Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Ajax1 (20.11.17 10:24 ), lest 7728 ganger
Ticker: NEL

NEL - Hvordan er det mulig ?

Her har NEL nettopp inngått kontrakt med Nikola Motor Company som sannsynligvis vil ha en totalverdi som er dobbel så stor som NEL sin totale børsverdi idag.
Likevel står aksjen på stedet hvil. Jeg har store problemer med å forstå hvordan dette er mulig. Jeg har også store problemer med å forstå hvorfor noen er villig til å selge på disse nivåer.
Ikke bare har NEL vunnet kontrakten med Nikola alene (det var det ikke mange som seriøst trodde), men triggere for nye store kontrakter står nærmest i kø.
Jeg kan forstå at caset NEL er litt vanskelig å sette seg inn i, men det må man bare gjøre i selskaper man ønsker å investere i.
Men den økonomiske virkeligheten vil på sikt innhente aksjekursen i NEL.
Innlegg av: prolm (20.11.17 11:25 ), lest 4704 ganger

RE^1: NEL - Hvordan er det mulig ?

Ja, hvordan er det mulig? For min del avventer jeg videre kjøp før jeg ser at ordreinngangen gir positivt bidrag i regnskapene. Gir økende produksjon økt underskudd kan det ta tid før NEL kan forsvare dagens Mcap.
Begynner imidlertid tallene å bli svarte går jeg mer enn gjerne inn på 4kr. Heller det enn kjøp på 2kr med vedvarende/økende underskudd...
En eventuell ny emisjon neste år vil være ødeleggende for kursen. Min mening er at uansett hvor stor ordrereserven er uten å ha bevist at en også tjener penger vil kursen svinge en del rundt siste emikurs (2,50). Men som sagt etter at selskapet begynner å tjene penger med nåværende aksjekapital kjøper jeg gjerne på 3-4 tallet.

Innlegg av: Wanker (20.11.17 11:38 ), lest 4589 ganger

Jeg tror mye ligger i elektriske bilers stilling i Norge. Til og med folk jeg respekterer (eller har respektert, :-) ) henger seg opp i at elbilene vil "vinne". Og nå kommer jo Tesla med trailer, så da er jo fasiten gitt. (Ruller med øynene her)

Teit? Ja!

Hva gjelder NIKOLA-kontrakten, så ligger de store inntektene så langt fram, at de som investerer andres penger kanskje ikke legger særlig vekt på dem. Og selv om Nikola har fått på plass en del viktige ting de siste 2-3 månedene, er det et godt stykke fram til masseproduksjon.
Innlegg av: Binyrer (20.11.17 11:45 ), lest 4511 ganger

Oslo Børs er ikke stedet for NEL, hadde NEL vært smarte hadde de pakket kofferten og overført alle aksjer til Sverige, det samme bør AXA, GIG og ELE gjøre... Bingo børsen er ikke stedet for slike selskaper.
Innlegg av: Norviking (20.11.17 11:51 ), lest 4470 ganger
Endret: 20.11.17 11:52

Repeterer litt av det jeg skrev tidligere på en tråd:

Man trenger uhorvelig mye mer batterier i en ren elbil kontra en hydrogenbil .
Dvs mer gruvedrift osv som ikke ubetinget er positivt.

Deretter så har man den praktiske biten
Distribusjon og "tanking" av elbiler
Greit nok i Norge der biltettheten er liten og mange kan tanke hjemme.
Men tenk i store byer i Europa der det kan bo opptil 5-6 000 mennesker i ei boligblokk.
Da er det tilnærmet umulig å ha en el-distribusjon som klarer å holde tritt med det behovet som evt ville bli.

Så den som tror at ren elbil vil danke ut hydrogen bør ta en tur ut å se hvordan folk bor og lever andre plasser enn her på berget.

Ta også India der 250 mill mennesker ikke har strøm i husene sine enda .
Så hvor skal dem i så fall stikke inn ladekontakten ?

India er ikke det eneste landet som har dårlig med strømtilførsel
Se også landsbygda og avstandene i Afrika og Australia
Så også russland.

Dette er store markeder som kommer og som vil bli "hydrogenland" GARANTERT

Til slutt
Man bør slutte å tenke bare bil og lastebil når det gjelder hydrogen
Hva med skip og industri ?

