Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Farma og medisin
Innlegg av: Dividend (10.12.17 00:25 ), lest 7520 ganger
Ticker: PCIB
Endret: 15.12.17 08:49

Verdivurdering av PCIB

Ser det er enkelte som har forsøkt seg på å vurdere verdien av PCIB ( i mangel på analyser fra meglerhus).

Ville gjøre et forsøk selv også og fant en god excelmodell jeg har prøvd å plugge noen tall inn. (formateringen her på forumet gjør det litt krevende å lese men jeg prøver).

Merk at denne analyse kun vurderer verdien av Fimaporfin for gallegangsindikasjonen. Synes det er krevende å sette verdi på det øvrige og velger for nå å sette verdien til disse til 0.

Noen av forutsetningene:

(kan vi jo gjerne ta en diskusjon på!)

MARKET DATA
Number of Cases Forecast for Year 1 3 000
Annual Population Growth 3,000%
Peak Market Penetration 80,0%
Revenue Per Unit 200 000
Market Ramp Time to Peak Penetration (Years) 3
Orphan Drug (< 200,000 U.S.)? (y/n) Y
Years of Revenue 15

NUMBER OF CLINICAL TRIAL SUBJECTS
Phase 1 16 Approximation
Phase 2 50 Approximation
Phase 3 -

DURATION OF PHASES (YEARS)
Preclinical - Completed
Phase 1 - Completed
Phase 2 2 Pharmaceutical Manufacturing and Research Association
Phase 3 - Completed
FDA 1 Fast-track
3 Total Years of Pre-market Development

COSTS
Annual Pre-Market Patent Fees $10 000
Annual Preclinical Costs $500 000 Approximate Total Costs for 2 Scientists
Per Patient Phase 1 $100 000 Hollister-Stier
Per Patient Phase 2 $100 000 Hollister-Stier
Per Patient Phase 3 $-
Approval Costs $100 000 $309,647 for PDUFA and $500,000-1,500,000+ for NDA preparation (ProPharma Partners; Covance)
Animal studies supporting Phase 1 $-
Animal studies supporting Phase 2 $-
Animal studies supporting Phase 3 $-
Manufacturing/Marketing Costs + Markup 10%

RATES
Royalty Rate 0%
Discount Rate 10% VC and pharma IRR (cost of capital for biotech)

RISK MITIGATED (Entering phase)
Preclinical 100%
Phase 1 100%
Phase 2 40%
Phase 3 0%
FDA 81% FDA FY 2000 Performance Report to Congress for the Prescription Drug User Fee Act

For de som har orket å lese helt hit, kommer rosinen i pølsa for de fleste:

Risk-Adjusted NPV
$1 101 398 061

Eller ca 365 per aksje. merk at det er lagt inn en LOA på 0,4*0,81, eller ca 32% her, dvs ganske konservativt. Samtidig er det brukt en diskonteringsrente på 10% som er konservativt.

Food for thought en sen lørdagskveld :)

APPENDIX

Noen flere nøkkeltall

PV of Revenue NPV of Cash Flow
$3 072 609 218 $2 607 193 062

Innlegg av: Sturle2 (10.12.17 00:51 ), lest 4979 ganger

RE^1: Verdivurdering av PCIB

Går gjerne for 345, men da må vi nok vente noen år om det ikke blir oppkjøp i løpet av 2019/20? Neppe før tro jeg
Innlegg av: SafeInvest (10.12.17 01:38 ), lest 4919 ganger
Endret: 10.12.17 08:48

RE^2: Verdivurdering av PCIB

Du må gjerne komme med en god begrunnelse på ditt syn, Sturle2.

Forøvrig et bra innlegg Dividend!
Innlegg av: Taylor (10.12.17 01:06 ), lest 4936 ganger

Disse kursene kan bli en realitet før vi vet ordet av det. Gjerne bare begynnelsen. Kun tiden vil vise det.
Innlegg av: Studenten86 (10.12.17 06:59 ), lest 4861 ganger

Dette er vel en verdivurdering av fimaChem mot gallegang, men selv fimaChem er vel en platform som skal kunne sikte inn flere behandlinger om ting klaffer.

Så potensialet for lang sikt kan nok være noe annet. Og på kort sikt er det vel ikke slik at alt vil prises inn.

Spennende lesing =)
Innlegg av: Andor (10.12.17 07:34 ), lest 4850 ganger

Få inn den personen som reklamerte for Bionor og noter Pcib i USA.Tenker da din verdivurdering hadde blitt oppfylt.
Innlegg av: hartvigsen1 (10.12.17 09:40 ), lest 4795 ganger

Hvis fase II feiler, noe det er ganske stor sjanse for vil kursen ikke bli 345, men 5. Og knapt nok det. Heller 3 eller 4.
Det blir å tenke på et tall da også.
Innlegg av: SafeInvest (10.12.17 10:09 ), lest 4728 ganger

God morgen Hartvigsen1, stått opp og fått på deg klovnehatten allerede?;)

Fint om du klarer å gi en god begrunnelse for hvorfor fase 2 skal feile.

Men er du ikke snart kommet over tapet av fjorårets oppgang Gullik? Din sure, gamle, bitre grinebiter!;)
Innlegg av: BenteBazooka (10.12.17 14:35 ), lest 4617 ganger
Endret: 10.12.17 14:37

Det samme gjelder vel nano, targovax, bergenbio osv....
I verste fall kan vel i teorien alle aksjer på børsen gå ned i 0.

