Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Longsitinbulk (05.02.18 17:17 ), lest 3860 ganger
Ticker: SBULK
Endret: 12.02.18 09:17

Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 40kr

http://www.hegnar.no/TV/video/ee771f9f-00080348-7bbebee8

SongaBulk
Flåte verdi - 2,67 milliarder
Markeds verdi - 1,43 milliarder

Har lenge vært kritisk og ikke anbefalt kjøp av selskapet, med fasit i hånd har det vært helt korrekt så langt, men nå forandres spille reglene.

Sbulk prises fortsatt på samme nivå som da de etablerte selskapet.
Det er i mine øyne feil, sbulk sitter allerede på en betydelig gevinst på skipene som enda ikke reflekteres i aksjen..

Timingen til Sbulk var ikke helt opptimal, men sett i ettertid meget god alikevel, de allerede oppnådde stål gevinstene beviser det.

I en bulk syklus som ca er 1/2 vegs i gjennopphentingen og hvor andre eldre/tyngre belånte bulk rederier er "rett" priset, har tiden kommet for å ta ned giringen og pengene vekk fra disse selskapene.

Dvs, de "eldre" girede/belånte bulk rederier som for 1 år tilbake var kraftig underprisede er nå repriset og har mer rett aksje verdi.
Tiden er inne for å ta deler av disse pengene av bordet.
Steategien er å føre noen av midlene over i de mindre forgjeldede/gjeldsfrie selskapene, som Sbulk da prising på "gjeld" kontra "ikke gjeld" nå er lik.

Uten gjeld og med mindre flåte og administrasjon kan Sbulk slå i bordet med markedets laveste Breakeaven på 6000 dollar.

"Lav gjeld" bulk prises i dag på linje med "høy gjeld"

"høy gjeld" bulk skal i tiden fremover betjene gjeld,
Gjeld på gammel morro og gammelt tap fra forrige syklus kræsj i flere tilfeller.
"lav gjeld" - som Sbulk skal derimot del cashflowen ut, rett i foret på aksjonærene.

Med en ferdig oppbygd flåte er faren for lagging via emisjoner nå over.
Antall skip som nå er i selskapet er i tråd med selskapets ambisjoner og tidligere plan.
Selskapet vil med dagens flåte på dagens rater har en god casflow, penger som i følge Billung skal tilfalle aksjonærene fortløpende enten via cash utbytter eller tilbake kjøp av aksjer.
Dette skal vi nå se allerede q4-om 14 dager.

Jeg antar at Sbulk allerede nå vil generere langt større utbytter en f.eks et selskap som Gogl, derfor ser jeg liten grunn til å eie girede selskaper med dertil større rissiko.

Selskapet Sbulk er et rent spill på verdier, intensjonen er å drifte i 3-5 år og dertil selge og avvikle selskapet, og dele verdiene ut til aksjonærene.
Selskapet har nå eksistert i nærmere 1,5-2 år, i realiteten kan selskapet
/skipene bli solgt allerede innen 1-2 år frem i tid alt avhengig i hvor kraftig og fort siste 1/2 del av syklusen går.
Selv håper jeg de selger i midt 2019 og tar gevinsten,det er langt bedre med tykke fugler på hånden en bærfeite på taket som muligens flyr av sted.

Vel vel- dette blir bra og de som entrer aksjen nå skal få godt betalt ved oppgjørets time, umderveis får vi kose oss med kvartvise utbytter.

Det skummer hvitt etter tørrbulksskipene til Arne Blystad og Herman Billung. Både på vannet og i markedet for kjøp og salg.

Tørrbulkrederiet Songa Bulk med skipsreder Arne Blystad og tidligere Golden Ocean-sjef Herman Billung bak roret, har i løpet av et drøyt år kjøpt seg opp til en flåte på 15 moderne tørrbulkskip.

Kraftig verdihopp

Investeringen har allerede begynt å kaste bra av seg.

Tall som den nettbaserte verdivurderingstjenesten VesselsValue.com har satt sammen for Hegnar.no, viser at den nåværende flåten til Blystad-rederiet har en markedsverdi på 313,23 millioner dollar, eller i underkant av 2,4 milliarder norske kroner.

Megleranslag innhentet av Songa Bulk, indikerer imidlertid en enda høyere verdi.

Rederiet har innhentet verdianslag fra to meglere der snittanslaget angir en flåteverdi på 334 millioner dollar, tilsvarende 2,67 milliarder kroner.

Verdien av Songa Bulk-flåten har dermed økt med 36 millioner dollar, tilsvarende 275 millioner norske kroner.

