Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: vibro (02.11.17 10:07 ), lest 3362 ganger
Ticker: TIL

Bør vi godta tilbudet fra TNK

Hva er best for TIL aksjonærene - godta tilbudet om 3,3 TNK akser eller si nei og fortsette i egen regi? TIL har sterk balanse og tank sykelen har bunnen bak seg. Hvor er oppsiden størst?
Innlegg av: tous1 (02.11.17 11:18 ), lest 2026 ganger

RE^1: Bør vi godta tilbudet fra TNK

Jeg sier utelukkende ja. Historisk er tnk like volatil som fro på børsen (typisk 200% opp og 60% ned -selskap). TIL er ikke i nærheten av den type volatilitet.
Selv om TIL har bedre økonomi, og TNK er gearet, så er min egen mening og synsing at på sikt så kan ikke TIL stå alene. TIL Har ikke hatt et eneste utbytte og de har hatt en dårlig ledelse som har levd på gode tider. Er nokså sikker på at TNK står i 3 lenge før TIL nærmer seg 100 igjen...
Innlegg av: Mooi (02.11.17 13:09 ), lest 2007 ganger

Jeg er også for fusjonen. Irriterer meg litt over at vi sannsynligvis går glipp av utbytte q3, men utover det positiv.
Det er også bra for oss å gå inn i TNK ifht nå som asset prisene ser ut til å snu opp
/Mooi
Innlegg av: solidox (02.11.17 13:18 ), lest 1989 ganger

Enig med Mooi, lite tillitsvekkende at TNK utdeler utbytte for Q2 og at TIL ikke gjør det. Enda verre er det om de også utdeler for Q3 uten at TIL gjør det samme

Tror flere aksjonærer vurderer å stemme nei pga dette
Innlegg av: Haussegutten (02.11.17 13:50 ), lest 1984 ganger

TNK klarte vel ikke å finansiere utbyttet i Q2 over driften, så når Q3 har ratemessig ligget lavere enn Q2 kan man vel vurdere det dithen at de dropper utbyttet for Q3? Også pga fusjon kan det være at de blir indirekte tvunget til å ikke utdele for Q3 da det vanner ut tilbudet til TIL?
Innlegg av: solidox (02.11.17 16:28 ), lest 1963 ganger

Joda det gjorde de, utbytte var ca lik cashflow
Innlegg av: Mooi (02.11.17 20:26 ), lest 1918 ganger

TNK har 0.03$ som minimum utbytte. Tviler på at de ikke deler ut utbytte, men spørsmålet er vel når de setter dato for registrering av utbytte og om TIL/TNK fusjonen er fullført da.

Greit nok med Q2 utbytte, men utbytte i Q3 synes jeg er rimelig håpløst hvis ikke TIL aksjonærene får delta i (men jeg tror ikke det kommer til å skje)

TIL kan ikke gi utbytte ref. fusjons dokumentene (i hvert fall sånn jeg forstod dem). Det er da utrolig at TIL ikke fikk med seg justering av bytteforhold iht til utbytte TNK.

Stemme nei tror jeg ikke kommer til å ha noen effekt da det skal veldig mye til for at denne fusjonen ikke går gjennom.

/mooi
Innlegg av: Longsitinbulk (19.11.17 21:26 ), lest 1855 ganger
Endret: 19.11.17 21:28

Til går glipp av utbytte også, til aksjonærene ribbet i begge ender.

Fysj, det er godt dette selskapet er en saga og vi slipper å minnes dette tragiske svineriet av en svindel fra teekeys side, her var det ikke mange som tjente penger i Til's historie bortsett fra toppene i Teekey som kommer til å berike seg selv enda mer.
Møkka selskap

God natt
Innlegg av: 7invest (19.11.17 21:42 ), lest 1816 ganger

RE^2: Bør vi godta tilbudet fra TNK

@Longsitinbulk, korrekt - svindel rett og slett.
Innlegg av: Risoer (19.11.17 23:38 ), lest 1804 ganger

Tank er jo inne i en virkelig historisk dårlig periode; ser man på Tnk så er den tilsvarende meget gruset; kommer markedet tilbake i løpet av en viss periode så kan jo dette bli en meget god investering. Jeg hadde opprinnelig meget dårlig (for optimistisk inngang; hørte litt for mye på DnB-analyse), men har kjøpt bra opp på 33-35 intervallet da Longsit. jo mente at dette ville dra strake veien til 10-15kr, så vi får se hva som skjer; man trenger litt spenning.
Innlegg av: Longsitinbulk (20.11.17 00:05 ), lest 1803 ganger

Poenget var at Til var et nøye planlagt svindel prosjekt satt ut til naive investorer i Norge, en svindel som gikk ut på å minimere rissikoen i Teekey og då dumme Nordmen til å sitte på rissikoen, dummiser ink meg selv.

