Det nye forumet finner du her

Tilbake til: IT og kommunikasjon
Innlegg av: Shortie (11.01.18 10:16 ), lest 3141 ganger
Ticker: FUNCOM

FUNCOM - Stem ned emisjonen!

Funcomaksjonærer!

Oppfordrer alle til å stemme ned den kommende emisjonen, på den ekstraordinære generalforsamlingen.

Det er viktig, nå, at selskapet begynner å drive selskapet etter lommeboka - og ikke bruker mer penger en de har råd til.

Kostnadskontroll!

Det må bli slutt på at aksjonærene melkes år etter år, fordi det er morro å lage spill. På tide at noen sier ifra at vi ønsker en forsvarlig drift, der aksjonærenes verdier respekteres.

Ledelsen har uttalt at økte aksjonærverdier (les aksjekurs) er en målsetning for selskapet.

Det er nå på høy tid at selskapet begynner å tenke bedriftsøkonomi og lønnsomhet.

Lag ferdig CE. Lanser BD prosjektet. Benytt CE penger til å ferdigstille prosjektene som har vært på konseptstadiet i lengre tid.

Og ikke minst, slutt å bruke penger på prosjekter som ikke gir økonomi.

Hilsen

Shortie
Aksjonær

Innlegg av: Sente (11.01.18 10:29 ), lest 2048 ganger

RE^1: FUNCOM - Stem ned emisjonen!

Tror du virkelig CE vil gi nok inntekter til å ferdigstille de neste prosjektene?

"slutt å bruke penger på prosjekter som ikke gir økonomi" Dette skulle de gjort for lenge siden. Litt av problemet med Funcom er at de ønsker å være et stort selskap som lager store spill. Da blir det risiko sport for hvert spill må være bra ellers går økonomien dårlig.
Innlegg av: Aksjerik (11.01.18 10:44 ), lest 2012 ganger

De skal redusere risikoen å lage 2 spill på en gang nå fremover har de sagt.
Innlegg av: Hektar (11.01.18 10:49 ), lest 2002 ganger

Jepp, det var "Funcom 2.0".

Virker nå som at de prøver å overholde dette men ser ut til at de sliter med å begrense omfang til et punkt der dette faktisk er oppnåelig.
Innlegg av: Triggly (11.01.18 12:55 ), lest 1867 ganger

Bare slapp av Shortie, snart skal aksjene spleises og da får du aksjekurs over 10 kroner ;)

Men fra spøk til alvor, er enig med deg. Funcom bør fokusere på å lage mindre, men gode spill som gir penger i kassa.
Håper også at de ikke vil lage flere MMOs på veldig lang tid.
Innlegg av: Verdipapir (11.01.18 12:59 ), lest 1854 ganger

Foreslår at du bruker taletiden aksjonærene får på generalforsamling og tar opp denne saken mens du samtidig argumenter hvorfor Funcom sin strategi er helt feil.
Ingenting er jo bedre enn å få et svakt ustabilt selskap med jojo kurser og uten handlerom igjen. Det er klart man ønsker seg.
Innlegg av: Shortie (11.01.18 13:31 ), lest 1789 ganger

Det er en ekstraordinær generalforsamling for å stemme over gjennomføring av emisjonen og etableringen av Joint venture selskapet.

Hva mener du man skal benytte tiden til på denne?

/Shortie
Innlegg av: Verdipapir (11.01.18 13:38 ), lest 1768 ganger

Mener at om du virkelig mener det du skriver er det bare å møte opp og tale din sak! Tid får du!
Men har problemer med å se hva du ønsker og hva som er problemet her. Hva er det?
Innlegg av: Sente (11.01.18 13:45 ), lest 1756 ganger
Endret: 11.01.18 13:46

Det er en forskjell på å stemme nei til en utvanning av aksjen som selskapet selv har sagt de egentlig ikke trenger, og å reise til Nederland for å si sin mening før eller etter avstemmingen...
Innlegg av: Verdipapir (11.01.18 13:47 ), lest 1754 ganger

Men hva er argumentet for å stemme nei?
Siden vi oppfordres til det.
Innlegg av: heth (11.01.18 13:57 ), lest 1715 ganger

En klok mann sa dette med emisjon for lenge siden..h3nk1...hva sier du nå? Skal eg finne fram en gammel tråd?