Markedsverdien av den nåværende flåten har dermed økt med rundt 12 prosent.

Fornøyd

Den 15-skips store flåten til Songa Bulk består nå av tre skip av typen Capesize, ti Kamzarmax, én Ultramax og én Supramax.

Konsernsjef Herman Billung har tidligere uttalt at planen er å utvide til mellom 14 og 18 skip på sikt.

Å kjøpe flere skip akkurat nå er imidlertid ikke noe tema, ifølge Billung.

- Vi er godt fornøyd med flåtekomposisjonen, og har ingen planer om å utvide flåten for øyeblikket, sier han til Hegnar.no

Pust i bakken

Baltic Dry-indeksen falt torsdag 3,3 prosent til 1.114 poeng. Januar endte med en nedgang på om lag 15 prosent, og ratene for de store Capesize-skipene har nesten halvert seg fra starten av året.

Historisk sett er første kvartal det dårligste i tørrbulkmarkedet.

- Markedet tar seg som forventet en pust i bakken, sier Billung som tror det vil bli mer aktivitet etter kinesisk nyttår.

- Fra og med andre kvartal forventer jeg et bedre marked, fortsetter han, og viser til at både Kina og India har lave lagre av kull, samt at kornsesongen i Sør-Amerika vil slå positivt ut.
Innlegg av: Frontman (05.02.18 17:30 ), lest 2394 ganger

RE^1: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 41kr

Lykke til i bulk Long!
Innlegg av: Longsitinbulk (08.02.18 15:43 ), lest 2319 ganger
Endret: 09.02.18 09:36

Takk for det Frontmann.

Det er helt tydelig kjøpere i aksjen nå, det skulle bare mangle i og med at aksjen overhode ikke gjennspeiler verdiene eller gevinsten på disse som Sbulk har på stålet.

Etter q4 vil det trolig være umulig å komme inn på Ok kurs, selskapet kommer trolig til å tilbake kjøpe aksjer i tilegg til utbytte-

Jeg ser ATH aksje kurs innen en måned, Sblk er det sikreste bettet på bulk i Oslo.
Innlegg av: Longsitinbulk (09.02.18 14:50 ), lest 2227 ganger
Endret: 09.02.18 14:55

RE^2: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 41kr

Går noen greie poster nå-

Blyet som er på handletur?
Innlegg av: fjellmann1 (09.02.18 23:29 ), lest 2165 ganger

Longs, hva tror du om scorpion bulkers på Nasdaq?

Søsterselskap til scorpion tankers som har kjøpt navig8 og nå har over 100 stk product tankere... Også en interessant case på dagens kurs, nyemittert.
Innlegg av: Longsitinbulk (10.02.18 00:17 ), lest 2162 ganger

Salt er et av de bedre bulk bettene i Usa,bra selskap med flott balanse og fin fin flåte, men jeg synes den er litt for ilikvid.
Selv har jeg nesten sluttet å trade i usa bulk, liker bedre å holde meg til Norge bulk, er mye lettere å ha fullstendig oversikt over hba som daglig skjer i selskapene.

Trader i Gogl, er lang i Jin og nå nylig Sbulk, det holder inntil det eventuelt blir "hot" med bulk aksjer igjen og det kan jo fort skje mot slutten av feb.

Salt er stadig anbefalt av analytikere, men har stått helt stille i likhet med de andre bulk aksjene.
Innlegg av: Longsitinbulk (10.02.18 10:04 ), lest 2127 ganger
Endret: 10.02.18 10:07

RE^2: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 41kr

Hei igjen Fjellmann

Har du kommet på tanken Scorpio bulker pga Pareto sin shipping liste over anbefalinger?

Den lista kan du trolig tørke deg bak med, mange av anbefalningene og kursmålene er helt bak mål.

Ser f.eks de har Scorpio tanker og et kursmål med dobling- bare sprøyt selvfølgelig.

Begynner bulk å gå, så kjøp Gogl, det enkle er ofte det beste.

Mitt topp valg er Sbulk, selskapet er utrolig enkelt, oversiktelig, topp flåte og de har markedets laveste break, de har minimal gjeld på skipene, de har tilgjengelig kapital til å plukke gode kjøp, eller betale utbytte eller tilbake kjøpe aksjer.
De har sterke eiere og brorparten av aksjene sitter langsiktige proffesjonelle hender.

Selskapet handles langt under reelle verdier.
Så sant ikke Korea utsletter Usa eller månen faller ned, så vil du tjene gode penger i Sbulk hvis du har tolmodighet.

