Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Pick Up (11.01.18 09:25 ), lest 1850 ganger
Endret: 11.01.18 09:34

Norgas Conception destinasjon Malta?

Kursen spretter høyt og lavt på forventninger om melding om avtale. Men Malta, kan det stemme? Jeg vet ikke om jeg er så god på dette.

https://www.myshiptracking.com/vessels/norgas-conception-mmsi-563972000-imo-9378307
Innlegg av: laser (11.01.18 09:55 ), lest 1259 ganger
Ticker: IMSK

RE^1: Norgas Conception destinasjon Malta?

Hvilke båter eier IMSK / Norgas - hva er navnene - noen som vet?
Innlegg av: Pick Up (11.01.18 10:38 ), lest 1224 ganger

RE^2: Norgas Conception destinasjon Malta?

Laser

http://www.skaugen.com/our-fleet/
Innlegg av: laser (11.01.18 10:44 ), lest 1226 ganger

Takker - ser den - bare usikker om de hadde ryddet hjemmesiden for innleide båter fra Teekay - virket som flere båter enn det jeg trodde de hadde - kanskje båter i Norgas-poolen er inkludert?
Innlegg av: Pick Up (11.01.18 11:03 ), lest 1207 ganger

Bare en "rotur" over til Afrika.
Innlegg av: Pick Up (11.01.18 11:08 ), lest 1199 ganger

Laser

Dette besvarer ditt spørsmål.

Innlegg av: Tændis (10.01.18 14:48 ), lest 364 ganger

RE^1: IMSK Er det rally på gang?

FAR100 er helt på jordet angående utsagnet sitt om at de ikke har skip. IMSK har 4 heleide LNG skip som er kapable til å serve kontrakten i Ghana, pluss at Norgas Unikum som fortsatt seiler i Norgas poolen som IMSK er en del av er også ett LNG skip, så de har faktisk 5 LNG skip og 3 LPG skip. Greit og ha fakta straight når du skal forsøke å baisse en aksje.

Ved forrige børsmelding så meldte selskapet at de var i "finalized exclusive" talks med en ny SSLNG kontrakt med en annen kunde også, så de som har tatt noen lodd kan potensielt få en hyggelig overraskelse hvis begge kontraktene går i boks. Bare Ghana avtalen er verdt 420 millioner norske kroner hvert år i 10 år. Når det er sagt skal og må nok selskapet restruktureres, men regner med at det ikke vil by på store problemer hvis de melder ihvertfall en av de forventede kontraktene.

All infrastruktur i Ghana er på plass slik jeg har fortsått det, venter kun på proof of concept og bekreftelse på oppstart fra Ghana.

så får vi se ...
Innlegg av: CAPM (11.01.18 11:18 ), lest 1209 ganger
Endret: 11.01.18 11:28

Hvilken tankere IM Skaugen eier, og hvilken skip som blir driftet av Norgas har vært fyllestgjørende redegjort her mange ganger tidligere på andre tråder.

IM Skaugen konsernet eier bare
to (2) 10.000 cbm LNG - Norgas Invention og Norgas Creation via sitt heleide datter selskap Somargas II.

De øvrige skipene i Norgas flåten eies 100 % av GATX Asia Investment Pte Ltd, herunder de to LNG tankerne Conception og Innovation.

----

Før bruddet med leasingkontraktene som IM Skaugen hadde med Teekay, ville IM Skaugen kunne ta ut sine to (2) 10.000 Cbm LNG tankere og en av
de to 12.000 Cbm LNG tankerne av Norgas samseilingspool- for anvendelse i Afrika prosjektet- , og da ville IM Skaugen kunne generere 100 % av netto kontantstrømmen til seg selv.

I dag er situasjonen annerledes.

-------

Så følgende påstand er både feil og uriktig:

"IMSK har 4 heleide LNG skip som er kapable til å serve kontrakten i Ghana, pluss at Norgas Unikum som fortsatt seiler i Norgas poolen..."

IMSK har kun to (2) heleide LNG tankere som seiler i Norgas poolen.

Og Norgas disponerer ikke Norgas Unikum som var tidligere leaset av IM Skaugen, som kunne settes inn i Afrika LNG prosjektet.

Innlegg av: laser (11.01.18 11:19 ), lest 1201 ganger

Pick Up

Takker takker - vel da er det jo bare å tracke disse - første svaret får vi i kveld om det blir Malta eller ikke og dernest hvor freden går etter det.
Interessant å se endringene i aksjonærlisten - Skaugen fokuserer på forhandlingene og ser ikke verdien i å «underholde» aksjonærene - de for underholdning når avtalen/e igangsettes. Har en følelse av at avtale nr 2 kommer først.
Innlegg av: Pick Up (11.01.18 12:09 ), lest 1178 ganger
Endret: 11.01.18 12:20

Laser
Det er egentlig CAPM som fortjener takk. Han har greie på dette i motsetning til jeg som bare prøver meg frem.
Skaugen melder fra straks de har noe å melde! Heldigvis ser de ingen grunn til å fôre markedet med enda flere spekulasjoner.
Innlegg av: Ransen (11.01.18 12:58 ), lest 1123 ganger

Capm har to versjoner av IMSK, avhengig om han er inne eller ute av aksjen. Det finnes også en tredje versjon, da han var obligasjonseier...
Innlegg av: CAPM (11.01.18 15:21 ), lest 1102 ganger

RE^1: Conception destinasjon Malta?

