Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Ka'l (04.12.17 07:10 ), lest 8304 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 03.01.18 14:21

FLex: Beste LNG-aksje?

Nå igjen anbefaler Myrseth Flex/FLNG som sin eneste LNG-aksje. Men det er flere lignende aksjer på OSE med godt potensiale for kursøkning før og etter nyttår, f.eks ALNG. Hvem blir best i desember?
K
PS: Senere anbefaler han også ALNG, noe som lønnet seg for de som fulgte anbefalingen.
Innlegg av: tapogvinn (04.12.17 07:57 ), lest 5141 ganger

RE^1: FLex: Beste LNG-aksje?

Hvilke andre selskap registrert på OSE driver med LNG-frakt bortsett fra Flex og Alng? (Höegh har som kjent hovedfokus på fsru'er)

Innlegg av: Ka'l (04.12.17 09:30 ), lest 5092 ganger

HLNG er vel LNG-aksje likevel? Det er vel andre LNG-aksjer av interesse?
K
Innlegg av: Syriner10 (04.12.17 10:25 ), lest 5061 ganger

Er det? Mulig det, hvem vet?
Innlegg av: really (04.12.17 11:14 ), lest 5039 ganger
Endret: 12.12.17 13:01

.
Innlegg av: really (04.12.17 11:14 ), lest 5038 ganger

Det er ganske stor forskjell på regas skip som konkurrerer i knivskarp konkurranse om kontrakter i utkanten av verden og med regimer der kjørereglene ikke er helt rett frem og spot skip som handler med de store aktørene på LNG.

Resultatene ser en både for HLNG og IMSK som mister kontrakter like fort som de inngår dem.

ALNG har en høyst uklar fremtid med gamle skip med utdatert teknologi. FLNG derimot har siste teknologi og vesentlig lavere driftskostnader enn de fleste.

Skulle jeg se på en annen i LNG sfæren ville Teekay være interessant, de har bestilt mange nye LNG skip med siste teknologi. LPG siden henger litt etter, men når nybyggingen nå stopper opp der vil også LPG bli en solid bidragsyter fremover.
Innlegg av: larserne (04.12.17 13:09 ), lest 5003 ganger

Det koker i LNG markedet nå! Tonnasje er så godt som utsolgt og dette skaper eventyrlige rater nå og fremover!
Innlegg av: larrylivingston (04.12.17 14:41 ), lest 4962 ganger

Noe av det dummeste jeg har gjort var å selge denne for 2-3 uker siden på 11 blank. En beslutning som ble offer for kluss i overgangen til ASK. Hva tror du K? Kan den korrigere ned mot 11 igjen? Ser vanskelig ut når ratene fortsetter å stramme seg til
Innlegg av: kodenavn (04.12.17 16:41 ), lest 4927 ganger

Flex har, og får flere av, de nyeste,største og mest brennstoffnøysomme skipene med lavest servicebehov.

Markedet og ratene er på vei opp, og er allerede på hyggelige nivåer. 2018 blir et kanonår for Flex.

De fleste hus har targets mellom 14.- og 20.-.

Buy.

Innlegg av: Tændis (04.12.17 16:46 ), lest 4908 ganger

At ALNGs 2013 TFDE skip er gammel og utdatert teknologi er BS Really! Når mankoen på skip er stor nok så spiller det liten rolle om man har ME-GI, TFDE eller Steam, alt blir absorbert til knallbra rater.
Innlegg av: really (04.12.17 17:14 ), lest 4878 ganger

Hva som er BS, Tændis, avhenger av øynene som ser. Nå kan jeg spare meg for slike uttrykk, men i en situasjon der det er nok skip har det meget stor betydning for om selskapet tjener penger eller ikke. I livssyklusen til et skip er vel det over 90% av tiden.

Du minner meg litt om mannen som smilte bredt da han fortalte at kona stilte opp bare en gang i året. I kveld.
Innlegg av: fjellmann1 (04.12.17 17:27 ), lest 4885 ganger

Noen som kan bekrefte noen slutninger? Sonatrach som kommenterte sist uke nevnte at Cool pool krevde 100k for å slutte skip, men ingen bekreftede slutninger på det nivået. I dag ble det kommentert på det nye forumet at Cool pool krever 150k.... Kan noen bekrefte slutninger over 100k?

Til info har Cool pool slike skip som awilco lng.... TFTD skip av ulike årganger. Cool pool er samarbeid mellom de tre største aktørene innen spot, dyngas, golar og Gaslog.

