Det nye forumet finner du her

Tilbake til: IT og kommunikasjon
Innlegg av: Shortie (18.12.17 11:29 ), lest 3568 ganger
Ticker: FUNCOM
Endret: 18.12.17 13:06

FUNCOM - Får Bagger endelig rett!

Funcom melder i dag om at aksjen skal spleises 5:1. Baggers estimater om 8-10 kroner vil derfor nå bli en realitet, og det kan bare bukkes og bøyes erbødig i støvet.

Unnskyld Bagger, du får rett, likevel!

Flere unnskyldinger må også deles ut. Noen har hevdet vi kan få se en emisjon før CE gis ut. Dette skjer nå. Hvordan er det mulig? Penger fosser inn i kassa! En emisjon burde være fullstendig unødvendig. Selskapet skal selge for hudrevis av millioner i midten på Q2.. og har hundre millioner på bok nå! Skjønner ikke? Eller..

Så til en noe mer seriøs tilnærming til saken.

Hva er det som skjer her? Hva har dette å si for Funcom i fremtiden? Endrer dette bildet? Kan vi benytte tidligere argumentasjon for opp og ned? Kursmål?

Skal forsøke å kommentere dette litt fornuftig senere, når mer info finns om saken.

Slik jeg ser det ved første øyekast, er dette ulikt positivt/negativt for ulike grupper her inne.

1. Team Bagger - Negativt

2. Gruppen som har kjøpt aksjer rundt 2 kroner og sitter med gevinst - Positivt

3. Traderne - Nøytral

1) For de som har høye kursmål og høy snittkurs i dag (De som har mål om at kursen skal over 10 kroner før omvendte splitt) er dette svært negativt. Slik jeg ser det er det nå etablert en "vedtatt sannhet" om at selskapsverdien - med alle kjente fundamentale forhold - etter dagens melding - er rundt 2,6 kroner.

Mange i denne gruppen har hevdet at selskapet har vært kraftig underpriset i lang tid. Dette har vært hevdet fra 5 kroner og nedover.

Dette sammen med emisjonsutvanningen vil gi et betydelig redusert oppsidepotensial i forhold til forventningene mange i denne gruppen har.

2) For de som har kjøpt aksjer på lavere nivå, gir meldingen selvfølgelig mulighet til å komme ut med pen og rask gevinst.

3) For meg, og andre som trader litt mer aktivt, spiller dette liten rolle. Fikk selv solgt ut aksjen på 2.46 i dag, helt uventet. Ble mange ekstra tusen i forhold til det jeg var villig til å selge på fredag. Derimot lever jeg ikke av flaks og dette anses bare som et lite pluss, og har ingenting med dyktighet å gjøre.

Dersom man ikke har evner som snåsamannen, kan man ikke benytte flaks som en parameter i aksjemarkedet over tid.

Vi som trader, må vurdere markesdssituasjonen daglig - for alle våre investeringer.

/Shortie

Innlegg av: 100 Bagger (18.12.17 11:36 ), lest 2256 ganger

RE^1: FUNCOM - Får Bagger endelig rett!

Bagger har hatt rett hele veien. Veien er opp i det lange løp. Ikke ned.
Innlegg av: Longsitinbulk (18.12.17 11:42 ), lest 2191 ganger

Hva er kursmålet Bagger ?

er ikke lenge siden denne lå over 5kr, var det ikke et Dansk meglerhus som kom med et kursmål ganske høyt?
Innlegg av: Shortie (18.12.17 11:42 ), lest 2198 ganger
Endret: 18.12.17 11:44

Men du må vel likevel innrømme, Bagger, at inneholdet i denne meldingen ikke utelukkende er positiv for kursutviklingen i forhold til dine mål.

.. eller at det ikke hadde gjort noe om linja vedrørende emisjon hadde vært fraværende..

/Shortie
Innlegg av: Hektar (18.12.17 11:46 ), lest 2159 ganger
Endret: 18.12.17 11:52

Her har du til info vod fra streamen de nettopp hadde:
https://www.twitch.tv/videos/210536115

----------------------
Det jeg har å si rundt dette og til det du selv sier er for det første at for tradere er dette negativt. Svingningene vil avta og det er akkurat dette Funcom vil oppnå - De vil ikke lenger bli sett på som et jallafirma.

