Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: bæærnt (01.12.17 11:38 ), lest 8724 ganger
Ticker: NORTH
Endret: 01.12.17 11:47

NORTH - skatterefusjon

Litt skummelt å spekulere alt for mye om dette, men basert på det jeg vet om et annet konkret tilfelle så er vi kanskje ikke så veldig langt unna melding om oppgjør fra NORTH.

Dersom den effektive behandlingstiden fra anmodning til oppgjør er mindre enn 3 mnd også for NORTH sin del, så er det i teorien mulig at vi får høre noe i uke 49 eller 50.

Best case blir da innen fredag 8. desember.

Innlegg av: Orcelle (01.12.17 13:41 ), lest 5292 ganger

RE^1: NORTH - skatterefusjon

Vi er iallefall en dag nærmere enn i går:)

Ufattelig at noen kan finne på å selge denne under 2 kroner! og 3 kroner for den del...
Innlegg av: badkrukan (01.12.17 14:05 ), lest 5247 ganger

egentlig 4 og, men det er MYE bagasje i North. gamle synder som henger i. kan ikke se vad ellers rettferdiger rabatten.
Innlegg av: Babb (01.12.17 14:45 ), lest 5182 ganger

4 kr var da å ta litt hardt i. Personlig kommer jeg nok til å starte salget oppunder 3 et sted.
Innlegg av: badkrukan (01.12.17 15:36 ), lest 5147 ganger

mcap på 475-500mill er det mye? kommer sannsynlighvis selge på 3 tallet og, men hvis olja kommer tilbake, og north fortsetter i samme sporet som nå, er det vanskelig at finne noe bedre. jag tror dessverre at et selskap som north blir kjøpt opp langt før de vokser mot miljarden. det er noen som mener at vi kommer se alltime hihg i olje innen 2020.

Har skrevet det før, og jag har handlet (med småpenger) siden 2001. det vanskligeste med børs er at ikke bli farget av den rådende konsensus. At trade er langt fra like lønnsomt som at treffe på sikt. med 100 dollar/fatet og et heldigt north energy mener jag 2 milliarder og videre kan bli et scenario. men da er det ikke noe veddemål. :-)
Innlegg av: Orcelle (04.12.17 14:26 ), lest 4998 ganger

De er vi tre dager nærmere:)
Innlegg av: bæærnt (07.12.17 12:28 ), lest 4863 ganger

Synd at vi ikke lenger kan se husenes nettohandel. At noen kvitter seg med relativt store poster når vi sakte men sikkert kryper frem mot oppgjørets time synes svært så underlig.
Innlegg av: Entype (07.12.17 12:35 ), lest 4837 ganger

Bæærnt, det er nok børs rakettene som feks ELE som trekker penger ut av North og andre langsiktige caser. Spesielt på dager med oppgang ser en at volumet er høyt på salg i North. Disse skal nok inn igjen når de har gjort seg ferdige med tradingen.
Jeg gjorde det selv med et par hundre k aksjer i november, gikk inn igjen for et par dager siden med "trading" posten i North. Så med andre ord er jeg ikke spesielt bekymret :-) GSI og alle disse plukker fremdeles.
Innlegg av: bæærnt (07.12.17 12:37 ), lest 4837 ganger

Når det gjelder GSI og de andre....hvordan vet du det ?
Innlegg av: Orcelle (07.12.17 12:59 ), lest 4800 ganger

Som forrige aksjonærliste viste er det er ingen av de store som selger, naturlig nok når de vet hva som kommer..

Så her er det bare å laste og vente på takeoff.
Innlegg av: Entype (07.12.17 22:15 ), lest 4670 ganger

Med det vi vet og har fulgt med på kan vi lett kjenne igjen antallet disse plukker. Nøyaktig er selvfølgelig vanskelig, men sammenlignet med tidspunkt og mengde aksjer så er det ingen tvil om at det er samme aktør.
Innlegg av: Orcelle (15.12.17 14:20 ), lest 4484 ganger

Skattepengene kan komme hvilken dag som helst, og da åpner vi på 2.50+ tipper jeg...
Innlegg av: Orcelle (22.12.17 14:31 ), lest 4290 ganger

Verdien av selskapet er nå mindre enn kun skattepengene! Penger på gaten, og skattepengene kan komme når som helst:)
Innlegg av: PetroMonkey (24.12.17 11:49 ), lest 4166 ganger

Sound check .... is this thing on?
Innlegg av: PetroMonkey (24.12.17 11:52 ), lest 4161 ganger

Maybe Santa will bring us a BIG FAT TAX REFUND CHECK?

Merry Christmas to all!

ho ho ho ho
Innlegg av: Jæims Bånn (24.12.17 12:30 ), lest 4152 ganger

Nissen sitter fast i pipa,og vet ikke om vegen ut er opp eller ned;)
Blir overrasket om skattekontoret gjør ferdig presangen i romjula, men jeg har jo tatt feil før..

Jeg har større forhåpninger til 2 triggere i reach før nyttår: kontraktsdetaljer og kanskje kjøp av OTS-virksomhet.
Innlegg av: bæærnt (24.12.17 12:35 ), lest 4150 ganger
Endret: 24.12.17 12:42

Det kan neppe være lenge før pengene står på konto. Før årets slutt er vel tvilsomt, men det er lov å håpe. Fortsatt spent på reaksjonen når den endelig kommer. Rakett eller kinaputt ?

Når det gjelder REACH så håper jeg plenen grønnes tidlig på dine trakter Jæims.

