Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Farma og medisin
Innlegg av: Snøffelen (30.12.17 12:12 ), lest 8042 ganger
Ticker: PCIB
Endret: 30.12.17 12:13

PCIB - børskommentar av Thor Chr. Jensen uten innsikt

Thor Chr. Jensen i Dagens Næringsliv har skrevet en børskommentar i dagens papirutgave av Dagens Næringsliv med ingressen

"Se nøye på årets 20 børsvinnere"

Og utdrag av kommentarer:

"Det er nemlig svært lite sannsynlig at du finner dem igjen på neste års "topp 20 liste.
Øverst på toppen troner Scanship Holding med en kursoppgang på hele 360 prosent. Ingen andre er i nærheten en gang. De to andre pallplassene okkuperes av biotekaksjen PCI Biotech (opp 190 prosent) som utvikler kreftmedisiner og riggselskapet Odfjell Drilling (opp 113%).
Kun de færreste av topp 20 aksjene på topp 20 listen for 2017 vil bli å finne på 2018-listen. Det er nok å vise til topp 20 listen fra 2016. Kun tre av de 20 selskapene overlevde på på listen i 2017. Det er PCI Biotech, Odfjell Drilling og Asatek. Med en så høy fraværsprosent skjønner man at det nærmest skal et mirakel til for at 3 skal overleve topp 20 listen for 2018"

Thor Chr. Jensen glemmer å fortelle at PCI Biotech også var på pallen i 2016, og han har kanskje ikke fått med seg meldingen av 20. desember 2017? For da hadde han skjønt at PCIB vil få 3 fine pallplasseringer i 2016, 2017 og 2018, og den beste i 2018.
Innlegg av: Fabi (30.12.17 12:15 ), lest 4964 ganger

RE^1: PCIB - børskommentar av Thor Chr. Jensen uten innsikt

Jeg er enig hvis han glemte 1 ord :

"nærmest skal et mirakel til for at ALLE 3 skal overleve topp 20 listen for 2018"

PCIB klarer det nok
Innlegg av: RussiskProsent (30.12.17 12:42 ), lest 4889 ganger

Synes det var en helt ok kommentar. Kan vel ikke forvente at aksjer er på topp 20 år etter år :)
Da skal det i så fall bli den nye taktikken min. Kjøpe alle på topp 20.
Og han sa vel akkurat det at Pcib var på lista i 2016?
"Kun 3 av 2016 selskapene overlevde på listen i 2017. Det er PCI Biotech.."
at han ikke vet mer om Pcib er jo bare synd for han ;)

Men jeg tror også den klarer ett tredje år, og er derfor jeg har nesten 90% av portisen i pcib :)
Viser vel også noe om hvor lavt Pcib var priset 01.01.2016.

Har deg Snøffelen å takke for min beste investering noen gang :)
Tusen hjertelig takk!!
Innlegg av: Snøffelen (30.12.17 12:56 ), lest 4876 ganger

" Med en så høy fraværsprosent skjønner man at det nærmest skal et mirakel til for at 3 skal overleve topp 20 listen for 2018"

Noen har hintet om at DN kommer med en artikkel på PCIB 2. januar, kan det stemme?

I så fall er jo kommentaren en tilsiktet og fin oppbygning til en eventuell artikkel om "mirakelselskapet PCIB"

Aviser elsker jo oppfølgings-artikler, og DN hadde jo en artikkel om Kjetil Myrlid Aasen den 18. desember som jo satte fyr på PCIB-raketten.
Innlegg av: hartvigsen1 (30.12.17 12:57 ), lest 4871 ganger

Meldingen fra desember var den viktigste meldingen i nesten hele Pcib sin eksistens, der har snøffelen og jeg vært enige før.
Mht Pcib så må selv notoriske haussere innrømme at der er stor usikkerhet.
Når det gjelder Scanship så er jeg rimelig overbevist om at selskapet vil gjøre seg bemerket også i 2018. De tjener allerede penger og vil surfe på miljøbølgen i lang tid fremover.
Innlegg av: yard (30.12.17 14:03 ), lest 4749 ganger

RE^2: PCIB - børskommentar av Thor Chr. Jensen uten innsikt

Vær så snill og ikke sammenlign deg med Snøffelen. Det blir for dumt..
Innlegg av: hartvigsen1 (30.12.17 15:20 ), lest 4682 ganger
Endret: 30.12.17 15:22

Nei, jeg har heldigvis like lang erfaring om aksjer som du og snøffelen til sammen, så det er mer nærliggende å sammenligne dere.
Og der er snøffelen suveren.
Du er bare en ekkel slimål.

http://forum.hegnar.no/brukerinfo.asp?userid=138602
Innlegg av: SafeInvest (30.12.17 17:08 ), lest 4440 ganger

Haha, hva er greien din Hartvigsen1? Fortsatt bitter over at du solgte på 5kr? Det er jo forståelig....
Men det som er mer uforståelig er at du nekter å innse at du tok feil og fortsetter å frekventere Pcib tråder bare for å prate dritt om selskapet.

Bisarr oppførsel av deg.
Innlegg av: yard (30.12.17 15:32 ), lest 4618 ganger

Det er ikke nødvendig å hisse seg opp. Ikke min feil at du solgte PCIB på fem kroner. Er jo derfor du har sittet på forumet her siste halvannet år og snakket dritt om aksjen. Hvis du er så gammel som du påstår så kanskje greit å vokse opp og komme seg videre?

Ellers lykke til videre med alt. Tror du trenger det.
Innlegg av: gepard1 (30.12.17 15:51 ), lest 4581 ganger
Endret: 30.12.17 15:52

Med P2 og AA rett rundt hjoernet for GGk, samt sensasjonen og annerkjennelsen om at de faar cellegift til fungere, kan det bli fryktelig vanskelig og faa kjoept rimelige PCIB aksjer fremover.

Hvis man ikke skal bli staaende igjen paa perrongen, boer man stige paa toget fortere enn svint!
Innlegg av: Taylor (30.12.17 16:02 ), lest 4549 ganger

Reagerte på manglende info på Hegnar også. De registrerte bra stigning,men ikke årsaker til den. Burde kanskje lese seg litt opp. Forøvrig er jo vi blitt vant til manglende kunnskap over hele biotecfjøla. Ønsker alle lykke til og ett godt nytt år,spesiellt til pasientene som kan forlenge livet sitt.
Innlegg av: columna (30.12.17 17:19 ), lest 4424 ganger

Hvordan tror dere kursen blir til uken?
Sikkert ett pr. u uten nyheter?

Takker
Innlegg av: bravi (30.12.17 18:40 ), lest 4278 ganger

columna, vanskelig å spå kursen neste uke. Det kommer neppe nyheter fra Pcib så tidlig, derfor må det komme analyser eller medieomtale skal kursen gå videre opp. Det kan selvfølgelig også være større aktører (kanskje utenlandske) som vil kjøpe seg opp og som drar kursen videre.

Nå har det gått 5 handledager etter meldinga 20/12 med stigning og overkjøpt Rsi, det har enda ikke vært noen korreksjon av betydning. En korreksjon må før eller senere komme eller at kursen konsoliderer f.eks omkring 42 kr. Hvis det blir en korreksjon kan den komme neste uke. Jeg tror den kan stoppe omkring 36 eller max. ned til litt under 33. Tror ikke kursen vil gå lavere uten negative nyheter nå i første omgang.

En korreksjon her vil være en opplagt kjøpsanledning (gitt ikke noen negative nyheter).
Innlegg av: Mitra (30.12.17 18:52 ), lest 4243 ganger

Det bør komme en melding om samarbeidet med det ukjente selskapet ganske snart. Den siste avtalen skulle vare til slutten av 2017. Ingen melding tolkes vel ikke positivt av markedet.
Innlegg av: don_suger (30.12.17 19:08 ), lest 4180 ganger
Endret: 30.12.17 19:46

Ha!