Sitat fra streamen er at de ikke lenger vil være en "pennystock" (selv om pennystock i realiteten har flere elementer enn de vi har sett i Funcom). Dermed er en del av moroa over (foreløpig), for oss som liker å time Funcom. Dette er bra for langsiktige med god tro, mindre svette stolseter å finne, men også at veien blir mye lengre.
----------------------

For de langsiktige med høyt snitt - Funcom må opp mot 20 kr eller til og med over for at enkelte skal gå i null. Jeg vet ikke hvilket segment ift handelsintervall aksjen vil ligge i, men jeg håper det ikke blir samme som nå. Enten 0,05 eller 0,1 - Men det er ikke umulig at den fortsetter på 0,01.

Jeg sa før i dag at jeg mener det er lettere for en aksje som Funcom å gå fra 2 til 6 kr enn fra 10 til 30 kr. Igjen avhengig av intervall, men også pga psykologien rundt prissettingen som vil ta tid å justere seg til.
----------------------

De som har kjøpt på lavere nivå får vurdere sine muligheter nøye. Nå har større investor kjøpt aksjer til 2,6 kr pr stk, det er da naturlig å tro vi ihvertfall burde nå 2,6 igjen. Personlig har jeg både tatt ut litt gevinst i dag og også handlet tilbake og tenker nok mange vil gjøre det samme. Satser på å muligens være helt ute av Funcom før jul, avhengig av hvordan vi ligger an. Om vi ligger over 2,30 før jul men under 2,55 så blir jeg nok bare å sitte siden det er liten risiko og jeg ikke har det volumet jeg tidligere har hatt.
----------------------

Alt i alt vil jeg si at dette er svært positivt for Funcom da de ønsker å etablere seg som et seriøst firma, og absolutt positivt langsiktig om de treffer bra med de neste titlene. Her vil det komme gode muligheter i tiden fremover. Som nevnt, kvartalsrapporter nå frem mot full lansering, Jebsen-konvertering og tørkeperioder mellom lanseringer. Treffer du bra er det mye å tjene men pga spleis og reposisjonering, men langt mindre enn tidligere vil jeg tro.

På den andre siden er det veldig usikkert for aksjonærer da vi vet virkelig ikke hvordan Funcom vil oppføre seg på nye nivåer med lavere utstedt volum. Funcom har bygd seg ut med emisjon etter emisjon og med en spleis (det vil nå være rundt 66 mill aksjer i spill etter konvertering fra Jebsen) vil øretrillingen vil bli langt dyrere for å oppnå samme avkastning.
Innlegg av: Aksjerik (18.12.17 11:46 ), lest 2154 ganger
Endret: 18.12.17 11:47

De som har hevdet at selskapet har vært kraftig underpriset i lang tid er vel en ærlig nok sak det .. Der noen ser gull ser noen gråstein osv, det spørs helt hva man vektlegger og har troen på.
Innlegg av: Longsitinbulk (18.12.17 11:49 ), lest 2133 ganger

hehehe- Hektar

man skal lese mye rart og svada:-))

Innlegg av: Aksjerik (18.12.17 11:50 ), lest 2122 ganger

Enig Hektar
Innlegg av: Hektar (18.12.17 11:54 ), lest 2089 ganger

Longsit - Kom gjerne med en motkommentar til de punktene du mener jeg er på bærtur med. Om du har noen da så klart.

Når det gjelder kursmål så vil bugges etter spleis være 40-50 kr, men selvfølgelig nedjustert fra 20 (100 kr etter spleis), 15 (75 kr etter spleis) osv nedover.
Innlegg av: Longsitinbulk (18.12.17 11:54 ), lest 2096 ganger

Er det et barn som underviser her?

Jeg sa før i dag at jeg mener det er lettere for en aksje som Funcom å gå fra 2 til 6 kr enn fra 10 til 30 kr

Hektar, hahah
Innlegg av: 100 Bagger (18.12.17 12:02 ), lest 2063 ganger

Mye dokumentasjon på inkompetanse her. 3ern jeg har spådd ser dere før 2018.
Innlegg av: Hektar (18.12.17 12:06 ), lest 2021 ganger

Ja longsit, du må se det både fra perspektiv med handelsintervall og markedspsykologi.