Innlegg av: Simo (04.12.17 17:55 ), lest 4859 ganger

RE^2: FLex: Beste LNG-aksje?

Dette er ikke en aksje man selger.
Hvertfall ikke på noen år.

På tide den tar ut 11.6kr og fortsetter nå.
Innlegg av: hanzn (04.12.17 18:05 ), lest 4862 ganger

Det ble vel sagt på kvartalspresentasjonen til ALNG at de visste om slutninger til 100K mens de sjøl hadde fått til 70K.

De virket også svært positiv til rateoppgang, og sa de kun ville ta korte oppdrag for og få mest mulig av rateoppgangen som de mente ville komme.
Innlegg av: Tændis (04.12.17 18:19 ), lest 4848 ganger

Really. Når du presterer å kalle Tri-fuel Diesel for gammel og avleggs teknologi så man jo bare heve øyenbrynene så får språket bare være språket. I en situasjon der antall ledige skip for lasting kan telles på en hånd så er det klart at de som skal shippe LNG betaler fete rater uansett hva slags fremkomst skipet benytter seg av. ALNGs Wil Force ble forøvrig sluttet på en 30-45 dagers TC til $75k dagsrate nå nylig så synes påstanden din faller på steingrunn.
Innlegg av: fjellmann1 (04.12.17 18:50 ), lest 4837 ganger

Som jeg nevnte, de tre største aktørene inn spot har gått sammen og dannet en pool med bare TFTD skip. Dyngas, golar og Gaslog.

Samme type skip som awilco har....

Kan sonatrach bekrefte noen slutninger rundt 100k?

DnB s analyse sier at flex NAV er på 10,8 og kursmål på 15,7kr. Den er altså over NAV.
Har noen regnet NAV på awilco?
Nordeas kursmål er 5,5kr.
Innlegg av: Tændis (04.12.17 19:15 ), lest 4824 ganger

Paretos kursmål på ALNG er ~4,9 kr. Forøvrig kom Arctic med oppdatert analyse på FLNG idag og kursmål på litt over 20kr med en enda større oppside ved inngang i FSRU markedet.
Innlegg av: really (04.12.17 20:07 ), lest 4792 ganger

Spøk til side, Tændis, jeg forståt hva du sier. Men når daglig drivstofforbruk er 10-12 000 lavere på MEGI har det betydning, om ikke annet så på bunnlinjen. Det oppveies litt av avskrivningene, men det er ikke mye på årlig basis.

Innlegg av: Tændis (04.12.17 21:06 ), lest 4767 ganger

Really. Der er vi enige, men drivstoff premium kommer som ett pluss på bunnlinjene til selskapene med ME-GI skip, TFDE skip oppnår like høye rater, men hele poenget i det jeg ville frem til, når det er mangel på tonnasje sånn som nå så betaler LNG selgere det det måtte være for å få fraktet produktet, det være seg Steam, TFDE eller ME-GI. Poenger er at ALNG båtene faktisk er veldig bra med en B/E på $47500, mens FLNGs skip har en B/E på ~$40k altså en del bedre, men membrane skipene til ALNG er som sagt veldig bra og populære.
Innlegg av: Ka'l (04.12.17 23:23 ), lest 4703 ganger

Det er bra at DnB og Pareto er enige om at veien videre er belagt med gull.
Lykke til
K
Innlegg av: HHHHHH (04.12.17 23:26 ), lest 4702 ganger

Ettersom ALNG er mer avhengig av noenlunde gode rater enn FLNG, i den forstand at de har høyere BE, ville jeg normalt gå utifra at ALNG stiger mest når ratene først kommer over et visst nivå.

Betydningen av BE er størst ved lave rater.

Slik at ALNG vel har mest undertrykket kurs (og kursmål) pr. idag.

Jamfør en situasjon med gode rater, da.

Fra bunnen i tidlig oktober har de steget ganske tilsvarende, ALNG ca. 5 prosentpoeng mer. Uten at jeg har finregnet på det, altså. Og det er jo for kort tid til å tillegge det så stor vekt.