God Jul !
Innlegg av: Orcelle (27.12.17 14:02 ), lest 3951 ganger

Det blir rakett, garantert, selskapet priser nå til mindre enn provenyet kun fra skattepengene. Fullstendig galskap. Folk som selger og de som ikke kjøpte nok på rundt 2 kroner kommer til å angre som bare det den dagen meldingen kommer..
Innlegg av: PetroMonkey (27.12.17 16:06 ), lest 3909 ganger

Jeg har en liten post i IOX som jeg ser er opp 30% i dag ... hva skjer?

Gleder meg til North begynner å gjøre det samme ....

Innlegg av: Jæims Bånn (27.12.17 16:19 ), lest 3903 ganger

Ser ut til at en eller flere selger i North for løpe etter i andre aksjer i ettermiddag.
Det er MANGE som er klare for reprising i olje og offshore. Det passer godt for North /reach denne vinteren.
Vær inne før det smeller. Reach har allerede lagt ut agn med sin kontrakt som skal spesifiseres og surveyor 2 som skal testes ferdig.
Innlegg av: Orcelle (27.12.17 16:59 ), lest 3867 ganger

Touchstone opp 10% i kveld
Innlegg av: PetroMonkey (27.12.17 18:16 ), lest 3820 ganger

Jeg har ikke minket på beholdning av Reach/North, men har derimot økt litt.

Har også tatt et par små poster i IOX og REC for å gjøre livet litt mer spennende. Små.

Som lyn så kommer North eller Reach, og den dagen vil jeg ikke være en annen plass ...... trigger trigger trigger trigger!

Innlegg av: PetroMonkey (27.12.17 18:55 ), lest 3791 ganger

Hva er sjansen at North vil kjøpe noen aksjer i IOX?

Innlegg av: bæærnt (27.12.17 19:36 ), lest 3775 ganger

NORTH har allerede noen aksjer i IOX etter fusjonen Andes/Trefoil. Tror ikke disse kan selges før etter 5. januar. Om de har kjøpt i løpet av høsten og frem til idag vites ikke, men det er heller ikke umulig.
Innlegg av: Jæims Bånn (27.12.17 21:31 ), lest 3738 ganger

Sjansen for at North har en joker i iox er ikke liten..
Bare det at de svarer upresist på oppgjør øker nysgjerrigheten min;)
Blir spennende å se sbx framover også.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.12.17 13:25 ), lest 3627 ganger

Aksje i stabiilt sideleie, men nå synes jeg det ser ut til å vrenge opp hvert øyeblikk, det tekniske ser slik ut.

Med dagens oljepris må det da bli noe i foret på North etter hvert her-
Har kjøpt ytterligere opp siste uker.

Bærnt- hvor mye aksjer har selskapet i Inter Oil?
Innlegg av: Orcelle (28.12.17 13:45 ), lest 3604 ganger

Kjøperside bygger seg videre opp, er det idag det endelig skal bli litt morro?
Innlegg av: bæærnt (28.12.17 13:58 ), lest 3584 ganger

Fra fusjonen så fikk NORTH lite aksjer. +/- 150.000. Med forbehold om dårlig hukommelse.
Innlegg av: PetroMonkey (28.12.17 16:12 ), lest 3529 ganger

+/- 150.000 er ikke så mye i IOX for hele NORTH (bedre enn ingenting)

Men .... tenk om de står for bevegelsen i kursen nå og har begynnt å bygge en posisjon i IOX .....

Jeg har ikke satt meg veldig inn i det, men overfladisk så var det en grei liten bet med info presentert her på HO med nedsalg og en fundamental presentasjon som kan faktisk gi resultater.

North Going North

WOW! 2,15 RT .....IOX and NORTH up almost 10% today ...

Tutt Tutt train leaving the station.
Innlegg av: PetroMonkey (28.12.17 16:12 ), lest 3522 ganger

+/- 150.000 er ikke så mye i IOX for hele NORTH (bedre enn ingenting)

Men .... tenk om de står for bevegelsen i kursen nå og har begynnt å bygge en posisjon i IOX .....

Jeg har ikke satt meg veldig inn i det, men overfladisk så var det en grei liten bet med info presentert her på HO med nedsalg og en fundamental presentasjon som kan faktisk gi resultater.

North Going North

WOW! 2,15 RT .....IOX and NORTH up almost 10% today ...

Tutt Tutt train leaving the station.
Innlegg av: helloween (28.12.17 16:21 ), lest 3498 ganger

Vi får se, men det kan virke som den har snudd nesa oppover nå:)
Innlegg av: Bmwi8 (28.12.17 16:23 ), lest 3494 ganger

Up north?
Innlegg av: helloween (28.12.17 16:41 ), lest 3462 ganger

RE^2: NORTH - skatterefusjon

Meget mulig:)
Innlegg av: Entype (28.12.17 16:30 ), lest 3480 ganger

Godt å endelig se litt bevegelse på den grønne siden av skalaen, men jeg syns jeg ser på ordrene at det klør i fingrene hos mange etter salgsknappen ;-)
Vil se noen store ordre over 2,10 før jeg tror på dette :-)
Innlegg av: Jæims Bånn (28.12.17 16:47 ), lest 3460 ganger

Dette er så og si reprise fra fjoråret.
Den gang gikk kursen på rykter om pris for lisenssalg over 200 mill og utbytte.
Nå kommer det 200 mill (og utbytte?)