No risk, No reward ;)
Innlegg av: Bonusfrelst (10.12.17 09:44 ), lest 4758 ganger

Hartvigsen, Aksjenerd 1, Gullik mm. Solgte PCIB for over et år tilbake nettop på rundt 5kr. Det med tegningsretter inkludert. Han er stadig inne og spammer PCIB trådene. Han er veldig interessert i å komme inn igjen, og håper å gjøre dette på samme kurs der han solgte seg ut. Nemlig rundt 5 kr. Tulling
Innlegg av: Studenten86 (10.12.17 16:37 ), lest 4551 ganger

Dette er vel mer en 'tenk på utregningsmomenter' med andre ord fundamentale momenter for PCIB.
Kostnader og vurdering av omsetning på marked er ytterst relevant.

Lurer i grunn på selv om det at 15 år med patent her er regnet som multiplikator EV/S på 15, noe som er høyt for bransjen?
Innlegg av: Eder (10.12.17 18:27 ), lest 4483 ganger
Endret: 10.12.17 18:32

Flott Dividend. Hvor fant du denne excelmodellen?

Det eneste jeg tenker er at du bruker en alt for lav diskonteringsrente, ellers virket dette veldig bra. Flott innlegg
Innlegg av: nextmove (10.12.17 19:04 ), lest 4435 ganger
Endret: 10.12.17 20:00

Eder,

"altfor lav diskonteringsrente". Det kan du da umulig hevde. Hvilke alternative avkastningsmuligheter er det du omgir deg med? Det globale rentenivået er historisk sett svært lavt og investeringsobjekter med langvarig avkastning på 10 % skal du lete lenge etter.

Fella mange går i, er at en sauser sammen finansiell risiko og klinisk/regulatorisk risiko. Fra tid til annen ser en at analytikere bevisst opererer med skyhøy diskonteringsrente når de ser at kalkylen bak verdivurderinger som gir kursmål de ikke tør sette på trykk.

PS
Hvor mange aktuelle investeringsprosjekter i olje- og gassektoren hadde i dag blitt starta opp om en opererte med en slik diskonteringsrente?
Innlegg av: Eder (10.12.17 19:13 ), lest 4418 ganger

Det kan eg mulig hevde.

En verdivurdering er en vurdering.

Om jeg mener diskonteringsrenten er for lav så mener jeg det. Hva du kommer fremt til bryr jeg meg mindre om.
Innlegg av: nextmove (10.12.17 19:19 ), lest 4418 ganger

Da er det oppklart.
Innlegg av: Otard (10.12.17 21:53 ), lest 4247 ganger

Diskonteringsrenten er fint lite å krangle om når 10 ganger'n uansett er inne på alle beregninger som hittil har kommet frem.

Diskusjonen kan jo taes opp igjen når 200 er passert
Innlegg av: nextmove (10.12.17 23:08 ), lest 4180 ganger
Endret: 10.12.17 23:26

Det kan du si, Otard. Uansett er neddiskontering av framtidige inntekter og kostnader først og fremst den innlisierende partnerens utfordring dersom det skulle komme til en partneravtale noen uker etter at klarsignalet for pivotal fase 2 er gitt.

Men la det være klart; i så fall neddiskonterer i hvert fall ikke jeg framtidige royaltyinntekter til PCIB med 10 % per år. Etter en slik vurdering har royalties utbetalt det sjuende året bare halve nåverdien av royalties utbetalt det første året. No way!
Innlegg av: Dividend (11.12.17 10:12 ), lest 4021 ganger

Jeg skal finne linken.

Når det gjelder diskonteringsrente er jeg enig i at det ksnskje ikke er det mest sentrale. LOA, pasientgrunnlag, market share og pris er vel de sentrale parametre.
Innlegg av: nextmove (11.12.17 10:39 ), lest 3973 ganger

Dividend,

jo, faktisk så er den det. For det tilfellet at Amphinex for gallegangskreft blir utlisensiert FØR pivotal fase 2 starter, vil verdien av produktet - for oss aksjonærer - bestå av to element; avtaleverdien (altså forskuddsbeløpet pluss summen av milepælsutbetalingene) og utbetalte royalties over hele avtaleperioden.
Innlegg av: Rola (11.12.17 10:43 ), lest 3965 ganger

Dagens lave kurs mot kursmål tyder på at svært få tror at PCIB leverer nyheter før nyttår. Lave forventninger kan skape en perfekt storm for kursrally?

Årsak til at kurs er så lav er nok også som snøffelen har påpeket at større investorer kan ta posisjoner først når pivotal fase II eventuelt er innvilget.
Innlegg av: Studenten86 (11.12.17 13:10 ), lest 3856 ganger

Angående diskonteringsrente, hva var det dnb brukte for nano, og hva var deres begrunnelse for deres valg?
Kan være overførbart?
Jeg er såpass på dypt vann i begrep jeg ikke kjenner her, at jeg ikke vil ta dykk den veien selv. =)
Innlegg av: Fru.Pedersen (11.12.17 13:20 ), lest 3820 ganger

Studenten86

Tror det var 10%.
Derfor burde kursmålet vært justert opp på bakgrunn av tiden vi har lagt bak oss siden «analysen» kom. Uavhengig av de andre parameterene.
Innlegg av: rockpus (11.12.17 18:20 ), lest 3695 ganger

Ikke mange dagene igjen for selskapet til å oppfylle forsikring om PF2 i løpet av 2017..

Nesten merkelig at et selskap med så mange ulike jern i ilden skal ha så langvarig infotørke?
Innlegg av: Krosta (11.12.17 18:30 ), lest 3670 ganger

Det er ingen i ledelsen som har forsikret om at det blir pivotal fase 2, rockpus.

Det er ikke rart at ting tar tid. Det er mye som skal på plass. Nyheten om en eventuell PF2 kommer når den er klar.