Etter meldingen 20.Desember er det mulig vi er prisgitt større aktører som vil inn og en reprising, så jeg tror vi vil fortsette opp.

Jeg tror på en melding i løpet av 14 dager med forlengelse av samarbeid innen fimaNAC.

Jeg tror også på mere data fra fimaVAC.

Som nevnt tidligere kan det selvsagt også komme bekreftelse på PF2 og potensielt for AA, samt mulige partneravtaler/finansiseringsavtaler.

Vi har sagt dette i lang tid at nå er det så mye som kan skje på kort tid, men nå er dette en realitet, mener jeg. Mega risk å gå ut nå, selv om man selvsagt kan tjene litt på en eventuell liten korreksjon.

Jeg har aldri vært heldig med slike trader uansett, så hvis det kommer en korreksjon så får den bare komme.

Innen 6-7 måneder har det kommet såpass mange meldinger at vi vet mer om dette går til himmelen eller hælvete ;-)

Innlegg av: BenteBazooka (30.12.17 18:58 ), lest 4213 ganger

PciB skal delta på Biotech Showcase, San Fransisco, January 8-10. Der kan det jo komme oppdateringer fra fimavacc studien.
Ellers er vel det ventet oppdatering på fimanac samarbeidet med topp-10 farma når som helst nå.

Med tanke på de kortsiktige triggerne som ventes, samt momentumet i aksjen, så ser jeg ingen grunn til at aksjen skal falle tilbake nevneverdig. Jeg tror tvert imot vi forsetter oppover.
Innlegg av: oxion (30.12.17 19:06 ), lest 4197 ganger

Hvis ting blir slik det ser ut nå, er dagens prising latterlig lav, tror flere og flere både i inn og utland ser dette.
Så tipper vi bikker 50kr neste uke...
Innlegg av: Snøffelen (30.12.17 19:21 ), lest 4157 ganger
Endret: 30.12.17 19:22

Helt greit at aksjekursen bygger nivåer, da får vi støtte, noen er tross alt opptatt av teknisk analyse. Vi får dessuten inngang av nye aksjonærer som også hjelper til med å bygge kursen. Et par dager for å konsolidere på dagens nivå fulgt av videre oppgang, og etter det flere gode nyheter, samt analyser mm vil være bra.

Men vi er nå i et terreng hvor det er større sjanse for å lykkes enn å mislykkes, dvs LOA over 50%. Personlig mener jeg langt over 50%, men vil ikke gi noe tall. Hovedpoenget er de større investorene ser det samme måte, og det er et vannskille.
Innlegg av: TyrionIV (30.12.17 19:36 ), lest 4106 ganger

Tror fort vi kan fortsette oppover på tirsdag.. Momentumet, høy omsetning (veldig høy mtp romjul), folk har "oppdaget" pcib nå og skjønner hvor kort vei det er igjen..
Innlegg av: columna (30.12.17 19:39 ), lest 4091 ganger

Takk for svar!!!

Solgte 10k aksjer på fredag!

Etter så mange dager med oppgang så tenkte jeg at det går ned noe fremover uten noen nyheter!(?)

Småaksjonærer vil vel ta ut gevinst og slipper da skatt før 2019!

Tenkte selvfølgelig å kjøpe de 10k tilbake til en forhåpentligvis lavere pris om ikkel lenge..;)

Uansett blir det nok ett megaspennende år for PCIB!

Jeg er i allefall fullastet! (Etter jeg har kjøpt tilbake de 10k..)

Igjen takk for respons!!
Innlegg av: Snøffelen (30.12.17 19:53 ), lest 4077 ganger

Passer bra å løfte dette innlegget skrevet av FiloD for ca 1 år siden.

"Innlegg av: FiloD (07.12.16 17:28 ), lest 6102 ganger

NANO - PCIB samme markeds potensiale

Først gratulerer til alle NANO ér for supre resultater og en god emisjon. Da jeg fikk se NANO sin company presentasjon i går var det en ting som begynte å interessere meg i forhold til Pcib, og det var markeds potensialet.

Først vil jeg si at jeg syntes at NANO er fornuftig priset, med store potensiale til både å gå til 1L og andre behandlingsområder.
Det jeg vil påvise med nedenstående er hvor totalt feilpriset Pcib er.

Markedsstørrelse.
NANO skriver på side 9 i presentasjonen at 3L markedet har en størrelse på 0,6 mia USD og at pasient grunnlaget er 10.230. Dette gir en behandlingspris på ca. USD 60.000
http://www.nordicnanovector.com/uploads/images/Financial-Reports/Company%20Presentation%20-%20December%202016.pdf

Pcib skriver på side 17 i deres investor presentasjon at pasient grunnlaget er 3000 pasienter og minimum prising er USD 100.000. Men mye ligger til rette for at Pcib fort kan få USD 200.000 pr behandling. Faktisk har de selv opplyst at nuværende behandligs pris ligger i mellom USD 100.000 og USD 480.000. og på nedenunder link kan man se at "whereas the majority of drugs for indications with less than 10,000 patients in the US are priced at or above $200,000 per year. " Så det faktum at det er færre pasienter og færre konkurrenter tilsir at Pcib godt kan få en pris på USD 200.000 pr behandling.

http://www.lifescicapital.com/analysis/orphan-drug-pricing/
http://pcibiotech.no/wp-content/uploads/2016/11/PCI-Biotech-Investor-Presentation-Nov-2016.pdf

NANO markeds potensiale: 0,6 mia USD
PCIB markeds potensiale: 0,6 mia USD

Regulatorisk forløp
Her er det både og.
Pcib er ferdig med sitt fase I, med 0 DLT og suverene resultater, de har også fått ODD-eu
NANO er igang med siste del av deres fase I. og har foreløpig gode resultater NANO har pivotal fase II klar og ODD eu og us

Konkurrenter.
NANO har mange konkurrenter dog har NANO bedre resultat enn de fleste og er lettere å bruke.
Pcib har stort sett ingen konkurrenter, og dagens standard behandling gir 2 CR av 300 pasienter, mens Pcib foreløpig gir 2 CR af 7 pasienter, sandsynligvis mere når man får gjennomført pivotal fase II, og også får lov til å gjenbehandle de pasienter som får nye svulster.
Der hvor NANO skal ut å konkurrere om markedsandeler, kan Pcib med høy sansynlighet ta hele markedet, da nuværende behandling ikke er i nærheten av den effekt som Pcib kan vise til.

Tidsperspektiv
NANO har fått pivotal fase II, og kan være markedsklar i H1 2019 hvist de får breake thru designation og AA.

PCIB har store muligheter for å få avlesning på RESIST, og kan dermed være på markedet Q4 2018

Fremtid.
NANO kan gjøre betalutin til en 2L behandling, det vil øke totalmarkedet til 2 mia USD. NANO kan også gjøre betalutin til 1L, og man har også fine muligheter med DLBCL.

Pcib vil med en partneravtale også ta markedet i østen med bla. Japan som har ca. 11.000 pasienter om året, samt 15-20% gjenbehandlinger det gir et totalt marked på ca. 16000 behandlinger. Gitt at de kan ta samme pris, gir det et totalmarked på 3.0 mia USD.

Hertil kommer muligheten for å behandle pancreas som er et marked som er 10 ganger større enn gallegang, jeg er meget sikker på at denne mulighet vil være inne i en evt.partneravtale.

