Det nye forumet finner du her

Tilbake til: IT og kommunikasjon
Innlegg av: Shortie (26.01.18 13:59 ), lest 5952 ganger
Ticker: FUNCOM

FUNCOM - The Even bigger fool Theory - Part II

Oppfølgingstråd.

Som nevnt i åpningsinnlegget i første tråd, hevdet jeg at kursen var ved en topp, og at den ville gå ned mot emisjonskurs ved EGF.

Toppen matchet meget bra med åpningsinnlegget, men fallet tilbake har ikke blitt like kraftig som forventet.

Selv er jeg meget overrasket over at kursen holder seg på dagens nivå, og ser ikke selv hva som holder kjøpsviljen oppe.

Det er nå kun et par børsdager til generalforsamlingen der emisjonen blir stemt gjennom, og det må anses som et formiddabelt styrketegn dersom kursen ikke faller ytterligere mandag og tirsdag.

Mulig det er troen på en gryende hype før lansering av CE, eller forventningen om nyheter vedr. nye spill, som snart MÅ komme, som bidrar til at investorer posisjonerer seg for et kronerally.

Ikke vet jeg.

Holder fortsatt fast ved at kursen vil få en knekk i løpet av de neste 2 børsukene, dersom ikke selskapet avdekker nyheter/overraskelser i forbindels med GF og grepene som gjøres der.

Neste uke blir spennende..

God børsfri helg!

/Shortie

Innlegg av: Aksjerik (26.01.18 21:54 ), lest 3472 ganger

RE^1: FUNCOM - The Even bigger fool Theory - Part II

"Selv er jeg meget overrasket over at kursen holder seg på dagens nivå, og ser ikke selv hva som holder kjøpsviljen oppe."

Og jeg er meget overrasket over at du ikke forstår hvorfor kjøpsviljen holder seg oppe.
Innlegg av: Tomta (26.01.18 22:36 ), lest 3426 ganger

Jeg deler betraktningene dine der Shortie.

Aksjerik? Kanskje du kunne fortelle meg og enkelte andre hvorfor du ikke er overrasket over at kjøpsviljen holder seg oppe.

Den er jo ikke voldsom, men dog. Kan det ha sammenheng med haussefjolsene her inne eller er det noe annet du ser som jeg overser?

Innlegg av: Aksjerik (26.01.18 23:03 ), lest 3415 ganger
Endret: 26.01.18 23:04

Ser dere ikke det kan det være det samme. Jeg er tross alt bare en hausser og et fjolls, ingen som er verdt å lytte til.
Innlegg av: Logon (27.01.18 09:41 ), lest 3323 ganger

Spillet er klart for ps4 utsendelser på Elkjøp :)
https://www.elkjop.no/search?SearchTerm=Conan+Exiles%3A+Day+One+Edition+%28PS4%29&search=&searchResultTab=Products
Innlegg av: Hektar (27.01.18 09:55 ), lest 3309 ganger

Du lager mye støy, det er ihvertfall sikkert. Lite av det er relevant. Det er ok å være positiv, men fint om de positive faktisk tilfører noe i diskusjonen også.

Når det gjelder grunnen til at folk fortsatt kjøper og at kursen ikke har kollapset ordentlig: Jeg tror mange venter i spenning på nyheter om BD-spillet. Selv om for eksempel når alle meldingene om SWL kom hadde det jo motsatt effekt på kursen ift det man skulle tro. Hvem søren vet hva som skjer når disse nyhetene kommer.

Tror dette som vanlig ligger i henda på noen få, velger de å hive ut eller lar de den gå. Nå sitter en del av disse i minus og er fortsatt furtne for at de mista oppgangen så kanskje de lar den høyne seg litt igjen.

I tillegg bør det nevnes at en annen liten sikkerhet er vel vissheten om at emiaksjene ikke blir kastet ut i markedet dagen de er tilgjengelige uansett.
Innlegg av: solid1 (27.01.18 11:58 ), lest 3273 ganger

Mange “forstå-seg-på“ ere som lager tråd på tråd for å bevege aksjekursen i Funcom.

Etter at Bagger har modifisert seg med sine oppganger, er Shorty og Hektar aktiv med sine nedturer.

Ved generalforsamlingen vil Swedbank Robur Ny Teknik gå inn som ny storeier og de satser 88,4 mill.
kroner i en rettet nyemisjon. Dette gir omkring 9 prosent av selskapet Funcom.

Swedbank er en bunn solid investor som ifølge fondsforvalter Erik Spinchorn hevder å ha fulgt Funcom i 10 år.

Swedbank fikk en avtalt pris av kr. 2.60, som var 40 øre overkurs ved avtaleinngåelse og ca. 40 øre under den kurs som har stabilisert seg den seneste tid.

Når et kjent fond som Swedbank Robur Ny Teknik følger et selskap som Funcom i 10 år, og deretter går inn med stor tyngde, da er det nok mange som føler noe mer trygghet rundt spill-selskapet.
Trolig gir det også mer stabil kurs. (tar bort litt av Jo-Jo effekten)

Å følge anonyme “skribenter“ som Shorty, Hektar eller Bagger for den del, vil etter min mening være ufornuftig.

Personlig skrev jeg i desember at Funcom ville stabilisere seg rundt kr 3.-, og antok at den kunne øke til 3.50 eller mer før man slipper CE løs. Mulig like ufornuftig å lese min vurdering ettersom jeg ikke har fulgt Funcom mer enn vel et år.

Min antagelse var imidlertid at både Swedbank og Funcom i november/desember var enig om at verdien lå rundt kr 3.-, mens børskurs ved signering var 2,20. = avtalepris 2,60.

Som selskap har ledelsen i Funcom etter min mening gjort det eneste fornuftige.
Skapt en rekke avtaler som sikrer selskapets fremtid.

Er rimelig sikker på at også Swedbank føler trygghet for sin nær 90 millioners investering.
Innlegg av: Verdipapir (27.01.18 13:19 ), lest 3262 ganger

Merkelige tråder fra disse karakterene.
Men det de glemmer er risikovurdering.
Hva er nedsiden kontra oppsiden?

Antakelig 9% mot 1-200%.
La oss vente på 9%, det er jo viktigst ;)
Innlegg av: LesDeplorables (28.01.18 07:05 ), lest 3145 ganger

Godt skrevet Solid1

Innen kort tid får vi vite hvilket innhold de får med til offisiell lansering på alle platformer av CE.

Forhåpentligvis blir nytt combat-system ett av elementene.

Lanseringen skal betinge en fullt spillbar versjon - uten internett oppdateringer.
Det er med dette det jobbes for tiden.

Og - Det er altså denne som skal markedsføres i tiden fremover mot release.

Også er det lov å håpe at de kjører på med noen overraskelser som kan nedlastes og som øker - skal vi kunne bruke "hypen" i positiv forstand?

Kanskje ny biome? Kanskje Purge og kanskje Mounts? Hvem vet?

AoC kjøres i gang med ny utvidelse på en server som vil stenge 15 Mai.

SWL skal snart lansere utvidelse.

Bearded Ladies holder fremdeles kortene tett til brystet - men kan vel anta å materialiseres i løpet av H2 2018.

De nye investorene ser fremover og legger inn litt tiltro til at ting faktisk kan gå riktig så bra - eller i allefall bra.

Men la oss heller finne en eller annen detalj av negativ karakter å diskutere. Som kan får kursen til å rase både ører og kroner.

Drakula-rødt Q4 som overrasker de nye investorene og gruser kursen er vel allerede behørig vurdert, men kan gjentas i det uendelige...

Mye mer moro det.

Innlegg av: solid1 (29.01.18 11:50 ), lest 2933 ganger

Som du skriver Shorty,

"Det er nå kun et par børsdager til generalforsamlingen der emisjonen blir stemt gjennom, og det må anses som et formidabelt styrketegn dersom kursen ikke faller ytterligere mandag og tirsdag."

Foreløpig en oppgang på 2,5 % i dag.

Funcom viser styrke.
Etter min mening kun logikk. Den vil opp.
Innlegg av: Hektar (29.01.18 12:25 ), lest 2899 ganger

Styrken i 2,3 mill omsetning er vel ikke akkurat formidabel. Forresten er oppgangen halvert siden du skrev det innlegget. Her er det null styrke, om en aksjonær bestemmer seg for å selge ut bare et par hundre k på en gang nå gruses kursen fullstendig.
Innlegg av: solid1 (29.01.18 12:54 ), lest 2884 ganger

God dag Hektar.

Ordleggingen med “formidabel styrke“ var et sitat fra Shorty.

Du kan for øvrig ha rett i at Funcom pr i dag er lett påvirkelig og kan “gruses“ noe tid ved å selge noen hundretusen aksjer.

Samtidig er mitt inntrykk at aksjen gjerne spretter opp dersom man kjøper noen hundretusen.

