Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Valuta
Innlegg av: x-ray (21.10.17 01:18 ), lest 8808 ganger
Ticker: BTC
Endret: 21.10.17 19:38

BITCOIN - Nå 6 000 Dollar - Folk flykter aksjer og eiendom

I dette øyeblikk bryter Bitcoin uhemmet igjennom 6 000 $ og BTC mcap ufattelige $99,518,304,193, snart er Bitcoin større enn selveste Apple Corp. Det handler om desentraliserte valutaer, retten til å investere/velge fritt i et samfunn hvor stater trykker vilt & hemningsløst med penger. Alle fornuftige folk forstår at denne utviklingen ikke er bærekraftig på sikt. Det er nødt til å få en smell. Det går omtrent 10 år mellom hvert krakk, siste gang i 2007. I dag er det nesten nullrente på innskudd og man trenger ikke være finansguru for å forstå at det globale eiendomsmarkedet er en super gigantisk boble som følge av pengetrykkingen. Kryptovaluta er kommet for å bli. En sikrere havn for folk som ønsker å omplassere pengene sine enn i eiendom, bankinnskudd og nå veldig dyre aksjer. En dag når Bitcoin 1 million Dollar og det vil skje raskere enn man aner.
Innlegg av: rolfern (21.10.17 01:32 ), lest 5116 ganger

RE^1: BITCOIN - Nå 6 000 Dollar - Folk flykter aksjer og eiendom

Jeg satser på Litecoin lillebroren til Bitcoin og er nærmest en kloning av storebror.
Bitcoin 1 mill USD om 10 år, ikke usannsynlig og hva tror dere Litecoin prisen vil være 100 000 USD mot dagens 60 USD.
Litecoin er der Bitcoin var for 3 år siden og husk det, rationen Bitcoin - Litecoin skal være 1 - 4. Eller sakt på en annen måte ,Litecoin skal ligge på ca 1500 USD i dag og ikke 60 USD.
Innlegg av: rolfern (21.10.17 01:39 ), lest 5067 ganger

Eiendom dobler seg sånn ca hver 10 år og Bitcoin har doblet seg hvert år, og har steget med 0.33 prosent hver dag fra dag en, og trenden er videre oppover. Fortsetter det i samme tempo er 1 mill dollar innen rekkevidde om ca 10 års tid, kanskje mye tidligere.
Innlegg av: rolfern (21.10.17 01:49 ), lest 5046 ganger

Kryptovaluta er starten på noe stort noe.
Tenk deg internetts historie og del den opp i 12 måneder og kryptovalutaen er kun i januar måned.

Jeg har gjort som flere andre og solgt alle aksjene på OSE og kjøpt kryptovaluta isteden.
Innlegg av: x-ray (21.10.17 01:52 ), lest 5059 ganger
Endret: 21.10.17 02:22

Bill & Melinda Gates Foundation kjører på Ripple!

https://ripple.com/insights/news/ripple-the-gates-foundation-team-up-to-level-the-economic-playing-field-for-the-poor/

PayPal direktør mener Bitcoin blir verdt 1 mill Dollar innen 5 - 10 år:

https://www.cryptocoinsnews.com/bitcoin-will-hit-1-million-5-10-years-says-paypal-director/
Innlegg av: Andor (21.10.17 02:47 ), lest 4995 ganger

Kan garantere deg at Bitcoin kommer til og falle like mye som alt annet under krakk.Eindom er det sikreste.
Innlegg av: Stock-Holm (21.10.17 08:13 ), lest 4936 ganger

Håper bitcoinbobla sprekker så trykkbølgen går rett i mellomgulvet på spekulantene, ikke minst fordi jeg ikke har bitcoin selv. Knegg.
Innlegg av: Mr.Fox (21.10.17 08:56 ), lest 4882 ganger

Ta en IQ-test ....
Innlegg av: coldman (21.10.17 20:28 ), lest 4702 ganger

rolfern:
Nei! Kryptovaluta er ikke og har aldri vært starten på noe stort.

Poenget er: Dette er KUN for spesielt interesserte, det vil ALDRI bli noe den vanlige mannen i gata vil kjøpe seg inn i.

Etterspørselen vil aldri stige utenfor denne interne sirkelen deres av personer som har troen. Terskelen er for høy for vanlige folk. Derfor vil bitcoin forbli marginal i uoverskuelig fremtid.

Men kos dere videre i deres lille boble.
Innlegg av: bigballsbill (21.10.17 21:00 ), lest 4667 ganger

Hva skal til for at du regner bitcoin som "noe stort"? Mcap på en billion norske kroner er tydeligvis ikke nok. Hva med to billioner, vil det være noe stort?
Innlegg av: Spinakkar (21.10.17 21:06 ), lest 4658 ganger