Så var det egentlig bare å låne ut majoritets aksjene å få meglerhusene til å bytte,trikse å mikes og shorte den ned med Teekeys aksjer når tiden var moden og røvertoktet nærmet seg.

Dette er et av flere bevis på at Teekey syste,et bør man holde seg unna, det gjør i alle fall jeg.
Innlegg av: tous1 (20.11.17 09:41 ), lest 1775 ganger

ser poenget, og er enig i at TIL var en TNK strategi fra begynnelsen, men når man først har aksjer i selskapet er det bare å følge med videre, spesielt for de som gikk inn på 100nok og har per dags dato solide papirtap. Utenlandske investorer ser på tnk som et skakkjørt selskap med gode muligheter for en solid opptur. Som nevnt tidligere har jeg hatt en del i TIL, og har fremdeles noe. Har tradet noe ned og har det meste av verdier i fro og i diverse teknologiorganisasjoner...
Innlegg av: hogan (20.11.17 11:41 ), lest 1754 ganger

Tok en trade i Tnk i forrige uke på 1,48 litt for tidlig ute, Tk kjøper jeg på hver dipp, glimrende å trade. Kan også bli shortskvis der. Tk er også grei som en long aksje eier 25 mill Tgp aksjer med et Lng marked i oppsving.
Innlegg av: Mooi (20.11.17 14:47 ), lest 1730 ganger

Hoagen,

25 millioner aksjer i TGP?
Ifht Long konspirasjonsteori så er jeg ikke enig utover at etableringen av TIL klart ble gjort for å redusere risiko of TNK, men det betyr ikke at det var noe ran.
Innlegg av: hogan (20.11.17 19:03 ), lest 1713 ganger

Mooi
Fusjonen var vel bra for begge, både Til og Tnk.
Jeg er mer interesert i Tk enn i Tnk. Med Tk for jeg eksponering mot Lng som blir bra fremover pluss tank og olje som er mer wild card, men hvis tank kommer er det veldig bra for Tk og hvis ikke går Tk bra uansett pga Tgp.
Innlegg av: hogan (20.11.17 19:27 ), lest 1695 ganger

litt på siden containershipping
Seaspan, Ssw. Kurs 5,87, innsidehandel David Sokol chairman kjøpte 1 mill aksjer litt over 6
Ssw
Kjøpte 4 panamax i des i fjor når kursen var over 9 og solgte de i August i år med 70% fortj. And there is no orderbook. Denne går neppe mer ned
Innlegg av: Longsitinbulk (20.11.17 19:46 ), lest 1699 ganger

Du har satt deg inn i hvilke forpliktelser Teekey lng står ovenfor?
Innlegg av: Mooi (20.11.17 21:02 ), lest 1690 ganger

Hogan,

Enig at fusjonen var bra for TIL & TNK. Tenker vel at TIL (styret) kunne sikret seg ift utbytte i November og at de kanskje hadde vært mulig med høyere pris på TIL ift at TNK begynte å nærme seg en litt kjedelig likviditet.
Uavhengig av dette så tror jeg TIL aksjonærene kommer til å nyte godt av fusjonen når skipsprisene stiger(noe de allerede har startet med).

Jeg la også merke til at DHT i Q3 webcast sa at de ikke ville vært overrasket hvis Q3-17 var bunnen i denne tank syklusen.

Men som Long sikkert kommer til å si så har jeg vært positiv til tank i lang tid (mens aksje verdiene har falt).

LNG har jeg ikke skikkelig oversikt over. Eneste jeg har gjort er å trade litt i Avance med hell, men egentlig uten noen god plan).

Skal sjekke aksje-tipset ditt.

/mooi
Innlegg av: fjellmann1 (20.11.17 21:29 ), lest 1661 ganger

Avance driver med LPG. LNG er noe annet.

