Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Farma og medisin
Innlegg av: Snøffelen (03.02.18 00:57 ), lest 14216 ganger
Ticker: PCIB
Endret: 03.02.18 00:58

PCIB - appetitten på mRNA er helt drøy

Har tidligere skrevet:

"Innlegg av: Snøffelen (22.10.17 12:50 ), lest 384 ganger
Endret: 22.10.17 12:51
RE^1: PCIB - Noen tanker om kreftvaksine og fimaVACC
Har tidligere vært inne på 3 selskapene som er i front på mRNA cancer vaccines; BioNTech, CureVacc og Moderna.

BioNTech har som kjent et svært spennende samarbeid med PCIB, og Amphinex er trolig nøkkelen for å løse delivery for BioNTech. Som mange sikkert vet så inngikk BioNTech en avtale med Genentech for 1 år siden:

http://biontech.de/2016/09/21/biontech-enter-worldwide-strategic-collaboration-genentech-develop-individualized-mrna-cancer-therapies/

"Under the terms of the agreement Genentech will pay BioNTech $310 million in upfront and near-term milestone payments."

Moderna er også i tet, og det er ikke småpenger som investeres der i gården heller i håp om å lykkes:

https://labiotech.eu/rna-review-rnai-mrna/

"In the case of mRNA, investor interest doesn’t seem to be a problem, at least for some. US-based Moderna Therapeutics, which is dabbling in almost all possible mRNA indications, has managed to raise over $1.9Bn (€1.6Bn) and reach a valuation of $5Bn (€4.3Bn) even before data from its first clinical trial was released in April."

Og nå nylig (18. oktober 2017) dro altså den siste av top 3 til med avtale i milliardklassen:

http://www.fiercebiotech.com/biotech/lilly-curevac-pen-1-8b-mrna-cancer-vaccine-deal

"Eli Lilly is putting up $1.8 billion (€1.5 billion) to work with CureVac on five mRNA cancer vaccines. The back-loaded deal moves Lilly into an emerging field that seeks to use mRNA to guide immune attacks on tumors.

Lilly is making a $50 million upfront payment and €45 million equity investment to get the deal up and running. Beyond that, CureVac is in line to receive up to $1.7 billion in milestones as the five vaccines pass development and commercialization milestones."

Hvis PCI-teknologien virker for BioNTechs applikasjoner gjetter jeg på at avtalen kan bli formidabel. Og det er god grunn til å tro at den gjør det."

Siste nytt i denne føljetongen fra dagens endpoint news:

https://endpts.com/moderna-boosts-unicorn-status-with-a-whopping-500m-raise-and-7b-valuation/

"The biotech world’s biggest unicorn just raised $500 million, bringing its total haul to about $2.5 billion from partnerships and investors while valuing the company at close to $7 billion."

Og alle vil være med på mRNA

"Moderna raised the cash from a broad, global syndicate that stretched from the Middle East to Europe and on to China. The group included the Abu Dhabi Investment Authority, BB Biotech AG, Julius Baer, Singapore-based EDBI and Sequoia Capital China. Existing investors that also participated in this round include Fidelity Management and Research, Pictet, Viking Global Investors, ArrowMark Partners and Alexandria Venture Investments."

På et eller annet tidspunkt blir samarbeidet mellom PCI Biotech og BioNTech førstesidesoppslag, in one way or another.
Innlegg av: ketle homeowner (03.02.18 01:00 ), lest 9268 ganger

RE^1: PCIB - appetitten på mRNA er helt drøy

Ser du noen skyer på himmelen da Snøffelen, eller er den kun rosarød?
Innlegg av: SafeInvest (10.04.18 12:15 ), lest 5979 ganger

RE^2: PCIB - appetitten på mRNA er helt drøy

Denne tråden fortjener et løft!
Innlegg av: gepard1 (03.02.18 01:35 ), lest 9216 ganger
Endret: 03.02.18 01:43

Faar haape det snoeffelen, men maa inroemme jeg begynner og bli litt fimaNac bekymret.

Det er gaatt 17 mnd. siden samarbeidet med biontech ble paabegynt, og flere av de andre fimaNac samarbeidene trekker ogsaa ut med f.eks. hele 29 maaneder med vaar top 10 BP partner, uten at noe mer haandfaste forbindelser har materialisert seg.

Men siden de har holdt paa saa lenge, og til stadighet utvider samarbeidet, faar vi haape det skyldes at det fungerer, og at som du skriver, storavtaler er paa vei I vaar retning;-))
Innlegg av: ketle homeowner (03.02.18 02:13 ), lest 9164 ganger

gepard ... har du drukket .... ?

du - av alle - ... begynner å bli bekymret ... ???

DA står det dårlig til.
Innlegg av: Fabi (03.02.18 05:23 ), lest 9117 ganger

Helt uenig med Geparden her.
Jo lenger de samarbeider, jo bedre.
Det betyr gode resultater.
Ellers hadde de droppet ut.
Jo lenger de driver på, jo mer investerer de.
Det betyr at prisen blir høyere.
Dette ser svært bra ut
Innlegg av: flaksegrisen (03.02.18 06:47 ), lest 9100 ganger

De må gjøre sine studier, og så lenge de utvider er det positivt, men det er vel et snupunkt her rundt tiden de burde vært ferdige med invivo-studiene + avtaletid.
Innlegg av: Snøffelen (03.02.18 09:34 ), lest 8967 ganger

ketle homeowner, i biotek så må man selvsagt være oppmerksom på mulig redflags, og enn så lenge har jeg ikke kommet over noe som har gitt meg en dårlig magefølelse.

Dernest så dreier det seg jo om risk reward og sannsynligheter. Når noen påstår at ting er helt sikkert eller har LOA på 100% så har de ikke forstått en døyt.

Nå som PCIB er klar for pivotal fase 2 så har jeg sagt at LOA er over 50%, men ønsker ikke si noe om hvor mye over 50%. Jeg står uansett for at Amphinex for GGK både vil være først på marked og har bedre LOA enn feks Betalutinen til NANO, sånn for de som har klare meninger om Betalutins LOA.

Av de tingene som har gitt meg litt uro (juster da for at man blir kontroll-freak av å jobbe i bransjen og liker å vite alt) så har det vært 2 saker, en langvarig og en kortvarig:

1. Skulle vi få pivotal fase 2, eller kunne vi ende opp med å kjøre en fase 2 etterfulgt av en fase 3. Selv om jeg var relativt komfortable på bakgrunn av min research at dette skulle ordne seg kan man umulig ha kontroll på alt FDA og EMA mener om saken, så det var selvsagt en stor lettelse at det gikk i boks.

2. Nucana. Når jeg så en CR der så skvatt jeg litt, selv om det selvsagt kan skje, "by accident" selv for "dårlige produkter". At PRen var såpass høy ga jo også grunn, da ORR ble på 50%. Grundig egen research, Jonas Einarsson forklaringer, samt det jeg har referert fra Clinical investigator på CCF2018 om acelarin føler jeg har lagt den ballen død.

Så nå ser jeg svært lite som kan justere ned risikoen for at Amphinex for gallegang kan gi noen lavere LOA.
Selv en dårlig extension studie vil bare være en liten hump i veien. Og grunnen er at det likevel blir PF2 med mulig AA på interim analyse. Og resultatene på en behandling, kohort 3 og 4 gir god grunn ti lå tro at dette blir godkjent med god margin, selv med en behandling.

Av andre saker man selvsagt ikke kan forskuttere noe som helst på er alle samarbeidsavtalene, og det ser man jo også på aksjekursens bevegelse når noe skjer der, det er sjelden noe tigersprang. Men type samarbeidspartnere, langsiktigheten og antallet gir god grunn til å tro at det blir ild og ikke bare røyk.

Det jeg nå har samme følelse på som saken om pivotal fase 2 er selvsagt fimaVACC og fase 1 studiet der på friske frivillige.
Det vi har fått vite så langt er jo helt utrolig lovende, men det er tross alt fortsatt fase 1, og kan selvsagt renne ut i sanden. Og ingen av mine beslutninger er basert på fimaVACC,om det går dritt så forandrer det ingenting for meg, det er bare en potensiell kjempebonus.
Innlegg av: Snøffelen (03.02.18 09:41 ), lest 8953 ganger
Endret: 03.02.18 09:42

"Innlegg av: ketle homeowner (03.02.18 01:00 ), lest 297 ganger
Ser du noen skyer på himmelen da Snøffelen, eller er den kun rosarød?"

Ellers vil jeg bare legge til at siden det er partikler og vanndråper som bryter lyset så er er en rød himmel oftest tegn på forurensning eller dårlig vær, med mindre det er «Morgen rød gjør aften søt», fordi vi oftest har vestavær i Norge.
Innlegg av: liang (03.02.18 09:46 ), lest 8950 ganger

Har du noen komentar til denne snøffelen?

-----------------------------------------

Innlegg av: Serboss (03.02.18 08:53 ), lest 79 ganger
Ticker: NANO
Er dette farlig konkurent for NANO/TRVX/BGBIO...?
Er dette farlig konkurent for NANO/TRVX/BGBIO...?
----------------------------

CANCER “VACCINE”
Researchers at Stanford University have developed a compound that when injected into a tumor destroys it along with all the other cancerous masses present in the body.