Jeg ser liten grunn til å gamble i høy rissiko shipping i disse urolige børs tider, når jeg er 100% sikker på min investering i Sbulk.

Innlegg av: Longsitinbulk (10.02.18 10:42 ), lest 2141 ganger
Endret: 10.02.18 11:21

RE^3: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 41kr

Jeg finner denne sammenligningen interessant.

Innlegg av: kygo (28.08.17 21:27 ), lest 779 ganger
RE^1: Songa bulk i støtet
Fasit:

Sbulk kurs 11.07 = 39, idag = 43,7
Gogl kurs 11.07 = 54.4 idag = 73,25
Jin kurs 11.07 = 8.15 idag = 9.6

I dag
Sbulk kurs 09.02-18 - 39,5
Gogl kurs 09.02-18 - 64,5
Jin. Kurs 09.02-18- 8,7

Som du ser ut av eksemplet ligger Sbulk nå knappe 50øre over aksje kursen 11/07- altså - Sbulk har ikke steget noe siste 7 måneder- dagens kurser indikerer også at de 2 andre bulk selskapene har steget noe i perioden, men ikke Sbulk.
Prisene på skip stiger fortsatt, alle bulk selskapene nyter godt av dette, men regnestykkene blir mer komplekse sett opp mot gjeld/gjeldsgrad renter osv.

Slik er det ikke i Sbulk, som ikke har gjeld på skipene og hvor verdiøkning i realiteten bør reflekteres rett på aksje kursen.
Jeg finner det derfor merksnodig at så ikke er tilfelle,
Selskapet har faktisk i perioden en flåte gevinst på hele 36 millioner dollar, tilsvarende 288 millioner norske kroner.

Noe som igjen tilsvarer en urealisert gevinst på 8kr aksjen

Her er det noen som sover i markedet, det begynner å ligne på "penger på gata"
Innlegg av: Longsitinbulk (10.02.18 13:28 ), lest 2067 ganger
Endret: 12.02.18 09:17

RE^4: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 41kr

Skips verdi. 2,67 milliarder
Markeds verdi. 1,43 milliarder

Innlegg av: fjellmann1 (10.02.18 19:05 ), lest 2012 ganger

RE^1: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 40kr

Enig i at songa bulk er interessant nå.
Spørs om børskorreksjonen er ferdig.
Ang Jin så er jeg litt skeptisk når en kinamann sitter med 65% av aksjene. Han kan jo ta overskuddet ut som bonus til seg selv fremfor å dele utbytte med resten.

Shippinglisten til pareto har jeg ikke sett.
Innlegg av: Longsitinbulk (12.02.18 09:28 ), lest 1907 ganger

Når man ser til SBULK, og diskusjon rundt timingen av kjøpene virker det som mer og mer som en inner 9 er-
Andre selskaper vurderer nå Bulk som assetplay, og ser videre oppgang i prisene på skip.

Ocy som nylig kjøper 4 VLCC vurderer nå å kjøpe bulk skip.

OCY:TROR PÅ BEDRE VLCC-MARKED, SER PÅ TØRRBULK -SOLBAKKEN

08:44
Oslo (TDN Direkt): Ocean Yield velger nå å ta VLCC-eksponeringen da de tror bunnen av nybyggingspriser er passert, samt at markedet vil bedre seg.

-Vi synes timingen for inngang nå er god og det er ikke tilfeldig at vi følger opp med ytterligere investeringer på råolje-siden, sier administrerende direktør Lars Solbakken i Ocean Yield til TDN Direkt mandag.

Fredag meldte selskapet at det kjøper fire VLCCer med 15-års bareboat-kontrakter med Okeanis Marine Holdings. Kjøpsprisen for de fire VLCCene er 83,75 millioner dollar pr skip, mens netto kontantkjøpspris er 74,25 millioner dollar etter selgerkreditt på 9,5 millioner dollar pr skip. Skipene skal leveres i andre og tredje kvartal 2019.

Ifølge Solbakken er selskapet positive til både suezmax og VLCC på lengre sikt.

Konsernsjefen opplyser videre at Ocean Yield nå har begynt å se på tørrbulk.

-Tidligere har det vært så dårlig inntjening i bulk at det ikke har vært nok til å gjøre sale-leaseback-transaksjoner, men inntjeningen har nå tatt seg opp og vi ser muligheter for å gjøre transaksjoner her, sier han.

