Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Tipping, sport og spill
Innlegg av: LAKO (18.11.17 22:51 ), lest 991 ganger

Langrenn og astmamedisiner

Det er visst lagt lokk på dette nå, russerhetsen tar all oppmerksomhet. Tilfeldig?

Det nye stjerneskuddet Klæbo er selvfølgelig også på astmamedisiner.
Er det noen friske løpere igjen på landslaget tro?

http://vgd.no/sport/vintersport/tema/1832896/tittel/forekomst-av-astma-hos-norske-toppidrettsutoevere/innlegg/45524514/
Innlegg av: Yess (19.11.17 15:02 ), lest 543 ganger

RE^1: Langrenn og astmamedisiner

Nesten alle norske langrennsløpere er så syke at de må pøse på med astmamedisin. Sundby tar sågar så store doser at han blir tatt for det. Norges astma og skiforbund.
Innlegg av: bravi (19.11.17 15:23 ), lest 526 ganger

Northug går ikke på astmamedisiner. Han er ikke så mye medisinert som resten av langrennsløperne. Derfor fikk han problemer med halsen denne uka slik at han ikke kunne stille på Beitostølen. Så hører vi at noen tullinger sier at han kanskje ikke får være med ì Kusamo? Klart Northug må stille.
Innlegg av: Yess (19.11.17 22:37 ), lest 472 ganger

Northug har båret norsk herrelangrenn på sine skuldre siste 10 årene. Klart han må stille men det ryktes at han er vraket.
Innlegg av: nima (19.11.17 22:45 ), lest 461 ganger

De har vel funnet noen som er astmamedisin avhengni. Derfor må Nortug vrakes
Innlegg av: LAKO (20.11.17 09:58 ), lest 418 ganger

Klæbo har aldri vært astmatiker, men ble testet på medisinene for å se effekten.
Innlegg av: OIL-IT (20.11.17 10:45 ), lest 386 ganger

LAKO; hvis ikke Klæbo er astmatiker har han vel ikke lov å ta medisinen? Er det da ikke så at det anses som dop? Hva er egentlig caset her?
Innlegg av: Fluefiskeren (20.11.17 13:41 ), lest 369 ganger
Endret: 20.11.17 14:56

Oil-it

Under junior -vm ifjor fikk friske norske deltakere astmamedisin som forebyggende siden lufta var så dårlig. Dette er ikke første gang en frisk person får astmamedisin fra skiforbundet. Jeg synes også dette er veldig betenkelig og i grenselandet mot doping. Man bør fra internasjonalt hold lages noen regler. Enn så lenge gjør nok ikke Norge noe ulovlig, men spørsmålet er om det burde vært ulovlig.

Så har vi høydehusdebatten. Som kjent er det forbudt her i landet mens så vidt jeg vet benyttes det i stort sett samtlige andre land. Svenskene har jo også trent i sporet med oksygenmasker. Her har nordmenn en klar ulempe.
Innlegg av: Yess (21.11.17 20:36 ), lest 321 ganger

https://www.dagbladet.no/sport/finnene-raser-mot-norges-skiforbund-i-sundby-saken---anabol-liknende-effekt/60333366
Innlegg av: Sylfest (21.11.17 20:47 ), lest 303 ganger

Norske sportsjournalister er mest opptatt av være for eller mot Petter Northug. Å sette et kritisk søkelys på hvor mange og hvem av utøverne som er "astmatikere" vil føre til at de blir svartelistet av Norges skiforbund og ikke får delta når sponsorer og velvillige journalister skal feire medaljene sammen med utøvere og champagne.
Innlegg av: bravi (21.11.17 20:59 ), lest 301 ganger

Northug tror jeg en av de få, om ikke den eneste, av de norske langrennsløperne som ikke astmamedisineres. Bare det skulle være kvalifikasjon nok til bli tatt ut til Kusamo og OL. Når det snakkes om at russiske løpere som ikke er tatt i doping nektes å stille i OL virker det merkelig.

Man kan lure på hvilke holdninger som gjelder i skiforbundet og idrettsforbundet. Ta forsøkene på bortforklaringer i Johaug og Sundby sakene og legg til vegringen mot å gjøre rede for bla. reiseregninger da står man igjen med svekket troverdighet som også vil gjelde i dopingspørsmålet. Ikke rart svensker og finner er skeptiske.
Innlegg av: LAKO (26.11.17 18:36 ), lest 254 ganger

Fra VG blogg

Johannes Høsflot Klæbo har ikke astma. Han har aldri hatt astma.

Han er en av juniorerne som ble tilbudt og benyttet seg av forstøverapparat under junior-VM sist vinter. Etter ordinasjon fra lege Petter Olberg.
Innlegg av: Fluefiskeren (30.11.17 12:03 ), lest 167 ganger

Til alle dere som forsvarer russerne, men vil ha Johaugs og Sundbys hode på et fat.

Det som skjedde i Sotsji er meget alvorlig og litt genialt. Heldigvis ble det avslørt. Tillater meg å legge inn denne linken selv om det er russere og ikke nordmenn det er snakk om.

https://www.dagbladet.no/sport/skuffende-veldig-skuffende/68925766

Innlegg av: OIL-IT (30.11.17 12:36 ), lest 150 ganger

FF; det er vel da ingen med interesse for idrett og som er ved sine fulle fem som kan forsvare russerne, om det som er fremkommet om jukset i Sotsji er sant. Sundby er jo helt på jordet om han mener bare positive prøver skal kunne lede til utestengelse om jeg forstår ham riktig. Vi har jo mange andre forhold som kan lede til det, eks. manglende samarbeid etc..
Innlegg av: Fluefiskeren (30.11.17 13:59 ), lest 135 ganger

Vel, det er jo noen både med og uten interesse for idrett som har hatt bastante meninger om Johaug og Sundby, men om de er ved sine fulle fem er vel tvilsomt.
Innlegg av: OIL-IT (30.11.17 14:30 ), lest 120 ganger

FF; det er noe annet du nå skriver. Det er vel ingenting i veien for å mene at både Sundby, Johaug og russerne bør tas? Det uten å ønske noens hode på et fat og/eller forsvare russerne. Sundby tok etter min mening en kalkulert risiko for å bli best mulig til sitt løp. En gedigen overdose. Johaugs historie er utrolig, (det gjenstår veldig mye uavklart), men uansett og selv med hennes egen forklaring lagt til grunn, har hun vært klart uaktsom uten å hensynsta sitt eget ansvar. Russernes sak er klart alvorligst. Bevisst juks satt i system.
Innlegg av: Fluefiskeren (30.11.17 15:13 ), lest 97 ganger

Oil-IT

Astmamedisin til friske utøver virker veldig galt i min verden. Å miste et VM og et OL for den leppekremen er derimot altfor strengt i min verden.

Vet vi har diskutert dette før, og du kommer igjen med antydninger om at ikke hele saken er kjent. Tidligere har du kommet med noen studenters sannsynlighetsregning på dette som skal styrke din sak.

Nå er man i gang med ny sesong og vi lar Johaugsaken vile i fred. Og ja. Jeg nevnte den
først,
Innlegg av: OIL-IT (30.11.17 15:22 ), lest 92 ganger

FF, gammel vane vond å vende som det heter. Selv hadde jeg forbannet meg på ikke å vie langrenn i år så stor oppmerksomhet. Men det er jammen heller ikke lett......... . Langrenn er gøy.
Innlegg av: Syriner10 (30.11.17 16:09 ), lest 79 ganger

Ja det er derfor det engasjerer. Flott sport, som er ideell i nordisk miljø.