LNG skip koster 180musd og har breakeven på 50k.

Innlegg av: Mooi (20.11.17 23:37 ), lest 1646 ganger

Det var en skrivefeil fra min side.

/mooi
Innlegg av: tous1 (21.11.17 09:07 ), lest 1616 ganger

totalt sett er fusjonen mellom tnk og til bra. Hell og lykke at dette skjer når man er rundt bunnen i syklusen. Ser også at det er gjenggangskommentaren på divese forumer.
Det som er irriterende nå er 1 til 2 ukes lock in på drs kontoen hos computershare fordi norne ikke supporterer en drit. skal uansestt ikke selge slumpen jeg har gjenværende i til/tnk, det frister i grunn å handle mer i tank generelt nå...
Innlegg av: mugnas (23.11.17 12:18 ), lest 1570 ganger

Behøver man foreta seg noe ifm overgangen fra TIL til TNK? Eller blir TIL-beholdningen automatisk overført til TNK-aksjer?
Innlegg av: tous1 (23.11.17 14:46 ), lest 1543 ganger

supporterer brokeren din nyse?
Hvis ja, hør med forsikkerhetsskyld at de har kontroll.

Hvis du har en broker som ikke supporterer nyse må du passe på. Du vil da få drs konto som computershare oppretter. Det er en risiko og stor sannsynlighet for at havner i en "lock-in" situasjon i den forstand at det koster svært mye penger i kurtasje, det kan være snakk om prosenter (jeg vet ikke). Du må nesten høre med computershare-avdelingen dette gjelder og høre om veien videre.
Georgeson at 00800-3816-3816 i europa.
Innlegg av: mugnas (23.11.17 15:05 ), lest 1531 ganger

Bruker DnB, de virka ha kontroll... Kan jo handle på NYSE der.
Innlegg av: tous1 (23.11.17 15:24 ), lest 1524 ganger

Vurderer å selge ut resten jeg har innen
helgen for å ta et tap. kan kjøpe meg inn igjen, evt. flytte alt i fro. slipper i det minste potensiell utfordring med skattefradraget om man selger før konverteringen til utenlandske aksjer !?
Innlegg av: Mooi (27.11.17 19:24 ), lest 1463 ganger

Den siste uken + har vært veldig hyggelig som Teekay aksjonær.

/mooi
Innlegg av: Longsitinbulk (27.11.17 22:15 ), lest 1434 ganger

Det skjønner jeg Moo

Og det er selvf fortjent, men jeg lurer på hordan Teekey aksjen vil gå hvis Til aksjonærene likviderer når de får aksjer
Innlegg av: Mooi (27.11.17 23:20 ), lest 1412 ganger

Long,

Jeg vet ikke. Regner med at aksjen skal litt opp og ned, men regner vel egentlig ikke med at den skal dra av gårde videre oppover nå.

/Mooi
Innlegg av: mugnas (28.11.17 09:14 ), lest 1382 ganger

Noen som har fått sine TNK-aksjer inn i depotet ennå?

Jeg bruker DnB og har ikke fått noe ennå...
Innlegg av: Vorge (28.11.17 09:51 ), lest 1368 ganger

Den ser jo plutselig helt annerledes ut teknisk. Jeg hadde tenkt å selge ut en del etter konvertering, men vil se det an nå. Kan jo fort fyke over 2$ igjen med litt rateøkning nå i vinter. Volumet den har steget på er forøvrig vesentlig høyere enn de foregående ukene/månedene.
Innlegg av: Longsitinbulk (28.11.17 09:55 ), lest 1362 ganger

Hvorfor? de andre tank selskapene faller jo, skal Tnk gå mot strømmen mener du?
Innlegg av: Vorge (28.11.17 10:56 ), lest 1351 ganger

Kanskje Tnk har fått i overkant mye juling? Det var en periode noen uker tilbake der Fro steg kraftig mens Tnk stupte. Nå jevner dette seg ut.

Og teknisk analyse og momentum skal man ikke undervurdere. Jeg har vesentlig større tro på at bunnen er passert i Tnk nå enn for fire handledager siden.

Godt mulig jeg tar feil - men da blir jeg bare i aksjen et år til - jeg har god tid :)
Innlegg av: mugnas (28.11.17 11:17 ), lest 1340 ganger

Jeg spør igjen; Er det noen som har fått TNK-aksjene inn på konto?