Her kan det gå styggfort om de melder "kule" investeringer og cash i bakhånd.
2,15: dagens topp = kurs i Reach. Hilsen spøkelset Bæærnt;)
Innlegg av: helloween (28.12.17 18:33 ), lest 3395 ganger

Vi kan jo håpe på 25 øre i utbytte i 2018 også:)
Innlegg av: bæærnt (28.12.17 18:42 ), lest 3380 ganger

Yepp. Om NORTH og REACH ender med noen øres avstand i morgen så avstår jeg fra raketter i år. Da må jeg ty til andre eksplosiver.
Innlegg av: Petterza (28.12.17 19:14 ), lest 3353 ganger

Spennende å følge med hva morgendagen bringer.

Regner med skatterefusjonen ikke blir meldt på årets siste børsdag. Men håper på noen fine ordrer over 2.05 i morgen
Innlegg av: macland (29.12.17 01:44 ), lest 3247 ganger

bææærnt har ofte forfektet lik kurs i selskapene. Hadde det vært mc eller verdi i forhold til det ,så kunne jeg svelgt teorien. Kanskje noe jeg ikke forstår,mwn hvorfor ringer bjeller om de har samme kurs???
Innlegg av: Fevang (29.12.17 02:07 ), lest 3236 ganger

RE^2: NORTH - skatterefusjon

Du er ikke alene å lure på hvorfor han har hengt seg opp i det.

Har prøvd å si til ham at det er totalt irrelevant; men det hjelper visst ikke.

Ikke ofte han er på villspor - men det er han her. Punktum. !!!!
Innlegg av: bæærnt (29.12.17 06:28 ), lest 3208 ganger

Hva var vel livet uten konspirasjonsteorier:)
Innlegg av: Krieghoff (29.12.17 07:11 ), lest 3201 ganger
Endret: 29.12.17 07:13

Enig med bææærnt! Hva er vel livet uten konspirasjonsteori ?

Jeg har kommet opp med en helt fantastisk teori rundt cryptovalutta. Om det viser seg å ha ett snev av sannhet i seg, noe jeg tror, så vil det være tidenes nyhet :)

Edit: må jo få med at jeg ble positivt overrasket når jeg midt i kassakøen sjekke North. Endelig skjer det noe. Satser på at North blir en aldri så liten nyttårsrakett
Innlegg av: Longsitinbulk (29.12.17 10:54 ), lest 3119 ganger

Dette med lik kurs på de to er selvf bare vås.
Reach er jo mildt sagt ikke i noe hett marked nå, men det skal lite til før det blir atskillig bedre.

Slik olje markedet nå utvikler seg bør man selvf forvente det bedre, når det er sagt har aksjekursen i Reach ligget i dvale i atskillige år.
Slike mygger gjør det skjelden bra på børs enkelt og greit- jeg har påpekt det en rekke ganger.
Det er de store selskapene som gjør det bra, se f.eks hva Subc har steget på børs, på tross av at alle analytikere har anbefalt salg.
Det er mengden info, børsmeldinger analyser osv som gjør et papir likvid, fra Reach side er det stille som graven- gørr kjedelig.

Når det er sagt, verdiene er der jo, og en bør regne med at de kryper oppover i 2018- en joker er jo selvsagt et salg eller lignende, men det er vel uaktuelt.

Jeg har ingen interesse av Reach som investering, det er mye bedre å ha eksponering via mor selskapet.
Har selv kjøpt mye North den siste måneden og forventer en gor tid fremover-

Det er nevnt tidligere Januar/februar -17 og den utvikling aksjen hadde da- det skal lite til før vi ser en reprise der tror jeg.

Innlegg av: Jæims Bånn (29.12.17 12:52 ), lest 3056 ganger

Melding fra North i reach i ettermiddag?
Innlegg av: Longsitinbulk (29.12.17 13:03 ), lest 3041 ganger
Endret: 29.12.17 13:07

Hehe- Jæims

Vedr kjøp innside kjøp i Reach mener du?

Ingen grunn til å jage det opp dette året i alle fall, få ønsker høy formue skatt-

Helt utenkelig er det vel ikke, selv om omsetningen fortsatt er som ei pølse bod er det jo omsatt flere aksjer i Reach en på lenge.

Jeg holder meg kunn i North og i god tro om at 2018 blir ganske godt som aksjonær i dette selskapet.

Med sine olje relaterte investeringer og en tro om at neste blir et bull år for "smal cap" , avslutter jeg 2017 med et antall North rett under topp 20.
Innlegg av: Jæims Bånn (29.12.17 13:19 ), lest 3025 ganger

Det jeg tenkte på, ja. Billig måte å redde regnskapet for Q4 med oppgang i reach ;)

Jeg deler optimismen for oljerelatert 2018. Spørsmålet jeg stiller meg er hvor mye som er priset inn. Der er nå et halvt år siden det opphør ble offentliggjort..
Kan ikke helt se den store overraskelsen, og de har jo allerede nå minst 50 mill i cash.
Hva er det de har sett seg ut??
Innlegg av: bæærnt (29.12.17 13:25 ), lest 3012 ganger

NORTH regner hjem REACH som et tilknyttet selskap med sin andel av resultatet. Markedsverdien blir kun tatt hensyn til ved behov for nedskrivninger sammenlignet med kostpris; som utgjør ca 2 blank. Så NORTH kan ikke redde stumpene i Q4 på annen måte enn at REACH overrasker med et kjemperesultat. Og det skjer ikke.
Innlegg av: Jæims Bånn (29.12.17 13:55 ), lest 2989 ganger

Ser ikke bort fra et lite rykk før stengetid.
Innlegg av: bæærnt (29.12.17 14:28 ), lest 2944 ganger

Still very spooky...uhu:)
Innlegg av: Longsitinbulk (29.12.17 14:52 ), lest 2901 ganger
Endret: 29.12.17 14:57

Jaja- nå rusker det omsider nord over.

