Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: Cortex (16.12.17 18:50 ), lest 1729 ganger

Nå orker jeg ikke flere grå og sorte biler!

Jeg har nettopp kjøpt en brukt premiumbil og siden jeg ikke orker tanken på å eie flere grå eller sorte biler tok det tid å finne min bil.
Nesten 90% av bruktbilene i dette sjiktet ser ut til å være grå,sølv eller sorte.
Joda,de grå bilene ser ikke like skitne ut som de med andre farger,men grå er nettopp grått!De sorte er blanke og fine når de er rene,men,nei,sort er for trist og dessuten er fingeravtrykk og småriper godt synlige.

Går dere andre i flokken og nikker til sorte og grå biler,eller begynner også flere å bli dritt lei enten grå,sølv eller sorte biler?
Innlegg av: Clevage2 (16.12.17 19:23 ), lest 1060 ganger

RE^1: Nå orker jeg ikke flere grå og sorte biler!

Bilkjøpere går åpenbart i flokk og velger i hovedsak enten sorte,grå eller sølvfargete biler.
Jeg vil heller ikke ha disse fargene,for jeg vil ikke være som alle andre i flokken.
Derfor valgte jeg en fin blåfarge som jeg får positive kommentarer om,og et par har også takket meg for
at de fikk se en så fin blåfarge og ikke enda en grå eller sort bil....!
Innlegg av: mishka (16.12.17 20:50 ), lest 1022 ganger
Endret: 16.12.17 20:51

Et lite tips ved kjøp av ny bil nå:
Alt dette går i sirkler. Det som blir det "hotte" i løpet av 3 år er, tro det eller ei, GRØNT.
For 3-4 år siden var det hotte brun metalick akkurat som i 1969. Og er det noen som husker hvilken farge 5 av 10 BMW 2002 fikk da Norge oppdaget BMW som merke i 1972?

https://www.welt.de/motor/article147485335/Nichts-geht-ueber-meinen-gruenen-BMW-2002-ti.html

Den var også å få i en dypere grønnfarge enn på disse bildene og den var kanskje mest solgt.
Orange var også in den gangen, og det kommer, men sannsynligvis kun på småbiler.

Det dølleste av alt er en svart Audi A4:-)
Innlegg av: SuperSpinal (16.12.17 20:52 ), lest 1014 ganger

1. Litt mørk blå metallisk farge er lekkert (alle mine 3 har det). Elsker den fargen.
2. Svart er meget pent på de fleste modeller. Dessverre ekstremt upraktisk om man ikke vil beskytte og rengjøre hele tiden. Har hatt, vil ikke ha igjen. Selv bittesmå riper synes på en kilometer.
3. Sølv. Hater fargen. Den sies å være den sikreste i trafikken. Har aldri hatt den.
4. Grå. Litt koksgrå er ganske elegant. Den fargen er også veldig tidløs.
Innlegg av: mishka (16.12.17 21:01 ), lest 1000 ganger
Endret: 16.12.17 21:06

Grunnen til mye grått, sort og sølv i Norge på premiumbiler er enkel:

Bruktimport!
Alle de kule fargene i Tyskland kjøpes av de med "gamle penger" som driter langt i hva andre mener uten et snev av redsel for videresalg.

Disse bilene ender aldri opp i Norge fordi de ikke firmaregistreres. Omtrent alt som ender i Norge er ex-leasingbiler, demobiler og firmareg. pga momsrefusjon.
Tyske innkjøpsjefer er det hipstere i Berlin kaller "stinknormale" :-) De er like firkanta i hodet som hekken er klippet foran rekkehuset i Dahlem er omkvedet.

Salgsjefer mener fargen på en bil skal være lik fargen på dressen. Aldri sett en tysk selger i grønn dress:-)

Det finnes mye kult for den som leter i tyske bilsjapper, men når man endelig har funnet en knall rød e-klasse har den garantert vært privatregistrert.
Innlegg av: SuperSpinal (16.12.17 21:11 ), lest 977 ganger

mishka

Det stemmer nok bra det. Alle mine er nye i Norge fra første stund. VW Golf kjøpte jeg ny hos forhandler med den fargen (atlantic blue metallic). Misubishi Pajero ble kjøpt på auksjon og fargen var avgjørende (nydelig mørk blå). Gamle MB E ble kjøpt fordi den var mye bedre enn pris (14K) og historikk hele veien (all service fra første stund hos Erik Arnesen) og selvsagt lekker mørk blå.
Innlegg av: pengex (16.12.17 21:59 ), lest 945 ganger
Endret: 16.12.17 22:00

På 70 tallet var beige farger inn - 80 tallet mint/selvlysende farger. 90 metallic/flake. 2000-nå svart/sølv.
Har sett en forandring i det siste der magenta og dype farger er tilbake.
Innlegg av: Syriner10 (16.12.17 22:12 ), lest 930 ganger

Regner med at det er alle de andre sine biler.
Overskriften tyder at du har for mange biler.
Er ikke andre sin bilfarge et ikke tema, nå i mørketiden er alle biler uten farge, synes jeg.
Innlegg av: Reacher (16.12.17 22:15 ), lest 918 ganger

Enig med TS.