PCIB er også i gang med fimaVacc fase I studie og har flere avtaler og store muligheter med fimaNac
Det har også en betydning at NANO er på Oslo Børs og Pcib er på Oslo Access.
Mit formål er som sagt å vise hvor feilpriset Pcib er og sammenligningen med NANO er fin fordi de ligner hverandre på en del områder.

Hvist Pcib får pivotal fase II ODD-us AA osv. samt en partner avtale i Q2, 2017 så skal de minimum prises på nuværende NANO niveau ca. 5,7 mia, Med 25 mio aksjer vil dette gi en kurs på 228. Jeg tror dette er meget sandsynlig. "
Innlegg av: foefoe (30.12.17 20:01 ), lest 4025 ganger

Hvist Pcib får pivotal fase II ODD-us AA osv. samt en partner avtale i Q2, 2017 så skal de minimum prises på nuværende NANO niveau ca. 5,7 mia, Med 25 mio aksjer vil dette gi en kurs på 228. Jeg tror dette er meget sandsynlig.

Hvis her og der hvis NANO så vit kjent meg har ingen partnerskap?

Innlegg av: bravi (30.12.17 19:58 ), lest 4052 ganger

columna, skjønner ikke hvordan du slipper skatt med å selge før nyttår (med mindre du ikke selger med tåp da)? Hadde du sittet med aksjene ville det bare blitt formueskatt av beholdningen.

Det har vist seg å være en risikabel øvelse å gevinstsikre i Pcib og så tenke å kjøpe igjen billigere litt senere. Jeg har prøvd den taktikken, det var en bitter erfaring.

Lykke til og godt nytt år
Innlegg av: columna (30.12.17 20:08 ), lest 3983 ganger

Bravi

Jeg opprettet ASK konto i nov! Aksjeparekonto

Da betaler du ingen skatt før du tar det ut til personlig forbruk og man kan jo med kjøpe og selge aksjer på denne kontoen akkurat som man har ett AS!

Innlegg av: Odeven (30.12.17 20:13 ), lest 3964 ganger
Endret: 30.12.17 20:14

Col.
Det er jo DU som snakker om skatt.

"Småaksjonærer vil vel ta ut gevinst og slipper da skatt før 2019!"

Med ASK. Hva mener du?

Vi er jo for lengst off-topic, men likevel:-)

O.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 20:17 ), lest 3932 ganger

Aksjesparekonto er dårlig forklart , og kan skape forvirring.... regneexempel er enklest: Du setter inn på aksjesparekonto , eller verdien av dine aksjer er 100.000 kr....Når dette har vokst til 120.000 , så kan du ta ut skattefritt hele innskuddsbeløpet , men ikke de siste 20.000.... tar du de ut , er det 28-29 % skatt på de....Men de kan selvsagt stå inne skattefritt inntil videre , men beskattes når du tar noe ut
Innlegg av: bravi (30.12.17 20:17 ), lest 3937 ganger

columna, ok skjønner, ASK konto ja.

Har også fått tilbud om ASK konto, valgte å ikke benytte det. Får du tap på aksjene dine en gang må du vente til du gjør opp kontoen før du får skattefradrag for tapet.

Innlegg av: columna (30.12.17 20:19 ), lest 3922 ganger

Jeg solgte meg litt ned med tanke på den store oppgangen vi har hatt og mulig at noen aksjonærer som ikke har opprettet ASK IG som mulig vil ta litt gevinst til uken for da slipper de å betale skatt på gevinsten i 2018 men i 2019...

Sorry hvis det ble uklart..!
Innlegg av: Picosalax (30.12.17 20:21 ), lest 3940 ganger
Endret: 30.12.17 20:32

Bør man allokere fra NANO til PCIB nå, eller følger kursoppgangen i PCIB det man tidligere har sett i Nano og TRVX , eksplosiv økning for deretter å falle av?
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 20:27 ), lest 3907 ganger

De som har kjempegevinst inntil nå , kan jo ta dette skattefritt ut via aksjesparekonto....og tror grensen for opprettelse 31.12.17 er fjernet
Innlegg av: don_suger (30.12.17 20:40 ), lest 3853 ganger

Skattefritt og skattefritt, Fru.Blom...

På et eller annet tidspunkt må det skattes av gevinsten, men Aksjesparekonto er supert for dem som driver og tar ut gevinst for siden å reinvestere :-)
Innlegg av: bravi (30.12.17 20:42 ), lest 3856 ganger

Picosalax, jeg vet ikke men kursen i Nano har gått fra 120 til 80 siste året. Den utviklingen kommer sikkert av TTT, markedet er ikke så tolmodig, evighets case er ikke populært.

Jeg tror ikke Pcib får en negativ trend som Nano, regner med at nyhetene kommer jevnt å trutt fremover og at selskapet er på oppløpsiden og nærmer seg mål.
Innlegg av: Odeven (30.12.17 20:45 ), lest 3844 ganger
Endret: 30.12.17 20:48

Her snakker vi hele tiden om kapitalinntekt.
Formueskatt løper på, uansett.

I forhold til det har det ingen hensikt å selge, så lenge du ikke tar ut fortjenesten fra ASK.

f2. Nei, du kan ikke ta ut "kjempegevinsten" uten å betale skatt.

O.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 20:47 ), lest 3831 ganger
Endret: 30.12.17 20:48

Ja , dette er ikke lett å forstå ,selv om man spør bankexperter....forskjellige forklaringer....( snakker KUN om inntektsskatt ) ........ Men det står altså at man kan ta ut innskutt beløp skatterfritt. ( og la videre overskudd stå )...Inngangsverdien er jo det du skyter inn , f.ex aksjer du kjøpte til 60.000 , som har steget til 100.000 ,..... 100.000 som da blir din "inngangsverdi"....som du kan ta ut skattefritt. Feil ?
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 20:50 ), lest 3822 ganger
Endret: 30.12.17 20:58

Nuvel...ser hva Odeven skriver... hva er da vitsen med ASK ?
Innlegg av: Odeven (30.12.17 21:03 ), lest 3749 ganger
Endret: 30.12.17 21:07

f2!

Det kan sikkert andre formulerer bedre enn meg, men når du oppretter ASK, så kan du kjøpe og selge av hjertens lyst, uten å måtte betale skatt på fortjenesten, så lenge du ikke tar ut evt. overskudd fra ASK-kontoen.
Men du kan får heller ikke trekke fra evt. tap på selvangivelsen.
Du kan når som helst trekke ut opprinnelig investert kapital, uten å betale skatt for dette.
Men den dagen du trekker ut overskudd, så påløper skatt på kapitalinntekt.

Hensikten med ASK er det mange som spør seg om og er usikker på.
Har opprettet ASK for egen del, så får vi se hvordan det går.

PS! Innestående på ASK blir beskattet som formue, basert på aksjeverdien pr 31.12.

Sikkert dårlig beskrevet, men det får så være. Andre får korrigere evt. feil.

Godt nytt år, alle sammen.

O.
Innlegg av: rockpus (30.12.17 21:06 ), lest 3742 ganger

ASK er kun gunstig dersom man selger med gevinst. Dersom man kan reinvestere en gevinst i stedet for å sette den av til skatt, kan man potensielt tjene mye mer.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 21:08 ), lest 3754 ganger
Endret: 30.12.17 21:13

Fint. Men "opprinnelig investert kapital" ( som man kan trekke ut skattefritt ) vil jo være de 100.000 man setter inn ( selv om man allerede har "tjent" 40.000 ( pga. verdiøkning , og ikke betalt skatt for verdiøkningen ) ).. før det ble til de innskutte 100.000 ) ?----?
Innlegg av: don_suger (30.12.17 21:29 ), lest 3641 ganger

Herregud, så vanskelig dette skulle være da...