Heth fikk rett.
Innlegg av: Sente (11.01.18 13:58 ), lest 1709 ganger

Et argument er de bør dokumentere hvilke utgifter de har på lisens kostnader for Conan lisensen og dermed hvor mye de sparer på å kutte denne med 50% mot en utvanningen av aksjen. Hadde vært fint å visst hvilke konkrete planer de har for de andre IP'ene de får tilgang til også.
Å stemme nei sender et signal til ledelsen at aksjonærene ikke ønsker å bli ignorert, men bør informeres og "pleies".
Innlegg av: Verdipapir (11.01.18 14:02 ), lest 1701 ganger

Har aldri hørt om noen aksjonærer i noe selskap som har stemt nei til en rettet emisjon til nesten 20% over kurs til en stor investor.

Men mulig man tenker annerledes i Funcom?
Dokumenter hva de sparer? Er det relevant?
Er ikke det nye selskapet opprettet for nye muligheter og ikke for reduksjon av kostnader?

Virker som om man ønsker at aksjen forblir det den har vært. Merkelig
Innlegg av: Aksjerik (11.01.18 14:27 ), lest 1655 ganger

Enig med deg Verdipapir.

Tror du ikke at Funcom vet best for seg selv og sine aksjonærer så selg deg ut(!)
Innlegg av: jimmen (11.01.18 14:49 ), lest 1616 ganger

til shortie er det bare en ting å si.

Når man er så ynkelig og liten at man ikke tør takke ja til sine egne veddemål da vil man for alltid bli en sånn verdensmester i sitt eget hode med all fasit på plass.

talk the talk vet shortie alt om men walk the walk det vil han aldri oppleve i ren frykt.

Innlegg av: Hektar (11.01.18 15:23 ), lest 1556 ganger

Du med disse veddemålene dine og all den andre støyen. Hvor ble det av deg når Funcom rasa til 2? Gjorde de ikke alt rett likevel plutselig?

Prøv å bidra konstruktivt for en gangs skyld nå. Hva tror du bunnlinjen i Q4 viser?
Innlegg av: jimmen (11.01.18 15:38 ), lest 1536 ganger
Endret: 11.01.18 15:39

Jeg takket ja til et veddemål fremsatt av shortie som den ynkelige trakk seg fra derfor min interesse for veddemål.

Alt annet vedr FUNCOM har jeg sagt før så da orket jeg ikke skrive 50 innlegg hver dag om det samme maset.

Men kan gjenta:'
4Q Svakt som alle vet og forventer.
2017 et eventyr sett 12 mnd tilbake i tid.

2018 en bekreftelse på at selskapet forsetter det løpet de har startet som de neste årene gi en helt annen trygghet for både eiere og ansatte i Funcom og som vil gi oss små aksjonærer en hyggelig reise.

Innlegg av: Shortie (11.01.18 18:45 ), lest 1397 ganger
Endret: 11.01.18 18:47

Til topic

Verdipapir skriver:

"Men hva er argumentet for å stemme nei?"

Jeg har forsøkt å belyse haugevis av tvilsomme punkter rundt emisjonen og samarbeidet med Fredrik Malmberg og Cabinet Group i flere tråder.

Alle var derimot for opptatt med å tilbe menighetslederen her inne, samt selskapets geniale ledelse - med høylytte hallelujarop - til å få med seg dette.

Les trådene "Emisjonen" og "Er dere blitt spik spenna gærne" for mer utfyllende info.

Uansett, kortversjonen av svaret får du her:

1. Rui Casais og Stian Dragset sitter foran åpent kamera å sier de ikke trenger pengene.

/Shortie
Innlegg av: Pick Up (11.01.18 18:57 ), lest 1364 ganger
Endret: 11.01.18 19:02

RE^2: FUNCOM - Stem ned emisjonen!