Med virkelig gode rater vil jeg tro det fortsetter i omtrent samme mønster. Med moderat utvikling i rater, bør FLNG gjøre det best.
Innlegg av: Ka'l (05.12.17 09:46 ), lest 4625 ganger

HHHHHH Det du skriver virker svært fornuftig!
K
Innlegg av: fjellmann1 (05.12.17 22:15 ), lest 4525 ganger

Noen synspunkter på dagens kursfall?
Innlegg av: Ka'l (05.12.17 22:25 ), lest 4528 ganger

Et lite kursfall gir nye muligheter for billigkjøp.
Innlegg av: Ka'l (12.12.17 11:16 ), lest 4408 ganger
Endret: 12.12.17 11:43

Nå er det ANLG som leder klart med nytt hopp i dag på 8%, men FLNG går også bra opp til 12,15kr dvs +4,5% i dag.
K
Innlegg av: larserne (12.12.17 11:28 ), lest 4384 ganger

Kommer nå! Viktig å ha stort volum med i oppgangen:-)
Innlegg av: Socno (15.12.17 10:47 ), lest 4210 ganger

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/SEB-ser-Flex-LNG-opp-50-prosent
Innlegg av: Ka'l (15.12.17 11:31 ), lest 4198 ganger

FLNG stiger videre sterkt i dag, mens ALNG holder litt an og gir i dag tidlig mulighet for nye billigkjøp. Den kommer nok etter den også, men i dag leder FLEX med over 30%økning hittil for meg. LNG ser fortsatt ut til å bli beste vekstsektor i shipping nå i høst, eller hva?
K
Innlegg av: Single Malt (15.12.17 14:13 ), lest 4162 ganger

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/SEB-ser-Flex-LNG-opp-50-prosent
Innlegg av: HHHHHH (15.12.17 18:44 ), lest 4069 ganger

Selv de treige folka i SEB tror denne skal opp 50 %.

Et bra tegn.
Innlegg av: Ka'l (18.12.17 07:24 ), lest 3907 ganger

Jeg tar gjerne imot +50% i tillegg til de +30% oppnådd hittil. Vi får se det an. Artig at Myrseth/Dovre slår til i dag igjen og tar med begge LNG-aksjene i sine anbefalinger og antyder muligheter for kursdobling.
K
Innlegg av: Ka'l (18.12.17 09:31 ), lest 3836 ganger

Hei igjen folkens.. I dag tidlig gikk ALNG opp hele 17% mens FLNG økte over 4%. Nå leder ALNG kappløpet mitt med til sammen +45% mens FLNG nådde + 37% siden kjøpet for i forrige måned.
Innlegg av: larserne (18.12.17 09:48 ), lest 3818 ganger

Mange har papir gevinst i LNG aksjer for tiden, men skryter ikke hver eneste dag av dette.. Huff og atter huff..
Innlegg av: Ka'l (18.12.17 21:29 ), lest 3697 ganger

Huff og huff for en sur kommentar på en gledens dag.
Men uansett, lykke til videre med LNG-aksjene dine, Larserne.
K
Innlegg av: Single Malt (19.12.17 00:23 ), lest 3566 ganger

Hva som skrives på ho påvirker ikke kursen på aksjer. Sittet i papiret selv noen tid, men det betyr jo ikke noe. Det eneste vi vet er at segmentet kommer til å øke voldsomt et par år, eller man er rimelig sikker på det. Man kan bo sitte i flere aksjer innafor dette, så får vi se, jeg tror flere aksjer i dette segmentet vil gå bra, jeg har denne, driter i hva som skrives her, kanskje går andre aksjer bedre, men dette er et kvalitets selskap, 18,00 tror jeg er altfor lavt, forundrer meg ikke om den dobles på sikt. Det er uansett bare en tro, og det jeg eller andre skriver her har ingen påvirkning. Så dår dere heller krangle om hvem selskap som er best, men still spørsmålet, hvilket selskap innafor dette er mest solid?
Innlegg av: icanfly (20.12.17 00:08 ), lest 3392 ganger

Flng har et potensial om aa bli en analyiker favoritt og konensus pick innenfor lng shipping, paa samme maate som gogl og fro I deres respektive segmenter.

Derfor tror jeg paa premium pricing over sykelen for flng og derfor er det mitt foretrukne valg

Blir veldig spennende aa se foerste kontrakten og faa levert foerste to skip.

Masser av oppside og markedet ventelig tilstrammes ytterligere gjennom januar

Her ser vi fort 15 kroner ila januar
Innlegg av: Ka'l (20.12.17 16:16 ), lest 3285 ganger

Icanfly, jeg blir gjerne med på 15kr allerede i i januar.
K
Innlegg av: HHHHHH (20.12.17 22:33 ), lest 3216 ganger

Veldig interessant situasjon idag med tanke på kortsiktig kursutvikling, synes jeg.

Virket som et klassisk møte mellom disse to kreftene:

i) Teknisk overkjøpt
ii) Fundamentalt billig

Tuslet først ned fra 13 til 12,70 på forutsigbar gevinstsikring. Altså der det selges endel aksjer, ventes litt for å lokke frem kjøpere, selges mer, ventes, selges mer, osv. Hvilket tilsier at kursen fiser nedover. Trodde det skulle fortsette litt til.