The combination of two agents that stimulate the immune system sparked a body-wide reaction in mice, destroying cancer cells both near and very far from the initial injection point. The success of the treatment, which worked for different types of cancer, means that human trials will be starting soon.

The clinical trials will initially involve 15 patients affected by lymphoma, and the researchers, who detailed their findings in Science Translational Medicine, hope to see results as encouraging as those seen in animal models.

Of the 90 mice affected by lymphoma, 87 were cancer-free after the first treatment, and the last three were rid of cancer with a second injection.

The new method taps into the potential of specific immune cells, that can be reactivated to fight off cancer from the inside. In a press release, Ronald Levy, professor of oncology and lead author of the study, noted: “I don’t think there’s a limit to the type of tumor we could potentially treat, as long as it has been infiltrated by the immune system.”

FUTURISTIC TREATMENTS
This surprisingly effective treatment works using the patient’s own immune cells. The drugs “turn on” immune cells within the tumor that had previously been put to sleep by the cancer. The drugs then amplify the ability of these immune cells so they can be much more effective in targeting and destroying the invader.

....
https://futurism.com/cancer-vaccine-wipes-out-tumors-ready-human-trial/
Innlegg av: Snøffelen (03.02.18 10:03 ), lest 8876 ganger
Endret: 03.02.18 10:04

Høres ut som muse-forsøket til PCIB det der da.

Forskjellen til PCIB er at PCIB er i gang med kliniske studier, disse skal i gang med kliniske studier

Uansett blir logikken her den samme som for PCIB, fase 1 er tidlig, og som jeg redegjorde for i innlegget over.

Jeg vil likevel legge til at PCI er en fysisk metode, og er på mange måter mindre avhengig av fysiologien. Det vi si at translasjons-mulighetene er bedre for PCI enn produkter hvor ting skjer "nedstrøms", som det jo ofte er tilfellety for mange produkter.

Kanskje litt tullete eksempel, men hvis man skjærer med en kniv i en mus og den begynner å blø så er det lettere å tenke seg at det samme vil kunne skje med et menneske også, sammenlignet med at man gir et kjemikalie til en mus som gir den indre blødninger at det også vil skje med et menneske.

Vet du noe om teknologien liang? Slik at man kan si noe generelt om translasjonsmulighetene?
Innlegg av: liang (03.02.18 10:11 ), lest 8848 ganger

Takker for veldig interessant svar snøffelen.

Jeg kjenner ikke til dette men serboss vet kanskje noe?

Kunne kanskje egnet seg som spørsmål til pcib i kommende kvartalsgjennomgang eller til einarsson?

Innlegg av: gepard1 (03.02.18 10:23 ), lest 8813 ganger
Endret: 03.02.18 10:29

Og vaere litt bekymret over fimaNac utviklingen, fordi avtalepartnerne bruker lang tid, er bare sunn skepsis. Er Ganske sikker paa at mange deler denne. I September vil Vaar topp 10 BP partnere ha testet I 3 aar??

Men saa lenge ingen av avtalepartnerene har terminert avtalen, faar vi haape det er noe stoerre paa gang. Kanskje det tar tid fordi de tester flere omraader.
Innlegg av: Bonusfrelst (03.02.18 10:39 ), lest 8750 ganger

Nå er ikke jeg noen fagperson, men tar det ikke i snitt opptil 15 år fra start til et produkt er på markedet? Hvis dette er den største bekymringen for PCIB nå, ligger vi godt ann må jeg si
Innlegg av: liang (03.02.18 10:39 ), lest 8766 ganger

https://med.stanford.edu/news/all-news/2018/01/cancer-vaccine-eliminates-tumors-in-mice.html

http://www.sciencemag.org/news/2018/01/injection-helps-immune-system-obliterate-tumors-least-mice

http://www.nydailynews.com/life-style/cancer-vaccine-completely-eliminating-tumors-mice-article-1.3793288

Innlegg av: liang (03.02.18 10:58 ), lest 8720 ganger

kanskje denne hjelper snøffelen?

http://stm.sciencemag.org/content/10/426/eaan4488.full
Innlegg av: Nor96 (03.02.18 11:05 ), lest 8678 ganger

Veldig bra vurderinger av Snøffelen her og Pcib står foran svært spennende tider.
Ser at «Serboss» har startet en del tråder med omtale av mulig «ny» cancervaksine, gjengitt av Liang over her på tråden.
Selvfølgelig er dette spennende, men mange forskningsmiljøer jobber med nettopp den problemstillingen: Å finne en « molekylcoctail» for injeksjon enten direkte i svulst eller som subcutan injeksjon for å stimulere eget immunforsvaret for å angripe kreftcellene. Det er absolutt ikke umulig at de ved Stanford har funnet en blanding av molekyler som det vil være riktig å gå videre med til utprøving på mennesker og således er det spennende å se om de relativt gunstige museforsøkene som det refereres til også gir effekt ved klinisk utprøving. Og da har de jo en lang vei å gå.
Targovax jobber etter samme prinsipper (og er kommet mye lenger) i utprøving av ulike molekyler ( TG plattformen) ved injeksjon av en syntetisk peptidvariant subcutant og Oncosplattformen der de injiserer virus direkte eller nær svulsten( e) for nettopp å stimulere eget immunsystem for å angripe kreftcellene.

Så kan man jo spørre seg om den « coctailen» av molekyler de hevder fra Stanford er så mye bedre enn det andre prøver å utvikle å teste ut når metodene skal overføres fra museforsøk til human klinisk utprøving?Men absolutt spennende er det og alle ønsker jo å finne de rette molekylene for å stimulere eget immunsystem for å fjerne kreftceller ( immunoncologi).

Pcib har jo en patentert leveringsteknologi og firmavacc delen av Pcib kan da i dette tilfelle ( immunologi/ vaksine) være en aktuell teknologi for forsterket lokal effekt i svulstområdet.
Innlegg av: illuminati (03.02.18 12:06 ), lest 8566 ganger

gepard1,

Det behøver ikke nødvendigvis vare BP som drøyer med avtalen, det kan godt hende at en avtale kunne ha kommet i stand for 2 år siden. Men som sikkert alle forstår ville prisen vært en helt annen enn i dag. Har en is i magen og kan vente vil dette gi store utslag på verdisettingen, det er ganske tydelig for meg at PCIB føler seg trygge på at de vil få en avtale, om ikke burde de ha sikret noen hundre millioner etter siste store oppgang.
Innlegg av: gepard1 (03.02.18 12:14 ), lest 8548 ganger

Min spaadom;

1. Dobbel behandling av GGk viser gode resultater.

2. Kreftvaksine viser gode resultater.

3. Etter dette vil alle ha en bit av PCIB, og vi blir solgt for en hoey milliardsum I loepet av aaret.
Innlegg av: Andor (03.02.18 12:24 ), lest 8522 ganger

Om det blir oppkjøp vil de nok starte og kjøpe opp så mange aksjer som mulig før bud.Så her er det bare og ikke selge om kursen starter stigning til flere hundre kr per aksje.
Innlegg av: Fabi (03.02.18 12:48 ), lest 8481 ganger

Jeg lærte fra Algeta. Jeg selger ikke en eneste aksje før bud på hele selskapet. Selv ikka da selger jeg, for det kan komme høyere bud.
Innlegg av: gepard1 (03.02.18 13:43 ), lest 8414 ganger
Endret: 03.02.18 13:51

Illuminati

For fimaChem faar vi Ganske sikkert en avtale. Mine skriverier I dag, bortsette fra innlegget foer dette, har dreid seg om fimaNac. Vi har ingen signaler som tilsier en snarlig avtale der, men hvem vet, det kan skje allikevel;-))
Innlegg av: ILAV (03.02.18 15:41 ), lest 8282 ganger
Endret: 03.02.18 15:48

Når det gjelder den "kreftvaksinen" fra Standford - gruppa så består cocktailen av følgende to ingredienser:

- CpG, som er en umetylert DNA - tråd bestående av nukleotidene C og G. Denne sekvensentypen er typisk for virus generelt. Flere typer immunceller har som en viktig oppgave å respondere på slikt DNA og de har en egen reseptor for dette: TLR9.
TLR9 finnes typisk på antigenpresenterende celler(APC) som eks dendrittiske celler.
Aktivering av TLR9 medfører produksjon av interferoner og ulike andre cytokiner. Samt en reseptor på på APC som heter OX40L (L=ligand). Denne reseptoren finnes ikke på naive apc, kun ved immunaktivering.

- Antistoff mot reseptoren OX40 på T-celler, særlig Th1 og Th2 CD4 + celler.
Antistoffet er en agonist, altså binder den til OX40 slik at den blir aktivert.
OX40 uttrykkes ikke på naive (inaktive, udifferensierte -) T-celler, men øker etter at sistnevnte blir aktivert.
OX40 på T-celler binder spesifikt til OX40L på APC.

