Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Warom (18.01.18 12:46 ), lest 11564 ganger
Ticker: APCL
Endret: 18.01.18 15:09

APCL- Gambia snur 180 grader med SEMLEX

Lenge siden noen betydelig aktivitet i APCL trådene, kanskje forståelig nok det ;)

Noen har kanskje fått med seg en disputt som har pågått over noe tid(kanskje sammenlignbart med tiden for APCL) mellom Gambia og SIMLEX. Ikke oljerelatert, men relatert til kontrakter, terminering, ikke terminering, Jammeh, Barrow, Reuters osv….noen forstår kanskje hvor jeg vil hen.

I går ble denne lagt ut.
https://freedomnewspaper.com/2018/01/17/cabinet-awards-port-contract-chinese-firm-passport-id-card-deal-goes-simlex/amp/

At kontakten er god mellom Gambia og Kina er vel heller ikke overraskende, men her gjør de vel en avtale som både Verdensbanken og IMF har advart mot.

«Both the World Bank and the International Monetary Fund have objected to the Ports expansion project to be awarded to the Chinese company. They warned against the possibility of the deal further bankrupting the Gambian economy.»

--------------------
Så til SIMLEX;
Simlex hadde en kontrakt gjort med det forrige regimet, en kontakt som «plutselig» ble hevdet var ugyldig/ble terminert fra det nye regimets side. Simlex har likevel hele tiden stått på sitt.

«Simlex has said from the onset that it is not going to bid for any tender—arguing that it had an existing contract with the Gambian government. Now the government has budged to Simlex’s position on the matter.»

Nå har Gambia like «plutselig» snudd 180 grader og kontrakten er nå «gitt tilbake» til SIMLEX(som opprinnelig hadde den).

»…..while Gambia’s passport and border control system has been awarded to a Belgian company Simlex.»

--------------------

Vi kan jo se litt tilbake og se om vi finner noen andre likheter som om man vil se det slik, kanskje kan sammenlignes med «vår sak».

Gambia: Breaking News: Semlex Will Not Accept To Work With Pristine And Neither Will Semlex Enter A Tender Process- SEMLEX Posits; Says ” We Have Up To Now Invested More Than Ten Million Euros On Material.”

“Please note that we currently hold a signed and sealed contract between Semlex and the Gambia. This is contract that went through due process and intense scrutiny by a designated task force that included Justice; Finance; Information and technology and interior. So, rest assured that this was not a contract handed down by one man,” the company’s letter to the SG stated.

«Since a new government has been set, we have patiently waited for everything to get stabilized at a national level (6th of April 2017), before re initiating this contract and launch one of the first ECOWAS 100% compliant ID cards in the Republic of the Gambia.
We have used a lot of resources including both financial and labour to make this project a success and deliver it on time.»
«-Semlex holds a legally binding contract to implement the project, that in the case of default would be detrimental to the Gambia.»

Fortsettes.....
Innlegg av: Warom (18.01.18 12:47 ), lest 7659 ganger
Endret: 18.01.18 12:50

RE^1: APCL- Gambia snur 180 grader med SEMLIX

Underveis i «prossessen» har også SEMLEX møtt mange merkelig uttalelser fra «officials»

«I work in the heart of the government and know what transpires in our country. I can tell you for sure that Semlex has not been awarded any contract. It is in fact the opposite. Almost all the government Ministers are opposed to having such a company awarded a contract in our country whilst skipping Gambians who can do the work cheaper and better».

«As we speak, the company is desperate in trying to get the Gambia project but it is being rejected. So, it is now resorting to generating fake news in order to appear that it has won the project.»

Reuters har tydeligvis også her vært ute med noen kommentarer (negative rundt selskapet regner jeg med) men jeg har ingen link til den. Her likevel en kommentar som vel også kan sies å ta utgangspunkt i den.

«I encourage all Gambians to read this story by Reuters to see why we need to kick Semlex out of our country before they become a cancer for us. All of this information is in the public domain and can be discovered through a simple Google search. But Semlex think that they can hoodwink us because we are Africans and therefore stupid. But I can assure you that the best sons and daughters of The Gambia are all united to make sure that we turn a new page and develop our country without corruption. The Barrow administration should be commended for rejecting Semlex and their corrupt officials and enablers.»

--------------
Her litt videre rundt gyldigheten av kontrakten/manglende terminering.

“The official position of the Ministry of Justice said ‘you cannot do that’. Yet Jammeh went ahead and wrongfully terminated it, against the law. So Semlex feeling that the contract was violated, wrote to say, when remedies are not taken, they will exercise their rights under the contract.”

He said that just as that transaction was ongoing, a political impasse came and a new government took over. They continued writing to him as the new minister.

“When I received the letter, I took it to cabinet. We realized that it was wrongfully terminated because it went against the advice of the ministry of justice. There was always a valid contract, it was never cancelled according to law,” he said.

Kilder:
https://freedomnewspaper.com/2018/01/17/cabinet-awards-port-contract-chinese-firm-passport-id-card-deal-goes-simlex/amp/

https://www.google.no/amp/s/gambiabeat.wordpress.com/2017/07/29/gambia-risked-100million-lawsuit-over-id-cards-contract/amp/

https://www.google.no/amp/s/freedomnewspaper.com/2017/11/10/gambia-breaking-news-gambias-mighty-interior-minister-fired/amp/

https://freedomnewspaper.com/2017/11/15/gambia-breaking-news-semlex-will-not-accept-to-work-with-pristine-and-neither-will-semlex-enter-a-tender-process-semlex-posits-says-we-have-up-to-now-invested-more-than-ten-million-euros-on-mat/

https://www.google.no/amp/s/gambiabeat.wordpress.com/2017/07/29/gambia-risked-100million-lawsuit-over-id-cards-contract/amp/

http://blogafrik.com/gambiapresident-barrow-right-semlex-contract-terminated/

Jeg skal ikke spekulere offentlig hvorvidt dette kan sammenlignes direkte med APCL sin sak, men det er fryktelig mange likheter. Kontrakter blir terminert(annen part mener det ikke er riktig terminert). Uttalelser, artikler og lekking av informasjon. Det virker fortsatt som om at det er mye kål og mange hender som ikke vet hva de andre gjør.

Avslutter med å gjenta disse:

«I work in the heart of the government and know what transpires in our country. I can tell you for sure that Semlex has not been awarded any contract. It is in fact the opposite. Almost all the government Ministers are opposed to having such a company awarded a contract in our country whilst skipping Gambians who can do the work cheaper and better.

“When I received the letter, I took it to cabinet. We realized that it was wrongfully terminated because it went against the advice of the ministry of justice. There was always a valid contract, it was never cancelled according to law,” he said.

……og nå har SIMLEX «fått kontrakten tilbake»
Innlegg av: Aldara (18.01.18 12:56 ), lest 7579 ganger

Oj____
Ser man det...
Innlegg av: Roffa1 (18.01.18 13:02 ), lest 7541 ganger

Det var en interessant artikkel Warom. Ser mye likhetstrekk, så da er det kanskje ikke kjørt for oss heller
Innlegg av: innregistrert (18.01.18 13:06 ), lest 7530 ganger

Wow!!
Rally i dag
Innlegg av: Knievel (18.01.18 13:32 ), lest 7444 ganger

Ja, kan bli noen prosenter her om det samme skjer for apcl. Verdt et bet
Innlegg av: Warom (18.01.18 13:36 ), lest 7441 ganger

Det får jo hver og en i sær avgjøre, men at det blir "fryktelig mange" prosenter om det ordner seg i Gambia, det burde ingen være i tvil om.
Innlegg av: innregistrert (18.01.18 13:54 ), lest 7349 ganger

RE^2: APCL- Gambia snur 180 grader med SEMLIX

Fryktelig kort vei til krona nu!!
Blir liv nå:-)
Innlegg av: Knievel (18.01.18 13:44 ), lest 7386 ganger

En ironisk underdrivelse fra min side ;) har jo sittet her noen år og gjort gode penger. Fyres raketten av igjen må vi bare få med oss de svenske hobbyinvestorene igjen :D
Innlegg av: Knievel (18.01.18 14:04 ), lest 7276 ganger

Flere som ville ta det bet-et
Innlegg av: Warom (18.01.18 14:11 ), lest 7243 ganger
Endret: 18.01.18 14:12

Ja, ett kjøp på 243k på 0,92 er jo betydelig dagen så langt sett under ett :)
Innlegg av: AKKA65 (18.01.18 14:30 ), lest 7106 ganger

Dette er jo en fantastisk nyhet Warom! Dette øker sjansen for at APCL betraktelig!
Innlegg av: Kvasi (18.01.18 14:50 ), lest 6988 ganger
Endret: 18.01.18 14:51

Hvis volumet fortsetter, og den bryter 1 på bra volum, og setter ny bunn, så er neste motstand 1,5 ca. En slik utvikling betinger fortsatt bra volum. Den har ligget i negativ trend lenge, og, med så liten oms at TA egentlig ikke har gitt noe mening. Dette kan jo endre seg med triggere/meldinger. Jeg tror mest på forlik med Gambia, men her kan jeg ta feil. Og, jeg er amatør på TA, men abonnerer på analyser. - Morsomme linker i dag. Takk, Warum!
Innlegg av: Kvasi (18.01.18 15:03 ), lest 6923 ganger

Ser TS og andre kilder skriver selskapsnavnet feil. Rett navn synes å være: semlex.com
Innlegg av: Warom (18.01.18 15:07 ), lest 6890 ganger
Endret: 18.01.18 15:10

Kvasi;
Mesteparten av det som har vært omsatt siste 30 dager har nok vært handlet basert på trenkanalen. Bunnen i den lå an til ca 0,80-0,81(Der lå det/ligger det også kjøpsordrer på ca 220k) Tegnet inn noen streker(ikke pinlig nøyaktig) som viser denne.

http://goi.nf/?omwwujiiplyf

Vi kan vel trygt si at vi brøt ut av taket i den nå i dag(men om det holder er en annen sak). Jo bedre volum og høyere kurs, jo bedre :)

Det viktigste er helt klart hva som skjer i/med Gambia/Senegal men med SEMLIX fikk vi ett eksempel på hva som har skjedd i en "lignende sak". Vi vet jo også at vi fikk tilbake lisensene i 2014(da ble de jo faktisk terminert, noe de ikke har blitt nå).

Dette viser også hvor eksplosiv aksjen er, og hvis man lurer på hva som måtte skje med kursen ved en "godnyhet" i Gambia og/eller Senegal, så er det vel bare å lure videre ;)

EDIT: Kvasi..takker, er rettet nå :)

Innlegg av: Kvasi (18.01.18 15:14 ), lest 6841 ganger

RE^1: APCL- Gambia snur 180 grader med SEMLEX

Fin link til TA, Warom. Takk. Lukter mulig trendbrudd.
Innlegg av: rischioso (18.01.18 15:32 ), lest 6791 ganger
Endret: 18.01.18 15:46

Warom,

jeg raste igjennom det du har skrevet og bet meg spesielt merke i følgende:

"We have used a lot of resources including both financial and labour to make this project a success and deliver it on time.»