Men så: Noen voldsomme glefs på kjøpssiden. Huff. Noen hadde bare sittet og ventet, klar med fangstposen. Meglerhus som tar den inn i porteføljen, om jeg skal tippe. Slasker og stratenrøvere alle sammen.

Man kan jo selvsagt tenke seg en situasjon der det skjer relativt massiv gevinstsikring, men uten at kursen synker (nevneverdig), da det er ditto kjøpsvilje, slik at gevinstsikringen man venter på som anledning til å kjøpe / kjøpe seg inn igjen / kjøpe mer, passerer uten at man tar den på alvor, og så er det plutselig for sent / markant dyrere.

Kanskje litt enerverende å lese dette for folk med et langsiktig perspektiv, men prøver å forstå litt mer av det tekniske. Som jo også kan være morsomt, da.

Således litt spent på den kortsiktige utviklingen.

For en overkjøpt underpriset aksje.

Nettopp en slik situasjonen er teknisk sett kanskje viktig å kunne tolke, om man vil inn i en aksje som ventelig vil gå mye, men har avstått fra den skumle øvelse å treffe bunnen.

(Naturligvis ikke en oppfordring til noen om hva man bør gjøre, og skal man først kjøpe, er det vel sjelden smart å gafle i vei. Litt irriterende å se småsparere dra en aksje opp en smule helt unødvendig f.eks. tidlig på dagen, hvorpå kursen blir solgt rett ned igjen av større aktører et kvarter etterpå, som derved fikk noen kroner ekstra fra småsparerne, som vanlig).
Innlegg av: geoinvestor (21.12.17 01:49 ), lest 3150 ganger

http://www.pipelinenewsnorth.ca/news/industry-news/canada-s-first-lng-shipment-arrives-in-china-1.23123768?platform=hootsuite

Canada's first liquefied natural gas shipment to China arrived in the country Dec. 14.

The 950-gigajoule shipment left FortisBC's Tilbury facility on Nov. 18, travelling more than 9,000 kilometres to its destination.

“It is just the beginning of the golden age of natural gas,” Calvin Xu, CEO of True North Energy, which oversaw the logistics of the shipment, said in an update on FortisBC's website.
Innlegg av: Ka'l (21.12.17 10:17 ), lest 3108 ganger

Ja i dag tidlig viser Flex seg fram som den suverent beste LNG-aksje med nye 3,1% kursøkning.
Da er vi på god vei mot kursdobling som ekspertisen ofte hevder.
God jul
K
Innlegg av: Varsom (21.12.17 11:33 ), lest 3067 ganger

Er det noen her som veit når flng mottar det første av de bestilte skipene for 2018?
Innlegg av: Varsom (21.12.17 19:12 ), lest 3028 ganger
Endret: 21.12.17 19:27

Etter hva jeg ser på FLEX lng sine sider. Så får de levert 2 fraktskip i 1. kvartal 2018 og 2 til seinere i 2018.

Tenker kursen kommer til å gå i taket når disse nyhetene begynner å tikke inn på hegnar.no kanskje allerede i januar som vi ganske nøyaktig trer inn i om 10 dager.

Dette i tillegg til nyhetene om stadig stigende rater.
Innlegg av: farmern (21.12.17 19:41 ), lest 3010 ganger

Er vel 2 stk i Q1, 1 i Q2 og 1 i Q3. Har sett 9. Og 11. Januar blitt nevnt på et annet forum
Innlegg av: Varsom (21.12.17 20:58 ), lest 2980 ganger

Det er riktig, jeg har også registrert dette på flex lng sin hjemmeside.

Innlegg av: Ka'l (22.12.17 09:40 ), lest 2894 ganger
Endret: 22.12.17 10:36

Spennende utvikling folkens. Jeg tror ikke markedet helt forstår hvordan disse leveringene vil påvirke lønnsomheten i Flex/FLNG.
Regn også med at Awilco/ALNG fortsatt er en het kandidat.
God Jul
K
Innlegg av: Ka'l (29.12.17 08:57 ), lest 2716 ganger
Endret: 30.12.17 17:27

Jula er nå over og vi har sett siste børsdag i år. Med torsdagens melding fra FLEX kunne den blitt vinneren i desember.
Men ALNG og FLNG ble begge litt kursjustert ned og er nokså like. Men nå står vi klar foran et nytt år og disse to LNG-aksjene er vel fortsatt gode kandidater, og kanskje ser vi dobling i 2018?
Lykke til og Godt Nytt År
K
Innlegg av: Ka'l (02.01.18 12:42 ), lest 2517 ganger