Samspillet mellom APC og CD4 T-celler er nøkkelen bak "krefvaksinen".
APC responderer på CpG og produserer cytokiner som tiltrekker seg CD4 T-celler. Cytokinene aktiverer T-cellene lokalt, her da mot kreftceller som blir enten gjenkjent som fare/fremmed. 2-3 dager etter aktivering kommer uttrykk av OX40L på APC for fullt samtidig som at T-cellene uttrykker OX40. Binding av disse to reseptorene på de ulike immuncellene er nøkkelen for robust immunrespons: den vedlikeholder og forsterker immunresponsen ved at den forsterker aktivering, prolifiering og differensiering av T-celler. Den stimulerer også T-cellene til å prod cytokiner, mest sannsynligvis IFN gamma, som bidrar til å forsterke T-cellerespnsen.

Kortversjon: CpG aktiverer APC lokalt i tumor. APC tiltrekker T-celler til tumor, disse blir aktivert mot tumor (eller eks virusinfiserte celler). OX40 antistoffet forsterker T-celleresponsen. Siden målet er en tumor så vil man få en spesifikk immunrespons mot neoantigen i svulsten.

Responsen er systemisk, spesifikk T-cellerespons mot denne krefttypen. Stikkord: "Abscopal"...

Dette er preklinisk museforsøk, så selv om det høres fancy ut har de lang vei å gå. Og museforsøk har en tendens til å bli superhypet i media...
Innlegg av: ILAV (03.02.18 15:54 ), lest 8237 ganger

Det som er juicy med denne metoden er at responsen er generell men resultatet individuelt og tumorspesifikk.

Responsen er mot neoantigener til stede i tumor. Ligner egentlig litt på oncos/cpi - metoden til trvx, som en digresjon :)
Innlegg av: RussiskProsent (03.02.18 16:07 ), lest 8211 ganger

Har de etablert noe selskap man kan handle i enda da? Må jo ha en liten lyttepost i så fall :)
Høres jo lovende ut på litt sikt.
Innlegg av: nextmove (03.02.18 16:08 ), lest 8219 ganger

Mange takk, ILAV, særlig for kortversjonen :-)
Innlegg av: ILAV (03.02.18 16:12 ), lest 8184 ganger

Hehe, kortversjon er for pyser...

Litt som å lese Dostojevski; den fulle nytelsen kommer etter side 750 :)
Innlegg av: Helliuhell (03.02.18 16:22 ), lest 8184 ganger

Den som utålmodig venter på avtaler på FimaNac bør lese prospektet ifm med emisjonen. Der står det:

"The Company will focus on active research collaborations to explore potential synergies and based on the preclinical data transform the collaborations into commercial agreements."

For meg virker det naturlig å tolke dette som at man bruker de prekliniske data for å danne grunnlaget for kommersiell avtale når man beveger seg inn i kliniske studier.

At man tålmodig beveger seg fra in vitro til in vivo bekrefter bare for meg at man finner de foreløpige resultatene som lovende.

Stemmer Snøffelens antagelser om lengden på in vivo studier står vi med relativt stor sannsynlighet foran kommersielle avtaler slutten 2018/begynnelsen av 2019. Siden dette overhodet ikke kan være regnet inn i kursen per i dag, understreker det bare igjen for meg hvilken fantastisk risk reward det er i denne aksjen!!

En kjapp kommentar til LOA på Fimachem også. Dersom man støtter seg til statistisk materiale som er delt (i form av studier) her på HO, er det grunn til å mene at LOA ligger nærmere 40 pst. Men denne sannsynligheten er ikke representativ for selskaper/behandlinger med 0 DLT, ORR på godt over 50 pst (og det forbauser meg ikke om den blir bedre med gjentagende) samt AA!
Innlegg av: Bonusfrelst (03.02.18 16:42 ), lest 8140 ganger

Enig i det siste du sier, men den er vel heller ikke representativ for pf2 uten en fase2 studie? Altså prøvd ut på færre pasienter?
Innlegg av: Helliuhell (03.02.18 17:10 ), lest 8113 ganger
Endret: 03.02.18 19:11

Nei, det er riktig Bonusfrelst. Fase 2 og fase 3 er det statsitikk for, hvorav fase 3 var over 40 pst etter det jeg husker og fase 2 ca 27 pst. Ved å si nærmere 40 har jeg allerede (meget subjektivt) korrigert for endel som skulle tilsi pivotal fase 2

Men jeg vil tro at det er relativ betydelig stor fordeling i materialet basert på hvor gode effekter/sikkerhet man har og som uansett ikke kommer til syne i de generiske tallene/tabellene. Og jeg vil tro at sannsynligheten for godkjenning for de selskapene med virkelig gode effekter/sikkerhet tilsier en mye større "korrrigering" enn jeg gjorde ved å legge meg mellom fase 2 og fase 3 (nærmere fase 3 siden pivotal blir siste før markedsadgang) Og AA er jo et enda sterkere argument for at LOA er høyere, jf også Snøffelens gjennomgang tidligere på forumet.
Innlegg av: Bonusfrelst (04.02.18 09:14 ), lest 7784 ganger

Skjønner hva du tenker og er enig. Tenker at vi ikke bør forskuttere AA før dette evnt er i boks. Får PCIB AA med interim avlesning og mulighet for midlertidig markedsadgang er jeg helt enig i med flere her på forumet at LOA er en del over 50%. Litt «skremmende» hvor høy den egentlig da er i forhold til mcap. Selv om kursen da bør gå en del ved en slik melding.

Frem til den tid er det viktig å ha beina planta på jorda, selv om at ser veldig lovende ut!

Jeg husker for ikke lenge siden da FiloD og Sørlendingen nevnte mulig emisjon på 50 kr ved innvilget pf2. Da var det mange som ikke kjente caset PCIB som prøvde å latterliggjøre dette (kursen var vel da rundt 20kr). Hører ikke så mye fra de nå. En mld om det jeg nevner ovenfor bør vel løfte kursen til tresifret. Og fortsatt da er den ekstremt underpriset.

2018 kan bli enda mer spennende enn 2017 sitat COE, Per W.
Innlegg av: Snøffelen (04.02.18 09:51 ), lest 7705 ganger
Endret: 04.02.18 10:07

"Jeg husker for ikke lenge siden da FiloD og Sørlendingen nevnte mulig emisjon på 50 kr ved innvilget pf2. Da var det mange som ikke kjente caset PCIB som prøvde å latterliggjøre dette (kursen var vel da rundt 20kr)."

Så fikk vi mulighet for en Accelerated Approval Pathway ved interim analyse, og da er jo selvsagt 50 kroner latterlig billig.
50 kroner var nok uansett ment som en absolutt nedre grense.
Jeg tenker at når ting faller på plass er nok den bunnen hevet til 150 kroner.
Innlegg av: Helliuhell (04.02.18 10:28 ), lest 7616 ganger

Når det gjelder AA synes jeg det er litt "rotete" fremstilt, og jeg er litt usikker på om Per egentlig gjorde det klarere i sin podcast. Her er det vel kanskje uansett Olivercana i PCIB som kjører samtalene med myndighetene (?)
Pivotal fase 2 er på sett og vis en accellerert adgang til markedet. Dette er vel også det uttrykket Per brker.
Mens AA er jo en fast track til markedet først og fremst gjennom utformingen av studiet med surrogatendepunkt og færrest mulig pasienter - slik jeg leser FDA og AA programmet. Hvis dette er tilfelle har PCIB allerede fått AA, selv før Enhance studien er ferdig. Og da vil en godkjenning basert på interimresultater være det beste mulige utfallet innen et godkjent AA-løp. Tipper at mange med AA ikke har fått avlesning på interimresultater. Men her er det mange mer kompetente på forumet som kan korrigere meg:-)
Innlegg av: nextmove (04.02.18 10:54 ), lest 7563 ganger

Helliuhell,

Om vi holder oss til de regulatoriske privilegiene (incentivordningene) som FDA opererer med, presenterer FDA disse slik på sitt nettsted:

https://www.fda.gov/ForPatients/Approvals/Fast/default.htm

De tre førstnevnte programmene har som formål å bringe legemidler raskere til markedet. Delvis overlapper de hverandre med hensyn til "opptakskriterier", og det er også slik at ingen av dem utelukker deltakelse i ett av de andre programmene.

Når det gjelder Priority Review ligger privilegiet i at produkteier får en garanti for maksimal saksbehandlingstid for review-prosessen før endelig godkjenning.
Innlegg av: Snøffelen (04.02.18 11:09 ), lest 7543 ganger
Endret: 04.02.18 11:12

Helliuhell, du har rett i at det er forvirrende, og sliter av og til selv med å sortere.

Pivotal fase 2, er selvsagt et akselerert løp i forhold til en regulær fase 2 (effekt) fulgt av en fase 3 (validering av effekt og safety).

AA er derfor en «pathway» til godkjennelse, altså en Accelerated Approval Pathway i forhold til en Regular Approval Pathway. Og grunnen til at den går raskere er jo at man kan bruke surrogat-endepunkter i stedet for harde endepunkter.

Som forklart før så er harde endepunkter Overall Survival (når pasientene dør UANSETT årsak) og hvordan pasienten fungerer og føler seg.

