Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Transport
Innlegg av: Silberman (06.11.17 11:57 ), lest 10585 ganger
Ticker: NAS
Endret: 04.12.17 19:31

NAS - Blodige trafikktall

Det ser ut til at NAS går en mørk vinter i møte. De taper penger på langdistansesatsingen og i Sverige innføres en flypassasjeravgift fra årsskiftet, som vil være dramatisk for NAS og SAS.

Merk dere også mine kommentarer om at kursutviklingen etter det kraftige fallet tydet på at noen store aksjonærer nesten selger ut på best nå. Vel, i dag bekreftet Folketrygdfondet denne mistanken.

Silberman
Innlegg av: xLax (06.11.17 11:59 ), lest 6880 ganger

RE^1: NAS - Blodige trafikktall

Er denne flypassasjeravgiften ekslusiv for SAS og NAS? Blir det opptur for Ryanair og andre?
Innlegg av: PRH55 (06.11.17 12:09 ), lest 6826 ganger

Du som tydeligvis er et regnegeni, kan du ikke vise oss tap på langdistanse kontra kortruter.
Skulle gjerne sett oppsettet ditt.
Innlegg av: Silberman (06.11.17 13:19 ), lest 6755 ganger
Endret: 06.11.17 14:36

Med den rullerende yielden NAS nå har på 12 måneders basis, går de i minus. Kortdistansevirksomheten i Europa har gått i pluss de siste 10 årene. Erigo, de taper på langdistanse.

Jeg er spesielt bekymret for de nye rutene de startet opp fra småflyplasser i USA til Cork, Dubling, Edinborough og Bergen i vår. Det har vært helt stilt fra selskapet om disse. Jeg tror flyene, nå etter at sommersesongen er over, er halvfulle og at rutene går dårlig. Dette kan være en viktig grunn til den svake loadfaktoren og den svake yielden vi nå ser.

Dette var "Ryanair-modellen" som skulle redde langdistansesatsingen til NAS. Dersom den ikke fungerer, er selskapet virkelig i trøbbel. Jeg tror dette kan ha vært en grunn til at Frode Foss kastet kortene og sluttet i sommer.

Silberman
Innlegg av: Charlo (06.11.17 15:23 ), lest 6557 ganger

Det ser ut som at denne skal ned til 170kr på en liten dupp!
Innlegg av: Hektar (06.11.17 15:32 ), lest 6505 ganger

Hurra, da har Charlo solgt igjen. Med tap som vanlig.
Innlegg av: hstray (06.11.17 15:41 ), lest 6479 ganger

https://www.youtube.com/watch?v=uXQl7EcJpkg

Anbefaler alle å høre/se youtube video fra 2014 når Bjørn Kjos snakker om fremtiden..
Man forstår da de geniale trekkene til Norwegian ihh til flykjøp, finansiering samt at Norwegian ville vært konk for LEEENGE siden hadde de ikke kjøpt fuel effektive fly. Norwegian ligger flere generasjoner foran eks SAS ihh. til fly fornyelse. Når de 100 Airbus flyene som er kjøpt med 30+% rabatt fra listepris skal selges vil det være budrunde. Bare her ligger det verdier på 10-15 milliarder i fortjeneste for Norwegian..
Innlegg av: Silberman (07.11.17 16:20 ), lest 6239 ganger

Teknisk sett ser det også mørkt ut nå. Bruddet på 220 signaliserte at kursen skal ned og teste bunnene fra i sommer, i området 170 - 180. Jeg mener det er veldig risikabel å sitte med NAS gjennom vinteren.

Silberman
Innlegg av: Charlo (07.11.17 16:22 ), lest 6240 ganger

Denne aksjen dundrer ned under 200 kr imorgen! Sann mine ord! NAS tjener ikke penger og sliter tungt. Finnair forbedret f.eks resultatet med 19%! Dette ser stygt ut!
Innlegg av: Titleist (07.11.17 17:07 ), lest 6142 ganger
Endret: 07.11.17 17:09

Flott Charlo.

Aksjen er shortet i hjel og Kjos kjøpte for 200 MNOK til kurs 240 nylig.

Den skal nok videre ned.. NOT!

Løk...
Innlegg av: hstray (07.11.17 17:24 ), lest 6093 ganger

Er du short silberman?
Innlegg av: hstray (07.11.17 17:47 ), lest 6053 ganger

Og går aksjen 5% opp er charlo Bull igjen. Det skifter fort
Innlegg av: Silberman (07.11.17 18:52 ), lest 5984 ganger
Endret: 07.11.17 19:04

Jeg er ikke short. Ser bare på fra sidelinjen. Tok et stort tap i sommer, da aksjen begynte å falle den gangen. Nå er jeg et brent barn som skyr aksjen, slik situasjonen nå er.

