Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (20.11.17 10:25 ), lest 920 ganger
Endret: 20.11.17 11:49

Bob Lutz - Tesla konkurs innen 2019.

https://www.dn.no/nyheter/2017/11/20/0946/Motor/-tesla-kommer-til-a-forsvinne

Stadig flere ledende personer står frem og slakter Tesla. Bob Lutz tror Tesla er ferdig innen to år. Hvis han får rett er det mange nordmenn som blir sittende med verdiløse biler de ikke får deler til.
Innlegg av: kjalar (20.11.17 12:16 ), lest 536 ganger

RE^1: Bob Lutz - Tesla konkurs innen 2019.

Lutz postet vi først om her på HO, så kom DN, ABCnyheter, Nettavisen osv etter.
Innlegg av: Gullsmeden (20.11.17 13:18 ), lest 503 ganger

Kan skje før det, umulig å si.

Syns, for Musk er uten tvil meget dyktig og har fått til mye.

Tesla fall har nok med at på tross av nyskapende ideer har de feilet mht å tjene penger.

Enhver business må ha en bread and butter produksjon som skal finansiere utvikling av nye produkter, Tesla lykkes ikke med det.

Model 3 kunne gjort det, men er for dyr, og de klarer uansett ikke å produsere bilen.
Innlegg av: rgkap (20.11.17 13:38 ), lest 478 ganger

MH77.

Hvorfor bryr du deg så sterkt ?

Har du en short posisjon på Tesla?
Har naboen din fått seg Tesla ?
Har nye kjæresten til eksen din fått seg Tesla?
Er det de rike snobbene som kjører Tesla du ikke liker?

Jeg er imponert over at du bruker så mye tid på å snakke ned Tesla. Det virker så bortkastet ettersom at Tesla er en gigant og det er veldig lite du kan få gjort med det.

Det er jo mange av oss her som misliker andre selskaper, men overbevise noen få mennesker på et forum i lille Norge betyr vel ingenting?

Ellers så er det en mulighet for at Tesla går konkurs, men Bob Lutz er ikke kjent for å ha rett. Han er selve symbolet på hva som gjør at Tesla er der de er i dag.

Det kan godt være du har rett ang Tesla, men hvor får du entusiasmen din fra?

Innlegg av: MH77 (20.11.17 13:38 ), lest 500 ganger
Endret: 20.11.17 13:39

Musk har siktet svært høyt med Tesla, der er ikke lett å starte en bilprodusent fra grunnen. Problemet til Musk er at han er så lei av å få dårlige råd at han ikke lytter når noen gir ham gode råd. Hadde Musk lyttet til tidligere storeier og samarbeidspartner Mercedes, ville trolig Tesla klart seg. Det gjelder å innse sine egne begrensninger og lytte til råd fra erfarne fjellfolk. I det øyeblikket Mercedes solgte seg ut av Tesla på grunn av samarbeidsproblemer ble Tesla forvandlet til et pyramidespill som Musk holder flytende på lånte penger og virkelighetsfjerne løfter.
Innlegg av: Consciouosness (20.11.17 14:16 ), lest 464 ganger
Endret: 20.11.17 14:18

TM er først og fremt et energiselskap...Det er en dramatisk og disruptiv situasjon hele bilindustrien nå er i ferd med å forholde seg til, en ny verdens orden som TM blir en del av ! De har et reelt forsprang, som trolig vil forsterke seg :-)

Tror vi bør se på en annen mulighet, hvor mange av ICE varianeten vil gå over ende, fordi de snubler videre, i stedet for å lede hele utviklingen :-) Ref KODAK / NOKIA boblen !

Et lite glimt bak bakteppet :-)

Model 3 får en produksjonstempo med faktor 10 til en sett ifht Model S :-) Det samme med Model Y :-) Angående Production Hell, så er det en realitet Elon Musk har sagt mye om, FØR, produksjonen startet opp !

Case closed :-)
Innlegg av: Tullium (20.11.17 16:10 ), lest 415 ganger

Om Tesla som bilfirma forsvinner, så vil resten av verden ligge på knærne etter batteriene deres.

Bob snakker om Tesla som et bilfirma, men de er så utrolig mye mer. Folk liker tesla. Folk vil at tesla skal overleve.