Typisk nybegynnerfeil i aksjer å tro veien fra 1 til 2 og 10 til 20 er nøyaktig den samme. At 10% er likeverdig uansett kurs/firma. Det er langt mer komplisert enn dette.

Når du får litt flere år på baken blir du å gjenkjenne dette du også.
Innlegg av: Longsitinbulk (18.12.17 12:11 ), lest 2004 ganger

Ser ut som det bryter opp fra 45 nu

siste reis under 2,5-
ender nok på 2,55 vil jeg tro
Innlegg av: Shortie (18.12.17 12:20 ), lest 1943 ganger

100 Bagger,

Hvorfor svarer du ikke på et direkte spørsmål når du er inne å kommenterer i tråden?

/S
Innlegg av: solid1 (18.12.17 12:59 ), lest 1837 ganger

Hei Shortie

For selskapet Funcom er nok avtalene langsiktig meget, meget positiv. Det er det viktigste.

Som aksjonær så mener jeg det er viktig å redusere den kortsiktige tradingen som finnes i Funcom. Denne vil reduseres betraktelig med splitten.

Om meldingen er negativ for noen, så er den nok mest negativ for deg og dine likesinnede. (antar du opererer mye som dag?-trader)

Slike avtaler som nå er inngått er trolig priset som en forhåpentlig vinn – vinn avtale for alle parter, og jeg vil anta man både gir og tar under de forberedende forhandlinger.

Ettersom avtalene i dag ble satt til kr 2.60, ca. 40 øre høyere enn fredagens sluttkurs så tar du etter min mening helt feil når du hevder at det nå er etablert en "vedtatt sannhet" om at selskapsverdien - med alle kjente fundamentale forhold - etter dagens melding - er rundt 2,6 kroner.

Den etablerte sannheten var på fredag kr 2,20.-. Hva den blir neste uke vites ikke.

Avtale-partene har imidlertid forhandlet, og trolig kommet til en antatt verdi av ca. kr 3.- med alle “kjente“ fundamentale forhold. Jeg forutsetter at antatt kjente verdier under forhandlinger var nok kr 3.-, børspris kr 2.20 = avtalepris kr 2,60.

Kr 2.60 er dermed den pris alle involverte avtaleparter regner med å tjene godt på da de satte verdien hele 40 øre over fredagens sluttkurs.

Den eneste vedtatte sannhet i dette tilfelle er børskurs.(nå kr 2.47)
Innlegg av: Shortie (18.12.17 13:05 ), lest 1813 ganger

Har sett litt mer på dagens melding og kan ikke annet en å tolke dette som meget negativt i forhold til ståa som har vært lansert på forumet.

Det er meg en gåte at denne meldingen blir tolket positivt av de positive her inne.

Selskapet produserer nye aksjer i en hastighet ingen har sett maken til tidligere, og kan ikke annet en å betegnes som respektløst mot langsiktige småaksjonærer.

Dagens lanserte omvendte splitt vil nå også gi selskapet masse rom å spille på i fremtidige videreført rævkjøring av aksjonærene. Her er det bare å se frem i mot forstatt utvanning i åra fremover.

Min spådom er at alle fremtidige inntekter selskapet får, vil gå til utvikling av nye prosjekter og alle feilslåtte spillprosjekter avløses av nye emisjoner, og ytterligere utvanning.

Funcom forblir altså FUNCOM 1.0 og kjører videre i kjent stil.

Slik jeg ser det hadde selskapet nå en gyllen mulighet til å justere kostnader og utvikling, slik at CE ville båret selskapet gjennom neste utviklingsprosjekter, og kanskje også gitt rom for å utbetale litt utbytte, ved fremtidige suksesser.

Dessverre blir det ikke slik.

Spennende å se hvor dette bærer når krona triller ned for den vanlige mann i gata.

/Shortie

Innlegg av: Shortie (18.12.17 13:12 ), lest 1771 ganger
Endret: 18.12.17 13:13

Dobbelpost
Innlegg av: Shortie (18.12.17 13:12 ), lest 1772 ganger

Solid1

Greie vurderinger du gjør, og avtalen kan helt klart være positiv for selskapet. Penger inn gir også mer handlekraft.

