Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: Blåveisen (13.12.17 15:17 ), lest 982 ganger

Hvorfor kutter du selv uoversiktlige svinger?

Det er påfallende mange som ikke holder ut til høyre,men som kutter svinger også der de ikke ser at de møter noen.
Da blir det ofte trangt.
Hvorfor ligge oppå midtstreken og med det bruke opp hele sikkerhetssonen på din side?

Store kjøretøy som busser trenger dessuten mye mer plass,så hva tenker du når du har venstre forhjul oppå midtstripa og så møter en buss i svingen?

Med så mange vinglere som tekster og surrer med andre ting mens de kjører holder jeg avstand ved å holde godt ut til høyre!
Innlegg av: PSI- Investor (13.12.17 15:21 ), lest 552 ganger

RE^1: Hvorfor kutter du selv uoversiktlige svinger?

Nei å kutte eller kjøre fort gjennom svinger jeg ikke kan se rundt det får jeg ikke til lenger. Etter en opplevelse for 30 år siden så vil rett og slett ikke kroppen gjøre det.

Nå skal vi med ny teknologi gi ferske sjåfører opplevelser av kritiske situasjoner uten at de utsetter seg for fare, men intensjonen er at det skal ha samme virkning som den virkelige situasjonen for 30 år siden hadde på meg.
Innlegg av: Tullium (13.12.17 15:46 ), lest 538 ganger

Jeg kjører alltid ordentlige racinglinjer, selv med handlevogn.
Å ikke treffe apex er rimelig flaut.
Innlegg av: Lisse (13.12.17 16:14 ), lest 519 ganger

Det er godt mulig at de som ligger mot midten i veien er mest opptatt med å tekste eller bare mååå sjekke FB.
Amatører er de uansett selv om noen nok tror de imponerer med å ta innersvingen i en uoversiktlig venstresving.

Hvem kan forklare hva som angivelig er så proft ved å kjøre så dumt?
Innlegg av: CS_invest (13.12.17 17:37 ), lest 510 ganger

Kutter alle sving (i alle fall venstre - når det er fuld oversikt). Blir mindre skarp kurve, mer behagelig og sparer mange km årligt (miljøvenligt)...

(Men ikke hvor ikke oversikt - som jo var spørsmålet)
Innlegg av: Stupkrakke (13.12.17 18:08 ), lest 487 ganger
Endret: 13.12.17 18:10

RE^2: Hvorfor kutter du selv uoversiktlige svinger?

Du kan tro at du har full kontroll, men det er farlig å lære seg til en slik uvane som å kutte svinger. For en gang kan det skje at du er litt uoppmerksom et lite sekund og ikke får med deg at bilen bak deg har startet med en kjapp forbikjøring av deg i den oversiktlige venstresvingen. Da får du han rett inn i førerdøren...

For du benytter vel ikke blinklys når du kutter svinger?
Innlegg av: Stupkrakke (13.12.17 18:04 ), lest 487 ganger

Jeg har selv opplevde å måtte gjøre en kjapp manøver ut på veiskulderen for ikke å kollidere med en møtende lastebil, som kom midt i veien i en uoversiktlig sving (og for ham en venstresving). Heldigvis var der mange nok centimetre til at jeg fikk svingt unna uten å havne i grøften.

Jeg angret i ettertid på at jeg ikke tok skiltnummeret og rapporterte sjåføren inn til hans arbeidsgiver. Meget mulig var det en ferievikar som kjørte.
Innlegg av: SuperSpinal (13.12.17 18:22 ), lest 476 ganger

Man kan gjøre noe delvis også. Jeg bruker å kutte svingene litt ved å ligge midt på ved veldig svingete veier. Det forutsetter helt klar sikt (ikke berg eller skog som er helt ut i veikanten. Synes som CS det gir mer komfort og sliter mindre på fører+bil. Der hvor det er dårlig sikt fra kantene og veldig svingete må man selvsagt holde til høyre. Ofte er det vel 4,5 meter veibredde der så det er ikke mye å korrigere på ved møte. Det kan også være bedre og mer komfortabelt å ta ned farten 5-10km/t så svingene blir greiere. Lærte mye av en yrkessjåfør som var veldig flink til å tilpasse seg veiene. Kjørte lastebil og han tok det rolig på svingete vei, men kjørte ekstremt jevnt. På bedre vei flesket han på og holdt litt over fartsgrensen. Tidsforbruket ble ikke så verst i forhold til å mase på veiene.
Innlegg av: Stupkrakke (13.12.17 18:35 ), lest 476 ganger
Endret: 13.12.17 18:36