* Er det noe ALDRI APCL har gjort så er det jo akkurat det og det er og akkurat mangelen på det som ligger til grunn for termineringen noe som ikke er caset med Semlex. En annen viktig ting er jo at det å ikke levere iht avtale er jo ikke første gangen for APCL , men noe som har gjentatt seg og som også lå til grunn for den forrige konflikten som de kom til enighet om "utenfor" rettsapparatet.

Semlex konflikten derimot fremstår mer som at gambiske myndigheter ikke hadde et ønske om å ha de der fordi Gambierne selv kunne utføre den samme jobben til en rimeligere penge så sånn sett virker ikke de 2 sakene å ha noen relevans annet enn uenigheten, MEN basert på forskjellig grunnlag.

Av samme grunn virker Semlex konflikten å fremstå som åpenbar basert på det du har delt, MENs APCL caset vil jeg tro ikke er like åpenbar til fordel for selskapet...

EDIT:

MEN, det er en annen ting av viktighet slik jeg ser det som kan åpne opp for en mulig redning for APCL og det er dette:

"They warned against the possibility of the deal further bankrupting the Gambian economy.»

* Nettopp fordi en betydelig cashsquiz for Gambiske myndigheter kan i ytterste nød få de ned i kne slik at de vil velge å komme til en enighet også denne gangen utenfor rettsapparatet, MEN om jeg ville ha gamblet på akkurat det er en helt annen sak...;)
Innlegg av: Warom (18.01.18 15:40 ), lest 6704 ganger
Endret: 18.01.18 15:47

Neimen Risch da, hyggelig å se deg tilbake ;)

Du: "We have used a lot of resources including both financial and labour to make this project a success and deliver it on time.»

*Vet vi nå egentlig det...?
Så vidt jeg husker så prøvde APCL å levere i Jammehs tid(via en LOI) og jeg tror ikke de fikk noe svar fra Jammeh.

Det er vel kanskje(hvis du legger godviljen til;)) sammenlignbart?

Utover det så konkluderer jeg ikke. Ville bare legge frem noen artikler i en sak som noen(meg inkludert) kanskje kan driste seg til å sammenligne med vår sak. Ikke noe mer enn det.

EDIT: Faen Risch...du endrer så ofte i innlegget ditt at det er ikke greit å vite hva man har svart på eller ikke ;)
Innlegg av: rischioso (18.01.18 15:52 ), lest 6614 ganger
Endret: 18.01.18 15:53

RE^2: APCL- Gambia snur 180 grader med SEMLEX

Warom,

beklager, men har en tendens til å skrive raskere enn jeg tenker...

Ville bare gi en input på det jeg anså som viktig.

Håper det det ordner seg for selskapet slik at du kommer deg ut med det meste av investeringen i behold.

I Afrika kan alt skje så ingenting er avgjort - det blir spennende å følge med på hva som skjer og ikke minst hva det ender med...;)

Lykke Til!
Innlegg av: Warom (18.01.18 16:00 ), lest 6568 ganger

Risch;
Ikke noe stort problem med editeringene(så lenge man faktisk forteller hva man har editert), bare litt "frustrerende" fra tid til annen :)

Takk for lykkeønskninger, ordner det seg så skal man kanskje ikke være så redd for hvordan jeg får det ;)

Innlegg av: Kvasi (18.01.18 17:02 ), lest 6439 ganger
Endret: 18.01.18 17:05

Semlex og Apcl kan ikke sammenlignes. Semlex er småpenger. For Apcl og Gambia står det om milliarder. Avtalene sikkert ogsåmhelt forskjellige.

Det som er interessant, og i dag kursdrivende, er det prinsipielle: Gjelder avtaler gjort under diktatoren? For Semlex tydeligvis «ja». Ikke så urimelig at markedet da mener dette styrker APCLs argumenter. Hvem som har holdt avtaler og ikke etc, blir da en sak for domstolen (voldgifts-) å ta stilling til. At markedet tenker at at Semlex-saken kan skape presedens, er derfor ikke urimelig.

At aksjen tar litt av på dette er normalt. Rykter og håp og facts og tolkninger slår stort ut i Small caps. Viktigere er økt volum, og om dette vil gi en stigende trend. Kun en melding vil kunne endre kursen dramatisk - opp eller ned. Gøy, uansett.
Innlegg av: Warom (18.01.18 17:08 ), lest 6417 ganger

For de som har litt interesse av slikt, så er i alle fall denne greit å ta med seg(og kanskje det viktigste som hendte i dag)

Utdrag fra en 30 dagers grafes trendkanal jeg selv tegnet inn(den er ikke 100% nøyaktig).

http://goi.nf/?kemxddnnzoow

Volumet var veldig bra sammenlignet med siste tiden, det samme ble VWAP(0,91). RSI havnet tilbake på "normalt nivå" etter nedsalget mot slutten. Kanskje ikke merkelig at noen tok "gevinst" etter lang tids ørkenvandring. Uansett deilig å se at vi sluttet over taket i kanalen, det KAN ha noe å si for videre utvikling uten fundamentale nyheter. Svaret får vi i morgen.

Det viktige i dette papiret er jo uansett hva som skjer i S/G. Så kan man mene hva man vil om SL og CDI, men de kan være greit å ha med seg i bakhodet i alle fall ;)
Innlegg av: Fluefiskeren (18.01.18 17:23 ), lest 6394 ganger

RE^1: APCL- Gambia snur 180 grader med Semlex

Når det gjelder Elfenbenskysten vet vi at Ophir er i en fase hvor de vurderer ny brønn på CI-513. De har annonsert at de vil ta en «drill or drop» avgjørelse i mars. Ikke så lenge til.
Innlegg av: Warom (18.01.18 18:21 ), lest 6279 ganger

Kvasi, det synes jeg var en reflektert og bra "oppsummering" basert på det vi fikk vite ang Semlex i dag/går. Tar ett par punkter(inkl ditt) jeg også som man kan reflektere over.

-Kan myndighetene snu tvert i denne(Semlex) saken, hvorfor ikke i vår, etter lignende retorikk (fra begge parter)?

-Hvorfor valgte JP/SW å konvertere utestående lønn til aksjer, når selskapet har penger på bok og ledelsen opsjoner (så det holder) og bonusbasert lønn?

-Hvorfor skjer det ikke noe i ICSID, etter 90 dager ++?

FF;
Jepp, det skal tas en beslutning også der. Dette er hva Ophir sa her om dagen i den anledning.

"Ophir is in discussions to farm-out certain exploration assets ahead of further exploration drilling, in line with our strategy of having our exploration portfolio self-fund to the extent possible."

https://www.ophir-energy.com/press-release/trading-update-2/

Her kan det jo i alle fall være verdt å merke seg disse ordene:

"ahead of further exploration drilling"
Vi forsøker å tolke i vilden sky, så også her blir det vel på samme måte ;)
Innlegg av: Knievel (18.01.18 19:22 ), lest 6172 ganger

Dummeste anklagene jeg har lest på lenge, Solux. Hvem sin skyld er det hvis noen har tapt penger? Alle kunne jo lagt inn en salgsordre da vi traff 12 i fjor?

Må vi begynne å legge inn "Finansielle verdipapirer kan både øke og minke i verdi. Det er en risiko for at du ikke får tilbake pengene du har investert." etter hver post man skriver?
Innlegg av: Warom (18.01.18 19:46 ), lest 6137 ganger

Solux;
Hva du mener om meg bryr meg midt på ryggen....men siden du nå tydeligvis mener jeg er en slik vanvittig hausser, så hadde det vært fint(slik at jeg kan lære av deg) om du hadde lagt ut ett utdrag av disse innleggene du reagerer på....
Innlegg av: NeiTakk1000 (18.01.18 19:52 ), lest 6126 ganger

Warom er det ikke den såkalte lønnsreduksjonen de nå har fått omgjort til aksjer ?. Det ble slått stort opp at JP sa fra seg lønn, er ikke dette den store lønnsreduksjonen ? Har ikke lønnsnivået i APCL vært uforskammet høyt ? Hvor ble det forresten av privatflyet ?
Innlegg av: brumlemann (18.01.18 20:52 ), lest 6005 ganger

warum, er du den "Q10ps" som tapte veddemål mot meg om en flaske Champis?
I så fall burde du kunne være ærlig og redelig og gjøre opp for veddemålet.

Når det er sagt, jeg trodde saken var oppe til voldgift. Hvis voldgift prosessen er i gang, har det vel liten hensikt for Gambia å ta en Semlex.
Så dette virker som en temmelig tynn spikersuppe du serverer Warom.

Forøvrig unner jeg ingen å tape, så gjerne for meg kan det gå bra for apal aksjonærene. .
Innlegg av: klaesp (18.01.18 21:01 ), lest 5981 ganger

Solux og Basse, hvorfor bruker dere tid og energi på en aksje og skribenter dere ikke har trua på? Hva med å fokusere mer på familie og venner.
Innlegg av: Tester1 (18.01.18 21:15 ), lest 5948 ganger

Warom

Fin info, takker.

Du er en av de mer seriøse skribenter på ho som er igjen, setter pris på det.

Hva gjelder folk som ikke ser at dette er relevant så drit i dem, det gjør jeg.

Dette er høyst relevant, for det viser at Gambia er full av dritt, de svinger etter vinden, og driter seg ut gang på gang.
Nå er det riktig nok et annet selskap, og en annen kontrakt, men likheten er slående.
Vi vet jo fra før at de skriker som fan i afrika for å tyne en dollar, og de har ikke akkurat gangsyn mener nå jeg.

De kan skrike så mye de vil, men om det juridiske holder så kommer de ikke lengre en til voldsgift rettsaken, om en det.
Jeg tror de blir enige om ett eller annet før det, da det virker helt usannsynlig at apcl hardnakket hevder å ha kontroll på det juridiske og ikke ha det, det er ikke annet en svindel i så fall, og det er disse folka for voksne til.

Dette er også en fin presedens for apcl, som sitter i samme driten som dette firmaet gjorde, akkurat samme sak, drittslenging, reuter kompiser og alt de klarer, for så å kaste korta når de blir satt til veggs.
Her vises det til gangs at disse folka kun har det i kjeften, og totalt mangler skolering.
Minner om at dette er grunnen til at slike saker har en mulighet til å dras til retten, historien er full av små selskap som er blitt rundlurt av de store.

Dette blir jo bare spennende å følge videre.

Godt funn Warom!