Hvilken skipsklasse innen tørrbulk selskapet vil søke eksponering mot avhenger av motparten, ifølge Solbakken.

Han sier videre at selskapet ikke har sett på rigg-handler pr nå.

Knyttet til selskapets utbytte fremover sier Solbakken at fredagens VLCC-handel ikke endrer utbytte-guidingen.

Innlegg av: Longsitinbulk (13.02.18 10:12 ), lest 1881 ganger
Endret: 20.02.18 09:10

RE^2: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 40kr

Rally i bulk

Skal normalt opp og teste motsaten 45kr før q4, brytes nivået på volum har aksjen i teorien ikke motstandsnivåer oppover.

Denne bulk aksjen vil nå distansere "dyre" bulk aksjer som f.eks Gogl fremover.

Løp å kjøp.
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 10:14 ), lest 1583 ganger
Endret: 20.02.18 10:21

RE^3: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 40kr

hehe, ser det var en skøyer som prøvde å maipulere ned aksjen 3% -

Det nytter ikke lenger nå, det ene bulk seskapet etter det andre slenger knall resultater på bordet, og flere starter med utbytte.

Sbulk i stabilt sideleie mellom 40-45kr i 1,5 år-i en periode skipene har steget godt i verdi.
Det er vel snart eneste selskap som fortsatt fremstår med STOR rabbat.

Jeg vil påstå at jeg blir lettere sjokkert om ikke aksjen spretter over motstand 45-46kr etter q4, tilbuds perioden i papiret går nok mot en slutt nå, så de som vil være med på ferden inn i den periode av bulk syklusen som virkelig genererer cash til aksjonærene har det nå travelt.

Jeg tipper og håper Sbulk dropper utbytte i q4, men starter et tilbakekjøps program.
Den desidert beste avksatningsmodellen for aksjonærene så lenge papiret er grovt rabbatert.

Vi ser det i Stolt Nilsen som lenge har slitt med for lav aksjekurs sett opp mot reelle verdier, når de startet tilbakekjøp snudde aksjen omgående, det samme vil skje i Sbulk, og når 46kr brytes finnes det ikke tekniske motstandsnivåer oppover.

Klar dobblingskandidat med skyhøyt utbytte potensiale.
Innlegg av: kygo (20.02.18 10:33 ), lest 1567 ganger
Endret: 20.02.18 10:37

Helt enig, sbulk bør kjøpe tilbake aksjer, men nå liker jeg bedre utbytte til gogl
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 10:58 ), lest 1546 ganger
Endret: 20.02.18 11:00

Det er stor forskjell på Gogl og Sbulk.
Gogl er stivt priset, priset på forventninger om et mye bedre markede en vi ser i dag, er priset over verdiene og tilbakekjøp blir helt feil, utbytte er rett strategi.

Sbulk er priset i markedet langt under stål verdiene, er priset opp mot at skips verdier skal ned, her er det verdier å hente for selskapet på tilbakekjøp.

Jeg håper og tror at belåningen og giringen i Sbulk fremover vil bli innvannende tilbakekjøp, og ikke kjøp av flere skip.

For øvrig hyggelig å se at bulk aksjer trender opp mot motstandsnivåer, brudd på disse nivåer vil gi short skvis i bulk generelt globalt og løfte aksjene til nye nivåer.
Tror det kan være mye å hente her nå.
Innlegg av: kygo (20.02.18 11:52 ), lest 1522 ganger

Jeg liker bedre utbytte enn tilbakekjøp. Gogl er i en klasse for seg selv. Blir deilig å få 0,1 usd dette kvartalet.
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 12:44 ), lest 1515 ganger
Endret: 20.02.18 12:56

4% I ÅRET? på dagens kurs-Piss i havet.
klart har du kjøpt på 20kr blir det jo 15%, og det er jo bra.
Akkurat samme forholdet vil man oppnå ved å kjøpe SBULK nå i dag før den dobbler seg.

ser man 1/2 frem i tid vil Sbulk gi 15-20% dividende på dagens kurs, men først skal de hamstre innvannende aksjer så kursen flyr over 50kr.

Innlegg av: kygo (20.02.18 12:55 ), lest 1481 ganger
Endret: 20.02.18 13:00

Snitt på Cape var vel ca 23.000, men siden Q4 har gogl fått levert 8 nye Caper, og gogl har mulighet for å betale ut høyere utbytte. De betalte ikke ut 100% utbytte dette kvartalet. Jeg foretrekker flåten til gogl fremfor sbulk. Det er caper som vil tjene mest penger fremover.
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 13:15 ), lest 1467 ganger

Jeg velger i alle fall SBULK og skal få mine utbytter herifra, på dagens nivåer er utbytte potensialet langt større her enn i Gogl sett opp mot dagens aksje kurser.