Jo takk, jeg og flere med meg sitter her og koser oss veldig på lørdagskvelden. Artig å se verdiøkningen siden forrige uke. Som det har vært de aller fleste lørdagskvelder siste året.
Man kan gjerne være skeptisk til Bitcoin og ha gode argumenter for at den kan/vil feile. Men å si at blockchain er en boble som vil forsvinne er det samme som å si at internett også vil gå av moten om en 5-10 år. Jeg er enig i at å kjøpe cryptovaluta er en høy terskel aktivitet for mange. For de som har problemer med å utføre en sådan øvelse finnes det alternativer, så som aksjer i blockchain selskaper. Eksempel på slike er, Bitcoin Group (ADE), HIVE Blockchain tech, Global Blockchain Tech (BLOC). De av dere som handler på Nordnet kan jo sjekke ut gruppen "Crypto og Blockchain" på Shareville.
Innlegg av: MrBTC (21.10.17 21:15 ), lest 4632 ganger

https://www.nrk.no/norge/sikander-lever-pa-bitcoin_-_-gir-meg-storre-frihet-1.13739739
Innlegg av: johnj (21.10.17 21:46 ), lest 4600 ganger

spennende greier, men tror du blander usd og nok

apple er vel ca 8-9 ganger større enn Apple pdd..

Oct. 20, 2017 807.07B (USD)

men med tiden... jeg tror det den overstiger Apple..
Innlegg av: ULKEN (21.10.17 22:05 ), lest 4562 ganger

Hørt om tulipankrakket, det kommer i bitcoin også. Mange loosere her. Håper dere ikke hopper etter å ha mistet alt.
Innlegg av: Spinakkar (21.10.17 22:31 ), lest 4539 ganger

P.t er det ikke så mange loosere som eier bitcoin men det er tydelig at det er mange som ikke har kjøpt bitcoin som føler seg som nettopp det. Ja tulipankrakket har blitt nevnt i 7-8-9 år nå så det har nok de fleste hørt om. Bitcoin har krakket flere ganger enn tulipanene og vært erklert død og begravet gang på gang. Men så kommer den jo bare sterkere tilbake, gang på gang. På veien har noen mistet alt mens andre har tjent plenty. Den store majoriteten har nok bare satset litt og risikerer i så måte veldig lite om alt går til helvete.
Innlegg av: suntop (22.10.17 08:55 ), lest 4427 ganger

Er det noen som hvet hvordan man går frem for og kjøpe bitcoin på en trygg måte?
Innlegg av: kjetil500 (22.10.17 09:06 ), lest 4426 ganger

Du kan kjøpe bitcoin trygt via blockchain.info deretter anbefales det å flytte de over til såkalt 'cold storage' som feks. Trezor eller lignende
Innlegg av: Sølvrev1 (22.10.17 09:35 ), lest 4406 ganger

suntop,

Før du tenker på å kjøpe Bitcoin bør du lese litt eller se noen videoer om hvilke oppbevaringsmetoder (wallets) du kan velge mellom. For du må være forsiktig med alt som har med penger å gjøre.

Min anbefaling er at du bruker to til tre forskjellige. En hot wallet - på PC/mobil og hurtig tilgjengelig for transaksjoner - hvor du ikke oppbevarer mer enn hva du ville gått rundt med i ei pengebok eller i lomma.

Kald lagring (cold storage) - for større verdier som man ikke trenger tilgjengelig på minuttet - og her vil jeg anbefale paper wallet med et par kopier som du oppbevarer på forskjellige steder. Du får kjøpt HW-lommebøker (Hardware), men en paper wallet gjør samme jobben kostnadsfritt (foruten printing), og er på sine vis sikrere så lenge du sikrer dem for brann, vann og fysisk tyveri.

Men først burde du som sagt se et par videoer eller lese litt om wallet og gjerne installere en som anbefales og som virker sikker på PC og/eller mobil. Da kan du gjøre et kjøp for en sum penger som ikke er så farlig å miste, og få testet ut hvordan dette fungerer, også med overføring til wallet.

Bruk gjerne en med 2FA (Two Factor Authentication), til å begynne med. Det er likså greit å venne seg til god sikkerhet med det samme, selv om det er litt plunder i starten.

Når du har gjort dette har du både fått litt erfaring med 'lommebok' og handelssted. Da er du også bedre rustet for å gjøre en trygg handel hvis du ønsker å gå inn med mer penger. Skal du kjøpe direkte fra en 'børs' må du verifisere deg først. Dette tar tid, gjerne noen uker hos f.eks. Bitstamp eller Kraken.

Og til slutt vil jeg slå et slag for at du ikke stoler på andre, men oppbevarer dine coins selv. Det som virker å ikke være verdt så særlig mye i dag kan bli verdt veldig mye i fremtiden. Men er du riktig heldig får du en inntreden under- eller like i etterkant av en kraftig korreksjon/krakk.