Joa, dette er relevant som bare det, og det gir i alle fall håp for APCL, og det trenger de.
Innlegg av: Warom (18.01.18 21:16 ), lest 5958 ganger

Brumle;
Du kan være trygg på at jeg ikke er Q10ps. Jeg har aldri hatt mer enn ett nick og har heller ingen planer om å endre på det.
Innlegg av: Taylor (18.01.18 21:24 ), lest 5928 ganger

Stå på Warom. Bra innlegg av deg. Vi trenger snart noe action om ståa. Vært stille lenge nå. Action har det alltid vært rundt Apcl.
Innlegg av: Dividend (18.01.18 21:30 ), lest 5918 ganger

Har ikke Gambia en frist ovenfor voldgiftsdomstolen som snart går ut?
Innlegg av: Warom (19.01.18 09:04 ), lest 5677 ganger

Her er også en litt interessant artikkel hvis man med utgangspunkt til Reuters-artiklene vi husker som kom som "perler på en snor" i den perioden myndighetene plutselig "satte seg litt på bakbeina".

"The action by authorities in Belgium and the Comoros follows two Reuters reports examining the activities of Semlex in Africa, where the private Belgian firm has landed contracts worth hundreds of millions of dollars."

"Semlex and Karaziwan did not respond to requests for comment on those reports. In December, when the second report was published, Francois Koning, a lawyer representing Semlex, said Reuters was being manipulated by a third party trying to damage the company."

https://freedomnewspaper.com/2018/01/17/police-search-offices-belgian-company-supplying-passports-africa/

Det er jo bare en påstand fra Semlex sin advokat om at Reauters ble manipulert, men det er jo en interessant påstand da, også sett i lys av "angrepet" på APCL.
Innlegg av: Tester1 (19.01.18 15:23 ), lest 5499 ganger

Warom

Ja, helt enig.

Men sett i lys av informasjonen i begge tilfeller så er jo Reuters i sin rett til å publisere materialet iom at det kommer fra myndighetene selv.
Dog var ordlyden helt klart meget krass, og med en påfølgende forherligelse av seg selv da kursen i apcl ble utbomba pga disse artiklene, helt utrolig oppførsel fra en reporter i Reuters.

Alt dette bunner ut i at Gambia tenker som de fleste land der nede, Dollar!
Jus bryr de seg ikke om før de blir tvunget til det.
Innlegg av: Warom (19.01.18 15:43 ), lest 5479 ganger

Tester;
Helt enig, Reuters skal selvfølgelig kunne skrive det de vil, det er mer(i fall den infoen fra advokaten er riktig) det at det da tydeligvis bevisst er lekket type info som kanskje ikke er helt "etter boken".(for på den måten å kanskje oppnå det man ønsker).

Reuters skriver jo det de vil, men jo "større overskrifter", jo bedre for den/de som måtte ha(i dette tilfellet) manipulert.

Det blir jo bare en spekulasjon når det gjelder Apcl , men den blir jo ikke mindre av at andre mener å ha opplevd det. Dette setter jo også JP's uttalelser rundt disse sakene i ett lys som er lesbart.
Innlegg av: brumlemann (19.01.18 16:01 ), lest 5434 ganger

uten at det bryr meg egentlig, mene er litt nysgjerrig -

er det ikke slik at Semlex ble avsluttet før stevning til voldgift, mens APCL og Gambia er langt inne i voldgiftsprosessen?
Innlegg av: Kvasi (19.01.18 16:08 ), lest 5422 ganger

Kan ta feil, ... men tror ikke Gambia har utnevnt representant i voldgiften. Det betyr vel i praksis at prosessen ikke er startet, og at Gambia drar ut tiden. Av hvilken grunn? Korriger meg om jeg tar feil.
Innlegg av: Warom (19.01.18 16:13 ), lest 5411 ganger

Og siden man(jeg;)) nevner Jens Pace så kan man også igjen se litt på dette. Har ikke så mye med TS'en å gjøre, men kanskje greit å ta med seg.

Det gjelder altså aksjene som ble konvertert i romjula. Disse mener jeg bestemt at vi finner klart og tydelig i årsrapporten fra 2016 og at både Pace, West og de ansatte hadde muligheten til å ta det ut som både penger, kombi penger/aksjer eller kun aksjer. De VALGTE med andre ord aksjer.

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/uploads/financialdocs/AfricanPetroleum_AR2016.pdf

Side 64, punkt 23:
23. COMMITMENTS AND CONTINGENCIES continued
Staff remuneration

As part of the cost cutting initiative implemented by the Company, UK head office staff salaries were reduced by 20-45%. If the Company is successful in achieving a farm-out that includes significant consideration to the Company, it is possible that some part of the salary reduction is re-compensated to the staff either in cash or shares, or a combination of both. The Remuneration Committee are responsible for deciding if a farm-out is significant. If the full salary reduction is re-compensated, the cost to the company is....

Her kan vi altså lese følgende beløp som passer godt overens: Directors US$ 324.774, Key Management US$ 179.839, Staff US$ 17.555

Oppgjøret de mottar er for perioden 01.12.2015 - 30.04.2017. Altså fra og med FØR farm out med Ophir, dette ble avklart høsten 2015. Det er med andre ord ingen tvil om at de har klart å fullføre en vellykket farm out, og at de med rette får cashet ut maks beløp.

Det mer interessante er derimot at de kan velge mellom "cash or shares, or a combination of both", og samtlige velger altså aksjer. Samtlige, ikke noen, men alle hver og en, inkludert Pace og West! At selskapet hadde cash til å betale ut noen hundre tusen dollar om de ansatte ba om det er det heller ingen tvil om.

Den meldingen i romjulen kan vel da kanskje tolkes som synonymt med et samkjørt og kollektivt innsidekjøp i en periode de alle er forhindret fra å kjøpe på noen annen måte.

Så får hver enkelt tolke om det er positivt eller ikke :)

Ha en strålende helg :)
Innlegg av: jjdnoi78 (19.01.18 16:14 ), lest 5396 ganger

" uten at det bryr meg egentlig " he he brumlemann= D-invest i guder du er stadig en TOSSE!!!
Innlegg av: klaesp (19.01.18 16:20 ), lest 5383 ganger

Et annet godt spørsmål, er hvorfor IKKE Gambiske myndigheter har klart å få en god advokat til saken.. svaret skal jeg holde får meg selv:)
Innlegg av: Logdec (19.01.18 16:51 ), lest 5337 ganger

Hei godt folk,

Gambia har lagt ut denne på deres webside.
Har noen kryss sjekket om dem følger prosessen som er beskrevet ?

http://www.mop.gov.gm/sites/default/files/Model-Petroleum-EDP-Licence_Gambia-2014.pdf

Den henviser til at arbritation skal skje i London. Er dette tilfelle?

Videre så sier kontrakten at en ekspert vurdering skal sluttføres innen 90dager.

The expert shall endeavor to resolve the Dispute within thirty (30) days (but no later than ninety (90) days) after his or her appointment, taking into account the circumstances requiring an expeditious resolution of the matter in Dispute. The expert’s decision shall be final and binding on the Parties and not subject to any rights of appeal.

Noen som har kontroll på når 90dager er gått?

Innlegg av: Tester1 (19.01.18 17:22 ), lest 5318 ganger

Warom

Tydelig at vi deler syn på denne saken.

Ang Gambia og Apcl sin sak så er det innlysende at de hverken har folk eller juridisk kompetanse til å ture frem slik de gjør.

Dette i TS er ett meget godt eksempel på nettopp dette, og hvorfor selskaper burde holde seg unna, ikke veldig bra for den store demokraten Barrow eller hva?

Og så har vi jo Apcl da, som sier det juridiske er klokkeklart, greit nok å ta det med en klype salt, men om det skulle vise seg at dette er svada så er det straffbart.

Personlig så tror jeg ikke Barrow har en kopi av avtalen en gang, det virker slik, og skulle ikke forundre meg om han bare ønsker å reforhandle alle avtaler gjort med hans forgjenger som nå sitter med vannpipa ett sted.

Vi får se, men jeg liker denne utviklingen, og det setter en presedens hva gjelder oppsigelse og kontraktfestet forlengelser som man faktisk må svare på!

Anyways, dette er snakket om før, spennende utvikling er det.
Innlegg av: dato (20.01.18 23:53 ), lest 5079 ganger
Endret: 21.01.18 10:11

Jeg ser at noen av dere har lurt litt på voldgiftsprosessen.

OBS: Innlegget er korrigert pga feil.

Jeg vil anbefale å lese på ICSID sin hjemmeside om regler osv for slike prosesser:

https://icsid.worldbank.org/en/pages/default.aspx

Her finner man blant annet informasjon som sier at partene har 90 dager på seg, fra «request for arbitration» er levert, til å melde inn sin kandidat som «arbitrator».

Man finner også at partene har 60 dager på å bli enige om antall «arbitrators» m.m. Hvis de IKKE har nådd enighet om dette trer en regel inn som sier at førstemann som melder inn «arbitrator» får førsterett på å foreslå «the President of the Tribunal». Motparten kan godta forslaget eller foreslå en annen.

15. januar hadde det gått 90 dager. Forrige gang APCL og Gambia var i denne situasjonen (2014), tok det 4 uker fra «request for arbitration» var registrert hos ICSID til APCLs «arbitrator» var utnevnt og registrert. Hvorfor tar det så mye lenger tid denne gangen? Kan det være at partene nå snakker sammen for å finne en løsning?

ICSID gir for øvrig foreslått «arbitrator» 15 dagers frist til å svare om han/hun tar oppdraget eller ikke, pluss at de gir seg selv ytterligere opp til 15 dager for å fullføre registrering.

Det er også verdt å ta en titt på Omnia Strategy som er en av Gambias representanter i saken (ikke som «arbitrator»). På deres nettside kan man bl a lese følgende: «Omnia Strategy specialises in facilitating settlements, bringing parties together and establishing credible mutually acceptable solutions«.

:-) dato

Innlegg av: Dividend (21.01.18 00:09 ), lest 5071 ganger

Hei dato

Lenge siden

Mener det var du som initierte donasjonskampanje og fadderbidrag til a1gambia.org

Er fortsatt fadder og mottok nylig et hyggelig brev og noen bilder av mitt fadderbarn.

Synes fortsatt det er hyggelig å kunne bidra til dette. Fadderbarna kan jo ikke noe for at de har en udugelig regjering som utsetter utenlandske selskaper for prøvelser a la det APCL har blitt utsatt for.

Viktig å ikke blande kortene.

Veldedighet bør jo egentlig ikke sees i sammenheng med en aksjekurs i et selskap...

Har selv flere aksjer nå enn da kursen var på 12 kr, men har kun disse aksjene som en opsjon og har lave forventninger.

Takk også for oppklarning rundt voldgiftsdomstolen og Gambia.

Innlegg av: Fluefiskeren (21.01.18 09:59 ), lest 4969 ganger
Endret: 21.01.18 10:01

Dividend

Det er ikke sikkert han vil bekrefte det selv. Du har helt rett i at det var Dato som startet donasjonskampanjen. En hedersmann.