Denne har jeg gått for :-)

https://renault.no/personbiler/kadjar

Rød flamme
Innlegg av: PSI- Investor (16.12.17 22:18 ), lest 908 ganger

Mer enn 10 år siden jeg bestemte meg for å aldri ha de grå, sølv eller svarte fargene.
Hadde likevel en svart en stund, med tre lag klarlakk var den blank selv når den var møkkete. Og det ble den jo etter få minutter uansett.
Innlegg av: Spill (16.12.17 23:12 ), lest 888 ganger

Det er ikke lengecsiden hvite biler var vanskelige å selge,men nå er det moderne med Ice White og andre engelske betegnelser.
Grå,sølv og sort er utrolig kjedelig og tyder på flokkmentalitet.

Takk til dere som har mot til å peke på andre farger på fargekatet når dere kjøper nye biler!
Innlegg av: Tigerberget (17.12.17 00:00 ), lest 881 ganger

Tommel opp for blå bil :-)
Innlegg av: Stevepick XL (17.12.17 10:40 ), lest 817 ganger

Kjøp grønn, oransj, gul, lilla, rosa, jeg vil iallfall ikke kjøpe bilen etter dere. Tidløse farger går aldri av moten, svart, grå og sølv er trygge valg og finere blir det ikke. Ferrari skal være RØD da :)
Innlegg av: Tigerberget (17.12.17 11:21 ), lest 769 ganger

Pussig nok så er ikke hvit, grå og sort en farge..
Innlegg av: PSI- Investor (17.12.17 11:24 ), lest 761 ganger

Ja bilselgere argumenterer ofte for at man skal velge farge og utstyr etter hva neste eier kanskje liker.

For meg er det mye viktigere hva jeg liker selv. Jeg gidder ikke kjøre rundt i døll farge i flere år bare fordi noen andre kanskje ikke liker mitt valg.
Det sammen med utstyr. Jeg liker stoff- seter og alcantara- seter mye bedre enn vanlig skinn som er iskaldt på denne tiden av året. Så hvorfor da betale MER for å få det jeg ikke vil ha bare fordi neste eier kanskje vil ha det?
Innlegg av: mishka (17.12.17 12:16 ), lest 755 ganger
Endret: 17.12.17 12:31

Har nevnt det her før: Selgerne hos Bos trodde jeg hadde klikka da jeg i 2007 bestilte ny E280 i havannabrun metalick. Spesiallaget designo. Da den skulle selges sa entusiasten som kjøpte den uten å prute: Hadde den vært svart eller sølv hadde jeg ikke giddet å se på den engang.
Innlegg av: Prelle (17.12.17 12:32 ), lest 727 ganger
Endret: 17.12.17 12:33

Flott å se at det ikke bare er jeg som grøsser når jeg ser hvordan nikkerne kjøper de samme fargene som alle andre.
Det er faktisk flere fine farger og blåfargene jeg tidvis ser er flotte og gir personlighet der flokken kjører rundt i sorte,grå og sølvfargete biler.

Skinn er iskaldt om vinteren,så sitt på ullunderlag.Fin gaveide for de mange som fryser på skinnseter og som ikke liker varmeseter.Skinn er topp å holde rent.
Innlegg av: nordnes (17.12.17 13:46 ), lest 685 ganger

Jeg ser det skrives litt om Tyskland på denne tråden. Jeg lurte på en ting, dette motorvei / Autobahn i Tyskland med A1, A2 osv..
Hvordan kan en vite hva som er A1 eller andre tall ? er det et system i tallene ?
Innlegg av: mishka (17.12.17 14:03 ), lest 696 ganger

Ja, hver Autobahn har sitt eget nummer.
Det brukes knapt E-nummer for europavei.
De autobahnene de fleste nordmenn stifter bekjentskap med er nok de 2 lange nord/sør som er A7 og A1.
Selv her i Berlin har vi A-numerering.
F.eks. det som kalles byautobahn som er en 6 felts motorvei rett gjennom Berlin heter A100.
Der den kommer inn på det som tidligere var øst-Berlin sør for Tempelhof går den over i å hete A113.