Til slutt; mess makes stress, and stress makes mess ...

https://www.buybitcoinworldwide.com/nb/bitcoin-lommeboeker/#types-of-wallets
Innlegg av: d12m (22.10.17 09:46 ), lest 4394 ganger
Endret: 22.10.17 09:47

Bitcoin handler nå om spekulasjon og trading, ikke reell nytteverdi. Kursoppgang er i jakt på 'a bigger fool' som er villig til å betale enda mer enn de som kjøper nå. Kommer til å bli en episk nedtur tilslutt for selve bitcoinsene er ikke nødvendigvis fremtiden. Det er for mange issues med teknologien som jeg tipper gjør at det vil være andre som vinner frem. Etherum er for lengst etablert, men hvis IoT virkelig slår an så er det andre enn de to som ligger mye bedre an. Personlig har jeg god tro på IOTA vil gjøre det markant bedre enn bitcoins fra idag av og neste 3-5 år
Innlegg av: suntop (22.10.17 09:46 ), lest 4395 ganger

Takk for svar det virker litt ommstendig det hele, og jeg er litt bekymret for sikkerheten jeg forstår det slik att kontoen kan bli hacket og verdiene bli borte vekk.
Men den som ikke våger intet vinner.
Innlegg av: Change14 (22.10.17 10:54 ), lest 4347 ganger

https://finanssans.no/slik-kjøper-du-bitcoins
Innlegg av: HP17 (23.10.17 17:59 ), lest 4190 ganger

Hva er det Stig Myrseth ikke har skjønt?

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/09/Stig-Myrseth-Bitcoins-er-en-gigantisk-boble
Innlegg av: Sølvrev1 (23.10.17 18:24 ), lest 4151 ganger
Ticker: Moops
Endret: 23.10.17 19:02

RE^2: Bubble Boy - Stig Myrseth

Boliger er en gigantisk boble; det er bare et tisspørsmål.
Aksjer er en gigangtisk boble; det er bare et tisspørsmål.
Obligasjoner er en gigantisk boble; det er bare et tidsspørsmål.

Nå har disse 'ekspertene' boblebablet Bitcoin og krypto siden artikler om dette begynne å piple ut i gammel-media, "men det er bare et tisspørsmål".

I mellomtiden har det vært flere krakk, "men det er bare et tidsspørsmål".

Selvfølgelig spekuleres det i Bitcoin som i alt annet, og selvfølgelig vil man få bobledannelser, med påfølgende krakk. Men i forhold til et potensiale i konkurranse som medium for overføring av verdier, det være seg konkurranse i forhold til Visa, Mastercard, andre kredittkort og overføringsmetoder, så er Bitcoin og krypto fortsatt vanvittig små.

Og i forhold til bobledannelsen i obligasjoner (fiat-valuta), boliger, aksjer, derivater, kunst, eldre biler, rødvin - og you name it - så er krypto-bobla vanvittig liten. Verdens kontantbeholdning er i utgangspunktet bitteliten i forhold til hva som kontoføres digitalt, og med å knapt nok tilsvare 1% av kontanter, da har man jævla lang vei å gå før potensialet i en megaboble er fylt.

Hvis ikke Stig Myrseth har skalle til å forstå det, hvorfor kaste bort verdifull tid på å lese babbelet ...

Tillegg:

Jeg ble nødt til å kaste bort verdifull tid og lese artikkelen. Han er full av lovord om "Blockchain". Dette har man innen krypto-miljøet lenge vært fullstendig klar over kom til å bli pushet av det reaksjonære etablissementet.

Ikke bare der, også blant svindlere. "Blockchain", akkurat som det bare oppstod av seg selv. Han forsøker å unngå å si Bitcoin så mye han klarer og vil ikke koble Bitcoin med Blockchain. Opprinnelsen må unngås for den blir angrepet som 'kriminell' av de som de facto kontrollerer vestlige parlamenter og myndigheter - finans- og bankvesenet.

Og dette unngås, selv om man samtidig sitter og forsøker å forklare "Blockchain" som et av verdens største innovative undere og lovpriser fremtiden til teknologien.

Vi vet hvorfor. Det er ikke vanskelig å skjønne at stjerneforvalteren frykter å komme på gal fot med gale folk (myndighetene og sine egne venner innen finans og bank), siden han har mye å miste. Problemet til stjerneforvalteren er at det begynner å bli veldig få som ham og veldig mange av dem som snart gir seg faen i hva myndighetene måtte mene.

Det er godt å se at disse reaksjonære menneskene går med ryggen først inn i fremtiden, og ikke kobler to og to. Vi ser sosial uro bre seg som aldri før i både USA og Europa på et vis som var utenkelig bare for et par tiår siden. Dette ser ikke porteføljeforvalteren ut til å bry seg særlig med, og kobler overhodet ikke sammen at det er noe mer som ulmer i økonomiene enn kryptovalutaer.

Det virker som troa på at alt vil roe seg av seg selv etterhvert er sterk?

Selv kommunistiske Kina og deres gjøren og laden blir fremmet som et eksempel til etterfølgelse av stjerneforvalteren. Hvor 'ute' er du egentlig da, når du sitter og forventer samme autoritære reaksjoner av et kommunist- eller fascist-regime også her på berget?

Hva har du i omløp under hårrøttene når du sitter og framsnakker en slik fremtid?

Han går bare ut fra at myndighetene har fullstendig kontroll, og at ved å sette merkelappen 'kriminell' på ønske om endringer, så løser det hele seg, og man er tilbake til gode gamle dager; der en liten elite kan fortsette sitt parasitt-virke og skumme til livets opphold i overflod av andres økonomiske energi.

Stig Myrseth skjønner tydeligvis ikke hva som er i ferd med å treffe hverken ham selv eller resten av verden, for det er ikke bare Bitcoin som i så fall er i ei heftig boble, men hele verdensøkonomien ...