Men siste dagers kursøkning er det fristende å lette seg litt.
Innlegg av: solidox (28.11.17 11:20 ), lest 1341 ganger

Etter siste dagers oppgang i TNK, hvor lenge går det før vi igjen får et nytt fusjonsbrev i posten ?

Denne gang med FRO ?
Innlegg av: Mooi (28.11.17 12:48 ), lest 1325 ganger

mugnas,

Jeg har ikke fått aksjene.

Ellers:
Jeg vil bli veldig overrasket hvis TNK fortsetter å de neste ukene uten endring i ratene. Utover mulig short skvis..

/mooi
Innlegg av: Haussegutten (29.11.17 15:47 ), lest 1275 ganger

RE^1: VPS Endringsmelding - Hva gjør man nå?

Da fikk jeg omsider en endringsmelding fra VPS, men dog av en litt kryptisk art. Det står følgende:

Tanker Investments Ltd have merged with Teekay Tankers Ltd and you have received shares in Teekay Tankers Ltd on a DRS account with Computershare, USA. All questions related to this matter shall be directed to:
Computershare, PO Box 505000, Louisville KY 40233-5000

Betyr dette at aksjene ikke blir tilgjengelig på min VPS konto her i Norge? Noen som har erfaring med tilsvarende prosesser fra tidligere og hva man må gjøre for å få tilgang til aksjene?
Innlegg av: Vorge (29.11.17 16:30 ), lest 1258 ganger

Haussegutten:
Hvis ikke jeg tar feil må din megler kontakte Computershare-gutta og be om å få posisjonen din overført. Netfonds, feks, tar 1500 for denne jobben - men andre meglerhus har sikkert andre takster.

Lykke til!
Innlegg av: tous1 (29.11.17 19:17 ), lest 1242 ganger
Endret: 29.11.17 19:30

i det 382 siders lange dokumentet som amerikanske advokater mente folk flest skulle lese står det at man skal si fra før en hvis dato hvilken broken man ønsker å benytte. Hvis ikke oppretter de en drs konto i computershare hvor du får 3.3 tnk-aksjer per til-aksje. Det koster litt å flytte derifra, men ikke mye. Det som gjør computershare til den sorte ulven er at de tar prosenter av hver dividende og enkelte tilfeller er det mye. For tnk er det ikke mye akkurat nå. Fordelen med drs konto er papirverdiene dine er sikret og ingen kan tukle med de andre enn deg selv.
Utfordringen er å få attention av computershare til å opprette en loginkonto med tilgang til dine verdier hvor du kan kjøpe og handle aksjer, akkurat som netfonds nordnet etc.
En ting jeg sliter litt med er hvis man skal ta et tap i år er hva slags dokumentasjon er beviselig for skatteetaten. Jeg får svar i morgen. Vurderer å ta et lite tap nå, og kjøpe meg inn i tnk\fro via nordnet uten å flytte aksjer. Er litt usikker på best praktice, og det er det mange meglere som er også!!

Innlegg av: tous1 (29.11.17 19:29 ), lest 1227 ganger

... og jeg kan ikke understreke nok over hvor skremt jeg er over kunnskapsnivået (som gjelder finansrådgivning på tvers av landegrenser) på meglere eller rådgivere i meglerhus som nornes security, netfonds, dnb og nordnet...
Innlegg av: tous1 (29.11.17 19:34 ), lest 1222 ganger

forøvrig kan dere se på side 11 - 13

https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/1419945/000119312517319132/d278121d424b3.htm

Innlegg av: Falk1 (29.11.17 19:55 ), lest 1211 ganger

Tous1,
flott at du tar tak !

Håper du etterhvert,
eventuelt andre som føler seg kallet, kan "guide" forhenværende TIL'aksjonærer på hvordan man går frem for å få "tilgang" til våre nye TNK aksjer...

Det kommer for flere av oss fort opp spørsmål ifbm. eventuelt salg av aksjer/ skatt, beholding/ verdi etc.
Innlegg av: kygo (29.11.17 20:06 ), lest 1202 ganger

Innlegg av: Vorge (29.11.17 20:21 ), lest 1181 ganger

Akkurat nå er det kjipt å ha aksjene låst inn hvertfall. Den er jo i fritt fall - og ingenting å gjøre. Håper ikke vi skal helt ned på 1,40-tallet igjen!
Innlegg av: Longsitinbulk (29.11.17 20:55 ), lest 1169 ganger

hehehe,

Innlegg av: solidox (28.11.17 11:20 ), lest 174 ganger
Etter siste dagers oppgang i TNK, hvor lenge går det før vi igjen får et nytt fusjonsbrev i posten ?