Min antagelse er uansett at verdien ligger noenlunde solid rundt kr 3.-, og vil øke på sikt.

(Hvorfor kan du lese i mitt innlegg tidligere i denne tråd)
Innlegg av: Hektar (29.01.18 13:18 ), lest 2860 ganger

Ja, jeg tror ikke en variasjon på et par øre opp eller ned er en indikasjon på noe som helst. Mangelen på omsetning derimot er et litt klarere tegn.

Når det gjelder din kommentar om fullt spillbar versjon uten oppdateringer klar nå snart? Herregud nei, selvfølgelig ikke. Hadde de vært i stand til det hadde de ikke utsatt lansering. Kampsystemet kommer først på testlive i februar, nå skulle vel release versjonen til fysiske kopier være spikret veldig snart. Selvfølgelig blir det store oppdateringer folk må laste ked ved lansering og etter. Men det er uansett fullstendig uviktig da det ikke har en innvirkning på noe.
Innlegg av: solid1 (29.01.18 13:30 ), lest 2854 ganger

Hei igjen Hektar.

Hvilken kommentar om “ fullt spillbar versjon uten oppdateringer klar nå snart?“ kan du tillegge meg.

Så vidt jeg husker, har jeg i løpet av de siste to år aldri uttalt noe om spillbarhet. (ikke mitt felt)
Innlegg av: tuja (29.01.18 13:31 ), lest 2851 ganger

Rent teknisk er det vel ett "bull-flag" som har opparbeidet seg den siste tiden. Venter kun på brudd opp.
Innlegg av: Verdipapir (29.01.18 13:34 ), lest 2851 ganger

Hvis man følger med litt i aksjen er det ingen bragd å se hvorfor omsetningen har falt de siste ukene. Det skjer alltid etter disse rundene.
Innlegg av: Hektar (29.01.18 14:30 ), lest 2817 ganger

Ah beklager solid1, var LD som skrev det. Folk har en tendens til å blande seg litt sammen her dessverre.
Innlegg av: Shortie (29.01.18 23:51 ), lest 2696 ganger

Skriver ingenting.

Det finns ingenting å melde.

/S
Innlegg av: Shortie (01.02.18 17:24 ), lest 2521 ganger
Endret: 01.02.18 17:25

13.88. Endelig har baggern fått rett, og aksjen står over 10!

2.77 er et stykke over kursen jeg selv hadde forventet denne uken. Var nede på 2.7 i dag, men jeg ventet at markedet ville sende kursen noe under emi-kurs, for å rettferdiggjøre prisen.

Selv om ikke det skjedde i dag, får vi oppleve det i løpet av kort tid. Ikke bli overrasket om vi ser kurs ned mot, eller under, 13 kroner, de nærmeste børsdager.

Hva vendepunktet blir, eller om vi får noe vendepunkt, er vanskelig å si. Det er fullstendig nyhetstørke om pågående prosjekter. Prosjekt som tidligere har vært kommunisert, er fullstendig forsvunnet fra radaren. BD, som dukket opp som en ekstra greie, er det eneste det håpes på. Og vi vet ikke en gang hva det er..?

Millioner brennes, og vi, eierne, får ingen info. Og vi jubler når det gis bort aksjer for 100 mill, slik at vi kan iverksette fler prosjekt vi ikke vet hva er..!

I morgen blir det rødt!

/Shortie
Innlegg av: Verdipapir (01.02.18 17:41 ), lest 2492 ganger

Hele dagen var preget av komitimen når det gjelder nedsalg på hvert kjøp. Regner med det ble litt leit uten de vanlige volumene for godgutten og de andre spekulantene.
Men hvis folk virkelig tenker som deg kan jo alt skje, med fokuset på alle de gale tingene. Er ikke dette ifølge deg bare en ond plan for å lure alle? ;)
Innlegg av: Scandinavistan (01.02.18 18:39 ), lest 2459 ganger

Bare nok en som trodde det skulle rase så han fikk bedre inngang. Mange desperate på forumet som prøver å snakke den ned. Spørs om det virker like bra på de store aksjonærene. Skal ha for å prøve da;)
Innlegg av: Aksjerik (01.02.18 22:11 ), lest 2387 ganger

Shortie, heter du Shortie for at du ikke eier tolmodighet? Eller er du kort-tenkt?
Da er du nok i godt lag. Ting er i gjære men du/dere må nok venne deg/dere til at ting tar litt tid. Ikke begynne med dommedagsprofeti med en gang det er litt stille ! De tre T'er, Ting-Tar-Tid.
Innlegg av: Aksjerik (01.02.18 22:14 ), lest 2376 ganger

Og Shortie, hvorfor skal det bli blodrødt i morgen når den i dag steg ? Nei god natt
Innlegg av: Hektar (01.02.18 23:00 ), lest 2347 ganger
Endret: 01.02.18 23:01

https://www.pcgamer.com/conan-exiles-was-partly-inspired-by-the-european-migrant-crisis/

Hehe :) Dummeste jeg har hørt og totalt imot det han selv sa på KonsollBergen. Men men, er jo litt gratis oppmerksomhet.
Innlegg av: Shortie (02.02.18 00:40 ), lest 2306 ganger

Aksjerik,

Det er lett å la seg rive med når man ser funcom over 13 kroner, men man må dessverre dele dagens sluttkurs på 5 når du sammenlikner med gårdagens kurs..

S
Innlegg av: espeset (02.02.18 21:42 ), lest 2161 ganger

Noen reaksjoner på det nye combat systemet som ble vist frem i dag av Funcom.
Dette er bare en kommentar, det spruter inn med posetive tilbakemeldinger på diverse forasider:

Feats er mye mer interessant nå. Og det var mange som lokket.
Movement skills: cancel dodge animations - fiin, 3 typer doge, en for hver type armor, backflippen er fin
Kicks for 2-hand weapons likte jeg veldig.
Cripple ved å kaste et spyd gjennom beina får fienden til å bevege seg saktere. Og så blir spydet stående fast i foten i 10 sekunder før den fader bort. Så knallbra ut. Piler kan stå i rumpa på samme måte.
Full wipe til launch
Ny helsebar og staminabar gjør at jeg får en mye mer combat/mmo følelse av spillet. En god følelse.
Innlegg av: Verdipapir (02.02.18 21:53 ), lest 2149 ganger

Får teste ut i helgen og danne en mening. Blir jakt på neshorn dessverre :(
Innlegg av: espeset (02.02.18 22:09 ), lest 2148 ganger

Verdipapir dette er ikke i spilet ennå, det kommer på testlive ca 15/2.
Funcom streamet dette i ettermidag for å vise det frem. Så helt rått ut.
Flere som mente att CE nå kommer til å få det beste combat systemet, i survivel sjangeren.
Innlegg av: Aksjerik (03.02.18 01:01 ), lest 2082 ganger
Endret: 03.02.18 01:02

SWEEEET!
Jeg har alltid sett for meg at dette kom til å bli bra og nå virkeligjøres det mer og mer! Dette blir gull!
Innlegg av: espeset (03.02.18 08:22 ), lest 2037 ganger

Det er riktig det aksjerik, CE har det beste byggesystemet i survivel sjangeren. Nå ser det ut til att CE også får det beste Combat systemet også. VI får det endelige svaret når dette går testlive og senere blir implementert i spillet.
Uansett hva sutrejengen kommer med av oppgulp, dette så meget lovende ut :-)
Spørsmålet flere stiller seg nå etter denne streamen er, har jeg nok aksjer?
CE og Funcom ser mere og mere ut som en vinner for 2018.
Å så må vi ikke glemme da, Swedbank har lagt 85 Mill på bordet. Hva er det som de har fått sett og vite, som har gjort att de har lagt så mange mill på bordet? Å når får vi vite det samme? Glem heller ikke att det ble betalt 18% overkurs. Funcom hadde IKKE hatt noen mulighet til å få til dette uten å ha ett eller flere gode kort oppe i ermet.
Nei det er sjelden jeg har sett fremover mot våren med slik spenning i kroppen som nå.
Innlegg av: Hektar (03.02.18 08:34 ), lest 2023 ganger

Denne påstånden om "overkurs" har vi hatt oppe mange ganger - Dette kommer an på øyet som ser. Tingen er at de hadde ikke fått tak i det volumet om de skulle kjøpt det via børsen. Så man kan argumentere for at i forhold til hva de måtte ha betalt var det en god rabatt.