Alt har steget i 2017, bortsett fra North.
Hva er egentlig grunnen til det når man på dagens kurs får igjen hele investeringen fra myndighetene?

Ikke godt å si, børs er et forundelig sted enkelte ganger.
Vi som har antenner nok til å benytte oss av galskapen vil trolig få godt betalt neste år.

North har investert i segmenter som ikke har smakt for investorene, på tampen av året har imidlertid disse segmenteme begynt å tilstramme seg tildels kraftig.

I takt med økende oljepris vil investeringeme gå fra bearish til bullish, noe vi ser akkurat nå.
Sannheten er at timingen til North som selskap kan være perfekt.

Jeg tror vi vil få et fantastisk 2018 som North investorer, med økt fokus på "smal cap" vil dette bare gå en veg.

Ha et forykende 2018 , med 200mill fra myndighetene, tilbakekjøp av aksjer, utbytte og mikro cap investeringer som trolig vil løfte aksjen godt.
Innlegg av: PetroMonkey (29.12.17 15:34 ), lest 2850 ganger

Everyone "knows" that the tax money will come, but sits on some varying amount of uncertainty due to the nature of the tax office. Just like an insurance company, they like money in, but will do everything they can to not pay out. Everyone is probably sitting with some varying degree of the thought that there might not come any money or it may be less .... better with one bird in the hand than two in the bush.

When the money comes, the uncertaintity will be gone. There will be no reason to sell on news if what is supposed to come does, so let's just hope that everything falls into place as expected.

2017 has put Reach into a position with a lot of human resources, 10 ROV systems on several ships with favourable terms, and a significant increase in potential work. In addition, several of the smaller CSV's seem to be slated for wind work, which combined with other vessels being laid up and due to classing will not be reactiviated for short contracts, strengthens the pot market opportunities.

The other investments of North seem to be reasonably smart with the exception of SBX where the plan should be to get out at anything over 10 øre (RT 27 øre ... ??? crazy people)

2018 will be a very interesting year with a lot of potential lined up. My bet is something with SOFF, but there are many theories out and about, even conspiracy theories :-) The most important thing is that North should have a bunch of cash to move in one direction or the other, and as JB is so good at pointing out, they can move in completely different ways than we can. This could be Reach or it could be anything else. Having resources in a place where they can be deployed strategically at favourable terms is very comforting to me at a time when the markets in general look very toppy. Exposed for further upside, but still sitting in "cash".

I'll be on the beer shortly (Cheers), so Happy New Year to all of you in here.

Go get drunk, start a bonfire, and blow stuff up!

Innlegg av: Longsitinbulk (05.01.18 08:07 ), lest 2654 ganger
Endret: 05.01.18 08:50

Gjesp- stabilt sideleie.

Markeds cap litt under kontant oppgjøret som nå hvilken som helst dag glir inn på North konto.

"Alt" stiger på børsen, men ikke North.
Konkurs bett går 10-20% om dagen, men et fundamentalt selskap som North med mye cash, muskler for både store utbytter, tilbakekjøp av aksjer eller mulighet for gode investeringer ligger i dvale.

Flere mister hue, mister tolmodigheten, lemper ut og løper etter aksjer som er i vinden, aksjer som allerede har steget 100% eller mer bare siste 2-3 måneder.

Vel vel, lysglimtet får være, salgene gir andre muligheter for finfin inngang i North, og at de som selger ut og gjør seg fete i andre selskaper trolig vil komme løpende tilbake i dobbel forstand og med større kapital beholdning ved en senere anledning.
Skal et fåtall av disse penger atter dyttes inn i North, ja da er ferden nord over uungårlig.

Ved en korsvei rusler toget, aksjen virker mer og mer potent teknisk, og det skal lite til før aksjen nå ryker over i possitive tekniske nivåer.
Skulle bare mangle forøvrig.
Innlegg av: bæærnt (05.01.18 09:09 ), lest 2584 ganger
Endret: 05.01.18 09:29

Vel, den eller de som realiserte og stakk til PEN har muligens gjort et klokt valg.
Innlegg av: Longsitinbulk (05.01.18 09:35 ), lest 2543 ganger

Liten tvil om det, men det skal vel realiseres der før eller siden vil jeg tro.
RSI i Pen er nå over 90, hadde det vært mine penger hadde jeg uten tvil tatt gevinsten.

Jeg tenker ikke bare på Pen, men mye annet, at noe av disse pengeme vil komme inn i North som fortsatt står på standby må vi vel anta.

Vel, tiden kommer nok til North også før eller siden, som jeg tidligere skarev, når det meste er jaget opp som nå vil det før eller siden letes blandt smalcap etter fortsatt rimlige aksjer, der er vi.
Innlegg av: rcover (05.01.18 10:31 ), lest 2489 ganger

Som jeg forstår om den passerer ca 2,13 så er de liten eller ingen motstand oppover.
Innlegg av: bæærnt (05.01.18 10:41 ), lest 2483 ganger

TA er ikke mitt bord, men du kan ha rett i det. Akkurat nå så er det et "waiting game".
Innlegg av: rcover (05.01.18 11:00 ), lest 2457 ganger

Det kan nok ikke dra ut så veldig lenge nå
Innlegg av: Jæims Bånn (05.01.18 11:27 ), lest 2433 ganger

Enig med mye av det som blir skrevet.
Jeg gikk utelukkende inn i PEN på bekostning av North pga. at jeg kjenner caset rimelig godt. Meldingen på tirsdag var milevis bedre enn jeg hadde trodd. Da er det på kanten til selvskading å ikke benytte egen kunnskap når kursen ikke reagerte momentant på nyheten..
TA kan brukes til mye, men ikke på oljeknøtt som står foran oppdatering av halve portefølgen på mandag, mens den andre halvdel sannsynligvis blir realisert innen plenklipping blir aktuelt.