Silberman
Innlegg av: Vista (07.11.17 19:03 ), lest 5931 ganger

Vår gode venn Fredly kjøpte tidligere i år på 230-ish og dumpet alt på 190, så ikke ta det så tungt.
Innlegg av: ignatas (07.11.17 19:07 ), lest 5916 ganger

det eneste NAS kan gjøre nå er å vinne markedshare med denne oljeprisen. den skal ikke tjene penger, det er ikke så enkelt å kjøre opp biletprisene med denne konkuransen.. skal ned til 170nok med oljen rundt 60.
langsiktig skal opp mye, etter at de tar monopoli, men ikke i 2018
Innlegg av: Hektar (07.11.17 19:18 ), lest 5901 ganger

Finnes det et menneske som ikke gledet seg over Fredlys tap? Største bortskjemte sutrekoppen man kommer over i dette papiret, untatt muligens Sissener. La de sutre som de vil, håper NAS skal mye mer ned da det passer med min investeringsstrategi. Hvor NAS er om 2-3 år derimot? Heh... Jau, sitter du short fra 220 kan du si farvel til mye kapital om du ikke dekker når muligheten byr seg.
Innlegg av: Silberman (08.11.17 13:27 ), lest 5708 ganger
Endret: 08.11.17 13:28

Minus nye 5,5 pst. i dag, og nå ser 200 kroner ut til å ryke. Jeg føler med dere som nå sitter med denne aksjen.

Silberman
Innlegg av: Biomaten (08.11.17 13:31 ), lest 5665 ganger

Så lenge man ikke har lånt penger for å kjøpe aksjene, eller at NAS går konkurs er det vel ikke så farlig om aksjen gjør et lite dykk? Mister ikke nattesøvnen enda i alle fall. Men interessant å se hvor lite som skal til for å trigge kursen, det er det.
Innlegg av: Silberman (08.11.17 17:17 ), lest 5485 ganger
Endret: 08.11.17 17:19

Virker ikke som om den jevne Hegnar-poster forstår alvoret. Oppfatningen i markedet nå er at NAS har en langdistansevirksomhet som ikke klarer å gå i pluss.

Det positive er at de eier en andel av en verdifull bank. Men dette vil bare holde dem gående litt lenger. Dersom de ikke gjør noe vil de måtte selge banken for for å dekke undeskuddet, før underskuddet igjen etterhvert stiger dem over hodet.

Risikoen med å sitte med NAS bare øker etterhvert som kursen faller.

Silberman
Innlegg av: Record (08.11.17 17:19 ), lest 5453 ganger

Silber, den må du gi en forklaring på :-)
Innlegg av: ArneO1 (08.11.17 17:50 ), lest 5349 ganger

Silberman, hvor mye taper de på langdistanse da som du sier?
Innlegg av: hstray (08.11.17 19:13 ), lest 5249 ganger

Komisk å høre på idioter som Silberman som tror de kan mer om oppbygging av ett flyselskap enn Bjørn Kjos og Co. Hadde Bjørn Kjos fulgt dine anbefalinger Silberman så hadde de vært borte for mange år siden.

Norwegian har bygd seg opp først i Norge mot mot alle odds hvor SAS hadde monopol og drev med en lang rekke ulovlig forhold for å få vekk norwegian. Deretter i Skandinavia og Europa. Bjørn Kjos ser på Ryan air og easyjet og ser at de må driver større enn hva de gjør idag. Den store veksten og prispresset på shorthoul gjør det vanskelig å ekspandere så mye mer i Europa.

Det hadde faktisk vært en større risiko for norwegian å holdt fast på kun short houl satsning og dagens driftsmodell fremfor å satse tungt på dagens Longhoul satsning.
Stordriftsfordeler er idag den vikgste faktoren for å kunne drive ett lønnsomt flyselskap,og man må helst bli en gigant visst man ikke har statlige eller arabiske sheiker som eiere.

Desverre er norwegian en lett manipulerbar aksje som hegdefondene vet å utnytte

Innlegg av: hstray (08.11.17 19:57 ), lest 5166 ganger

Komisk å høre på idioter som Silberman som tror de kan mer om oppbygging av ett flyselskap enn Bjørn Kjos og Co. Hadde Bjørn Kjos fulgt dine anbefalinger Silberman så hadde de vært borte for mange år siden.

Norwegian har bygd seg opp først i Norge mot mot alle odds hvor SAS hadde monopol og drev med en lang rekke ulovlig forhold for å få vekk norwegian. Deretter i Skandinavia og Europa. Bjørn Kjos ser på Ryan air og easyjet og ser at de må driver større enn hva de gjør idag. Den store veksten og prispresset på shorthoul gjør det vanskelig å ekspandere så mye mer i Europa.

Det hadde faktisk vært en større risiko for norwegian å holdt fast på kun short houl satsning og dagens driftsmodell fremfor å satse tungt på dagens Longhoul satsning.
Stordriftsfordeler er idag den vikgste faktoren for å kunne drive ett lønnsomt flyselskap,og man må helst bli en gigant visst man ikke har statlige eller arabiske sheiker som eiere.

Desverre er norwegian en lett manipulerbar aksje som hegdefondene vet å utnytte

Innlegg av: Silberman (08.11.17 22:41 ), lest 5065 ganger
Endret: 08.11.17 22:50

Jeg tar av meg hatten for det Kjos og Norwegian har fått til. Det er helt riktig at de må bli store for å overleve. Problemet er at forretningsmodellen på langdistanse ikke ser ut til å fungere. De får ikke de godt betalende business-passasjeren som de etablerte selskapene tjener pengene sine på. Samtidig blir de møtt av knallhard konkurranse på billigbillettene.