Verdipapir (11.01.18 14:02 ).
Enig med deg. Jeg har heller aldri før hørt om noen aksjonærer i noe selskap som har stemt nei til en rettet emisjon til nesten 20% over kurs til en stor investor. Enda mer enestående er oppfordringen når meldingen ga kraftig kursøkning.
Okke som er, noe er spinn gærn't. Enten er det selskapet, aksjonærene selv eller Funcom-trådene her på HO! Jeg for min del er er glad jeg er ute med fortjeneste. Kursen skal langt ned før jeg tar sjansen igjen!

Innlegg av: marre777 (11.01.18 19:15 ), lest 1327 ganger

Och som vanligt här... bara tänkande annorlunda skriver...
Innlegg av: solid1 (11.01.18 20:07 ), lest 1274 ganger

Tull og tøys Shortie, her mener jeg du bommer igjen.

Du antar ledelsen "Er blitt spik spenna gærne" i en tidlig tråd, hvilket ble besvart med tråd:
“Spenna gærne eller sunn fornuft.“ av undertegnede.

Du mener at Funcom ikke har behov for kapital og at Rui Casais og Stian Dragset sitter foran åpent kamera å sier de ikke trenger penger. Her er vi ikke nødvendigvis uenige.

Men, min og manges mening var/er at Funcom som selskap trenger solide eiere som kan redusere Jo-Jo effekten på børsen.

Avtalen har allerede også gitt aksjonærene mye soliditet.

Tar kopi av tidligere dialog, og kan i dag bekrefte at Funcom, som avtalepartene trolig var enig om i desember, etablerte seg rundt kr 3,- som jeg skrev.

(Vil anta at vi i løpet av de neste 45 dager kan ligge ytterligere 20 % opp, dvs rundt 3,60.-)

(Vedlegger innlegg fra desember)

Hei Shortie

For selskapet Funcom er nok avtalene langsiktig meget, meget positiv. Det er det viktigste.

Som aksjonær så mener jeg det er viktig å redusere den kortsiktige tradingen som finnes i Funcom. Denne vil reduseres betraktelig med splitten.

Om meldingen er negativ for noen, så er den nok mest negativ for deg og dine likesinnede. (antar du opererer mye som dag?-trader)

Slike avtaler som nå er inngått er trolig priset som en forhåpentlig vinn – vinn avtale for alle parter, og jeg vil anta man både gir og tar under de forberedende forhandlinger.

Ettersom avtalene i dag ble satt til kr 2.60, ca. 40 øre høyere enn fredagens sluttkurs så tar du etter min mening helt feil når du hevder at det nå er etablert en "vedtatt sannhet" om at selskapsverdien - med alle kjente fundamentale forhold - etter dagens melding - er rundt 2,6 kroner.

Den etablerte sannheten var på fredag kr 2,20.-. Hva den blir neste uke vites ikke.

Avtale-partene har imidlertid forhandlet, og trolig kommet til en antatt verdi av ca. kr 3.- med alle “kjente“ fundamentale forhold. Jeg forutsetter at antatt kjente verdier under forhandlinger var nok kr 3.-, børspris kr 2.20 = avtalepris kr 2,60.

Kr 2.60 er dermed den pris alle involverte avtaleparter regner med å tjene godt på da de satte verdien hele 40 øre over fredagens sluttkurs.
Innlegg av: Shortie (11.01.18 20:22 ), lest 1253 ganger
Endret: 11.01.18 20:36

Solid1

Ok, jeg modererer meg litt.
Alle var ikke opptatt med å tilbe menighetslederen..

Du får respekt for at du forsøker å svare og argumentere for ditt syn.

Dette selv om jeg ikke er enig.

S

Edit,

Eller, altså, jeg er enig i at investor her regner med å tjene penger.

Det jeg er uenig i er behovet for å utstede 35 millioner nye aksjer til 2.60.
Innlegg av: solid1 (11.01.18 20:53 ), lest 1215 ganger

Kunne være interessant å være “flue på veggen“ under avtale-forhandlingene.

Trolig ble mange tall diskutert. 50 million? 25 million?

Kan være at Funcom-forhandlerne “vant“ 2,5 million aksjer ved at man landet på 35.

