. Ikke så vanlig det.
Innlegg av: Surik (16.03.18 13:41 ), lest 2077 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Mer skraping:
http://www.tradewindsnews.com/tankers/1454265/sweet-16-for-vlcc-demolition-sales
Innlegg av: RLB76 (16.03.18 15:20 ), lest 2027 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

16 hittil i år, om det fortsetter sånn er estimatet på 40 nådd i løpet av sommeren.
Innlegg av: veblen (16.03.18 17:23 ), lest 2001 ganger
Ticker: FRO

RE^2: Skraping av skip oljetankere 2018

Ser ut som shorten i dht de siste to ukene dekks inn nå!
Innlegg av: Mooi (17.03.18 15:26 ), lest 1916 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Compass Maritime rapporterer om
15 VLCC skrapet
1 Suez
12 Aframax

Veldig gode skrapingstall. I tillegg ryktes det 5 VLCC og noen Suezmax skraping
/Mooi
Innlegg av: kygo (17.03.18 15:52 ), lest 1916 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Positivt at skrapingen har tatt seg opp, og det er på tide. Nå skal vi ikke glemme at markedet er helt elendig, og vi er langt fra en bunn ennå.
Innlegg av: Mooi (17.03.18 20:23 ), lest 1840 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Kygo,
Personlig så tror jeg bunnen er forbi oss. Det gjelder aksjeprising, skipsverdier & rater.
/Mooi
Innlegg av: kygo (17.03.18 22:43 ), lest 1805 ganger
Ticker: FRO
Endret: 18.03.18 09:14

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Nå har du ment det i flere år. Jeg tror ikke jeg hører på deg når det gjelder aksjekurser og aksjetips.
Innlegg av: RLB76 (18.03.18 08:08 ), lest 1754 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Elendig marked ja, nettop derfor det skrapes i det omfanget vi nå ser. Om det fremdeles er langt ned til bunn (rater?), ja det får tiden vise. Kanskje resultatet vil bli negativ vekst i vlcc flåten?
Innlegg av: Empire (18.03.18 09:28 ), lest 1738 ganger
Ticker: FRO
Endret: 18.03.18 09:29

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Jeg er enig med mooi angående rater. Det er en bunn i ratene nå. Dvs vi er der ratene på enkelte strekninger ikke dekker opex og rederne legger heller tonnasje i opplag eller som denne flotte tråden sier, sender båtene til spiker.

Om det fører til en rateoppgang med det første er imidlertidig kanskje noe mer usikkert.

Det som er sikkert, er at spread wti/brent/dubai har endret seg kraftig fra september 2017 og er en viktig grunn til at tonmile har endret seg og vil fortsette å gjøre det. Wti trenger f.eks en spread på 4 dollar for å være konkurransedyktig på pris i forhold til brent og asiatiske kjøpere. Den er nå, litt avhengig om du ser på brent eller undergrupper av brent (forties er f.eks på 1.7) på 3 ish og hvis dette holder seg, så bør man se en nedgang av eksport fra us til asia i den neste perioden, med de konsekvenser det kan ha for tank flåten.

Jeg har sagt det lenge og det er flere mekanismer som gjør seg utslag i tank markedet, enn bare etterspørsel og tonnasje. Hvem som kjøper av hvem er viktig og en mindre spread i 2018 har ført til lavere tonmile i starten av 2018 for f.eks Vlcc.

Når det kommer til aksjekurs, så er nok det et eget kapittel, og jeg har ikke tenkt å mene så mye om det, utover at det skal legges frem et særdeles dårlig Q1 2018 og det er først da man kanskje kan begynne å tenke på å posisjonere seg? Når det er sagt, så er jeg fortsatt tålmodig og sommeren kan bli lang i år.