Trafikktallene for oktober var et vannskille, fordi de viste at nå tjener de ikke penger på årsbasis. Det er derfor aksjen nå faller. Jeg skrev om dette da jeg startet denne tråden, og alle som tok seg bryet kunne selv kommet frem til det.

Silberman
Innlegg av: Hektar (08.11.17 22:52 ), lest 5010 ganger

Regner med du hadde et innslag av markedsføring og kanskje til og med branding på handelshøyskolen? Fy flate, lurer på hva Richard Branson hadde vært i dag om du var nærmeste rådgiver :-)
Innlegg av: PRH55 (08.11.17 22:56 ), lest 4991 ganger

Skjønner hvorfor du kaller deg Silbermann. Noen gullgutt blir du aldri.
Kan du matematisk sette opp dine forklaringer?
Se litt på dette i noen dager,så kanskje det går opp et lys en plass, men jeg tviler på at du er i stand til å sette opp formelen.
Setter deg i samme bås som mange av "analytikerne" i HO.

Innlegg av: Silberman (08.11.17 22:58 ), lest 4986 ganger

Beklager at jeg formulerer meg litt skråsikkert på disse trådene. Men det kan være greit for å få frem poengene. Det jeg mener er at risikoen ved å sitte i NAS gjennom denne vinteren er usedvanlig høy.

Silberman
Innlegg av: Silberman (09.11.17 16:47 ), lest 4858 ganger
Endret: 09.11.17 16:50

Sluttkurs i dag på 189.80. Da har kursen falt med omtrent 30 kroner siden jeg startet denne tråden for tre dager siden.

Dersom det er noen trøst, tror jeg kursen nå vil begynne å stabilisere seg. Den tekniske formasjonen signaliserer i alle fall det. Og så blir det hjertet i halsen når trafikktallene for november kommer om en måneds tid.

Silberman
Innlegg av: Record (09.11.17 17:15 ), lest 4778 ganger

Hjertet i halsen ?

Hvilket engarsjemang for en aksje du overhodet ikke er exponert mot , er det kun for oppmerksomheten du legger ut disse gjettningene ?
Innlegg av: Silberman (09.11.17 17:20 ), lest 4778 ganger
Endret: 09.11.17 17:27

Kjos og Kise har nå et urealisert tap på 40 mill. kroner på aksjene de kjøpte til 240 kroner i september. De prikket virkelig inn toppen med det kjøpet. Snart kommer nok DN eller Finansavisen med en tosider om det, med et digert bilde av en sur Kjos. Verdens enkleste artikkel å lage.

Silberman
Innlegg av: RSinvest (09.11.17 17:29 ), lest 4726 ganger

Noen som vil estimere når vi får vite noe om forhandlingene med Russland og utfallet av det?
Innlegg av: Nordre (09.11.17 17:36 ), lest 4717 ganger

NAS minus NOFI har nå en børsverdi på kr. 3,5 milliarder - hei hvor det går.
Innlegg av: Silberman (09.11.17 17:41 ), lest 4720 ganger
Endret: 09.11.17 17:53

En flyordre med en bruttoverdi omkring 250 - 300 mrd., en selskapsverdi på 3,5 mrd. og en egenkapitalandel på 11 pst. Joda, Norwegian er noe for seg selv. Dette kan gå i både 0 og 1000+. Akkurat nå vedder de store aktørene på det første.

Silberman
Innlegg av: Hektar (09.11.17 17:47 ), lest 4704 ganger

Hinsides all forstand men dessverre er det lite vi smågutter får gjort med dette. Verdien på short etter dagens kurs er 2,3-2,7 milliarder. Småsparere har ingenting å stille opp med, må bare vente tålmodig til de bestemmer seg for å dekke inn, men grådigheten har vel omtrent ingen grense. Selv ved 170 ble det ikke dekket.
Innlegg av: Nordre (09.11.17 17:58 ), lest 4666 ganger

Kjos har flagget at finansieringen for 2018 er på plass, så hva er agendaen her ?
Innlegg av: Hektar (09.11.17 18:02 ), lest 4661 ganger

Agendaen? Fall på nesten 20% ila en uke. Du mener det ikke er verdt å diskutere?
Innlegg av: xLax (09.11.17 18:44 ), lest 4595 ganger
Endret: 09.11.17 18:46

Huff. Blir vel ikke rare shortinndekkingen av disse puslete nettobevegelsene?
http://www.hegnar.no/Marked/?s=nas
NON på topp og greier.

Og "bløffshorten" øker:
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Innlegg av: Record (09.11.17 19:39 ), lest 4503 ganger

Bjørn har sagt at finansieringen er i orden , en fly ordre på 250-300 som har en dagspriset verdi på kansje det doble , er for meg en styrke for selskapet :-) konkurrentene må ha høyere billettpriser for å dekke tilsvarende investering , sas eks må betale det doble for tilsvarende :-)
Men igjen , markedet som bestemmer aksjekursen , har intet med verdien av selskapet å gjøre , derfor smiler bjørn til tross for ett urealisert tap på også sin siste handel :-)
Innlegg av: Hektar (09.11.17 19:57 ), lest 4480 ganger

Som CEO er vel ikke Kjos å regne som en døgnflue på samme linje som andre investorer. Når det gjelder kjøpspris så kan man jo tenke seg litt om også da, det er lov det. Noen her som ville solgt 1 mill aksjer til 200 kr? Tenkte ikke det nei. Skulle det skjedd over børs kunne situasjonen blitt ganske hårete.