På smale veier ute i distriktene, kan man ikke sjelden se på kjøringen hvilke sjåfører som er vant til å kjøre på veiene der, og hvilke sjåfører som er tilreisende fra byen.

Selv om det mange steder på de smale veiene knapt er passasje for to møtende biler, så kan det å holde siden sin være helt avgjørende for ikke å skape farlige situasjoner. Når du møter en bil som kommer litt brått på, så trenger du da bare å gjøre en liten manøver helt ut på kvitstripen, samtidig som du slakker av på farten, for å unngå kollisjon.

Enkelte byfolk som ferdes på smale veier i distriktene, tenker derimot at her det det for smalt til at to biler kan møtes, så da er det like greit å kjøre midt i veien. Det kan bli fatalt. Kjører du midt i veien og en bil kommer brått på i en uoversiktlig sving, har du kanskje ikke kjørelengde til å svinge unna før kollisjonen er et faktum.

Innlegg av: SuperSpinal (13.12.17 18:50 ), lest 468 ganger

Det kommer noe an på hvilken bil man kjører også. VW Golf (multilink bak) og gammel MB E (S210) holder jeg som regel bra til høyre og god fart. Begge de bilene er meget gode i svingene og drar seg greit gjennom. Den gamle MB'en girer til og med perfekt i svingene (auto)

Mitsubishi Pajero bruker jeg også og der kutter jeg svingene noe. Denne bilen har hverken gode eller dårlige kjøreegenskaper. Girer heller ikke perfekt i svingene (auto), men har autokasse man kan gire manuelt (fordel ved nedover, glatt og svingete) Det er jo en tung 4X4. Der sitter jeg imidlertid mye høyere og har god oversikt.
Innlegg av: CS_invest (13.12.17 21:10 ), lest 427 ganger

I distriktene hvor vi bur er det egne regler, der og der stopper du eller den andre. Problem er når noen kommer utenifra - men da tilgir vi jo de og det går likevel.

97% av lastebiler kjører helt topp - eneste grunn til at forbikjøre de er om det er mye regn på veien - for undgå at kjøre i søleskog lenge. Campere er en annen sak :-(((

Og ja - må følge med i speilet... opplevde rent faktisk denne uke at bli forbikjørt! En eller annen Merc 63 AMG opp en fjellknaus.
Innlegg av: Genuine (13.12.17 21:12 ), lest 429 ganger

Er det oversiktlig og du ikke møter noen eller skaper farlig situasjon for biler bak må du gjerne kjøre å venstre side av veien.
De som legger seg til uvanen med å ligge helt inntil,på eller over midtstreken er derimot ikke tøffe,men det er mulig de imponerer fjortisdamene som sitter på med dem.
Innlegg av: Hr.Suhr (14.12.17 23:03 ), lest 384 ganger

Slår meg at ingen nevner at dette med å ikke beherske uoversiktelige svinger, beror på manglende erfaring.

Lett på gassen, og reduser hastighet før svingen. Når du entrer svingen er det bare å guffe på. Null problem å holde kantlinjen.

Hater livsfarlige amatører.
Det samme gjelder nyskolerte som tenner fjernlysene like før de passerer.
Innlegg av: Kvabb. (15.12.17 15:20 ), lest 345 ganger

Når tenner du fjernlysene Sur, etter at du har kjørt ihjel en fotgjenger ?
Innlegg av: CS_invest (15.12.17 17:52 ), lest 350 ganger

Hr Suhr: helt enig - at dette doceres er vahnsinn! Blender utruleg pga strølys - men er vel samme teori-amatører i vegvesenet som har funnet ut at tåkelykter er forbudt - som har funnet på dette trafikkfarlige toskeskap!
Innlegg av: Kvabb. (15.12.17 18:26 ), lest 334 ganger

Hvor ofte har du nytte av tåkelys CS_invest ?
Innlegg av: CS_invest (15.12.17 18:56 ), lest 321 ganger

På ganske svingete veier hvor det regner og blåser (og er mørkt iøvrig...) slik jo og blir lav hastighet. Tåkelyset definerer vegskulder og fotgjengere mye mye bedre.

