Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Eiendom
Innlegg av: MH77 (07.12.17 11:11 ), lest 3469 ganger

Perfekt storm i boligmarkedet, prisene skal laaangt ned.

Jeg tror de færreste tar inn over seg hvor alvorlig situasjonen er i boligmarkedet.

Etter en lang tid med eufori opplever vi nå at prisene faller. Dette skjer til tross for at gjeldsveksten er skyhøy, rentene rekordlave og arbeidsledigheten faller.

Hvordan er det mulig og hva skjer fremover?

Boligmarkedet har utviklet seg til et pyramidespill med priser som ligger langt over det som er bærekraftig både i forhold til lønn og byggekostnader. Når boligprisene stiger raskt kreves det mange år med høy gjeldsvekst for å forsvare det nye prisnivået. Problemet er at det ikke er rom for en slik gjeldsvekst i forhold til en ansvarlig økonimisk politikk.

Finanstilsynet har sett behov for å sette bremsene på for å hindre en altfor høy gjeldsoppbygging blant husholdningene. Dette medfører naturlig nok at likviditeten til boligkjøperne blir mindre, som i neste omgang betye lavere priser.

Problemet er at lavere priser fjerner euforien og erstatter den med frykt. Foreldre slutter å kjøpe bolig til barna, og de unge velger å bli boende lengre hjemme eller å leie. Når boligprisene faller forvitrer boligeiernes egenkapital raskt. Disse mister da muligheten til å refinansiere og til å kjøpe seg opp.

På bakgrunn av strammere likviditet blant boligkjøperne, økt frykt blant boligkjøperne, mindre egenkapital blant boligeierne, en flom av nye boliger og utsikter til økende renter tror jeg boligprisene vil falle mer enn de fleste kan forestille seg.
Innlegg av: Fine Greier (07.12.17 11:46 ), lest 2158 ganger

RE^1: Perfekt storm i boligmarkedet, prisene skal laaangt ned.

Jeg er redd du har rett,men håper du tar feil.
For dette har potensiale i seg til å bli virkelig stygt.

mvh
Nybakt leietaker
Innlegg av: KongKull (07.12.17 11:57 ), lest 2143 ganger

Litt morsomt å observere hva som skjer når myndighetene prøver å "styre" priser på en aktiva. Enten skyter den i været, ellers så kræsjer det. Siden vi ikke har et fritt marked må det bli sånn, ingen overraskelse for de med mer enn to fungerende hjerneceller. Men en sak har alltid to sider, for mange vil det bare være positivt med lavere eiendomspriser, da man får mer for pengene. Er det ikke hyggelig å tenke at man om noen år kan få kjøpt en stor villa for 5 mill istedet for 8 ? Så får man heller legges seg opp ny egenkapital under veis.
Innlegg av: fattigstakkar (07.12.17 12:01 ), lest 2132 ganger

Fine greier,
"Håper du tar feil"
Ja det skal du få meg til å tro :)
Innlegg av: Fine Greier (07.12.17 17:21 ), lest 1919 ganger

RE^2: Perfekt storm i boligmarkedet, prisene skal laaangt ned.

Vel fattig,det er mange som kommer til å bli fattige om ts får rett.
Det er dritkjipt for dem det gjelder.
Jeg klarer meg alltids.
Så ja,jeg håper ts tar feil,men jeg tror "han" har rett.
Innlegg av: Aksjerik (07.12.17 12:01 ), lest 2119 ganger

Etterspørselen etter bolig i Oslo vil alltid være stor og økende derav alltid "uoppnåelige priser". Duppen vil ikke være så stor tror jeg, muligens snart over.
Innlegg av: fattigstakkar (07.12.17 12:35 ), lest 2074 ganger

Enebolig i Oslo og umiddelbar nærhet vil alltid være et knapphetsgode og ikke noe alle kan forvente å ha råd til. Det samme med leilighet innenfor ring2. Det spesielle nå er at nesten alle med jobb har råd om de får lån. Selekteringen har flyttet fra betjeningsevne til mulighet til å få lån. Kan virke urettferdig, men verden har aldri vært rettferdig.
Innlegg av: Bullmarked (07.12.17 12:39 ), lest 2073 ganger

"Det spesielle nå er at nesten alle med jobb har råd om de får lån"

Er dette helt rett da?