Denne gang med FRO ?

vær vennlig å ikke bland inn Fro i dette TNK systemet, John fredriksen holder seg nok langt unna disse kjeltringene.
Innlegg av: mugnas (29.11.17 21:16 ), lest 1159 ganger

Jeg kontaktet DnB tidligere og der "trodde" aksjene ville komme inn i mitt depot hos DnB. Ser noen har fått samme beskjed fra Nordnet.

Skal sjekke på nytt med DnB i morgen.
Innlegg av: tous1 (29.11.17 22:26 ), lest 1128 ganger

jeg spurte nordnet før helgen og har ikke fått svar enda. Du peker jo rett på utfordringen med de fleste norske meglerhus. De tror ditten og tror datten. Jeg er ganske sikker på at du må be DNB, eller andre meglerhus om å hente tilbake verdipapirene dine mot et lite gebyr.
Du må fortelle oss utfallet hva DNB finner ut av. Er nysgjerrig på om det finnes en bakvei uten gebyrer (#gjerrig).
Innlegg av: mugnas (30.11.17 14:47 ), lest 1089 ganger

Har snakket med DnB, der jeg omsider ble satt over til selskapsansvarlig for TIL som har holdt i selve overføringsprosessen TIL>TNK.

Hun sa at aksjene blir oppført hos Computershare i dag eller mest sannsynlig i morgen. Man får dermed antagelig ikke flytta de tilbake før mandag.
Aksjene blir ikke overført til norsk depot automatisk, man må kontakte sin megler.
Jeg ble lovet mer info i morgen om ha som skal til for å flytte, samt kostnad.

Innlegg av: Haussegutten (30.11.17 15:24 ), lest 1079 ganger

Du må selv kontakte Computershare for å få tilsendt "Account Statement". Når du mottar dette kan DnB igangsette prosessen. Ettersom Computershare er så kundevennlige at de ikke har epostadresse, så må det iverksettes en online enquiry her:
https://www-us.computershare.com/Investor/Contact/Enquiry

Du må selvfølgelig ha en utenlandsk depotkonto i mottakerbank/DnB for å kunne overføre aksjene. Dette må opprettes av deg.

Priser for internasjonal aksjehandel mm for DnB finner du her:
https://www.dnb.no/privat/sparing-og-investering/aksjer/merinfo/priser.html.

Om prisen er 0 for å overføre er dog noe uklart, men det står da unektelig pris 0,- for denne tjenesten:
"Flytting av verdipapirer til depot for online-handel". Det er dog et årlig depotgebyr på 500,- for over 100k på konto.

Så et spørmsål:
Fra norsk skatteperspektiv så anses vel aksjene som solgt på fusjonstidspunktet ettersom de er slettet fra norsk VPS? Det er jo også et internasjonalt selskap som overtar og det samme skjedde jo med FRNT-fusjonen hvor skattemessig verdi ble satt på fusjonstidspunktet. Kommentarer?
Innlegg av: mugnas (01.12.17 10:49 ), lest 1041 ganger

Ja, DnB ringte meg med mer info i dag. De hevder også at man må ha en "endringmelding" fra Computershare før aksjene kan flyttes.

Denne kommer høyst sannsynlig med vanlig post, så dette kan ta tid.

Hva gjelder realisering så er jeg usikker. I depoet står TIL nå som realisert men med 0 i gevinst/tap.

Innlegg av: tous1 (01.12.17 14:12 ), lest 1024 ganger

Takk for informasjon.

Ang. skatt så vil det stå skattemessig 0 om man flytter mellom norske brokere også.
Som du sier så benytter man verdien av aksjene fra fusjonstidspunktet, dvs når aksjen ble suspendert fra oslo børs. Jeg venter på avklaring fra skatteetaten. Vil få svar enten mandag eller tirsdag da hun jeg pratet med heller ikke viste hvordan dette fungerer. Det vil si at det "kan" være utrolig viktig å skattemelde dette ved neste selvangivelse, ellers blir dette ansett som tapt. kommer tilbake med mer info..
Innlegg av: tous1 (01.12.17 14:12 ), lest 1030 ganger

Takk for informasjon.