Du har 1 million NOK som du overfører til ASK i 2017.

Hvis du så i 2018 får en avkastning på 1 million NOK, slik at du totalt har 2 mill NOK, kan du selge alle aksjene uten at det vil generere skatt for 2019. Normalt ville et slikt salg trigget 28% skatt det påfølgende året, men det utsetter du nå, slik at du eventuelt kan reinvestere skatten på ca 280.000 NOK.

Dette er jo et drømme scenario for mange som ikke har ubegrenset med kapital.

Slik kan du holde på i det uendelige under visse forutsetninger.

Du kan også ta ut inntil 1 mill NOK fra ASK uten å generere skatt. Når eller hvis du tar ut mere enn 1 mill NOK vil du måtte betale skatt det påfølgende året ut i fra hvor mye over 1 mill NOK man tok ut fra ASK.

Altså hvis man da tar ut 2 mill NOK i 2018, der 1 mill NOK er avkastning, må du da betale 280.000 NOK i skatt i 2019.

Innlegg av: Collin (30.12.17 21:16 ), lest 3701 ganger

Thor Chr. Jensen liker å provosere slik jeg kjenner ham. Gratulerer til alle som har sittet i PCIB i 2017.
Jeg har tradet den litt, og har ikke aksjer her nå.
Innlegg av: Odeven (30.12.17 21:18 ), lest 3704 ganger
Endret: 30.12.17 21:21

f2!

Der er jeg usikker.
Tror ikke du kan akkumulere gevinst og reinvestere, hvis jeg forstår deg riktig, uten at gevinsten blir registret som "fremtidig" kapitalinntekt.

Tror gevinster og tap blir registrert og regnet sammen den dagen du realiserer din ASK-konto.

O.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 21:18 ), lest 3709 ganger

"Opprinnelig investert kapital" skal da muligens defineres bare som de 60.000 du hadde opprinnelig , selv om "opprinnelig investert kapital" kan oppfattes som de 100.000 du setter inn på ASK ?
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 21:21 ), lest 3704 ganger

Uttrykket "opprinnelig" kan da altså misforståes ?
Innlegg av: My69Toy (30.12.17 21:24 ), lest 3688 ganger

Om verdien av aksjen er høyere når de overføres til Ask har ingen betydning. Det er først når du selger og tar ut pengene de blir skattepliktige.
Fordelen med Ask er at du kan reinvestere for hele beløpet inkl gevinst.
Innlegg av: Odeven (30.12.17 21:26 ), lest 3667 ganger

Uttrykket "opprinnelig investert kapital" er slik jeg forstår det.
Jeg kan ta feil, - håper andre kan korrigere.

O.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 21:28 ), lest 3666 ganger

Takk for bra forklaring ! Men da ser jeg ikke vitsen med ASK for andre personer enn de som bare "sparer" videre , uten å ta ut penger.
Innlegg av: My69Toy (30.12.17 21:30 ), lest 3650 ganger
Endret: 30.12.17 21:31

Det er en fordel om du kjøper og selger aksjer med gevinst. Så lenge pengene forblir på Ask er gevinsten skattefri.
Innlegg av: My69Toy (30.12.17 21:35 ), lest 3629 ganger

Den dagen du selger og tar ut pengene er gevinsten skattbar, slik det var tidligere.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 21:36 ), lest 3646 ganger
Endret: 30.12.17 21:48

Takk igjen.:) Da synes jeg at uttrykket "opprinnelig investert kapital" ( som angivelig skulle kunne taes ut skattefritt ) er til de grader til å misforstå , ...neida , jeg er ikke helt dum.... Man må altså skatte 28-29% av de siste 40.000 i mitt regneeksempel , selv om de FAKTISK utgjør en del av "opprinnelig investert kapital" ved opprettingen av ASK.... Nå skjønte jeg vel det :)... man kanaltså slett ikke ta ut "opprinnelig investert kapital" i ASK... uten å betale skatt likevel. Takk for gode forklaringer nå helt på slutten.........Det som hadde forvirret meg , var uttrykket "opprinnelig investert kapital"
Innlegg av: My69Toy (30.12.17 21:45 ), lest 3598 ganger

Om du selger aksjene kan du ta ut 60K skattefritt. Gevinsten på 40K er skattbar når du tar ut disse. Dersom gevinsten forblir på Ask er de skattefrie og du kan kjøpe nye aksjer for hele beløpet.

Innlegg av: liang (30.12.17 21:49 ), lest 3591 ganger

https://aksjeanalyser.com/2017/12/28/pci-biotech-holding-pcib/

https://www.dn.no/nyheter/2017/12/29/1452/Bors/elektrikeren-seiler-inn-som-arets-borsvinner

Innlegg av: Odeven (30.12.17 21:50 ), lest 3586 ganger
Endret: 30.12.17 21:52

f2!
"Du setter inn på aksjesparekonto , eller verdien av dine aksjer er 100.000 kr....Når dette har vokst til 120.000 , så kan du ta ut skattefritt hele innskuddsbeløpet , men ikke de siste 20.000.... tar du de ut , er det 28-29 % skatt på de....Men de kan selvsagt stå inne skattefritt inntil videre , men beskattes når du tar noe ut"

Dette er ditt regneeksempel.

Hvis verdien av dine aksjer ved overføring til ASK allerede inkluderer en fortjeneste, så tror jeg ikke dine 100k. kan betegnes som opprinnelig investert kapital. Da har du allerede en fortjeneste og den slipper du neppe unna :-).

O.
Innlegg av: nextmove (30.12.17 22:08 ), lest 3505 ganger

Skattesatsen for gevinst ved salg av aksjer og på aksjeutbytte vil for 2018 være 30,59 prosent.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 21:56 ), lest 3564 ganger

Selv om det var off topic , takk for vennlig oppklaring. Slik forklaring greide verken Skagen eller S-bank...."opprinnelig innskutt kapital" ville nok mange oppfatte som det man setter inn i ASK ved start . Men slik er det altså IKKE.
Innlegg av: Fabi (30.12.17 22:01 ), lest 3539 ganger

ASK vil altså si at hvis man har bygget opp en stor fortjeneste må man hvert år betale formueskatt av penger som egentlig er statens.
Innlegg av: Odeven (30.12.17 22:03 ), lest 3522 ganger

f2!

Hyggelig tilbakemelding.
Dette er min forståelse.
Håper jeg tar feil og at din forståelse er den riktige, for din forståelse er mye mer lukrativ :-)

O.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 22:10 ), lest 3496 ganger
Endret: 30.12.17 22:19

He-he , uttrykket "opprinnelig innskutt kapital" ( underforstått ved start av ASK ) er jo bare skikkelig elendig forklart da ...... Hvis noe høres for godt ut til å være sant , så er det altså ikke sant:)
Innlegg av: Mitra (30.12.17 22:10 ), lest 3492 ganger

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/bank-finans-og-forsikring/aksjesparekonto/aksjesparekonto---ask/
Innlegg av: Helliuhell (30.12.17 22:37 ), lest 3392 ganger
Endret: 30.12.17 22:38

Odevens forklaring er den logiske - all gevinst skal komme til beskatning. Et prinsipp ved overgangsreglene er skattemessig kontinuitet, og det tilsier viderføring av skattegrunnlag og at all gevinst kommer til beskatning.

Overgangsreglene gjør det litt krøkkete og bidrar til dårlige forklaringer. Men det blir ved overføring til ASK i 2017, altså inngangsverdien i 1.1.2017 som blir det du kan ta ut skattefritt (gevinst i 2016 har du skattet for). Dersom 30 000 i eksempelet som var nevnt var gevinst i 2017 før overføring til ASK, og følgelig inngangsverdi 1.1.2017 var 70 000, vil altså 70 000 være det som er mulig uttak uten gevinstbeskatning fra ASK.