Heisan, se på ALNG. Aksjen går opp ca 13% osv..?
Det blir vel noen nyheter og kommentarer fra analytikerne snart som kan forklare dette?
Nå leder ALNG over FLNG i kjøret mot dobling siden i fjor høst, men FLNG kan fort komme.
Lykke til
K
Innlegg av: Ka'l (22.01.18 14:58 ), lest 2252 ganger
Endret: 22.01.18 16:13

Det er lenge siden ALNG plutselig gikk opp 13% og ble en populær plassering for noen kapitalkjendiser. Siden har aksjen falt nærmere 20% og FLNG har tatt teten blandt de to beste LNG-aksjene.
I dag faller ALNG nesten fire prosent mens FLNG stiger om lag med tre prosent. Det er tydelig at sistnevnte er mest populær i dag.
Noen eksperter/analytikere i bransjen hevder at kommende året vil gi oss en boom for LNG-aksjer generelt.
Jeg velger derfor å fortsatt være long med en verdistigning på over 30% siste kvartalet.
K
Innlegg av: farmern (22.01.18 15:34 ), lest 2215 ganger

https://www.reuters.com/article/us-china-pollution-gas/china-rushes-to-replenish-gas-supplies-ahead-of-icy-blast-holiday-idUSKBN1FB0W3

JANUARY 22, 2018 / 10:02 AM / UPDATED 5 HOURS AGO

China rushes to replenish gas supplies ahead of icy blast, holiday

Another cold wave is about to hit North Asia, and Spring Festival, also known as Chinese or Lunar New Year, takes place later than usual this year in mid-February.

To ensure supplies before the longest holiday in the Chinese calendar, some 60 ships carrying more than 4 million tonnes of LNG are on their way to China this month, the third highest total behind December’s 5.1 million and November’s 4.36 million tonnes, according to shipping data in Thomson Reuters Eikon.

The shipments are coming from unusual origins - Equatorial Guinea and Angola in Africa, Peru in South America, and Trinidad and Tobago - and several are also coming from the United States.

“The Chinese have bought loads of short-term delivery cargoes to meet an expected spike in demand,” the head of LNG trading at a major fuel merchant based in Singapore said.

Innlegg av: Finsken (26.01.18 11:30 ), lest 2043 ganger

Da har Flex Enterprise klappa til kai i Ras Tanura i Saudi, klar for å ta sin første last.
Innlegg av: bobalex (26.01.18 12:23 ), lest 2007 ganger

Takk for det, har lett etter informasjon i det siste. Hvilken kilde bruker? Finner lite på marinetraffic. Vet vi noe om hvilken avtale den skal gå på? Vært lite meldinger siste tiden..
Innlegg av: busk1 (26.01.18 15:01 ), lest 1947 ganger

Har du fått solstikk Finsken?
Flex Enterprise er i god fart over Bengalbukta øst for Sri Lanka.
Flex Endeavour er på vei nordover inn i Rødehavet.
Og det eksporteres ikke mye LNG fra Ras Tanura så vidt jeg vet.
Innlegg av: Finsken (26.01.18 15:16 ), lest 1931 ganger

Beklager, du har helt rett. Jeg må jo på vært rimelig svimmel her på formiddagen
Innlegg av: Ka'l (28.01.18 13:13 ), lest 1834 ganger
Endret: 29.01.18 10:46

Hittil i år har det vært en kjedelig utvikling for begge aksjene. Fra god verdistigning siste par måneder i fjor gikk f.eks ALNG i januar fra 5,90kr til 4,90kr mens FLNG har gått fra 12,90 ned til 12,10kr/aksje.
Men skal vi stole på ekspertisen står LNG-markedet vurdert enten etter etterspørsel/forbruk internasjonalt eller etter transportbehovet/shipping foran en enorm boom i løpet av året 2018.
Begge selskapene er godt posisjonert og vil kanskje kunne å dra nytte av markedet med kursdobling og ratestigning?
K
Innlegg av: kodenavn (29.01.18 14:36 ), lest 1657 ganger

I sin ukentlige kommentar trekker investeringsdirektør Stig Myrseth i Dovre Forvaltning frem LNG-shipping som sin favorittbransje, med Flex LNG som det beste loddet.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/01/Stig-Myrseths-oljefavoritter
Innlegg av: geoinvestor (29.01.18 14:52 ), lest 1634 ganger

På lengre sikt er LNG-shipping hans favorittbransje på Oslo Børs, grunnet den kommende markedsbedringen.