Tenk over litt hvor mange ganger denne ble presset ned til 225 før dette krakket her og hvor ofte nedsalgsvolumet har blitt rullert. Hvor mye kostet dette fallet tror dere? Ja, de får selvfølgelig hjelp av skvetne aksjonærer som tar tapet, men hoveddelen av volumet kommer fra tøffe gutter med tøffe shortposisjoner.
Innlegg av: hango (09.11.17 20:37 ), lest 4417 ganger

Her blir det nok mere salg av NOFI så Q4 ikke blir for stygg.
Innlegg av: Silberman (13.11.17 19:11 ), lest 4224 ganger
Endret: 13.11.17 19:49

Ned nye 8,50 i dag til 182. Selv jeg blir overrasket over dette. Kursen burde ha konsolidert i noen dager nå, før eventuelt videre fall etter det.

Dette ligner litt på at noen store eiere nå bare kvitter seg med aksjen til den prisen de får. Blir veldig interessant å se utviklingen de nærmeste dagene.

Silberman
Innlegg av: OZZY (13.11.17 20:04 ), lest 4093 ganger

938 381 flere shortaksjer på fredag. dette blir stygt.

https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Innlegg av: xLax (13.11.17 21:57 ), lest 3990 ganger

Nei. Dette kan bli riktig bra! Det er en uendelig lang taxikø som står klar til å kjøre kursen opp når shorten er blitt feit nok!
Innlegg av: radioten (13.11.17 22:27 ), lest 3944 ganger
Endret: 13.11.17 22:30

Silberma
"Dette ligner litt på at noen store eiere nå bare kvitter seg med aksjen til den prisen de får"
Hvis dette er den virkelige grunnen, så tror de på et nærkommende forbud mot all form for flyging eller jordens ende etc. Nei denne form for handel er et ønske om raske penger , og kun det. I dag var det MSI, ASC, MLI som sendte kursen sørover. Griskheten er endeløs. Før eller siden kommer de samme til å handle inn, og tjene masse penger på vei opp igjen. NAS er en folkeaksje og slike likvide selskaper er haiene svak for. Trist å se at så mange har inne har kastet seg på karusellen. Et selskap med tittelen "Verdens beste" lar seg ikke knekke av slikt. Pass dere shortere. Det snur ofte raskt.
Innlegg av: Record (13.11.17 22:55 ), lest 3883 ganger

Asc solgte ikke mange aksjer, de bare byttet dem til en lavere pris , hadde jeg en avtale om dekning til en lavere kurs hadde sikkert jeg også blitt enig om en passende kompensasjon :-)
Håper det er dem selv som blir lurt etterhvert :-)
Det er bare å sitte, snitter ned PR 10 kr nå, så det ble ingen i dag, sikkert i morgen da :-)
Har desverre ingen avtale med nmbr så da må jeg gjøre det den åpene veien, over børs , men det blir penger også av rent spill :-)
Innlegg av: Silberman (04.12.17 19:12 ), lest 3689 ganger
Endret: 04.12.17 20:49

Da nærmer det seg nye trafikktall, og på tide å starte opp denne tråden igjen. Les mine innlegg lenger oppe på tråden og bli klok. Det er høyrisiko å sitte med NAS over trafikktallene gjennom denne vinteren.

Merk dere også det jeg skrev i midten av november om at den rare kursutviklingen kunne indikere at noen store eiere nærmest solgte ut til den prisen de fikk. Vel, Folketrygdfondet kom nå med meldingen om at de passerte 10 pst. grensen.

Silberman
Innlegg av: hango (04.12.17 19:41 ), lest 3595 ganger

Shorterne griper nok muligheten nå, tenker jeg..
Innlegg av: Tool (04.12.17 20:58 ), lest 3481 ganger

Hva er kommende triggere?
Høyere oljepris, eller lavere yield?

Kan støtten på 65,- holde?
Innlegg av: hango (04.12.17 21:22 ), lest 3427 ganger

Kan hende støtten på 173 holder..

http://www.4-traders.com/NORWEGIAN-AIR-SHUTTLE-1413204/charts/&applet_mode=dynamique
Innlegg av: Record (04.12.17 21:43 ), lest 3383 ganger

Er vel liten tvil om at trykket økes , men intet vokser inn i himmelen , selv ikke en short i NAS :-)
Om konk var ett faktum får vi aksjonærer større verdien enn dagen aksjekurs , ved salg av assets :-)
Så har det en betydelig verdi den infrastrukturen som er/blir bygget , selvfølgelig koster det , men snart kan vi se synergiene , de vil nok gi utslag i prisingen av selskapet ?
Jeg er nok stokk dum som bare fortsetter å handle aksjer i denne sky high risiko aksjen :-)
Jeg eier nå mine aksjer , om de står i 50 eller 250 så er den nå mine helt til jeg velger å selge :-)
Innlegg av: Charlo (05.12.17 00:43 ), lest 3245 ganger