La oss håpe det blir i år.
Innlegg av: Otard (11.12.17 18:33 ), lest 3661 ganger

Jeg skjønte på etterpraten med Per på Q3 at vi ville få en oppdatering om ståa ihvertfall. Slik at om ikke alt er klart til å melde til markedet så blir det en oppdatering.
Innlegg av: Krosta (11.12.17 18:42 ), lest 3650 ganger

Det var også slik jeg oppfattet det etter å ha hørt forrige kvartalspresentasjon.
Innlegg av: flaksegrisen (11.12.17 19:04 ), lest 3626 ganger
Endret: 11.12.17 23:31

Godt å se at PW lærer. En veldig god egenskap.
Innlegg av: rockpus (11.12.17 20:13 ), lest 3543 ganger

Krosta:

Jeg har i alle fall oppfattet at ledelsen har gitt meget sterke signaler om at PF2 kommer før årsskiftet. Har samtidig ikke sett noen signaler om eventuelle problemer i den sammenheng..?
Innlegg av: chilli (12.12.17 13:39 ), lest 3276 ganger

Alle i ventemodus:)
Innlegg av: Kibote (12.12.17 13:51 ), lest 3266 ganger

Bare et par kommentarer til verdiberegningen. (Noe må vi jo drive med mens vi venter på avklaringer og kursøkning :))
Jeg er ikke sikker på om det er realistisk med 80 % markedspenetranse med de høye prisene som forventes. Men hvis resultatene er gode nok er det kanskje mulig. Er det noen som har sett på andre sammenlignbare produkter og deres maredspenetranse? Også er det selvfølgelig en betydelig mulig oppside hvis vi får med Asia og eventuelt operable pasienter (behandler tumor før operasjon for å gjøre den mindre og lettere opererbar).
Hvis vi ender opp med en partner vil PCIB bare få en del av inntektene, det er vel ikke med i beregningen her? Eller er det det som er royalty rate?
Innlegg av: nextmove (12.12.17 14:06 ), lest 3244 ganger
Endret: 12.12.17 14:13

Kibote,

ved en utlisensieringsavtale (partneravtale) vil det utlisensierende selskapet (PCIB) motta den omforente avtaleverdien i et avtalt antall rater; normalt en forskuddsbetaling (upfront/sign on fee) og et antall milepælsutbetalinger (milestones). Forskuddsbeløpet utgjør ofte 7-10 % av avtaleverdien. Milepælene kan både knyttes til kliniske og regulatoriske "passeringspunkter" og til avtalte markedsprestasjoner (salg).

I tillegg til avtaleverdien vil det utlisensierende aelskapet motta royalties (ofte flat sats gjennom hele produktets levetid). Royaltysatser kan variere svært mye fra produkt til produkt.

Når det gjelder antall pasienter i de markedene en så langt sikter seg inn mot (USA og EØS-området), opererer PCIB med en samla forekomst på 3 000 pasienter per år (inoperabel perihilar gallegangskreft). Selskapet har imidlertid signalisert at realistisk marked er om lag det halve antallet, altså 1 500. Dette er imidlertid før en regner inn det som måtte følge av godkjent gjensatt behandling.

Dersom en seinere får tilgang til land som Japan og Sør-Korea vokser totelmarkedet kraftig fordi forekomsten av denne sykdommen er vesentlig høyere i disse landene. Det samme gjelder land som Thailand og Israel (sistnevnte følger trolig i stor grad FDAs godkjenninger).
Innlegg av: Kibote (12.12.17 15:26 ), lest 3128 ganger

Takk for svar!
Det jeg prøvde å påpeke var at ved en utlisensieringsavtale vil ikke PCIB får alle inntekter fra salget.
Om de f.eks. får 20 % av salgsinntektene og ikke 100 % må kursmålet i første post deles på fem (pluss noen kroner i tillegg for up-front-betaling, milepæler osv). Er det medregnet i utregningen i første post?
Innlegg av: nextmove (12.12.17 15:59 ), lest 3077 ganger
Endret: 12.12.17 16:00

Kibote,

poenget mitt er at dersom PCIB inngår en partneravtale, enten FØR oppstart av pivotal fase 2 eller for den saks skyld etter at det er gitt at markedstillatelse, så vil aksjeverdien være bestemt av to størrelser; avtaleverdien og de framtidige royaltyinntektene. Avtaleverdien vil være det den foretrukne partneren er villig til å betale for PCIBs forsknings- og utviklingsarbeid - og for eksklusiv rett til å markedsføre og selge produktet innenfor et avtalt geogrefisk område.

Både innlisierende og utlisensierende part gjør sjølsagt grundige, sofistikerte beregninger som grunnlag for å komme fram til en omforent avtaleverdi og for fastsetting av royaltysats. For oss aksjonærer blir det langt enklere; vi må forholde oss til kunngjort avtaleverdi og royaltysatsen i den grad sistnevnte blir gjort kjent (det er slett ikke alltid den blir).
Innlegg av: Kibote (12.12.17 16:34 ), lest 3044 ganger

Da er jeg med :)
Men PCIB ender utvilsomt opp med mindre penger via en partneravtale enn de ville gjort med et suksessfullt produkt som de tar til markedet selv. Problemet er selvfølgelig at sjansen for en lite mislykket lansering er mye større hvis PCIB skal kjøre produktet helt til markedet på egenhånd.
Hva håper du på?
Jeg ønsker en partneravtale eller at en partner deltar i rettet emisjon når opplegget for PF II er klart og at man får til en avtale om en saftig milestone-betaling ved oppnåelse av må for fase II og ved markedsføringstillatelse, selvfølgelig i tillegg til gode prosentsatser av fremtidig salg.