Bubble Boy - Seinfeld
https://www.youtube.com/watch?v=_SULQSL4Cd0
Innlegg av: Reserven (23.10.17 21:54 ), lest 4050 ganger
Endret: 23.10.17 22:02

RE^1: Wolf of Wall Street: BTC & co - Største svindelen noensinne

Screenshot av artikkel i morgendagens DN:
http://bit.ly/2017-10-24__DN_s20__Wolf-of-Wall-Street_Digitale-myntemisjoner_Den-største-svindelen-noensinne
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/23/0715/Teknologi/kaller-digitale-myntemisjoner-den-storste-svindelen-noensinne
Innlegg av: ewibe (23.10.17 22:40 ), lest 3964 ganger

RE^2: Wolf of Wall Street: BTC & co - Største svindelen noensinne

ICO har vel mer å gjøre med alle de nye Cryptovalutaene enn bitcoin
Innlegg av: coldman (23.10.17 22:55 ), lest 3934 ganger

Sølvreven: Du virker som en fornuftig person utfra dine innlegg.

Jeg FATTER ikke hvordan du, som en oppegående ansvarlig person, kan sitte og forsvare dette her! Du har blitt totalt hjernevasket.

Les linken til Reserven, og forstå: https://www.dn.no/nyheter/2017/10/23/0715/Teknologi/kaller-digitale-myntemisjoner-den-storste-svindelen-noensinne

Den eneste grunnen til siste tiders oppgang, er at det pumpes stadig mer penger inn i en boble som ikke har noe fundamentalt å vise til.
Innlegg av: Spinakkar (23.10.17 23:27 ), lest 3911 ganger

Coldman. Virker ikke som du helt forstår hva Wolfen snakker om. Bitcoin, blockchain, ICOs er ikke en og samme ting. Wolfen har helt rett i mye av det han skriver og det er nok Sølvreven også enig i. Selfølgelig er det mange evneveike der ute som går på en scam eller to. Mange av de 1000 vis av ICOene der ute er scams. Tull og tøys som ikke løser en dritt. Her gjelder det å luke bort ugresset og investere i vinnerne.
Innlegg av: coldman (23.10.17 23:39 ), lest 3867 ganger

RE^2: BITCOIN - Nå 6 000 Dollar - Folk flykter aksjer og eiendom

Spinakkar: Virker ikke som DU forstår. Du tviholder deg til noe som virker lovende, men som IKKE har noe fundamentalt underliggende å vise til.

Eller har det det? VIS meg det da!

Slik jeg ser det er det er bare store ord og pengestrømmer i EN retning, jeg ser kun at dette kan ende i katastrofe.

Men ikke si at dere ikke var advart.
Innlegg av: orum (24.10.17 00:20 ), lest 3854 ganger

http://aksjebloggen.com/de-storste-finanssvindlene-i-historien-del-1/
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 00:43 ), lest 3856 ganger
Endret: 24.10.17 01:16

Fikk akkurat tilsendt artikkelen med Wolfen, og uten å ha lest den tror jeg at jeg vil si meg enig med det han fremholder. Har vært helt vill vest i ICO-er.

Til nå er det over 1000 forskjellige alt-coins og selveste Andreas Antonopoulos har lenge vitset med å dryle hundrevis av millioner etter en liten kompisgjeng med geek-nerds som har laget et white paper.

Det er fryktelig mye tullball der ute, og ikke minst svindler. Noen svindler er skikkelig utspekulerte, det har vi vært mange om å forsøke å sette en stopper for her på HO med EN viss 'coin' som hele tiden blir hausset.

Regner med det kommer en ljå ala dot.com-krakket som sveiper med seg (sikkert) 90 prosent av det som for øyeblikket kastes penger etter. Og det vil antakeligvis komme fine kjøpsanledninger i en sådan stund. For noe vil stå igjen og bygges på videre.

Men når og hvilke krypto som overlever og tar steget videre vet jeg like lite om som andre. Man må undersøke markedet selv og gjøre seg flid med å sjekke rundt det man satser på, hva enn det nå er.

Men å tro at Bitcoin bare er en tulipanboble er litt vel hovent. Selv tror jeg det blir vanskelig å utradere Bitcoin. Jeg tror uansett forsøk på kriminalisering ikke vil klare å ta knekken på Bitcoin, og at en eller flere versjoner vil fortsette å øke i verdi på sikt. Om så etter et durabelig krakk, men det er nå hva jeg tror ...

Tillegg:

Coldman,

Selv Fiat-valutaer har ingen underliggende verdi. De har tillit (enn så lenge) og de blir akseptert som betalingsmidler, som igjen gir dem verdi (også enn så lenge). Før sjekkheftet og kreditt- og betalingskort var det kun kontanter som ble brukt ved transaksjoner.

Vi har alle sett Hollywood beskrive 'Cash Only' etterhvert som missbruk av sjekker tiltok, og det har vært mange svindler med teknologien vi bruker i dag. Etter lang tids innarbeiding fungerer teknologien vi er vant med. Men i dagens målestokk er den treg og den er dyr, og den har fortsatt flere sikkerhetshull, som gjør at vi kaster bort mye penger på systemet i seg selv. Det er mange mellommenn og kontrollsystemer som fordyrer enkle og kjappe transaksjoner mennesker imellom og bedrifter imellom.