Uansett, spennende med nytt kampsystem, gøy å endelig få en kikk. Venter med å gi noen definitiv mening før jeg får prøvd det selv, men greit å ikke la seg rive helt med ennå tror jeg. Det er flott med gode kommentarer, men jammen var det mange fantastiske kommentarer rundt både AoC og TSW, dette var jo WoW-killers så det sto etter, det vakreste de noen gang hadde sett. Endte ikke opp så bra det akkurat.
Innlegg av: espeset (03.02.18 11:19 ), lest 1994 ganger

Du er en fin skrue hektar, du prøver jammen å få til en "litt" negativ vinkling på att en ny storaksjonær som legger 85 Mill på bordet og ikke klarer å få ett øre i rabatt i forhold til datidens kurs. Det er ikke posetivt? neida de burde ha betalt mere.....
Du er ikke sann.
Men bare mal på med dine innlegg med negative fortegn. I kjent stil tar du jo forbehold om det nye kampsystemet. Noe annet hadde overasket meg stort.
En liten ting til slutt, mens du har drevet på med gnålingen din, har jeg tjent gode penger. Mulig du også har det, men hvorfor all denne negativiteten...
Jeg har en inngangskurs på 1,34 (6,70) sover godt om natta og jeg VET att jeg kommer til å mangedoble mine penger før våren er omme.
Lykke til med dine investeringer og prøv å se litt lysere på verden :-)
Innlegg av: Hektar (03.02.18 11:41 ), lest 1984 ganger

Innlegg av: espeset (03.02.18 11:19 ), lest 10 ganger
I kjent stil tar du jo forbehold om det nye kampsystemet. Noe annet hadde overasket meg stort.
-------------
Ja, jeg tar forbehold, kanskje du burde gjøre det samme. Jeg hadde ikke skrytt av snitt under 2 i skrivende stund da det betyr at du satt glatt gjennom 400% og hele veien ned igjen. Altså har du i realiteten ikke tjent en krone, mens vi som ikke har latt oss blende av grådighet har prestert å komme oss inn og ut av aksjen på gode tidspunkter. Dette ser du mange eksempler på: "Nå selger jeg". Hver eneste gang har jeg fått kjøpt tilbake billigere.

Så ja, jeg er en fin skrue. Jeg er fullt klar over det hatet mine meninger inspirerer hos dere. Hvorfor dere blir så sinna skjønner jeg ikke, man skulle tro enhver aksjonær ønsket synspunkter fra begge retninger, men dere om det.
Innlegg av: Verdipapir (03.02.18 11:45 ), lest 1981 ganger

Hektar - Du er ikke sann!

Nå er folk med 100-200% gevinst tapere fordi de kunne hatt mye mer. Tror nok det er her tankegangen avslører en del hva som ligger bak.

Du er en litt sånn hva om fyr. Ja hva om..
Innlegg av: espeset (03.02.18 12:04 ), lest 1970 ganger

Jeg er ikke sinna Hektar, har jeg sagt att jeg er sinna på deg.
Ikke utal deg om noe du ikke vet. Jeg solgte i forrige runde fra 4,60-3,80 snitt rundt 4,12.
Kjøpte inn igjen litt tidlig men snitt ok på 2,62.
Årsaken til att jeg skrev 1,34 er att her startet alt for meg i denne runden med Funcom.
Har 4-5 ok trades og i mellomtiden med snitt på 18 øre.
Ser att det er flere enn jeg som reagerer på dine skriverier. Men selvsagt du er som alltid feilfri, alle andre har feil bare ikke du.
Foresten du skrev jo om tap og undergang på kurser rundt 1,34 også du.
Du kar jo mast om att dette går til dundas nå snart i 1,5-2 år.
Synes du du har hatt veldig rett i dine dommedags spådommer?
Innlegg av: Hektar (03.02.18 12:08 ), lest 1954 ganger

Ikke sant, det var jo ingen av oss andre som kjøpte langt nede på ett-tallet før CE. Nope, ikke i det hele tatt. Du leste ikke tilfeldigvis en artikkel i avisa om en bussjåfør som tjente godt på Funcom? Så vanskelig var det å skjønne - Litt av prestasjon! Eneste forskjellen var at bussjåføren skjønte når han skulle selge da.

Uansett, det å sitte gjennom et ***garantert*** fall er aldri en lur avgjørelse. Jeg forstår ikke hvorfor folk insisterer på å gjøre dette. Når vi fikk nyheter om konvertering fra Jebsen i fjor så var dette et salgssignal uten like, men sånne som deg her inne klarte å overbevise de som ikke skjønte dette om å sitte rolig.

Nei, man skulle ikke tro det var sant. Samme skjedde jo ved Q3, jeg var sjeleglad jeg kom meg ut opp mot 2,30 da den falt tilbake til 2 samme dag. Greit nok, bare 10-15%, ikke milliardgevinsten dere tar daglig, men en god trade likevel. Siden Q3 har jeg selv realisert over 2 kr per aksje ved en økning på maksimalt 1,30 kun ved trading så fortell meg gjerne hvor håpløs jeg er. Kontoen vokser og det er enkelte av oss som har det som mål i aksjemarkedet - Altså å tjene penger. Vet det høres sinnsykt ut.
Innlegg av: espeset (03.02.18 12:14 ), lest 1952 ganger

Avslutter dette med å skrive : hadde bare alle være så fantastisk dyktig som du Hektar.... :-))
Innlegg av: Hektar (03.02.18 12:19 ), lest 1949 ganger

Eller hatt enn bussjåførs instinkter ;)

Men la oss ta et steg tilbake og tenke over hva det er vi faktisk krangler om. Vi tror alle kursen skal godt opp når vi nærmer oss full lansering av CE og etter dersom det slår an. Dere planlegger å sitte minst så lenge uansett. Den er grei.

Så diskusjonen er altså at jeg tror vi kan få en dipp rundt kvartalsresultatet og det er dette dere hisser dere så kraftig opp over. Selv om dere er "langsiktige" skal (MÅ) oppturen starte nånånånånånå, altså klokken 09:00:01 mandag. Og alle som ikke er enige er tullete baissere. Er det sånn ca riktig?
Innlegg av: Verdipapir (03.02.18 12:25 ), lest 1956 ganger

Igjen, hva har det å si når dere og du har snakket om dette mens kursen har gått veldig bra? Reaksjonen må være kataklysmisk for å forsvare et mas fra 2 til nesten 3 kroner på samme greiene.

Blir reaksjonen kataklysmisk kan man jo snakke om det hadde noe for seg å krisemaksimere en ubetydelig event i denne grad.
Innlegg av: Aksjerik (03.02.18 15:25 ), lest 1922 ganger
Endret: 03.02.18 15:28

Det er lett å komme etterpå å si hva som var dumt å ikke gjøre Hektar!

Visst man velger å sitte så kan det være mange grunner for det så ikke kom her å tro at du er så smart.

Feks, ikke alle har muligheten til å sitte pal å trade her som tydeligvis du gjør. Det er også pga sånne som deg, som melker aksjen , som ødelegger mye for stabiliteten og oppgangen. Vær litt ydmyk.

Det virker som du ikke har noe annet liv og du er kronisk sutrende og negativ!
Innlegg av: LesDeplorables (04.02.18 05:48 ), lest 1818 ganger

Jeg tror IKKE at et eventuelt dårlig Q4 vil få kursen til å dippe.

Funcom flyter nå på forventningene til fremtidig inntjening og svenskenes inntog har sørget for at selskpet har penger på bok.

Muligens vil man også få erfare en langt mer stabil kurs som gjør aksjen mindre fristende som day-tradings objekt.
Tidligere tiders fluktuasjon på 20 øre tilsier 1 krone per i dag og tiden får vise om man får slike utslag.

Fredagens stream viste nytt combat system, foruten en god del annet lovende materiale.

Lista og timeplanen for nyheter er rimelig tettpakket frem mot 8 Mai og jeg ser ikke bort fra at helgas stream kan regnes som startskuddet av forventningsrallyet mot launch - med stigning hele veien, jevnt eller kanskje i rykk og napp. Hvem vet?

Forbeholdet som selvfølgelig må tas er børs-krakk av forskjellig slag.
Innlegg av: Aksjerik (04.02.18 13:39 ), lest 1749 ganger
Endret: 04.02.18 13:45

Enig med deg i alt du skriver LesDeplorables. Spennende med hva som kommer til å skje i Kina også..
Innlegg av: Hektar (04.02.18 19:41 ), lest 1659 ganger

Ja, det får man nå lov å tro. Nå sa dere vel det samme om både Q2 og Q3 som ble meget dårligere enn forventet og kursen falt i etterkant.

Som jeg har sagt flere ganger (men som garantert blir ignorert om det faktisk skjer), så er det mulig de sparer på nytt om BD-spillet til rundt tiden kvartalsrapporten slippes for å forsøke å motvirke det fallet som vil komme dersom Q4 slippes uten noen betydelig informasjon. Da er det litt mer oppe i lufta hva som skjer.