Nei
NEL-kursen nå er hyggelig for den som har trua og som vil laste ytterliger opp

Slutt å syt å begynn å kjøp :)
Innlegg av: Framtia (20.11.17 21:18 ), lest 1387 ganger

RE^2: NEL - Hvordan er det mulig ?

Kan godt være enig med deg! Har ingenting å si om kursen ligger lavt til den tar av! Kursen kommer når NEL beviser at de tjener penger!Det er riktig at de fleste kontrakter ikke gir penger i kassa enda og markedet reagerer deretter...Nikolakontrakten er hauset som et vinn eller forsvinn for Nel, noe den ikke er. Den er selvfølgelig viktig på sikt og viser at markedet utvikler seg i riktig retning...
Innlegg av: atormod (20.11.17 12:05 ), lest 4309 ganger
Ticker: papi

Husk det er hydrogen som er fremtiden,Norge er sen der er de altid,husk når di skulle gå over fra seil til motor,det tok sin tid.
Innlegg av: kinnel (20.11.17 12:14 ), lest 4224 ganger

Ha litt tålmodighet med denne aksjen, den vil gradvis komme etter hvert. I mellomtiden får vi bare la øretraderne holde på.
Innlegg av: Fernet (20.11.17 12:24 ), lest 4160 ganger
Endret: 20.11.17 12:26

Sant. Tålmodighet er undervurdert på børs.

Dekningen blant journalister gjør også at hydrogenbiler knapt nevnes. Kanskje i en bisetning. Som i VG+ i går.

"Den japanske bilgiganten Toyota har gått fra fokus på elektrisk drift til brenselcelleteknologi og er nå tilbake til full satsing på elektriske biler, i kompaniskap med Mazda"

Det gir jo den jevne leser et inntrykk av at bilprodusentene ikke vil satse på hydrogenbiler. Fremstillingen blir skjev og alltid i favør av elbil.

Hvor er journalisten som tør tenke nytt?

Poenget mitt er at alle virker å gå i flokk.
Innlegg av: Calu (20.11.17 12:30 ), lest 4110 ganger

Jeg tror ikke det handler om at man er farget av norsk kjærlighet til elbil. Jeg tror helt klart at større aktører(som er de som spiller størst rolle for aksjekursen) har et litt mer nyansert bilde av hydrogenbransjen enn det.

Jeg tror også at Nikola-kontrakten blir mer toneangivende når det nærmer seg levering av demostasjonene og guidingen for de påfølgende 14 stasjonene. Det andre er hvorvidt/når selskapet begynner å tjene penger. Hvis selskapet over et par kvartaler viser at tapene synker og begynner å nærme seg break even, tror jeg flere større aktører kommer til å handle.

Forskjellen på meg og Prolm er vel at jeg tar større risiko. Det er jo fair. Så kunne man diskutert hva som er smartest i caset, men det er en annen sak.

Innlegg av: oppvigår (20.11.17 13:02 ), lest 3944 ganger

Er det elbil fantaster, som holder kursen nede? Kursen burde vel vært mye høyere med alt det positive som skjer rundt NEL!
Innlegg av: Calu (20.11.17 13:12 ), lest 3860 ganger

Det har lite med elbilfataster å gjøre. De fleste av dem er ikke på børs, og hvis de er det, bryr de seg lite om å bedrive kursmanipulasjon i NEL for å holde kursen under 3 kr. Det er heller ikke hydrogenfantaster eller andre fantaster som har senket kursen i Tesla 6,5 % den siste mnd.

:)
Innlegg av: Herr Berg (20.11.17 13:07 ), lest 3909 ganger

Kanskje folket flytter over til NOM..... ?

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/11/Nordic-Mining-med-Engeboe-avtale
Innlegg av: rischioso (20.11.17 13:14 ), lest 3855 ganger
Endret: 20.11.17 13:16

RE - hvordan er dette mulig?

* LES og LÆR...;)

http://forum.hegnar.no/post.asp?id=21886376
Innlegg av: Fernet (20.11.17 13:27 ), lest 3748 ganger

Mener ikke det er elbilfantaster eller journalister som svekker kursen. Det jeg sier er at de ikke akkurat bidrar til fokus på det som kommer. Alle monner drar som kjent.