Du har handlet Gogl på 20kr og ikke på 73 som dagens nye aksjonærer må, det er en vesentlig forskjell.

Vi får se og ta status utpå høsten.

Innlegg av: kygo (20.02.18 14:01 ), lest 1459 ganger
Endret: 20.02.18 14:30

Ja, investeringen min i sbulk er nesten like stor som i Gogl, men nå har Gogl steget mye mer. Forventer ikke den samme avkastningen i sbulk.
Innlegg av: kygo (20.02.18 16:51 ), lest 1394 ganger

rart handelsmønster i sbulk. Alt innen tørrlast opp, mens sbulk ned 3%
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 18:57 ), lest 1373 ganger

Ta det med ro kygo, du kommer til å få det du ønsker på q4- desverre får jeg det ikke slik jeg ønsket:-)
Uansett vil det fyre aksjen, jeg kjøpte 8k til i dag
Innlegg av: kygo (20.02.18 19:58 ), lest 1338 ganger

Hadde jeg sett at den gikk ned til 42 hadde jeg kjøpt litt mer, men har en grei beholdning som jeg kjøpte til 39.
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 20:30 ), lest 1312 ganger

Jasså ja, din luring-
Har under 40 selv-

Innlegg av: kygo (20.02.18 20:44 ), lest 1298 ganger

Det var penger på gaten der et par dager. Jeg kjøpte meg godt opp i jin også.
Innlegg av: Longsitinbulk (20.02.18 22:35 ), lest 1271 ganger
Endret: 20.02.18 22:37

Kommer til å vekte gradvis ned i Jin hvis den popper og opp i Sbulk hvis den fortsetter laggingen under 45.

Begge er potente, men det er klasseforskjell på flåte og troverdighet på ledelse.

I Sbulk skal aksjonærene dele gildet i enden, hva som vil skje i Jin er ikke godt å vite.
Innlegg av: kygo (21.02.18 07:08 ), lest 1225 ganger

Helt enig at Det er klasseforskjell, men fyller på med jin når den er nede på 8.5, kan vurdere salg over 10.
Innlegg av: Longsitinbulk (21.02.18 08:00 ), lest 1208 ganger

Godt vi er enige om noe da Kygo:-)
Ser forøvrig ut som vi er eneste investorene i Sbulk her på forumet, tipper det dukker opp noen flere skribenter på tråden etter q4- når aksjen får en boost over 46kr

Da skal nok flere løpe etter-
Bulk generelt gikk jo så det grein i går på røde børser.
Innlegg av: kygo (21.02.18 08:17 ), lest 1187 ganger

Vi er ganske enige for tiden. De fleste har ikke fått med seg hvor godt bulk går, og fremover må de øke estimatene. Gogl knuste forventningene og det vil nok også sbulk og jin gjøre.

Endel prøver å bunnfiske i tank. Det skjønner jeg ingenting av. Altfor tidlig. Kjøper heller lpg, bulk, lng før jeg kjøper tank.
Innlegg av: Longsitinbulk (22.02.18 13:45 ), lest 1069 ganger
Endret: 22.02.18 13:47

Det er nå kun 3,5 handelsdager igjen å gjøre det på-
Komme seg inn i denne rissiko løse juvelen før aksjen banker over 46kr for godt og aldri ser seg tilbake.

Et sovende markded vil bli tatt på senga, både over Sbulk's strålende resultat og størrelsen på utbyttet som kommer.

Løp å kjøp
Innlegg av: kygo (22.02.18 14:27 ), lest 1052 ganger

Ratene stiger hver dag, men sbulk står på stedet hvil. Jeg tror faktisk ikke på altfor gode tall fra sbulk. Det er fordi de har hatt endel lave tc på de fleste skipene, men fra q1 har de lave kontraktene gått ut. Uansett under 45 er bra kjøp.
Innlegg av: Longsitinbulk (22.02.18 14:42 ), lest 1063 ganger
Endret: 22.02.18 14:51

Enig det, men sett opp mot aksjekurs er jo Sbulk priset for minus resultat og fallende skips priser:-)

Det er først i q2 alle skipene skal i spot og det blir virkelig sving på mølla her, antagelig er vel rater attskillig bedre en i dag også, men da er nok aksjen repriset og på et langt høyere trading intervall.