North byr på venting, akk som PEN har vært det i årevis. Alt ligger til rette for at verdiene kommer frem i PEN nå.
I North var det noen som ville kjøpe, så da var prioriteringen enkel.
Caset er akkurat like godt som når jeg hadde aksjen og er i mine øyne feilpriset så det holder.
Investeringer og økonomi forøvrig handler om prioriteringer. Akk nå er ikke North på førsteplass for meg, men det er ikke dermed sagt at jeg har rett;)

TviTvi, spennende tider!
Innlegg av: Elderlywoman (05.01.18 11:39 ), lest 2412 ganger

James, skal du inn igjen i North etter den pene oppturen i Pen? Gratulerer forovrig!
Innlegg av: Jæims Bånn (05.01.18 11:55 ), lest 2411 ganger

Jeg skal i allefall sitte med PENaksjene til BWO har presentert Dussafudetaljer på mandag kl 13.30..
Min inngang var tuftet på AJE-enigheten.
Det skal bores på Dussafu i januar(hvis BORR rekker) og BWO inviterte til presentasjon etter min inngang.
Det er ingen annen grunn enn tradernes linjaler til å selge PEN idag..

Hva jeg gjør etter en evt. realisering er LITT tidlig å si. Dersom North fremdeles venter på saksbehandleren, så er jo det et godt bet fremdeles;)
Innlegg av: bæærnt (05.01.18 12:05 ), lest 2384 ganger

Litt undertrykk i REACH leiren nå. Faktisk tegn til liv:)
Innlegg av: Elderlywoman (05.01.18 13:02 ), lest 2353 ganger

Er nok rett før North skal opp til 2.5 bare på forventninger. Nytt år, refusjon er nær!
Innlegg av: Entype (05.01.18 13:18 ), lest 2322 ganger

2,15, trodde nesten ikke mine egne øyne ;-)

Skattepengene straks på konto, iløpet av januar tipper jeg.
Innlegg av: Longsitinbulk (05.01.18 13:40 ), lest 2312 ganger
Endret: 05.01.18 13:49

Flott at du får utelling i Pen James, selv etter at den har gått mye på kort tid.

Du sier du kan caset og jeg tviler ikke, vi hadde jo en diskusjon der for et års tid siden,jeg var bull og du bear, den gang hadde jeg hadde flaks og solgte på en pik dagen etter, senere var det bare nedgang:-)) så du fikk rett den gange .
Personlig kan jeg ikke fordra mygger på børs, og aller minst de som driver innen olje, det er ikke lett disse casene og jeg styrer helst glatt unna.

Men jeg synes North virker som et unntak i klassen, caset er pr i dag noe kjedelig men det er merverdier her som vil tre frem innen kort tid,det er jeg rimelig sikker på.
Derfor velger jeg å bruke tolmodighets krem i dette bettet og rikker meg ikke på dette stadiet i caset før jeg får betalt, at rissikoen er liten er bare en bonus og hører til skjeldenheteme i slike case.
Når det er sagt, jeg blir uhyre overasket om ikke et "godt" selskap som Reach også vil bli premiert på olje oppgangem fremover, går aksjen og får sin etterlengtede og fortjente oppgang fremover, ja da er kjapt også North mere heit for mange.

Selvf er det irriterende når man ser mye annet som popper, men det får være, turen kommer snart til North også.

Ikke så gale for noe eller, som sagt fylte jeg på ytterligere og tok 150k av dine aksjer på 2,03 i snitt tirsdag, så jeg er strålende fornøyd.

Lykke til videre i Pen og kom mannsterk tilbake med vide gullbukser til North litt senere.

God elg alle mann

Innlegg av: Jæims Bånn (05.01.18 13:59 ), lest 2265 ganger

Jeg for min del bruker forumet for læring og nettopp diskusjon. Jeg gjør feil og treffer om hverandre.
Folk her inne sitter på utrolig mye informasjon som kan være nyttig for flere.

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg 10 mill til plassering, men det har jeg ikke og må derfor ta de mulighetene som byr seg.

God helg longsit. Du er litt av en skrue som er morsom å følge og diskutere med!
Jeg tror bestemt du vil tjene godt aksjene du kjøpte av meg;)
Innlegg av: bæærnt (05.01.18 14:09 ), lest 2235 ganger

Solgte du litt ned i REACH også om jeg tør spørre ?
Innlegg av: Jæims Bånn (05.01.18 14:15 ), lest 2235 ganger

Nix. Selger ikke før kontrakten er spesifisert.
Havila subsea er nå i Danmark på jobb..

Veldig lite som skal til før volum og kurs øker i reach. Om det er mcdermotts oppdrag som tilfaller reach bør det være nok.
Bør komme øyeblikkelig,oppstart er februar...
Innlegg av: bæærnt (05.01.18 14:22 ), lest 2217 ganger
Endret: 05.01.18 14:27

Da krysser vi fingrene for nyheter. Har heller ikke solgt i REACH. Har økt litt i begge leire selv om jeg er misfornøyd så det holder. Men det syntes som det eneste fornuftige på kort sikt. Så dessverre ikke mye annen moro jeg kan delta i. Sitter støkk i IOX også.