Surrogat-endepunkter avlesninger som med svært stor sannsynlighet kan predikere (forutsi) forbedring i harde endepunkter. Det finnes mange meninger om hva som kan være surrogat-endepunkter, men det er en stor fordel at de er validerte, og beskrevet i guidelines, som ORR, CR og PFS. Se tabell 1A i denne guidelinen

https://www.fda.gov/downloads/Drugs/Guidances/ucm071590.pdf

Slik jeg forstår dette så har PCIB fått «the pathway», dvs de gå gå AA-stien i stedet for RA-stien. Approvalen får de ved avlesning på interim analyse om for eksempel ORR eller CR er er på et gitt nivå, eller en slags helhetsvurdering av dataene. Det kan jo også være QoL-benfits, eks drenering av gallegang kan gi mindre forgiftning osv.

Når du skriver at «accelerated approval er en fast track til markedet» så kan det «add to the confusion», fordi i expedited programs så er det 3 stk designations; Fast Track, Breakthrough Therapy Designation og Priority Review og 1 stykk pahtway, accelerated approval.

Kort sagt gir FT ekstra hjelp i prosessene, akkurat som BTD, men krever ikke harde kliniske bevis for å få det (BTD krever det og gir hjelp i prosessen av "senior management"), mens Priority review gir en hurtigere behandling av NDAen (new drug application) hos myndighetene.
Og da fra 12 ned til 8 mnd for NMEs (new medical entities) og fra 10 til 6 mnd for indikasjonsutvidelser eller sNDAs (som for eksempel Cysview for surveilance).

De 3 stykk designations (FT, BTD PR) og 1 stykk approval pathway (AA) kan du lese om i guidelinen for "expedited programs:

https://www.fda.gov/downloads/Drugs/Guidances/UCM358301.pdf
Innlegg av: Helliuhell (04.02.18 11:30 ), lest 7490 ganger

Takker for gode presiseringer:-)

Men da er du altså enig Snøffelen i tolkningen om at PCIB har fått AA-løp godkjent.

De AA-selskapene du tidligere gikk gjennom
- hvorav 9 av 10 fikk markedsadgang - hadde da fått godkjent AA-løp (innpass i AA programmet), men hadde ikke nødvendigvis fått godkjenning basert på interimsresultater. Right?
Innlegg av: TyrionIV (04.02.18 16:11 ), lest 7044 ganger

AA blir ikke godkjent/innvilget før interim-resultater foreligger.. Dersom en foreløpig avlesning på interim er så gode og overbevisende ift nåværende behandling at de anser det for svært sannsynlig at sluttresultatet av den pivotale fase 2 vil vise at behandlingen fungerer, så vil AA bli innvilget og da er det klart for løpet mot markedet og markedsføring.
Så nå er det vel diskusjoner om hva som er godt nok for å innvilge en AA (og CMA i Europa).. Tror ikke dette er et "løp" som må godkjennes i forkant -- alle kan vel søke AA ved veldig overbevisende interim-avlesninger -- men det er lurt å diskutere hva som er godt nok på forhånd både med europeiske og amerikanske helsemyndigheter, slik at man kan lage et studie som legger opp til at interim-avlesninger tilfredsstiller disse kravene for å innvilge CMA/AA ved avlesning..

Det vil vel si at Pcib planlegger for og lager et pivotalt fase2-studie som optimaliserer muligheten for å få en rask vei til markedet gjennom å få innvilget AA/CMA ved interim-avlesninger.
Innlegg av: nextmove (04.02.18 11:37 ), lest 7471 ganger

Til samme spørsmålet viser jeg også til http://www.appliedclinicaltrialsonline.com/fda-s-expedited-review-process-need-speed

Her heter det bl.a:

"Unlike the other expedited review processes discussed in this article, there is no formal application process for designating a product for development through the Accelerated Approval pathway. Drug sponsors that decide to pursue this pathway meet with the FDA early in drug development and agree on the following criteria:

The unmet need that exists in the patient population being studied

The surrogate endpoints that will be assessed

The magnitude of benefit that must be observed using the agreed-upon surrogate endpoint

Post-marketing commitments

In controlled randomized trials, the FDA and the sponsor could also agree that an interim analysis of data using an endpoint such as progression-free survival (PFS) is required. If sufficient efficacy is observed during interim analysis, Accelerated Approval could be granted or the FDA could decide that a trial should be completed using a traditional clinical endpoint, for conversion to full approval. For Accelerated Approval using surrogate endpoints, drug sponsors are required to perform Phase IV confirmatory trials and post-marketing studies to verify the predicted clinical benefit. If clinical benefit is shown, the drug receives traditional full approval; however, if no clinical benefit is shown, the drug is subject to expedited withdrawal and required to be immediately removed from the market."
Innlegg av: nike (04.02.18 11:44 ), lest 7436 ganger

nextmove

Finar at du limte inn dette, som var særs oppklarende for meg, både om hva som nå diskuteres for å oppnå AA og CMA (og som man forhåpentligvis er svært nær ved å avklare), og regelverket videre.
Innlegg av: Helliuhell (04.02.18 11:50 ), lest 7420 ganger

Flott Nextmove.

Og dette underbygger bare det jeg mener om at avlesning basert på interimresultater er en ekstra mulighet til tidlige godkjenning innenfor AA-løpet for særlige effektive behandlinger.
Innlegg av: Snøffelen (04.02.18 12:28 ), lest 7370 ganger
Endret: 04.02.18 12:29

Bra link nextmove, som gir et godt bilde på hvor PCI Biotech står i prosessen med Amphinex for GGK.

Angående følgende:
" if no clinical benefit is shown, the drug is subject to expedited withdrawal and required to be immediately removed from the market."

Kun en gang i historien har et produkt som har fått Accelerated Approval måtte trekke tilbake produktet. Og det var etter 3 større randomiserte studier viste null effekt, og dessuten adskillig mer bivirkninger. Da hadde produktet forøvrig "feilaktig" vært på markedet i nesten

Trukket tilbake i november 2011:

https://kce.fgov.be/en/news/fda-withdraws-accelerated-approval-of-bevacizumab-for-the-treatment-of-metastatic-breast-cancer

"In November 2011, after hearing the industry, FDA’s Commissioner decided, based on the available evidence, to withdraw the previously granted accelerated approval of bevacizumab (Avastin®) for the treatment of metastatic breast cancer. This withdrawal came after FDA had in February 2008 granted an accelerated approval for bevacizumab on the basis of the results of the E2100 study"

Da hadde bevacizumab (Avastin®) vært på markedet i nesten 3,5 år og håvet inn penger på metastatic breast cancer.

Nå var det kanskje ingen krise for Avastin uansett, for produktet solgte likevel for nesten 60 milliarder kroner i 2015.

https://www.fiercepharma.com/special-report/6-avastin

"Blemmen" fra Roche var nok at de i sin life-cycle-management av bevacizumab valgte en indikasjon de ikke burde satset på (men de har jo opplagt valgt mange riktige).

Sett i lys av hva vi vet om den regulatoriske ståa til gallegang, klargjøringen fra nextmove, sannsynligheten for en withdrawal ved innvilget AA, de utrolig gode effektdataene både på pasientnivå og lessjonsnivå, den gode sikkerhetsprofilen og ikke minst at indikasjonsvalget til PCIB er som håndi hanske mtp teknologien ser dette svært lyst ut.
Innlegg av: nextmove (04.02.18 13:03 ), lest 7284 ganger

Godt folk,

etter at vi nå i halvannen måned har dissekert børsmeldinga fra 20. desember og endevendt konkurransebildet, kan jeg ikke forstå annet enn at utsiktene ser særdeles lovende ut.

Det gjeveste er at vi nå neppe må vente lenge før siste etappe i den kliniske utprøvinga er i gang. Da er også finansieringsløsning avgjort og på plass.

Derfor er jeg nå forberedt på nye doblinger. Har vært med på tre så langt og skal "tåle" mange flere - og dét bare på Amphinex for gallegangskreft.
Innlegg av: stifinner (04.02.18 13:21 ), lest 7250 ganger

Ja, nextmove, og snøffelen, det har gått bra helt siden vi kjøpte på 5-6 og 7-tallet, og jeg er sikker på at dette once in a lifetime-eventyret vil fortsette.
2018 vil, i sannhet, bli spennende!
Innlegg av: TyrionIV (04.02.18 16:17 ), lest 7038 ganger

Helliuhell:

AA blir ikke godkjent/innvilget før interim-resultater foreligger.. Dersom en foreløpig avlesning på interim er så gode og overbevisende ift nåværende behandling at de anser det for svært sannsynlig at sluttresultatet av den pivotale fase 2 vil vise at behandlingen fungerer, så vil AA bli innvilget og da er det klart for løpet mot markedet og markedsføring.

Så nå er det vel diskusjoner om hva som er godt nok for å innvilge en AA (og CMA i Europa).. Tror ikke dette er et "løp" som må godkjennes i forkant -- alle kan vel søke AA ved veldig overbevisende interim-avlesninger -- men det er lurt å diskutere hva som er godt nok på forhånd både med europeiske og amerikanske helsemyndigheter, slik at man kan lage et studie som legger opp til at interim-avlesninger tilfredsstiller disse kravene for å innvilge CMA/AA ved avlesning..

Det vil vel si at Pcib planlegger for og lager et pivotalt fase2-studie som optimaliserer muligheten for å få en rask vei til markedet gjennom å få innvilget AA/CMA ved interim-avlesninger.
Innlegg av: illuminati (04.02.18 16:29 ), lest 7003 ganger

nextmove,

En riktig god søndag til deg nextmove, og takk for meget informative innlegg.