Synd at prioden over kr. 10 ble så kort. Hvis ikke hadde det nok vært donert enda mer penger.
Innlegg av: Warom (21.01.18 12:01 ), lest 4888 ganger
Endret: 21.01.18 12:04

Helt enig FF, dato er en hedersmann :)

Det jeg finner litt «merkelig» denne gangen er at APCL(som sist gang foreslo arbitrator sannsynligvis før det var gått en mnd) ikke har oppnevnt noen enda. Nå kan det jo hende de har gjort det helt på slutten av 90-dagers fristen og at den personen skal ha en liten frist for å godta, men hvorfor vente så jævlig lenge da…?

Som dato skriver ovenfor så er det den første som utnevner som får fordelen av å foreslå Chairman, og det er det vel litt dumt å la gå fra seg(spesielt med tanke på at det er APCL som har tatt ut voldgift). Nå kan jo myndighetene være uenig i det forslaget og deretter komme med eget, men likevel….

Hvis man leser litt videre i reglene så kommer det frem noen ord man kan ta med seg.

(4) If the Tribunal shall not have been constituted within 90 days after the notice of registration of the request for arbitration has been dispatched by the Secretary-General, or such other period as the parties may agree…..

«…or such other period as the parties may agree…»

Det har jo virket som om det ikke er noen som helst dialog mellom partene, men akkurat denne siste KAN indikere at det nettopp er akkurat det, spesielt når man da også ser det opp mot at heller ikke APCL har utnevt/foreslått arbitrator.

I nyttårs statementet til Barrow kom han også med en fin liten setning:

«We have already set the ball rolling for re-joining the Commonwealth and other international bodies such as the International Criminal Court and we have also reaffirmed our membership in the international centre for settlement of investment disputes to encourage and restore Investors’ confidence.»

Ikke for at ikke det var kjent for de av oss som kanskje er spesielt interesserte, men her snakker han jo «til nasjonen» og har nok en større «lytterskare» enn en liten notis i en avis på det tidspunktet en avtale måtte være inngått.
Det kan kanskje gjøre det lettere å forklare ovenfor befolkningen hvis myndighetene måtte finne på å snu 180 grade også når det gjelder oss(noe de jo som kjent allerede har gjort når det gjelder Semlex.

Man skal som dato nevner kanskje ta med seg at de som blir forseslått som arbitrators skal ha noen dagers tid for å godta utnevnelsen og ICSID skal ha tid for å registrere(til sammen inntil 1 mnd), men vi er nå 6 dager inne i den «makstiden» og jeg klarer ikke helt å gi slipp på det faktum at APCL som Claimant heller ikke utnevnte hurtig som sist. Ser ikke helt poenget med å vente hvis man ikke tenker på en annen essensiell ting……

«…or such other period as the parties may agree…»

Ovenfor meg selv så tolker jeg disse tingene som at det er dialog mellom partene, og er det dialog...så er det lettere å finne en løsning. Det gjør ikke meg noe at ett av de utnevnte advokatkontorene til myndighetene har spesialisert seg på « å bringe partene sammen for å finne en løsning begge kan akseptere»

EDIT: Glemte kildene.

http://icsidfiles.worldbank.org/icsid/icsid/staticfiles/facility/partd-chap03.htm

https://statehouse.gov.gm/new-year-statement-his-excellency-mr-adama-barrow-0
Innlegg av: Billyjojimbob (21.01.18 12:07 ), lest 4866 ganger

Hei W,er du inni Afrikauljå enda?
Ser du lysning i tunnellen?
Innlegg av: Warom (21.01.18 12:26 ), lest 4855 ganger

Bjjb;
Joda, jeg er nok fortsatt det(etter å igjen ha kjøpt meg litt opp etter at jeg realiserte ett større tap for ikke lenge siden).
Jeg ser en lysning i tunnelen, men lyset er nok først og fremst der pga av at det på ett eller annet tidspunkt nødvendigvis må komme en avgjørelse ;)

Hva avgjørelsen måtte bli forsøker jeg å "analysere" meg frem til via det jeg hører, leser, diskuterer og dermed anser som sannsynlig. I tillegg er vi i dag priset ikke veldig langt over cash og det finnes andre assets der enn S/G man i alle fall kan ha i bakhodet. Ikke tvil om at S/G er det i særstilling viktigste per nå og løser det seg "bare litt" så er dagens kurs en veldig bra inngang(jeg har forøvrig ett reelt snitt godt over dagens).
Innlegg av: dato (22.01.18 07:14 ), lest 4619 ganger

Dividend - hyggelig å se at du også henger med!

Jeg har også nylig fått bilder av mitt fadderbarn :-).
Det var synd fot donasjonskampanjen at vi bråsnudde på 12 kr, men pengene som kom inn har i alle fall kommet godt med.

FF og Warom- takk for hyggelige ord :-).

Warom - jeg er helt enig, det ser absolutt ut til å være dialog mellom partene, og med den starten det var på denne konflikten anser jeg det som et positivt tegn.
Innlegg av: Warom (24.01.18 12:38 ), lest 4251 ganger

Man kan jo si hva man vil, men det er vel ikke helt vanlig å ansette ny Geolog hvis man tror alt går til helv... ;)

Magenta McDougall

Petroleum Geologist at African Petroleum Corporation Limited
African Petroleum Corporation Limited

https://www.linkedin.com/in/magenta-mcdougall-b8301838/

Dette er en erstatning for Harry Wood som sluttet for en tid siden. Poenget er vel mer det at det ansettes, noe som vel på mange måter ikke signaliserer resignasjon :)
Innlegg av: Fluefiskeren (24.01.18 17:43 ), lest 4141 ganger

Utgår
Innlegg av: rischioso (08.02.18 13:04 ), lest 3921 ganger

Warom,

RE - Man kan jo si hva man vil, men det er vel ikke helt vanlig å ansette ny Geolog hvis man tror alt går til helv... ;)

* Selskapet trenger jo en Geolog selv om det verken skulle ordne seg i Gambia eller i Senegal så jeg ville ikke ha lagt for stor vekt på akkurat det...
Innlegg av: rischioso (08.02.18 15:55 ), lest 3829 ganger
Endret: 08.02.18 15:59

Det man både bør og kan legge til grunn og som kan være triggeren for en positiv løsning er landets svake økonomi.

De har riktignok høye ambisjoner om en økning på mellom 4-5% for 2018, MEN det er "veldig" mye som må klaffe før det kan bli en virkelighet så sannsynligheten er heller liten.

https://www.jollofnews.com/2017/12/23/gambias-economy-to-make-modest-growth-in-2018/

Det faktum tror jeg er det som danner grunnlaget for den største muligheten for en løsning som sist utenfor rettsapparatet.

I 2014 så tok det 11mdr (jan til nov). Nå er det vel gått rundt 4 mdr siden man etablerte voldgiften (okt-17) så det kan ennå ta tid (6-7mdr) om vi legger time line i 2014 til grunn, men for all del - i teorien kan det jo komme en avgjørelse når som helst - så gjenstår det og se hva som kommer først - domsavgjørelse eller løsning utenfor retten...

Uansett - håper det ordner seg...;)
Innlegg av: Warom (08.02.18 16:22 ), lest 3783 ganger

risch;
Svarte deg i den andre tråden :)
Når det gjelder løsning i forhold til Gambia's svake økonomi så leste jeg ett "advokatdokument"(riktignok fra 2015) der dette ble kommentert.

"In the case of ICSID, the costs can be prohibitive. ‘Because they don’t have very developed investment policies, there is a real danger of countries here in Africa being overwhelmed by ICSID claims,’ says one Nairobibased arbitration specialist. "You only have to have four or five ICSID claims against you and you are facing a legal bill of $40m or $50m."

For a country like The Gambia, with a GDP in 2013 of just $903m, the fact that last year it had to face two ICSID claims brought against it by the Australian company African Petroleum could have made a relatively large dent in its domestic budget. The disputes eventually settled when The Gambia agreed to reinstate and extend two offshore hydrocarbon exploration licences that were behind African Petroleum’s initial claims"

http://www.simmons-simmons.com/-/media/files/corporate/external%20publications%20pdfs/africa%20insight.pdf

Den gang var det to saker, nå er det faktisk tre, og kostnadene kan bli store(for begge parter)

"You only have to have four or five ICSID claims against you and you are facing a legal bill of $40m or $50m."

Det foregår mye "merkelig" både i Senegal og Gambia for tiden. I Senegal er de("folket") ute etter å få se kontrakten Senegalesiske myndigheter har med Total(noe de tydeligvis slik jeg har forstått det har rett til etter gjeldende lover)

I Gambia er det nå litt fokus på FAR og det's evnt innblanding i valgkamp. FAR fikk jo forlengelse slik vi husket rett før vår sak "gikk til mediene" med reuters i spissen.

"Gambia: Is The Australian Oil Mining Company FAR Interfering With Gambia’s Mayoral Elections ? GNPC Lawyer’s Son Is Collaborating With FAR To Win Voters’ Support!"

“By the way FAR is the company that Barrow gifted most of our oil to. You can see that they are interfering with our politics by supporting Amie Bensouda’s son.

Amie Bensouda is the lawyer for the GNPC who is the licensor of the oil blocks,” a concerned Gambian wrote. Now, Amie Bensouda’s son, an aspiring UDP KMC Mayoral candidate, is collaborating with the oil giant to win the support the of the electorate. It is not clear if Mr. Bensouda is receiving any form of material or financial support from FAR, but the recent joint donation made by the two entities speak volume."

https://oglinks.news/article/5dda90/is-the-australian-oil-mining-company-far-interfering-with-mayoral-elections-gnpc-son-is-collaborating-with-far-to-win?fieldname=industryids&t=Mergers+%26+Acquisitions&query=&fieldvalue=65

Det er "haugevis" av artikler som nå begynner å bli litt "Barrow-fiendlig" og der det bla påstås at han omgir seg med rådgivere som bare er ute etter "brune konvolutter". Det siste skal jeg ikke ta stilling til offentlig, men jeg tenker jo tanker jeg også ;)
Innlegg av: AttOgFram (08.02.18 17:54 ), lest 3724 ganger
Endret: 08.02.18 18:08

Warom,

sikkert ingen grunn til å tro at det er slutt på brune konvolutter selv om Barrow har blitt President. Når det er sagt, fungerer nok Gambia bedre nå enn under Jammeh, kanskje bortsett fra for de som var hans nærmeste allierte.

Det er vel ikke umulig at FAR kan ha benyttet seg av dette også, men det kan like gjerne være at dette er sure kommentarer fra Jammeh tilhengere. Det som det jo ikke er tvil om, er at FAR har vært en nøkkelspiller for funnene som er gjort på nabolisensen i Senegal. Det er vel ikke unaturlig at det har gjort Gambia interessert i å ha FAR involvert der også.