Spørsmålet om utregningen i første post gjelder fortsatt, altså om det er basert på at PCIB får alle inntekter selv eller må dele med en partner?
PS: jeg prøver ikke å kverulere, det er et oppriktig spørsmål :) Men sånn som jeg forstår det er utregningen basert på at PCIB beholder alt selv?
Innlegg av: hartvigsen1 (12.12.17 17:09 ), lest 3014 ganger

Ganske enig Kibote. De må stole helt og holdent på andre. For PciB klarer neppe å tjene noe selv.
Dette vet nok de som de evt.skal forhandle med, og betingelsene blir deretter.
Innlegg av: laplagam (12.12.17 17:23 ), lest 2971 ganger

Tenker også at det er litt tveegget. Partner avtale er kanskje svært bra for det kortiktige, men langsiktig kan det bety at det som kunne vært 1 mrd inntekt i året kanskje blir halvparten. Samtidig til jeg derimot anta at dersom de ville fått en partner avtale så ville de både få upfront payment, og også muligens et selskap som har bedre nettverk til å øke markedsandelen.

Det sagt, med tanke på antallet som får denne kreften og at det ikke finnes annen behandling, så er det vel lite sansynlig at det er mye å hente der. Derimot, mitt håp er at de tar produktet til markedet i Europa og USA selv, men at de forsøker å få en partner avtale i Asia hvor jeg vil anta det er vanskeligere å etablere seg grunnet blant annet språk.
Innlegg av: Dividend (12.12.17 17:44 ), lest 2947 ganger
Endret: 12.12.17 17:46

Kibote

Takk for innspill.

Verdien er basert på at pcib alene tar produket til markedet.y

Mulig 80% markedsandel er for høyt.

Samtidig er kun EU og Usa medregnet.

Tar man høyde for at markedet potensielt kan være beydelug mer enn 3000 er kanskje et årlig salg på 2400 realistisk?

Jeg har i lengre tid lurt på hvorfor PCib er priset så lavt. Etter å ha satt
Opp analysen over og tror jeg at jeg har kommet noe nærmere svaret:

Det er så mange "moving parts" i en verdivurdering av et selskap på det stadium pcib er nå. Og utfallsrommet bare på en enkeltvariabel som den vi diskuterer her er enorm. (I praksis kan mmarkedsandelen bli alt fra 0 til 100%)

Større investorer og fond kan ikke basere investeringer på slik ekstrem usikkerhet. Derfor består PCIBs aksjonærer for det meste av norske private investorer og tradere.

Dette bærer omsetningen og prisingen preg av. Vi trenger å få "låst noen av tannhjulene" slik at det blir færre moving parts.

Da vil forhåpentligvis rabatten komme ned.
Innlegg av: SafeInvest (12.12.17 19:35 ), lest 2803 ganger

Veldig fin billedlig beskrivelse detter med moving parts, Dividend!
Innlegg av: Eder (12.12.17 17:57 ), lest 2920 ganger

Ikke for å mase, men fant du linken til modellen Dividend? :-)
Innlegg av: Dividend (12.12.17 18:07 ), lest 2900 ganger

Jobber med saken eder...

Glemt hvilke søkeord jeg brukte...
Innlegg av: Eder (12.12.17 18:18 ), lest 2876 ganger

Eg forstår :-)

Ikke stress med det, bare tenkte det kanskje hadde gått i glemmeboken.
Innlegg av: stupet (12.12.17 20:38 ), lest 2752 ganger
Endret: 12.12.17 21:00

Om vi ikke får godkjent pf2 men må kjøre en vanlig fase 2, hvor stor forskjell blir dette? Leste at med ODD så utgår fase 3.
Men blir det et større, lengre og da også dyrere studie? Er det forskjell på LOA?
Innlegg av: Dividend (13.12.17 08:51 ), lest 2605 ganger

Eder

Søk på

Biogenetic ventures valuation model xls

Det var ikke eksakt dette jeg søkte på da jeg fant modellen som er brukt over.

Det som kommer opp på første plass på ovennevnte søk er en modifisert variant som også modellerer en situasjon hvor man utlisensierer.

Har ikke tid nå å teste den modellen. Interessant hvis noen tok seg tid til å teste den.
Innlegg av: oxion (13.12.17 09:37 ), lest 2541 ganger

Helt seriøst. Hva tenker de som selger nå ???
Vi kan gå 50% over natta, når som helst.
Innlegg av: aksjeNuben (13.12.17 09:46 ), lest 2518 ganger
Endret: 13.12.17 09:50

Er nok bare en eller annen luring som prøver å riste litt i juletreet :)

Ser ikke ut som det drysser så mye ned.

Tror det er mange som legger ut poster og selger til seg selv for å håpe andre henger seg på å selger.
Innlegg av: Eder (13.12.17 09:46 ), lest 2511 ganger

Takker og bukker Dividend. Veldig hyggelig av deg.

Må si jeg er veldig spent på hva som kommer fra Pcib nå. Forhåpentligvis er det en hyggelig julepresang på gang
Innlegg av: gepard1 (13.12.17 12:00 ), lest 2433 ganger
Endret: 13.12.17 12:14

Snart bare 7 boersdager igjen til julaften. Det begynner og spoeke for om det blir noen julepresang paa oss fra PCIB.

Og det er synd vi ikke har kommet lengre med en annen medisin som kunne gitt oss upfront payment, slik at vi kunne kjoert gallegangsK studiet I maa selv. Men hvem vet, kanskje BP top 10 slaar paa stortromma snart;-))
Innlegg av: chilli (13.12.17 12:03 ), lest 2409 ganger

Det er ihvertfalll ingen forventing rally, så her er det store muligheter for både langsiktig og kortsiktige aksjonærere..

Men de som selger nå, skjønner jeg ikke strategien hos..

