Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Bill55 (06.12.17 23:51 ), lest 3371 ganger
Ticker: NEL

Hydrogenproduksjon hos Asko i dag på NRK-TV

https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-midtnytt

(Innslag.nr7)
Innlegg av: OZZY (07.12.17 02:32 ), lest 1974 ganger

RE^1: Hydrogenproduksjon hos Asko i dag på NRK-TV

fantastisk bra innslag. takk for linken ts.
Innlegg av: jonnyvang (07.12.17 04:36 ), lest 1925 ganger

Nydelig. Dette var intet mindre enn imponerende.
Innlegg av: Rodjers (07.12.17 07:44 ), lest 1807 ganger
Endret: 07.12.17 07:46

Flott reklame dette her For hydrogen dette her!
Dette innslaget blir også fulgt opp i dagens utgave av FA.
Innlegg av: Keirax (07.12.17 08:12 ), lest 1691 ganger

Rodjers....nevnes NEL i FA artikkelen?
Innlegg av: OldNick (07.12.17 09:24 ), lest 1486 ganger

Blir ikke mye disse bilene kan kjøres.

Er det sol i Trondheim i det hele tatt?
Innlegg av: salares (07.12.17 10:14 ), lest 1335 ganger

OldNick,du må straks kontakte Asko og opplyse om at det er lite sol i Trondheim. De har sikkert glemt det-----
Innlegg av: javi (07.12.17 10:50 ), lest 1283 ganger

Lite info om at NEL var involvert men informasjonen ligger på net og leveransen ble levert etter plan;
https://sysla.no/pressemelding/nel-leverer-hydrogenstasjon-til-asko/
Innlegg av: OldNick (07.12.17 12:05 ), lest 1206 ganger
Endret: 07.12.17 12:07

re. salares,

I Trondheim er det bare litt sol 6 mnd. i året, resten av året er det stort sett mørkt eller overskyet.

Blir da anlegget stående uten drift?

Nei, jeg tror nok de har koblet seg opp mot strømnettet.

Så da burde ASKO-folkene opplyst det på TV. De står og lyver seerne midt i fleisen, og reporteren er antakeligvis for dum til å spørre om slikt.

Det finnes mange solinnstrålings-kalkulatorer (databaser) tilgjengelig på nettet.

Her er en (sikkert ikke den beste): http://solarelectricityhandbook.com/solar-irradiance.html

Så kan du se hvor lite solinnstråling det måles i trøndernes hovedstad.
Innlegg av: Framtia (07.12.17 13:21 ), lest 1042 ganger

RE^2: Hydrogenproduksjon hos Asko i dag på NRK-TV

...ser du prøver å ha en positiv holdning til ASKO's satsing på miljøvennlig transport!???
Innlegg av: Vidarco (07.12.17 12:23 ), lest 1165 ganger

Det står i FA i dag at de kobler seg på strømnettet når ikke panelene gir nok. Norsk strøm er jo også grønn.
Innlegg av: OldNick (07.12.17 12:38 ), lest 1107 ganger

re. VIdarco,

"Norsk strøm er grønn?"

Si det, det er det nok bare grønnskollingene som tror.

Vi andre som leser nyhetene har fått med oss at Stortinget / EU har tillatt at rike strømkunder ute i Europa kan kjøpe seg garantier på at de elektronene de forbruker kommer fra norsk vannkraft.

De som ikke betaler for disse, må godta at vi forbruker elektroner i stor grad produsert på kull og atomkraft.

Spiller ingen rolle for meg, elektroner er elektroner. Ser ikke forskjell på dem.

Men, skal jo tippe at ASKO, som jo tilhører steinrike Norgesgruppen kan betale for slike garantier.

https://www.abcnyheter.no/penger/2016/07/09/195228156/751-prosent-av-norsk-stromforbruk-i-2015-var-fossil-og-atomkraft
Innlegg av: rogneveien (07.12.17 13:39 ), lest 1007 ganger
Endret: 07.12.17 13:44

Saksopplysning.

Anlegget er ikke nødvendigvis avhengig av SOL selv om det selvsagt er det beste, det er avhengig av mye LYS. Det er lyset som produserer energien. Går helt fint med overskyet vær.

Hvor mye energi produserer en solcelle:

Størrelsen på et solcelleanlegg angis ikke i kvadratmeter, men i installert ytelse. Denne måles ved standard testbetingelser og angis som Wp (Watt peak). Den faktiske energiproduksjonen varierer med mengden solinnstråling; et 1 kWp solcelleanlegg produserer for eksempel i gjennomsnitt:

Sør-Norge: ca. 900-1000 kWh/år
Midt- Norge: 800-900 kWh/år
Nord-Norge: 700-800 kWh/år
Sør-Tyskland: ca. 900-1130 kWh/år
Sør-Spania: ca. 1700- 1800 kWh/år
Sahara: 2200 - 2300 kWh/år
For solcelleanlegg med ytelse 1 kWp behøves et areal i størrelsesorden 5–10 m² på skråtak. For et anlegg i Sør-Tyskland betyr dette at et 1 kWp anlegg genererer mellom 90–140 kWh/m2 årlig (ved montasje på skråtak).

Ha en god dag videre.