EDIT Forøvrig er det ingen grunn til at selve voldgiftssaken skal koste noe i nærheten av de beløpene som nevnes i innlegget ditt. Taper de saken, så er det noe annet, men det er ingen grunn til at denne voldgiftssaken bør være spesielt kostbar for noen av partene. Og det er i hvertfall ingen grunn til å tro at voldgiftssaken skal koste dem 10 millioner dollar (de blir også ganske sikkert behandlet samtidig, det er jo i praksis samme saken, selv om det er to forskjellige lisenser).
Innlegg av: Warom (08.02.18 18:19 ), lest 3699 ganger
Endret: 08.02.18 18:32

AoF;
Er ikke uenig at sannsynligheten for at Gambia fungerer bedre nå enn under Jammeh er veldig stor. Spekulerer jo ikke om at Barrow er korrupt(så langt i fra), mer det at det oftere og oftere "kommer frem"(ja ofte fra opposisjonen) ting som i ett hvilket som helst demokrati er en selvfølge og kommentere/lure på offentlig.

Fra den ene til den andre siden av de flestes "hovedcase" når det gjelder Apcl. I Senegal er det litt på samme måten. Hvorfor får de(folket) ikke utlevert(eller gjort offentlig) de dokumentene loven tydeligvis gir adgang til når det gjelder avtalen med Total på "vår ROP" ?

Hva er det slags spill som foregår i kulissene(om noe) når det gjelder kombinasjonen av lisenser i disse to landene og som samtidig befatter oss? Jeg har ikke noe eksakt svar på det, men at vi på en eller annen måte er en viktig brikke, det er jeg personlig helt overbevist om.

Utfallet spekulerer jo jeg(med likhet som andre) om hvor vil ende. Jeg har mine tanker og refleksjoner som jeg personlig synes er godt støttet opp av hva jeg har lest, hørt og dermed dannet meg en egen mening om.

Har ingen som helst problem med at noen er uenige(det skulle bare mangle) men jeg er positiv til en løsning som kommer aksjonærene til gode. Om det skjer i S/G, CDI/SL eller en kombinasjon er jeg ikke så opptatt av. Jeg tror mange har fokusert for mye på førstnevnte uten å ta høyde for Nr 2(kanskje med rette må man kanskje kunne si;))

Edit til din Edit AoF;
Nå er det jo ikke jeg som sier det, jeg bare refererer til noen som sannsynlighet har belegg for sine påstander. Se litt på denne også, hva vet vel jeg;)

http://arbitrationblog.kluwerarbitration.com/2016/02/29/how-much-does-an-icsid-arbitration-cost-a-snapshot-of-the-last-five-years/
Innlegg av: AttOgFram (08.02.18 18:31 ), lest 3658 ganger

Warom,

det er jo ikke noe i veien for å ha forskjellige syn, så lenge man kan argumentere fornuftig for dem, og også er villig til å lytte til andres meninger.

Når det gjelder løsninger for aksjonærene, har jeg fulgt selskapet på grunn av Senegal og Gambia. Som du vet, var jeg aldri helt overbevist om CI (selvfølgelig er det lett å si etterpå, men det er jo faktisk riktig), og jeg mener jo at SL er på for dypt vann for et lite selskap som APCL. Selv om det skulle bli noen som farmer inn, kan jeg ikke helt se for meg at det skal bli en særlig lukrativ avtale for selskapet. I CI er det jo en drill/drop avgjørelse i Mars 2018, så der vet vi vel ganske snart hva (i hvertfall) Ophir gjør. Men det er jo alltids en mulighet at de får en forlengelse for den avgjørelsen.

Så for meg er det jo fortsatt Senegal og Gambia som er viktige, og der synes jeg personlig ikke det ser så lyst ut akkurat nå. Men jeg kan jo ta feil, det gjør jeg relativt ofte.
Innlegg av: Warom (08.02.18 18:47 ), lest 3641 ganger

AoF;
Ikke noe galt i å ha forskjellig syn(kan kanskje heller si nødvendig;)) i en såpass kompleks materie som dette er. Jeg forfekter mitt, og du ditt(veldig ukomplisert egentlig)

De fleste er nok med rette mest opptatt av S/G. Jeg har bare poengtert litt at man kanskje skal holde øynene litt over mot SL/CDI. Dette kun for at det KAN komme som en overraskelse på noen som "ikke så til siden"(noe det ofte kan gjøre om man ikke gjør akkurat det;))

At du ikke synes disse(CDI/SL) er noe å ta med seg er jeg personlig avslappet til. Jeg tror jo også at noe løser seg i S/G noe vi jo er enige om er ekstremt bra om skulle skje. Jeg tror, du er tvilende.....godt utgangspunkt for en liten diskusjon :)
Innlegg av: Fluefiskeren (08.02.18 20:55 ), lest 3553 ganger

Litt på siden, men Gambia trer inn det britiske samveldet igjen etter å ha stått utenfor siden 2013

https://punchng.com/gambia-rejoins-commonwealth-after-democratic-election/
Innlegg av: Warom (09.02.18 16:59 ), lest 3409 ganger

FF;
Egentlig ikke så på siden, det betyr vel kanskje at de må "begynne å skjerpe seg" på alle mulige måter ;)

Over til Senegal, auksjonsrunder og ny petroleumslov. Se denne, det er vel ikke helt sikkert at det går helt som Senegal "har planlagt" Denne er vel som bestilt for de av oss som har tro på løsning :)

"Senegal licensing round now losing momentum
With revision of Petroleum Code stalled and recovery of acreage proving complex, government will struggle to launch auction next month"

The prospect of Senegal launching a licensing round in March, as desired by President Macky Sall, are receding because little progress has been made in revising the country's Petroleum Code.

It also remains unclear what, if any, acreage can be recovered from smaller players that are unwilling to relinquish.

An overhauled oil and gas law, replacing the 1998 Petroleum Code, will be a pre-requisite for Sall's preferred policy of bringing in more majors and state-owned oil giants to join BP and Total in participation with national oil company Petrosen.

Senegal has no time now for small players coming in only to flip the acreage, said Energy Minister Mansour Elimane Kane, who took up the post last August, having earlier headed the World Bank’s Multilateral Investment Guarantee Agency. “The new law will allow the government to work directly with the majors who will develop and produce our resources, rather than relying on juniors who would seek to sell out immediately after exploration. From this year on, all new contracts shall signed with majors,” Kane said.

A petroleum revenue management bill is also being considered but that, too, had yet to be presented to the National Assembly because it would provide for absolute transparency and seek to establish a Sovereign Wealth Fund, said Kane.

He said gas-fuelled industrial growth and power generation lies at the heart of government policy, aiming to distribute cheap fertiliser to farmers and sell excess power to other countries in the region — a similar ambition to that professed by neighbouring Mauritania. Kane and his Head of Hydrocarbons Aminata Toure — an ex-Petrosen geologist — have been trying to ease out smaller non-performing players, while Petrosen, under the stewardship of veteran oilman Mamdou Faye, has been trying to contain the damage caused by what is claimed to have been previous administrative neglect.

Still, there is little chance of freeing up a full selection of acreage any time soon because most minnows are in talks with farm-in partners and lenders, while those whose applications for first period extensions were either rebuffed or ignored are in no mood to roll over without a fight.

Letters of revocation issued last year by former energy minister Alassane Thierno Sall, allegedly without due process, have been contested by at least two players while Petrosen’s attempt to press the reset button by cajoling operators to re-apply for their own acreage has had marginal success.

Even out in undemarcated waters beyond currently allocated acreage, Total’s deal last year to study the exploration potential of the ultra-deep — in addition to its controversial award of the Rufisque Deep against vehement objection from incumbent African Petroleum — would strongly suggest the French major has secured right of first refusal.

It is possible a final draft of a new law may fall under parliamentary scrutiny this summer, but available acreage looks less likely to emerge. No round can be launched with the threat of arbitration and trespass suits hanging over the play.

http://www.upstreamonline.com/hardcopy/1427217/senegal-licensing-round-now-losing-momentum
Innlegg av: Warom (09.02.18 17:13 ), lest 3572 ganger

Da var det visst ikke så lett å "bli kvitt oss", verken i Gambia eller Senegal. Gambia må utsette fristen og Senegal sliter med å få igang ny lisensrunde(var det kanskje ikke så avklart allikevel dette?;)) Noen høydepunkter fra Barry Morgan's artikkel:

"Still, there is little chance of freeing up a full selection of acreage any time soon because most minnows are in talks with farm-in partners and lenders, while those whose applications for first period extensions were either rebuffed or ignored are in no mood to roll over without a fight."

"Letters of revocation issued last year by former energy minister Alassane Thierno Sall, allegedly without due process, have been contested by at least two players while Petrosen’s attempt to press the reset button by cajoling operators to re-apply for their own acreage has had marginal success."

"Even out in undemarcated waters beyond currently allocated acreage, Total’s deal last year to study the exploration potential of the ultra-deep — in addition to its controversial award of the Rufisque Deep against vehement objection from incumbent African Petroleum — would strongly suggest the French major has secured right of first refusal."

"It is possible a final draft of a new law may fall under parliamentary scrutiny this summer, but available acreage looks less likely to emerge. No round can be launched with the threat of arbitration and trespass suits hanging over the play."

Så kan vi jo ta med oss litt fra Gambia også som vi har lest før, men kan spekulere mye på hvorfor :)

"EXTENSION OF DEADLINE FOR SUBMISSION OF REQUEST FOR INFORMATION ON LICENSING OIL EXPLORATION BLOCKS"

http://www.mop.gov.gm

"COMMERCIAL DISPUTES FRUSTRATE GAMBIA OIL SECTOR DEVELOPMENT
A commercial disagreement in Gambia’s nascent oil sector is likely to frustrate the marketing of the country’s offshore oil blocks, while the dispute could even delay key decisions on neighbouring Senegal’s energy sector development."

https://www.exxafrica.com

Det er visst ikke bare vi som er frustrerte og to-tre parter som er frustrerte kan vel ha behov for å rense luften aldri så lite ;)

Innlegg av: Roffa1 (10.02.18 10:49 ), lest 3197 ganger

Takk for info Warom. Har hatt troa på løsning hele tiden, bare at det tar lenger tid enn først antatt. Her lar jeg fortsatt aksjene ligge i skuffen, og lar tid og andre jobbe så får vi se om ikke vi jubler tilslutt :)
Innlegg av: AttOgFram (10.02.18 15:14 ), lest 3095 ganger

Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Senegal (og for den saks skyld Gambia) ikke bare har fulgt prosessen som er innebygd i de forskjellige PSAene. Hadde de sendt en gyldig termineringsnotis, ville det vært mye raskere og enklere å fått en avgjørelse, og da tror jeg det er lite APCL i praksis ville ha rukket. Så dette kan godt være en strategisk feil fra myndighetene i begge land.