Alle autobahnene har blå skilt som anngir dette og alle veimeldinger refererer til A det ene eller det andre.

Du ser dette greit ved å gå på Google maps.
Innlegg av: mishka (17.12.17 14:09 ), lest 688 ganger

Hvilket system det er for dette vet jeg ikke, men jeg legger merke til at de lengste og viktigste har ett, maks 2 siffer.
De mindre viktige ofte 3.

Man skulle tro at de begynte med A1 den gang Hitler bygde den første. Men den heter faktisk i dag A5 og går sørover fra Frankfurt til Darmstadt.

Alle andre veier heter Bundesstrasse og har nummer med gule skilt.
Veldig greit system å finne fram i synes nå jeg.
Innlegg av: mishka (17.12.17 14:13 ), lest 696 ganger
Endret: 17.12.17 14:18

Jeg fant svaret på dette:
Fra 1 til 10 ble vistnok numerert etter som de ble bygd. Ulike tall er autobahner som går Nord sør og omvendt. Like tall er øst-vest og omvendt. Deretter dette følgende system:
(Jeg gidder ikke oversette):

Und so ist das System aufgebaut:

10er Nummern = Berlin (bis 1991) Mecklenburg-Vorpommern, Brandenburg, (ab 1991) 20er Nummern = Schleswig-Holstein und nördliches Niedersachsen 30er Nummern = Südliches Niedersachsen 40er Nummern = Nordrhein-Westfalen (speziell Ruhrgebiet) und Nördliches Hessen 50er Nummern = Südlicher Nordrhein-Westfalen 60er Nummern = Südliches Hessen, Rheinland-Pfalz, Saarland 70er Nummern = Nördliches Bayern, Sachsen, Thüringen 80er Nummern = Baden-Württemberg 90er Nummern = Bayern

Dabei achtete man darauf, dass Autobahnen mit geraden Zahlen (2, 4, 20, 30, 96, 48) immer von Westen nach Osten (oder anders herum) verlaufen und ungerade Autobahnnummern (1, 4, 5, 7, 61, 93) von Norden nach Süden (oder anders herum) verlaufen. Ein System, das beispielsweise auch bei den Highways in den USA verwandt wird. http://landkartenindex.blogspot.com/2007/05/autobahnnummern-mit-system.html
Innlegg av: nordnes (17.12.17 14:31 ), lest 660 ganger

Tusen takk for oppklarende svar. Jeg reiser en del med bil i Tyskland, og liker både landet og folkeslaget. Så jeg gleder meg til neste Tysklandstur med bil.

Innlegg av: mishka (17.12.17 14:54 ), lest 651 ganger

Helt enig der. Jeg likte det så godt at jeg omtrent har flytta:-) Er mer og mer i leiligheten i Berlin.
Innlegg av: nordnes (17.12.17 15:14 ), lest 630 ganger

Jeg er mest sannsynlig på vei ut av Norge permanent, men tror det blir Spania. Om en legger sammen alle Tysklandsturene mine i jobb og på ferie så har jeg nok vært et par år i Tyskland. For min del blir vinteren for kald i Tyskland, spesielt hvis det er østavind.
Innlegg av: mishka (17.12.17 15:37 ), lest 635 ganger
Endret: 17.12.17 15:40

Da skal jeg gi deg et par råd selv om vi nå har sporet av hele tråden til Cortex.

Spania: Solgte i Altea rett før det tryna i 2007.
Ikke noe er mere kjedelig enn Spania om vinteren.
Selv Benidorm er helt dau.
Om man er glad i golf osv. så kan det kanskje gå an, men det kulturtilbudet vi har i Berlin med konserter osv. finnes ikke på Costa blanca eller Costa del sol.
Lei før du kjøper for å se om du trives og ikke kjøp disse "brakkene" med dårlig isolasjon som er bygget før år 2000.

Ikke meld utflytting om du er / snart blir pensjonist med mindre du har veldig stor formue eller løpende store aksjeinntekter.

Byråkratene i finansdep. store drøm er å regulere trygd / alderspensjon etter hvilket land du bor i og da vil både Spania og Tyskland gi deg halv utbet. om de setter i gang med dette fordi kostnadsnivået er betydelig lavere enn i Norge. I Berlin lever vi som grever med et matbudsjett på under halvparten av i Norge. Du aner ikke når det dukker opp. Dette er vel antagelig noe av det første de gjør når de forstår at velferdstaten ikke kan fortsette som nå pga manglende skatteinngang og økte utgifter fra asylanter.