Mvh
Innlegg av: hartvigsen1 (13.12.17 12:28 ), lest 2380 ganger

Julegaver fra Pcib? Det kan en se langt etter.
De vil bare ha,ha og ha. Det eneste de har gitt er venting og frustrasjon.
Etter 10 år har PW &Co ikke produsert noe til aksjonærene. Og snart vil de ha enda mer i form av ny emisjon.
Innlegg av: SafeInvest (13.12.17 12:38 ), lest 2341 ganger

Hører på deg at du er frustrert og bitter Hartvigsen1, men hvorfor selger du ikke bare aksjene dine da og kommer deg videre i livet?

Eller er det alderdommen som har gjort deg sur og bitter?;)
Innlegg av: Rola (13.12.17 12:39 ), lest 2347 ganger

Det ble bekreftet av selskapets ledelse ved tredjekvartals presentasjon at det vil komme melding dette år.

Partner, hente penger er sikkert alternativer dersom det innvilges pivotal fase II. Innvilges pivotal fase II er det en stor nyhet for biotek Norge. Når var siste gang noen fikk pivotal fase II?
Innlegg av: SafeInvest (13.12.17 12:40 ), lest 2328 ganger
Endret: 13.12.17 12:41

Rola,

Sist gang var vel Nano. Og vi vet jo hvordan det gikk, 10-gangeren i 2016.....
Innlegg av: Otard (13.12.17 15:37 ), lest 2235 ganger

Nå er det en sjeldent ordrebilde her:

Det er blåfarget og selger ligger høyere enn sist omsatt. Hva skjer???

Sorry, Måtte bare:)
Innlegg av: SafeInvest (13.12.17 15:41 ), lest 2205 ganger

Vanskelig å plukke et større antall aksjer her uten å blåse kursen over 25.

Innlegg av: Otard (13.12.17 15:44 ), lest 2202 ganger
Endret: 13.12.17 15:46

Bare blås ivei du safe.

Det er så vidt jeg vet ingen fare med en kurs over 25
Innlegg av: SafeInvest (13.12.17 15:50 ), lest 2195 ganger
Endret: 13.12.17 15:51

Hehe, skal prøve å kjøpe 20k aksjer til, men prøver å fiske de opp under 24kr...

Snart på tide å gi seg, nærmer meg topp50!
Innlegg av: Otard (13.12.17 16:01 ), lest 2178 ganger

Så det er du som selger de fillepostene for å få ned kursen da?
Innlegg av: SafeInvest (13.12.17 16:03 ), lest 2170 ganger
Endret: 13.12.17 16:07

Nei, er ikke så avansert av meg;)

Men kursbildet virker såpass stramt nå at hvis det kommer en god nyhet innen kort tid så tror jeg vi forlater 20 tallet for godt.

En godkjennelse av PF2 og partneravtale, da blir Pcib årets nyttårsrakett!
Så får vi se hva årets 2 siste uker vil bringe....

Hartvigsen1 lover oss mer venting, emisjon og frustrasjon. Vi får håper han tar feil!;)
Innlegg av: bio2016 (13.12.17 23:17 ), lest 2037 ganger

Det er kriminelt at Pcib ikke står i 40 nå, ledelsen har gitt seg opsjoner og ropt på en svenske. Vi alle blitt snytt for mange penger uten at noen sa om det.

Ledelsen svarer ikke min mailer.. da har jeg vel rett. Uff.

På langsikt er PCIB en av beste investments menn ledelse og styre bør skamme seg med opsjoner osv.
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 09:52 ), lest 1941 ganger

Jaja Otard, det ble vanskelig å plukke aksjer under 25 her....;)
Innlegg av: Studenten86 (14.12.17 10:32 ), lest 1875 ganger

Kommer sikkert noen flere med nerver rundt kl 1400 i dag. ^^ Pleier å være lettere å plukke aksjer da.
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 12:27 ), lest 1734 ganger

Satser på at du får rett studenten, men ''frykter'' toget går nå....
Innlegg av: longo (14.12.17 11:44 ), lest 1806 ganger

Ligger inne på kjøp med 20k til idag. Ønsker å være godt posisjonert om det blir en fortrinnsrett-emisjon mot eksisterende aksjonærer for å finansiere GG PF2.

Liker dette selskapet hinsides godt.

Innlegg av: Studenten86 (14.12.17 13:59 ), lest 1659 ganger

Innlegg av: longo (14.12.17 11:44 ), lest 163 ganger
Ligger inne på kjøp med 20k til idag. Ønsker å være godt posisjonert om det blir en fortrinnsrett-emisjon mot eksisterende aksjonærer for å finansiere GG PF2.

Liker dette selskapet hinsides godt.

--
Hvor mye likvider per aksje påregnes det som praktisk å forberede til en eventuell fortrinnsrettet emisjon?
Innlegg av: Otard (14.12.17 14:03 ), lest 1647 ganger

Nå har kursene til PHO og PCIB samlet seg og PHO har blitt tatt inn i rakettforskningen til Hermanrud som nyttårsrakett så får vi bare håpe at PCIB limer seg fast til PHO raketten.
De kan godt etablere seg over kr 40 begge to som en start:)
Innlegg av: flaksegrisen (14.12.17 14:59 ), lest 1579 ganger

Begynner å dra seg til litt. Nesten som en tror pcib vil gå litte grann opp ved neste positive melding.
Innlegg av: Krosta (14.12.17 15:20 ), lest 1544 ganger

Tror vi går opp nå slik at vi kan falle tilbake på neste melding. Er ikke så viktig hva neste melding sier - kursfallet kommer uansett.
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 15:42 ), lest 1475 ganger

Da var det fryktelig negativt Krosta!
Hvis ikke du tror nyheter kan flytte kursen oppover, så hadde jeg solgt meg helt ut.
Innlegg av: Rola (14.12.17 15:42 ), lest 1489 ganger

Tror dere virkelig på det dere skriver? At neste positive melding ikke fører til oppgang!!???