Forøvrig enig i det du skriver Calu. Det er litt lite flesk på grisen ennå.

Mye spennende i vente som vil ta oss videre:)

Innlegg av: Calu (20.11.17 14:15 ), lest 3428 ganger

Jeg skjønte det, prøvde bare å være morsom og komme med et poeng samtidig, hehe.

Dette blir spennende, Mr. Branca! 2018 blir gøy.
Innlegg av: whiz (20.11.17 14:07 ), lest 3500 ganger

“The market can stay irrational longer than you can stay solvent.”

https://www.maynardkeynes.org/keynes-the-speculator.html

Så er spørsmålet hva man definerer som irrasjonell oppførsel...
Innlegg av: Northern (20.11.17 14:13 ), lest 3450 ganger

Ja, bare å konstatere at kursen var høyere for 1 mnd siden.
Før Nikola....:))

Sånn går no dagan.....
Innlegg av: Fernet (20.11.17 14:16 ), lest 3419 ganger

Nå har det ikke gått mange dagene uten nytt for å si det sånn. Og med den ordrerekken som er ventet skal det godt gjøres å bli insolvent i nærmeste fremtid;)

Lett å bli utålmodig. Skal innrømme det.

Ha en fin ventetid folkens!
Innlegg av: Finkelstein (20.11.17 14:18 ), lest 3398 ganger

Tipper mange småeiere som har sagt ja til emi aksjer de siste dagene selger det samme antallet aksjer i dag.Det er ikke alle som stadig har friske penger. Nordnet er således største selger.
Innlegg av: Rodjers (20.11.17 14:25 ), lest 3348 ganger

Kjenne eg ble kvalmen når eg leste Risch sitt innlegg og trenger umiddelbart en spypose.

Snakke deg om å være høy på seg selv og tro at en sitter på hele vettet.
For det er jo virkelig gutten som har hatt stor gevinster på sine investeringer de siste månedene........
Innlegg av: rischioso (20.11.17 14:25 ), lest 3381 ganger
Endret: 20.11.17 14:30

Chilli skriver:

RE - Jeg bekymrer meg i hvert fall ikke for et selskap som gang på gang beviser at de er i førersetet

* Man burde og det med god grunn være bekymret over at selskapet aldri har klart å gå med overskudd og ikke minst at underskuddene er sterkt økende...

Nettopp fordi det er inntjeningen og ingenting annet som kan gi et kursløft av betydning når alt kommer til alt...

Det hjelper også lite at selskapet er i førersete når det gjelder å gi bort marginer for å få tilslag på jobber som igjen fører til tapsprosjekter. Tapsprosjektene bevises jo av et estimert årlig underskudd på rundt 150m/nok legger vi q3-17 til grunn og det i seg selv burde være alarmerende for de fleste og av samme grunn er dagens prising for høy å regne.

----------

RE - 0g så må dere ikke glemme at kursen har gått 40% i 2017 så langt selv om det hele tiden har vært gjort iherdige forsøk på å holde kursen nede..

* Det er jo også en måte og se det på om man ikke ønsker å forholde seg til virkeligheten...

Virkeligheten er at kursen er barbert med nærmere 60% siden i fjor og underskuddet er mangedoblet i samme periode så det er en naturlig sammenheng...

MAO, caset slik det fremstår i dag er alt annet enn attraktivt både prismessig og ikke minst prestasjonsmessig noe som igjen vil trigge en ny emisjon i 2018...
Innlegg av: Sørøya (20.11.17 14:52 ), lest 3185 ganger

NEL presenterer seg som de er verdensledene innen sitt område i et marked som er i rask vekst. Da forventer jeg mer enn 40 % stigning i aksjeverdien pr år. Defor er jeg også tungt inne i NEL. Nikola kontrakten var en prestisjekontrakt og kan nok bringe mye penger på sikt, men for 2018 omsetning er det tross alt begrenset. NEL er i oppstarten på mye interressant, men slik jeg oppfatter aksjemarkedet så vil nok en 130 mill NOK kontrakt i Fredricia eller en konkret byggekontrakt i Frankrike gi vesentlig større kursutslag. For ikke å si en større produksjonskontrakt med Korea eller med Shell.
Innlegg av: anderix (20.11.17 15:08 ), lest 3051 ganger