Det er klart det er en fordel for APCL at (det virker som) prosessen ikke har blitt fulgt. Om det er nok til å vinne i voldgiften er jo det store spørsmålet. Warom tror jo det, mens jeg tviler. Men det er jo såpass enkelt som at tror man på det (og synes risikoen er grei) så kan dette være interessant, tror man ikke på det (eller synes risikoen er for stor) så bør man la være. eller vente.
Innlegg av: Warom (10.02.18 16:10 ), lest 3089 ganger

Roffa;
Ja, det siste gjenstår jo å se, men jeg gjør også som deg når det gjelder å la ledelsen jobbe for dette. Er vel ikke så mye tvil om hvem som har opptrådt profesjonelt av partene så langt :)

AoF;
Ja, det er jo dette som nesten grenser til «det absurde». Hvorfor gjorde/gjør de ikke det. Ikke nok med at ett land ikke gjorde det, det er to land(der mye kanskje henger sammen). Det vi vet er at om en termineringsnotis hadde kommet, så hadde vi hatt rett til «cure». Så kan man spekulere så mye man vil om vi hadde hatt tid nok til det, men fakum er at det ikke har kommet noen notis fra noen av dem og det er vel det man burde forholde seg til så langt.

ROP står jo der den tydeligvis gjør med at vi har forbeholdt oss retten, men hvorfor i all verden har de ikke terminert SOSP nå som den er utgått? Dette er snart to mnd på overtid og ikke ett pip der heller(annet enn uttalelsen om små land contra majors).

«Senegal has no time now for small players coming in only to flip the acreage, said Energy Minister Mansour Elimane Kane»

Vi er ikke alene når det gjelder Senegal, det er flere andre små selskaper som møter det samme.

Gambia står jo nå i voldgift, og ny «code» og auksjoner skal i følge planen gjennomføres i Senegal(som jo er det Barry Morgan kommenterer/spekulerer mye rundt utfallet av).

Hvis en skal holde seg til Senegal så er det egentlig en interessant fellesnevner vi ser der som helt er i strid med dagens code. Det er lagt opp til at det skal styres og bestemmes fra Petrosen og opp. Petrosen skal ta valgene, som igjen skal godkjennes videre opp i systemene(mer eller mindre på autopilot).

Nå er det i praksis motsatt. Valgene tas på politisk nivå(for alt vi vet med innflytelse fra andre lands myndigheter), mens da valgene forplanter seg nedover og skaper problemer for både minster, departement og Petrosen som skal håndheve og føre ut i praksis(valg som egentlig ikke er «forplantet» i lovverket).

Fordelen er at våre avtaler er «forplantet» i gammel code og gammel PSC, og det er de på toppen som aller mest frykter» litigation» og videre problemer, da det også skaper store utfordringer politisk og kan utsette og true enorme inntekter for landet.

Det virker så absolutt som at vi og de andre små har nok krutt i dette, slik Morgan nå belyser fra (kanskje etter lekkasjer(for alt jeg vet) langt inn i departementene i Senegal)).
Innlegg av: nad.oslo (11.02.18 01:45 ), lest 2891 ganger

Ledelsen i Apcl har heller ikke vært proffe iht. med sine meldinger Mai , juni som kunne tolkes som det var STÅL kontroll på alt. Ikke mange ante da at man ikke fikk til et eneste møte med oljeministeren. Da jeg snakket med Stephen west etter at kursen hadde rast så spurte jeg han dette spørmålet på telefon om hvorfor de ikke møtte de relevante menneskene for en fornyelese av kontrakten det eneste mann snakket om det ene møtet med presidenten ved innsettelsen av han. West sa da de reiste med partner i Mai for å møte olje ministeren " men han ministeren ble opptatt i andre møter slik at de ikke fikk møtt han. Da spurte jeg han hvorfor ble dere ikke igjen i Gambia for å vente til han ble ledig så dere fikk det avklart, da Jens P. var så confident som han antydet ti tidligere meldinger og at "dere dro og møtte noen på president kontor uten noen mening? til dette hadde han ingen svar og begynte å snakke om Sierra leone isteden.

Gambia er nok en historie for apcl og det tror jeg Senegal er også , Total er nok den store favoritten.

Innlegg av: klaesp (11.02.18 09:40 ), lest 2788 ganger

Nad.Oslo, så hvorfor har ikke Gambia og Senegal terminert lisensene? Det ville vært en enkel sak?
Innlegg av: Logdec (11.02.18 10:42 ), lest 2730 ganger

Hei,

Ref Gambias ønske om nye interessenter for A1 og A4.

Fra deres web side.

If you have any further queries, clarifications or require additional information please see contact information details below:
jrosemax@gmail.com

Hvis en kontraktsansvarlig fra la oss si for Total eller BP, hadde overført konfidensiell firma info til en Gmail konto, da burde personen fått sparken.

Hvis dette er nivået dem holder så blir det en spennende mekling
Innlegg av: nad.oslo (11.02.18 11:36 ), lest 2674 ganger
Endret: 11.02.18 11:41

Klaesp.

Hvorfor Gambia ikke har terminert kontrakt for de anser ikke det er en kontrakt mellom Apcl og Gambia det er utgått, derfor.

Merkelig at dere betviler og er mer negative til Gambia og Ikke apcl, som har vært helt på kanten med sine meldinger. Confident, og Senegal stod det folk i kø i August og den skulle meldes om noen uker bare, og folk ventet og ventet og hva har skjedd?

CFO West i apcl svarte alldri på telefon eller mail fra meg , ikke minst 100 beskjeder som ble lagt igjen , hvorfor? burde ikke dem svare på aksjonærer?

Burde ikke dem hatt møter med relevante departement før dem går for CONFIDENT eller er det nok med at de tar med en partner på besøk til Gambia uten å få en møte med relevant person også kommer dem tilbake, uten å melde noe til aksjonærene, men det er først når Gambia via reuters som melder dette, fordi de går møkk lei det spillet apcl holder på med og blander inn dem på dette med deres spill når de ikke tar et NEI for NEI.

Men tro hva dere vil, min venn kom hjem for litt siden, Apcl er ingen populær aktør.
Innlegg av: Solux (11.02.18 11:56 ), lest 2640 ganger

For noen er dette en evig saga. Men svaret er jo ganske enkelt, APCL var i 12kr - nå er de i 0,7kr. De er og forblir NESTEN. Det er lov å tro på julenissen, men redd heller de få kronene dere har og nullstill og se nytt.

Klarer ikke å sleppe PM fra jens Pace, om lovnaden om HOT Gambia/Senegal. Noen dager etter extension så har vi ikke engang fått snakket med Oljeministeren (noe Pace bekrefter på conference call).

APCL burde vært saksøkt ikke bare av meg, men av alle. Spesielt aksjonærer som investerte i EMI på7,75kr.

Våkn opp.
Innlegg av: klaesp (11.02.18 12:14 ), lest 2607 ganger

nad.oslo,gått ut på dato. Jeg antar at du har sett kontrakten? trenger ikke myndighetene terminere. Så du mener advokat teamet til apcl har VURDERT feil i saken.

Citat fra conference call..(Jens Pace)

We reserve our legal rights over these licenses. They have not been terminated nor yet expired. There is no misunderstanding about that. We have had a lot of detailed advise on this matter and that is the situation in both law and fact.
Innlegg av: nad.oslo (11.02.18 12:24 ), lest 2598 ganger

Klaesp, ikke gått ut på dato men fornyet på dato.

Du er nok blind nok til å fortsette å være forelska i Jens p. og hva han sa, har du sett kontrakten? Du siterer hva denne Jens p. som sa....... , og som sa mye annet også, ingenting har stemt fra Jens P.

Mange som fortsatte og kalle Gambia for idioter da det lekket ut Reuters og til ettertid, før mange snudde og forstod at her er det nok ledelsen i apcl som har sagt mye rart og det helt på kanten om ikke mer.....

Mange som har tapt store penger på denne og føler med dem, som Solux sier gruppe søksmål kunne vært noe, for da hadde alt kommet frem svart på hvit også denne "hemmelige kontrakten".

Ha en god Søndag.
Innlegg av: Logdec (11.02.18 12:50 ), lest 2568 ganger

De som har innsikt i slike kontrakter vet at man skal passe seg når det gjelder åpen kommunikasjon.

Potensielle nye partnere bør ha fått en kraftig avsmak til en slik politisk framferd. Selv Kina må nok spørre seg om dette er en partner som kan holde på konfidensiell info.

Man kan klage så mye man vil på APCL, men når dem står ovenfor en partner som ikke forholder seg til reglene for kommunikasjon så blir det uhyre vanskelig .

Innlegg av: AttOgFram (11.02.18 14:21 ), lest 2512 ganger

Logdec,

det siste argumentet ditt kan man selvfølgelig også snu helt rundt:

Man kan klage så mye man vil på Gambia, men når de står ovenfor en partner som ikke forholder seg til forpliktelsene for arbeidsforprogrammet så blir det uhyre vanskelig.
Innlegg av: Logdec (11.02.18 19:07 ), lest 2401 ganger

A&F

Helt enig, men det virker som en lite gjennomtenkt prosess med tanke på kommunikasjon til media samt skape tillit til fremtidige interessenter.

Jeg gleder meg iallfall til tiden som kommer

Innlegg av: Logdec (11.02.18 21:16 ), lest 2347 ganger

Om dem virkelig hadde en strategi så hadde dem dratt APCL så raskt som overhode mulig inn i arbritation og kommet seirende ut - dette hadde sent signaler til omverden og nye lisenspartnere.

Hva har Gambia gjort?

Innlegg av: Andyo (11.02.18 22:33 ), lest 2284 ganger
Endret: 11.02.18 22:38

Logdec.

Akkurat det er enkelt å svare på. Ha friskt i minnet om at vi diskuterer her faktisk myndigheter i Gambia, som for meg betyr at man har et minimum av forventninger til profesjonalitet, men bør vel også informere at det gjelder enkelte tjenestemenn slik at vi ikke dømmer alle. De har gjort fint lite om noe. Eneste vi har sett er uformelle og det jeg vil karakterisere som vaklende uttalelser i media ved bruk av reuters. Trolig noe som ikke akkurat har mye tyngde i en rettslig prosess. Utover det er ikke noe formelt kommet fra myndigheter sin side. Noe spesielt om man skal si det forsiktig. Om det er slik de ønsker å gjøre seg til kjenne får stå for deres regning, men det oser ikke akkurat av fornuft eller at de juridisk sett mener de har en god sak. Som du viser til så ville det vært mye enklere for myndigheter å utstede en gyldig terminering iht PSA gjennom korrekte og formelle kanaler. Da hadde man også signalisert klart ens posisjon og tydeliggjort ønsket vei videre, nemlig gjennom voldgift. Det er jo et mysterium hvorfor de ikke har ønsket å utstede gyldig terminering, men her er det jo som kjent APCL som har i bakgrunn i mekanismer iht PSA og juridisk posisjon villig valgt å forsvare sine lisenser gjennom voldgift. Alle kan ha sin vurdering av styrkeforholdet, men min vurdering er den samme som den var når den første reuters artikkel oppstod. Har ikke blitt endret med tiden for å si det slik :)

Time will tell
Innlegg av: Logdec (11.02.18 23:03 ), lest 2216 ganger

Om utfallet av voldgiften ikke går rette veien, så stiller jeg meg positiv til en oppvask med APCL.