Takk Pick-up -> jeg forsøker i aller fall å gi korrekt fakta informasjon som mulig her på forumet,

så kan dere andre spekulere i om det har egentlig har noen betydning for dagens verdsettelse ved start i Afrika LNG prosjekt.

Ha i mente at aksjer skal verdsettes etter normale anerkjente verdsettingsprinsipper, og ikke etter "hedonisme" eller som hollandske tulipan løker ( jfr det kjente tulipan krakket).

Det var jammen meg godt å komme meg ut av alle aksjene for snart 3/4 år siden, de få siste ble solgt ut på rundt 8-tallet.

Da jeg flagget og skrev her på forumet at verdsettelsen var for stiv (mht risiko,tid og neddiskonterte kontantstrømmer) og jeg ikke var ferdig solgt selv ble jeg allikvel mistenkeliggjort at jeg skulle kjøpe aksjene tilbake til lavere kurs. Det har jeg aldri gjort. Jeg skrev da tilbake også at jeg kunne vurdere NY inngang men aldri over bokverdien per aksje i konsernet.

Ser at Ransen som gjentar seg selv notorisk og forleder uskyldige småaksjonærer her i det uendelige om "snart oppstart" (til slutt for han rett mht tiden) og "snart en ny avtale".

Det hadde vært fint med oppstart snart, og det håper jeg også på, men ha i mente at nettokontantstrømmene fra prosjektene vil bare gå til å betjene lånegjelden.

Det er bare å "....do the Maths..." -:)

Innlegg av: Tændis (11.01.18 20:57 ), lest 1033 ganger

CAPM. Det er mulig du har rett ang eierstrukturen i forhold til heleide skip og evt skip på leasing, men det forandrer vel ikke det faktum at de fortsatt står oppført på IMSKs fleet list som er oppdatert etter bruddet med Teekay. Hvis de har tilgang på de 4 LNG båtene som står oppført der slik en må kunne regne med iogmed at de fortsatt står oppført der så skal IMSK kunne serve Ghana kontrakten med de og skip er vel heller ikke så veldig vanskelig å kjøpe i bruktmarkedet.

De skriver også at de er i sluttfasen i eksklusive samtaler med en ny kunde ang ett SSLNG prosjekt til, ergo må man vel kunne regne med at de ikke går inn i ett nytt prosjekt hvis de ikke har båtene til å selge inn konseptet.

Sist men ikke minst er Ghana infrastrukturen og konseptet ett produkt av Norgas og IMSKs egne dyktige fagfolk, men tiden vil vel vise hva som skjer, jeg har ihvertfall kjøpt og følger båtene med argusøyne. Veien er kort fra Ghana er ikke så lang hvis Conception skal innom Malta for å bunkre.
Innlegg av: Krivika (11.01.18 21:32 ), lest 1015 ganger

Har selskapet gjort noe kjøp/salg den siste tiden? utenom Camilla da?

For de som husker, så mente CAPM en periode i fjord at det var Conception og Creation som var 100% IMSK eiendom -:))
Innlegg av: sheepman (11.01.18 21:54 ), lest 1004 ganger

Skulle de få flere kontrakter, så er det vel ikke noe problem å lease båter for en billig penge i dagens marked...
Innlegg av: Krivika (11.01.18 22:28 ), lest 978 ganger

Ikke mange små lng tankere tilgjengelig i dagens marked. Foruteom de to som teekay eier da.

En mulighet kan vaere å modifisere lpg tankerne til å kunne håndtere lng, når inntekten bedrer seg.
Innlegg av: CAPM (11.01.18 22:47 ), lest 980 ganger
Endret: 11.01.18 23:06

Tændis:

«Hvis de har tilgang på de 4 LNG båtene som står oppført der slik en må kunne regne med iogmed at de fortsatt står oppført der så skal IMSK kunne serve Ghana kontrakten med de og skip …»

Norgas har tilgang til fire LNG tankere.

IMSK eier to (2) av dem.

Men spekulasjonene tidligere her på forumet var at «alle» mente at IMSK – og ikke Norgas – som skulle legge IMSKs to 10.000 cbm eide LNG tankere + en av 12.000 cbm tankere av de IMSK leaset inn i "Afrika LNG prosjektet", og ikke bli driftet fra Norgas.