Det er alltid koselig å kjøpe noe man "vet" gir avkastning med mikroskopisk rissiko om en er litt tolmodig.

Noen ganger er aksjemarkedet snodige greier, flere kjøper gjerne Frontline over nav i et marked der rederiet betaler for å frakte og hvor cash beholdningen stadig blir mindre og utsiktene kortsiktig er horrible.

Men å kjøpe Sbulk under nav i et marked som ser strålende ut fremover, hvor det sopes inn i kassa, verdiene stiger og det betales ut
utbytter, det gidder ikke en kjeft å benytte seg av:-)

Takk som byr sier jeg

Ellers- fornøyd med dealen til Borr i dag? Råe finansakrobater som ikke skyr ekstrem rissiko må jeg si
Innlegg av: kygo (22.02.18 15:22 ), lest 1020 ganger
Endret: 22.02.18 15:29

Helt enig med dine vurderinger om sbulk. Vi tenker likt her.

Den avtalen til borr er litt overhauset i media. Ja, de har kjøpt 32 rigger, men det er 2 rigger som er av interesse. De fleste av de 32 kommer aldri tilbake i markedet.

Avtalen er kun 1,8 mrd nok, og det er vel prisen til ca 2 nye jack up!
Innlegg av: julepølse (22.02.18 17:35 ), lest 972 ganger

Hva skjer med ratene songa Bulk på Trump på 20 % straffetoll på stål og aluminiumsimport? Da blir det krasj.
Innlegg av: Longsitinbulk (22.02.18 18:32 ), lest 960 ganger

Skal fraktes mye betong.
Innlegg av: Shippingballs (22.02.18 18:54 ), lest 938 ganger

Den straffetollen har det vel vært snakket om siden i fjor sommer? Det har ikke skjedd noe ennå.
For noen dager siden kom det nyheter om et 'vestlig' (USA, Australia, Japan og India) alternativ til Kinas 'Belt and Road Initiative' som også handler om store infrastrukturinvesteringer.
Jeg tror det kommer til å dryppe bra på 'klokkere' i både Sbulk og Gogl i tiden fremover.
Innlegg av: Longsitinbulk (22.02.18 19:15 ), lest 951 ganger
Endret: 22.02.18 19:16

Jo, forslaget er ingen nyhet.
Forslaget har sterke motstandere i Usa og går neppe i gjennom, det å innføre straffetollen vil i realiteten si at det startes en handels krig og vil være klart negativt for verdens veksten og for all shipping forøvrig, ikke bare bulk-

Innlegg av: Longsitinbulk (26.02.18 21:22 ), lest 804 ganger
Endret: 26.02.18 21:23

Bulk stiger som vanlig i Usa-
Nå er det 2 dager igjen til resultat / en handels dag-og forhåpentligvis utbytte i Sbulk, da skal vi nok få slutt på denne firfissle tradingen en gang for alle.
Innlegg av: Surik (26.02.18 21:43 ), lest 777 ganger

Tja, det ser da nokså blandet ut over there?
Usikre investorer kanskje, har den begynnende kontraheringen sådd tvil?

Dry bulk carriers now ordering more ships
BY LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT, KATRINE GRØNVALD RAUN
Published 07.02.18 at 10:08

Significantly more orders for dry bulk vessels were placed in late 2017 in a growing market, and certain vessel types are particularly sought after. The supply of vessels is now once more approaching demand.

https://shippingwatch.com/secure/carriers/Bulk/article10284581.ece
Innlegg av: kygo (26.02.18 22:22 ), lest 754 ganger

Nå er det ikke ordreboken jeg frykter mest, den er 15 year low, men det er selvfølgelig ikke helt skyfritt for bulk.
Innlegg av: Longsitinbulk (26.02.18 23:05 ), lest 758 ganger
Endret: 26.02.18 23:11

Det er slik shipping er og alltid har vært, at bulk markedet på ny blir ødelagt av spekkulanter og redere er sikrere en banken, bare markedet blir godt nok.

Men så, den smarte investor er ute lenge før mengden med skip når vannet, det er også planen til Sbulk.

Men aller først skal rederiet og dagens aksjonærer nyte av under supplyen som pr dags dato er en realitet i 1 til 2 år minimum.

Drybulk selskapene tjener penger, brukbare penger og alt tyder på at vi står ovenfor en periode med meget god inntjening før alt snur.
Den perioden skal man eie aksjene og nyte, ikke være bekymret nå for det som skjer om 2-3 år frem i tid.