Folk driter i GM.
Innlegg av: MH77 (20.11.17 16:58 ), lest 413 ganger

Rgkap

Jeg irriterer meg over at Tesla spammer ned HO med reklame, og at Tesla lurer folk til å kjøpe biler fra et selskap uten fremtid. Jeg hadde ingen egeninteresse av å advare mot boligboblen i Oslo heller, men jeg synes det er synd når vanlig folk taper store summer og setter seg selv i en vanskelig situasjon.

Tullium

Det er Panasonic som produserer batteriene og som eier produksjonsutstyret. Tesla er ikke noe teknologiselskap, det er et forgjeldet pyramidespill som gjør Elon Musk styrtrik gjennom ekstremt generøse opsjonsavtaler.
Innlegg av: rgkap (20.11.17 17:16 ), lest 386 ganger

Ok, takk for svar. Jeg har ikke sett en eneste reklame for Tesla jeg. Eller spammer de forumet?

Innlegg av: Tullium (20.11.17 17:39 ), lest 373 ganger

Hvem jobber du for MH77?
Innlegg av: MH77 (20.11.17 18:13 ), lest 373 ganger
Endret: 20.11.17 18:16

Tullium

Hvis du ser på innleggene til deg og Consciouosness vil du se at du og Consciouosness KUN poster PR for Tesla og skriver negativt om hydrogen. Enkelte av innleggene er helt åpenbart produsert av et amerikansk PR-byrå, det ser man på sjargongen og de latterlige overdrivelsene.

Det irriterer meg at dere ødelegger et godt forum og forleder folk til å kjøpe biler med elendig kvalitet fra et firma som lever på lånt tid og penger. Jeg er villig til å bruke litt tid på å bli kvitt svineriet
Innlegg av: MH77 (20.11.17 18:14 ), lest 367 ganger

Tullium

Hvis du ser på innleggene til deg og Consciouosness vil du se at du og Consciouosness KUN poster PR for Tesla og skriver negativt om hydrogen. Enkelte av innleggene er helt åpenbart produsert av et amerikansk PR-byrå, det ser man på sjargongen og de latterlige overdrivelsene.

Det irriterer meg at dere ødelegger et godt forum og forleder folk til å kjøpe biler fulle av feil.
Innlegg av: Tigerberget (20.11.17 18:58 ), lest 322 ganger

Hva er vitsen med å advare folk fra å kjøpe Tesla?

Ønsker du å frata andres dømmekraft fordi DU generelt hater elbiler som pesten?

Er det ikke sånn at når man generelt har et enormt hat overfor elbiler er man mindre troverdig som talerør da man ikke har evnen til å være objektiv?
Innlegg av: rgkap (20.11.17 19:12 ), lest 306 ganger

MH77

Det er godt å vite at altruismen lever i beste velgående på Hegnar forumet.

Det finnes mange personer som jobber for å hjelpe fattige mennesker i verden.

Men du har virkelig funnet deg en nisje her, er ikke mange som er villig til å jobbe så i herdig for å hjelpe mennesker fra den Norske middelklassen slik at de unngår å kjøpe en Tesla og ende opp i økonomisk ruin.

Stå på videre.

https://andrew-ong.com/2008/02/06/the-starfish-story-you-can-make-a-difference/

Innlegg av: MH77 (20.11.17 19:23 ), lest 321 ganger

Jeg ble ganske herdet mot sjikane og latterliggjøring når jeg advarte mot boligboblen i Oslo, så det funker ikke ;-)
Innlegg av: Tullium (20.11.17 21:34 ), lest 268 ganger

Hahaha, boligboble har det vært snakket om siden 2004. At prisene fikk seg en liten knekk i år, etter et år med massiv økning, betyr ikke at bobla sprakk, det er en korreksjon. En korreksjon som følge av nye lånekrav.
Innlegg av: Consciouosness (20.11.17 21:45 ), lest 270 ganger
Endret: 20.11.17 22:16

MH, du irriterer deg...how funny :-) Keep on kid :-)
Innlegg av: MH77 (20.11.17 22:54 ), lest 231 ganger

En merkelig situasjon. Jeg irriterer meg over at Tesla spammer ned debattforum med reklame de ofte ikke engang gidder å oversette. Tesla irriterer seg over at jeg kommenterer dette, og påpeker hvor dårlig det egentlig er stilt med selskapet.

Uansett er jeg glad for at vi holder debatten i gang, slik at folk flest får en advarsel.