Da ville IMSK generere 100 % av brutto inntektene stor MUSD 39/årlig i de syv årene kontraktene løper.

Men hva er IMSKs andel av inntektene i Norgas etter at IMSK måtte slippe syv leasede skip fra Teekay og en LPG carrier fra Gasmar UT av Norgas poolen?

Andelen NÅ er antatt om lag 40 % i Norgas mot om lag 62 % før de IMSK leasede skipene ble trukket ut av Norgas samseilingpool.

Blir ikke dette litt forskjellige nåverdi hhv 40 % vis-a-vis 100 % av brutto inntektene?

«..er vel heller ikke så veldig vanskelig å kjøpe i bruktmarkedet.»

I følge IMSK så er det begrenset med ledige small LNG tankere i bruktmarkedet.

Som kjent hadde (har) IMSK opsjon frem til 31.12.2017 til å kjøpe to av de 12.000 cbm fra Teekay, og denne opsjonen er blitt forlenget er uklart da IMSK ikke har sendt børsmelding om en eventuell forlengelse. Om de får mulighet til å kjøpe en eller begge fra Gatx er ikke kjent.

Vil ikke eventuelle netto kontantstrømmer da bare gå til å betjene avdrag og renter av kjøpesummen av skipet.

OG vil et ev. kjøp av en LNG tanker bidra til fri kontantstrømmer til å betjene den eksisterende lånegjelden og ev. også til egenkapitalen ? Neppe.

Krivika:

«Har selskapet gjort noe kjøp/salg den siste tiden? utenom Camilla da?»

Norgas Camilla har Teekay eid en god stund nå.

Siste salg var en 30-40 % andel i eierselskapet (SGPC) til Norgas Sonatra som del- oppgjør for ubetalte leasingsforpliktelser mot Teekay

«For de som husker, så mente CAPM en periode i fjord at det var Conception og Creation som var 100% IMSK eiendom -:))»

Hva er kilden til din påstand, Krivika ?

Hva er dine bevegrunner til en slike påstand kan man undre seg over.

CAPM har alltid ment at IMSK eier Invention og Creation jfr tidligere innlegg her på forumet.

-----

Har ingen av dere fått noen gang en fornemmelse at IMSK forteller halvsannheter og forsøker å forlede sine kreditorere ?

Det betyr bl.a. at potensielle aksjekjøpere ikke kan vekt legge for meget på ordlyden til meldingene fra IMSK.

Innlegg av: sheepman (12.01.18 11:49 ), lest 902 ganger

på veg mot Gibraltar nå.. så da går den nå på rett veg
Innlegg av: _IOX50_ (12.01.18 12:22 ), lest 890 ganger

Kom meg heldigvis inn igjen med et lite lodd her i dag.
Innlegg av: €Mann (12.01.18 12:29 ), lest 880 ganger

Imsk var vel oppe i rundt 20 sist det gikk rykter om en avtale i Ghana? Og nå holder skipet stø kurs
Innlegg av: laser (12.01.18 12:42 ), lest 855 ganger

Realiteten er at Coception var aldri innom Valetta/Malta - skal den innom Gibraltar ? Eller nok en ny mellomstasjon - kun få timer til det viser seg. Melding på mandag?
Innlegg av: MicroInvest (12.01.18 17:57 ), lest 784 ganger

Den lå litt over ti timer til anker utenfor Malta før den ombestemte seg.
Så det et annet sted var en konspirasjonsteori på at de bare meldte etappedestinasjoner for å ikke avsløre at ferden går mot Ghana....
Da er det ingen grunn til å stoppe i ti timer....
Innlegg av: Tændis (12.01.18 18:19 ), lest 771 ganger

Hva med bunkring Microinvest ?
Innlegg av: folkje (12.01.18 18:56 ), lest 747 ganger

Norgas Conception ETA Gibraltar 15 jan 11:30 UTC.
Innlegg av: MicroInvest (12.01.18 19:00 ), lest 750 ganger

Aner ikke eksakt rekkevidde på Conception, men fra Rødehavet bør den komme vesentlig lenger enn Malta.
Antagligvis hele veien til Tema.

Det er også litt unaturlig å bunkre 35 Nm fra land for så seile noen timer før de surrer rundt på stedet hvil på DP i noen timer før de seiler videre.

Men når det er sagt. Det er fortsatt mulig den er på rett vei.....
Innlegg av: Tændis (12.01.18 20:11 ), lest 714 ganger

Vet heller ikke rekkevidden, men nå har den steamet fra Yunbai Saudi-Arabia og gjennom Suezkanalen og til Malta så det er jo en god bit.