Drybulker det stikk motsatte av tank Surik
Kjøp Sbulk og selg om et år og kjøp dobbel så mange Frontline.
Innlegg av: kygo (26.02.18 23:22 ), lest 701 ganger

Ja, en skal høste frukter her om 1-2 år, kanskje det vil vare lenger.

Tank ser skikkelig stygt ut, børsen opp over 1 prosent i USA, og Fro ned over 3 prosent. Hvis børsen skulle få seg en ny korreksjon kan tank aksjene falle godt. Jeg har tidligere skrevet fro kursmål 25-30, men nå tror jeg fort vi kan gå ned til 15-20.
Innlegg av: Longsitinbulk (26.02.18 23:31 ), lest 718 ganger
Endret: 26.02.18 23:33

Såpass ja:-)) du pleier treffe godt på disse kursmålene Kygo-
Uansett, når et shippingsegment faller som tank gjør nå er det umulig å regne på verdier og aksjekurser.
Tommelfinger regel er at det gjerne faller mye lengre en man klarer å beregne og forutse, mye PGA at det tar så forbanna lang tid å snu trenden.
Et år til med elendig tank marked og Fro kan gjene falle en tier til , utvilsomt.

Samme det, nå skal vi nyte i bulk
Innlegg av: kygo (26.02.18 23:38 ), lest 705 ganger
Endret: 26.02.18 23:39

Ja, en kan glemme å regne nav når det er krise i shipping. Det er bare se på Avance, der er vel Nav 40. Jeg skal iallfall ikke inn i tank langsiktig på en god stund.
Innlegg av: Longsitinbulk (27.02.18 10:26 ), lest 670 ganger

resultat i morgen,
aksje over motstand 45-46kr da?

Tipper vi får noen flere innside kjøp.
Innlegg av: kygo (27.02.18 10:33 ), lest 649 ganger

Håper på tilbakekjøp av aksjer, og da får vi samme effekt vi har fått i sni. Da går den fort til 50.
Innlegg av: Surik (27.02.18 12:27 ), lest 623 ganger

Tja.
Det omsettes jo knapt aksjer i Songa Bulk.
Kjedelig å brenne inne hvis angsten slår inn.
Innlegg av: kygo (27.02.18 12:42 ), lest 615 ganger
Endret: 27.02.18 12:47

Nå frykter jeg ikke at jeg vil brenne inne med sbulk. Jeg har snitt under 40, og hvis den faller under 40 igjen skal jeg kjøpe mer. Nå tviler jeg sterkt at den skal under 40. Både longsit og jeg skrev at det var penger på gaten under 40, men det var få som hørte etter.
Innlegg av: Longsitinbulk (27.02.18 14:26 ), lest 580 ganger

Har du angst for at den skal stige Surik?

Utbyttene fra Sbulk blir en god hedge mot urolige investorer med angst, så langt kan jeg ikke se noen av den sorten.

Innlegg av: Surik (27.02.18 21:53 ), lest 510 ganger

Neida, kun angst for at de aksjene jeg allerede eier skal falle. Foreløpig er ikke Songa Bulk en av de og tror ikke jeg skal ha mer tørrlast aksjer. Tror det er greit å ha litt kontanter og vente på muligheter i andre sektorer.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.02.18 10:30 ), lest 452 ganger

Har Hermann forsovet seg i dag?

skulle ikke q4 meldes
Innlegg av: kygo (28.02.18 10:36 ), lest 436 ganger

Ja, kan være det. Har lest flere steder at de skulle legge frem tall idag.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.02.18 10:39 ), lest 452 ganger
Endret: 28.02.18 10:42

Kommer vel etter børs slutt, ser ut til å bli helt jævlig, aksjen er ned 3,5% og er børstaper.

Fremtids utsiktene for bulk ser ikke bra ut altså:-))
Innlegg av: kygo (28.02.18 11:05 ), lest 418 ganger
Endret: 28.02.18 11:09

Sikkert Surik som har dumpet aksjene i sbulk og kjøpt mer i fro, hehe
Innlegg av: P.Eksperten (28.02.18 11:42 ), lest 381 ganger

Tror Surik er en smarting, jeg.
Innlegg av: Sjog (28.02.18 11:16 ), lest 400 ganger

Q3 kom på kvelden den dagen som Financial calendar oppga, så det samme skjer nok nå.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.02.18 11:39 ), lest 411 ganger

En forflyttning og klargjøring for utbytte.