Kygo, du driter deg ut gang på gang. Du vil så mye, men du viser dårlig markedsforståelse og innsikt gang på gang. Hvordan ble det med Sfl? Nå som du (igjen) har fått svarene fra selskapet, så kan du jo prøve å fremstå som guru og forum helt. Venter fortsatt i åndeløs spenning på svarene i Nodl trådene. Mooi har kanskje tapt penger på sine investeringer, noe de fleste her inne har gjort fra tid til annen, men han viser ihvertfall at han har innsikt, driv og en vilje til å lære av sine feil.

Stå på og en meget bra tråd.
Innlegg av: kygo (18.03.18 09:38 ), lest 1740 ganger
Ticker: FRO
Endret: 18.03.18 11:05

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Jeg driter meg ut gang etter gang? Jeg har vel truffet veldig godt i tank iallefall, samt hlng og Gogl.
Nå anbefaler jeg avance og bwlpg. Det får tiden vise om jeg driter meg ut der.

Jeg gidder rett og slett ikke kommentere mer på nodl. Jeg har mine ideer om selskapet, og de beholder jeg for meg selv.
Innlegg av: Empire (18.03.18 12:43 ), lest 1678 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Alle her i denne tråden har truffet meget godt i tank og det var en del større diskusjoner om dette, nå senest før jul, og da var vel alle mer eller mindre samstemte? Derfor opprettet de denne tråden og jeg tror de er inne på noe elementært i denne tråden.

Angående Golden så husker jeg at vi hadde en del diskusjoner i forkant av emisjonen (2016) og du i 2017 brukt mye tid på å stadfeste at du faktisk tok en inngang i 2016.

Og den bortforklaringen du bruker om at du ikke gidder å svare på Nodl spørsmålene, er et vant svar fra deg. Det betyr egentlig at du ikke har så mye mer å tilføre, men at du har lært deg å være kryptisk, for da virker det som du har funnet gull.

I vant stil så kommer nok snart vennen din for å ta deg i forsvar ;)

Jeg skal legge ballen død nå i respekt for tråden og jeg håper du lykkes med dine investeringer Kygo.
Innlegg av: kygo (18.03.18 13:20 ), lest 1659 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

De fleste her har vel truffet helt elendig hvis de har kjøpt tank. Dere har blitt desperate på denne tråden, og det ikke min skyld at dere har tapt store penger på tank aksjer. Jeg har sagt i lang tid at det er altfor tidlig. Det er ennå for tidlig så dere har ennå mulighet til å komme dere ut.

Sett heller pengene i Avance eller BW lpg. Jeg skal vurdere inngang her på emisjonskurs, og den blir under 30.
Innlegg av: Longsitinbulk (18.03.18 18:04 ), lest 1554 ganger
Ticker: FRO
Endret: 18.03.18 18:09

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Skjønner ikke at dette er noe å messe så voldsomt om.

Frontline vil sette sin bunn den dagen John vekter opp via emisjonen som vil komme.

Om aksjen skulle gå noen prosenter på "dumme" penger som tror de skal være smartere en John Fredriksen får så være, aksjen vil uansett dunkes ned igjen når JF skal inn på reelle verdier, og ikke til overpris/markedspris.

Gidder ikke pese med denne finregningen på rater, tonmile eller skipspriser, man kan gjerne gjøre det i andre tank selskaper men ikke i Fro, John vil bestemme når Frontline skal snu.

Innlegg av: Mooi (19.03.18 08:46 ), lest 1448 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

"15 VLCCs have been reported sold for demolition, with this year’s volume already exceeding the total for 2017. In addition, two former VLCCs (converted into FSOs and used for storage projects) were also sold for permanent removal. Tankers heading for scrapping are getting younger, relative to those demolished last year. This year’s average age is 18.5 years versus 21.5 years for VLCCs demolished in 2017”."

https://www.hellenicshippingnews.com/tanker-scrapping-in-2018-already-as-high-as-the-whole-of-2017/
Innlegg av: Mooi (19.03.18 08:53 ), lest 1440 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Kygo,
"De fleste her har vel truffet helt elendig hvis de har kjøpt tank. Dere har blitt desperate på denne tråden, og det ikke min skyld at dere har tapt store penger på tank aksjer. Jeg har sagt i lang tid at det er altfor tidlig. "

Vet ikke hvem du sikter til når du sier at "dere har blitt desperate på denne tråden".
Dette er en tråd hvor vi diskuterer skraping i tank. Det er ikke spesielt desperat.
Nybygg, skraping, distanse & etterspørsel er alle elementer som påvirker tank. Det er ikke desperat å diskutere dette.