«APCL burde vært saksøkt ikke bare av meg, men av alle. Spesielt aksjonærer som investerte i EMI på7,75kr.»

En ting om gangen..

Innlegg av: dato (12.02.18 10:58 ), lest 2062 ganger

Warom - relevant og fin info du kommer med!

AttOgFram - du sier at Logdec sitt argument kan snus på hodet og at:

«Man kan klage så mye man vil på Gambia, men når de står ovenfor en partner som ikke forholder seg til forpliktelsene for arbeidsforprogrammet så blir det uhyre vanskelig.»

Det kan være interessant å høre om du også har en kommentar til Logdec sitt spørsmål « Hva har Gambia gjort?».

Vi vet hva APCL har gjort, gått til voldgift som Andyo påpeker. Status der er, så langt jeg vet, at Gambia fortsatt ikke har en arbitrator på plass, selv om det nå går mot 4 mnd siden saken ble registrert hos ICSID. APCL har fått på plass to arbitratorer, og det er ingen hvem som helst i denne sammenheng; italienske Franco Ferrari og sveitsiske Charles Poncet.

Hva er det Gambia somler med? En skulle jo tro de var interessert i å få ordnet opp i saken asap. Kan det være at de har forsøkt men ikke har lykkes med å få på plass en arbitrator? De har riktignok skaffet seg intet mindre enn tre advokatbyråer for juridisk bistand (nr tre har nylig kommet til) og man kan jo spørre seg hvorfor det er behov for hele tre, særlig sett i lys av at arbitrator uteblir. Kan det f.eks. være at det vurderes å prøve å løse saken utenfor retten?

Jeg vet at det er mange som solgte seg ut og satte seg på sidelinjen etter siste nedtur, i desember i fjor. Jeg håper at mange av dere likevel holder dere orientert om utviklingen på APCLs lisenser og lisensområder, for her tror jeg fortsatt mye kan snu og gå i favør APCL!
Innlegg av: AttOgFram (12.02.18 13:53 ), lest 1955 ganger

Warom,

det eneste jeg ha sett så langt når det gjelder voldgift, er (som du også har påpekt) at APCL har 3 advokatfirma involvert.

Har ikke sett på ICSID sine sider at Charles Poncet er utpekt som voldgiftsmann, så hvor har du det fra? Det kan jo godt være at ICSID ikke er oppdatert ennå, så det btyr jo ikke nødvendigvis så mye.

Det ser jo ikke ut som om Gambia har utepekt noen ennå, men det er neppe fordi de ikke har fått tak på noen. De gjør det for betaling, og det er ikke så vanskelig å finne noen. Vi bør forøvrig ikke henge oss opp for mye opp i hvem som utpeker hvem. De skal være nøytrale, fordelen med å utepeke sine kandidater er at partene ser etter voldgiftsmenn som tidligere har hatt vært med på å utstede historiske bestemmelser i tilsvarende saker som er nærmest ens eget syn. Men det vil alltid være den enkelte saken som avgjør, og det er ikke slik at en voldgiftsmann representerer den ene eller den andre siden.

Peronlig vil jeg ikke henge meg for mye opp i dette ennå, men det er klart, kommer ikke Gambia med en voldgiftsmann også på noen måneder (eller innen fristen) kan man jo sikkert begynne å lure.

Innlegg av: Andyo (12.02.18 14:08 ), lest 1928 ganger
Endret: 12.02.18 14:16

A&F

Nederst- kan forstå at det var litt "gjemt". Forøvrig er det jo da 3 saker som ligger "pending" hos ISCID som gjelder A1 og A4

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/casedetail.aspx?CaseNo=ARB/17/40
Innlegg av: dato (12.02.18 14:23 ), lest 1896 ganger

AttOgFram - en ting er å få tak i en arbitrator. De gjør det som du sier mot betaling, så det burde jo ikke være all verdens vanskelig, i hvert fall hvis man er villig til å betale prisen. En annen ting er å få den foreslåtte arbitratoren godkjent, ICSID har jo retningslinjer/regler som må følges i den sammenheng.

Er jo selvsagt smått utrolig om Gambia, med bred juridisk bistand, skulle klare å bomme på det. Imidlertid tror jeg det kan ha skjedd, for det er nesten enda rarere at de ikke har klart å utnevne en i det hele tatt etter så lang tid. Forutsatt at det er den veien de ønsker å følge da...., og det er jeg nå slett ikke så sikker på. Uansett, slik dette nå utspiller seg får jeg gradvis mer tro på at dette kan ordne seg.

:-) dato
Innlegg av: AttOgFram (12.02.18 14:55 ), lest 1875 ganger

Andyo,

jeg hadde ikke fått med meg den tredeje casen (17/40). Da er jeg egentlig ltit forvirret (det skjer sikkert ofte), med at det er 3 voldgiftssaker mellom APCL og Gambia, og der det er 2 lisenser. Det er 2 saker (17/38 og 17/39) der Franco Ferrari er voldgiftsmann, og en sak (17/40) der Charles Ponce er voldgiftsmann.

Er det noen av dere som vet helt spesifikt forskjellen på de tre sakene? Sikker på at det er mange her som følger dette mye mere enn meg.

Dato,

jeg er ganske sikker på at Gambia (det vil si deres advokatfirmaer) etterhvert vil utpeke eller har utpekt en voldgiftsmann som har hatt saker hos ICSID tidligere, og derfor ikke skulle ha noen problemer med å bli godkjent. Klarer de ikke å få på plass en godkjent voldgiftsmann vil jeg være enig med deg i at det er smått utrolig, så jeg vil ikke regne med det. Samtidig er det ikke så lenge siden APCL sin voldgiftsmann ble listet der, så det er ikke noe jeg ville lagt for mye vekt på, i hvertfall ikke ennå.
Innlegg av: Andyo (13.02.18 08:21 ), lest 1797 ganger
Endret: 13.02.18 08:31

A&F.

Ikke så forvirrende. To lisenser (A1 og A4) som er utfordret, men disse har to datterselskaper "owning entities" - APCL Gambia B.V. (Dutch), African Petroleum Gambia Limited (British) og APCL må jo da naturligvis forsvare interessene til begge selskaper som samlet sett utgjør 100% eierskap til lisensene.

"African Petroleum Corporation holds a 100% interest in the Gambia Licences through its wholly owned subsidiaries African Petroleum Gambia Limited and APCL Gambia B.V."
Innlegg av: AttOgFram (13.02.18 14:10 ), lest 1670 ganger

Andyo,

takk skal du ha, da fikk jeg med meg det. Egentlig litt underlig de ikke konsoliderer de to/tre sakene, selv om det ikke burde ha noen stor praktisk betydning. Lurer også litt på hvorfor APCL har utpekt to forskjellige voldgiftsmenn for sakene. Vil vel tro at det er samme rett som ligger til grunn for voldgiften i avtalen med Gambia, selv om det sikkert påvirkes litt av nasjonaliteten til selskapene. Ser jo også at for den ene saken for det nederlandske selskapet er det det en avtale mellom Nederland og Gambia som ligger til grunn (Gambia - Nederland Bilateral International Treaty av 2002), mens for de to andre sakene så er det kontrakten man skal forholde seg til.

Selv om jeg ikke tror dette skal ha så mye betydning, kan vi jo få det underlige utfallet at det blir forskjellig utfall for den ene saken for det nederlandske selskapet (17/40) og de andre to sakene, siden de har forskjellige voldgiftsmenn.

Innlegg av: Kvasi (14.02.18 12:00 ), lest 1480 ganger

Synse-innlegg:

Siden vi ikke vet vi status i forhandlinger (forliks-),
ikke vet ordlyden i avtalene,
ikke vet om APCL til slutt står som eier av lisens(-ene),
og heller ikke vet så mye om den økonomiske situasjonen,
så greier jeg ikke å vurdere R/R på denne.

Om ledelsen har kontroll vites heller ikke.
Har de nok penger til å stå løpet ut? Blir det emisjoner igjen?

Vi vet heller ikke hva som skjer på myndighetssiden i landene. Tar majors hele kaka til slutt? Vinner APCL fram i voldgiften?

Oppsiden for en mygg som dette er enorm. Det er snakk om milliarder i verdier som skal pumpes opp. om de lykkes.

Jeg sitter på en rest på ca 90k.

Nysgjerrig på hvordan dere som faktisk sitter i denne vurderer R/R nå.(?) Hvilken tidshorisont har dere?
Innlegg av: Warom (14.02.18 12:37 ), lest 1449 ganger

kvasi;
Min opprinnelige tidshorisont har fortløpende blitt forskjøvet ;)
Jeg er jo som kjent blant de som tror ett eller annet(eller flere) ting ordner seg. Har brukt tiden godt sammen med folk jeg stoler på til å diskutere med.

Prisingen akkurat nå er vel litt slik "kom si kom sa".
16.10.17 oktober meldte PAS en kontantbeholdning tilsvarende ca 0,85 øre.

"The company currently has USD 14m of cash (NOK 0.85/share)".

Nå har det jo helt sikkert gått ut noen kroner siden da og flere vil definitivt gå om det blir voldgift.

Personlig finner jeg på dagens nivåer "en spennende R/R" ;) Det er jo opp til andre å finne det samme, eller la det være :)
Innlegg av: Kvasi (14.02.18 13:28 ), lest 1396 ganger
Endret: 14.02.18 13:29

Takk, Warom.

...da blir det enten 10 øre, eller 10 kr.

Gøy med denne i porteføljen, men en bør ikke ha for mange slike hvis en har dårlige nerver.
Innlegg av: Warom (14.02.18 13:32 ), lest 1373 ganger

Nja.....
Blir det 10 øre så kan man vel heller si konkurs. Har ikke veldig tro på akkurat det. I den andre enden så har vi jo tidligere sett slike nivåer du nevner. Skal ikke ta stilling til det nå....men om noe ordner seg så ser jeg langt i fra bort i fra at både det og mere er innen rekkevidde(alt etter om hva som ordner seg;))
Innlegg av: Kvasi (14.02.18 13:51 ), lest 1356 ganger
Endret: 14.02.18 13:55

Morsomt å mimre. I fjor på denne tiden gikk jeg inn med ca 300k på 3-4 kr og solgte i april-mai det meste 9-11 kr.
Hadde ikke så mye peiling, så jeg var for mye eksponert, så jeg kaller det ren flaks. Mye har skjedd siden da, men enig: Mye kan fortsatt skje - og dette blir i alle fall interessant. Har ellers ikke noe å tilføye. Synes caset er godt belyst.
Innlegg av: pjatten (14.02.18 21:33 ), lest 1212 ganger

Hei Warom.
Du skriver att du har kontakt med folk du stoler på, er Marve en av dom du har kontakt med eller har han lemnet oss helt? jeg har full tillit til han og allt han lykkades finna fram, synd att han ikke er med og skriver lengre.
Innlegg av: Warom (14.02.18 22:00 ), lest 1168 ganger

Pjatten;
Ja Marve er definitivt en av dem. Marve er med(og har vært det hele tiden). I tillegg er det andre som har vært med i flere år.