Men å si at "dårlig kvartal er priset inn" i Funcom-aksjen derimot er rett og slett naivt. Da har dere ikke fulgt med lenge, eller sovet i timen.
Innlegg av: Verdipapir (04.02.18 20:37 ), lest 1622 ganger

RE^2: FUNCOM - The Even bigger fool Theory - Part II

"Slippes for å motvirke fallet som kommer"

Ja det er akkurat sånn er det er Hektar. De sitter nok mange på jokere og nyheter som er meldingspliktige bare for å unnslippe grusomme fall i aksjen. De har sikkert fokus på dette og ikke fremover.

Du er ikke litt vel selvsikker og useriøs i formuleringen din her tror du?
Eller er det virkelig slike ting du tror?
Innlegg av: espeset (04.02.18 21:02 ), lest 1597 ganger
Endret: 04.02.18 21:04

Verdipapir, hektar velger å tro att det som skjedde i okt-des blir vektlagt mere enn det som da skal skje om drøye 2 mnd.(viss det blir så dårlig som Hektar håper på :-)
+ andre eventuelle nyheter som vi jo vet kommer på løpende bånd utover våren.
Han må jo få lov til det da :-))
Forresten glemte en ting, hvor er det blitt av resten av hylekoret? Er det kanskje ikke så morro lenger, nå som kursen har gått oppover den siste tiden.
Innlegg av: Hektar (04.02.18 21:51 ), lest 1563 ganger

Så dere mener altså at dersom nyheter om spillet de skulle ha startet markedsføring av før slutten av året "tilfeldigvis" kommer samtidig med en blodrød kvartalsrapport er det altså en ren tilfeldighet?

Det er ikke en av dere som kjøpte de magiske bønnene mine på ebay forresten?
Innlegg av: Sente (04.02.18 22:36 ), lest 1544 ganger

For å følge opp det hektar sier, i Q2 rapporten stod det om BD:
"More information to be revealed when PR and Marketing activities are initiated in late 2017 "
I Q3 rapporten var dette borte.
Jeg tenker da at spillet er "internt utsatt" og jeg tviler på de kommer med noe særlig kursdrivende informasjon på Q4 rapporten. Kanskje vi får navnet, og litt overfladisk informasjon.
Jeg tror ikke en negativ Q4 rapport vil komme overraskende på markedet, men problemet er signalet det sender. "Nye" Funcom skulle jo lansere spill oftere, med mer hyppige inntekter og slik. Dersom det viser seg at salget har stoppet helt opp og de nå brenner penger, så vil jeg si de ikke er en milliard bedrift verdig. Med et negativt Q4 vil også Q1 tape penger, siden de har ikke noe inntekt genererende planer før full release av CE. Og dersom de ikke klarer å selge spillet nå, så kan en jo spørre om full release vil generere noe særlig med penger også.

Mulig jeg krisemaksimerer litt, men det må være lov å si at det fins noe risiko fremover.

Spør deg selv, dersom Full lansering av CE går dårlig, hva er neste inntektkilde? Og hva er oddsen for at CE gjør det dårlig?
Innlegg av: Aksjerik (04.02.18 23:18 ), lest 1528 ganger
Endret: 04.02.18 23:24

Risiko er det i alle aksjer men jeg føler Funcom har gjort noen kloke grep som gjør dem rustet og styrket for fremtiden og det med redusert risiko.

Conan Exiles har utviklet seg bra nå.

Det de fleste glemmer er at de normale useriøse gamerne, (som det er flest av) har ikke en gang hørt om Conan Exiles. Etter den dagen det blir sluppet tror jeg spillet vil selge godt over forventningene.

Jeg har ikke nærver til å sitte utenfor nå.

Uansett hvordan det går med Ce så har Funcom som selskap så mye på gang . Funcom viser at de vil bli tatt seriøst og de vil bygge seg større. Jeg synes de gjør gode valg og jeg tror dette bare er begynnelsen på noe stort. Jeg er godt inne og jeg er langsiktig.
Innlegg av: Hektar (04.02.18 23:28 ), lest 1512 ganger

Dette med at folk liksom ikke har hørt om Conan Exiles er rent tøv. Bare tøys og fantasi.

Nå fikk vi iherdig fortalt av hissige aksjonærer at verdens største streamer elsket spillet, det har blitt omtalt i de største spillmedier og ved lansering hadde det enorm interesse. Alt dette er faktisk sant. Ikke bare lirik men YouTubere med millioner av følgere har vist det frem. TB, Lazy Peon (han var også kjempepositiv til SWL), centaur og mange andre. Vet ikke om Angry Joe har vist det frem, kanskje ved full lansering.

Uansett, folk vet om CE. Men de vil ikke kjøpe det, så enkelt er det. Og nei, jeg mener IKKE markedsføring ved lansering vil ha null effekt, men å påstå at det ikke er kjent blant gamere er som sagt bare tull. Problemet er at spillet de fikk se var buggy, litt nytenkende og kjedelig. En penis-slider var ikke nok når resten var gørr. Og fortsatt er gørr. Derfor kampsystemet er livsviktig.

Sente gjør rett i å påpeke at noen garantert suksess er det ikke. Siste 4-5 måneder har ikke CE solgt 100k på PC engang, har stått stille på 600k siden august. En ubehagelig sannhet er fortsatt en sannhet og det med knipe sammen øynene og ønske så hardt man klarer har neglisjerbar effekt.
Innlegg av: Vestjyden (04.02.18 23:39 ), lest 1505 ganger

Den sædvanlige uenighed.
Der kan diskuteres herfra og til dommedag.
Dommedag er et godt stykke ude fremtiden, da får
i svaret.
Ret eller uret
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 08:58 ), lest 1443 ganger

Nei det er ikke tøv å fantasi Hektar.

De fleste vanlige gamere er ikke så oppdaterte på EA fronten, det sier seg selv !
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 09:00 ), lest 1428 ganger

Ikke kom her å tro du har monopol på fasiten. Vær mer ydmyk!
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 09:04 ), lest 1431 ganger
Endret: 05.02.18 09:05

Jeg snakker om de gamere som ikke er så oppdaterte på spillfronten og EA fronten! Dem er det sykt mange av!
HEKTAR, du er helt fastgrodd i dine egne overbeviselser!
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 09:12 ), lest 1401 ganger

Hallo, spillet er i EA fasen, det er ikke gitt ut enda!
Innlegg av: Hektar (05.02.18 09:12 ), lest 1419 ganger

Får si det var litt av en åpning. Om vi kan gå tilbake til å diskutere aksjen altså.

Plukker litt rolig nå tenker jeg :)
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 09:18 ), lest 1417 ganger

Ja det er jo det du jobber for, å prate kursen ned for så å kjøpe. Din agenda er soleklar!
Innlegg av: Hektar (05.02.18 09:25 ), lest 1385 ganger

Så absolutt ikke, jeg kommenterer Funcom uavhengig av egen posisjon. Og ikke engang 13,50 er stødig grunn dersom kvartalsrapporten kommer uten håndfaste nyheter.
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 09:27 ), lest 1386 ganger
Endret: 05.02.18 09:28

Ja så klart, det ER jo det du vil gi uttrykk for så klart! Du er så lett å gjennomskue at det er latterlig.
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 09:31 ), lest 1380 ganger

Ja dette var dramatisk Hektar!
Hele 37k aksjer omsatt på 10 min.
Før 50 åringen gjør det eneste han kan.

For en dramatikk ;)
Innlegg av: Krafer (05.02.18 09:54 ), lest 1366 ganger

re Aksjerik
Du snakker om at Hektar har grodd fast i sin overbevisning og bør være mer ydmyk.
Har du noen gang tatt deg tid til å reflektere litt om hvordan du selv fremstår på dette forumet?

Både du og flere leser tydeligvis Hektars innlegg slik fanden leser bibelen. Synes faktisk det er helt utrolig jeg hvordan dere går helt i vranglås av noe Hektar skriver som dere (over)tolker negativt og overser totalt at det finnes både nøytrale og positive ting i det han skriver.
Synes Hektar er ganske ballansert jeg og han er da stort sett åpen om egne posisjoner så hvorfor dere skriker så høyt om å gjennomskue han hele tiden skjønner jeg heller ikke.

Ser jo at Hektar bevist trekker dere opp litt rett som det er men med den konstante agressiviteten dere utviser så skjønner jeg godt han leker seg litt med det. Ikek akkurat vanskelig.

Hadde vært langt mer interessante diskusjoner hvis man for eksempel hadde prøvd å underbygge (feks med link til noen artikler eller statistikk) hvorfor man mener CE launch skal bli det store. Påstander om at EA-launch egentlig ikke teller og at de fleste holder seg unna EA og først vurderer spill når de har full launch er enkle å slenge ut men kan man underbygge det? Eneste referenaser jeg har sett har så langt vært til det motsatte.