Mvh
Innlegg av: fattigstakkar (07.12.17 12:41 ), lest 2067 ganger

Hvem klarer ikke å betjene et lån på 3 mill til 2% dersom de har en vanlig jobb?
Innlegg av: børst (07.12.17 12:41 ), lest 2064 ganger

Prisene kommer til å gå oppover igjen allerede i januar neste år. Det har allerede stoppet opp i Oslo.
Innlegg av: Bullmarked (07.12.17 13:20 ), lest 2029 ganger

Vel det kommer vel an på hva du definerer som en vanlig jobb. Men 3 mill høres mye ut for en person med vanlig jobb.

Mvh
Innlegg av: Onkel_S (07.12.17 14:19 ), lest 2004 ganger
Endret: 07.12.17 14:20

Prisveksten for hele landet de siste 10 og 5 årene kan forklares 100% (og litt til) av to faktorer:

1. lønnsvekst, og
2. Terminsbelastningen ved boliglån (avdrag inkludert!)

Se egen tråd for beregninger.

Oslo er eneste region som stikker seg litt ut over hva de to faktorer kan forklarer på 10 års sikt, men det er veldig lite nå etter korreksjonen av prisene som allerede har vært.
Hvis prisene kommer laaaangt ned herfra (uten vesentlig renteøking) betyr det at boliger blir mye rimeligere å bo i i fht lønnen enn de har vært de siste 10 årene.
Innlegg av: Arkitekten (07.12.17 18:51 ), lest 1862 ganger

Den som lever får se. Snakket med en bekjent i går som er på boligjakt i Oslo. Hun og familien ser spesifikt etter en romslig leilighet ( 130-170m2 sentralt på Oslo vest, dvs Fagerborg, Bolteløkka, Frogner og Majorstua. I tillegg ønsker hun hyggelig felles uteplass , to bad og balkong.Hun fnøs av påstandene om fall i boligprisene og hadde flere eksempler på ting som fremdeles gikk flere millioner over takst. Oppussingsobjekter med denne størrelsen og disse kvalitetene gikk fortsatt for 75000-80000 PR m2, i følge henne. Videre så la hun til at hun møtte de samme, desperate familiene på visning etter visning. Hennes teori var at denne kjøpergruppen ( barnefamilier med to yrkesaktive foreldre mellom 40-50 år med en sterk tilhørighet til et område) var så kjøpesterk etter ca 2 tiår i boligmarkedet at de vill og kan strekke seg svært langt for det rette objektet.
Innlegg av: MH77 (07.12.17 19:28 ), lest 1824 ganger

Onkel S

Jeg ser poenget ditt, men jeg mener du må se større på tingene. Du må spørre deg selv HVORFOR Finanstilsynet strammer inn.

Jeg mener det er åpenbart hvorfor Finanstilsynet blir bekymret når gjelden er rekordhøy og gjeldsveksten er dobbelt så høy som lønnsveksten. Finanstilsynetets oppgave er å se noen år frem i tid, og innføre tiltak som kan forhindre ubalanser som er uheldige på sikt.

Vi har lave renter nå, men det skyldes i stor grad etterdønningene fra Finanskrisen. Hvis vi løfter blikket ser vi at så godt som alle vestlige land i øyeblikket opplever fallende arbeidsledighet og økt økonomisk aktivitet. ESB har frmdeles foten på gassen og gjennomfører kvantitative lettelser som presser ned rentene. USA har begynt å stramme inn og stadig flere snakker om å øke rentene. Dette vil gi høyete renter også i Norge, og Finanstilsynet vet dette veldig godt. Hvis Finanstilsynet fjerner kravene til egenkapital vil det være som å pisse i buksen for å holde seg varm.