Kort sagt: relativ vanlige forhold på vestlandet!

Men i og med regler produseres på østlandet hvor tullingene i vegdirektorat og vegvesen TRUR det ef rette veger, som et opplyst med gatelys og at det iøvrig sjeldent regner - så nle det altså forbud.

Fjoldser har gode tider i Norge!
Innlegg av: CS_invest (15.12.17 19:07 ), lest 312 ganger

Et PS: i EU-landet Danmark - hvof sving på veien (i motsetting til Norge hvor IQ’en i Satans Vegvesen åpenbart bruker milliarder på at få FLEST mulige sving og kurver) er et undtak frem for en regel - er det faktisk lovlig at nytte tåkelys med nærlys i regn, tåke og dårlig sikt. Hjelper ikke mye på en bein veg - men en ser litt bedre vegkant/skulder -også på bein veg!
Innlegg av: Spill (15.12.17 19:07 ), lest 306 ganger

Tåkelys gir sterkt lys rett foran bilen.
Finn gjerne et mørkt sted og se selv hvor få meter som lyses opp.
Hvilken nytte har man av sterkt lys rett foran bilen på landeveien hvor vi kjører i 22 m/ sek ved 80 km/ t?
Reaksjonstiden er altså på flere meter enn lyset lyser opp...

Dette gir foruten en falsk trygghetsfølelse også et optisk fenomen som gjør at dybdesynet svekkes når man må se gjennom alt dette sterke lyset rett foran bilen.
Bilen blir ikke tøffere med fire enn to lys......,og ikke sjåføren heller!
Innlegg av: CS_invest (15.12.17 19:17 ), lest 310 ganger

Spill: virker som du hverken kan lese eller tenke! - men en god og tro borger er du! Ikke i tvil om at du hadde stillt opp for Stasi om du hadde budd i gamle øst-tyskland.

Dersom du kunne lese - hadde du notert «lav fart», «svingete veie». Lav fart (jvf dagens fartsgrenser) er ikke 22 m/s (= 22 * 3,6 km/h))

Heldigvis er tåkelyset mitt innbyggd i hodelykt og ikke i lykt i kufanger - slik jeg aldri har fått negative tilbakemeldinger (lysblink) fra folk med komplekser (slike som deg)!

Om tåkelys er i kufanger — då ser du virkelig hvor mange som har komplekser i dette landet;-)...!
Innlegg av: hartvigsen1 (15.12.17 19:23 ), lest 317 ganger

Dette med å kutte venstresvinger har vel noe med utvikling av trafikkforståelse å gjøre.
Her i Tyrkia kutter de aller fleste biler og mopeder venstresvingene.
Korteste veien mellom to punkt er som kjent den rette linje. Og selv om jeg bruker sykkel blir jeg ofte trengt nesten opp på fortau eller ut av veien.
Skal anskaffe meg et ekstremt kraftig sykkelhorn til neste tyrkiaperiode- 'Hornit', og gleder meg allerede til å være minst på høyde med bilistene når det gjelder lydvolum.
Problemet er kanskje at det er inflasjon i å bruke fløyta her så faren er at de kun setter stor pris på det.
Innlegg av: Kvabb. (16.12.17 00:36 ), lest 288 ganger

Godt du har tåkelyset på hodelykta CS_invest, da har du muligens litt nytte av den, ser jo også litt tøft ut.
Innlegg av: CS_invest (16.12.17 00:50 ), lest 287 ganger

Kvabb(abbelse): ja - de få få gange jeg trykker på bryteren får jeg det jeg ønsker. Som beskrevet ovenfor er ikke tåkelyset mitt tøfft - hvilket er veldig ok, pga det da er brukelig;-)
Innlegg av: Strek (16.12.17 08:48 ), lest 255 ganger

Det Spill skriver er helt riktig!