SBULK: Primary insider notification

11:33
Magnus Leonard Roth, member of the board of Songa Bulk ASA (Songa Bulk), has
today transferred 981 102 shares of Songa Bulk to Canomaro Bulk AS at NOK 44.50
per share. The buyer is a company controlled by Magnus Leonard Roth. The
transfer was made directly between the seller and buyer.

The total shareholding controlled by Magnus Leonard Roth is
5 652 502 shares of Songa Bulk.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.02.18 16:50 ), lest 344 ganger
Endret: 28.02.18 17:10

som jeg tidligere skrev Kygo

Sbulk vil banke Gogl ned i støvlene hva gjelder utbytte fremover, sett opp mot aksje kurs ligger de nå ca 80% over Gogl i dividende, og sjansene for større utbytter fremover er overhengende stor.

når det gjelder Brak kan jeg ikke se den ha økt,
Cash break-even per vessel in Q4 2017, calculated $7 505 per day.

noe som er markedets laveste break.

Tenk deg når skipene går av de lange kontrakter utpå vårparten og går ut i spot, forhåpentligvis er ratene atskillig høyere en i dag, skulle vi se cape på 30k igjen vil vi bade i utbytter her- i 2 år før skipene selges og pengene deles ut til oss aksjonærer.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.02.18 16:52 ), lest 321 ganger

RE^3: Sbulk- Kjøper mine første Sbulk aksjer 40kr

SBULK: Songa Bulk 4th quarter 2017 Report

16:43

FOURTH QUARTER 2017 HIGHLIGHTS

The Companys (Songa Bulk ASA with subsidiaries) net result in Q4 2017 increased
compared to Q3 2017 as the Company took delivery of three vessels in the current
quarter and vessels were chartered out on higher time charter (TC) rates. The
highlights below are a comparative summary of Q4 2017 versus Q3 2017.

- EBITDA was $6.7 million in Q4 2017, compared to $2.5 million in Q3 2017.
Included in EBITDA for Q4 2017 is gain on sale of vessel, amounting to $2.0
million.

- Average time charter equivalent (TCE ) in Q4 2017 was $10 391 per day,
compared to $9 069 per day in Q3 2017.

- Total time charter equivalent earnings1 were $12.2 million in Q4 2017, up from
$8.1 million in Q3 2017.

- Net profit was $3.0 million ($0.085 per share) in Q4 2017, compared to a net
loss of $0.7 million ($0.020 per share) in Q3 2017.

- Total operating days1 were 1 190 in Q4 2017, while operating days in Q3 2017
were 903.

- Net ship operating expenses (OPEX1) in Q4 2017 were $5 585 per day, compared
to $5 178 per day in Q3 2017. For the full year 2017 OPEX were $5 294 per day.

- Cash break-even per vessel in Q4 2017, calculated on the basis of a fully
delivered fleet of 15 vessels, was $7 505 per day.

- The Board of Directors will propose to pay a dividend of $0.10 per share,
subject to approval by the shareholders in an extraordinary general meeting.

Source Url: http://www.newsweb.no/index.jsp?messageId=445500

© Oslo Børs
Innlegg av: kygo (28.02.18 17:19 ), lest 285 ganger

Hvis ikke det blir rally i morgen vet ikke jeg. kongeutbytte!
Innlegg av: Longsitinbulk (28.02.18 17:29 ), lest 289 ganger
Endret: 28.02.18 17:31

Ser det er en mikro oppgang i break.
fra $7 391 til $7 505.
da fikk du rett der da:-))

men det er vel fortsatt markedets laveste

Glad jeg har vektet noe ned i Jin i det siste og vektet tilsvarende opp i Sbulk.
Jin resultat skuffet i alle fall meg.
Kommer til å fortsette den strategien fremover, Sbulk blir en juvel når vi når siste 1/2 2018.
Det er bare å fortsette å last så lenge markedet ikke vil prise.

men det spørs vel om ikke toget går i morgen.

Innlegg av: kygo (28.02.18 17:49 ), lest 242 ganger

Nå brukes break even i mine øyne feil. Jeg mener at man må også ta med nedbetaling av gjeld når det snakkes om break even.

Uansett så er sbulk kostnadsleder, og er det mest safe valget i bulk. Når utbytte er så stekt må det trekke til seg nye aksjonærer. Vi ser snart 50 her.
Innlegg av: kygo (28.02.18 18:07 ), lest 231 ganger
Endret: 28.02.18 18:08

Det er godt vi er i bulk og ikke tank. NAT og TNK faller tungt 2. dag på rad. Mooi kan ikke sove godt om natten.