Uansett mener jeg at ledelsen har utført et meget fornuftig håndverk som både selskap og aksjonærer er tjent med.
Innlegg av: Aksjerik (12.01.18 00:13 ), lest 1065 ganger

Funcom ser en mulighet til å skape en ny vekst-vei ved hjelp av denne emisjonen, de sier jo det klart å tydelig fra 56.00

https://youtu.be/aEjzEkmJNxw

De kunne klart det uten emisjonen, ikke noe problem det, men da måtte de ha ventet lenger med å virkeliggjøre planene (!)
Innlegg av: Aksjerik (12.01.18 00:18 ), lest 1063 ganger

Dem gjør jo dette for å øke lønnsomheten (!)
Innlegg av: Alfsen (12.01.18 09:26 ), lest 928 ganger

Emisjoner og ikke minst lukrative opsjonsavtaler er den ikke offisielle forretningsideèn i dette selskapet.

All historikk i selskapet bevitner dette.

Selv om de har hatt enkelte korte perioder med god inntjening helt i starten av lanseringer (CE Early access, og AOC tilbake i 2008) så har en likevel foretatt stadige emisjoner og trukket på lån fra hovedeier og YA Global Master fasiliteten.

Vinnerne har vært selskapets nøkkel personer med sine opsjonsavtaler. Samme hva akjekursen har vært så har de tilpasset nye opsjonsavtaler i forhold til denne og også emmitert til dumping kurser.

Så har aksjonærene en gang i mellom hatt korte blaff med sterk stigning i aksjekursen fulgt av lange perioder med nedgang.
Innlegg av: Hektar (12.01.18 09:28 ), lest 924 ganger

Aksjerik, ja dette vet vi allerede.

Det Shortie mener er at de henter kapital de selv sier de ikke trenger og rævkjører aksjonærer med utvanning i samme slengen. Win-win for Funcom, det er jo dette de gjør.

At aksjene ble satt relativt dyrt i forhold til kursen den gangen er et favorittargument tydeligvis, men dere sier ingenting i samme slengen om at dette faktisk er en voldsom rabatt i forhold til kursene vi vil se ila året, og at dette volumet kunne aldri vært skaffet til lavere kurs via kjøp på børsen. Da særlig ikke etter flaggmelding. Hvorfor snakker dere ikke om dette?

Menighetslederen ser endelig ut til å ha blitt vist bort, ikke et sekund for tidlig. Hadde enda dette skjedd for et år siden før vedkommende ga andre råd om å kjøpe seg fant på kurser over 5 så kunne mange sarte sjeler ha sovet bedre. Men men, bedre sent enn aldri.

Når det gjelder seriøst forslag om nedstemming - Dette skjer ikke. Hovedaksjonær er selvfølgelig med på laget her, denne avtalen hadde aldri blitt meldt om han sa nei. Det er en smal sak å få de resterende stemmene som trengs, da særlig siden en stor del av aksjonærgruppen i Funcom består av nikkedokker som er glad for at de slipper å tenke selv.

Uten emisjonen og påfølgende spleis hadde Funcom vært en god aksje å tjene penger på, som den har vært. Dette vil høyst sannsynlig endre seg nå. Aksjonærgruppen responderer med trampeklapp. "Vi vil ikke ha så mange muligheter til å tjene penger!!!! Vi vil ikke ha en lett forutsigbar aksje med store svingninger man lett kan benytte seg av!!"

Point proven.
Innlegg av: Aksjerik (12.01.18 09:51 ), lest 904 ganger

Bare spekulasjoner. Dere vil ha billige aksjer og lager et scenario som ikke er tilfelle. Dette blir bra for langsiktige aksjonærer som ikke bare er ute etter å melke aksjen og ødelegge. Fremover vil vi se en mer stabil aksje og det blir bra inkl vekst-planene de har.
Innlegg av: Scandinavistan (12.01.18 10:29 ), lest 866 ganger

Skeptisk til spleis. Pleier å gå ned en del da i små firmaer.en det er jo sannsynligvis bra for stabiliteten. Tenker å være ute til spleis er gjort.
Innlegg av: Pick Up (12.01.18 10:59 ), lest 829 ganger
Endret: 12.01.18 11:21

RE^2: FUNCOM - Stem ned emisjonen!