Feks. denne: https://galyonk.in/on-early-access-games-39aed2b8f82d

Den enorme suksessen en del spill har hatt mens de enda var i EA viser vel at dette ikke er en smal kundegruppe også. Feks. ARK og PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS. Begge hadde enorm suksess i EA og hvis man ser på salgstall og spilte timer så er det vel ingenting som tilsier at full launch ble noe trendskifte.
Nå har ikke CE hatt tilnærmet slik suksess i EA så man kan selvsagt hevde at disse ikke er representative. Men da kan man kanskje grave frem et eksempel som er det?
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 10:13 ), lest 1329 ganger
Endret: 05.02.18 10:14

Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 10:11 ), lest 1349 ganger

Hva med å vente å se i stedet om noen få måneder enn å overdiskutere noe som overhodet ikke kan diskuteres til en fornuftig konklusjon?
Man lager jo problemer som aldri har eksistert.

Man må ihvertfall definere hva som regnes som en suksess før og om man skal spekulere videre på tynt materiale i forkant.
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 10:17 ), lest 1335 ganger
Endret: 05.02.18 10:49

Javel Krafer, men jeg ser gjennom det der. Hektar er bare en sleip luring i mine øyne! I det ene øyeblikket er Hektar mega negativ for så å komme med et smil og kommentar som "nå har jeg begynt å plukke litt" ;). Dette har jeg sett hele veien.

Hallo, jeg har ikke sagt at Ea ikke teller men det er sykt mange mennesker som ikke spiller Games på Pc, men bare på konsoll og eller som ikke er så opptatt av, eller som ikke er så oppdatert på EA spill.

Innlegg av: Shortie (05.02.18 10:54 ), lest 1288 ganger

Dessverre har debatten nå nådd ett totalt lavmål, og det er ingen ide å fortsette å skrive.

Finns masser av temaer det hadde vært interessant å diskutere, som er høyaktuelle og avgjørende for selskapets fremtid.

Emisjonen - hvorfor
Pipeline - hva skjer
JV - hva gir det
CE flopp vs suksess

Dessverre møtes all kritisk vinkling med at man har en underliggende agenda og at man forsøker å manipipulere kursen ned.

Bare trist.

Ellers er min vurdering at kursen nå holdes kunstig (og manipulativt) oppe om dagen. Med stor sannsynlighet er det Robur som støttekjøper for å rettferdiggjøre egen investering. Dette kom ganske klart frem i den feilaktige meldingen fondet sendte ut.

Alle som sitter i long posisjon bør håpe de fortsetter med det til Q4 er absorbert, ellers er det 'Gud hjelpe oss' som gjelder.

Flopp for CE, og ny Kriseemisjon settes før utgangen av 2018.

Selv har jeg etter emisjonen mistet fullstendig troen på selskapets ledelse, og deres evne til å styre skuta frem til avkastning for aksjonærene.

Aksjonærene er null verdt her.

/Shortie
Innlegg av: Hektar (05.02.18 11:04 ), lest 1290 ganger
Endret: 05.02.18 11:06

Sånn jeg tolker det her har jeg altså egenhending kjørt ned kursen på det meste over 4%. Tøft.

Redigering: Nå har aldri Funcom-tickeren på HO vært stedet for de mest intelligente diskusjonene, men etter inntoget fra "enkelte" har vi virkelig truffet et nytt lavmål. Et motargument er jo ikke å spore noe sted, kun folk som er så sinna at de sitter bare og freser.
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 11:37 ), lest 1249 ganger
Endret: 05.02.18 11:42

Bare fortsette å overdrive og latterliggjøre, dere er håpløse, kronisk negative i tankegangen.

Gidder ikke skrive mer
Innlegg av: Shortie (05.02.18 11:50 ), lest 1234 ganger

Usikker på om det er meg, eller Hektar, du sikter til Aksjerik.

Mitt innlegg er seriøst. Har selv litt aksjer, og forventer å selge disse med gevinst (les; Trådtittel).

Spørsmålet er hvem som kommer ut på hypen alle vet/tror skal komme ved CE launch. Min spådom er at denne hypen blir langt mer beskjeden en det hausserne drømmer om om natten.

Dessverre blir det svært få av drømmerne som kommer seg ut før 7 magre år kommer.

Hvorfor?

Av samme årsak som rådet når kursen sto i 3.30 og denne (første) tråden ble opprettet. Mye vil ha mer!

Hallelujastemningen brer seg og lykkejegerne mister gangsynet. Nå skal det bare opp. Slik er det selvsagt ikke.

De som kommer ut med gevinst er ikke mange.

Spør dere selv; Hvilket kursmål har jeg egentlig? ..Og, kommer jeg til å endre dette når alle roper 25! 30! 40!

/Shortie
Innlegg av: Smiler (05.02.18 11:54 ), lest 1226 ganger

Lurer litt på en sak.

Har Funcom også lurt de svenskene som nå har kjøpt seg inn? Etter som jeg skjønner er dette fond som lever av å investere i spill o.l..

Regner med de sitter på info og analyser som de la til grunn for å spytte inn de pengene de gjorde?

Kan de få avkastning om det stadig kommer nye emisjoner?

Hva tenker Hektar og Shortie om dette?
Innlegg av: Hektar (05.02.18 12:05 ), lest 1206 ganger

Jeg tenker at de, i likhet med de aller fleste andre, har tro på at Funcom skal opp over tid. Men i motsetning til de fleste andre bryr de seg katten om intradag eller om vi får et fall rundt kvartalsrapporten.

De ser ikke konstant etter kjøpsmuligheter eller trading i samme stil som en vanlig aksjonær.

Bare for å si det, jeg har aldri sagt at de har gjort en dårlig investering. Jeg tror ikke de hadde fått et såpass volum billigere om det ble kjøpt over børs. Men jeg tror heller ikke kjøpskursen til disse er det absolutte bunnpunkt i aksjen som nevnt flere ganger. Noen videre emisjon nå ser jeg som svært usannsynlig med mindre Funcom flopper 2-3 ganger til.
Innlegg av: Smiler (05.02.18 12:20 ), lest 1196 ganger

Ok,

Da er vi for så vidt enige i det.

Jeg som nybegynner i aksjer generelt(og over middels risikovillig) har noen få aksjer i FC. Jeg har vært long lenge, jeg har forsøkt å trade litt, men bommer stort sett alltid(vær så god for de pengene forresten)

Jeg har derfor bestemt meg for å sitte på aksjene, kanskje ikke igjennom en tilsvarende nedtur som i høst, men jeg har inten ambisjoner om å trade for å pynte på resultatet..

Blir spennende å se fremover. Jeg tror heller ikke at det blir helt bonanza med kjøpere ved full launch, men spillet er i ferd med å bli veldig bra. Jeg tror det kommer til å selge godt etter launch og får det rette momentet er det nok av spillere som ikke har kjøpt dpillet enda:)
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 12:25 ), lest 1179 ganger

Var egentlig en helt grei tråd, helt til man faller på et vanvittig lavt nivå igjen, og diskusjonen handler om at man egentlig bare hater alt rundt selskapet.

"Ellers er min vurdering at kursen nå holdes kunstig (og manipulativt) oppe om dagen. Med stor sannsynlighet er det Robur som støttekjøper for å rettferdiggjøre egen investering. Dette kom ganske klart frem i den feilaktige meldingen fondet sendte ut."

"Flopp for CE, og ny Kriseemisjon settes før utgangen av 2018.

Selv har jeg etter emisjonen mistet fullstendig troen på selskapets ledelse, og deres evne til å styre skuta frem til avkastning for aksjonærene."

Der er sort på hvitt hvorfor diskusjonen er totalt ubrukelig i all fremtid fra disse nickene. Blir så useriøst at det er helt vilt.
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 12:33 ), lest 1169 ganger

De hentydningene du kommer med Shortie er helt urealistiske og altfor pessimistiske. Angsten i dere har tatt fullt overhånd og da ser man ikke det fulle bildet klart.
Innlegg av: Shortie (05.02.18 12:46 ), lest 1153 ganger

Smiler,

Her er jeg altså helt uenig med Hektar.

Funcom trenger absolutt ikke å floppe 2-3 ganger til før man må se på finansiering fremover.

Full flopp for CE lansering holder lenge. Hva skal selskapet leve av mens de brenner emisjonspengene til utvikling av nye prosjekter, som i beste fall er i startgropa? Et BD prosjekt som selskapet ikke eier, som vi ikke vet hva er?

Mye mulig det kan bli suksess, men det vet vi ingenting om pr i dag.

Ellers til Aksjerik;

Angst? Angst kan man få om man sitter langsiktig i aksjen med betydelig minus, dersom man begynner å bekymre seg for at det muligens ikke går den veien man har trodd.

Angst får man ikke når man trader aksjen og likegjerne selger ut i morgen.

Funcom er fin å trade. Spiller ingen rolle om det går opp, eller ned, så lenge det går opp OG ned.

Jeg har mistet troen på selskapet som et langsiktig bet. Det betyr ikke at jeg har mistet troen på aksjen som en aksje jeg kan tjene penger på.