Det er vanskelig og ikke bli bitt av viruset som råder blant aksjonærene i PCIB, men den flerdoblingen du forventer er vel avhenging av at aggressiviteten på viruset øker slik at flere enn eksisterende aksjonærer blir smittet.

Hvordan ser du for deg aksjekursen for de to alternativene du stipulerer for finansiering av siste etappe.
Innlegg av: FiloD (04.02.18 16:55 ), lest 6977 ganger
Endret: 04.02.18 16:57

At appetitten på mRNA er høj, er helt til å forstå.

Jeg vil opfordre alle til å lytte til den siste podcast fra Radium https://soundcloud.com/user-972208711/episode-37

Her forklarer Einarsson om bremsen og gassen i immunologisk onkologi.
Veldig mye forskning i dag omhandler hvordan man med forskjellige CPI (Chekpoint inhibitorer), kan unngå at krefcellen kan sette en stopper for at denne blir angrepet av f.eks av T-celler, kemoterapi etc.

Kreftcellen er jo en snu fanden, så den danner også resistens når den finner ut av at de forskjellige CPI og vira som banker på døra, bare forsøker å lure den.

Det er her PCI blir helt genial.
Fimaporfin banker ikke på døra, cellen lukker selv fimapofin inn, via endocomet. Og når det røde lys kommer, og den troyanske hest åpner seg, blir cellen angrepet helt uten at den kan finne ut av hva som hendte, fordi det jo ikke var noen som banket på døra.

Med dette så unngår man at cellen kan danne resistes, fordi den ikke har benytte noen form for chekke system, endosomet blir bare lukket inn, fordi cellen føler at den har kontroll på endosomet og indholdet heri.

Bla derfor er mRNA, DNA og CRISPERcas9 så veldig hott, og vil fungerer helt perfekt sammen med fimaporfin.

Disclamer: Sådann vil PCI fungere i lokale tumorer, om kreft cellerne skaper resistens ved systemisk effekt vet jeg ikke. Dette vil vi finne ut av hvist det viser seg gode effekter ved fimaVacc.
Innlegg av: nextmove (04.02.18 17:10 ), lest 6944 ganger

Det samme til deg, illuminati. Jeg skal være ytterst forsiktig med å dele tanker om kursutvikling - i hvert fall her inne:-).

Men først, banalt nok; jeg tror i og for seg at valg av finansieringsløsning - på lang sikt - ikke har nevneverdig betydning. Det kan argumenteres for at dersom PCIB sjøl tar kostnaden med den avsluttende kliniske utprøvinga og hele prosessen fram til markedsgodkjenning, jo bedre avtale kan en få med den partneren som skal markedsføre og selge produktet (i EEA, USA - og kanskje innenfor PMDAs (Japan) regulatoriske jurisdiksjon). Da måtte styret benytte emisjonsfullmakten før pivotal fase 2 starter.

Jeg legger i dette scenariet til grunn at den/de nye aksjonær(ene) som emisjonen rettes mot, vil måtte betale et betydelig premium, altså godt over den kursen som måtte gjelde ETTER at det er gitt endelig klarsignal for pivotal fase 2. Da er det naturlig å tenke seg at børskurs i første omgang vil "løfte seg" opp på emisjonskursnivå.

For det tilfelle at styret velger å utlisensiere Amphinex for gallegangskreft så snart klarsignalet foreligger, vil for det første up-front-beløpet påvirke kursen - deretter milepælsutbetalingene som kommer fram til markedsadgang (og muligens videre etter salgstall). Med andre ord er det mye som taler for at kursutviklinga vil komme langt raskere, og bli brattere, ved dette alternativet.

NB! Det finnes også kombinasjonsalternativer (ref. Genmab), og det kan tenkes at en utlisensieringsavtale kan komme til å omfatte opsjoner på utvikling både for andre geografiske markeder - og for andre indikasjoner.

Innlegg av: Helliuhell (04.02.18 17:22 ), lest 6911 ganger

"AA blir ikke godkjent/innvilget før interim-resultater foreligger.."

Tyrion, det er nettopp denne forvirringen jeg håper å rydde opp i, i denne tråden. På sett og vis har du rett, men det er ikke et fullstendig svar. Les hele innlegget mitt her:-)

Snøffelen snakker selv (et lite stykke ned) i denne tråden:
http://forum.hegnar.no/thread.asp?id=2421470
om at 90 pst av de som får AA blir godkjent. Dvs etter det jeg nå skjønner, 90 pst av de som har fått AA pathway blir godkjent. Dette var litt av mitt utganspunkt for å "blir enige" om PCIB har fått AA eller ikke.

Nå har vi denne tråden etter det jeg forstår etablert at de har fått AA (pathway), og i talemåte vil det si at når man har kommet inn under FDAs Accelerated Approval Program, så har man fått innvilget AA patway (noen sier fremdeles bare AA om dette også).

Endelig (accelerated) approval foreligger selvsagt når studien er avsluttet, eller ved interimsresultater.

Dernest mener jeg at denne tråden, jf Nextmove sin link, viser at noen -ikke alle - som faller inn under AA patway kan få mulighet for godkjennelse basert på interimsresultater. Dette avhenger sikkert på av både effekter, alvorlighetsgrad for sykdom og eksistrende godkjent behandling mv (men tilsier i mine øyne enda større sannsynlighet for approval, da FDA viser at de er keen på å få dette særskilt raskt på markedet)

SÅ tilbake til LOA. Gitt at at snøffelens (skudd fra hofta) om at 9 av 10 som har fått AA pathway blir godkjent er noenlunde riktig, og at det i noen tilfeller gis mulighet for godkjenning på interimsresultater, hva er da LOA per nå. Follow me?

HA en fin søndagskveld.
Innlegg av: TyrionIV (04.02.18 20:26 ), lest 6558 ganger
Endret: 04.02.18 20:33

Nei, de diskuterer med Fda og Ema hva som skal til for å få AA/CMA..

De har (så godt som) fått innvilget pivotal fase 2 og nå ønsker de å finne ut og bli enige med helsemyndigheter om hva som er tilstrekkelige resultater for å få AA..

AA pathway har jeg aldri hørt om -- er dette noe som finnes?
MEN det går an å diskutere hva som skal til for innfri kravene som Ema/Fda setter for å innvilge AA..

--> OG det er ekstremt positivt at dette diskuteres for det betyr at helsemyndighetene også ser på behandlingens foreløpige resultater som såpass spennende/oppmuntrende at de anser det som rimelig å anta at denne behandlingen kan nå fram og de ønsker å legge til rette fot at den da kommer ut på markedet så fort som mulig..

(Snøffelen snakker om 9 av 10 som får innvilget AA - punktum.. AA blir innvilget på veldig gode og entydige foreløpige resultater og ikke før et studie starter..)

Det er min oppfatning av hvor vi er.. Vet ikke hvor mye bedre jeg kan forklare dette, så om ikke du forstår eller er uenig med dette, så tror jeg ikke jeg kan hjelpe deg mer..
Innlegg av: riskypick (04.02.18 18:50 ), lest 6746 ganger

Veldig bra PCIB tråd igjen. Jeg mener HO forumet er i stor grad skyld i den økte interessen for caset og økt aksjekurs(helt tilbake til bunnivået på 4-5kr).

Det har hele tiden vært fint å følge oppdateringene fra Snøffelen,nextmove og filoD.
Det er fler,men disse har hjulpet meg mest

Det mest nærliggende å vente på nå er en eventuell bekreftelse på AA på tumorrespons i avsluttende fase for gallegang. Får vi den vil PCIB rykke opp minst en divisjon i farmaverden og mcap.
Dette må de vel snart ha tværet nok om nå? Burde være avklart ila q1. Også får vi svar på gjentagende behandling i mars/april. To spennende begivenheter.
Innlegg av: gepard1 (04.02.18 19:13 ), lest 6722 ganger
Endret: 04.02.18 19:35

I siste Podcast med PW sa han at vi snart kunne forvente fimaVacc(kreftvaksine) nyheter/resultater, og at vi saagar skulle faa to runder med det, foer de endelige resultatene foreligger.

Vi tar en GenMab I loepet av aaret. Just wait and see;-))
Innlegg av: Helliuhell (04.02.18 21:05 ), lest 6499 ganger
Endret: 04.02.18 21:06

Tyrion, Vet ikke hvem som hjelper hvem her, men vær så snill å les hele denne tråden inklusive snøffelens innlegg over om AA pathway.

...
Sitatet fra snøffelen "Jeg har ingen oversikt, men det er helt sikkert en solid prosent av de som får AA som blir godkjent........Skyter fra hofta nå med fare for skivebom, men magefølelsen er at 90% + AA ender opp med markedsføringstillatelse. Men skal grave i materien, og det kan sikkert andre også gjøre."
Her snakker man om AA pathway, for av de som får endelig AA er det jo naturligvis 100 pst som får markedsgodkjenning.

Beklager snøffelen at jeg graver fram gamle sitater:-)
Innlegg av: Snøffelen (04.02.18 21:14 ), lest 6495 ganger

Ikke no problem, det gjør jeg stadig vekk, vi får stå for det vi har sagt, på godt og vondt.
Syns uansett det er viktig å dokumentere det man sier, og hvis man kommer med en udokumentert påstand skal det tydeliggjøres at det er akkurat det.
Innlegg av: nextmove (04.02.18 21:46 ), lest 6413 ganger
Endret: 15.04.18 21:12

Fin den, FiloD:

"Det er her PCI blir helt genial.