Jeg vet ikke akkurat hvordan boligprisene vil utvikle seg de neste årene, men ser det som legitimt å påpeke en del faresignaler. Når stemningen i markedet snur kan det gå veldig fort nedover, men frykten har fremdeles ikke tatt overhånd. Høsten 2018 kan derimot bli spennende.
Innlegg av: paneldata (07.12.17 21:37 ), lest 1731 ganger

Er sååååå fint å leie...:)
Innlegg av: Onkel_S (07.12.17 22:33 ), lest 1700 ganger
Endret: 07.12.17 22:34

MH77,
Man kan også vende den litt og spørrre seg: Hva er det som skal rettferdiggjøre at det skal være mye enklere å kjøpe en bolig nå i fht for 10år siden?

Pr nå kan løbnsvekst og terminsbeladtning forklate den langsiktige prisveksten.
Dersom boligprisene faller mye bli det dermed vesentlig enklere (for samme kjøpergruppe) å kjøpe samme bolig nå enn da.
Innlegg av: Fine Greier (07.12.17 22:45 ), lest 1678 ganger

Dersom prisene faller,så kan man risikere at bankene snurper igjen pengesekken.
Boligprisene faller for en grunn.
Innlegg av: paneldata (07.12.17 23:02 ), lest 1665 ganger

Onkel,
Lønnsvekst og rente er selvsagt viktig.
Hva med byggekostnader?

Det er ikke så stor knapphet på tomter, at prisene bare bestemmes av betalings evne/vilje. Tilbudssiden kan man ikke bare se bort fra.
Innlegg av: QKEN (08.12.17 07:50 ), lest 1586 ganger
Endret: 08.12.17 08:11

Megleren som meldte om desperate selgere, i en artikkel for noen dager siden, overdriver ikke.

Denne på Kiellands plass ble lagt ut for 4,1 før sommeren. Prisantydning nå 3,25. Solgt nå.
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=97640538&fks=97640538

Gode refleksjoner fra Jan L. Andreassen, burde spesielt leses av enkelte debattanter her inne...:

http://jansblogg.eika.no/category/eiendom/

Innlegg av: kator (08.12.17 08:12 ), lest 1554 ganger

Leiligheten i Sagveien 9 ble solgt for 3.360.000,-.

Riktig at en Møllers Tran selger ville ha 4.100.000 opprinnelig.

Han kjøpte i august 2012 for 2.300.000,-.

Det er en prisstigning på 46% på drøye 5 år.

Jeg ville vært ganske fornøyd med det......Er nok snarere snakk om en overoptimistisk selger her ?

Blir spennende å følge med den neste årene - og kanskje aller mest januar / februar 2018. For det noen måtte synes det er verdt tror jeg Eika Jan tar veldig feil om at det ikke vil være balanse i boligmarkedet før i 2020...Men er sikkert farvet av at jeg sitter "long" og tungt i markedet selv - antagelig til ihvertfall 2025.
Innlegg av: QKEN (08.12.17 08:17 ), lest 1551 ganger
Endret: 08.12.17 08:18

Om du ville vært fornøyd med det eller ei tror jeg ville vært veldig avhengig av hvilken ny bolig du allerede har kjøpt.

Tviler på at denne selgeren er fornøyd, mtp. hva han håpet på for fem mnd siden..
Innlegg av: kator (08.12.17 08:23 ), lest 1542 ganger

Nei dumskap kan man ikke rå med....Veldig mange halvdumme tror de sitter på noe unikt som er fryktelig mye mer verdt enn markedet - og markedsutviklingen.

Han her trodde kanskje at han skulle få veldig mye mer enn "markedet" - nemlig 78% på snaue 5 år - men i likhet med de aller fleste endte han på noe som omtrent tilsvarer markedsutvlklingen.

Har han vært dum nok til å kjøpe noe nytt basert på sin naive tro kan han ha det så godt ---- i min verden.
Innlegg av: Aksjerik (08.12.17 09:23 ), lest 1503 ganger

Nå vil nok mennesker også bo mer innenfor Oslos bomring pga økte bompenger og dyrere parkering, der av også økte boligpriser..
Innlegg av: MH77 (08.12.17 09:56 ), lest 1485 ganger

Fine Greier

Du har et veldig godt poeng i at bankene kan skape store problemer ved å snurpe igjen pengesekken. Bankene bruker i dag boliglån som sikkerhet for å sikre seg rimelige lån. Bankene er nå svært bekymret for at fall i boligprisene skal gi høyere låneklstnader som vil ramme dem hardt og som de nødvendigvis vil måtte velte over på kundene.