Om man kjører sakte på svingete vei har tåkelys i kombinasjon med nærlys en viss nytte,men selv da skal man kjøre ganske sakte for å ha nytte av å se personer eller objekter takket være tåkelysene OG så ha tid til å svinge unna dem.
I praksis vil nærlys gjøre samme jobben,så dette dreier seg nok mest om personligheter som liker kombinasjonen nærlys+ tåkelys fordi de tror dette er stilig å se på.
Det ser vi også på det umodne språket til CS.
Innlegg av: CS_invest (16.12.17 09:31 ), lest 246 ganger

Og biler med kurvelys da feilkonstruerte og ulovlige i tillegg - da det jo er en definisjon at man vet alt best i Norge...
Innlegg av: Biggy (16.12.17 09:55 ), lest 252 ganger
Endret: 16.12.17 09:58

https://www.dinside.no/motor/derfor-skal-du-ikke-bruke-takelys-og-naerlys/61311583

Godt beskrevet og bekrefter et innlegg over her!
Tåkelys som lyser opp bare 20m foran bilen gir falsk trygghet da reaksjonstiden alene jo lett brukes opp innen det man ser allerede er rett foran bilen.

De som ikke ser godt nok med lovlige nærlys bør nok sjekke synet og ikke avsløre manglende forståelse og respekt for hvordan synet vårt fungerer i mørket.

https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/mange-bruker-taakelys-ulovlig/a/138849/

Egenblending er et stikkord her!
Innlegg av: dick .... (16.12.17 10:09 ), lest 238 ganger

Tåpelys er jo harrytassenes adelsmerke.
Innlegg av: Speaker (16.12.17 11:00 ), lest 229 ganger

Påfallende mange vei ikke hvirdan tpkelysene slås på og av,så de kjører rundt med dette uten selv å vite det..
Ellers er det,tross alt, færre som føler at de trenger nærlys og tåkelys for å se optimalt.
Rånerhe og harryfolka trenger åpenbart fire lys forover,for det hjelper tydeligvis på selvfølelsen......
Innlegg av: mishka (16.12.17 11:09 ), lest 230 ganger

Helt riktig av Biggy.
Tåkelys er laget for ektrem tåke som man som oftest bare støter på i mellom- og østeuropa.
Da snakker vi om så tett tåke at man ofte bare kjører i 20 km.t. Har aldri opplevd slik tåke i Norge.

I østeuropa har jeg opplevd tåke så tett at man rett og slett må kjøre omtrent i gangfart.
Når veidskulderen i tillegg mangler markering og veibredden varierer enormt er de eneste gangene tåkelys har vært nødvendig for min del.

Det mest nyttige er faktisk det kraftige røde tåkelyset bak for ikke å bli påkjørt bakfra på autobahn i tåke.
Innlegg av: CS_invest (16.12.17 11:59 ), lest 206 ganger

Mye synsing og mye mindre forskning. Det som er sprikker iøvrig litt. Meste viser bedre lys (tåke +nær) inntil 20 m frem. Lengre end dette viser noen us. mindre diskriminasjon, andre mer - men for begge mer marginale forskjelle. Tåkelys letter spatiel oppfattelse (holde seg på veien), men øker på avstand over 20 meter ikke diskriminasjon. Totaleffekten (bruke mindre konsentrasjon for holde plassering versus en lett reduksjon i avstandssyn) er ikke undersøkt.
Av de som har fremre tåkelys - velger rundt 60% at ha de på i mørke - men færre i tåke...
Bare bakre tåkelys viser at kunne redusere ulykkefrekvens.
Innlegg av: mishka (16.12.17 12:33 ), lest 217 ganger

Og grunnen til at tåkelys er plasert lavt nede er at de skal lyse opp UNDER tåka.
Det er som oftest minst tåke den første halvmetern over veibanen. Akkurat som inne i et hus som brenner hvor det er minst røyk ved gulvet.