Det spørs om ikke det har blitt for mange som har blitt for vante med å leve på disse transaksjonene; at systemet har produsert for mange 'parasitter' etterhvert som tiden har gått, som igjen gjør det vanskeligere for økonomier å blomstre?

Og veldig mange har ikke engang anledning til å delta i å gjennomføre transaksjoner gjennom rådende system.

Alle disse tingene som jeg tar opp løser Bitcoin og krypto. Ikke perfekt, men ett sted må en ny æra begynne. Og det er disse løsningene som tilfører Bitcoin tillit og verdi.

Det å kunne gjennomføre transaksjoner på en sikker måte over nettet med hvem som helst uten noen middelmenn er intet mindre enn en revolusjon. Og revolusjonen ble startet i det 'Satoshi Nakamoto' publiserte teknologien og involverte andre mennesker i den gjennom Bitcoin.

Bitcoin er blokkkjedeteknologi. Et desentralisert system som løste 'The two generals problem', og som forsetter å bli utviklet for hver dag som går. Frem til 2009 kunne vi bare dele informasjon og ideer over Internett. Ikke bare bare det, men det var begrensningen.

Med Bitcoin kan vi overføre verdier over Internett, og vi kan gjøre det mye billigere enn med dagens systemer. Vi kan frigjøre midler til produktivt arbeid som ikke består i kontroll.

Bare det er en ganske så kraftfull verdi i seg selv ...
Innlegg av: jarne (24.10.17 01:07 ), lest 3826 ganger

Nå er jeg en fattig faen,
Men jeg tror at når krypto blir litt mer fast i fisken og forutsigbar,
så vil det bli et fantastisk instrument for å kunne preservere velstand , å være et glimrende alternativ til nord europas korrupte pengesystem.
Hvilke forgjeldede europeiske land er de neste til å ta en Kypros . Alle disse landene kan du ikke stole på, de har ødelagt Europa med pengetrykking og migrasjon, og gjelden er gigantisk. Enhver europeisk borger bør vite det er deres private penger som til slutt blir beslaglagt.
Krypto vil bli et alternativt for å beskytte sine egne midler.
Tenk deg mennesker i Afrika og syd-central amerika. Du tror ikke de gjerne vil ha et alternativ til all galskapen for å beskytte sine sparepenger.
Amerikanere med et skatteregime som forfølger de rundt hele verden.
Du som nordmann med en jøvla jalla valuta som er totalt upålitelig, du som er overvåket med hver minste transaksjon tiltross for at Stalinberg har skattet deg ihjel. Hadde vært bra med litt frihet og alternativer.

Må store Gud i himmelen krypto komme å frigjøre oss alle.
Disse nedsyltede nordeuropeiske og amerika gjelds nasjonene hater tanken på å miste kontroll over massene. For oss er det et steg mot frihet og vekk fra Europas facisme.
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 08:49 ), lest 3715 ganger

Steve Wozniak er enig med deg, jarne. I motsetning til Bubble Boy Myrseth ...
Innlegg av: Spinakkar (24.10.17 14:16 ), lest 3649 ganger

Coldman. Ok så du forstår altså at blockchain teknologien ikke har noe som helst verdi. Flott. Det har jeg ikke noe problemer med. Jeg lever godt med at jeg har et annet syn på dette. Jeg antar du har satt deg godt inn i teknologien og funnet ut at den ikke kan brukes til noe som helst. Eller kanskje du dro konklusjonen etter å ha lest hva toppene fra finansinstitusjonene mener om saken?
Et eksempel på en verdi kan være, verdien det har for en fattig fremmedarbeider som slipper å betale 10% i gebyrer
til Western Union hver gang penger skal sendes hjem til sin familie. Menig mann slipper unna fordyrende og unødvendige mellomledd. Hvis alle coins går i null i morgen vil jeg få en veldig dårlig dag. Men veldig mange andre vil bli veldig veldig glade. Jeg er godt rustet til å til å takle det, i alle fall økonomisk. Det værste blir nok all mobbinga jeg må tåle fra alle de opplyste :-)
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 14:58 ), lest 3628 ganger

Vel talt!

Og forøvrig er det vel ingen her på HO som har antydet at man bør gå all in Bitcoin og krypto. Selv har jeg manet til forsiktighet og at en ikke bør gå inn med mer enn man føler man har råd til å tape.

Til å begynne med, før man får grepet på hvordan man opprettholder høy grad av sikkerhet og føler seg trygg med applikasjonene for transaksjoner bør man sågar kun gå inn med lommerusk tilsvarende en kinobillett, burger og bussen hjem.

Eller sett deg i sofaen en fredag og lørdag i stedet for å gå på fylla på byen, og bruk heller tiden og pengene du sparer på å undersøke krypto for en inntreden. Da er du i hvert fall med og har fått en start.

Etterhvert kan man satse litt mer hvis man anser seg trygg nok og tjent med å gjøre det. En annen metode er å overføre litt hver uke eller hver måned, mens man sparer på kruttet til kjøpsanledninger på korreksjoner og krakk hvis man i mellomtiden får lyst til å vekte posisjonen sin mer.