Løkke til.
Innlegg av: OldNick (07.12.17 15:42 ), lest 953 ganger

re. rogneveien,

fortell oss da hvor mye et anlegg produserer i overskyet vær (intet direkte sollys), gjerne angitt i % av Wp som anlegget er spesifisert til?
Innlegg av: Nå gir vi gass (07.12.17 16:12 ), lest 850 ganger
Endret: 07.12.17 16:14

RE^2: Hydrogenproduksjon hos Asko i dag på NRK-TV

I overskyet vær er det ofte regn, og/eller vind- som ikke nettet alltid kan ta i mot. Da er det like greit å bruke noe av den ekstra vannkraften til fornybar transport-energi.
Det viktige er at vi får ned lokal forurensning, fra tyngre transport spesielt.
Innlegg av: Sente (07.12.17 15:49 ), lest 915 ganger

Hvorfor fokusere så mye på solcellene?
Er ikke det viktigste at hydrogen skal drive trucker og biler her? Hvor strømmen kommer fra bryr jeg meg lite om så lenge dette pilot prosjektet går bra og Asko vil ha flere av dem rundt om kring. Og da vil kanskje flere bedrifter rundt om i landet gjøre tilsvarende investeringer.
Innlegg av: Northern (07.12.17 16:01 ), lest 882 ganger

OldNick...
Produserer ikke en dritt om natta... :-)
Nesten mørketid i TRH nå.

Da henter de sikkert strøm fra ett Tesla Giga batteri, som igjen har hentet strøm fra atom/kullkraft...

Innlegg av: rogneveien (07.12.17 16:16 ), lest 840 ganger

Old nick.

Vet du hva ordet gjennomsnitt betyr?

Gidder ikke forklare mer, det er ikke mulig å nå inn uansett. De som har prosjektert anlegget har sikkert sikkert gjort en kjempeblemme. Det blir sikkert ikke å fungere. Helt forfedelig trist.

Ha en fin dag.

Innlegg av: OldNick (07.12.17 21:04 ), lest 654 ganger

re. rogneveien,

Det er egentlig veldig enkelt, bare innrøm at du ikke vet.
Innlegg av: LSAS (07.12.17 21:26 ), lest 576 ganger

Om jeg ikke tar feil så er det megstore vindkraftutbygger på gang i Midt Norge. Kanskje ASKO får kjøpe overskuddstrøm derfra. De som er oppegående vet også at Tjeldbergodden ligger i Midt Norge her har jo Linde Gas en småskala Hydrogen produksjon i dag og dette produseres vel av biproduktene fra fremstillingen av Metanol. Ubegrenset tilgang til naturgass på Tjeldbergodden osv.
Synds ASKO er tøffe som gjør dette for det vil helt klart ALDRI bli noen gullgruve, men kanskje de kan ha noe bedre samvittighet enn Rema og Coop
Innlegg av: rogneveien (07.12.17 23:01 ), lest 449 ganger

Old nick.

Du er en tøff type skjønner jeg. Dette er faget mitt. Jeg har jobbet med energiteknikk i mange år. Har ganske høy utdanning på dette. Nå har ikke jeg til hensikt å prøve å overbevise en som deg om noe som helst, men jeg kan si litt om dette. Dere som er interessert finner masse om dette på nettet.

Når det gjelder Beregning av lading fra et enkelt solcellepanel.
-Solcellepanelene har til hensikt å sørge for at batteribanken til enhver tid er fulladet. Strømproduksjonen til et solcellepanel er svært avhengig av været og hvor mye sol og lys som skinner på/absorberes av solcellepanelet. Når solen skinner vinkelrett på et solcellepanel på eksempel 125W som er en vanlig størrelse til for eksempel hytter vil dette gi en lading på ca 7A. Når det er overskyet, og solen ikke lenger står vinkelrett på panelet eller solen ikke lenger står så høyt på himmelen blir ladingen lavere. Dette finnes det utarbeidete standariserte tabeller for hele årstiden som jeg viser til over. Dette skal ikke jeg komme noe mer innpå her. Disse ligger tilgjengelig på nettet for den som er innteressert.
Dersom man bruker et ikke justerbart feste av sollcellepanelet vil ladingen være noe lavere. Fester som justerer/snur seg etter solen vil gi større utbytte av installasjonen.. Dette vet jeg ikke om ASKO har på sitt anlegg, men jeg formoder det, da det er relativt stor gevinst å hente her.
Denne lille epistelen om temaet er ikke for å overbevise old Nick eller noen andre om min kunnskap, det er for meg meningsløst og jeg tror heller ikke slike som Old nick uansett hva, vil være så ydmyk at de innrømmmer at det kanskje er noen der ute som vet litt om dette. De er stort sett ute etter å provosere.
Dette blir siste ord i denne saken fra meg.

Ha en fortreffelig kveld.
Innlegg av: NEL20 (07.12.17 23:14 ), lest 408 ganger

Tommel opp Rogneveien
Innlegg av: salares (07.12.17 23:29 ), lest 354 ganger

Tommel opp fra meg også!
Innlegg av: Levee (07.12.17 23:45 ), lest 310 ganger

High five :) Fortsatt fin kveld alle sammen
Innlegg av: EnklestErBest (07.12.17 23:54 ), lest 290 ganger

Disse baisserne som alltid dukker opp når et selskap står foran antatt store kursbevegelser den ene eller andre veien, eller er inne i en slik syklus, må enten settes på plass eller ignoreres.

Ingen vits å diskutere dette. Sånne "logisk-debatter" hadde jeg i ungdommen. Putta ting inn med teskje i timevis til den andre gikk med på at jeg logisk sett hadde rett, men at jeg ikke hadde forstått hva han mente å si, og som jeg klart burde ha forstått, og sikkert ville forstått hvis jeg ikke var så opptatt av å vinne diskusjoner.

Tommelen opp rogneveien

God natt