Grunnen er at pensjon som brukes utenfor Norge blir veldig dyr for staten for når den brukes i Norge kommer mesteparten tilbake i form av avgifter.
Innlegg av: nordnes (17.12.17 16:41 ), lest 577 ganger

Hvis det blir Spania så blir det en av Kanariøyene. Der er jeg flere ganger i året.

Jeg har heller ikke den helt store fidusen til norske myndigheter. Det er en kombinasjon av været, skatte og avgiftsnivået som gjør at jeg tenker på et annet land å bo i.
Innlegg av: mishka (17.12.17 19:23 ), lest 562 ganger
Endret: 17.12.17 19:28

Ser den, og akkurat det samme her. Bo i og melde utflytting er to forskjellige ting. Vi BOR stort sett i Tyskland, men har ikke meldt utflytting. Innenfor Eu er det ingen kontroll på hvor mange dg. Pr år du er på f.eks. Kanariøyene. Da er det kun inntektsskatt / formuesskatt som avgjør å melde utflytting eller ei.
Du skal være VELDIG formuende for at det lønner seg. Norsk inntektsskatt er ikke så gal. Det er avgifter og derav det daglige prisnivået som er ille.
Ved utflytting til Spania skal du være spesielt obs.på spansk arveavgift.
Innlegg av: Truly (16.04.18 13:12 ), lest 235 ganger

Jeg har kjøpt en nyere premiumbil, og det tok lang tid bare å finne en aktuell bil som ikke var grå eller sort.De to fargene orker jeg knapt å se og langt mindre å eie selv.
Omsider fant jeg min nye bruktbil i kongeblå, eller hva den heter, og jeg er svært fornøyd.
Skal du kjøpe nyere bruktbil som ikke er grå eller sort så beregne lenger tid,for det er ikke så mange av dem....
Innlegg av: .777. (16.04.18 15:54 ), lest 205 ganger

Mest populære farger på finn.no:

1. Svart

2. Grå

3. Hvit

Rangert etter hva folk søker etter.
Innlegg av: mishka (16.04.18 16:49 ), lest 189 ganger

Her i Berlin er det også en del MB-E-klasse som faktisk er knall røde. Ganske fin farge.

Men det aller meste er grått.

En annen ting med nye MB E-klasse er at 95% er Avantgarde. (Modellen med stor stjerne i grillen i stedet for liten stjerne på panseret).

Det alle ikke er klar over er at om man ikke sier i fra når den bestilles ny så er Avantgarde senket 15 mm. i forhold til standard og exclusive.
Folk betaler altså for å få mindre komfort!!

99,99% av bilene med Avantgarde-eksteriør er senket og bruktbilkjøpere flest er slett ikke klar over dette.

Følger en del med på dette. E-klasse i exclusive utgave i Grønt, blått, brunt og rødt selges fort brukt.

Rekorden hadde vel MB i Reinickendorf her i Berlin tidligere i år. Grønn exclusive med mye utstyr lagt ut på en mandag, solgt i løpet av tirsdag.

Innlegg av: Drøfteren (16.04.18 17:58 ), lest 162 ganger

Kan det tenkes at vi går mot enten en trend med motepregede farger, eller en trend med farger som passer til den og den bilen ?

Artig å studere eldre istandsatte biler. Der er det ofte en eller noen få dedikerte farger som er penest på den bilen.

Men en eldre istandsatt bil er kanskje alltid dønn rein. Og da blir dette kanskje litt anderledes ?

Og noen få biler har to farger. Det kan noen ganger se pent ut. Eller bilen har deksler som nesten ser ut som en egen farge.
Innlegg av: Gullsmeden (17.04.18 12:37 ), lest 82 ganger
Endret: 17.04.18 12:38

Da jeg vokste opp på 70 og 80-tallet fantes det ikke svarte biler, av de ytterst få svarte man så var det som regel Mercedes E-klasse. Dette endret seg delvis på slutten av 80-tallet og fra 90-tallet og fram til i dag er svart like pop som det var før 1970.

Har alltid likt svart, og liker det forutsatt sammen med sølv. Men liker også litt sprekere farger som French blue, BRG, Ferrari-rødt, oransje i tillegg til mørk blå.

Men brunt, lysegrønt, beige, metallic rødt og gull blir uansett ikke kjøpt av meg, mote eller ikke.