Husk også at prisfallet kan være mye større enn det som kommer frem i statistikken foreløpig. Dette fordi kun gode objekter selger i et dårlig marked, disse har normalt høyere kvm priser og drqr dermed gjennomsnittsprisen opp.
Innlegg av: mishka (08.12.17 12:06 ), lest 1448 ganger
Endret: 08.12.17 12:07

Jeg tror man ikke kan se på Oslo helt isolert fra hva som skjer rundt.
Lørenskog ser for tiden ut som Bangkoks byggeplasser på 80 tallet.

Som eks: Bare på Fjellhamar vil det i 2019 bli ferdigstillt ca. 130 leiligheter hvor mesteparten er solgt. Solgt stort sett til godt voksne som har enebolig i Lørenskog fra før.

https://www.fjellhamartorg.no/

Kan bli trangt i døra når alle de skal ut av eneboligene sine samtidig. Og dette er bare ett av mange tilsvarende prosjekter som nå ferdigstilles som perler på en snor i områdene rundt Oslo.

I nevnte eksempel og også naboen Lørenskog stasjonsby kan man gå "tørrskodd" på toget og man er på Oslo S på 15 min.
Det er mindre enn trikken bruker fra Sinsen til sentrum.

Det skal mye flytting fra utkantnorge til Oslo for fortsatt å holde hjula igang i boligomsetningen om vi ikke får en ny migrasjonsbølge.
Magafølelsen min er ikke god om dagen.

Innlegg av: Fine Greier (08.12.17 13:46 ), lest 1384 ganger

Banken "din",kan finne på å sette opp renten om huset taper seg i verdi!
La oss si at man har betalt avdrag,slik at man kommer under 60%.
Huset taper verdi i et fallende marked,og man kommer over 60% i belåningsgrad.
Renten vil da gå opp,pga at bankens sikkerhet er redusert.
Om man da i tillegg har handlet ny fjong leilighet,så er man plutselig ute i spagaten med privatøkonomien.
Jeg påstår ikke at dette gjelder alle som har kjøpt seg nytt.
Men kanskje nok til at markedet vil falle ytterligere,da psykologien spiller en stor rolle her.

Innlegg av: Vista (08.12.17 13:50 ), lest 1387 ganger

Arkitekten:

De burde nok heller flytte til Marbella. Der får man 800-1000 kvm til den prisen. Da med utsikt og basseng i hagen.
Innlegg av: .777. (08.12.17 14:53 ), lest 1342 ganger

Jo da, men hva med klimaet i Marbella, er det ikke dårlig med sludd og slaps der?
Innlegg av: Arkitekten (08.12.17 14:55 ), lest 1341 ganger
Endret: 08.12.17 14:59

Virkelig Vista? 1000 m2 i Marbella med utsikt og basseng til 12 millioner NOK? Følger overhodet ikke eiendomsmarkedet der men blir virkelig overrasket om så er tilfellet.. Sikker på at prisene du ser på ikke er oppgitt i euro?
Innlegg av: Vista (08.12.17 15:02 ), lest 1333 ganger

Ikke 12 nei, tok utgangspunkt i 170kvm og 100k på Frogner, mao. 17 millioner.

Lite sludd, men stort alpinanlegg 2.5 timer unna med bil.
Innlegg av: .777. (08.12.17 15:40 ), lest 1282 ganger

«Lite sludd»

Ja det var det jeg tenkte meg. Sånn er det alltid når noe høres for godt ut til å være sant :-)
Innlegg av: Arkitekten (08.12.17 16:15 ), lest 1244 ganger

Så for 17 millioner NOK får man 800-1000 m2 bolig/ palass i Marbella med basseng og utsikt? Kan du ikke dele noen linker til slike eiendommer Vista?
Innlegg av: Vista (08.12.17 16:20 ), lest 1238 ganger

Nei, har sagt for mye allerede.