Fimaporfin banker ikke på døra, cellen lukker selv fimaporfin inn, via endocomet. Og når det røde lys kommer, og den trojanske hest slipper inn, blir cellen angrepet helt uten at den kan finne ut av hva som hendte, fordi det jo ikke var noen som banket på døra. 

Med dette så unngår man at cellen kan danne resistes, fordi den ikke har benytte noen form for chekke system, endosomet blir bare lukket inn, fordi cellen føler at den har kontroll på endosomet og indholdet heri."

Men hva hjelper det om kreftcella er en slu fa'en når PCI-teknologien er mye smartere?

Som gammel raddis vil jeg si det slik: Vi befinner oss i en førrevolusjonær fase, og vi er væpna til tennene med trojanske hester. (Husk at Dr. Trojan ved universitetsklinikken i Frankfurt er en av våre medsammensvorne.)
Innlegg av: SafeInvest (15.04.18 11:52 ), lest 5687 ganger

Det forskes mye på leveringsteknologi med avanserte metoder, men Pcib kan sitte på svaret og er snart i gang med kliniske forsøk.
Blir spennende å se hva som kommer til å trigge bud/partneravtale fra BP, Vacc, Nac eller Chem.

http://news.mit.edu/2017/bio-inspired-approach-rna-delivery-0920

«Commercial success of large volume biologics hinges on overcoming the major challenges they pose: they are hard for patients to take, hard to make, and they are costly, with drug administration among the major factors driving up costs. New, more advanced drug delivery technology can circumvent many of these problems if incorporated at early stages of drug development to create combination products that can impact outcomes positively. Biologics, when combined with these patient-centric delivery devices, hold promise of improved outcomes, lower cost and greater commercial success.»

https://www.americanpharmaceuticalreview.com/Featured-Articles/345540-Opportunities-and-Challenges-in-Biologic-Drug-Delivery/
Innlegg av: gepard1 (15.04.18 16:26 ), lest 5493 ganger

Minst to forretningsomraader vil lykkes. Kanskje alle tre.

Hva PCIB har rapportert saa langt, tyder paa det. (saafremt de snakker sant)
Innlegg av: nextmove (15.04.18 17:53 ), lest 5421 ganger
Endret: 15.04.18 17:55

gepard1,

du skriver: "... (saafremt de snakker sant)". Hvilken insinuasjon! Hva får deg på slike tanker?

Ellers er jeg uenig med deg i den forstand at delvis suksess er det minst sannsynlige. Her blir det suksess på alle de tre produktområdene eller total fiasko. Teknologien / leveringsmekanismen er den samme. Glimrende kliniske resultater fra gallegangsstudien og tidlige tegn på det samme i vaksinestudien tyder på at vi kan utelukke complete failure. Da gjenstår suksess over hele linja. Hvorfor har den uavslørte farmakjempen stadig villet gå videre i sine prekliniske studier? Og hvorfor er både Rxi, BioNTech og EtheRNA i gang med tilsvarende forskning.

Bøhn vil vise seg å ha rett; "Vi vil lykkes". Han tok ingen forbehold.
Innlegg av: Fru.Pedersen (15.04.18 18:43 ), lest 5311 ganger

BioNTech har en vanvittig pipeline på gang.
Kan komme nyheter herfra nårsomhelst.

Skjønner ikke helt dem som tør stå på utsiden når vi kan forvente nyheter innen alle grener innen kort tid (kort tid = 0-6 mnd)

Pipeline
https://biontech.de/pipeline-patients/
Innlegg av: Kappa3278 (15.04.18 19:30 ), lest 5172 ganger

Fru P. Hva har dette med pcib å gjøre?
Innlegg av: SafeInvest (15.04.18 19:40 ), lest 5129 ganger
Endret: 15.04.18 20:44

Kappa,

PCI Biotech and BioNTech initiates preclinical research collaboration
Oslo, 1 September 2016 – PCI Biotech (OSE: PCIB), a cancer focused biopharmaceutical company, and BioNTech AG, a fully integrated biotechnology company developing individualized cancer immunotherapies, today announced that they are initiating a preclinical research collaboration involving the University of Zurich.

The partnership is governed by a preclinical research collaboration agreement. In brief, the preclinical research collaboration will evaluate technology compatibility and synergy based on in vivo studies performed by the University of Zurich. The companies will evaluate results achieved from this research collaboration and then explore the potential for a further partnership. PCI Biotech has already a collaboration agreement with the University of Zurich and the research is funded through the existing agreement.

Per Walday, CEO of PCI Biotech, said: “I’m very pleased to announce another research agreement in the field of nucleic acid therapeutics. We believe that the PCI technology has the potential to play a role in the realisation of several new therapeutic modalities. We look forward to explore synergies with BioNTech’s pioneering disruptive technologies.”

http://pcibiotech.no/pci-biotech-and-biontech-initiates-preclinical-research-collaboration/
Innlegg av: gepard1 (15.04.18 19:38 ), lest 5124 ganger
Endret: 15.04.18 19:39

Nextmove.

Har ingen andre grunner til aa skrive noe slikt, bortsett fra at det har skjedd foer i historien.

Jeg har satset mye penger paa suksess, og tror paa det. Men menneskenaturen er snaal. Man lurer alltid paa om noe kan gaa galt, og om alt er sant;-))

Men som jeg har skrevet uttallige ganger. Med Resultatene PCIB har meldt de siste 18 maanedene, er det vanskelig og se at i det hele tatt kan gaa galt. Vaar leveringsteknologi virker. Thats it;-))
Innlegg av: aksjeNuben (15.04.18 19:40 ), lest 5127 ganger

Kappa

fimaNAC

BioNTech
• Initiated Q3 2016. German biotech company developing individualised cancer immunotherapies
• Clinical programmes in melanoma, head & neck, breast, ovarian and pancreatic cancer

Side 16 på link

http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2018/03/PCI-Biotech-Full-Year-2017-Presentation.pdf
Innlegg av: SafeInvest (15.04.18 19:44 ), lest 5111 ganger
Endret: 15.04.18 20:24

Som dere ser av linken til Fru.P, BioNTech satser hardt på mRNA!

Jo lengre tid det går før bud kommer, jo høyere blir budet....
Innlegg av: gepard1 (15.04.18 19:53 ), lest 5066 ganger

Vaar leveringsteknologi er i ferd med og revulosjonere verdens kreftbehandling. Annerkjennelse for dette vil snart foreligge, og PCIB's verdi vil passere 50 millarder kr. i 2019.
Innlegg av: fabian2 (15.04.18 20:21 ), lest 5014 ganger

Ja , da er det bare 20 måneder igjen ----til det kryr av halvmilliardærer her på HO :)
Innlegg av: gepard1 (15.04.18 22:12 ), lest 4805 ganger
Endret: 15.04.18 22:14

Naar det i loepet av aaret blir klart at vaar leveringsteknologi fungerer, og markedet forstaar at det kan hentes ut ett eller annet sted mellom 10 og 50 forskjellige medisiner, vel............

Hva er verdien av det? Bare med fimaChem er det enkelt og skape rundt 10 nye medisiner som fungerer bedre enn dagens. Vaer forbredt paa en saftig kurseksplosjon i loepet av aaret.
Innlegg av: SafeInvest (15.04.18 22:33 ), lest 4731 ganger

Få du rett Geparden, så skal jeg reise til Skottland og kjøpe en tønne whisky til deg.
Innlegg av: fabian2 (15.04.18 22:57 ), lest 4672 ganger

Melder meg på den reisen ,SafeInvest , da blir det to tønner til Geparden :)
Innlegg av: gepard1 (15.04.18 23:01 ), lest 4665 ganger
Endret: 15.04.18 23:07

Safeinvest

Vel, nextmove som har vist han er en av de mest kunnskapsrike paa PCIB traadene, er sikker paa at alt PCIB har meldt holder vann, saa gjoer deg klar;-)) Ser frem imot det;-))

Ok, fabian;-))

Man skal ikke selge skinnet foer osv. Men resultatene som er meldt saa langt, virker og vaere fantastisk gode, i tillegg til at de regulatoriske myndighetene allerede har innvilget oss baade det ene og det andre. Derfor blir vanskeligere og vanskeligere og ikke vaere superopptimist;-))

Skeptismen, begynner for alvor og slippe taket.
Innlegg av: fabian2 (16.04.18 00:12 ), lest 4574 ganger

....Edradour
Innlegg av: nextmove (16.04.18 00:15 ), lest 4540 ganger

Pitlochry?
Innlegg av: fabian2 (16.04.18 00:19 ), lest 4544 ganger

Ja , helt spesiell , Skottlands minste
Innlegg av: SafeInvest (17.04.18 10:31 ), lest 4204 ganger
Endret: 17.04.18 10:39

Litt om BioNtech fra Vaccibody sin CMD.

http://www.vaccibody.com/wp-content/uploads/2018/04/180403VaccibodyCapitalMarketsDay.pdf

Fra side 7:

''Deals, fundings and collaborations in the neoantigen field''

Her er kanskje forklaringen på hvorfor BioNtech har kontaktet Pcib.