Ang. skatt så vil det stå skattemessig 0 om man flytter mellom norske brokere også.
Som du sier så benytter man verdien av aksjene fra fusjonstidspunktet, dvs når aksjen ble suspendert fra oslo børs. Jeg venter på avklaring fra skatteetaten. Vil få svar enten mandag eller tirsdag da hun jeg pratet med heller ikke viste hvordan dette fungerer. Det vil si at det "kan" være utrolig viktig å skattemelde dette ved neste selvangivelse, ellers blir dette ansett som tapt. kommer tilbake med mer info..
Innlegg av: Bingo-Bert (01.12.17 14:19 ), lest 1025 ganger

mugnas: DNB har rett. Du må ha endringsmelding i ditt tilfelle.
Innlegg av: Mooi (06.12.17 17:53 ), lest 940 ganger

Har noen fått noe informasjon (brev) fra Computershare?
Innlegg av: Cornholio (06.12.17 18:42 ), lest 915 ganger

Nei. Kontaktet nordnet, de mente de nye aksjene ville bli utstedt av Computershare i løpet av denne uken og at vi vil motta en bekreftelse på dette.
Innlegg av: kygo (07.12.17 20:14 ), lest 867 ganger

Selger dere posten dere fikk i TNK? Aksjen faller godt idag er nok ikke lenge før den er i 1.0-1.2.
Innlegg av: Longsitinbulk (07.12.17 21:21 ), lest 862 ganger
Endret: 07.12.17 21:22

Er du overasket over det Kygo, hvem vil sitte langsiktig i det møkka selskapet når det enda er 3/4 år til tank snur:-)

Men hvorfor så jævla slækt i bulk nå?
Innlegg av: Mooi (08.12.17 13:39 ), lest 801 ganger

Kygo,
Jeg kommer ikke til å selge, men det er vel ikke overraskende. Litt usikker på hvordan du kommer frem til prising av selskaper når du forventer 1 - 1.2 for TNK. Jeg vet ikke om aksjen kommer ned på de nivåene, men det er isåfall ikke på grunn av verdivurdering av selskapet.

Long,
3/4 år før tank henter seg inn??? Regner med at du forventer en negativ etterspørsel etter olje fremover? Eller forventer du enorm økning i bestillinger av nye skip fremover?

/Mooi
Innlegg av: kygo (08.12.17 21:19 ), lest 744 ganger
Endret: 08.12.17 21:22

Det er få som vil investere i tank, og mange selger seg ned/ut. Husene kommer til å presse tank aksjene nedover i lang tid.

Problemet er ikke etterspørselen, men altfor mange skip. Det er altfor mange skip idag og det kommer altfor mange til neste år og 2019. Ratene kommer til å være lave, og presse skipsverdiene enda lavere. Stor skala av skraping er det eneste som kan redde et ok marked, men skraping ser ut som tar tid.
Innlegg av: Longsitinbulk (08.12.17 21:39 ), lest 729 ganger

mente 9 måneder , ikke 3,4 år

Er nok noe vel desperat å useriøst å tro TNK i 1 dollar, selv om Kyggo gjerne skulle kjøpt der.
Innlegg av: tous1 (09.12.17 13:32 ), lest 676 ganger
Endret: 09.12.17 13:36

Hvor mange skip blir forventet levert neste år?

Kygo, hvilket belegg har du for å påstå at tnk kommer til å koste 1$?

Jeg har tradet litt og solgte rett før forrige toppen ved utbytte. Kommer til å kjøpe mer igjen ved 1.3-tallet, eller 1.4 blankt. Er ikke så sikker på at den går under 1.4. Økt aktivitet i skraping de siste ukene også.
Innlegg av: kygo (09.12.17 14:38 ), lest 660 ganger
Endret: 09.12.17 15:48

Grunnen er at jeg ikke ser bunnen i tank ennå. Hvorfor skal aksjene stige nå? Never catch a falling knife. Det går ofte lenger ned enn man forventer. Rederne er altfor positive det er problemet. Mange har også mye cash siden markedet har vært gode i flere år, og da tar det tid før de ønsker skrape skip. Det frister også med nybygg.