Gidder ikke tanken på idiotiske nordmenn som har tynet kommende generasjoner skal selge og flytte dit.

Måk sjæl.
Innlegg av: Hassan77 (08.12.17 16:29 ), lest 1226 ganger

Sånn ca det VissvassVista snakker om ja :)

https://www.finn.no/realestate/leisuresale/ad.html?finnkode=109021459
Innlegg av: Arkitekten (08.12.17 16:29 ), lest 1229 ganger

Et kjapt Google søk forteller at gjennomsnitts m2-pris i Marbella er 3300 euro og at gjennomsnittseiendomen koster ca 800 000 euro. Men du har altså funnet et stort parti herskapshus til ca 220 euro PR m2.
Innlegg av: Fine Greier (08.12.17 17:02 ), lest 1195 ganger

8,9mill euro.
Litt utenfor min pricerange,for å si det svært forsiktig.
Men jeg la merke til at den hadde samme marmor som jeg har,på gulvene i min penthouse.
Det er da noget...;=)
Innlegg av: the1nonly (08.12.17 17:06 ), lest 1190 ganger

Prøv å bygg en ny enebolig å se hva det lander på i forhold til å kjøpe brukt. Selvsagt regionale forskjeller, men noen stor nedgang er bare å glemme.
Innlegg av: pedro1 (08.12.17 18:19 ), lest 1143 ganger

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=109365427&fks=109365427 Her er det krakk, gikk for 7650 mnok....
Innlegg av: MH77 (08.12.17 19:41 ), lest 1112 ganger

Pedro1

En ekstremt høy pris for den leiligheten. Jeg tviler på at det prisnivået vil holde seg.
Innlegg av: landis (08.12.17 19:48 ), lest 1091 ganger

The1only
125 kvm 1.5 etg bolig. Normal standard. Kjøkken, hvitevarer, bad, ventilasjon mm. Inkl.
Uinnredet loft. Nøkkelferdig ellers.
2.150.000 inkl mur og grunnarbeider på flat tomt nødvendig for bygging.

Leveres innflyttingsklart om 7 uker.

Ælvsbyhus.no

Tygg litt på den byggekosten.
Innlegg av: Hassan77 (08.12.17 19:58 ), lest 1086 ganger

Fine Greier,

Marmor i din penthouse? Trodde du leide. Om det er gjennom utleiemegleren er det kanskje min penthouse du snakker om ;) Pass nå bare godt på andre sin eiendom, surt om depositumet ryker når du flytter.
Innlegg av: Fine Greier (08.12.17 21:14 ), lest 1030 ganger

Jeg leier her i Norge,men har en penthouse/duplex på 180m2 nede ved middelhavet.
Og jeg passer veldig godt på der jeg leier nå,har allerede fixet peisovnen...så dep tror jeg skal gå greit..

;=)
Innlegg av: Hassan77 (08.12.17 23:02 ), lest 982 ganger

Fine Greier,

Da er det ikke hos meg, har ikke ovn.
Innlegg av: Vista (08.12.17 23:05 ), lest 986 ganger

Pris for å bygge nytt?

Pris for å bygge i Oslo sentrum netto for tomt er 30 000kr/kvm. Pris for bolig er 100 000kr/kvm. Mao. er tomtekosten 70 000kr/kvm hvis man bygger en etasje, men man bygger jo gjerne fem. 5*70 000 = 350 000kr/kvm. Parkeringsplasser koster 1 mill. I mellomtiden er Norge fullt av urørt og verdiløs natur. - Ser dere ikke hvor sinnsykt dette er?

Ingenting kommer til å skje får nordmenn endelig får opp øynene for at bolig bør koste så lite som mulig, og man bør sjeldent eie selv.