Det mange blander sammen er det lyset man fikk kjøpt for 50 år siden som ekstralys som ble kalt "grøftelys". Ofte var det bare ett eksralys som lyste ut mot høyre.
Dette har ingenting med tåkelys å gjøre.

Det menneskelige øyet er slik at det venner seg til det lyset det ser mest av.
Har man på tåkelys som lyser kraftig opp de første meterene ser man svært dårlig på lengre avstander for der vil alt da for øyet virke mørkere.

Alt dette har biltilsyn, veidirektorat osv. prøvd å få inn i hodet på folk nå i årevis.
Ja, faktisk siden tåkelysene kom på biler.
Selv i omfattende instruksjonsbøker som ofte følger med premiumbiler står også dette fra fabrikken: Tåkelys skal KUN brukes i tåke.

Enkelte mener fortsatt at disse tar feil og en selv har rett og de som mener dette er det ikke så mye å gjøre ved.

Innlegg av: Syriner10 (16.12.17 12:58 ), lest 200 ganger

Har dere lest at i mørkekjøring kan en bruke
solbriller, disse skal skjerme mot skarpt lys fra andre motgående biler.
Det skrives om amerikanske militær-solbriller, men vet ikke om en kan bruke vanlige solbriller.

Jeg holder meg til filen jeg kjører i og kutter ikke svingene.
Innlegg av: mishka (16.12.17 13:02 ), lest 203 ganger

Hehe, solbriller om natta. Jaaada:-)

Ta en tur litt østover, øst for eu,s yttergrense, så kan man oppleve taxier med så kraftig solfilm på sidevinduene foran at man kan tro det er svarte søppelsekker.
Da opplever man at taxidrivern må sveie ned vinduet for å se kryssende trafikk:-)

Mye rare folk i trafikken.
Innlegg av: SuperSpinal (16.12.17 22:05 ), lest 157 ganger

CS_invest (15.12.17 18:56 )

Har noen poeng i innlegget. Kanskje reglene er feil? Nærlys og tåkelys kan ikke brukes sammen, men tåkelys og parklys kan brukes sammen (blir vel for dårlig i mørket)

Nå er det kommet laserlys i tillegg til ledlys på nye biler. Intelligente systemer som tilpasser seg forholdene og lyser bedre. De har også belysning i kurver og det er bra når det er bare svinger, bekmørkt og null gatelys . Typisk norsk svart høst ute på landet.
Innlegg av: Syriner10 (16.12.17 22:16 ), lest 146 ganger

Ja Mischka du ler, men det blir et helt annet motlys med solbriller.
Det har vært demonstrert på TV også.
Innlegg av: mishka (16.12.17 22:25 ), lest 170 ganger
Endret: 16.12.17 22:27

Tåkelys sammen med kun parklys blir slett ikke for dårlig i TÅKE. I ordentlig tåke ser man dårligere jo kraftigere og høyere lyset er fordi tåka reflekterer lyset.
Skal man bruke tåkelys foran på bilen er det så dårlig sikt at man maks ser 10-20 m. foran bilen. Og da skal hastigheten være ekstremt lav. I slikt vær ser man dårligere jo mer lys man setter på fordi tåka reflekterer lyset tilbake.

Og til Syriner: Hvis man føler at man blir blendet av all trafikk, selv når man ikke ser direkte inn i lysene på møtende bil, bør man oppsøke øyelege. Da har man problemer med lysømfindtlighet.
Og ja, sef. blir man ikke blendet om man bruker solbriller men man ser langt dårligere alt annet også når det er mørkt.
Innlegg av: SuperSpinal (16.12.17 22:32 ), lest 146 ganger

mishka

" I ordentlig tåke ser man dårligere jo kraftigere og høyere lyset er fordi tåka reflekterer lyset."

Helt enig i det. Fjernlys i tåke er f.eks håpløst. Dessuten kan det være skikkelig tåke i Norge noen steder. I hvert fall tette tåkedotter. Spesielt langs vann, jorder og bratte skråninger. Noen ganger damper også asfalten kraftig.