Innlegg av: fabian2 (30.12.17 22:40 ), lest 3382 ganger

Inngangsverdien ( opprinnelig innskutt kapital )-- ved start av ASK kan altså slett IKKE taes ut skattefritt , slik som det står skrevet på mange banksider. Hvordan i all verden kan de være så dårlige i norsk logikk , lurer jeg på nå..... Men da avslutter jeg der , og håper at noen flere enn meg har hatt litt nytte av denne oppklaringen :)
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 22:45 ), lest 3368 ganger
Endret: 30.12.17 22:54

Helliuhell , nå gjorde du meg litt forvirret , jeg tror jeg gir opp.......... Aksjeverdi-økning i 2016 og tidligere er jo ikke beskattet
Innlegg av: Merlin (30.12.17 22:51 ), lest 3382 ganger

Jeg er også gjerne med på en stor takk til Snøffelen. Kursen er ennå svært lav om PCIB virkelig lykkes. Ikke minst Fimavac og metoden som benyttes synes jeg ser utrolig lovende ut.

Selv om jeg av og til setter spørsmålstegn og sier fra, mest på regulatoriske ting, er jeg ikke mye i tvil om hans gode kompetanse!

Her et par eksempler på PCIB-kjøp av aksjer jeg fortsatt sitter med:

Handelsdato:13.09.2016
VI HAR KJØPT FOR DEM i PCI Biotech Holding
Antall Kurs Handelsbeløp
36.362 5,684200 NOK 206.688,88

Handelsdato:10.10.2016
VI HAR KJØPT FOR DEM i PCI Biotech Holding
Antall Kurs Handelsbeløp PCI Biotech Holding
11.265 5,012900 NOK 56.470,32

Det er nok en god idé å sitte med en beholdning i PCIB til man ser konkrete resultater i økonomisk forstand av det selskapet holder på med. Det kan bli et eventyr.

Innlegg av: Helliuhell (30.12.17 23:02 ), lest 3319 ganger

Beklager Fabian2. Litt sløvt og kjapt av meg. Dersom du hatt samme aksje siden feks 2014 og ikke skattet av gevinst siden du kjøpte den, vil mulig uttak uten gevinsbeskatning fra ASK være inngangsverdien i 2014. Skattemessig kontinuitet må gjelde.
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 23:10 ), lest 3291 ganger

Takk og takk , skjønner....men da ser jeg ikke vitsen med å ha ASK for andre personer enn de som sparer "evig" , og har gleden av å sjekke konto i "det uendelige" ..::)))
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 23:13 ), lest 3287 ganger
Endret: 30.12.17 23:22

.... men selv uten ASK må man jo heller ikke betale gevinstbeskatning så lenge man ikke selger...akkurat som om man har ASK...
Innlegg av: fabian2 (30.12.17 23:30 ), lest 3247 ganger
Endret: 30.12.17 23:59

Mange synes ASK er ganske fantastiske greier , lurer på om det kan ha et snev av "keiserens nye klær" i tillegg , dette med å skyve gevinst-beskatning foran seg - men det samme skjer jo også uten ASK--- så lenge man ikke selger:)
Innlegg av: yrune (31.12.17 14:44 ), lest 2767 ganger
Endret: 31.12.17 14:49

Fabian2,

ASK har en del fordeler for folk som er flinke med sine investeringer. Går man i minus på investeringer blir det fort vanskeligere.

"Fordelen" med ASK er at man selv bestemmer når man ønsker å skatte, og man kan reinvestere gevinst uten å først betale skatt av gevinsten. Mao får man ett lån fra staten til veldig lav rente (renten blir at man betaler formueskatt av dette "lånet" fra staten).

Si du kjøper PCIB aksjer for 100K, om 6 mnd er de verdt 300K. Du velger da å selge 20% av aksjene for å investere i en annen aksje.

Med ASK kan du da investere 60K i en annen aksje.
Har du ikke ASK må du sette til side ca 30% av gevinsen, gevinseten er 40K så du må holde igjen 13K til å betale skatt, mao får du kun investert 47K i den nye aksje.

Med ASK har man friheten til å velge begge alternativer. (ihvertfall når man har tjent så bra at man har tatt ut original investert beløp)

Elefanten i rommet er jo selvfølgelig hva kapitalskatten er den dag du velger å ta gevinst ut av ASK. Ting tyder på at den vil øke, så det er viktig å få god avkastning på dette "lånet" fra staten.
Innlegg av: fabian2 (31.12.17 13:10 ), lest 2909 ganger

Beklager at det ble så mye skatteprat , men kanskje andre også har fått undrende informasjon..... Når det gjelder Snøffelens beskrivelse av Jensens skriblerier , bekrefter det jo vårt syn på journalisters grundighet. Jensen har neppe peiling på hva PCIB holder på med , han har sett på tall.
Innlegg av: Mental Mania (31.12.17 13:42 ), lest 2863 ganger
Endret: 31.12.17 13:43

Med tanke på hvordan det fundamentale i PCIB har utviklet seg for 2017 skal det ett "mirakel" til for at selskapet ikke skal trone høyt opp på vinnerlista for 2018
Mistenker at opptil flere norske Biotec selskaper havner på den topplista kommemde år.

Innlegg av: rusbrus (31.12.17 15:23 ), lest 2713 ganger

Børsåret 2017 er nå historie og endte for meg med brutto 4,6 mill i pluss ( kapital ved års-start var 6,4 mill og i dag litt over 11 mill - eventyrlig avkastning der PCIB er hoved-bidragsyter)
Børsåret 2018 kan bli historisk for oss PCIB-ere.
Volum og kurs i romjulen viser at flere har "oppdaget" PCIB og jeg tror det vi har sett bare er begynnelsen.
Min gode børs-venn Stifinner spådde kurs 100 før sommeren 2017 og bommet litt med den spådommen men jeg tror nå han treffer med dette målet i 2018 og da kan vi vel tilgi en litt for optimistisk tidsantydning.
Gleder meg til tirsdag kl.09.00 og nye rekorder for PCIB-kursen.
Ønsker alle et fortreffelig børs-år i 2018 og så kan dere jo tippe kursen 31.12.18.
( satser på 120 jeg )
Innlegg av: Odeven (31.12.17 15:27 ), lest 2706 ganger

rusbrus!

Gratulerer med et fantastisk børs-år.
Bøyer meg i hatten.

Godt nytt år til deg også.

O.
Innlegg av: Triotech (31.12.17 15:53 ), lest 2667 ganger

Gratulerer til alle som har hatt PCIB gjennom 2017. Med tanke på hvilket taktskifte man har sett i omsetningen på slutten av 2017, tror jeg dette er et større fundamentalt skift i aksjen, og at den ikke vil falle tilbake slik vi har sett tidligere. Det handler ikke bare om at etterspørselen har økt, det handler også mye om at tilbudet er strupet. I lange tider har slitte aksjonærer gitt fra seg aksjer, og det har vært lett å kjøpe for de tålmodige. Nå tror jeg aksjonærmassen i større grad ser at dette er en juvel som ikke bør selges for et slikk og ingenting.

Man skal selvsagt være forsiktig med å se seg blind på market cap, men hva er egentlig 1 mrd dersom gallegang får approval i 2019. Psykologisk er det tungt for investorer å kjøpe på stadig høyere kurser, men i det store bildet er 42,1 meget billig gitt approval. Algeta ble solgt (altfor billig btw) for ca 17 mrd, altså en 17-dobling fra dagens mcap for PCIB. Interessant er det også at NANO er verdt 4 ganger mer enn PCIB. Har også aksjer i NANO, men må si at konkurrentbildet der bekymrer meg litt.