I Marbella er det veldig stor forskjell i pris etter hvor man er. Beachfront ala JF koster mye, men går man litt oppover, og beholder utsikten, får man villaer med basseng, AC, utsikt på 500 - 1000 kvm for 12-20 mill.
Innlegg av: Fine Greier (08.12.17 23:29 ), lest 972 ganger

12-20 mill,er fortsatt j@vlig mye dukater Vista.
Den gangen jeg kjøpte "sydenbolig"var prisen jeg betalte for kåken 1.4mill nok.
I Spania,med samme kvaliteter,plassering i bygget,avstand til stranden var prisen 12mill+

Om man har litt omløp i knotten,og er utstyrt med de rette tentaklene oppe i der så kan man bygge adskillig billigere.
Jeg snakker ikke om oslostan, det hølet vet jeg ikke noe om.
Fint på Tjuvholmen da det innrømmer jeg glatt!
Så å bygge for under fire,og selge for langt over åtte,er fullt ut mulig.
Men prisene er på vei sydover nå,så kanskje man må se etter "spesielle ting".

;=)
Innlegg av: pengex (09.12.17 00:08 ), lest 950 ganger
Endret: 09.12.17 00:09

Fint at folk vil leie. Utleieboliger blir fortsatt revet vekk.
Går all in nå. Hevet lånet med 3mill til.
Har null tro på noe boligkrasj i norge.
Landet er for stabilt,kun noen kromspring fra frp siv som lager krøll.
Tror dette blir syretesten for boligkjøpere.
Sitt og vent eller hopp på toget før det raser avgårde.
Byggebransjen jobber i rykk og napp.Dersom det blir for mye boliger stopper de bare.
Det er lett nå med bare innleid arbeidskraft. Tror det er dumt å ikke investere i bolig nå.
Innlegg av: pedro1 (09.12.17 00:23 ), lest 942 ganger

Sorry den gikk for 7850 mnok ikke 7650 MNOK ...julebord. ;-)
Innlegg av: Vista (09.12.17 01:49 ), lest 897 ganger

fortsatt mye penger, men i forhold til å betale 100k/kvm på Frogner, er valget lett hvis man ikke må bo i Norge.

man har en lang vei å gå nedover dersom folket tar til fornuften. prisene i oslo bør ligge rundt 35 000 kr/kvm.

når skal man forresten inkludere boligprisene i inflasjonstallene?
Innlegg av: fattigstakkar (09.12.17 08:11 ), lest 871 ganger

Vista,
Hva bør leieprisen ligge på? Er det logisk at leieprisen skal være lavere inflasjonsjustert enn for 20 år siden i en by med stor befolkningsvekst? Er det logisk at de som har lang bohorisont skal ønske å betale mye mer for å leie enn å eie? Er det da logisk at boligprisene skal falle mye uten at leieprisene gjør det? Og hvorfor skal leieprisene falle i landets hovedstad med lav ledighet og høy befolkningsvekst?
Innlegg av: paneldata (09.12.17 09:36 ), lest 841 ganger

Fattig,
Det er ikke så stor befolkningsvekst i Oslo akkurat nå.
Det er en ekstrem satsning på pendleinfrastruktur rundt Oslo. Det vil alltid være dyrere å eie/leie i Oslo sentrum enn 10 min utenfor Oslo. Samtidig gjør folk en avveining mellom boutgifter og pendletid.

Med ny infrastruktur er det enorme boområder som kommer innenfor 15 min pendleavstand fra Oslo.

Oppsiden på leieprisene i Oslo er liten eller fraværende.
Innlegg av: fattigstakkar (09.12.17 10:28 ), lest 823 ganger
Endret: 09.12.17 10:30

Panel,
Jeg argumenterer ikke for eksplosjon av leieprisene, jeg spør hvorfor de skal falle når der fortsatt er og vil bli økt befolkning i Oslo. Og hvis leieprisene ikke faller, hvorfor skal boligprisene falle uten at renta går opp?

Jeg har leid ut den samme leiligheten fra 1998. Begynte med 14000. Leide ut til 20000 på slutten før jeg flyttet inn selv. Kunne kanskje presset den opp 4000 til, men viser uansett at det ikke har blitt mye dyrere å leie sentralt.

Vurderer nå å selge leiligheten til våren og har fått prisvurdering på 5,5 mill. Så kan du jo regne på hvor mye billigere det er å eie denne leiligheten enn å leie den. Faktisk er det billigere å eie enn å leie selv med leieprisene fra 1998.