Nå blir alt tolket negativt! Slett ikke umulig NAS blir slaktet nok en gang og sendt ned 10% på torsdag! Da er aksjen på 150 tallet! Shorten vil bare øke hvis det bare finnes det minste negativt i trafikktallene.
Innlegg av: Record (05.12.17 06:32 ), lest 3176 ganger

Når selv ikke årets insidekjøp løftet kursen sier det vel sitt , kan ikke bli så gode tall at den ikke blir å falle .
Hva som er årsaken er noe helt annet , det betyr nesten ingen ting annet enn at det blir flere billige aksjer , det meste går på skinner i selskapet :-)
At det var ventet utgifter i forbindelse med en slik expansjon er for meg ikke noe overraskelse , disse ble i år redusert noe med begrunnelse at rekruttering av nye crew gikk bedre enn forventet :-)
Denne kommer , sikkert ikke i år ,men når den først tar av vil det virkelig gjøre akkurat det :-)
Akrobatene fikk til ett spleiselag i forbindelse med med insidekjøpet for at kursen ikke skulle ta helt av , tenk på hva som skjer når 30 % av aksjene skal dekkes inn :-)
Da blir det igjen godt å være aksjonær i NAS :-)
Innlegg av: Hektar (05.12.17 10:21 ), lest 2963 ganger

De har klart å kjøre aksjen ned mot bunnen vi så før trafikktallene kommer. Om disse ikke overrasker positivt vil nok 170 bli en søt drøm og shortergjengen vinner glatt med minimal innsats.
Innlegg av: isipisi (05.12.17 10:32 ), lest 2942 ganger

"Om konk var ett faktum får vi aksjonærer større verdien enn dagen aksjekurs , ved salg av assets :-)"

Niks, det er det andre som skal ha

Innlegg av: shokosta (05.12.17 10:36 ), lest 2929 ganger

Vil gi Silberman honnør for gode og reflekterte innlegg her, og er samtidig rimelig sjokkert over hvor mange naive sjeler som uttaler seg med skråsikkerhet om verdien av flyflåten, shortinndekning og Kjos sin genialitet i forhold til valg av strategi.

Jeg var en av dem som tidlig trodde at flyflåten (og de mange bestillinger) ville ha en betydelig verdi, men virkeligheten har vist seg å være en annen. En rekke flyselskap sliter, og det er ikke vanskelig for noen i dagens marked å få tak i fly. Merk at dette er en bransje der aktørene følger hverandre tett, og jeg er rimelig sikker på at "alle" har god oversikt over markedet, og hvor eventuelle behov for hurtig tilgang på fly skal komme fra - og vanskelig har det vist seg ikke å være.

At lonhaul satsningen er høyrisiko mener jeg å ha skrevet om en rekke ganger for år tilbake. Mange av lavprisselskapene har forsøkt seg, og ingen har fått det til. Kjos har gjort mye riktig, men som Silberman sier, er det et stort spørsmål om forretningsmodellen har livets rett. Jeg flyr mye, og har sett et SAS der kvaliteten har forvitret i tråd med bedre resultater, men i konkurranse med NAS vil de som regel vinne på bedre komfort, og det viser seg jo i praksis at veldig mange gjerne betaler det lille ekstra for bedre benplass og en dustete matboks på SAS, framfor NAS.

Den største faren er at NAS etter min mening bare unntaksvis kan kalle seg for et lavprisselskap. På korte ruter kan billettene være langt rimeligere enn SAS (men på ingen måte alltid), men på longhaul viser det seg gang på gang at NAS ikke er billigst, og da er produktet ikke lenger godt nok.
Var selv i BKK for ikke lenge siden, og tenkte lenge på å ta NAS's såkalte business class, men hva er vel det, i forhold til Thai/Quatar/Emirates/KLM & co? NAS skulle ha over 18.000 for "business" begge veier, Finnair kunne fås for 15.000 og Emirates for 21.000. Jeg valgte selv Thai til Kr. 22k, da jeg slapp mellomlanding, men NAS var egentlig aldri et alternativ, med sin høye pris på et produkt som overhode ikke kan sammenlignes med business på de andre flyselskap.

Insidekjøpet til Kjos er interessant, men ikke avgjørende for om selskapet tjener penger eller ei. For meg virker det som et ledd i en plan om kanskje å selge NAS, og ikke et signal om at det nå går så mye bedre for selskapet. Samtidig rimer det dårlig med Kjos & Kise sin shorting av aksjen, og etter min mening kan insidekjøpet like godt ses på som en desperat plan om å snu en negativ aksjetrend som at det nå går så mye bedre.

Det positive er likevel at det alltid svinger rundt Kjos & co- så jeg tviler på om de vil kjøre skuta (eller flya) helt til bunns. Jeg tror de på et tidspunkt velger å ta pengene å gå, framfor et scenario der NAS kollapser fullstendig.

Og som et going concern tror jeg det kan finnes flere kjøpere- men prisen for hele selskapet vil også falle i takt med dårligere utvikling. Så om noe, tror jeg det vil skje ting i relativt tidlig framtid, senest om 6-8 måneder.