Det er INGEN andre bilprodusenter som hadde sluppet unna med å varsle et halvt års «produksjonshelvete». At Tesla gjør dette viser jo kun at de ikke har kontroll på produksjonen og kvaliteten. Samtidig skryter de av at førseriebilene var så feilfrie at de kunne gå rett i produksjon uten ytterligere testing. De opprettholder hele tiden høye produksjonsmål, men du skal være sterk i troen for å ta dem seriøst.

Det blir interessant å se hva som skjer de neste månedene, og hvor lenge Musk kan flyte på sjarmen.
Innlegg av: rgkap (21.11.17 11:29 ), lest 172 ganger

Denne uttalelsen din stusser jeg over.

"En merkelig situasjon. Jeg irriterer meg over at Tesla spammer ned debattforum med reklame de ofte ikke engang gidder å oversette. Tesla irriterer seg over at jeg kommenterer dette, og påpeker hvor dårlig det egentlig er stilt med selskapet"

Mener du dette oppriktig ? At Tesla Motors driver bevisst og markedsfører seg i HO sitt forum? Og at du har en kamp mot Tesla sin markedsavdeling på dette forumet?

Det er vel bare snakk om fanboys og hateboys som diskuterer Tesla? Eller... :-|
Innlegg av: Tigerberget (21.11.17 12:10 ), lest 160 ganger

MH77 tror nok er er Markedsdirektøren og Administrerende direktør i Tesla Norge som poster på forumet her......eller vent nå litt.. kan det faktisk være et par undomskoleelever som har interesse for bilmerket?

Jeg synes det er synd at ikke MH77 kan skrive hva han jobber med til daglig selv etter gjentatte spørsmål og henvendelser fra flere brukere.
Det hadde kanskje satt han i perspektiv.
Kan han faktisk være Audun Lysbakken?
Innlegg av: Gullsmeden (21.11.17 12:45 ), lest 148 ganger

Tviler ikke på at Tesla har lønnet et par hundre medarbeidere som driver med «informasjon» eller skal vi si spamming av internasjonale forum for å forsøke å hjernevaske befolkningen til å tro på løgnene.

Husk at de store tyske fabrikkene lett kunne lagd biler som var bygget akkurat på samme måte som Tesla, batteriene er de samme, men de gjør det ikke.

Tesla lager biler som ikke holder mål, og de må skifte batterier, drivverk og andre komponenter i garantitiden for å holde bilene i gang, det er ikke bærekraftig og kundene blir lurt.

Teslabiler vil bli verdiløse så snart garantitiden er ute.
Innlegg av: Tigerberget (21.11.17 12:47 ), lest 145 ganger

Så da havner de under «gis bort» på Finn.no i løpet av 2018?
Innlegg av: Gullsmeden (21.11.17 13:03 ), lest 132 ganger

RE^2: Bob Lutz - Tesla konkurs innen 2019.

Det vil jeg tro ja. Mulig noen fortsatt vil ta sjansen og kjøre disse bilene men den dagen de skal repareres vil de fort bli skrotet for det vil bli for dyrt å reparerer.

Og hvor billig vil det da bli å kjøpe en ny Tesla?

Salget vil stupe...
Innlegg av: mishka (21.11.17 13:39 ), lest 119 ganger

Det er klart det er svært uheldig for salget at det såes tvil om fremtidig drift.
Vi vet jo fra Saab hvordan det gikk.

På den annen side vil det være business å lage deler til disse. Dette har skjedd før og vil skje igjen. Eks. Borgward på begynnelsen av 60 tallet. Disse får man faktisk deler til fortsatt. Verre er det nok nå med all elektronikken. Ikke så lett å få oppdatert i fremtiden om så galt skulle skje at de går nedenom.
Innlegg av: Gullsmeden (21.11.17 13:59 ), lest 111 ganger
Endret: 21.11.17 14:03

Joda, deler blir sikkert produsert. Tesla bruker vel f.eks Brembo bremser? Glimrende bremser og noe av det beste på markedet, problemet er bare at det koster flesk når det skal skiftes, dette er jo nærmest Aston Martin spec, og når vi vet at eiere av elbiler bruker bremsene mye mindre pga at elmotoren bremser mye mer enn andre motorer blir bremsene brukt lite, salt om vinteren, bremser lite brukt = rust.

Å skifte bremseskiver på en Tesla S koster nok 10-15 k, ryker en hovedlyspære? 1000-1500 kroner takk, og så kommer alle problemene med ladeelektronikk, dørhåndtak, batterier, display etc, noe som lett kommer opp i titusener av kroner.

Det blir dyrt ja.