Litt trykk fra undersiden både i REACH og NORTH for øyeblikket. NORTH antakelig midlertidig før helgeroen senker seg av frykt for at noe kan meldes etter børs idag (antar at penger på bok meldes samme dag etter børsslutt).
Innlegg av: RSO1979 (05.01.18 17:30 ), lest 2111 ganger

Hold da op hvor kan i skrive meget om denne aktie. Den fylder rigtig meget i mit depot, og jeg sidder faktisk bare og venter på kurs 4,ca... og det kommer med skatterefusionen, uanset hvor meget i kan skrive herinde:)

køb aktien, og gem den
😎
Innlegg av: Babb (05.01.18 17:49 ), lest 2092 ganger

+1 til dansken! Skål og god helg :)
Innlegg av: RSO1979 (05.01.18 19:22 ), lest 2052 ganger

tja babb.jeg har købt mine aktier igennem ca 2 måneder. jeg har en snitkurs på 1,99... jeg har tid nok og vente:)
Innlegg av: Entype (05.01.18 19:45 ), lest 2035 ganger

https://www.norskbulls.com/m/SignalPage.aspx?lang=en&Ticker=NORTH.OL

BUY - teknisk har vi nå mulighet til å bryte opp, høyeste sluttkurs på flere måneder. Så får vi se om markedet snart må begynne å prise inn skatterefusjonen :-)
Innlegg av: elviira (05.01.18 22:43 ), lest 1969 ganger

Bryter vi igjennom 2,20 er mye gjort!
Innlegg av: Longsitinbulk (06.01.18 09:00 ), lest 1896 ganger

Ser man hva Hermansrød tror om 2018 bør både North og Reash gå en god tid i møte.

Hermanrud anbefaler utbombede aksjer i 2018

Sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets er ute med sine heteste aksjetips for 2018.

annonse
Artikkel av: Øystein Byberg
5. januar 2018 - 23:01
Lest av
6414

Sjefstrateg Peter Hermanrud i Sparebank 1 Markets er ser opptur for typiske oljeleverandører fremover, skriver DN.

– Vi er ved starten av et rally i offshore og riggaksjer. Oljereservene faller, og oljeselskapene har penger å investere. Oljeselskapene hadde i 2017 den høyeste kontantstrømmen på seks år, selv på 55 dollar. På 67 dollar fatet er kontantstrømmen superbra. Samtidig er skiferolje blitt mindre attraktivt på grunn av høyere leverandørkostnader på land. Offshore er kostnadene fortsatt veldig lave, men bare i 2018-2019, sier Hermanrud.

Det er grunn til håp for riggnæringen, selv om den fortsatt sliter med stor overkapasitet, mener han.

– Sist gang det var like katastrofalt, snudde aksjene før bunnen i riggmarkene. Vi er sent ute nå. 2018 er et år da vi ser at det blir bedre, nok til å dra riggaksjene, som er totalt utbombet, sier Hermanrud ifølge DN.
Innlegg av: ketle homeowner (06.01.18 16:45 ), lest 1807 ganger

jeg er alltid på jakt etter en spennende aksjeinvestering. Kanskje North kan være noe. Men er dagens optimisme kun basert på et håp om at de skal få igjen på skatten?
Innlegg av: Entype (06.01.18 17:38 ), lest 1773 ganger

Det er ikke et håp, North har krav på skatterefusjon tilsvarende nesten hele markedsverdien av selskapet.
Det vil si at KUN basert på skatterefusjonen og ved opphør av selskapet så får du igjen nesten hele innsatsen på dagens nivå. Legger du til investeringene er EK over 400 mill kr.

Uansett tilfelle om ikke myndighetene godkjenner tidlig utbetaling får North pengene sine 20.06. Risikoen ligger altså i at du må bli sittende i 6 mnd.
Til sammenligning fikk Tellus Petroleum igjen på skatten innenfor 3 mnd etter søknad.
North søkte 13.10, så 14.01 har det gått 3mnd. Jeg tror julen har forsinket prosessen noe, men forventer altså at pengene er på konto iløpet av januar, senest februar.
Innlegg av: Syriner10 (06.01.18 18:04 ), lest 1753 ganger

DD!
Innlegg av: Orcelle (06.01.18 19:32 ), lest 1727 ganger

Penger på gaten
Innlegg av: Longsitinbulk (07.01.18 13:17 ), lest 1614 ganger

Stort nærere penger på gata en dette finner man ikke på Ose i dag.
Innlegg av: Entype (07.01.18 13:49 ), lest 1595 ganger

Det har du faktisk helt rett i :-)
Innlegg av: Odi.1 (07.01.18 15:41 ), lest 1552 ganger

Denne : https://www.touchstoneexploration.com/our-company/

Kan gå flere ganger verdien som denne skatten gir om de rette analysene slår til, og med tålmodighet.
Innlegg av: Krieghoff (07.01.18 16:12 ), lest 1524 ganger

Har barre sett grovt på Touchstone exploration, men begynner å leke med tanken om det er påtide å ta direkte eierskap i denne. Noen av dere andre som har sett nærmer på Touchstone?
Innlegg av: bæærnt (07.01.18 16:54 ), lest 1497 ganger

Jeg handlet i en god del år på NASDAQ og NYSE før jeg i det hele tatt fattet interesse for OSE (pga av manglende volum). Greit å huske på at man samtidig handler i valuta når man kjøper posisjoner på TSX, LSX eller hvor det nå måtte være. Kan gi noen mindre hyggelige opplevelser over tid som vanner ut positiv kursutvikling. Eller motsatt om man er heldig.
Innlegg av: Krieghoff (08.01.18 07:17 ), lest 1367 ganger

En ting er sikkert, man belønnes ikke på samme måte på OSE som på øvrige børser i verden. Dette har jeg fått merke ekstra godt på biotek fronten. Nå skal jeg ikke klage, men det virker for meg som at det meste av Norske selskaper ikke klarer å trekke til seg så mye kapital fra utlandet. Mulig det er jeg som oppfatter det feil da ;)

Trives bedre med at leder gruppen i North passer på mine penger i slik høy risiko prosjekter. Føler meg trygg på at de klarer å gjøre bedre undersøkelser enn meg og så blir de jo selvsagt invitert til langt flere fester enn hva jeg kan drømme om.