Så jeg er veldig blandet i synet på NAS, på den ene siden har jeg lyst til å være med på et lodd i noe som kan bli spennende, på den andre side er jeg helt enig med Silberman utsagn om at det å sitte på NAS aksjer over vinteren kan være harakiri, og det har jeg hverken råd eller lyst til å være med på. Så får heller de som har større baller enn meg få en vel fortjent gevinst dersom mine- og Silbermans spådommer skulle vise seg ikke å være riktige.

Men drømmerne, som ber om regneark og dokumentasjon på Silbermans utsagn her, ja de får leve med nettopp drømmene sine. Det er et ordtak som sier at de dummeste bøndene ofte får de største potetene, og det gjelder ofte også i aksjemarkedet. Men det betyr ikke at de er så veldig smarte av den grunn, husk det alle sammen!
Innlegg av: Fjøsnisse (05.12.17 10:40 ), lest 2916 ganger

"Insidekjøpet til Kjos er interessant, men ikke avgjørende for om selskapet tjener penger eller ei. For meg virker det som et ledd i en plan om kanskje å selge NAS, og ikke et signal om at det nå går så mye bedre for selskapet. Samtidig rimer det dårlig med Kjos & Kise sin shorting av aksjen, og etter min mening kan insidekjøpet like godt ses på som en desperat plan om å snu en negativ aksjetrend som at det nå går så mye bedre. "

Hvis han vil snu den negative aksjetrenden er det jo bare å slutte å låne ut aksjer til gud og hvermann. Skulle ikke være verre enn det.
Innlegg av: hango (05.12.17 10:46 ), lest 2919 ganger
Endret: 05.12.17 11:15

NAS viser styrke i dag.
yield 0,33/34
Snitt 235kr
Innlegg av: Record (05.12.17 14:01 ), lest 2694 ganger

Var det ikke i dag det skulle være avgjørelse ang ansettelse kontraktene i NAS ?
Noen som har hørt noe ?
Innlegg av: lazy (05.12.17 14:49 ), lest 2623 ganger

Hvordan spiller valuta inn for Nas ? Hvis dollaren og Euro fortsetter å styrke seg ?
Innlegg av: Charlo (05.12.17 15:01 ), lest 2604 ganger

Nas kollapser på slutten er mitt tips! Selloff imorgen! Hver eneste trafikktall og Q. Res har vært ræva! Blir det tidenes dårligste Q 3?
Innlegg av: Record (05.12.17 15:35 ), lest 2559 ganger
Endret: 05.12.17 15:49

Selloff, 6,5mill aksjer som er lånte er allerede solgt , kaste noen begynner å...... :-)
NAS er ikke så valuta utsatt som tidligere siden større og større deler av insektene kommer i forskjellige valutaer :-)

Håper det er flere som handler i dag , begynner å gå lens for cash, må snart selge noe annet :-(
Innlegg av: hstray (05.12.17 16:50 ), lest 2444 ganger

Shokosta påstår SASs 20 år gamle fly som i stor grad blir benyttet på norske innenriks ruter har bedre komfort enn ett par år gamle Norwegian fly med WiFi..
Jaja, vi må da ha forskjellige meninger om komfort. Ikke mye kaffe jeg har fått servert av SAS sist par år på økonomi billetter.

Er fantastisk å se denne hausing med at NAS snart er konkurs og at hele Long haul satsninga er mislykket..
Innlegg av: hstray (05.12.17 17:00 ), lest 2427 ganger

Q3 ER OVER charli Bjørn. Ble tidens beste kvartal, og ble fremlagt ca 26.10.

Innlegg av: ruben2605 (05.12.17 18:40 ), lest 2341 ganger

Hvordan skal SAS kunne forklare at de skal konkurrere med NAS på langdistanse lavpris, når du har dobbelt så høye kostnader?
Innlegg av: BackCliff (05.12.17 19:31 ), lest 2305 ganger

SAS har null sjanse mot NAS

de hadde nettopp en emisjon og selv om de bestiller nye fly nå tar det år før de får dem. Videre har de pensjonsforpliktelser så det holder

SAS er en zombie som burde ha blitt avviklet for lengst!
Innlegg av: xLax (06.12.17 08:05 ), lest 2095 ganger

Huff & huff

The total number of passengers flown in November
2017 was 2,520,220 compared to 2,265,145 last
year, an increase of 255,075 passengers (11 %).
Compared to the same period last year:
- Total passenger traffic (RPK) increased by 28 %
- Total capacity (ASK) increased by 28 %
- The load factor was 83.7 %, down 0.3 p.p.

Innlegg av: jossien2000 (06.12.17 08:40 ), lest 1847 ganger

Joda neida så..... de faller vel som vanlig.

Spiller ingen rolle lenger ser det ut for :)

En økning i billettinntekter på 350 millioner i November 17 mot Nov 16.

Omsetningen per fløyet kilometer økte med 28%

KilometerProduksjonen øker, og omsetning per fløyet kilometer øker tilsvarende.

Tatt imot 32 nye fly hittil i år.

Økt egenkapitalen, og nesten 6 mrd i kontantbeholdning.