Den kan godt sige litt mer nedover, før det kommer flere nyheter, slik at jeg får kjøpt meg inn igjen;-)
Innlegg av: 2030kommer (20.11.17 15:09 ), lest 3048 ganger

i aar er ihvertfall alt tilrettelagt for julerally !
Innlegg av: Fernet (20.11.17 15:29 ), lest 2928 ganger

Ta i betraktning det Sørøya sier. Og det Richioso sier. Markedet ser nok bare på tallene rett foran nesen sin. Og det er svart på hvitt tjener ikke nok penger. Her følger de bare boka.

Det frustrerer så klart aksjonærer at markedet ikke ser det Sørøya beskriver. Det virker i hvert fall slik på meg. Og så lenge det ser ut til at ingen vil prise inn fremtiden her så blir kursen som den er. Markedet ser ut til å tenke som Richioso akkurat nå. Lik det eller ei. Men der står vi.
Innlegg av: anderix (20.11.17 15:36 ), lest 2893 ganger

Husk at det er Oslo børs vi snakker om. Her er det kortsiktighet som gjelder, ikke fremtidig potensiale. Jeg har som sagt solgt og tatt gevinst. Ikke fordi jeg har mistet tro på caset, langt i fra, men fordi historien gjentar seg gang på gang i denne (og mange andre aksjer på Oslo børs) etter nyheter og en peak, siger kursen nedover og man får en mer attraktiv inngang igjen. Håper alle som er langsiktige får sin gevinst til slutt (noe jeg er nesten sikker på), men i mellomtiden vi jeg utnytte svingningene/mønsteret og tjene penger på det;-)
Innlegg av: krelish (20.11.17 15:57 ), lest 2781 ganger

Kan ikke si at markedet tenker slik som Risch sier. Han har konstant vært negativ til NEL siden han solgte med rundt omkring i Mai i år. Siden han solgte lå kursen i NEl på litt under 2 kr. Så kursen har vel da siden Mai gått opp 50%. Største frykten til Risch er om Nel virkerlig skal begynne og dra Nordover, uten at han er med.

Innlegg av: Furuen (20.11.17 16:00 ), lest 2787 ganger

Jeg synest det er mye unødvendig og utålmodig syting her.

Ta en kikk på 5-årschartet!

Bunnlinjen viser en jevn og fin stigning hele veien.
Se bort fra de kortsiktige toppene!

En som kjøpte nelaksjer i august 2013 til 50 øre stykket og sitter på dem enda, har hatt en stigning på 576 % på aksjene når kursen nå ligger på 2,88.

Det er kanskje ikke så mange andre papir som kan vise til tilsvarende.

Ha en fortreffelig uke!
Innlegg av: Tullium (20.11.17 16:03 ), lest 2760 ganger

Nikola Motors er konk før de har produsert en eneste lastebil. Det hele bærer preg av å være et pyramidespill.
Innlegg av: Rodjers (20.11.17 16:11 ), lest 2698 ganger

Vær klar over at de andre investorene/eierne identitet foreløpig holdes hemmelig.
Kan være disse besitter betydelige økonomiske muskler.
Så tullium, den tror jeg helt enkelt blir for lett.
Innlegg av: Axie (20.11.17 16:10 ), lest 2725 ganger

Nikola er en bløff som aldri kommer til å bli gjennomført. De som fortsatt ikke har skjønt det kommer til å få det tøft fremover.
Innlegg av: Rodjers (20.11.17 17:26 ), lest 2384 ganger
Endret: 20.11.17 19:46

De som sitter i Tesla vil få det langt tøffere.
På sikt vil Musk vise seg å være en investors mareritt.

Ikke bare undertegnede som mener at Tesla vil slite.

"Selv mener han at Tesla brukte presentasjonene av fartsmonsteret Roadster og semitraileren som en distraksjon fra de alvorlige problemene de har med i produksjonen av Model 3."

https://e24.no/bil/tesla-motors/bilnestor-tror-tesla-maa-ta-grep-for-aa-overleve/24191772
Innlegg av: Airbag (20.11.17 16:11 ), lest 2714 ganger

Ikke lenge til Nel går med overskudd.