Mitt seneste innlegg over her er altså sett ut i fra aksjonærens synsvinkel, og verdiskapningen som kan forventes pr aksje.

Gutta i selskapet smiler fra øre til øre med mer penger på bok.

Penger som altså aldri blir våre..

/Shortie
Innlegg av: solid1 (18.12.17 13:15 ), lest 1741 ganger

Og dermed ble Shorties etablerte sannhet om verdien i Funcom redusert fra kr 2,60 tidligere i dag. Til kr 1.-???

Innlegg av: Aksjerik (18.12.17 13:27 ), lest 1701 ganger
Endret: 18.12.17 13:28

Hvorfor skal sveriges mest lønnsomme fond i 2017 bruke 90 mill på Funcom visst dem ikke er til å satse på Shorties ???
Innlegg av: Aksjerik (18.12.17 13:31 ), lest 1677 ganger

Shortie , "aldri blir våre", hadde ikke du solgt deg ut ???
Innlegg av: Shortie (18.12.17 13:33 ), lest 1670 ganger

Solid

Har aldri hevdet at selskapet er verdt 1 krone. Har heller aldri hevdet selskapet skal ned til en krone.

Hevder heller ikke at selskapsverdien er redusert med bakgrunn i dagens melding.

Derimot er oppsidepotensialet som har versert her på forumet long gone.

Selskapsverdien skal deles på flere og flere.. og flere.

Det er også litt bemerkelsesverdig at folk altså ikke skjønner at selskapet ikke henter inn titalls millioner i emisjon for morroskyld.

Noen som vet hva dette betyr?

Jeg fikk ved et under 2.46 for mine aksjer i dag. Ble en bra trade. Jeg går videre til andre trader. Det jeg skriver her, kan dere se helt bort i fra.

Hør på Bagger. Det er han som er kompetent.

/Shortie
Innlegg av: Longsitinbulk (18.12.17 13:37 ), lest 1662 ganger

Innvannende emisjon kalles det som nå skjer.
Hvis neste emisjon også setter 20% over markeds kurs så tror jeg ikke investorene blir så skrekkelig sinte og frustrerte , slik en inkompotent skribent over påstår.

De som blir mest forbannet og frustret over slikt er nok de som sitter short, respektløst ovenfor shorterene tenker jeg vi sier, men sånn går det når en shorter på for lave nivåer.

Innvannende emisjoner er noe bare de beste får til, John Fredriksen er et eksempel.

Funkom er omsider på rett kurs, jeg tror nok de aller aller fleste innser det, men vi har jo alle en agenda og derfor blir emisjonen fremstilt negativt, noe den i realiteten selvfølgelig ikke er.
Innlegg av: muri (18.12.17 14:45 ), lest 1558 ganger

Shortie/Gm er en liten kar her. Også på trading!
Men steike for en dag i FUNCOM for vi som sitter godt lastet :)

ELE slo og skikkelig til i dag !
Blir et knall år,for ikke snakke om 2018 og videre!!
(gjelder begge nevnte aksjer)

Ha en fortsatt strålende dag.
Innlegg av: Znabel (18.12.17 14:55 ), lest 1526 ganger
Endret: 18.12.17 14:56

Shortie, du forstår visst ikke at enkelte kjøper aksjer i et selskap fordi de faktisk har langsiktig tro på det.

Du tror alle er som deg som bare skal være inne for en kort trade.

En person som operer etter "langsiktig"-prinsippet er Warren Buffet. Du har kanskje ikke hørt om ham men google ham gjerne.

Funcom kommer til å gå minst to hundre prosent i 2018.

Men håper det blir uten deg.

Innlegg av: Shortie (18.12.17 15:06 ), lest 1501 ganger
Endret: 18.12.17 15:15

Innvanning.. hehe..

Her inne mener mange selskapet handles langt under reel markedsverdi og skal langt opp. Aksjene kommer til å tildeles i slutten av januar, og da mener mange her inne at aksjen muligens skulle stå langt over 2.6.

Det hadde vært umulig å handle 35 millioner av aksjer i det åpne markedet til 2.60 fremover mot launch.

Innvanning.. hehe..