Ja ja, får vel noen prosenter ned i dag også da :)

Krigskassen er klartgjort igjen ;)
Innlegg av: nr1hagen (06.12.17 08:45 ), lest 1788 ganger

Hegnar: Norwegian med passasjervekst på 28%
E24: Norwegians passasjerveksten avtar
Innlegg av: Silberman (06.12.17 08:46 ), lest 1776 ganger

Disse trafikktallene var omtrent på konsensus, så jeg forventer ikke noe ras i dag.

Silberman
Innlegg av: jossien2000 (06.12.17 08:50 ), lest 1735 ganger

Når jeg leser E24 nå, er det ingen tvil om at her er det en agenda ute og går :)

Bruker RASK og Yield om en annen.

Sammenligner måned mot forrige, istedenfor samme måned i fjor.

Lavere inntjening, ja, Bjørn har jo sagt dette i årevis at Skala og volum er nøkkelen her.

Når SAS presenterer tallene så er det ikke måte på hvor høy inntjening de har, men det blir jo bare mindre og mindre passasjerer som flyr med dem, så på et tidspunkt blir det fryktelig dyrt for de få som er igjen :) ;)
Innlegg av: jossien2000 (06.12.17 08:54 ), lest 1685 ganger

Bare for å ha sagt det da :)

Yielden var på 0,33, det betyr at billettinntekter i November var på over 1,75 mrd kroner.

I fjor var det 1,4 mrd kroner.
Innlegg av: ruben2605 (06.12.17 08:57 ), lest 1662 ganger

Ja blir vel ras i kursen Idag. E24 har en agenda og snart kommer det vel en megler/fly ekspert og sier at de forventet en vekst på 40% sammenlignet med i fjor...
Innlegg av: Hektar (06.12.17 09:11 ), lest 1583 ganger

Ble vel satset mye i går på å få den ned i forkant på et håp om dårlige tall så kursen endelig kunne knekkes under 170. Det skjedde ikke men villigheten til å investere i fall er fortsatt til stede. Presses.
Innlegg av: BackCliff (06.12.17 09:14 ), lest 1559 ganger

shortebanden kjører den nok ned igjen de kan herje fritt på casinobørsen ose :(
Innlegg av: ruben2605 (06.12.17 09:25 ), lest 1500 ganger

http://9gag.com/gag/ad9zwYN?ref=mobile.s.cp
Bjørn Kjos mot alle som ønsker å kjøpe Norwegian!
Fantastiske tall Idag uansett hva som skjer med kursen. Viktigere å glede seg over det fundamentale så kommer kursen etter :)
Innlegg av: Hektar (06.12.17 09:28 ), lest 1482 ganger

Så lenge det ikke ender som det her så:
https://www.youtube.com/watch?v=gBzJGckMYO4
Innlegg av: Record (06.12.17 09:38 ), lest 1453 ganger
Endret: 06.12.17 09:51

Ble noen lapper på gårsdagens handel :-)
Venter litt , kanskje noen vil bytte kursen lavere også i dag :-)
Om ingen av oss små selger , da er det rundt 50% eierandel i blandt de "proffe" , det meste av disse er lånt ut , dermed er det stort sett bytting av disse som foregår ?
Greit å trade på disse , det gir dem vel ikke noe billigere inngang ?
Her er det bare å sitte , plutselig kommer den nyheten som shorterne frykter :-)

Ruben , det fundamentale bryr vel ikke disse datahandlerne seg om , er vel knapt noen igjen på OB som evner å se de fundamentale verdiene i ett selskap , annet enn egne selskap da ? Det kjøres utelukkende på logaritmer , livsfarlig mener nå jeg , det er nok de som har latte denne shorten gå så langt som den har gjort i NAS :-)
Selfølgelig er det risiko , men det må da være måte på :-)
Innlegg av: Herr Blom (06.12.17 09:54 ), lest 1393 ganger

Litt tendens til løft idag. Ingenting?
Innlegg av: Charlo (06.12.17 10:22 ), lest 1330 ganger

Kjos er ganske blakk og har ikke penger å kjøpe aksjer for. Hvorfor kjøper han ikke nå på 180 kr? Ynkelig oppgang idag! Nye shorter settes idag! Dårlig cabinfaktor og husa er meget misfornøyd med talla!
Innlegg av: Record (06.12.17 10:33 ), lest 1304 ganger
Endret: 06.12.17 10:40

Carlo, Jeg tror at Kjos er en av få som har tjent penger på denne shorten :-)
Han trenger ikke dekke seg inn heller , så blakk er ha vel ikke :-)
Jeg er rimelig sikker på at han vil løfte også min saldo , tar bare litt tid å bygge ett selskap av en slik størrelse :-)

Husa har vist delte meninger ,omsatt for 50 mill på første time og 0,5 mill neste 1/2 time :-)
De har vist Timeout :-)
Innlegg av: tickerlover (06.12.17 10:47 ), lest 1266 ganger

Charlo hakke peiling. Det er sjelden noe begrunnelse bak meningene hans.

Det er veldig optimistisk å tro at sterke meninger her inne endrer kursen. De fleste har vel sett at han skifter mening etter posisjon også.