Personlig setter jeg veldig stor pris på å ha den daglige dialogen. Om ikke annet, så kan man si at "vi" er folk som på ulike nivåer har veldig god kunnskap(mener jeg da) på både historie og ikke minst på å pussle dette sammen i det en selv(som en konsekvens) tror på.

Igjen...ingen absolutte sannheter(det ville vært for dumt) men fryktelig mange indikasjoner. Selv tar jeg valg basert på dette, men vil ikke ukritisk anbefale folk å gjøre hva jeg gjør. Akkurat det siste har jeg jo fortalt om litt tidligere.

Vi gjør alle våre valg, vi gjør dem på bakgrunn av den infoen vi har(og tilegner oss underveis). Det noen sier er "sikkert" er ofte ikke det.....og motsatt:)

Jeg er fortsatt positiv til at noe løser seg. Mange fokuserer veldig sterkt på S/G og det gjør jeg også.....men glem nå ikke SL/CDI......i mellomtiden;)
Innlegg av: Warom (14.02.18 22:31 ), lest 1136 ganger

Skal ikke utbrodere det så mye, men denne er(selv om den kommer fra en oposisjonsvennlig avis) greit å ta med seg.

De frykter kanskje kostnadene for alt jeg vet.

At this point, the Ministerial Taskforce had to consider its options:
(a) proceed with the bidding process and potentially award the contract to Pristine and then face international arbitration proceedings with all the attendant legal and financial costs and in full knowledge that our position is weak or

(b) cancel the bidding process and recognize and restore the June 2016 Contract with Semlex with no legal consequences for the cancellation of the bidding process.

The Ministerial Taskforce chose unanimously to recommend to Cabinet the second option which was approved.

If there is any lesson to draw from the ongoing Janneh Commission, it is the responsibility to take justified action no matter whose interest is at stake. This is what the Ministerial Taskforce did.

Cost of international arbitration in excess of two billion dalasis; Conapro, Gallia, Carnegie all resulted from wrongful termination of contract and we are not prepared to put that added responsibility on this Government just to satisfy the business interests of a few even if they are Gambians. Our hands are tied on this occasion.

https://freedomnewspaper.com/2018/02/14/gambia-objective-commission-start-first-sitting-first-week-april-subject-timely-availability-resources-tambadou/
Innlegg av: pjatten (15.02.18 00:08 ), lest 1074 ganger

Takker for svar Warom og takker for att dere fortsatt grever og finner info som dere deler med oss andre som vart med i mange år og som fortsatt har tro på att det blir gått betalt for ventetiden.
Innlegg av: AttOgFram (15.02.18 00:23 ), lest 1060 ganger

Warom,

det kan jo saktens skje det samme for APCL som denne avisen også argumenterer for.

Spørsmålet er vel hvordan Gambia ser på punkt a) der, og særlig den siste klausulen

* in full knowledge that our position is weak *

Mener Gambia at de er i en dårlig posisjon i denne voldgiften også, er det helt klart i deres interesse å gi seg så raskt som mulig, både for å spare penger men også for å få fortgang i aktivitet på lisensen.

Det er vel egentlig ingen av oss som vet nok om situasjonen til å kunne riske det på en fornuftig måte, men vi får vel regne med at vi vet det snart. Gir Gambia seg snart så er det jo sikkert fordi de føler seg usikre eller ikke tar sjansen, utpeker de voldgiftsmenn så begynner klokken å tikke og advokatutgifter å løpe. Med andre ord, dersom vi ser at de utpeker voldgiftsmenn, vet vi i alle fall at de mener de har rimelige sjanser, dermed kan det jo godt være at de allikevel blir enige etterhvert eller at Gambia taper voldgiften. Synes de derimot at de har en dårlig sak, er det jo ingen grunn til å gå videre med den.

Men noe får vi vel vite i løpet av en måned eller to, det er jo begrenset hvor mye lengre Gambia kan vente med å utpeke sine representanter.
Innlegg av: klaesp (15.02.18 07:45 ), lest 988 ganger

Re
* in full knowledge that our position is weak

Mener Gambia at de er i en dårlig posisjon i denne voldgiften også, er det helt klart i deres interesse å gi seg så raskt som mulig, både for å spare penger men også for å få fortgang i aktivitet på lisensen.

Hadde Gambiske myndigheter hatt en god sak mot Apcl, ville de kjørt voldgift fort som f, da ville de fått fortgang på lisensene. Men de har faktisk klart å kommunisere prosessen i media og "ikke" med Apcl,her snakker vi om lavmål delux..
Innlegg av: Kabelsko (15.02.18 08:39 ), lest 929 ganger

At det er lavmål i Gambia er jo bare helt som det pleier å være...forrige lederen tømte kassen (som var rimelig slunken). Så kom liksom frelseren ned fra en palme og trodde at de bare kunne terminere alt som var av kontrakter med ett pennestrøk.....for en suppe dette er...
Men jeg slapper av for her har nok APCL en god sak det er helt sikkert.
Innlegg av: Old guy (15.02.18 10:24 ), lest 856 ganger

Er der nogen der har en opdateret top20 liste?
Innlegg av: Warom (15.02.18 10:34 ), lest 837 ganger

AoF;
Det er vanskelig også for meg å være kategorisk i "saken vår". Det man jo kan legge merke til er jo at dette ikke er en "vanlig artikkel" der en journalist spekulerer ut i fra eget godtbefinnende. Denne er en pressebriefing og innholdet ser ut til å være kopiert direkte fra denne(de får vel utlevert kopier)

I tilfellet Semlex(som bare er en del av artikkelen/pressebriefen) så er det jo en komite som ble satt ned for å belyse/gi råd om hvorvidt de skulle reinsette kontrakten eller "holde på sitt"

Jeg anser det ikke som usannsynlig at en liknende "komite" har vært/blir/er satt ned for å belyse vår sak der de også vurderer R/R sett fra sitt ståsted.

Er enig i at utnevnelse av voldgiftsmenn burde tilsi at de mener de "har sjanser" men jeg kan ikke helt forstå hva som sinker dem slik. Det kan jo forstås som om de er litt usikre(eller kanskje ønsket å gå noen flere runder internt).

Det skal også bli spennende å se hva gambia gjør med utvidelsen av fristen for å "vise interesse" for blokkene. Det var vel ikke så mye tvil om at de ikke helt hadde fått den responsen de håpet på.

"Due to the surge in interest from a number of companies (who have not yet responded) to theRequest For Information, and need to finalize the review, the Government has decided to extend the deadline for submission from the 10thJanuary 2018 to 18th February, 2018."

Morsom begrunnelse egentlig, men det får nå heller være.
Den 18. er på søndag, så det kan jo bli spennende å se hva som kommer ut av akkurat den forlengelsen.
Innlegg av: Warom (15.02.18 11:08 ), lest 800 ganger

oldguy;
Det er en stund siden jeg tok ut en liste, men vi kan nok være ganske sikker på at både JP og SW er på den listen(vet derimot ikke om de er satt opp f.eks i ett selskap). Som dere husker fra meldingen i romjulen der de i det man må kunne si valget mellom kontanter og aksjer valgte nettopp.......aksjer:

Executive Directors
Jens Pace (CEO): 1,465,604 new ordinary shares
Stephen West (CFO): 1,116,694 new ordinary shares

Dette er ordinære aksjer som "deg og meg" og man kan vel egentlig kalle dette ett aldri så lite "insidekjøp"

Hvorfor de gjorde akkurat det overlater jeg til den enkelte å spekulere i ;)
Innlegg av: Old guy (15.02.18 11:13 ), lest 780 ganger

Tak for svar warom.. Jeg overvejer at købe lidt mere, men ville gøegentlig gerne vide om nogen sad med en liste ellers må jeg jo hente en ny selv :)
Innlegg av: AttOgFram (15.02.18 19:52 ), lest 616 ganger

Klaesp,

kan saktens være enig med deg i at det er lite poeng å føre saken i pressen, men det har jo også vært ganske stille fra Gambia sin side en stund (sikkert siden de engasjerte juridisk støtte).

Men nå er det altså ikke lengre enn siden den 31 Januar at ICSID meldte at voldgiftsmenn for APCL aksepterte rollen sin, så det betyr jo ikke nødvendigvis at Gambia har forsinket prosessen med voldgiften noe vesentlig, i hvertfall ikke ennå. Det ville jo ikke i noe tilfelle være noe poeng for Gambia å utpeke noen før APCL gjorde det, det er jo APCL som har gått til voldgiftsretten.

Dette får vi sikkert også svar på "snart", når/om Gambia kommer med sin(e) kandidat(er).
Innlegg av: Kvasi (18.02.18 00:31 ), lest 438 ganger
Endret: 18.02.18 09:44

Edit18.02.18

I den gambiske avisen The Point kan vi 15.02.18 lese at Semlex-avtalen fortsetter som før, etter ett år med tautrekking. Så da galt visst avtalen allikevel. De gikk tilbake på termineringen for å unngå en kostbar voldgift, og gav tilbake kontrakten.

Hele avisartikkelen på engelsk den 15.02.18 kan du lese her:
http://thepoint.gm/africa/gambia/article/gambia-restores-id-cards-contract-to-semlex

« ... Considering Options

Tambadou further explained that the Ministerial Taskforce had to consider two options: (a) proceed with the bidding process and potentially award the contract to Pristine and then face international arbitration proceedings with all the attendant legal and financial costs and in full knowledge that our position is weak; or (b) cancel the bidding process and recognize and restore the June 2016 Contract with Semlex with no legal consequences for the cancellation of the bidding process.”

“... The Ministerial Taskforce chose unanimously to recommend to Cabinet the second option which was approved. Cost of international arbitration in excess of two billion Dalasis; Conapro, Gallia, Carnegie all resulted from wrongful termination of contract and we are not prepared to put that added responsibility on this government just to satisfy the business interests of a few even if they are Gambians. Our hands are tied on this occasion,” he stated. ....»

Om dette faktisk skaper noe som helst presedens for APCL er umulig å vite. Men det kan i alle fall tolkes positivt for utenlandske selskaper som gjorde avtaler under diktatoren.
Innlegg av: Old guy (18.02.18 07:26 ), lest 365 ganger

Kunne være interessant at finde ud af om Gambia fik noget ud af dette tovtrækkeri måske forbedrede vilkår? Det giver jo ingen mening det de har gang i.. De smadrer deres ejendom økonomi, og endnu vigtigere så udstiller de deres egen dømmekraft og lederskab.. Det kan umuligt være positivt overfor omverdenen
Innlegg av: Syriner (18.02.18 09:48 ), lest 258 ganger

Warom why?