Det er kun skrapet 13 VLCC-er i år, og det er langt under forventning. Det må vesentlig mer skraping til for at markedet skal få gode rater. Q2 og Q3 kommer til å bli blodrødt, og da skal man kanskje kjøpe?

Et annet argument er at børsene er i all time high, og ikke har hatt en korreksjon på nesten 2 år, mens tank aksjene er på all time low. Hva tror du vil skje med tank aksjene hvis man får en korreksjon på børsene? Det er ikke riktig tidspunkt for å eie tank nå, men det kommer muligheter.
Innlegg av: Mooi (12.12.17 20:11 ), lest 548 ganger

Fikk brevet fra Computershare i dag. Så får vi se hvor lang tid det tar før aksjene er på min konto :=).
Synes dette var en utrolig dårlig prosess fra Teekay Tanker sin side.

/Mooi
Innlegg av: tous1 (12.12.17 20:53 ), lest 533 ganger

hva skal de ha for overføringen? Gjengen i skatt øst har ikke klart å gi meg et klart svar på om dette med overføringen til utlandet og tilbake regnes som en realisert handel...
Innlegg av: tous1 (12.12.17 21:45 ), lest 520 ganger
Endret: 12.12.17 21:49

og hvordan tar man hensyn til den amerikanske skatten?

::edit::
for jeg tror man må fylle ut skattedokumentet fra computershare FØR OVERFØRINGEN, ellers holder amerikanske skattevesenet igjen 28% i skatt.. 28% tap på et allerede stort tap for mange faller nok ikke i god jord!
Innlegg av: Cornholio (12.12.17 22:29 ), lest 509 ganger

Mooi kontaktet du computershare Siden du venter på aksjene dine?
Innlegg av: Mooi (17.12.17 17:53 ), lest 426 ganger

Jeg fikk brevet fra Computershare uten å gjøre noe. Så fikk jeg min aksjemegler til å få overført aksjene. Nå har jeg fått aksjene på min VPS konto og alt ser greit ut.
Regner med at 27 Nov close price dvs. 1.7USD er riktig realisering kurs (sjekk Norges bank valuta kurs) ift tap og ny inngangsverdi.
Har spurt skatteetaten om 1.7 er riktig og 8.16 eller noe sånt i NOK/USD. Venter på svar.

/Mooi
Innlegg av: Inittowinit (20.12.17 12:00 ), lest 202 ganger

RE^2: Bør vi godta tilbudet fra TNK

Blir også litt nysjerrig på hvilken megler du har brukt. Ba min om det samme rett etter at brevet kom og ser fortsatt ingenting til aksjene.
Innlegg av: tous1 (18.12.17 16:19 ), lest 350 ganger

mooi, hvilken broker benytter du? ikke noe greier med amerikansk skatt etc?
Innlegg av: Mooi (18.12.17 17:33 ), lest 344 ganger

Tous1,
Ingen skatt da det kun er snakk om overføring av aksjer.

/mooi
Innlegg av: Mooi (18.12.17 18:06 ), lest 340 ganger

Men det er såklart fratrekk ved tap ifb med 2017 ligningen i Norge.

Innlegg av: Longsitinbulk (18.12.17 19:44 ), lest 327 ganger

Gikk en stor blokk trad i Tnk nå på 1,49 - 11 mill aksjer

Følger tank aksjene, har vært meget negativ til aksjen, men skal jeg velge en tank aksje som jeg synes er i ferd med å snu blir det faktisk Tnk
Innlegg av: Mooi (18.12.17 21:57 ), lest 304 ganger

Er litt spent på om TNK kommer til å benytte seg av tilbakekjøp eller ikke. Sett fra mitt ståsted så synes det mer fornuftig enn å kjøpe nye skip sånn TNK er verdsatt i dag. Samme hva så tror jeg balance sheet er fokuset fremover..

/mooi
Innlegg av: tous1 (19.12.17 10:07 ), lest 254 ganger

takker mooi. Forstod det slik at tilbakekjøp er planen. Et lite hint om hvor store forskjeller det er mellom tankselskaper i verden i dag. Noen utvanner aksjen og andre kjøper opp sine egne... hint!
Innlegg av: Mooi (20.12.17 15:42 ), lest 187 ganger

Bruker DNB, kjenner en som bruker Pareto som også har fått sine aksjer.

/mooi