Blir vel til at man øker i NORTH istedenfor å skaffe seg TXP.
Innlegg av: bæærnt (08.01.18 07:23 ), lest 1361 ganger
Endret: 08.01.18 07:26

Biotek ja. Der har jeg hatt noen mindre gode opplevelser gitt. F.eks ARNA på Nasdaq som det var store forventninger til mens hypen om "obesity" stod på som verst for noen siden. Det gjør den vel enda for alt jeg vet......rene skjære gamblinga i påvente av godkjennelse eller LOI fra FDA. Og endeløse emisjoner og lån med opsjoner.
Innlegg av: Jæims Bånn (08.01.18 07:52 ), lest 1341 ganger

Jeg har også vurdert TXP helt siden North gikk inn. Jeg synes krona er så veik at jeg får lite for pengene. Da tror jeg heller på en 10% sterkere krone før jeg evt. kikker litt på Norths eventuelle nye eventyr i den vide verden.
Innlegg av: Longsitinbulk (08.01.18 07:53 ), lest 1338 ganger
Endret: 08.01.18 07:59

Sluttet å investere i smal cap for mange år siden, da jeg oppdaget at slike bett ikke ga uttelling på linje med de større og likvide aksjene.

Nå har jeg gjørdt et untak i north da jeg synes denne aksje er er litt anderledes en annen smal cap, da tenker jeg selvf på markeds kurs kontra cash beholdning som selskapet innehar innen kort tid.

Det er ikke ofte man får kjøpe en krone for 50øre, og de gangene sjansen byre seg så får man ofte godt betalt på litt lengre sikt, det spiller da mindre rolle om det dreier seg om små selskaper eller ikke.

Om dette selskapet er noe å satse på langsiktig vet jeg ikke, som flere påpeker er retningen uklar og selskapet må komme med en klarere strategi.
Det tror jeg kommer med cashen noe som vil gi umiddelbare muligheter og åpne flere dører.

En ønskedrøm ville vært en emisjon på nav, der kapitalen øker og Tyvholmen lar seg vanne ut, vi får inn en eller flere større langsiktige eiere, gjerne en bjellesau, bytte navn, selskapet får flere aksjer og blir likvid på børsen-
Ført ved en slik korsvei vil North som selskap bli interesang for flere og kan da bli en mer populær aksje på børs.
Innlegg av: Krieghoff (08.01.18 08:28 ), lest 1299 ganger

@bæærnt Biotek kan til tider være en tolmodighetsprøve. Det er det ingen tvil om. Alle kan dessuten ikke vinne så her gjelder det å studere så godt man kan og kun bruke risiko penger. Jeg legger stor vekt på ledelse når jeg har valgt mine biotek selskaper.

@Jæims Ser vi tenker helt likt. Vil nok ikke gå inn på nåværede tidspunkt direkte, men prøve å ha litt is i magen og slå til om den Norske krona styrker seg litt. Noe enkelte mener den vil gjøre i tiden fremover.

@Longst Vi klarer jo da å ha to tanker i hode på en gang. Er jo ikke noe galt å putte risiko penger i small cap. Det er jo her man kan oppleve x2 - x10 :)
Innlegg av: bæærnt (08.01.18 13:18 ), lest 1193 ganger

Skal vi ned for å fylle ordren på T430. Er det det handler om idag/denne uka?
Innlegg av: geoinvestor (08.01.18 13:31 ), lest 1164 ganger

Har dere ventet på skatterefusjon i denne i 4 mnd nå? Hvorfor tar det så lang tid, er ikke det vanlig å få utbetalt dette i slutten av januar?
Innlegg av: Longsitinbulk (08.01.18 13:40 ), lest 1154 ganger
Endret: 08.01.18 13:42

Nei, Ca 1 måned har jeg ventet.
Det er ikke bare bare å fylle opp med et større antall aksjer her -jeg vil tro det er normal prossedyre med å utlevere i slutten av Januar.

Bæærnt- hvem tror du den gjerrig-knarken kan være

Jæmes- er det deg:-))

Se nå å få solgt Pen aksjene med pen gevinst på 8kr-
20% på 3-4 dager er konge, det skjer ikke mer i Pen på en stund nu uansett, og i mellomtiden vil aksjen sikkert gli ned.

Løft ordren til 2,25 så få du aksjene dine tilbake.
Innlegg av: Jæims Bånn (08.01.18 14:07 ), lest 1121 ganger

Sitter musestille idag.
Kommer et rykk enten i reach, pen eller begge når som helst..
Innlegg av: Longsitinbulk (08.01.18 14:39 ), lest 1064 ganger

Ofte er det beste å sitte muse stille ja, men det forundrer meg vel ikke om det neste rykket vi ser kommer i North av de 3 vi nå omhandler.