- Amerikansk vekst i eksportkapasiteten, kombinert med økt kinesisk og indisk import vil gi en sterk økning i fraktbehovet i årene fremover, skriver Myrseth.

Slik etterspørselsprognosene og ordreboken ser ut nå, vil verden ifølge direktøren mangle 40-60 LNG-skip i 2020.

- Normalt ville rederne ha gått mann av huse for å bestille nye skip med slike utsikter. Så hvorfor er kontraheringsaktiviteten likevel minimal? spør han.

Dovre-direktøren mener forklaringen er todelt.

- For det første har de eksisterende LNG-rederiene for svak balanse til å bestille nye skip etter flere år med lave rater. Dernest er etableringsbarrierene ekstremt høye. En ny LNG-tanker koster i størrelsesorden 190 millioner dollar, og det er kun et fåtall verft i verden som er i stand til å bygge slike skip, forklarer han.

- Som om ikke dette var nok, er den tekniske kompleksiteten forbundet med drift av LNG-tankere høy, og det stiller store krav til operatørkompetanse. Hvem som helst kan ikke bli LNG-reder, føyer Myrseth til.

For dem som har tro på LNG-shipping, er Flex LNG ifølge direktøren det beste loddet på Oslo Børs.

- Aksjen handles 10-15 prosent over stålverdi, men utsikter til stigende nybyggingspriser sammen med en raskt økende inntjening blinker papiret ut som attraktivt, mener
Innlegg av: Skinner (30.01.18 17:42 ), lest 1507 ganger

Hva skjedde i dag?
Innlegg av: Varsom (30.01.18 17:48 ), lest 1500 ganger

Sikkert Myrseth som selger seg ut.
Innlegg av: tapogvinn (30.01.18 18:04 ), lest 1483 ganger

Hvilke av fondene til Myrseth mener du er investert i FLNG?

Innlegg av: farmern (30.01.18 20:30 ), lest 1419 ganger

Tipper dette skjedde.

https://www.drewry.co.uk/news/high-slippages-to-prevent-recovery-of-lng-shipping-charter-rates-in-2018

Slippages from 2017 to prevent recovery of LNG shipping charter rates in 2018

30 Jan 2018Download

London, UK, 30 January 2018 – Increasing vessel supply will keep LNG charter rates under pressure in 2018, despite strong growth in trade, according to the latest edition of the LNG Forecaster report published by global shipping consultancy Drewry.

Drewry’s short-term outlook for LNG charter rates remains pessimistic because of the high fleet growth rate compared with demand. The fleet is expected to expand by 11% because of high deliveries and low demolition activity. Low freight rates in the first three quarters of 2017 have resulted in a huge pile-up of deliveries in 2018, which will further put pressure on supply.

In 2017, 43 vessels were scheduled for delivery, while just 27 were delivered during the entire year, and 16 were deferred to 2018. Taking into account the slippages from 2017, 69 vessels – aggregating 11 million cbm capacity – are scheduled for delivery in 2018. However, Drewry believes not all 69 ships will stick to schedule, and therefore, projects that only 45 LNG carriers, with 7.6 million cbm capacity, will be delivered (approximately 12% of the current LNG fleet). Drewry also expects demolitions to remain low.

High slippages of vessels from 2017, along with low demolition activity, will further add pressure on the supply side. Average spot rates are projected to remain lower than charter rates were in 2017. The first quarter of 2018 will be weaker than the last quarter of 2017, and slide further in the second quarter on account of high tonnage availability. However, in the second half of 2018, charter rates will improve as high Chinese LNG imports will absorb the excess tonnage available in the spot market. Overall, the LNG market in 2018 will be marked by a high number of vessel deliveries, low scrapping activity, reactivation of idle fleet and strong Chinese demand.

2018 charter rates will average $45,000 pd, which is marginally lower than rates in 2017. The high slippages of vessels into 2018 will increase vessel supply and put pressure on charter rates. Strong projected LNG trade growth of 9% in 2018 will help to create a resistance level to prevent charter rates from falling to the lows seen in 2017.

“Spot vessel availability will remain high during the first half of 2018, leading to below average charter rates. However, we project a strong finish to the year, with increased residential heating demand from China taking charter rates to similar levels as the second half of 2017. We believe the conversion of coal-fired residential heating to gas-fired residential heating in China will be rapid, and thus, the base demand during winter will increase in 2018 as compared with 2017,” commented Shefali Shokeen, Senior Analyst at Drewry.