Jeg skjønner at man tror på boligprisfall hvis man forventer en dobling av rentene, men hvis renteprognosene fra NB slår til er det utenkelig.

På den annen side er det utealistisk å tro på en stigningstakt som vi hadde 2015-2016. En langsiktig prisvekst på 5% tror jeg er det man kan håpe på. Med NBs prognose tror jeg på litt lavere. Men personlig tror jeg usikkerheten er på nedsiden når det gjelder rentene, og da kan de største knapphetsgodene kanskje få en ytterligere renteeffekt. For boligmarkedet som helhet tror jeg imidlertid vi ligger omtrent der vi bør ligge gitt forventninger og forutsetninger.
Innlegg av: MH77 (09.12.17 11:16 ), lest 802 ganger
Endret: 09.12.17 11:20

Pengex

Du har selvsagt et poeng i at Norge et stabilt med solide statsfinanser. Problemet er at denne effekten allerede er tatt ut. Norge er det eneste vestlige landet som ikke har opplevd kraftig boliprisfall etter finsnskrisen, takket være en kraftig motkonjunkturpolitikk med rekordrask økning i bruk av oljepenger. Vi har lave renter i verden fordi resten av verden har opplevd en stor økonomisk nedtur. I Norge har lave renter gitt oss en ikke bærekraftig gjeldsvekst. Finanstilsynet har helt rett når de tar grep for å bremse galloperende boligpriser.
Innlegg av: .777. (09.12.17 11:36 ), lest 777 ganger

Fattig

Eksemplet ditt er interessant. Hva var yield på den leiligheten i 1998 og hva er den i dag?

Renten var selvsagt høyere også så hva var netto avkastning i 1998 etter rentekostnad og hva er den i dag?

Kanskje du besvarte ditt eget spørsmål?

Ikke glem: jo lavere yield jo høyere risiko.
Innlegg av: pengex (09.12.17 20:27 ), lest 669 ganger
Endret: 09.12.17 20:29

Mye sprøtt der ute nå, Soros går short i det svenske eiendomsmarkedet.
Obligasjonslån-utstedelse for igangsetting av nærings prosjekter i norge er skyhøyt i år.
Man får tolke dette slik man vil. Men penger i madrassen bli ingen rik av.
Innlegg av: paneldata (09.12.17 20:53 ), lest 651 ganger

Utbyggere bruker gråmarkedet(cameo) for å finansiere fullføring av bygg. Siste eksemplet jeg så vsr tomannsbolig på Langhus.

Bankene er tydeligvis ikke særlig interessert i å være med på leken mer. Det blir verre før det snur.
Innlegg av: QKEN (10.12.17 03:38 ), lest 581 ganger

Fattig,

Du håper på 5% prisvekst (i snitt) de neste årene i Oslo. Da runder vi 100 000 kroner kvadraten om 7-8 år bare. Sorry men jeg ser ikke hva som skal finansiere denne økningen.. Ikke sykepleierne ihvertfall.

Jeg tror man i beste fall i 2025 er tilbake på ATH fra april i år, altså et par prosent opp i snitt pr år.
Innlegg av: fattigstakkar (10.12.17 12:05 ), lest 506 ganger

777,
Selvfølgelig var yield langt høyere i 1998. Men det at det var mer lønnsomt å drive utleie da betyr ikke at det utlønnsomt nå. Isolert sett betyr lavere yield høyere risiko, men alt henger jo sammen med renta. Hvis man tror på samme renter som i 1998 er det selvfølgelig bare å selge alt man har, men hvis man tror på flate renter neste 20 år er bildet et helt annet.
Innlegg av: Hassan77 (10.12.17 12:26 ), lest 474 ganger

Fattigstakkar,

Jeg tror du har bommet litt på prisøkningen i leiemarkedet siden 1998. Jeg begynte med utleie i 2006. Leien økte med 50% på 10 år. Vet tilsvarende leiligheter i samme bygård har blitt justert tilsvarende opp. Nå er det litt tynt grunnlag for å konkludere, men 5% økning i leieprisene i året høres passe fornuftig ut.