/Mooi
Innlegg av: kygo (19.03.18 12:10 ), lest 1394 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Når flere personer rapporterer skraping flere dager i uken så er dere desperate.

Ser Myrseth prøver seg igjen på Frontline, kan vel trolig gå dårligere enn sist gang han anbefalte.
Innlegg av: Longsitinbulk (19.03.18 12:33 ), lest 1385 ganger
Ticker: FRO
Endret: 19.03.18 12:34

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Det er bevist at Myrseth effekten sjeldent varer mer en 1 dag- snarere vises det at mange løk handler på Myrseths mandags rapport mens de større går short samtidig.

Dette gejnntar seg gang på gang når Myrseth anbefaler shipping.

Ser at samme figur hiver ut Gogl, dvs han selger Gogl med tap.
Cape ratene er nå 9000 dollar, det sier meg at det neppe kan gå særlig lavere og at dette ikke er tidspunktet å selge Gogl.


Innlegg av: kygo (19.03.18 12:41 ), lest 1378 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Mener du Myrseth er kjøpt og betalt?

Ja, veldig rart å kaste ut gogl med tap når ratene er 9000. Du mener altså at man skal kjøpe bull gogl og bear fro?
Innlegg av: RLB76 (19.03.18 14:03 ), lest 1319 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Kugo, hvorfor ikke bare la være å lese denne strengen som tross alt er opprettet for temaet? plagsomt at det meldes stadig nye salg?
Innlegg av: Longsitinbulk (19.03.18 15:18 ), lest 1298 ganger
Ticker: FRO
Endret: 19.03.18 15:23

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Poenget mitt var - er det riktig å kaste ut Gogl nå til frodel Fro når Cape raten har stupt til 9000 dollar?

Self ikke, jeg kjøper eller Gogl x3 nå fremfor å kjøpe Fro-

så blir 1000 kroners spørsmålet
Bør vi kjøpe noe overhode, kanskje på tide å selge alt , det begynner å bli dyrt å stritte i mot-
børsene er pill rottne og støttenivåer ser ut til å stå for fall-
Innlegg av: kygo (19.03.18 15:21 ), lest 1295 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Nei, er nok greit å ha litt penger tilgjengelig.
Innlegg av: Longsitinbulk (19.03.18 15:46 ), lest 1273 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Usa børsene under støtte nivåer nå, det faller på høyt volum, det blir for dumt og naivt å tro at Oslo 800 poeng skal holde.
Innlegg av: Empire (19.03.18 18:17 ), lest 1206 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

Her er hva Ceo i Fro selv sier om hvor vi er og hans tanker om veien videre

https://shippingwatch.com/carriers/Tanker/article10405376.ece


Og her er en fin graf over skip som har blitt til spiker fra 2015 og frem til mars 2018.

https://www.marinelink.com/news/scrapping-vessels-tanker434494
Innlegg av: Mooi (22.03.18 12:52 ), lest 999 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

16.03.2018 Allied skraping
15 VLCC
1 Suezmax
15 Aframax

2018 Total 7,047,964 DWT
2017 Total 11,619,261 DWT

Dvs. total skraping i år er rett over 60% av 2017. Ser lovende ut, men det er fortsatt for mange tankskip i markedet ift frakt behov for øyeblikket.

/Mooi
Innlegg av: Surik (04.04.18 14:24 ), lest 869 ganger
Ticker: FRO
Endret: 04.04.18 14:26

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

18 VLCC
4 Suezmax
19 Aframax
+ endel smått.

Totalt 9,001,153 DWT hittil i 2018.

per 30.mars 2018.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2018/04/ALLIED-SnP-Statistics-Week-13-30_03_2018.pdf

Innlegg av: Longsitinbulk (12.04.18 21:17 ), lest 739 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

det er nok av luringer som bestiller også dessverre.