Kanskje 2020 begynner de med utbytte?

Nå gjelder det å laste opp til Nel blir en utbyttemaskin.

Tatt fra hjemmesiden til Nel:

"The company seeks to create sustained shareholder value. The Board of Directors emphasizes communicating and maintaining good relationships with shareholders through financial reports, press releases and presentations. The company has one class of shares. Nel has not yet reached the stage when it can pay dividends from ongoing earnings."

Ha en fin kveld!
Innlegg av: Furuen (20.11.17 16:11 ), lest 2731 ganger
Endret: 20.11.17 16:12

Vær obs på at det i dag er vesentlig Nordnet-ere som har solgt, og det tre ganger mere enn nestemann på salgslista, som er Pareto. Deretter kommer Arctic...

og nedgangen i dag er på lite volum!
Innlegg av: krelish (20.11.17 16:55 ), lest 2529 ganger

Solgt deg ut Axie? Det du mener er at Tesla lastebil kommer aldri til og bli noe av. Der er vi alle enige også.
Innlegg av: Axie (20.11.17 18:12 ), lest 2087 ganger

Morsomt at dere tror at Nikola kommer til å bygge en lastebil, men ikke Tesla.

La oss ta en sammenligning.

Tesla har bygget og solgt biler i ti år allerede, de bygger verdens største bygning (i grunnflate) for å øke produksjonen av biler og batterier til en halv million enheter i året. De selger batteribanker for lagring av energi både til private og til store energiprodusenter og de eier USA's største installatør av solceller som alene har 15000 ansatte.

Nikola... hva vet vi egentlig om Nikola? Svært lite, men vi vet at de startet som et selskap som ville bygge lastebiler med elektrisk drift og med gassturbin som skulle lade batteriene. For ca et år siden ombestemte de seg og ville bruke brenselceller og hydrogen i stedet for gass. Hvor mange ansatte har de? Ingen som vet. Hvem finansierer Nikola? Ingen som vet, de er ikke notert på noen børs. Men allikevel lanserer de planer for milliarder av dollar. Lastebilen de ønsker å bygge er fortsatt på tegnebrettet, ingen er bygget.

Vi vet noe om Nikola One. Den skal ha et stort batteri på 320kWH, altså 1/3 av det Teslas semi skal ha, ikke akkurat et lite startbatteri. Men så baller det på seg, 100 kg hydrogen ombord. Vi vet ikke hvor hardt de tenker å komprimere hydrogenet, men vanlig på større kjøretøy er 350 bar. Da vil hydrogenet i seg selv ha et volum på 4400 liter, så kommer tykke karbonforsterkede tanker i tillegg, skal vi tippe at tankene får et volum på 5000 liter? En tankbil har tanker på 15000 liter til sammenligning. Så da har vi et stort batteri, en gigantisk tank, brenselceller, pumper, kompressorer og div. mikkmakk og ikke minst, et stort kjøleanlegg med diverse radiatorer og vifter for å holde temperaturen nede i brenselcellen.

Hvis dere er bekymret for at det blir lite plass til varer i Tesla sin lastebil, hvordan blir det i en Nikola? I tillegg vet vi at den krever tre ganger så mye energi for å frakte varer i et marked som skriker på omlegging til fornybar energi. Hvem tror at et energisløsende monster har noe i dette markedet å gjøre?

Nikola er så dumt, at det skulle være unødvendig i det hele tatt å diskutere det. Det er det knapt noen som gjør heller, men det sitter noen med hydrogenaksjer på et norsk forum og fortsatt håper på at dette er fremtiden. Lykke til med den strategien.

Innlegg av: Framtia (20.11.17 21:53 ), lest 1254 ganger

RE^3: NEL - Hvordan er det mulig ?