Dersom PCIB får innvilget pivotal fase II øker LOA med nesten 100%.

Når skribenter her viser at mcap i dag viser ca 2 % LOA (også etter innvilget ODD!) og at etter mulig pivotal fase II nærmer LOA seg 50%. Med disse vurderinger som er vist her på trådene er mulig verdi da 500-600kr aksjen?!

Da vil kursen sannsynlig eksplodere opp ved eventuell pivotal fase II innvilgelse.
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 15:45 ), lest 1468 ganger

Utifra det du beskriver Rola, så høres det ut som kursen skal stige mer en 100%.

Men Dnb har vel satt en LOA på 50% for Betalutin, så med data fra extension studien og godkjenning av PF2 så kan vi nok nærme oss 40-50% LOA.

Ser ikke bort fra at det kommer en analyse eller to ved godkjenning av PF2. Dette vil selvsagt føre til økt oppmerksomhet rundt caset.
Innlegg av: Rola (14.12.17 15:43 ), lest 1475 ganger

Se nextmove sin gjennomgang og fakta linker på statistikk, prising etc.
Innlegg av: Rola (14.12.17 15:51 ), lest 1453 ganger

At bioteknologi aksje stiger over 100% på en dag skjer.
Om PCIB vil gjøre det på en dag dersom pivotal fase II innvilges vil jeg ikke spekulere i.

Men vurderingen til nextmove som viste at dagens prising tilsvarer ca 2% LOA tilsier uansett i klar tale når typisk LOA for innvilget pivotal fase II er litt under 50% at aksjekursen ikke henger med tilsvarende case. Kursen er da 500-600kr. Om det skjer plutselig eller i det hele tatt må du ta med noen med peiling som nextmove, snøffelen med fler.
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 15:55 ), lest 1428 ganger

Vi er enig Rola, du misforsto meg nok.

Hvor mye kursen stiger ved godkjenning av PF2 blir spennende å se, men jeg tror ikke det er umulig at vi kan kan lande et sted mellom 50-70 kroner. Med en spennde partneravtale er potensialet 100 kroner+++.
Innlegg av: Krosta (14.12.17 16:18 ), lest 1373 ganger

Selvfølgelig kan nyheter flytte kursen. Både opp og ned.

Men vi som har sittet i PCIB en stund vet jo at positive nyheter ikke er ensbetydende med høyere kurser.

Synes det er greit å ikke ha altfor høye forventninger til kurseksplosjon innen kort tid. Men for oss som mener at aksjen allerede i dag burde vært priset til et par hundre kroner hadde det ikke vært et mirakel å få oppleve at kursen går mange hundre prosent før vi ringer det nye året inn.
Innlegg av: oxion (14.12.17 16:19 ), lest 1368 ganger

Har store vanskeligheter med å se noe fornuft i å selge nå...
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 16:38 ), lest 1327 ganger

Godkjennelse av PF2 og finansiering av dette studiet er en enorm derisking av PCib, og følgelig SKAL kursen reagere positivt på dette. Om det blir en bratt eller jevn stigning gjenstår å se, det beror nok litt på finansieringsløsningen.
Innlegg av: nextmove (14.12.17 16:45 ), lest 1423 ganger
Endret: 14.12.17 16:49

Å komme med gjetning om hva kursen vil stige til etter at det er blitt klart at PCIB får gå for en pivotal fase 2 i gallegangsstudien, blir nettopp dét; en gjetning.

Om vi ser bort fra at aksjekursen nå ikke på noen måte reflekterer de kliniske og regulatoriske resultatene som så langt er oppnådd i gallegangsstudien, kan det likevel være interessant å se på hvor mye den statistiske LOA-verdien øker når klarsignalet for pivotal fase 2 kommer. Svaret er 93 % (44,4/23,0 -1), ref. tabell 9 i Nature-artikkelen (Orphan oncology). Da har jeg lagt til grunn at pivotal fase 2 tilsvarer ordinær fase 3 (det finnes ingen tall for pivotal fase 2).

Trolig vil kursen øke en del etter at dette klarsignalet kommer. Men sikkert er det ikke; bare en logiske forventning. Ettersom utangspunktet, altså dagens aksjekurs langt fra er logisk, vil trolig de samme mekanismene forfølge oss et godt stykke videre på ferden (risikoaversjon, psykologi, sektorskepsis osv).

Kanskje vil markedet "tenke" at pivotal fase 2 nærmest er i boks, og at minst to tredeler av oppskrivinga allerede ligger inne i kursen (uten at mange av oss ikke kan forstå det). Da gjenstår 31 % (93 - 93x2/3) som skulle gi en kurs på 25x1,31 = 32,80.

Bare fri fantasi. Dette er anybody's guess.

Om vi så noen uker seinere skulle få en partneravtale som gjenspeiler ledelsen forsikige antakelser om 1 500 årlige behandlingstilfeller i EØS og USA, prisantydningen PW ga på spørsmål etter Q3-presentasjonen ("mid" innenfor det kjente spennet for onkologiske orphan drugs) - og til slutt en statistisk fundert vurdering av LOA, tror jeg vi vil se en langt friskere kursstigning. Hoveddriveren vil da være den konkrete avtaleverdien.