/Shortie
Innlegg av: Smiler (05.02.18 12:52 ), lest 1144 ganger

Jeg har ikke regnet på hvor langt pengene de har nå holder. Personlig tror jeg At mulighetene for at CE flopper fullstendig er ganske liten, men nok om det.

Spørsmålet er egentlig bare om svenskene ikke vet hva de driver med når de går inn med så mye penger?
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 13:23 ), lest 1124 ganger
Endret: 05.02.18 14:07

Ja jeg vet jo det Shortie, men nå mente jeg ikke den type angst og ikke der man går inn i noe man ikke tror på men har gått på en hype uten å bruke hode.

Enig med deg "smiler"
Innlegg av: Hektar (05.02.18 13:44 ), lest 1096 ganger

Tror du er litt for kjapp der shortie. Det kommer an på omfanget av de neste spillene samt ferdiggraden av det som er i produksjon. Å si CE flopp = konk er ikke saklig per nå mener jeg.
Innlegg av: Shortie (05.02.18 13:59 ), lest 1100 ganger
Endret: 05.02.18 14:00

Men, det sier jeg da ikke..

Selskapet går ikke konk.

Jeg sier det må påregnes nye/fler emisjoner etterhvert som tiden går. Utvanning med jevne mellomrom.

Spill som oppnår suksess vil avløses av økt aktivitet som spiser opp avkastningen til respektive spill. Spillflopper vil avløses av emisjoner og henting av mer penger.

Klassisk lyxfällan case.

Bare at `Pappa`, her, det er oss..

/S
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 14:02 ), lest 1091 ganger
Endret: 05.02.18 14:03

Herregud for noen folk som sitter her inne ;)
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 14:08 ), lest 1077 ganger

Ja og du er en av dem.
Innlegg av: Shortie (05.02.18 14:20 ), lest 1070 ganger

Apropos ferdiggraden på prosjekter i pipen,,

Er det ikke litt rart at selskapet ikke kommuniserer noenting vedr. dette?

Funcom henter altså 85 mill uten noen som helst info, samtidig som man kommuniserer at man ikke trenger pengene??

Fordi man ønsker et fond, inn på eiersiden? Et fond.. Altså ikke en privatperson eller et selskap.

Et fond består altså av 10.000 vis av småsparerer som velger fondet, der forvaltere kjøper og selger med småsparernes penger.

Flere her inne hevder at svensker er bra på spillselskap, og svensker vet hva de gjør, og svensker...

Kom igjen.. Her er det altså enkeltpersoner - forvaltere, som velger nye prosjekter å sette penger i, da fler kjøper andeler i fondet. Strategien er at det meste skal investeres i Norden. Altså kjøper de endel på Oslo Børs.

Ny teknik fordeler risikoen mot IT selskaper, telekom, spill, legemiddel/medisin, og ellers generell teknisk utvikling. Spill er bare en liten del av dette. Det er kun grunnet en forholdsvis stor investering i CD prosjekt at spill nevnes i sammenheng med fondet.

Det høres ut på HO debatantene som om at dette er en spillinvestor. Det er det altså ikke.

Dersom det er slik Smiler hevder, at de har info vi ikke har, kan sikkert mange her inne forklare dere hvem dere bør ringe..

Forvalter gjør sine vurderinger på samme grunnlag som oss, og gjetter også som oss. Forskjellen er at de ikke satser egne penger.

Fondet er nå nær 1,4 milliarder og Funcominvesteringen utgjør ca 0,7% av dette. Tror ikke de ligger våkne om natten dersom selskapet skulle svekkes seg.

Blir litt som bagger holdt på med Renaissance Technologies. De kunne ikke ta feil, fordi de var store og mektige. Ja, så feil kan man altså ta.

Ingen i Robur vet om hverken CE, eller andre spillprosjekt Funcom jobber med blir suksess. Ingen.

Viktig info:

CE kan bli suksess. BD prosjektet kan bli suksess. Nye prosjekt kan bli suksess. Funcom kan bli en pengemaskin.

Jeg vet ikke at det ikke blir sånn.

Derimot misliker jeg sterkt selskapets kommunikasjon mot eierne (oss aksjonærer). Vi får ingen info om hva de brenner millionene på. Merkelig holdning.

Noen som lurer på hvorfor de holder sine offisielle aksjonærsamlinger, generalforsamlinger, mm i Holland, med en representant for eierne til stede? Nei?

/Shortie

Innlegg av: Smiler (05.02.18 14:34 ), lest 1062 ganger
Endret: 05.02.18 14:36

Tja, hevder vel ikke de har info som vi ikke har.

Det jeg mener er at selv om det kun er en relativt liten investering for dem, er det jo fremdeles mye penger. Og et så stort fond blir ikke stort av seg selv. De menneskene som jobber der må ha gjort noe riktig..

Jeg tenker at de må ha analysert seg frem til at de med stor sannsynlighet vil få gevinst på investeringen sin.

Jeg kjenner ikke deg og ditt Shortie. Du kan være norgesmester i analyse for alt jeg vet. Jeg mener sågar at dine ord veier mer enn mange andre sine ord her på forumet.

For min del har jeg mer tro på de signalene som gis ved at en stor aktør satser mye penger på FC

Men, ingen vet hvordan dette ender. Der er vi ihvertfall enige:)

Er forøvrig også enig i at de har mye og gå på mtp info.

Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 14:49 ), lest 1045 ganger
Endret: 05.02.18 16:00

Shortie. Selskapet kommuniserer jo det i den finansielle markeds presentasjonen dem hadde https://youtu.be/aEjzEkmJNxw.15min
Innlegg av: Hektar (05.02.18 15:43 ), lest 1018 ganger
Endret: 05.02.18 15:44

Funcom er en absolutt versting når det gjelder kommunikasjon med aksjonærer utenfor topp 2-3. Se på regnskapene de viser frem i rapportene. Helt forkastelig, vi aner jo ikke hva de bruker penger på, vi aner ikke hva det er de faktisk eier. Det er klin umulig å regne seg frem til noe brukbart fordi Funcom alltid har vært et selskap som foretrekker å skjule mest mulig for aksjonærer.

Se på regnskap fra Starbreeze for eksempel - Det detaljerer hva eiendelene består av, hva utgiftene er. Herregud til og med lille Hugo er mer klare på dette enn Funcom.

Så der er jeg helt enig med Shortie, de er rett og slett elendige på å kommunisere med eierne av selskapet. Igjen, unntatt de 2-3 største som sikkert sitter på laaaaaaaaangt mer detaljert info enn vi gjør.
Innlegg av: heth (05.02.18 17:14 ), lest 936 ganger

Støtter hektar og shortie. Men man skal slett ikke se vekk i fra en avvikling av dette papiret på sikt. De er i deep shit nå. Snart kommer ny utvannling av aksjene...Q4 blir stygt. Kassa er tom. Som heth har sagt lenge. Men man skal ikke dvele med det. Heth blir jo så vant med å ha rett over så langt tidsrom i strekk at det de fleste som kjenner funcom ser heth, hektar og shortie treffer godt på sine analyser. Baggerklanen derimot har vel nå endelig innsett hvem de burde hørt på og fulgt. Hvorfor solgte ikke dere andre i febr 17? Tok heth feil når han solgte på topp? -;)

Heth fikk rett
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 17:20 ), lest 933 ganger

At Funcom har vært dårlige på informasjon kan man være enig i. Har ikke vært det beste selv om jeg er uenig at alt av detaljer skal frem i alle rapporter. Det er det vel få som gjør. Men får håpe på bedring.

Men dette som nevnes over her med Hugo er vel ikke helt tilfellet eller? Hvor er rapportene til dette selskapet hen?
Eneste som finnes er en tvilsom halvårsrapport.

"Driftsresultatet ble minus 12,6 millioner danske kroner, mot minus 12,6 millioner danske kroner i samme periode året før.

De totale driftsinntektene falt fra 1,9 millioner danske kroner i 1. halvår 2016 til 1,7 millioner danske kroner i 1. halvår 2017, tilsvarende en nedgang på åtte prosent"

Greit å være negativ til Funcom, men ikke trekk frem eksempler som er langt verre.
Etter verdien til Hugo å dømme er P/E her nærmest uendelig. 239 385 141 ;)
Innlegg av: Hektar (05.02.18 17:39 ), lest 909 ganger

Hugo er ikke underlagt kvartalsrapportering men om du ser litt bedre på rapporten og sammenligner med Funcom så er det umulig å påstå at du ikke får mer detaljert økonomisk informasjon fra Hugo, selv om det ser litt klovnete og uprofft ut.