Selskapet kunne ventet til forsommeren 18 og kjørt en emisjon på 5-6 kroner. Mange her inne mener jo aksjen skal gå 2-3 gangern før sommeren.

Innvanning.. hehe

Si farvel til 3 dobling av pengene, gutter.

Det kommer ikke til å skje. Neste emisjon kommer allerede til høsten.

Blir sikkert mer innvanning.

/S

Innlegg av: Znabel (18.12.17 15:11 ), lest 1455 ganger

RE^2: FUNCOM - Får Bagger endelig rett!

Du er jo ute av aksjen, så hva bryr du deg?

Prøver du overbevise deg selv om at du har gjort noe lurt?
Innlegg av: Shortie (18.12.17 15:13 ), lest 1448 ganger
Endret: 18.12.17 15:18

.. og Longsitinbulk

De er nok kjempehappy de som har sittet 5 år i Seadrill, Archer, Frontline og Golden ocean og blitt innvannet gjennom perioden..

Jizzz mann..

Eneste som er blitt rikere her er Fredriksen selv.

/Shortie

Edit;

Men dersom du kaller andre skribenter inkompetente virker du smartere og mer kompetent selv. Ser også 100 Bagger holder på med det samme.

Innlegg av: Shortie (18.12.17 15:54 ), lest 1303 ganger

Spørsmål til Longsitinbulk:

Dersom Funcom handles for 3.20 på OSE når aksjene til Robur utstedes i slutten av januar. Er det da også innvanning?

Og til alle andre;

Behøver Dere (aksjonærene) egentlig gi bort 35 millioner aksjer til 2.60 på dette tidspunktet?

CE skal jo selge shitloads av spill ved launch. Virker meningsløst å forære bort 10% av selskapet til 2.60 når CE er en suksess og vil sikre penger inn i lang tid fremover?

Denne emisjonen hadde vært katastrofe for kursen dersom den ikke var pent pakket inn i et større konsept.

IP samarbeidet er fritt for pengetransaksjoner. Emisjonen kan bare bety at Funcom går mot bunnskrapet kasse før CE slippes, og at de ønsker handlekraft til andre prosjekter.

Mulig kursen skal videre opp. Jeg vet ikke. Folk vil være med og tjene penger - og hiver seg gladelig på - så det blir en kortsiktig selvoppfyllende profeti.

Morro for alle som tjener penger på dette.
Nå blir vurderingen å bestemme hva som er nok. Man tjener altså bare penger dersom man kjøper og selger.

Som jeg skriver i åpningsinnlegget, mener jeg ikke dagens nyheter er negativ for selskapet og selskapets evne til å levere fremover.

Ei heller negativt for de som er kortsiktige og de som har lav inngangskurs. Dere har allerede gjort en meget bra investering - med god avkastning - dersom det selges i rett tid.

Essensen er altså at dette er negativt for kurspotensialet i 2018 for de som har trodd på baggerestimater.

/S
Innlegg av: Paddy80 (18.12.17 15:55 ), lest 1285 ganger

Shortie skriver
"Det kommer ikke til å skje. Neste emisjon kommer allerede til høsten".

Jeg ønsker neste emisjon velkommen så lenge det er snakk om investering for å styrke Funcom på sikt. Eller mener du det kommer en emisjon av den kjedelige typen? Det har jeg overhodet ikke noe troen på. Da skal de begynne å gjøre alt feil, nå gjør de alt rett ;)
Innlegg av: Shortie (18.12.17 15:59 ), lest 1274 ganger

Men rett skal være rett, også.

Jeg kan bare gratulere alle Funcom aksjonærer med en fantastisk børsdag.

Det finns masser av tid til å analysere og krangle fremover, men, i dag er det en bra dag.

Dette er vel fortjent, etter en lang tung tid, for alle som har hatt trua og nektet å gi opp.