Innlegg av: stifinner (14.12.17 17:00 ), lest 1279 ganger

PW guidet i vår at de regnet med svar fra FDA om pivotal fase 2 for ggk "a bit into/ not far into 2nd half of 2017".
Jeg har gått og ventet på denne meldingen, men ingenting har blitt meldt. Det har ergret meg litt, men etter litt ettertanke har jeg kommet frem til at Pcib har fått aksept fra FDA, om at de får godkjent pivfase 2, men at de ikke har meldt dette til markedet, fordi ingenting er klart før alle biter er på plass. Da kommer meldingen.
At vi får godkjennelse fra ema og fda er jeg sikker på.
Vi får tro dette kommer i 2017, som lovet, men det kan selvsagt bli forsinkelser, som vi har opplevd før.
Lykke til!
Innlegg av: gepard1 (14.12.17 17:18 ), lest 1240 ganger
Endret: 14.12.17 17:20

Stifinner

Mitt inntryk etter og ha lest hva andre har skrevet paa PCIB traadene, samt hva Einarsson har uttalt i podcastene, er at PCIB har plikt til og melde slike nyheter senest dagen etter. Hvis det stemmer, har vi saa langt, ikke mottatt noen innvilgelse av P2.
Innlegg av: Otard (14.12.17 17:45 ), lest 1186 ganger

Jeg har inntrykk av at prosessen er litt merkelig.
For de diskuterer med myndighetene hver for seg til de blir enige om hva som må til og så sammenfatter de hva som kom ut av diskusjonene med begge myndighetene i en søknad om å igangsette studiene.

Utifra det tror jeg at de er ferdige med diskusjonene og at vi får beskjed når oppsettet er ferdig laget og søknaden sendes om igangsetting.
Dette sa Per på Podcast episode 23
https://soundcloud.com/user-972208711/radium-episode-23

20 minutter ut i sendingen
Innlegg av: nextmove (14.12.17 18:51 ), lest 1141 ganger

stifinner / Otard,

jeg tror vi kan være temmelig trygge på at svaret kommer før året er omme. Walday har bare for noen måneder siden, nokså brydd, måttet beklage uvøren språkbruk med hensyn til tidfesting. Det ønsker han neppe å måtte gjøre om igjen.

Ut fra hvordan Walday ordla seg under (og etter) Q3-presentasjonen, tror jeg at ledelsen allerede da i all hovedsak hadde fullført drøftingene med EMA og FDA. Dermed var kravene til studieoppsett fra de to regulatoriske myndighetene kjent på det tidspunktet. At endelig studieoppsett deretter må finpusses av PCIB for å forsikre seg om at begge myndigheters krav er tilfredsstilt, omtalte Walday i en Radium-pidcast for flere uker siden.

Akkurat der er vi nå, tror jeg. Samtidig tror jeg ikke ledelsen har tenkt å bruke juledagene og romjula til dette.

Det gjenstår nå seks børsdager til jula ringes inn. Hold av plass under juletreet.
Innlegg av: Ebit (14.12.17 19:06 ), lest 1100 ganger

Da satser vi på en oppdatering fra selskapet, neste fredag!
Innlegg av: flaksegrisen (14.12.17 20:47 ), lest 1024 ganger
Endret: 14.12.17 20:56

De begynte vel i å snakke om mulig p2 i vår, og ordbruken har bare utviklet seg som om de er mer og mer sikker på innvilgelse av p2.

Resultatene og Odd taler også for p2. Så markedet bør ha priset inn minst 80 % sjanse for p2. Men markedet er noe merkelige greier. Det klarer ikke å prise inntekter heller om det ikke er et selskap som blir fulgt nøye av store fond.

Tror kursen første dag ved en melding om innvilgelse av p2 vil gi en kurs mellom 30 og 35.

Men som vanlig er det penger i kassen som gjelder med få unntak. Og da trenger vi gode resultater og har fortsatt 3-4 år før vi har kurser over 1 000. Der er det mye som taler for at vi er godt stilt.

LOA- som det snakkes om passer ikke så godt i dagens regime. Da silingen er mye større i dag enn før da dette LOA-skjemaet ble utarbeidet. Einarson snakker om dette i en av podcastene.

Vil tro at LOA-en til pcib er skyhøy allerede. Det burde absolutt vært utarbeidet et nytt LOA-verktøy.
Innlegg av: hartvigsen1 (14.12.17 21:37 ), lest 977 ganger

Du har god grunn til å være irritert, Stifinner:
"a bit into/ not far into 2nd half of 2017".
Det er nesten uhyggelig
at Henrik Ibsen var så fremsynt da han skrev Peer Gynt (-Peer du *****) :)
Innlegg av: SafeInvest (14.12.17 21:53 ), lest 929 ganger

Se der var petimeteret Hartvigsen1 på plass!;)

Hvis dere er irritert, har mistet troen og nattesøvnen så er det vel bare å selge?
Innlegg av: Studenten86 (14.12.17 21:53 ), lest 930 ganger

Innlegg av: hartvigsen1 (14.12.17 21:37 ), lest 20 ganger
Du har god grunn til å være irritert, Stifinner:
"a bit into/ not far into 2nd half of 2017".

--
Mener å ha lest 'into 2H', ikke 'a bit into 2H'.
Er vi så sikker på at denne 'a bit' eller 'not far' ikke er et tillegg av noen av oss?

I alle tilfeller er det vel ikke grunn til å tro vi er veiledet galt med overlegg.
Om det er firkantige system hos regulære myndigheter som skaper forsinkelser, og ledelsen gjør så godt de kan og formidler hva de er blitt formidlet, hjelper det lite å være frustrert.

Enten har du tiltro til ledelsen, og klarer å være tålmodig, eller så har du ikke det.
Innlegg av: Snøffelen (14.12.17 22:01 ), lest 931 ganger

Hartvigsen, det tar litt tid å få alt på plass i diskusjoner med regulatoriske myndigheter.