...imponerende mye svada på en gang!
Innlegg av: Sørøya (20.11.17 17:41 ), lest 2321 ganger

Det ble tegnet for 79,1 mill NOK i rep.emisjonen. Tildeling klar i løpet av morgendagen.
Innlegg av: Rodjers (20.11.17 17:45 ), lest 2282 ganger

Det er bra.
Mange av oss som har tatt godt i og det blir spennende å se hvor meget en ender opp med.
Innlegg av: rockpus (20.11.17 20:49 ), lest 1528 ganger

Slik jeg personlig vurderer situasjonen, så opererer nel i et marked som enda ikke har opparbeidet en naturlig etterspørsel. Denne etterspørsel må dermed nel være med på å skape selv . Det kan kun skje ved å barbere ned sine egne marginer. Dermed får vi i denne fase et selskap som kan få stor omsetning men likevel underskudd og påfølgende emisjoner. Dersom fremtiden tilhører hydrogen vil imidlertid dette forholdet endre seg til noe langt mer positivt.
Innlegg av: Bullinvestor (20.11.17 20:57 ), lest 1488 ganger

Sørøya kan du bekrefte det..
Innlegg av: Framtia (20.11.17 22:27 ), lest 1071 ganger

overtegnet rep emi...

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=439100
Innlegg av: Sørøya (20.11.17 21:44 ), lest 1307 ganger

Bullinvestor
Bekreftet. Dessuten ser jeg at meldingen nå ogsåer lagt ut på annen NEL tråd.
Innlegg av: Vidarco (20.11.17 21:58 ), lest 1216 ganger

Vet ikke hva som er kommet ut av dette, men her er en artikkel om Nikola finansiering:

https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/

Nikola Tweaks Hydrogen Truck Design, Raises Funding
TIFFANY HSU JUNE 26, 2017 TRUCKING TECHNOLOGY

Innlegg av: Levus (20.11.17 22:05 ), lest 1221 ganger
Endret: 20.11.17 22:10

Axie (tulling), denne må du lese. Men du mener sikkert at en tidligere General Motors sjef ikke har snørra peiling du.

https://e24.no/bil/tesla-motors/bilnestor-tror-tesla-maa-ta-grep-for-aa-overleve/24191772

Bilnestor tror Tesla må ta grep for å overleve

Tidligere General Motors-topp spår noen svært tunge år for elbilprodusenten Tesla.

<p><b>FÅR DET TØFT:</b> Elbilprodusenten Tesla vil få det svært tøft i årene fremover, mener bil-nestor Bob Lutz.</p>
FÅR DET TØFT: Elbilprodusenten Tesla vil få det svært tøft i årene fremover, mener bil-nestor Bob Lutz.
Foto: Bobby Yip Reuters

Hans Henrik Torgersen
(E24) Publisert: 18:00 - 20.11.2017, Oppdatert: 19:03 - 20.11.2017
Bob Lutz var i en årrekke nestsjef i bilgiganten General Motors.

Han har lenge vært en skeptiker når det kommer til Tesla, og etter presentasjonen av deres fartsråskinn og semitrailer er han ikke i tvil:

– Selskapet kommer til å gå under, folkens. Hvis de fortsetter som nå, kommer de seg aldri til 2019, sa Lutz under et intervju med CNBC.

Han mener det er mange mangler med Teslas oppsett, som gjør at selskapet er spesielt sårbart.

Han peker på at de faste kostnadene må stige voldsomt i takt med byggingen av stadig nye fabrikker, samt at de ikke har noe forhandlernettverk – og dermed går glipp av salg og inntekter i de geografiene de ikke har egen tilstedeværelse.

Selv mener han at Tesla brukte presentasjonene av fartsmonsteret Roadster og semitraileren som en distraksjon fra de alvorlige problemene de har med i produksjonen av Model 3.

<p>Bob Lutz fra tiden da han jobbet i General Motors</p>
Bob Lutz fra tiden da han jobbet i General Motors
Foto: Valentin Flauraud Reuters

Lanserte biler

Forrige fredag lanserte Tesla sin nye lastebil i Los Angeles. Lastebilen har fått navnet Tesla Semi.

Men Tesla-sjef Elon Musk ga seg ikke med lastebil – ut av lastebilen kom en flunkende ny Tesla Roadster.

Bilen skal ifølge Musk gjøre 0–100 på under 2 sekunder, og rekkevidden skal være 1.000 kilometer på motorvei.