/Shortie

Innlegg av: Odd Karsten (18.12.17 16:16 ), lest 1170 ganger

HAHAHA, sa for lenge siden at eneste muligheten til å nå kursmålet til bagger var en spleis. Noe måtte de foreta seg for å sikre fremtidig rom for fall.
Innlegg av: Odd Karsten (18.12.17 16:23 ), lest 1132 ganger

I første omgang vil samarbeidet bety at Funcoms royaltykostnader for spillene Age of Conan og Conan Exiles halveres. ;-)
Innlegg av: marre777 (18.12.17 16:29 ), lest 1085 ganger

Är du lite eller mer tänkande annorlunda? :)
Innlegg av: exuptro (18.12.17 16:36 ), lest 1033 ganger

Bra sluttauksjon, 2.65 er godkjent.
Innlegg av: Shortie (18.12.17 16:40 ), lest 1015 ganger

Jeg kan respektere både baissere og haussere her inne som kommer med tanker og vurderinger rundt selskapet. Dette selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i konklusjoner.

Det du bidrar med Marre, er - absolutt ingenting.

Prøv for en gang skyld å skrive noe om Funcom..

/S
Innlegg av: Entype (18.12.17 16:47 ), lest 949 ganger

At Funcom vil ha en reverse split nå ser jeg på som veldig positivt! Det tyder på interesse fra større aktører. Mange fond har som regel at de ikke handler i aksjer som feks ligger under 10kr eller 1 dollar osv. Tror at fondene nå kommer til å starte plukkingen etter den spleisen er gjort.

Forøvrig fikk jeg rett tilslutt, nå er aksjen 2,65 og er skråsikker på at vi ser 3kr snart. Lykke til :-)
Innlegg av: Dogsther (18.12.17 17:02 ), lest 864 ganger

Bagger er en støysender. Helvette vil fryse over og griser vil fly, før han får rett.
Innlegg av: Sesare (18.12.17 17:04 ), lest 855 ganger

Jeg kommer aldri til å gi Bagger rett i noe som helst.
En person som kun har spådd rally i alle år er ikke til å stole på.
Innlegg av: Logon (18.12.17 17:06 ), lest 839 ganger

Og der forsvant heth og.
Jeg har tippet for et par uker siden at vi når kr 3 før nyttår.
Traff bra sist desember.

Men farlig å tjene penger
Innlegg av: Salamander (18.12.17 17:07 ), lest 830 ganger

Oh lille Heth , Hektar tikk takk tikk takk ......,......
Innlegg av: Bill55 (18.12.17 17:10 ), lest 821 ganger

Her går det unna!
Innlegg av: Hektar (18.12.17 17:10 ), lest 822 ganger

Med spleis blir øretrillerne hivd på hodet og rævva ut av aksjen -- Det er bra. I samme segment må de nå investere 5x for å få samme avkastning så de vil nok trille i vildens sky neste måned. Derimot om Funcom går 5 eller 10 øre på intervall er situasjonen den samme.

Uansett, en flott dag og en stor overraskelse. Var meget glad da jeg de siste fire timene har blitt dratt rundt og behandlet som minibank av en maktsyk perfeksjonist (som jeg håper leser dette) som på død og liv skulle ha nye lys, baller og stjerner (og fy flate så vanskelig det er å finne stjerner i Norge).

Da jeg til min store forundring så når jeg kom hjem at en investering har gitt tilbake mangegangen av det som ble ødslet bort på TØYS i dag. En gledens dag. Burde vel egentlig sutre over at jeg ikke hadde mitt gamle volum men det får så være :-) En virkelig stor overraskelse.

Nå gjelder det å time salg før Q4.
Innlegg av: Vandregutten (18.12.17 17:20 ), lest 790 ganger

Enkelt, sætt de til salgs på 5,-

Var nok mange der solgte sig ut veldig tidlig i dag, og gikk glipp av mange prosenter, men samtidig er der et gap, som kansje må lukkes?

ligger litt ekstra kjøp inn på rundt 2,2 da noen nok vil lukke dette gap via kileformasjon på få minutter?

Mye går bra i FC om dagen, men har ikke helt kommet mig over det "dårlige" Q3..

Lykke til, mvh Vandregutten.
Innlegg av: Hektar (18.12.17 17:24 ), lest 759 ganger

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/Funcom-utklasset-alle-Myrseth-favoritt-til-vaers

https://aksjelive.e24.no/beste-borsdag-for-funcom-siden-januar/1513611420857

https://www.dn.no/etterBors/2017/12/18/1551/Spill/funcom-henter-penger-og-starter-nytt-selskap

Spillpressen har ikke plukket opp noe enda som jeg finner, men det kommer nok :)