Jeg tenker at frakt av LNG med en så liten båt (10 000 cbm) til Europa neppe er tilfellet da mesteparten av gassen i Europa idag går gjennom rør fra bl.a Norge og Russland til Nederland, Tyskland, England osv. Regner med at den steamer sør fra Gibraltar og mot Afrika, men ingenting er sikkert.
Innlegg av: MicroInvest (12.01.18 21:08 ), lest 699 ganger

Tidligere skip fra selskapet som seiler den veien har historisk sett alltid gått til Belgia eller Nederland,
Spennende å se om den går sør eller nord etter Gibraltar denne gangen....
Tipper dessverre nord....
Innlegg av: Tændis (12.01.18 21:25 ), lest 697 ganger

Hvorfor skulle den gå nord ? Stort sett all LNG går vel i rør i Europa?! Conceptions beskjedne lastekapasitet gjør det vel heller ikke lønnsomt å seile Saudi-Arabia til Europa med 10 000 cbm med LNG når vi vet de nye skipene til f.eks Flex har en kapasitet på 180 000 cbm.

Dessuten sto det klart i siste pressemeldingen til IMSK at de skulle vekk fra spot og over til regional frakt feed-stock til bl.a «powerplants» så synes ikke resonnementet ditt rimer!
Innlegg av: Tændis (12.01.18 21:30 ), lest 712 ganger

Dessuten, hvis den skulle til Belgia eller Nederland, hvorfor seile innom Gibraltar istedet for direkte opp ?
Innlegg av: Pick Up (12.01.18 23:29 ), lest 670 ganger
Endret: 12.01.18 23:49

Svært innlysende logikk her. Som jeg for min del går for!

Innlegg av: MicroInvest (13.01.18 16:20 ), lest 583 ganger
Endret: 13.01.18 16:23

Tændis: LNG- skipene leverer ikke produkt i Nederland. De henter....
Vet ikke hvorfor Gibraltar oppgis, men tre- fire skipsbevegelser i fjor høst hadde akkurat samme tracking. Tror kanskje Gibraltar regnes som "strategic waypoint".
Hvor er Spirit Vision (Bahrain Vision før TK overtok) på vei nå? Og hvor var den sist?
Jo. Suez - Gibraltar - Algeciras - Antwerpen er ruta den har hatt siste ukene.

Er fortsatt rimlig sikker på at Conception tørner styrbord etter passering av Gibraltar.
Selskapet er fortsatt kun i spotmarkedet så lenge Ghana- avtalen ikke er iverksatt.

MEN!

Det er en helt annen utvikling på gang.
Det har lenge gått to- tre skip øst for Singapore.
Nå er snart alle skipene vest for Singapore.
Jeg tror det er et mulig ledd i posisjonering foran oppstart av mulige SSLNG- kontrakter.
Innlegg av: Tændis (13.01.18 22:51 ), lest 513 ganger

Tror heller på Invention og Innovation som er på vei til India/Pakistan for ett nytt SSLNG prosjekt. Conception har forøvrig meldt ny destinasjon igjen, Ceuta/Afrika så får vi se om den venter der på gjennomseilig Gibraltar.
Innlegg av: Tændis (15.01.18 16:44 ), lest 380 ganger

Da kan det se ut som Conception er fremme i Ceuta og skal bunkre.
Innlegg av: Plogen123 (15.01.18 16:46 ), lest 385 ganger

Satser på at Conception snur sørover nå da, hadde vært magisk.
Innlegg av: €Mann (15.01.18 17:47 ), lest 340 ganger

Spennende utvikling
Innlegg av: ArveAnd (15.01.18 19:23 ), lest 301 ganger

Nederland neste.
Innlegg av: Plogen123 (15.01.18 19:29 ), lest 288 ganger

Craaap. Tar tid dette her altså.
Innlegg av: Tændis (15.01.18 19:31 ), lest 284 ganger

Får tvinne tommeltotter mens vi venter ArveAnd!
Innlegg av: Krivika (15.01.18 19:42 ), lest 272 ganger

Enig.Er uendelig kjedelig med denne ventinga!

MEN det ser ut som om Marokko driver å planlegger LNG prosjekt:)

https://www.lngworldnews.com/morocco-onee-selects-advisers-for-lng-to-power-project/
Innlegg av: sheepman (15.01.18 21:10 ), lest 233 ganger

Byen, båten var innom er spansk..
-Men ta det med ro: Ghanakontrakten blir satt i verk når som helst. Spennende om de også får den andre avtalen. Man må nesten regne med det, i og med at de er i eksklusive endelige forhandlinger der... Men spm er NÅR!!
Innlegg av: Krivika (16.01.18 07:06 ), lest 175 ganger

Ja sannelig det er det visst!

Men hvorfor bunkrer de ikke i Gibraltar slik som tidligere?
Innlegg av: MicroInvest (16.01.18 14:33 ), lest 114 ganger

Nå har den uansett dreid mot nord og er på vei til Nederland...