Innlegg av: farmern (30.01.18 20:42 ), lest 1408 ganger

I tillegg er oppstarten av Cove Point utsatt til uti Mars.
Innlegg av: Varsom (30.01.18 21:39 ), lest 1375 ganger

Tapogvinn,

Det har jeg ikke peiling på. Jeg veit at Myrseth er stålbull på sektoren og spesielt Flex, men han har en viss tendens til å stikke ut bakdøra, og kanskje spesielt nå mtp pågående korreksjon på verdens børser.

Hvilke fond, fremkommer vel på aksjonærlisten på flex hjemmeside, hvis den er publisert der.

Innlegg av: Longsitinbulk (31.01.18 00:00 ), lest 1335 ganger

Myrseth var bull også på Frontline for 2 uker tilbake, på aksjekurs 50- nå er den 36kr

Myrset var ute med anbefalinger i går

På Archer, Spectrum og Tgs , Flng i tilegg

Jeg tror porteføljen er ned 10% bare siste 14 dager, min portefølje er så vidt opp i samme tid-
Setter amatøren opp mot proffen i perspektiv
Innlegg av: tapogvinn (31.01.18 07:00 ), lest 1276 ganger

Det virker som folk fortsatt ikke har forstått at Myrseth sine anbefalinger i FA er en ren fiktiv portefølge og ikke aksjer han nødvendigvis selv handler.

Innlegg av: Longsitinbulk (31.01.18 08:00 ), lest 1252 ganger

Har du hørt sånnt rør, en porteføljeforvalter som anbefaler aksjer han ikke selv har valgt å eie?
Ingen ende ta på useriøsteten
Innlegg av: riskypick (31.01.18 09:51 ), lest 1189 ganger

Longsitinbulk
Det er du som rører her.

Det er selvsagt tapogvinn som har rett.

Jeg synes forøvrig det virker til at myrseth bytter for ofte. Virker til å være dyktig,men overrasket over at så mange følger han blindt.
Innlegg av: Ka'l (31.01.18 12:18 ), lest 1122 ganger

Longshit... , det er vel ikke bare Myrseth sine anbefalinger som ikke helt treffer blink.. Du har vel selv bommet noen ganger?
K
Innlegg av: Rhaa (31.01.18 13:31 ), lest 1088 ganger

Myrseth er flink og har gode begrunnelser for aksje-anbefalingene. Dovre er en ren fiktiv portfølje.

Er veldig overrasket over såpass kraftig fall siste dagene. Må være en veldig bra kjøpsmulighet for de som ikke fikk i høst.
Ingen ting har fundamentalt endret seg i LNG markedet av det jeg har sett. Selskapet har jo nettopp begynt å tjene penger også.
Innlegg av: Empire (31.01.18 14:02 ), lest 1073 ganger

Det har vært en meget bra vinter for gass.

To innspill som jeg ikke kan se(huske) har blitt kommentert siden flere fikk øynene opp for gass markedet og da lng shipping i dette tilfellet.

At vinteren snart nærmer seg slutten og gass etterspørselen skal nedover mot sommeren.

At en stor del av rate oppgangen for lng i høst var i tilknytting til kinesisk etterspørsel og da ikke som rent konsum. Kina har dårlig lagringkapasitet for gass og tilstramningen i shipping markedet har til dels vært drevet av behovet for mellom lagring. Når da gass etterspørselen faller mot sommeren vil også behovet for lagring falle, med de implikasjoner dette vil ha for lng rater.

Med tanke på de litt lengre linjene er det verdt å merke seg at japanske firmaer(spesielt 1) har inngått videresalgsavtaler, så spot markedet for gass vil fortsette den positive utviklingen i 2018 og de fleste retter nå kanskje øynene sine mot Q3/Q4 2018 med tanke på gode spot rater for lng selskapene?

Innlegg av: Longsitinbulk (31.01.18 14:19 ), lest 1079 ganger
Endret: 31.01.18 14:20

Riktig det Ka'L

Men nå var vel jeg en av få som kjøpte Alng på 3kr og solgte på 5

I Flng ble det flere bom skudd med inngamgen for min del gjennom 2017- men poenget var at jeg tok exit å solgte også her med pen gevinst når haussingen virkelig tok av, når Myresth begynte å anbefale var toppen nær.