Jeg blir ikke overrasket om PCIB-kursen ved slutten av 2018 står i minst 250. Det kan jo høres luftig ut det, men husk NANO sin 10-dobling i 2016 og PCIB som for litt over 1 år siden sto i ca 4-5 kroner, så større mirakler har skjedd før.

Avslutningsvis vil jeg bare si at å tjene penger er en ting, men tenk for pasientene dersom dette kommer på markedet. Blir nesten rørt av tanken på alle livene som kan reddes og forbedres.

Skulle firmavacc og firmanac bli suksesser er det bare til å tenke på et tall ad aksjekursen, da snakker vi hundrevis av milliarder i mcap. Inntil videre prøver jeg å fokusere på firmachem for å holde beina noenlunde på bakken.
Innlegg av: nike (31.12.17 18:01 ), lest 2489 ganger

rusbrus

Gratulerer med et vellykket (PCIB)-børsår!

Jeg mener at ditt kursmål for 2018 på 120 kroner ikke er gjennomtenkt og for lavt, og det begrunner jeg slik:

e-mannens analyse og kursmål 206 kroner er den beste analysen vi har ved utgangen av 2017.
Analysen tar ikke hensyn til selskapsskatten og heller ikke til eventuell partneravtale/rettet emisjon, men heller ikke til potesialet for den så langt vellykkede fase 1 for fimaWac.

Og ennå viktigere, analysen har heller ikke forskuttert AA og betinget foreløpig markedsadgang for fimaChem

Jeg venter at PCIB fortsetter å levere resultater som i 2017. I så fall skal kursen i 2018 innfri e-mannens kursmål og mer til, fordi LOA 45 % som analysen legger til grunn blir for lav ved innvilgelse av de regulatoriske privilegier som børsmeldingen 20. desember informerer om at det er mulig å oppnå for fimaChem.
Innlegg av: rusbrus (31.12.17 18:40 ), lest 2399 ganger

nike
Jeg har ikke kompetanse til å vurdere kursmål så mitt tips er ren tipping.
Håper jo selvfølgelig jeg bommer solid.
Mitt lille dilemma er når jeg skal sikre noe av innsatsen.
Har 200k med inngang ca 16 så gev er solid allerede.
Har egentlig alt for mye i forhold til min økonomi men greier liksom ikke selge ut i fra det som er lansert av resultat og fakta men vil nok sikre noe i løpet av 2018.
Innlegg av: nike (31.12.17 20:34 ), lest 2291 ganger

Denne nyttårsaften er jeg barnevakt for snille barnebarn og har allverdens tid til å skrive på HO.

Jeg har vært hobbyspekulant på Oslo børs siden den ble gjenopplivet tidlig på 80-tallet, og har - i motsetning til flertallet av oss uprofesjonelle - ikke tapt det jeg har råd til å tape.

Ditt dilemma, når realisere gevinst? (eller tap?), er en selvfølgelig konsekvens av at du ikke mener deg kompetent til å vurdere mål for disse.
Jeg tipper at du er i selskap - om enn ikke godt selskap - med tusenvis av oss andre små på OSE.

Hvis man ikke er daghandler eller investerer etter pilkastmetoden, er det fundamentale ved selskapet/sektoren/markedet grunnlaget for å handle på børsen.

Jeg er fundamental, og bare unntaksvis har jeg egenkompetanse til støtte for mine vurderinger og handler i enkeltaksjer.
Analytikerne i DNM og Pareto er mine aller viktigste informasjonskilder, men i PCIB, hvor det ikke forligger analyser og vurderingen fra disse eller andre "hus", har grunnlaget for å eie PCIB-aksjer vært seriøse skribenter og debattanter på HO-strengene.
Navnene og takken til disse for min 7-sifrede gevinst i år har jeg formidlet på en nærliggende PCIB-streng.

Fundamentale vurderinger er vanskelig i PCIB og andre selskaper som overlever på aksjonærenes penger og håp om (store) inntekter i framtida, men innen biotech er det heldigvis omfattende statistikk for slike selskapers sannsynlighet for å lykkes (LOA) ved forskjellige milepæler for prosjektarbeidet.

I 2017 har jeg hver eneste dag forundret og bekymret meg over at PCIB-kursen ikke gjenspeiler noe i nærheten av den statistiske sannsynligheten for markedsgodkjenning for fimaChem.
Jeg er mindre bekymret i dag, men ennå mer forundret.
Slik jeg oppfatter statistikken burde kursen nå 11 dager etter siste børsmelding vært nærmere ditt kursmål for 2018 - 120 kroner - enn dagens kurs 42,10 kroner.

Jeg har ingen fornuftig forklaring på avviket, men holder på mitt 6-sifrede antall PCIB-aksjer i overbevisning om at i lengden vil statistikken - som gjenspeiler fornuften og det fundamentale - overtrumfe det irrasjonelle avviket som dagens og dette årets PCIB-kurser uttrykker.

Så enkelt er det i mine øyne; den dagen oppfatningen blant investorene på Oslo børs gjenspeiler oppfatningene til biotech-akasjer på utenlandske børser vil PCIB-kursen passere 200 kroner.

Den dagen venter jeg vil komme i 2018!
Innlegg av: gepard1 (31.12.17 20:38 ), lest 2298 ganger
Endret: 31.12.17 20:55

H1 starter om noen faa timer. Det er saa mye paa vent, at PCIB forhandler nok avtaler baade I oest og vest om dagen.

Gleder meg til resultatene. Godt nyttar.
Innlegg av: Snøffelen (31.12.17 21:30 ), lest 2223 ganger
Endret: 31.12.17 21:31

nike skriver:

"Jeg er fundamental, og bare unntaksvis har jeg egenkompetanse til støtte for mine vurderinger og handler i enkeltaksjer.
Analytikerne i DNM og Pareto er mine aller viktigste informasjonskilder, men i PCIB, hvor det ikke forligger analyser og vurderingen fra disse eller andre "hus", har grunnlaget for å eie PCIB-aksjer vært seriøse skribenter og debattanter på HO-strengene."

Dette er alles problem, og mulighet. Ingen skriver analyser på PCIB, derfor må man stole på egne vurderinger. Det har jeg gjort, og brukt utallige timer på å tråle nettet etter informasjon, og bruke den erfaringen jeg har fra bransjen.

Fordelen med min erfaring er selvsagt at jeg kan pløye gjennom svært mye info, relativt fort, og skjønne hva som er viktig, hva som er uviktig og hva som bare er støy. Og deretter stole på det.

En annen fordel med å kunne gjøre egne vurderinger på en underanalysert aksje er at den ganske så sikkert er undervurdert, og upopulær. Og man kan da gjøre en kule, om man har rett.

Kursen vi helt sikkert gå opp om man får en skikkelig analyse på den.

Det interessante er at vi allerede har fått en svært god bedømming av aksjen, og av de aller beste også!

Meldingen vi fikk 20. desember er jo en bekreftelse fra både FDA og EMA om at dette er liv laga, og vel så det.

Å få et godkjent oppsett for pivotal fase 2 (og slippe fase 2 og deretter fase 3) tydeliggjør at det PCIB hittil har produsert av data på effekt og sikkerhet holder mål til å sette i gang et registreringsstudie.

Og på toppen av det så hintes det, mildt sagt, om at man kan få Accelerated Approval, det desidert gjeveste regulatoriske privilegiet, gitt fra FDA til de produktene de har aller mest tro på.
Jeg kaller det en skikkelig god analyse!

Klart jeg ble lettet 20. desember, for meldingen var så godt som en validering av det jeg (og flere) har hevdet og trodd.