Uansett, lykke til videre i fin trad
Innlegg av: Jæims Bånn (08.01.18 14:41 ), lest 1066 ganger

Langt fra utenkelig at du har rett ;)
Lett å trade i etterkant...
Innlegg av: Longsitinbulk (08.01.18 14:44 ), lest 1061 ganger
Endret: 08.01.18 14:45

:-)))
Innlegg av: bæærnt (08.01.18 14:46 ), lest 1048 ganger

Tror dere forveksler rykk med leamus...........
Innlegg av: cath (08.01.18 15:51 ), lest 979 ganger

Hvorfor er salgsviljen så stor her og har vært det lenge. Virker som noen bevist holder kursen nede.
Innlegg av: Entype (08.01.18 17:08 ), lest 916 ganger

Over 300k aksjer omsatt 2,10-2,15, nå er jeg overbevist, vi skal videre opp snart :-) Skal hjelpe litt til jeg også etterhvert ;-)
Innlegg av: rodroz (08.01.18 19:52 ), lest 836 ganger

Lurer på om jeg skal hjelpe litt på jeg også, har en lyttepost idag men vurdere å øke en del i North. Synes det er merkelig at mcap er så lav i denne med tanke på refusjon som ventes...
Innlegg av: thypoon (08.01.18 20:04 ), lest 826 ganger

NORTH har ikke beveget seg en millimeter på 18 mnd. Langt større oppside i element..
Innlegg av: rodroz (08.01.18 20:28 ), lest 796 ganger

Nei akkurat.... På tide nå da.
Droppet ut av ele idag, kall det høydeskrekk da høyden var betydelig.
Innlegg av: Longsitinbulk (08.01.18 21:44 ), lest 734 ganger

Solgte også ELE, kremt kremt, vel og merke 1kr under dagens kurs:-((
Aksjen har RSI på over 90, hva får du i ELE? Du får neppe noe svar og hva er verdiene verdt?

Spør du hva du får for pengene i North er det langt enklere, faktisk et av de enkleste bettene på Oslo børs,
Du betaler ganske enkelt 2,1kr for verdier verdt 4
Du rissikerer å få 2 av kronene tilbake i utbytte i værste fall.
Innlegg av: Elderlywoman (08.01.18 21:51 ), lest 729 ganger

North skal opp. 3 kr flr Jan er over. Ele er overkjøpt og overvurdert, kommer snart en korreksjon der som i det meste av krypto.
Innlegg av: Entype (08.01.18 22:33 ), lest 674 ganger

Kan gjerne forklare deg hele casen ITX/ELE om du virkelig er interessert, men de aller fleste som investerer for å faktisk investere i caset klarer å lese seg selv opp :-)
Min T/P ble nådd idag i ELE, så da solgte jeg, enkelt og greit :-)

I North har jeg 3,5-4kr som mål. foreløpig kun basert på det fundamentale. Skulle en melding som feks tilbakekjøp av aksjer dukke opp må en ta en ny vurdering, men liten tvil om at kursen kan gå høyere om 10% av aksjene i markedet blir borte ;-)
Innlegg av: Longsitinbulk (08.01.18 23:45 ), lest 639 ganger

Det blir spennende å se hvorledes det går med Sbx eierskapet fremover også-
Krise selskapet er gjeldsfritt i det behovet for seiesmikk skyter i været- den stygge andungen er et ess i ermet, får de kloa i noe større eierandel tro?

https://e24.no/energi/olje/analytiker-ser-muligheter-for-norske-seismikkselskaper-i-trumps-massive-oljeplan/24224703
Innlegg av: Jæims Bånn (09.01.18 07:24 ), lest 584 ganger

SBX er en gåte.
Totalt råttent selskap, fra skip og teknologi til drift.
Jeg tror de prøvde seg på en kule via obligasjon. Den feilet og nå sitter de med en eller annen reserveløsning.
Jeg har spurt meg rundt mange steder og ALLE sier det samme: HOLD DEG UNNA SBX!

Men som jeg før har sagt: Har du regien, som North og Spettet, er mulighetene litt bedre og litt flere. Så får vi se om det hjelper i denne Kypriotiske søppeldynga...
Innlegg av: bæærnt (09.01.18 07:38 ), lest 558 ganger

Når blir de nye aksjene etter emisjonen i SBX utdelt ?
Innlegg av: Babb (09.01.18 07:52 ), lest 537 ganger

De er delt ut, men de venter på nedjustering av pålydende før de kan handles. "Expected January 2018"
Innlegg av: bæærnt (09.01.18 08:14 ), lest 517 ganger

Det var det jeg mente ja. Og likevel så var sluttkursen 0,2780 i går. Ikke alt er likefrem her i verden.........
Innlegg av: rcover (09.01.18 13:00 ), lest 419 ganger

Kommer skattepengene dennuken eller neste uke?
Innlegg av: bæærnt (09.01.18 13:01 ), lest 406 ganger

Om du ser på kursutviklingen så kommer den ikke før i 2019. Makan. Dette tærer på.
Innlegg av: rcover (09.01.18 13:18 ), lest 378 ganger

Er det akkurat 200 millioner eller?
Innlegg av: Entype (09.01.18 18:04 ), lest 275 ganger

Bra volum idag om ikke annet, men morgendagen vil vise om oppgangen fortsetter. Vi får en ny topp for hver dag som går :-)
For oss som er langsiktige spiller ikke noen ører fra eller til særlig stor rolle uansett. Likevel syns jeg tekniske indikatorer er veldig interessant og morsomt å følge med på.
Innlegg av: Krieghoff (09.01.18 18:25 ), lest 255 ganger

Letter påvirket av biotek rusen så følger ikke NORTH så veldig tett i disse dager men sperret opp øynene når jeg såg post på 100K +++ ramlet inn på skjermen.

NORTH kommer når den kommer. Ikke så mye vi kan gjøre fra eller til. Jeg har godt tid!

Ps, er vel påtide å lage ny tråd før denne krøller seg helt til....