Hvor stor del av inntektene i Q3 sto SWL for? Vi har en tvilsom graf bevisst uten benevning fra juni eller juli sammenlignet med noen måneder i forveien da folk sluttet å spille TSW påvente av SWL.
Hvor mye tjener de faktisk på denne gratismodellen?
Hvor mye legger hver spiller igjen per måned sånn ca?
Hvor stor er inntekten fra SWL totalt?
Hvor mye koster videre utvikling?
Hvor store ressurser blir lagt ned i dette?
Hvor mye kostet det å redesigne og relansere spillet?

Ikke et eneste av de svært åpenbart viktige spørsmålene ser Funcom grunn til å svare på.

De sa også rett ut at de nekter å opplyse oss om salg av CE. Informasjon jeg kan love deg Jebsen sitter på.

Hvorfor fører de kostnadene til videreutvikling av CE som "investeringskostnader"?
Hvor mye blåser dette opp verdien av eiendelen CE?
Hvordan blir avskrivningen av denne eiendelen?
Hvor mye koster det å gjøre CE ferdig?
Hva er sales target?
Hvor er break even nå ift et år siden?
Hvor mange salg rundt regnet kostet katastrofelanseringen på Xbox?
Hvor mye betaler de for å porte spillet til PS4?
Hva er planen for fremtidig inntjening mtp mikrotransaksjoner og DLC?

Ingen kan si det er informasjon en eier av selskapet ikke burde ha.
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 17:59 ), lest 899 ganger

Hektar: Hugo hadde inntekter på 1,7 millioner på et halvt år! Skal neppe særlig mye skriblerier for å se hvor denne enorme summen tok veien hen.
Inntekten er ikke-eksisterende. Sammenligningen med Funcom er nesten absurd.

Infoen selskapet synes å slippe er av typen nå tenker vi slippe et eller annet soccerspill, så er det stille lenge!
Du som er en aktiv forsvarer av å konstant regne P/E og aktiva på selskaper burde jo ha en veldig god forklaring på hvorfor Hugo er priset til nesten 300 millioner med en en årslønn i inntekt? P/E??

Og så klager dere over emisjoner, hva i huleste har Hugo drevet på med da?
Hugo ble notert til 11 kroner og på under to år hadde aksjen falt hele 94%!
Så du har rett, de slo Funcom med god margin så det holder i å radere ut aksjonærverdier ;)

Sammenlign gjerne, men vær gjerne på samme jord. Bruk ting som er relevant.
Hvis ikke blir det bare tull.
Innlegg av: Sente (05.02.18 18:17 ), lest 884 ganger

"Hugo hadde inntekter på 1,7 millioner på et halvt år! "
Og likevel bruker de hele 62 sider på å opplyse investorene sine med hva de driver med. Mot Funcom's Q3 rapport som var 11 sider. En skulle vel tro selskapet som omsatte for mest hadde mest å skrive om?

Men spørsmålet er heller, hvorfor skulle Funcom bry seg om børsen og sin aksjonærer? Har de f.eks. noen gang hentet penger fra oss "vanlige folk"?
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 18:56 ), lest 847 ganger

Igjen bare tull og tøv.

Årsrapporten til Funcom 2016 har 103 sider mot de 62 sidene du skal prøve å dra parallell til som nettopp også er en årsrapport for 2016.
Hvorfor du vil sammenligne en årsrapport mot en kvartalsrapport er jo rimelig rart.

Begynner å bli en god del falsk info her nå. Og det kommer nok fra samme kilde ;)
Innlegg av: Hektar (05.02.18 19:07 ), lest 843 ganger

Siden Verdipapir jobber hardt for å unngå tema og avspore diskusjonen stiller jeg spørsmålene mine på nytt og vil fortsette med det til vi klarer å holde diskusjonen på rett kjøl.

Hvor stor del av inntektene i Q3 sto SWL for? Vi har en tvilsom graf bevisst uten benevning fra juni eller juli sammenlignet med noen måneder i forveien da folk sluttet å spille TSW påvente av SWL.
Hvor mye tjener de faktisk på denne gratismodellen?
Hvor mye legger hver spiller igjen per måned sånn ca?
Hvor stor er inntekten fra SWL totalt?
Hvor mye koster videre utvikling?
Hvor store ressurser blir lagt ned i dette?
Hvor mye kostet det å redesigne og relansere spillet?

Hvorfor fører de kostnadene til videreutvikling av CE som "investeringskostnader"?
Hvor mye blåser dette opp verdien av eiendelen CE?
Hvordan blir avskrivningen av denne eiendelen?
Hvor mye koster det å gjøre CE ferdig?
Hva er sales target?
Hvor er break even nå ift et år siden?
Hvor mange salg rundt regnet kostet katastrofelanseringen på Xbox?
Hvor mye betaler de for å porte spillet til PS4?
Hva er planen for fremtidig inntjening mtp mikrotransaksjoner og DLC?
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 19:28 ), lest 816 ganger

Ingen avsporing, er jo du som sammenligner med flere andre og vil ha Funcom til å levere noe de andre heller ikke gjør.

Så på Starbreeze også nå, årsrapport 2016. 114 sider med langt flere spill. Ingen av de detaljene du etterlyser gir Starbreeze informasjon om. Så nok nok en falsk nyhet.

Det du egentlig etterspør er at Funcom gir langt mer informasjon enn alle andre om alt de foretar seg. Det er en ærlig sak. Men ikke kom å at alle andre er bedre og at de verst i klassen.
En grunn til at ingen gir ut slike detaljer er av den grunn at det har overhodet ingen interesse.
Men kanskje du kan vise til noen som faktisk gjør dette. Og faktiske tilfeller denne gang? ;)

Før det er på banen er jo hele diskusjonen om hvor lite Funcom opplyser kontra andre ubrukelig.
Innlegg av: Shortie (05.02.18 19:37 ), lest 811 ganger

Svaret på disse spørsmålene tåler ikke dagens lys, godeste Hektar.

Derfor får vi minimalt med info. Selskapet ønsker ikke at småaksjonærene stiller spørsmål rundt pengebruken og holder derfor kortene tett til brystet.

Jebsen har sikkert noe info, men ikke nødvendigvis alt han heller. Det kommer litt an på avtalen han gikk inn med.

Mye av pengebruken siste året er gått med til å flikke på gamle spill, eller til å pynte på CVn, om du vil. Dette betaler seg ikke i form av inntekter direkte relatert til aktivitet, men kan være lurt, litt avhengig av strategiske valg fremover.

Bruda gjøres klar for bryllup.

Uansett, spørsmålene vil bli stående ubesvart.

Oppretter en siste tråd i denne serien i morgen, der konklusjonen kommer til å bli at vi nå er nede på emisjonskurs som spådd. Tok bare en uke lengre tid en antatt..

/S
Innlegg av: Hektar (05.02.18 19:46 ), lest 794 ganger

Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 19:28 ), lest 15 ganger
Så på Starbreeze også nå, årsrapport 2016. 114 sider med langt flere spill. Ingen av de detaljene du etterlyser gir Starbreeze informasjon om. Så nok nok en falsk nyhet.
----------------

Nå må du slutte å lyve. At du ikke klarer å lese en kvartalsrapport er ikke bevis på noe annet enn at du ikke klarer å lese en kvartalsrapport.

"Net sales rose by 16 percent to SEK 24.4 million (21.0), with theStarbreeze developed game PAYDAY 2 accounting for the lion’s share. The increase consists mainly of console revenues of SEK 11.9 million (0.0) for PAYDAY, as the console game has earned in the advance of USD 5 million from 505 Games.
Development costs of SEK 34.4 million (20.7) were capitalized during the quarter, with the increase primarily driven by higher activity in the OVERKILL’S The Walking Dead project."

Allerede der har Starbreeze overgått Funcom når det gjelder åpenhet og tydelighet. Bare det ene avsnittet. Vanskeligere var det ikke! ;)
Innlegg av: Verdipapir (05.02.18 20:00 ), lest 781 ganger

Ja du Hektar. At man nevner hvordan butikken går er vel gitt i nærmest enhver rapport i ethvert selskap.
Men relevansen til smørbrødlisten din ovenfor finnes fremdeles ikke.

Kanskje en SMS-tjeneste med melding for hvert spillsalg justert for utgifter er veien? ;)
Innlegg av: Hektar (05.02.18 20:09 ), lest 775 ganger

La oss heller sammenligne med hva Funcom sier om sin inntjening:

Operating Revenue:
The revenues mainly consist of sales of game software, subscriptions, in-game items and royalties.

Det er nå det er lov å le.
Innlegg av: Aksjerik (05.02.18 23:08 ), lest 724 ganger

Dere jobber hardt for å få senka trua og kursen nå gutta!

Dem har ikke fått betalt for det dem har skapt enda så derfor står det slik, men det som etterhvert kommer blir bra. Man kjøper en aksje i et selskap utifra hva det kan bli ikke hva det er verdt i dag,
og Funcom har MYE på gang (!)
Innlegg av: Krafer (06.02.18 07:48 ), lest 679 ganger
Endret: 06.02.18 07:50

re Aksjerik
Og når man ikke liker diskusjonen så begynner man å prate om den påståtte bakenforliggende agendaen til de som diskuterer i stedet. Skjer hver gang på Funcom topicene det.