Ta NANO som eksempel, de meldte faktisk 27. mai 2015 om følgende:

http://www.nordicnanovector.com/sites/default/files/presentations/Q1%202015%20results%20presentation.pdf

"Completed Phase 2 pivotal study (PARADIGME) design"

(punkt 3 på slide 4 av 19 under "Highlights Q1 2015")

Og nå 2 år og 3 kvartaler senere, så er de nesten i mål, dvs noen formaliteter gjennstår, endelig godkjennelse av alle regulatoriske myndigheter bortsett fra 1 (som de har fått uten å si hvem). Jeg tipper at NANO har det på plass i 1Q18, dvs 3 år etter at selskapet selv hadde sitt innspill til pivotal fase 2 klart.

PCIB har tydeligvis en litt annen tilnærming. De har sagt "possible pivotal phase 2", vel vitende om at alle formaliteter skal være på plasse før man sier at detter klart.

Jeg tror og håper at vi nå før jul får melding om at de har kommet ti lenighet med hhv FDA og EMA, og at de på grunnlag av det kan sette opp et studie som tilfredstiller både FDA og EMEA.

Tror det vi vil være klart i 1Q18, slik at vi når extension-studiet er klart omtrent da kan starte opp pivotal fase 2 i 2Q18.

Formelt sett vi vi da være klar 1 kvartal etter NANO. De har en sømløs design. Ikke utenkelig at de i extension studiet for CCA hos PCIB vil kunne bli definert på samme måte.

Har sagt det før, og tror fortsatt på det, vi kan få markedsføringstillatelse før NANO, og slå de på målstreken.
Innlegg av: Dividend (14.12.17 22:25 ), lest 871 ganger
Endret: 14.12.17 22:27

Snøffelen har du noen kommentar til de ulike parametrene i analysen jeg satt opp?

Justerer gjerne på dem basert på innspill fra kunnskapsrike folk som deg og andre.

Ellers er det utrolig interessant at du mener PCIB er kommet omtrent like langt som NANO og kan komme i mål med markedstillatelse før dem. Men en tankevekker at de priset så ulikt. Har selv tatt konsekvensen av det og har 0 aksjer i NANO og et for meg relativt stort antall i PCIB.
Innlegg av: Snøffelen (14.12.17 22:38 ), lest 837 ganger

Jeg tror både NANO og PCIB kommer til å lykkes (vel vitende om at det er mulighet for at begge kan støte på noe uforutsett), men mener at PCIB har tatt ut mye mindre av det kursmessige potensialet.

Når det gjelder ditt verdianslag så skjønner jeg ikke helt om den er basert på at PCIB tar produktet til markedet selv, eller med partner. Ser at du skriver "Royalty rate", men er ikke inneforstått med hva den viser til. Hvis det er en royaltyrate på 5,0% så synes jeg det virker veldig lavt, vil heller tenke 20 til 25% Og hvis du faktisk mener partner og 5% så synes jeg 345 kroner virker litt høyt. Eller ??
Innlegg av: Dividend (14.12.17 22:57 ), lest 796 ganger

Analysen er basert på at de tar produktet til markedet selv. Royalty rate skulle her vært satt til 0 siden vi forutsetter dette. Beklager det. Jeg har benyttet en del default verdier fra det opprinnelige regnearket og denne gikk under radaren. Retter i morgen.

De mest relevante variablene er

Pasientgrunnlag
Markedsandel
Pris
Antall år med salg
Loa Pivotal fase 2
Loa FDA

Innlegg av: gepard1 (15.12.17 00:11 ), lest 695 ganger
Endret: 15.12.17 00:17

Kanskje PCIB har blitt enige med de regulatoriske myndighetene og vente paa resultatene fra den dobble behandlingen, og har blitt lovet midlertidig godkjennelse hvis de resultatene viser seg og bli bedre enn hva de ble med den enkle behandlingen?

Litt soekt kanskje, siden det er sa kort tid siden Q3 rapporten ble presentert. Men det kan ha skjedd ting siden da...hvem vet.....

Men uansett burde ikke det vaere til hinder for en P2 innvilgelse. Haaper den kommer foer nyttaar.
Innlegg av: oxion (15.12.17 08:16 ), lest 579 ganger
Endret: 15.12.17 08:17

Kan vi få ett lite forventningsrally ?
Vi VET at det vil komme flere nyheter fremover, og noen før nyttår..
Med de resultatene pcib kan fremvise,er sjangsen stor for at det tipper den positive veien.
Topp 10 Pharma avtalen løper også ut før nyttår.
Så pcib kan bli årets Nyttårsrakett !!!
Innlegg av: Dividend (15.12.17 08:54 ), lest 503 ganger

Royalty rate er nå satt til 0. Kursmålet blir da NOK 365

Jeg tror royalty rate i denne sammenheng er tenkt for en partner som har inngått en avtale med opprinnelig eier av produktet.

Siden Pcib såvidt jeg vet har 100% rettigheter til sine produkter blir royaltrate 0.

Som jeg viser til i et annet innlegg finnes det en versjon av modellen som simulerer en situasjon hvor man lisensierer ut produktet.

Modellen over er uansett relevant for nå situasjonen.
Innlegg av: Polygon (15.12.17 09:13 ), lest 456 ganger

Det er helt på siden av denne tråden, men er det noen av dere som har lagt merke til at det de siste dagene kjøpes en aksje på ask hele tiden når siste handel har vært på bid. Synd megler-id er borte, for hvem er det som prøver å få opp kursen på denne banale måten med verdens enklest programmerte robot?
Innlegg av: nike (15.12.17 14:04 ), lest 392 ganger

Før megler-ID ble fjernet var det NON sin robot som holdt på med dette enaksjekjøpet.
Jeg antar at det er samme robot som fortsatt "stor"handler.

Ellers er jeg ikke enig med deg i at det var synd megler-ID ble bort. For meg var den et våpen for de store på børsen til å syke ut oss småspekulanter, særlig i forbindelse med shortstunt.