Nå er det bare å sette den på vent frem mot våren, så får vi se hvor langt ned den kan komme.
Innlegg av: OIL-IT (31.01.18 16:14 ), lest 1019 ganger

Bra futt i KITen i dag. Noen som vet om noe er på gang?
Innlegg av: larrylivingston (31.01.18 17:15 ), lest 996 ganger

Longshit-den største suckeren av en småaksjonær på Oslo børs?
Innlegg av: fjellmann1 (31.01.18 18:40 ), lest 956 ganger

Enig med longs.
Jeg kjøpte ALNG på 3,2 og solgte på 5,8kr.
Kjøpte flex på 9 og solgte på 13kr
Selger på kjøpsanbefalinger til myrseth.

Det skal leveres 66 lngskip i 2018. En del nye eksportanlegg er forsinket og ratene vil komme under press fremover våren.

Det er i 2019 lng markedet blir bra.

Lngaksjer kjøpes nok lavere enn i dag til sommeren, men ikke mye...
Innlegg av: d12m (31.01.18 23:58 ), lest 855 ganger

"Det har jeg ikke peiling på."

Svaret er enkelt, Varsom: ingen fond.

Etter å ha tjent fine kr på flng siste delen av 2017 så avventer jeg og ser om det ikke kan komme bra kjøpsanledninger utover i 2018. Kan gjerne gå under 10 på sikt?
Innlegg av: Ka'l (02.02.18 08:50 ), lest 769 ganger

Det er ikke bare Myrseth som anbefaler LNG-aksjer på 6-24 mnd sikt. Det er temmelig unison anbefaling fra flere analytiker å ha god tro på At LNG-aksjer vil gi god uttelling den neste par årene.
K
Innlegg av: tapogvinn (02.02.18 14:33 ), lest 695 ganger

Ser vel ut som aksjen er på vei ned på 10-tallet igjen.

LNG-frakt vil nok bli erstattet av kull og ulltepper.

Innlegg av: Varsom (02.02.18 15:21 ), lest 676 ganger
Endret: 02.02.18 15:23

D12M,

Det har det allerede blitt svart på som du ser og jeg presiserte ikke peiling.

Men uansett, trenden er ned og hvis hegnar.no en mandags morgen i tillegg slipper nyheten om at Myrseth rydder i portisen, er det bare å spenne fast utforskiene!

Og ja! Jeg skjønte at det er en fiktiv portefølje!
Innlegg av: tapogvinn (02.02.18 15:31 ), lest 668 ganger

allikevel kom du med et utsagn om at Myrseth solgte - fra sin fiktive portefølje?

Innlegg av: Varsom (02.02.18 15:37 ), lest 661 ganger

Tapogvin,

Jeg tok feil og det har jeg presisert, eller har du ikke lest hele tråden?
Innlegg av: Ka'l (12.02.18 15:44 ), lest 497 ganger
Endret: 12.02.18 18:47

Myrseth fortsetter denne uken med å anbefale FLNG, opp 1,8%, mens ALNG stiger hele 9%.
K
Innlegg av: Longsitinbulk (13.02.18 10:28 ), lest 393 ganger

Ved et dropp i indeksene ser jeg Flex under 10kr igjen.

Se resultat ALNG i dag, elendig

det samme blir det i Flex

her har Myrseth bommet totalt igjen
Innlegg av: really (13.02.18 11:36 ), lest 364 ganger

ALNG sitt resultat er elendig, så om markedet tror FLNG viser noe lignende er det mange som blir positivt overasket.

FLNG oppgir i Q3 rapporten at de har leid ut to skip til ca 40 000 USD/d, det samme som ALNG oppnådde. Kostnaden pr skip i FLNG ligger på samme nivå, slik at resultatet havne på rundt - 1 MUSD om en bare ser på de to skipene.

Det som kan forrykke bildet noe er tidspunktet for retur av de to andre skipene.
Innlegg av: Longsitinbulk (13.02.18 11:39 ), lest 374 ganger

Dette er ikke tiden for å kjøpe lng, vent til etter q1-18
Innlegg av: Longsitinbulk (19.02.18 15:22 ), lest 235 ganger

Gaslog stupte 10% fredag på dårlig q4
Innlegg av: Tændis (19.02.18 16:36 ), lest 204 ganger

Longs. Markedet venter ikke på Q4 men andre interessante ting fra FLNG som oppdaterte premiums på MEGI, FRSU, evt ekspanderingsplaner osv. Se DNB oppdateringen fra forrige uke, de økte TP til 16,2kr
Innlegg av: kodenavn (19.02.18 21:27 ), lest 146 ganger

Ratene har steget fra 62.500 til 70.000

LNGC (USD 70,000/day)