Side 18:

''Strong, dominantly CD8+ T cell response to neoepitopes where peptide and RNA vaccines have been shown to be less efficient''

Lykkes Pcib innenfor fimaNac så er det lov å leke med kursmålene til Geparden!
Et stort felt hvor delivery tydeligvis er hovedutfordringen. Og lille Pcib sitter muligens med nøkkelen til suksess....

''2017 var spennende, men 2018 kan bli enda mer spennende!'' Per Walday
Innlegg av: gepard1 (17.04.18 12:22 ), lest 4015 ganger
Endret: 17.04.18 12:36

Dagens partnere;

Fimanac;
Topp 10 BP
Etherna
Biontech
RxI

FimaVacc;
Ultimovacs

FimaChem;
Paa gang.

Alle vil ganske sikkert endre sine avtaler til klinisk testeing i loepet av aaret. Det boer foelge med litt penger naar saa skjer.

SkaL se at en av de loeser kreftgaaten ved hjelp av vaar leveringsteknologi. De har testet en stund, slik at vi kan vaere naerme.
Innlegg av: Snøffelen (20.04.18 19:40 ), lest 3790 ganger

Har hørt litt på Radium episode 43 som handler om Vaccibody, og hvor Agnete Brunsvik Fredriksen og Martin Bonde snakker ut. Jeg synes det som sies fra 9:40 til 10:40 om Vaccibody sin kreftvaksine er svært interessant for PCIB:

"Hva er bakgrunnen for at dere kjører studien i Tyskland?
Det er jo et helt nytt konsept, vi har jo har jo konkurrenter, men veldig få. Og en av de aller først som gikk ned den veien her med å prøve å karakterisere mutasjoner, neoantigener, og lage en vaksine for det er et tysk selskap som heter BioNTech, som er tysk. Og det at myndighetene har vært eksponert for denne ideen og tanken før er jo en veldig viktig parameter, i tillegg til de kliniske senterne. At det er noen som har stor ekspertise og som har tilgang til mange pasienter og erfaring med å kjøre den type studier og en interesse for neoantigener. Så alle disse sentrene vi har valgt å jobbe med har en spesiell interesse og tro på neoantigen-konseptet.
Så de er en type Key Opinon Leaders innenfor dette feltet? Ja absolutt! Vi er veldig stolt av å få lov til å jobbe med de, det gir oss mye."

I den sammenheng så er det greit å vite at Per Walday mener at PCI kan gjøre det samme som Vaccibody gjør.

Regner med at det er fimaNAC og samarbeidet med BioNTech og deres individualiserte mRNA kreftvaksine Per Walday har i tankene.

Innlegg av: Otard (20.04.18 20:04 ), lest 3731 ganger

Jeg tror det er flere bindinger mellom disse firmaene en vi er i stand til å tenke oss.

Våren og sommeren blir varm og god:)
Innlegg av: Krosta (21.04.18 12:16 ), lest 3423 ganger

Snøffelen.
Jeg bruker din egen tråd til å overrekke en beskjed fra "det nye moderne" HO-forumet til deg. Det er noen som savner deg!

"Kan du hilse den gamle grinebiteren og be han pelle seg hit rimelig kjapt. Det må være mulig å følge litt med i tiden og fornye seg? :)

Kjekt at han fortsatt er med!" (Medisinmannen).
Innlegg av: Snøffelen (21.04.18 12:49 ), lest 3400 ganger

He he, Medisinmannen er en bra mann, kanskje ikke den mest diplomatiske, men alltid på sak, og kunnskapsrik. Aldri noe fjas.

Enn så lenge så skriver jeg her på gamle forumet. Hva det blir når/hvis det legges ned her får jeg ta når den tid kommer. Om det blir nytt HO-forum, Tekinvestor, Shareville, nothing eller noe annet vet jeg ikke.

Hender selvsagt at jeg er innom nye HO-forumet og leser litt.
Innlegg av: SafeInvest (10.06.18 17:13 ), lest 2998 ganger
Endret: 10.06.18 20:38

God tråd som fortjener å hentes frem når det nærmer seg forlengelse av fimaNac avtalen.

Pcib står med begg beina innenfor et av farma-bransjens hot spots!
Innlegg av: gepard1 (10.06.18 21:45 ), lest 2721 ganger

Tegner vaar topp 10 BP klinisk avtale med upfront payment, vil det komme ett skred med nye avtaler fra samme bransje. Biontech og RxI er antakeligvis de neste paa listen til og tegne klinisk avtale med upfront payment.

Forhaapentligvis faar vi en partner som betaler upfront payment for IGGk medisinen ogsaa.

Og det kan bli ett roesj med nye avtaler etter at kreftvaksine resultatene er lagt frem.

Noen som sa GenMab?
Innlegg av: Andor (10.06.18 22:35 ), lest 2609 ganger
Endret: 10.06.18 22:40

Vi snakker om og ta en Novo om alt slår til.Børsverdi over 600 milliarder Danske.
Innlegg av: gepard1 (10.06.18 22:48 ), lest 2583 ganger
Endret: 11.06.18 00:14

Vi faar krysse fingrene. Slaar ikke topp BP topp 10 til, maa vi vente paa IGGk som er neste ut.

Men helt helvete vil og kan det uansett ikke bli, siden vi allerede er innvilget P2 for IGGk.

Men slaar alt til, vel...........ikke umulig paa sikt. Bortsett fra at vil antakeligvis blir kjoept opp i god tid foer kursen naar saa hoeyt.

Vi har ikke mottatt resultater fra fimaNac saa langt. slik at det er vanskelig og si, men vi har hoert paa podcastene og lest her paa PCIB forumet, at skal man faa litt stoerre molekyler inn i cellene, er man avhengig av vaar leveringsteknologi. I tillegg har vi RxI's beroemte uttalelse om at vaar leveringsteknologi vil bli significant for deres bransje........

Og Snoeffelen har gitt oss noen eksempler tidligere paa at leveringsteknologi er i vinden, og at minst ett selskap allerede er kjoept opp.

Uansett, vi kan motta svar fra vaar topp 10 BP partner naar som helst.
Innlegg av: oxion (11.06.18 13:04 ), lest 2202 ganger

vi vet jo at pcib får AA.
når meldingen kommer smeller det rett opp.
hvorfor er noen interesser i å selge nå ???
vi kan fort se en dobling i kurs på kort tid nå..
Innlegg av: Snøffelen (11.06.18 15:01 ), lest 2089 ganger

Nok en stor avtale på mRNA og kreftvaksine, postet for en time siden på Endpoint News.

https://endpts.com/sanofi-builds-on-mrna-alliances-with-an-850m-pact-for-ron-renauds-translate-bio/

Avtalen er på 850 mill$ med 45 mill$ i up front.

Følgende kommentar er grei å ha med seg.

"The whole notion about mRNA in this field rests on the idea that new therapies can deliver the nucleotide sequence encoding a protein that can guard against a pathogen."

Eller sagt på godt norsk, skal potensialet i mRNA kreftvaksine bli forløst så må man faktisk kunne levere makromolekylet.

Det er god grunn til å tro at BioNTech, de ledende på mRNA kreftvaksine klarer det, vha PCI Biotech sin leveringsteknologi.

Avtalen vil bli deretter.
Innlegg av: columna (11.06.18 15:11 ), lest 2030 ganger

Se der ja, Snøffelen!

Jeg fant litt kr. under madrassen..så kanskje det hadde vært lurt å kjøpt litt mer aksjer, Snøffelen?

:)
Innlegg av: FiloD (11.06.18 15:14 ), lest 2015 ganger

Flott avtale Snøffelen

Avtalen er på 850 mill$ med 45 mill$ i up front.

Og på niveau med hva man kan forvente med disse avtaler.

Når man også vet at Big Pharma bruker 500 mill$ plus på leveringsteknologi til deres vaccine, så ser det unektelig interssant ut for Pcib.

Levering er nøglen, og det vet alle.
Innlegg av: Andor (11.06.18 15:23 ), lest 1988 ganger

Snøffelen.

Det er god grunn til å tro at BioNTech, de ledende på mRNA kreftvaksine klarer det, vha PCI Biotech sin leveringsteknologi.

Mener du her via PCI sin leveringsteknologi?
Innlegg av: gepard1 (11.06.18 15:51 ), lest 1922 ganger

Naar man leser hva dere skriver, kan det se ut som det er ett kapploep om og skaffe seg den beste leveringsteknologien. Noe som forhaapentligvis kan komme PCIB til tilgode om ikke altfor lenge.

Men ett spoersmaal dukker opp. Hvordan virker leveringsteknologien som fikk avtale i forhold til vaar egen? Hvor farlig konkurent vil den bli. Den leder allerede 1-0.
Innlegg av: Durable (11.06.18 16:35 ), lest 1811 ganger

Ett av mine skrekk-scenarier er at mine medaksjonærer, med Radforsk i spissen, ikke forstår hva denne gullgruven er verdt og aksepterer bud på PCIB på 3-400kr. :-/
Innlegg av: Sjog (11.06.18 17:57 ), lest 1684 ganger

Viktig spørsmål gepard1. Fint om noen med litt ekspertise kan beskrive hvordan denne teknologien virker ift vår teknologi i PCIB. Er RaNA en direkte konkurrent eller er dette teknologi for et helt annet marked?
Innlegg av: gepard1 (11.06.18 18:49 ), lest 1600 ganger

Kopierer inn ett par setninger fra gledsspreder Snoeffelens aapningsinnlegg paa denne traaden;-)).

