Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: DggR (13.01.18 18:52 ), lest 369 ganger
Ticker: TESLA

Kobolt og elbiler

Ca 80 millioner biler pr år blir solgt i verden.
Skal disse bli elbiler vil de bruke ca 20 kg kobolt i hvert sitt batteri.

Så da trenger man 1 600 000 tonn kobolt i året

Det produseres under 100 000 tonn kobolt i året nå.

Hvordan skal dette regnestykket gå opp ?

Hvor kommer Tesla sin kobolt i fra ?

Gammelt nytt, men noe man bør tenke på hvis man skal investere i et selskap som Tesla.
Innlegg av: totalist (13.01.18 19:39 ), lest 239 ganger
Ticker: TESLA

RE^1: Kobolt og elbiler

Som du sier : Gammelt nytt.
Propagandaen mot elbiler har en regelmessig gjentagelse.

Når det blir større skala på produksjon av batterier og batteriene blir gamle nok (nye batterier holder i dag i 8-20 år) så vil de bli resirkulert.

https://www.tu.no/artikler/20-prosent-av-behovet-for-kobolt-kan-dekkes-av-resirkulering/413501

Men innen den tid så har vi antagelig fått helt andre batterier

https://www.tu.no/artikler/bilgiganter-investerer-i-teknologiguruens-jesus-batteri/415905
Innlegg av: DggR (14.01.18 06:52 ), lest 144 ganger
Ticker: TESLA

RE^2: Kobolt og elbiler

Selv med resirkulering er jo det for lite kobolt. Prisen vil også stige mye pga større etterspørsel.


"Men innen den tid så har vi antagelig fått helt andre batterier"
Jeg for min del håper på at vi skal finne opp teleportering. Er vel bare å bruke nok penger på forskning ? Eller kan det finnes fysiske begrensninger mon tro ?

Innlegg av: nightrocket2 (13.01.18 20:19 ), lest 212 ganger
Ticker: TESLA

RE^1: Kobolt og elbiler

Helt riktig totalist.