Man trenger ikke slutte med aksjer eller hva det nå enn er man vanligvis investerer i, men dreie litt over i krypto for å lære mer om teknologien, og gjerne med babysteps. En liten posisjon på noen prosenter av det man har til rådighet tar ikke knekken på deg hvis det går til Bloksberg såfremt man ikke har tatt vann over hodet ellers.

Antakeligvis vil det komme en dot.com-seanse i krypto også. Og det er greit å være såpass skolert på forhånd at man klarer å orientere seg når en slik mulighet oppstår.

Det verste man kan gjøre er å dryle alt man har av penger etter dette, få med seg en oppgang og bli skikkelig bitt av basillen, for deretter å bli dratt med ned i et krakk og sitte mer eller mindre låst. Da mister man fort motivasjonen og ramler av lasset, for så å gå glipp av "sjanse nr 2" også, når klinten skal skilles fra hveten og den virkelig utbredte adopsjonen kommer.

Denne teknologien lar seg ikke stappe tilbake på tuben uansett hvor mye myndigheter, finans og bank skulle ønske så. Det vil komme flere muligheter fremover for god inntreden, men det fordrer at man gjør seg godt kjent med hva Bitcoin og krypto er for noe på forhånd. Og som vi ser går det fort i svingene.

Her er det egentlig ingen tid å miste, men hodet må man heller ikke miste, så jeg gjentar dette med å starte forsiktig og i det små ...

Amazing facts : Famous/Rich people talking about bitcoin growth - The best Video
https://youtu.be/mSWAPbxGjN0
Innlegg av: Change14 (24.10.17 15:35 ), lest 3587 ganger

Jepp, jeg ble overmannet av den kollektive bevisstheten og er nå inne.
Innlegg av: olje (24.10.17 16:02 ), lest 3556 ganger

leste litt fra en anonse som kom opp tidligere i dag da jeg surfet på HO. Der var saken den at en kunne tjene fett på en tradingplattform for bitcoin. Var flere eksempler på personer som hadde startet med 250 euro og mangedobblet pengene de neste dagene og ukene. Lå en videosnutt på noen minutter der grunnleggeren av dette vidunderprogrammet delte sin info. Noen andre her som har sett eller hørt om dette?
Innlegg av: Kosh (24.10.17 16:29 ), lest 3571 ganger
Endret: 24.10.17 16:31

coldman: ICOer har mer til felles med uregulerte aksjeemisjoner enn med en digital valuta som Bitcoin. Det er selskaper og personer som "trykker opp" tall i et digitalt system og fordeler dem på de som betaler, i bytte mot løfter om gull og grønne skoger.

Akkurat som Onecoin utnytter de mennesker som har fått med seg at digitale valutaer er i vinden, men som ikke har kunnskap til å se forskjell på gull og gråstein. I motsetning til Onecoin er det en viss mulighet for at de som går inn i ICOer kan få noe av reell verdi, men de fleste har nok kastet penger ut av vinduet.
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 16:48 ), lest 3541 ganger
Endret: 24.10.17 16:51

RE^1: Et gullegg og et kryptoegg er greit å ha i egg-kurven ...

olje,

Nei, ikke vært borti det og unngår 'get-rich-quick-schemes' som hovedregel. Ingen kan vite hva slags krypto som vil foretrekkes om noen år, men av desentraliserte krypto har Bitcoin en posisjon som blir vanskelig å komme forbi i nærmeste fremtid.

Etter min mening er det bedre å lære seg om teknologien, applikasjoner og sikkerhetstiltakene ved å være direkte eksponert. Trading tar mye tid, og litt av poenget med Bitcoin er hedge mot kasinoet og gamblingen der ute, for å kunne høste gevinst av å kunne bruke Bitcoin i direkte transaksjoner for varer og tjenester på sikt. Er man heldig kan det også bli en av de beste investeringene man har gjort med rimelig beskjedne midler.

Change,

Nå har det vært voldsom stigning senere måneder, så jeg håper du har holdt litt igjen for å kunne ta et jafs eller to til om det ryker nedover en stund. På et eller annet tidspunkt må det nesten komme en korrigering og pause i denne oppgangen. Jeg vet jo selvfølgelig ikke, men empirisk sett er det lite sannsynlig at dette bare fortsetter strake vegen i en retning, selv om det på sikt er potensiale for langt høyere kurser.

I dag snakker vi mcap på rundt 1% av kontanter. Men hvis det slår til, som noen analytikere mener, med at Bitcoin har potensiale til å i fremtiden ta 1 - 10 prosent av forex, da snakker vi en verdi på USD 100 000 - 1 000 000 pr BTC.