"Hvis PCI-teknologien virker for BioNTechs applikasjoner gjetter jeg på at avtalen kan bli formidabel. Og det er god grunn til å tro at den gjør det."

"På et eller annet tidspunkt blir samarbeidet mellom PCI Biotech og BioNTech førstesidesoppslag, in one way or another."
Innlegg av: SafeInvest (11.06.18 19:24 ), lest 1516 ganger

Kjedelig å vente på nyheter, men det som KAN komme har potensial til å transformere selskapet.

Mulige megatriggere på 0-3 måneders sikt(sånn jeg ser det):

- En partneravtale for fimaChem som synliggjør store verdier innfor GGK-studien. Anslag på mellom 0,5-1,5 milliarder dollar.

- En partneravtale innfor fimaNac med topp 10BP. Basert på lignende avtaler, mellom 0,5-1 milliard dollar.

- Pcib klarer å gjenskape de ekstremt gode pre-kliniske fimaVacc resulatetene i mennesker, vil gi en kursdobling på kort sikt.

- Pcib oppnår en ORR på 90% i extension studien og CR på ca 60%.

Tror også at ekstremt gode data i fimaVacc studiet og extension studien kan trigge et oppkjøp.
Innlegg av: Sjog (11.06.18 18:58 ), lest 1574 ganger
Endret: 11.06.18 19:02

Ser at Sanofi som er kjøperen i avtalen Snøffelen limte inn også har samarbeidet med BioNTech gjennom to år nå. Sånn sett kunne/burde det vært PCIB som hadde vært avtalemotpart her og ikke RaNA? Og er det avtale i denne størrelse vi kan håpe på? (forutsatt at det er sammenlignbare metoder da.
Innlegg av: nextmove (11.06.18 20:01 ), lest 1459 ganger
Endret: 11.06.18 20:02

BioNTechs nye Chief Medical Officer tiltrådte for halvannen uke siden. Den dama håper jeg vi blir "kjent med".

Ref. https://biontech.de/2018/05/29/biontech-appoints-dr-ozlem-tureci-as-chief-medical-officer/
Innlegg av: oxion (11.06.18 20:03 ), lest 1441 ganger

ja.nå kommer snart melding om Topp10 går videre..
fatter ikke at noen selger nå..
Innlegg av: Panis (11.06.18 20:14 ), lest 1419 ganger

Ja, litt kjedelig å vente på nyheter, men nå er det vel rett rundt hjørnet med flere så det er bare å holde ut...
Innlegg av: columna (11.06.18 20:18 ), lest 1410 ganger

Med én sånn unik teknologi som PCIB besitter, må det vel komme noen gode nyheter snart, som tar oss til nye høyder..(?)

Innlegg av: gepard1 (11.06.18 21:11 ), lest 1336 ganger
Endret: 11.06.18 21:13

Crispr Therapeutics led gene-editing stocks faller.

Crispr Therapeutics led gene-editing stocks lower after new studies published by Nature Medicine found that cells whose genomes are edited with the CRISPR-Cas9 technology have the potential to cause cancer, Stat News reports.

Don't mess with mother nature.. or crowded longs!

https://www.zerohedge.com/news/2018-06-11/crispr-crashes-after-study-highlights-potential-cancer-risk-gene-editing
Innlegg av: liang (11.06.18 22:11 ), lest 1214 ganger

https://labiotech.eu/crispr-therapy-cancer-risk/

Kan PCI teknologien hjelpe her , mon tro?
Delivery
Innlegg av: Sjog (11.06.18 22:14 ), lest 1197 ganger

Håper Snøffelen eller noen andre kan kommentere i hvilken grad dagens nyhet påvirker PCIB, enten det gjelder muligheten for tilsvarende avtale eller i hvilken grad dette er konkurrerende teknologi til PCIB sin.
Innlegg av: rockpus (11.06.18 22:24 ), lest 1148 ganger

Sjog:

Snøffelen sa vel hva han mente med bl.a. denne kommentaren:

"Det er god grunn til å tro at BioNTech, de ledende på mRNA kreftvaksine klarer det, vha PCI Biotech sin leveringsteknologi.

Avtalen vil bli deretter."
Innlegg av: Sjog (11.06.18 22:27 ), lest 1138 ganger
Endret: 11.06.18 22:30

Han/hun bruker å gå dypere enn som så, og det som er spesielt interessant er at BioNTech også samarbeider med Sanofi.
Innlegg av: Snøffelen (11.06.18 22:42 ), lest 1082 ganger

Dagens Sanofi-avtale på 850mill$ på mRNA cancer vaccine betyr simpelthen at betalingsviljen på dette segmentet fortsatt ser ut til å være stor, og området er super-hot.

Faktisk synes jeg nextmove sin nyhet om at Dr Özlem Türeci er utnevnt som CMO i BioNTech er adskillig mer spennende. For Dr. Özlem Türeci er ingen hvem som helst. Hun er co-founder og CEO av Ganymed som ble solgt til Astellas for 422 mill€ (+860mill€ i milestoness) i 2016. Og har en academic track record som er "stellar".

Jeg tror neppe tidspunktet for at hun nå velger å bli CMO er tilfeldig. BioNTech er i ferd med å slå skikkelig i gjennom og trenger den aller beste i å kjøre det kliniske løpet. Og hun har ståltro.

Jeg tror at PCI Biotech sin teknologi står helt sentralt her, og jeg står fortsatt ved BioNTech-samarbeidet er det desidert mest spennende samarbeidet PCIB har.
Innlegg av: Snøffelen (11.06.18 22:51 ), lest 1026 ganger

"Dr. Türeci has chaired BioNTech´s Scientific and Clinical
Advisory Board since the inception of the Company."

Hun har altså vært med siden "unnfangelsen" av BioNTech, og da i Scientific nd Clinical Advisory Board.

Hadde det ikke vært for at BioNTech ikke er børsnotert, men på "privately held" så er jeg sikker på at den nyheten vil gitt børshopp. Ting er på gang i BioNTech, med PCI-teknologi.
Innlegg av: Sjog (11.06.18 22:51 ), lest 1017 ganger
Endret: 11.06.18 22:54

Hvordan er RaNA sin teknologi i forhold til PCIB sin? Håper noen kan si litt om dette, i og med at Sanofi går for denne, og de også samarbeider med BioNTech.
Innlegg av: nextmove (11.06.18 23:10 ), lest 948 ganger
Endret: 12.06.18 00:24

Det betyr i praksis at  Özlem Türeci og Christof Huber har vært "gode busser" i mange år.

Tror dette begynner å rulle snart. Bare selg unna dere som ikke vil være med videre. Nye muligheter i morgen.
Innlegg av: Dividend (11.06.18 23:39 ), lest 824 ganger

Er det ikke veldig på overtid nå med nytt om pivotalstudien?

Begynner å bli mange måneder siden de meldte at det kun gjensto statistisk arbeid for designe studiet ferdig.

Hvor lang tid kan dette ta?

Eller kan det tenkes det forhandles om partneravtale ved siden og at ingenting offentliggjøres for alt dette er klart?

Innlegg av: oxion (12.06.18 06:39 ), lest 619 ganger

Ja det ser unektelig bra ut, og utrolig spennende..
Tror inngang nå, kan vise seg å bli en kjempeinvestering..vi får snart noen svar.
Innlegg av: SafeInvest (11.06.18 23:22 ), lest 903 ganger
Endret: 13.06.18 14:31

Som sagt, det skjer åpenbart mye spennde. På dette feltet, mRNA. Og Pcib står med begge beina plantet i det! En avtale vil komme som lyn fra klar himmel....

Dividiend,

Oppstart og finansiering av PF2 er guidet i 2H 2018, og vi nærmer oss 2H med stormskritt!! Da vil også studieoppsettet være klart. Tror ikke du vil få litt informasjon om safety fra extension, så finansiering, så oppsett, alt kommer nok samlet som en pakke. Bare til å vente tålmodig....

Forøvrig er det en stor trigger i seg selv hvis Pcib klarer å få startet opp PF2 nå i høst og at det nå går smertefritt for seg. Bare ta Nano som eksemplet, snublet skikkelig i det som bare skulle være en formalitet....(les REK fadesen)
I tillegg er det mange BP selskaper som sliter med å få godkjente sine biosimilars til Rituximab i US, så det er viktig at Pcib gjør seg flid i denne prosessen og ikke forkaster seg. Hasteverk er fortsatt lastverk.....

Bare noen uker igjen før vi får svaret på om samarbeidet med topp 10 BP vil bære frukter. er det en potensiell utbetaling her som skal finansiere PF2 studien?
Lurer veldig på hvordan ledelsen sannsynligjorde at de kunne sikre Pcib 24 måneders drift ved notering på OB.
Var det nok å vise til at de vi kjøre en emisjon? Eller viste de til konkrete avtaler for fimaNac eller fimaChem?