Er du fornøyd med nivået Funcom rapporterer på?

Kunne du ikke tenkt deg litt mer informasjon om hvor stor andel de største bidragsyterne/spillene står for?

Hadde det ikke vært fint om selskapet oppga CAPEX slik at man faktisk kan se det faktiske kostandsnivået?

Er det greit at selskapet i ett kvartal viser en graf over hvor fantastisk utviklingen i SWL inntektene har vært og så utelater helt å følge opp dette når de tydeligvis ikke ble så fantastiske kvartalet etter (som de satte forventningene til med grafen)?

Funcom er ikke alene i klassen med å gi begrenset/mangelfull informasjon men jeg er overbevist om at de hadde profitert på å være mer åpne om inntekter og utgifter. Investorer liker informasjon da det gir forutsigbarhet. Funcom har muligheten til å gi dette men velger å la være. Jeg tror de har tatt feil valg.
Innlegg av: Hektar (06.02.18 08:07 ), lest 662 ganger

Jeg synes Krafer har et veldig godt poeng der. Funcom sa selv de ønsket å stabilisere aksjekursen. Første skritt på veien er å tilby aksjonærer detaljert informasjon.
Innlegg av: Aksjerik (06.02.18 08:29 ), lest 653 ganger

Det kommer skal dere se, de vil bare velge de riktig tidspungtene. Funcom er smartere enn det dere tror.
Innlegg av: espeset (06.02.18 08:36 ), lest 641 ganger

Tv serie basert på Conan IP.

Amazon developing Conan the Barbarian TV series
Amazon is continuing its big move into the fantasy genre, praise Crom. According to Deadline, Amazon is currently developing a Conan the Barbarian television series, inspired by Robert E. Howard's famous novels.
Innlegg av: Verdipapir (06.02.18 08:43 ), lest 648 ganger

Hvorfor spør dere ikke dere selv hvorfor dere etterspør noe ingen andre etterspør eller leverer? Er jo bare tull. Handler jo om helt andre ting. Ikke en gang fra noen aksjonær har dette temaet vært tatt opp. Men for dere er det visst helt essensielt.
Dere har jo fra før ingen tro på hverken Funcom , CE eller noen av spillene.

Dette kombinert med frustrasjonen over at dere liksom ikke får detaljer og nyheter som heller ingen andre leverer, kan man virkelig spørre seg hvorfor dere er her.

Og dere er "mange" ;)
Innlegg av: Hektar (06.02.18 08:43 ), lest 636 ganger

Gratis reklame for spillet og det er flott! Men Funcom får ikke en krone i lisensbruk dessverre.
Innlegg av: espeset (06.02.18 08:51 ), lest 632 ganger

Det er riktig Hektar, men fin reklame for spillet. Det viktige med det som skjedde med siste emi er att kostnadene for ipen nå er redusert med 50%. Er ikke det riktig?
Innlegg av: Hektar (06.02.18 09:07 ), lest 602 ganger

Bare til opplysning er vi nå under emi kurs. Som sagt, dette var ikke noe absolutt bunnpunkt.
Innlegg av: Verdipapir (06.02.18 09:10 ), lest 613 ganger

Siste idiot er tydeligvis langt fra født enda:

12,01 -1,54 -11,37%

Takk :)
Innlegg av: Krafer (06.02.18 09:24 ), lest 571 ganger

re Verdipapir
Nå er det ikke slik at når man diksuterer ett tema så er det kun det som gjelder. Må da være lov å diskutere ett tema selv om det er flere ting som forsåvidt er mye viktigere.

Temaet har da vært tatt opp flere ganger av aksjonærer med selskapet. Blant annet har det på flere presentasjoner vært etterspurt mer informasjon. De skylder stort sett på at det er ganske vanlig å ikke oppgi slik informasjon. Som om det er en grunn til å være bedriten selv.
At aksjonærer er missfornøyd og etterspørr bedre informasjon er relativt vanlig så når du hevder dette ikke skjer så lurer jeg på om du har fått med deg Q&A på noen resultatpresentasjoner noen gang?

Når du ikke er interessert i å diksutere temaer som omhandler Funcom så kan man jo lure på hvorfor du er her ;)
Innlegg av: Shortie (06.02.18 09:36 ), lest 536 ganger

Hei,

Avlsutter denne tråden, da den er blitt for lang.

Oppretter en siste tråd i serien før det snart er tid for å fokusere mot Q4, og full launch av CE..

/S
Innlegg av: Krafer (06.02.18 10:03 ), lest 518 ganger

re Verdipapir
Jeg har sagt at mange andre er dårlig også. Det er ingen unnskyldning for å være dårlig selv.
Hvem hevder forresten alle er bedre? Ser bare du som hevder noen hevder dette.

Du derimot hevder at ingen gir bedre informasjon. En av de tingene vi kritiserer er litt mer informasjon om inntekter pr. spill, spesielt de største. Eksempel fra Starbreez:
Nettoomsättningen ökade med 20 procent till
122,7 MSEK (102,6 MSEK), varav PAYDAY stod för
51,0 MSEK (62,6 MSEK) och Dead by Daylight stod för
65,8 MSEK (39,9 MSEK).

Det er ikke store grepet som skal til for at informasjonen blir langt bedre. Og som du ser noen er bedre :)

Når det gjelder når folk har etterspurt så er det selvsagt i forbindelse med kvartalspresentasjonene og da i Q&A på slutten. Husker ikke hvem som tok det opp gitt og på presentasjonene har det ikke vært meg.
Men jeg har forsåvidt hatt litt maildialog med Ole Screiner angående litt mer detaljerte spørsmål om ting i regnskapet selv også ja for en tid tilbake :)
Innlegg av: Krafer (06.02.18 10:25 ), lest 493 ganger

re Verdipapir
Hvorfor er det to helt forskjellige ting?
I Q3 var trolig inntektene fra SWL og CE like jevnbyrdige som Payday og DBD hos Starbreez.

At Funcom garantert hadde gjort det samme kjøper jeg ikke. Har fulgt Funcom i mange år og kan ikke se at historien støtter den kommentaren.
Innlegg av: Krafer (06.02.18 10:28 ), lest 495 ganger

Ser over 100 innlegg buggen til Hegnar slår inn med full tyngde her så vi får bare avslutte diksusjonen på denne tråden. Slipper vi lete etter svar.

Konklusjonen er vel uansett at vi er uenige om hvordan detaljnivået burde være. Det er greit. Ser ingen gode argumenter for hvorfor de ikke burde være flinkere da :)
Innlegg av: Verdipapir (06.02.18 08:56 ), lest 624 ganger

Ser ut til at 50 åringen prøver å skape noen artige muligheter idag.
La oss se hvor grådig han blir denne gang, tar jo ofte helt av når den karen er på banen.

Skal vi gjette hvor langt han kan kjøre det?
12,00 idag? ;)
Innlegg av: Verdipapir (06.02.18 09:30 ), lest 573 ganger

Er veldig klar for å diskutere aksjen. Men jeg er også tilhenger av å bruke virkelighet og rette henvisninger til det man skal diskutere.

Å lage et problem ut av man ikke får informasjon ingen andre gir ut virker som et konstruert luksusproblem, når man da i tillegg ikke tror på CE eller Funcom er man slik jeg ser det virkelig på feil sted.

Det slenges ut så mange påstander her fra samme gjengen. Men gang på gang viser det seg å være oppspinn. Som nå med påstanden om at alle andre gjør ting så mye bedre.

Når og i hvilken sammenheng ble dette tatt opp Krafer, og hvem sto bak denne "bekymringen"? Du? ;)
Innlegg av: Shortie (06.02.18 09:37 ), lest 544 ganger

RE^3: FUNCOM - The Even bigger fool Theory - Part II

Hei,

Avlsutter denne tråden, da den er blitt for lang og begynner å rote med rekkefølgen.

Oppretter en siste tråd i serien før det snart er tid for å fokusere mot Q4, og full launch av CE..

/S
Innlegg av: Verdipapir (06.02.18 10:15 ), lest 524 ganger

Men synes det du akkurat nevner er rart da Krafer? Det er jo to helt forskjellige ting! Det er dette jeg snakker om med henvisninger.

Selvsagt vil Starbreeze si hvordan det går med de forskjellige når de har flere massive titler som trekker inntjeningen. Funcom har ikke det. Hadde Funcom hatt porteføljen til starbreeze, eller lignende, hadde de garantert rapportert likt.
Å sammenligne SWl med DBD og mene man har like stort behov for å vite detaljer er jo ikke fair i det hele tatt.

Det nå hva jeg mener.