Om det noengang vil skje aner jeg ikke, men potensialet er der, enn så lenge Internett fungerer ...
Innlegg av: olje (24.10.17 18:33 ), lest 3483 ganger

Hei igjen og takk for innspill ang. hva jeg etterspurte...jeg ser nå at det heter "the bitcoin code" er vist svindel hele greia, bare å holde seg unna!
Innlegg av: Change14 (24.10.17 18:37 ), lest 3474 ganger

:-)

https://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/4y265m/x22_report_bix_weir_with_a_nice_little_talk_on/

Innlegg av: Change14 (24.10.17 18:46 ), lest 3460 ganger

Gold is not backed by Gold,
Silver is not backed by Silver........
Innlegg av: Graset (24.10.17 18:50 ), lest 3442 ganger

Ser gevinsten av en mer effektiv overføring av penger, men hva er liksom end-game for selve valutaen? At det skal bli en verdensvaluta hvor man får lønn etc?

Ville jo laget et deflasjonssamfunn uten vekst hvor de rike blir rikere?
Innlegg av: Change14 (24.10.17 19:19 ), lest 3434 ganger

NRK2 20.55.

Bitcoineksperimentet.

Norsk dokumentar fra 2016.
Er Skandinavia klar for Bitcoin? Det er utgangspunktet for denne roadmovien om Bitcoin-protokollen og digital valuta. Vi blir med Amund Sjølie Sveen på en biltur fra Oslo via København, Gøteborg, Stockholm og videre opp i Sverige.

Underveis oppsøker han miljøer og treffer personer som har et forhold til Bitcoin, som brukere, advokater, myndighetspersoner, entusiaster og skeptikere. Turen ender oppe i det lille samfunnet Boden i Norrbotten helt nord i Sverige. Der finner han det som kan kalles Bitcoins hjerte.

Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 20:42 ), lest 3424 ganger
Endret: 24.10.17 20:46

Graset,

Det er ikke så godt å si hva fremtiden bringer, men jeg ser for meg at Bitcoin i stor grad vil fungere som den gjør i dag enda en god stund, altså mer som verdioppbevarer og som spekulasjonsobjekt.

Men samtidig foregår det en utbredelse hvor stadig flere kjøpmenn og bedrifter godtar Bitcoin som betaling, ikke minst fordi det har dukket opp en god del escrow-tjenester som gjør at disse som godtar Bitcoin som oppgjør slipper å være eksponert mot selve kryptoen. Tjenesten er til og med mye billigere for bedriften enn hva den er med PayPal, Visa, Mastercard osv.

Offisielle kryptovalutaer vil bli lansert etterhvert. Selv Norges Bank vurderer krypto-NOK. Allikevel tror jeg Bitcoin med sin desentraliserte struktur og med limit på antall coins vil fortsette å være populær og ha en høy stjerne som verdioppbevarer. I stor grad fordi den er kjent over hele verden og aksepteres over hele verden, av de som tror på teknologien og Bitcoin. Og det er flere og flere som gjør nettopp det for hver dag som går.

Man kan se på Bitcoin som både 'gull 2.0' og 'Internett 2.0', noe som vises svært godt i økonomier som sliter med høy inflasjon. Bankvesenet og kredittinstitusjoner vil ikke forsvinne, men også de vil måtte effektivisere og legge om drift som følge av blokkkjedeteknologien. Mennesker som ellers er avskåret fra å kunne hjelpe seg selv og sine kjære gjennom tradisjonelle systemer (Fiat-valuta) er mange steder takknemlige og har vært helt avhengige at det er vanskelig å hindre transaksjoner med Bitcoin hvis man virkelig trenger det.

Det er ikke slik at dette bare vil komme noen få tilgode. Noen blir svært rike på dette, ingen tvil. Men det vil bli mange muligheter for de som følger med og er kreative, som det alltid har vært opp gjennom tiden når paradigmeskifter gjør seg gjeldende. Se på den økonomien som oppsto som følge av Internett og all den innovasjonen som har kommet av teknologien.

Likeens innovasjon foregår i disse tider rundt Bitcoin, annen krypto og blokkkjedeteknologi, men har langt større innvirkning på økonomiene etterhvert ettersom den [teknologien] ikke bare utfordrer finans- og bankvesenet i forhold til transaksjons-segmentet, men også en drøss av andre dyre tjenester innen regnskap og advokat-tjenester, bare for å nevne noe jeg kommer på i farta.

Kontrakter og overførsler av eiendomsrettigheter/skjøter kan gjøres gjennom krypto. En hel drøss av arbeidsoppgaver som Brønnøysundregisterene tar seg av i dag kan effektiviseres osv. Den store fordelen med en desentralisert blokkkjede-krypto er at det som registreres på blokkkjeden ikke kan forandres uten at 'alle' godkjenner endringene. Og så lenge en krypto ikke er for konsolidert (gjennom proof of work, som i Bitcoin), er det umulig å gjennomføre et 50/50-attack.

Er bare vår begrensede evne til å fantasere som setter en stopper for å tenke på alt som kan løses gjennom kryptografi. Men det er ett stort ankepunkt til hele greia; for at teknologien skal fungere tilfredsstillende i forhold til menneskers behov er den/vi helt avhengige at Internett er oppe og går nonstop.

Bitcoin vil overleve selv om nettet er nede, men det lar seg ikke bruke på et tilfredsstillende vis uten Internett, som kanskje er denne teknologiens største svakhet ...
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 21:05 ), lest 3379 ganger
Endret: 24.10.17 21:06

Bitcoin kan vel i ytterste konsekvens fungere avgrenset og lokalt også for en periode, men jeg vil tro at vi har langt større problemer å frykte den dagen Internett er nede over lengre tid, enn hvorvidt vi kan overføre midler rundt om i verden.