Toppfarten skal være på 400 kilometer i timen.

I tillegg blir det en aldri så liten familiebil, kunne Musk fortelle. Den er nemlig utstyrt med fire seter.

Tesla med sjokklansering: Nytt fartsmonster

Usikkerhet om veien videre

Teslas nye ellastebil skal kunne kjøre over 800 kilometer med maksimal last på motorvei.

Den skal kunne gjøre 0–60 miles (96,6 kilometer) i timen på 5 sekunder, og med tung last skal den gjøre det samme på 20 sekunder.

Tesla skriver på sine nettsider at lastebilen skal drives av fire uavhengige motorer som krever lave energikostnader per kilometer.

Lastebilen skal gå i produksjon i 2019, og Musk lovet at dersom man bestiller i dag vil den være hos kjøper om tre år.

Men analytikerstanden er splittet i sitt syn på Teslas fremtid.

Analytikere: Tesla-lastebil kan bidra til lavere oljepris – på sikt

– Spesifikasjonene på Klasse 8-bilen (lastebilen, journ.anm.) overgikk investorenes forventninger, selv om mangel på produksjonspartnere ble sett på som negativt, skrev Goldman Sachs-analytiker David Tamberrino i et notat i kjølvannet av bilprodusentens lansering fredag.

– Vårt fokus er fortsatt på de kortsiktige produksjonsutfordringene på Model 3, hvor vi fortsetter å vente en mye lavere vekst i produksjonen enn selskapet, skrev Tamberrino.

I selskapets siste kvartalsrapport skrev selskapet at selskapet at det venter å nå målet om å bygge 5.000 Model 3 i uken før slutten av første kvartal i 2018
Innlegg av: Axie (20.11.17 22:37 ), lest 1028 ganger

Og poenget ditt var at Tesla semi ikke blir bygget fordi de går konkurs? Javel, det er flere enn deg som tror det, jeg tror dere tar feil.

Men selve lastebilen har du noe mening om den vs Nikola, som var poenget her?
Innlegg av: bravi (20.11.17 22:09 ), lest 1169 ganger

Hvordan er det mulig? At kursen fremdeles er under 3 kr.

Nel driver med ny grønn teknologi i et nytt marked akkurat som Rec har gjort i mange år. Ser vi på kursutviklingen til Rec kan man bli skremt, overfører vi den trenden til Nel skal kursen gå nedover sammens med emisjonene i årene som kommer. Kan fort bli det samme i hydrogen sektoren. Vanskelig å tjene penger på ny energi industri, merk at også Rec har markedets beste teknologi innen sin sektor uten at det hjelper på kursen.

Allikevel brukte jeg tegningsrettene mine i &#271;enne emisjonen, det var kanskje ikke så lurt, har vært med på noen emisjoner i Rec tidligere uten at jeg har blitt rik av den grunn.
Innlegg av: rischioso (20.11.17 22:50 ), lest 1001 ganger
Endret: 20.11.17 22:59

Noterer meg at flere mener at forventninger ikke er innbakt i dagens kurs...??...

Det er det jo og ikke bare litt.
Man kan jo ikke forsvare dagens MCap overhodet så det er faktisk en god del forventninger som allerede ligger innbakt i dagens kurs og av samme grunn vil kursen sige ned i takt med at forventningene ikke blir innfridd.

MEN, det som er det største problemet er jo at den samme sitasjonen er gått over meget lang tid hvor selskapet har inngått den ene milliardkontrakten etter den andre - eller rettere sagt med muligheter for milliardverdier hvis og når de materialiserer seg.

Det man også burde notere seg er at de største "kanskje" kontraktene er inngått med aktører som ikke har noe av betydning å vise til (Nikola Motor) eller ennå verre - ikke noe over hodet (H2V)

Hva forteller så historien?

Jo den forteller at disse store "kanskje" kontraktene alltid har hatt en tendens til å ikke materialisere seg og at man da som nå sitter igjen med noen få mindre kontrakter som ikke på langtnær dekker løpende operasjonskost...