Jeg ser at tråden lever fortsatt. Prøver med sunn logikk.
Ved rettete emisjoner lokkes vanligvis tunge investorer med gode kursrabatter til å delta. I dette tilfelle har en tung investor gått inn og betalt overkurs for 9% (?) eierdel i Funcom. Det er i seg selv en kurstrigger. Så fort nyheten ble kjent, steg da også kursen fra 3.40ish til 4,40ish.
Hvis emisjonen mot all formodning blir skrinlagt, vil kursen gjøre et dypdykk nedover. Kan det være ønskelig?
Et lite påaktet faktum på trådene er at Funcoms nye medeier gjør selskapet stuerent i internasjonale finanskretser og letter tilgangen til ytterligere finansiering etter behov samtidig som et evt. oppkjøp av selskapet er blitt mer realistisk slik jeg vurderer det.
Innlegg av: Scandinavistan (12.01.18 10:51 ), lest 823 ganger

Bagger solgt? Stille derfra nå
Innlegg av: h3nk1 (12.01.18 11:31 ), lest 774 ganger
Endret: 12.01.18 11:32

https://i.imgflip.com/22ju9u.jpg

Litt av en gjeng som utgjør trommesirkelen her inne for tiden.
Innlegg av: Hektar (12.01.18 11:53 ), lest 747 ganger

Synes du det altså? Tonen er nå langt mer seriøs enn på lenge, hetsingen har falt til en all time low og rally trådene har fullstendig uteblitt. Bedre hos TA-kongene som mente det bare var fattige som tok gevinst på 3,30?
Innlegg av: Aksjerik (12.01.18 11:56 ), lest 740 ganger

Hugo gikk rett opp etter spleis (!)
Innlegg av: Scandinavistan (12.01.18 11:57 ), lest 738 ganger

Å der kom dumpen
Innlegg av: solid1 (12.01.18 12:07 ), lest 721 ganger

Og noe opp igjen...

Kan nok bli en trivelig helg med bra salg.
Innlegg av: Lyfserøv (12.01.18 18:42 ), lest 561 ganger

Tragisk gjeng som sitter igjen her inne :P
Innlegg av: h3nk1 (12.01.18 23:13 ), lest 424 ganger

Å nei. Conan til Marvel?

Haha. Hvordan skal dette gå.
Innlegg av: Sente (13.01.18 00:30 ), lest 365 ganger

Kilder er jo greit å ha ved slike nyheter:
https://news.marvel.com/comics/82990/conan-returns-marvel/

Dette vil nok være positiv markedsføring for Conan spill, mer interesse for Conan = positivt for alt Conan.
Regner ikke med dette påvirker Conan IP eller lisensen til Funcom.
Innlegg av: Shortie (13.01.18 00:58 ), lest 345 ganger

Spennende!

Tror dette er en nyhet som kan gi et litet løft til uka. Dette selv om det er vanskelig å bedømme om avtalen får særlig økonomisk betydning for Funcom.

Uansett er Marvel et godt kjent selskap for de aller fleste og navnet klinger bra i folks ører.

Let the haussing begin!

God natt!

/Shortie

Innlegg av: Hektar (13.01.18 09:33 ), lest 257 ganger

Det blir nok bra :) Får en fin salgsmulighet her de kommende uker før Q4 fiaskoen rapporteres. Gode utsikter for aksjonær med vett.
Innlegg av: Vestjyden (13.01.18 09:49 ), lest 248 ganger

Det skal vel ikke udelukkes at det giver indtægt til
Funcom, eftersom de kommer til at eje 50% af ip’en.
Innlegg av: Shortie (13.01.18 10:33 ), lest 215 ganger

Det er mulig.

Lager en egen tråd om JV selskapet.

Blir litt utenfor temaet i denne tråden.

S
Innlegg av: Sente (13.01.18 10:35 ), lest 215 ganger
Endret: 13.01.18 11:09

(Flyttet til ny tråd)