Evangelos Marinakis har ifølge Tradewinds gått sammen med en gruppe «større investorer» om et prosjekt på potensielt åtte VLCC-nybygg fra Samsung Heavy Industries, skriver TDN Direkt.

Det Marinakis-støttede selskapet CVL Corp har sikret 40-50 millioner dollar fra eksterne investorer i forbindelse med prosjektet, heter det.
Innlegg av: hogan (13.04.18 00:06 ), lest 690 ganger
Ticker: FRO
Endret: 13.04.18 00:10

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

skjønner at Herbjørn i Nat ikke gidder å skrape hvis han skraper fem ship, legger en greker eller noen kinenere, koreanere inn en ordre på ti nye ship i løpet av en uke, penger er det mer enn nok av.
Kor og Kin bestiller vel også for å gi jobb til verftene sine så går de rett på faste kontrakter.
Når det ser ut som det lysner litt så renner bestillingene inn.
Lpg samme, åtte ship bestilt siden desember til 2020 meget skuffende
Det blir spennende å se på Tradewinds hvor mange ship som blir bestilt i morgen
Innlegg av: tesch (13.04.18 08:47 ), lest 631 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018


Hogan

Veldig bra og sant

Verkstedene bygger nå til under selvkost for å beholde aktivitet - Det er for mye penger tilgjengelig

Det kan tvinge fram skraping av eldre , uøkonomiske skip , spesielt VLCCer , men og Suezmax og Aframax

Når det gjelder VLGCer er jeg mindre sikker på skraping da de kan trade til de er 40 år ( no corrosion )

Shipping har gått opp og ned siden 1850 og vil fortsette i 100 år til .

To store utfordringer i dag er

1) lett tilgjengelig kapital

2) innskjerpet regler for skraping og at veldig mange banker i dag ikke finansierer skrap kjøpere

Pakistan er fremdeles stengt for skraping av tankere etter flere døds ulykker og med mer og mer fokus på det grønne miljøet blir det strengere og strengere

Mange ,, cash buyers ,, av demolition tankere sitter i dag med flere skip de ikke får solgt til ,, end users,,
Innlegg av: tesch (14.04.18 00:42 ), lest 564 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018



Scrap Prices...

• This week there have been major issues at the waterfront in Chittagong, where it appears that some recycling yards are attempting to renegotiate prices that have been previously agreed with cash buyers, a problem that has not been reported for some time. With some cash buyers giving into financial pressures and beginning to sell on their large tanker units, a large number of these vessels have arrived in Bangladesh. However, the timing of these arrivals has not been ideal, with the local market weakened by financial difficulties, decreased availability of US dollars, and problems with letters of credit. Recycling yards appear to be using these issues to try and push prices down from previously agreed levels. In some cases, if no letter of credit has been opened before vessels arrive, they are not even receiving clearance to enter the anchorage and pass through customs, creating even more tension with the cash buyers.
• This is certainly a difficult time in the market, with many vessels purchased on an ‘as is’ basis remaining unsold, making it hard for cash buyers to decide how to proceed. However, the lack of new units currently being made available to cash buyers could help to improve sentiment. Recently, vessels entering the market have attracted little buying interest, and the resulting quiet may encourage cash buyers to concentrate on the tonnage currently on their books.
Innlegg av: ben6 (26.04.18 08:01 ), lest 282 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

https://fairplay.ihs.com/commerce/article/4296801/increased-tanker-scrapping-expected-through-to-2020
Innlegg av: Surik (01.05.18 21:27 ), lest 186 ganger
Ticker: FRO

RE^1: Skraping av skip oljetankere 2018

VLCC nummer 23 solgt til skraping. Ikke verst på 4 måneder det, ser vi 30 før sommeren?

http://www.tradewindsnews.com/tankers/1482259/seaport-global-places-vlcc-scrap-tally-at-23