Da er det jo ikke annet å forvente at fremtiden vil bli som fortiden, mao - inngåelse av nye store "kanskje" kontrakter hvor det kun er de små som materialiserer seg og hvor man må fortsette å dekke opp betydelige underskudd gjennom løpende emisjoner hvor disse er å forvente å komme hyppigere fremover grunnet den betydelige økningen i cash-burn som et resultat av betydelig økt underskudd gjennom tilføring av det løpende underskuddet til Proton som også dessverre har vært historisk vedvarende...

Det er her selskapet virkelig har noe å bevise og som de frem til i dag ikke har klart å levere - ikke en gang å forbedre...

-----------

Noterer meg også at det er mange Nellere som bruker tegningsinteressen i emisjoner og rep emisjoner for alt det er verdt.

Som "bravi" over er inne på med sammenligningen med REC som også har kjørt "hyppige" og ikke minst "overtegnede" emisjoner med tilhørende rep emisjoner siden kursen stod i 301nok - det har jo ikke hjulpet det spor og kan således ikke brukes som en mulig suksessindikator.

Kursen i REC står nå som kjent i krona og det på tross av og i tillegg til hyppige innsidekjøp hele veien ned...

Begge selskapene har en lang historie med å levere røde tall og nå har NEL sikret denne trenden fremover gjennom å ha kjøpt opp underskuddsbedriften Proton som heller aldri har levert annet enn akkurat røde tall...
Innlegg av: Rodjers (20.11.17 23:03 ), lest 882 ganger

Gru og skrekk.
På tide å legge seg, de som virkelig har greie på selskaper og dets verdi og kurs gir seg visst aldri.
I tillegg eier de ingen aksjer i selskapet de her omtaler.
Men bruke tid på å snakke ned selskapet, det kan de.
Samme leksa om igjen og om igjen, dag inn og dag ut.
Solgte meg ut av Bergen Group for en stund siden med bra gevinst, har ikke skrevet en kommentar der etterpå. Gir vel faen, er ferdig med selskapet for en stund.
Tør ikke spekulere i hva som driver disse menneskene, men hadde jeg holdt på slik hadde jeg blitt redd over egen helsetilstand.
Innlegg av: Phronesis (20.11.17 23:12 ), lest 851 ganger

NEL har betydelig omsetningsvekst. Det er det som teller. Glem sammenlikningen med REC. NEL er et diversifisert selskap som vil tjene på flere ledd av hydrogensektoren - ikke bare elektrolyse.
Innlegg av: Levus (20.11.17 23:26 ), lest 798 ganger
Endret: 21.11.17 22:18

Innlegg av: rischioso (05.10.17 07:39 ), lest 4858 ganger

RE^1: NEL- Hydrogen er fremtiden, og kan brukes over alt.

RE NIKOLA og valg av Hydrogen Pumpestasjon Leverandør

AMAZON mfl bruker bruker de og NIKOLA vil med største sannsynlighet også bruke de:

http://www.plugpower.com/

NIKOLA sier de vil bygge verdens største hydrogen fyllestasjoner som vil gi en output på 12000kg pr dag - det vil kreve en tank lagringskapasitet på 18000kg:

https://twitter.com/nikolamotor/status/867144196070621184

Plug Power har allerede teknologien med den kapasiteten på plass - en teknologi som beviselig funker:

http://www.plugpower.com/products/genfuel/for-material-handling/outdoor-hydrogen-pad/

Innlegg av: Levus (05.10.17 07:49 ), lest 4814 ganger

RE^1: NEL- Hydrogen er fremtiden, og kan brukes over alt..

Ja, og så kan det se ut til at de benytter Proton sin teknologi. Sier det deg noe?

http://www.plugpower.com/about-us/technology-how-a-fuel-cell-works/
Innlegg av: bravi (21.11.17 00:03 ), lest 718 ganger

At hydrogen er fremtiden kan godt være riktig, akkurat som solcellepaneler er en del av fremtiden. Synes sammenligningen med Rec står seg godt, både solceller og hydrogen er "ny" og grønn teknologi med potensiale til w.w utbredelse i kjempeskala.

Problemet med slike industrier er at mange vil satse på det, mange aktører som er klare til å levere varene fortere enn markedet etterspør vil strømme til, det fører til prispress og små marginer.
Selv om Nel i dag er best i klassen vil de ikke forbli unike.