Tror jeg har lest meldingen av 20. desember minst 30 ganger, for å se om noe kan forstås på annen måte e.a.

Men jeg har kommet fram til følgende:

1. Etter "imminent-flausen" til Per Walday angående fimaVACC så tviler jeg på at de sier noe som ikke stemmer.

2. Etter at det ble "telefonstorm" når de brukte et lite ekstra ord i 3Q-presentasjonen (abscopal), så bruker de ikke ord hvis de ikke mener det. Pressemeldingen er nok nøye vurdert.

3. Når de attpåtil understreker det (AA) med "importantly", så er det all grunn til å tro at dette kommer ti lå bli bra

(importantly, the potential for accelerated/conditional approval based on interim results.)

4. PW konkluderer med hva han er fornøyd med (We are therefore pleased that the regulators are open to a potential approval based on interim results).

Innlegg av: fabian2 (31.12.17 21:45 ), lest 2173 ganger

Herregud , jeg bøyer meg BÅDE i støvet og i hatten !!!!,,,,,,:)
Innlegg av: stupet (31.12.17 21:56 ), lest 2145 ganger

Når Snøffelen skriver at
«Men vi er nå i et terreng hvor det er større sjanse for å lykkes enn å mislykkes, dvs LOA over 50%. Personlig mener jeg langt over 50%, men vil ikke gi noe tall. Hovedpoenget er de større investorene ser det samme måte, og det er et vannskille.»

Så stiger forventningene til 2018.

Effekten for fimaCHEM er svært gode og vil sannsynligvis bli enda bedre med flere behandlinger. Det var 0 DTL men det kan vel dukke opp bivirkninger, men det blir vel tolerert med endel bivirkninger om OS blir betydelig da sykdommen med dagens behandling er incurable

Innlegg av: radden20 (31.12.17 22:01 ), lest 2133 ganger

Snøffelen treffer på kornet. Eventuelle analyser fra meglerhus blir jo bare vås sett i forhold til FDA og 20 des. meldingen
Innlegg av: Odeven (31.12.17 23:09 ), lest 2048 ganger
Endret: 31.12.17 23:19

Snøffelen!

Veldig takknemlig for at du tar deg tid til å gjennomgå, analysere og forklare det som sikkert for de fleste av oss fremstår som temmelig kryptisk.

Du oppleves som en stor ressurs på PCIB-trådene, så vi håper du blir med videre, selv om dagens forum blir lagt ned.

For all del. Også andre gir gode faglige bidrag, så stor takk til alle sammen. Håper dere alle fortsetter også i det nye året.

Godt nytt år.

O.
Innlegg av: chilli (01.01.18 01:17 ), lest 1953 ganger

Godt nyttår og kjempe takk for alle innspill og gode forklaringer!:)
Innlegg av: nextmove (01.01.18 03:10 ), lest 1861 ganger

GODT NYTT ÅR

2018 blir enda et år på pallen.
Innlegg av: Mamma Mia! (01.01.18 03:29 ), lest 1856 ganger

Ikke tro på alt du leser på HO

PCIB er en boble som bare venter på å sprekke.
Innlegg av: SafeInvest (01.01.18 21:01 ), lest 678 ganger

Alltid et godt tegn når nye nick stiller innom for å fortelle at kursen skal ned. Et sikkert tegn på desperasjon og at kursen skal opp!:)
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 07:33 ), lest 1813 ganger

Se der kom trådens første baisser med et skikkelig velbegrunnet innlegg , han har virkelig satt seg grundig inn i dette
Innlegg av: rusbrus (01.01.18 10:31 ), lest 1660 ganger

Mange som etterlyser analyse på PCIB men hva er en slik analyse verd?
Hvem i "økonomi-miljøet" har kompetanse i nærheten av det for eks snøffelen har?
Hvordan skal en økonom greie å legge frem en troverdig analyse når det dette dreier seg om er så komplisert at et fåtall ser hva dette kan bli til.
Kursen gjenspeiler usikkerheten er vel den enkle konklusjon. Hadde alle vi andre aksjonærer forstått like mye som snøffelen så ville sikkert kursen vært på helt annet nivå.
Noen etterlyser innsidekjøp men det er lett å forstå at dette ikke vil komme når vi vet at det er kurssensitive nyheter på beddingen i nær fremtid.
Håper og tror på solid kursoppgang etter hvert som flere skjønner hvilket gull-egg vi sitter med i fanget.
Tvi tvi og godt nytt år til alle.
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 10:55 ), lest 1612 ganger

Vi profiterer jo bare mer og mer desto lengre "blårussen" med sine regneark holder seg unna PCIB. I tillegg er det nyttig ikke å være på hovedlisten en stund til , da tiltrekkes ikke shorte-mafien...... Altså: La ting være som de er :)
Innlegg av: rusbrus (01.01.18 11:07 ), lest 1576 ganger

Synes faktisk det står respekt av at "blårussen" holder seg unna. De innser sin inkompetanse og lar være å komme med noe som bare må bli "søppel".
Innlegg av: liang (01.01.18 11:32 ), lest 1535 ganger

Litt om surrogatendepunkter.

http://tidsskriftet.no/2014/06/kommentar-og-debatt/er-surrogatendepunkt-i-kliniske-studier-nyttige

Klargjør noe men viser også hvor komplekst dette er.
Samtidig er jo dette kunnskap som er helt avgjørende å forstå som investor.

Her kommer styrken inn i dette forumet som besitter kompetanse og erfaring til å dekode det skjulte budskapet.

Problemet for "menigmann" er jo bare å vite hvem vedkommende skal høre på.

Rett forstått og rett brukt så er HO dynamitt og galt brukt et mareritt og en tragedie.

-----------------------------

Er dette med surrogatendepunkter et felles problem i "alle" terapautiske vaksiner som derved er med på å forlenge og fordyre kliniske studier innen terapautiske vaksiner?

Nå er jo terapautiske vaksiner noe av det hotteste for tiden men nesten ingen er foreløbig godkjente.

Kanskje FDA/EMA burde hoste opp egne regler for terapautiske vaksiner (dersom det viser seg at denne gruppen sliter med godkjenning generelt) og på denne måten hjelpe til slik at ny teknologi kommer frem til markedet?

lykke til

Innlegg av: Snøffelen (01.01.18 12:05 ), lest 1466 ganger
Endret: 01.01.18 12:06

Veldig bra link liang, for spørsmålet om surrogat-endepunkter er nyttige er interessant.

Det som i denne sammenheng er VELDIG VIKTIG å merke seg er:
1. Hva den enkelte forsker mener om surrogatendepunkt
2. Hva FDA mener om surrogatendepunkt.

1. Artikkelen er nyttig når man kommer i en situasjon hvor en forsker, Cheif Medical Officer, eller selskap mener at de har et godt surrogat-endepunkt.

Da bør man spørre seg, som det skrives i artikkelen:
"Sjekk om forfatteren har vurdert surrogatendepunktets validitet og om det er sannsynliggjort at den aktuelle behandlingen er nyttig for pasientene. Positive resultater i en studie betyr ikke nødvendigvis at det er klinisk nyttig for pasientene. Det er også viktig å vurdere om resultatene er overførbare til pasientene i klinisk praksis."

Jeg har flere ganger påpekt viktigheten av validerte surrogat-endepunkter, bla i diskusjon om immunrespons som surrogat-endepunkt.

2. Situasjonen er selvsagt en helt annen om FDA mener at det er et godt surrogatendepunkt. Ikke bare sett fra et investor-ståsted, men også om man tenker pasientnytte.