Sikkert morsomt å erte flokken. Men det er kjedelig å lese i lengden.
Innlegg av: Record (06.12.17 10:50 ), lest 1259 ganger

Carlo er vel på linje med de uttalelsene jeg har hørt i dag , også fra de proffe , syntes de er svake alle sammen :-)
Men jeg skjønner jo at de må ha sterke meninger for å disponere sine og kanskje aller mest andre sine penger på en slik måte , uansvarlig etter min mening :-)
Men så er jo kanskje jeg sterk i troen andre veien :-)
Innlegg av: jossien2000 (06.12.17 10:58 ), lest 1237 ganger

Vanvittig patetisk å se E24 i dag, og ikke minst akkurat nå, når de har 2 NAS saker ved siden av hverandre.

Den første : Passasjerveksten som avtar, og hele saken utelukkende vinklet negativt.

På motsatt side : Flyr på børs etter trafikktall. Og forklares helt enkelt med at tallene viste vekst. Ja, det visste E24 når de skrev den første negative artikkelen også :)

Disse tallene har på mange måter vært noenlunde like nesten hver eneste måned.

Litt fallende yield, og en solid økning i både passasjerer og omsetning.
Innlegg av: Hektar (06.12.17 12:04 ), lest 1117 ganger

Ikke rare kronene i forskjell det er snakk om, men fortsatt sjeleglad jeg solgte meg ut på morgenen i dag. Kjøper heller om vi kommer til 173 eller under igjen.
Innlegg av: Silberman (06.12.17 19:29 ), lest 946 ganger
Endret: 06.12.17 19:30

Kursen åpnet kraftig opp da trafikktallene ikke skuffet på nedsiden, men falt hele dagen og endte i minus. Dette er klassisk tegn på at noen store bruker "gode nyheter" til å selge. Folketrygdfondet er nok en av dem.

Kursen endte på 173.40. Jeg tipper at det vil være et press videre nedover i de nærmste ukene. I morgen kan det muligens bli litt hjelp av lavere oljepris - men igjen, da vil dette bli en ny salgsmulighet for de som tydeligvis vil ut.

Silberman
Innlegg av: Ikaros200 (07.12.17 00:21 ), lest 801 ganger

Folketrygdfondet er en av de aktørene som låner ut aksjer til short. Hvor mye de har lånt ut vet jeg ikke, men skal de selge det de har lånt ut må de først ha det tilbake ;-)
Innlegg av: ArneO1 (07.12.17 01:45 ), lest 782 ganger

Regner med det har en enkel fiks på dette.

Er sikkert ikke noe problem med en liten naken short et mikrosekund før de selger aksjene til kjøp av shorterne.

Her gir "utro tjenere" felleskapets penger til utenlandske banker og finansinstitusjoner så enkelt som bare det. Dette på bekostning av skattebetalere og fremtidige pensjoner.

De som forvalter dette for nok uansett godt betalt. Og heller ingen som stiller spørsmål til at de selger på 5 års lav. Er jo bare tilfeldig???
Innlegg av: Bulder (07.12.17 07:20 ), lest 729 ganger

Shorterne med Hegnar i spissen fortsetter sin vandetta:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/Spaar-dypere-nedtur-for-Norwegian
Innlegg av: Hektar (07.12.17 08:49 ), lest 618 ganger

Hehe nesten så du kan se siklet renne ut av kjeften på de :)
Innlegg av: BackCliff (07.12.17 08:56 ), lest 590 ganger

podcast med kjosern :D

https://www.norwegian.no/globalassets/ip/media/about-us/company/investor-relations/mp3/episode-1.mp3
Innlegg av: ruben2605 (07.12.17 09:06 ), lest 564 ganger

Det skulle vært ulovlig å publisere kursmål uten begrunnelse. Men ja børsen er vel ikke til for å tjene folket uansett hahah
Innlegg av: tommyh (07.12.17 09:08 ), lest 558 ganger

Nå jobbes det iherdig med å få kursen under støtten på 173.
Innlegg av: Record (07.12.17 09:15 ), lest 536 ganger
Endret: 07.12.17 09:36

Det må de vel klare :-)
Skal ikke byttes så mange aksjer for å få det til , dette kan de :-)

For de av Dere som begynner å tvile , hør på podcasten før dere realiserer :-)

CAR annbefaler å fortsetter dumpingen , lurer på hvilke andre aksjer enn NOFI de blir "betalt" med ?
Innlegg av: nafa (07.12.17 10:21 ), lest 428 ganger

Er det noen her som kan redegjøre kort for hovedpoengene i den nylig utlagte podcasten?
Hørte nylig gjennom den men er ikke så voldsomt stiv i engelsken hans seddu :-)
En del ord og uttrykk litt fremmed for meg.
Innlegg av: hango (07.12.17 11:47 ), lest 351 ganger
Endret: 07.12.17 13:32

SAS er ikke upåvirket av ekspansjonen til NAS..

"Trafikken på langdistanserutene opplevde en nedgang på hele 12,8 prosent, mens trafikkfallet på de europeiske rutene var på 1,5 prosent. "

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/12/SAS-flyr-faerre-passasjerer

Og en mulig streik i Ryanair til neste uke kan gi økt trafikk for NAS.