QKEN,

Det er nok ikke sykepleiere som driver prisene oppover nei, om de ikke har familiebanken i ryggen. Sykepleierne forbanner nok systemet og irriterer seg over storkapitalen som den store stygge ulven. Tror du er altfor pessimistisk om du ikke tror vi passerer mars 2017 før om 8 år. Om befolkningsprognosene til SSB slår sånn noenlunde til så blir det fortsatt sterkt press i prisene i Oslo de neste årene.

Innlegg av: fattigstakkar (10.12.17 12:46 ), lest 460 ganger

Hassan,
Vet ikke hva du mener jeg bommer på? Jeg vet at jeg klarte å få leid ut for 14000 i 1998. Nå tipper jeg 24000 er maks jeg kunne fått, men tror det er i overkant. Det er en femroms på 90 kvm. Hvis du mener jeg tar feil på noe må det være at 24000 er for lite, siden 14000 i 98 er fakta.
Innlegg av: .777. (10.12.17 13:02 ), lest 451 ganger

Fattig

Målt mot risikoen synes jeg ikke lønnsomheten er noe å skryte av i dag. Jeg hadde aldri kjøpt så lav yield og høy belåning som mange har gjort de siste årene.

Man kan tro akkurat hva man vil om rentene, men det hjelper ikke stort å tro etter min mening. Jeg stoler ikke på at fremtiden stemmer overens med det øyeblikksbildet vi i dag får gjennom renteprognoser, eksperter, nibor, eller de lange markedsrentene. Dette kan endre seg drastisk på kort tid. Derfor tror jeg ingen ting.
Innlegg av: fattigstakkar (10.12.17 13:32 ), lest 433 ganger

777,
Ikke nødvendigvis uenig, men hvor skal man heller plassere pengene. Både aksjer og eiendom er presset opp av jakten på yield. Tror mange går på en smell om vi raskt får gamle renter.
Innlegg av: Hassan77 (10.12.17 14:10 ), lest 409 ganger

Fattigstakkar,

Jeg tok utgangspunkt i 14000?- i 1998 og 20000,- i 2017 ikke 24000,-.

Det er en 5 roms på 90 m2 sier du? Antar da det er 5 soverom og leies ut som et kollektiv? Kan jeg spørre om bydel leiligheten ligger i?
Innlegg av: fattigstakkar (10.12.17 15:56 ), lest 358 ganger

Den ligger på Grunerløkka. Fire soverom. Har alltid vær leid ut samlet med en person ansvarlig for kontrakt. Kunne sikkert fått litt mer om jeg leide ut hvert rom for seg, men det har altså vært sammenlignbar strategi hele veien. Den var leid ut for 20000 på slutten, men har ikke økt leien på flere år, så den kunne vært høyere. Tror likevel jeg måtte leid ut rom separat for å få 24000.
Innlegg av: pengex (10.12.17 17:07 ), lest 328 ganger

Det er bedre å leie ut til en langsiktig leietaker litt billigere enn mange forskjellige dyrere. Mye stress og tid som går med mellom utleia.
Innlegg av: fattigstakkar (10.12.17 18:37 ), lest 291 ganger

Det er slik jeg også har tenkt.
Innlegg av: Fabi (10.12.17 21:25 ), lest 218 ganger

Klart det kan falle mer, men på sikt skal det alltid opp.
Hva er det viktigste for alle ?
Svar : mat og bolig.

Det er ikke plass til alle på Majorstua og Bislet.
Om 10år er det langt dyrere enn i dag.

Om 1 år ?
Aner ikke
Innlegg av: paneldata (10.12.17 22:34 ), lest 168 ganger

Fabi, mange dansker som tenkte som deg i 2007 selger med tap i år. 10 år er kanskje ikke lang nok horisont.
Innlegg av: Fabi (10.12.17 22:40 ), lest 164 ganger

Panel, er ikke boligskatten i Dk skyhøy ?
Innlegg av: paneldata (10.12.17 23:45 ), lest 131 ganger
Endret: 10.12.17 23:46

Fabi,
Kan ingenting om boligbeskatning i DK. Men vi vet det uansett har vært stor boligprisbevegelse i Danmark med det skatteregimet de har. Vi ser nå noe som begynner likne her.