Dere kjenner selvsagt til denne publikasjonen som viser at jo gjevere regulatorisk privilegie, desto mer pasientnytt:

"Drugs Cleared Through The FDA's Expedited Review Offer Greater Gains Than Drugs Approved By Conventional Process."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28784733

"We also found that, compared to drugs not included in the same program, greater gains were provided by drugs in the priority review (0.175 versus 0.007 QALYs), accelerated approval (0.370 versus 0.031 QALYs), and fast track (0.254 versus 0.014 QALYs) programs. Our analysis suggests that the FDA has prioritized drugs that offer the largest health gains"

Eksemplet med

"Bevacizumab i behandling av metastatisk brystkreft ble godkjent på grunnlag av forlenget median progresjonsfri overlevelse på 5,9 måneder (9). Videre studier viste imidlertid manglende sam-svar mellom progresjonsfri overlevelse og total overlevelse, og FDA trakk godkjenningen i 2011. Det var heller ikke vist bedring i livskvalitet, og flere bivirkninger var rapportert (16)."

Er interessant for det er faktisk eneste gang FDA har trukket en godkjennelse gitt Accelerated Approval, og da først etter at 3 store randomiserte studier viste at det faktisk var null effekt på OS og QoL, og i tillegg ga Bevacizumab flere bivirkninger.
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 13:35 ), lest 1248 ganger

-----Hva som vil oppfattes som nødvendig dokumentasjon før en vil overføre noe fra utprøvende til rutinemessig behandling vil også være avhengig av hvilke gode alternativer man kan tilby ved den aktuelle sykdomstilstanden.------
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 13:48 ), lest 1219 ganger

---Noen ganger er effekten av en behandling så slående at store, kompliserte undersøkelser ville være både unødvendig og uetisk. Exempel : Metotrexat ble tatt i bruk etter forsøk på et lite antall pasienter ( akutt lymfatisk levkemi ) fordi man oppdaget at det virket ( tidligere døde nesten alle innen et år )
Innlegg av: rusbrus (01.01.18 13:51 ), lest 1196 ganger

Fortsetter kursfesten videre i morgen?
"Ekspertene" mener jo at kursen er latterlig lav og teknisk er vi vel på gunstig nivå?
Mellom 45-50 i morgen og over 50 fredag?
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 13:56 ), lest 1191 ganger
Endret: 01.01.18 14:01

Tok feil , børsen er åpen i morgen
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 13:57 ), lest 1189 ganger
Endret: 01.01.18 13:58

Innlegg av: stifinner (01.01.18 14:01 ), lest 1165 ganger

Godt nytt år, rusbrus!
Selskapet er under reprising og derfor skal kursen videre opp, tror jeg.
At vi ser minst 200 i løpet året, tror jeg også.
Lykke til.
Innlegg av: Hallois (01.01.18 14:05 ), lest 1136 ganger

Børsen er oppe i morgen. GODT NYTTÅR

2017
12.04.2017 – Halv dag (onsdag før påske)
13.04.2017 – Skjærtorsdag
14.04.2017 – Langfredag
17.04.2017 – 2. påskedag
01.05.2017 – Offentlig høytidsdag
17.05.2017 – Grunnlovsdag
25.05.2017 – Kristi Himmelfartsdag
05.06.2017 – 2. pinsedag
25.12.2017 – 1. juledag
26.12.2017 – 2. juledag 2018
01.01.2018 – 1. nyttårsdag
28.03.2018 – Halv dag (onsdag før påske)
29.03.2018 – Skjærtorsdag
30.03.2018 – Langfredag
02.04.2018 – 2. påskedag
01.05.2018 – Offentlig høytidsdag
10.05.2018 – Kristi Himmelfartsdag
17.05.2018 – Grunnlovsdag
21.05.2018 – 2. pinsedag
24.12.2018 – Julaften
25.12.2018 – 1. juledag
26.12.2018 – 2. juledag
31.12.2018 – Nyttårsaftener:

2017
12.04.2017 – Halv dag (onsdag før påske)
13.04.2017 – Skjærtorsdag
14.04.2017 – Langfredag
17.04.2017 – 2. påskedag
01.05.2017 – Offentlig høytidsdag
17.05.2017 – Grunnlovsdag
25.05.2017 – Kristi Himmelfartsdag
05.06.2017 – 2. pinsedag
25.12.2017 – 1. juledag
26.12.2017 – 2. juledag 2018
01.01.2018 – 1. nyttårsdag
28.03.2018 – Halv dag (onsdag før påske)
29.03.2018 – Skjærtorsdag
30.03.2018 – Langfredag
02.04.2018 – 2. påskedag
01.05.2018 – Offentlig høytidsdag
10.05.2018 – Kristi Himmelfartsdag
17.05.2018 – Grunnlovsdag
21.05.2018 – 2. pinsedag
24.12.2018 – Julaften
25.12.2018 – 1. juledag
26.12.2018 – 2. juledag
31.12.2018 – Nyttårsaften
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 14:07 ), lest 1135 ganger

Til nye : Det er overhodet ikke for sent å komme inn på 50 kr
Innlegg av: rusbrus (01.01.18 14:29 ), lest 1066 ganger

Stifinner
Takk samme til deg og håper virkelig du treffer med ditt kursmål.
Fornuften tilsier annet kursnivå enn dagens men markedet tar ikke resultatene innover seg og tør ikke ta oss dit vi burde være.
PCIB sine resultat er for komplisert for oss vanlig dødelige og derfor responderes ikke kursen og resultatene.
Innlegg av: liang (01.01.18 14:50 ), lest 1031 ganger

Hvorledes fungerer informasjonsflyten mellom biotek-selskapene , egentlig?

De sitter jo i "hverandres" styrer og Scientific Advisory Committees,

http://pcibiotech.no/scientific-advisory-committee/

Se på feks Professor Christoph Huber i PCIBs
Scientific Advisory Committee.

"He also co-founded the biopharmaceutical companies Ganymed Pharmaceuticals and BioNTech and serves on both of their boards."

Jeg vet ikke hvorledes dette fungerer men når deltakerene i denne vitenskapelige advisory komiteen i pcib også sitter i styrer i andre store biotekselskaper så kan man kanskje anta at disse selskapene inklusivt deres partnere har inngående kjennskap til resultatene og fremdriften i pcib.

De ligger jo i forkant av både styre og ledelse vedrørende fremdrift og veivalg da dette jo er jobben deres ( å gi styre og ledelse faglige råd og da må de jo ligge helt i front angående faglig innsikt og utvikling).

Kan en annta at en anseelig mengde selskaper kjenner resultatene i pcib , ja til å med før de blir offesielt meldt?

De siste som vet noe er vist markedet og aksjonærene.

Da trenger de kanskje ikke ferdige studier for å ha nok pålitelig info til å foreta neste trekk?

Klinker BP til som lyn fra klar himmel?

Lykke til
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 14:58 ), lest 1007 ganger
Endret: 01.01.18 16:15

Klok refleksjon:"De siste som vet noe er markedet og aksjonærene" - Selvsagt , sånn har det vært , og sånn vil det bli. Den som kjører bussen ,bestemmer både retningen og farten. Vi andre må vente på stoppestedene:)
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 16:19 ), lest 856 ganger

Derfor er det håpløst å bruke TA på de fleste biotec-aksjer.
Innlegg av: fabian2 (01.01.18 16:26 ), lest 836 ganger

....og like håpløst å være tallknuser/analytiker. Å anslå hvor mange som kan bli behandlet til en gitt pris i fremtiden , blir bare tanke-eksperiment.
Innlegg av: Dividend (13.01.18 22:48 ), lest 444 ganger

Såvidt jeg kan se topper pcib årets liste så langt. Så Jensen må fort vekk spise sine ord der.