Den neste 'trusselen' er myndigheter. Men hvor stor trussel er de egentlig?

De aller fleste som ønsker å delta i Bitcoin og krypto-utviklingen er vanlige lovlydige folk som vil ha reelt fremskritt. Forsøker man å slå ned på utviklingen av en teknologi (som kineserne tildels gjør), da har vi (igjen) langt større problemer enn hva verdien på Bitcoin er til enhver tid.

Men når det kommer til det meste av de over 1000 kryptoene som er skapt til nå, så er sannsynligvis 90 prosent av dem borte eller gjemt bort i en avkrok når vi kommer til kryptoens svar på dot.com-krakket ...
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 21:28 ), lest 3386 ganger

RE^3: BITCOIN - Nå 6 000 Dollar - Folk flykter aksjer og eiendom

Forts svar til Graset,

Jeg er ikke så sikker på at din frykt for deflasjon har samme gyldighet i forhold til krypto som i tradisjonelle valuta?

Du må huske på at en Bitcoin deles opp i 'bits' der minste enhet er én bit, eller én satoshi da det er 8 desimaler i BTC:

1 bit/satoshi = 0.00000001 BTC

Og lønnsutbetalinger trenger ikke være i tvunget valuta. Man kan f.eks. selv konvertere fra en offisiell Fiat-krypto over i en desentralisert krypto ved lønn. Det er allerede arbeidsgivere som utbetaler lønn i Bitcoin til de som ønsker det, men dette foregår stort sett innen fin-tech-bedrifter som baserer sin forretningside på krypto.

Hvis du er en norsk goldbug i Norge får du jo fortsatt betaling i NOK. Og etterhvert som en asset stiger i verdi blir det gevinstsikret og spredt på flere hender. Distribusjonen av Bitcoin vil fortsette mens antallet som produseres går ned og stopper opp til slutt.

Verdien vil nok nå et tak til slutt og stabilisere seg hvis den overlever. Men den vil heller øke og synke i verdi i forhold til demografi - antall mennesker - og som følge av at noe vil bli borte pga skjødesløshet. Med 8 desimaler er det en lang vei frem til det eventuelt skaper problemer, for det blir jo ikke 'færre penger' (per se) så lenge en kan flytte et steg nedover til neste desimal ...
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 21:54 ), lest 3340 ganger
Endret: 24.10.17 22:42

RE^4: BITCOIN - Nå 6 000 Dollar - Folk flykter aksjer og eiendom

Skal du kjøpe noe for Bitcoin i dag som tilsvarer en Fiat-valuta, så kan vi ta en pakke lettmelk. Pga priskrig blant oligopolene er prisen på 1 liter lettmelk i dag på kr 9.90

1 BTC = $5600,- USD

0,0001 BTC = $0,56 USD = Kr 4,50

Du må ut med ca 0,00022 BTC for en pakke lettmelk til kr 9,90 (hvis nå jeg har regnet rett).

La oss hypotetisk sett si at 1 BTC = $1 000 000 USD

Da får du:

0,000001 BTC = $1 USD = Kr 8,-

Du vil først støte på en grense når verdien på 1 BTC overstiger en verdi på mellom $10 - $100 millioner USD, men da må du ikke glemme å gange dette opp med antall BTC i sirkulasjon.

Hvis vi antar at 2 millioner BTC allerede er borte og at det forsvinner enda 1 million BTC inntil den er ferdig utvunnet, vil du fortsatt sitte igjen med 18 000 000 BTC.

Ganger $100 000 000 USD pr stk, ender du opp med en dekningsgrad av verdier på hele 1.8 billiarder USD (1800 billioner (trillion) dollar), eller Kr 14 350 000 000 000 000,-

Tillegg:

Hvis jeg har regnet riktig blir det altså en dekningsgrad på 1 800 oljefond pr i dag. 70% av pensjonsfondet er investert i aksjer, som tilsvarer rundt 1% av verdens aksjer. Blir ikke helt korrekt, men røft regnet snakker vi om en dekningsgrad (1 Bitcoin = 100 mill USD) på rundt 12,5 ganger verdien av alle verdens aksjer.

Med andre ord: Bitcoin skal ha en hinsides ellevill økning i verdi fra dagens nivå før vi begynner å få reelle deflatoriske problemer i økonomier, hvis vi baserte et globalt valutasystem på BTC.

Det er hvis jeg teoriserer adekvat her da. Er ikke helt sikker på det ...
Innlegg av: Kosh (24.10.17 21:56 ), lest 3297 ganger

Muligheten til å dele opp bitcoins er irrelevant for problemet med deflasjon. Det vil fortsatt være mer lønnsomt legge pengene sine på kistebunnen enn å f.eks. investere dem i f.eks. bedrifter som fører til vekst og arbeidsplasser.

Det er ingen grunn til å tro at verdien på bitcoins vil bli noe mer stabil enn verdien på gull.
Innlegg av: Sølvrev1 (24.10.17 21:59 ), lest 3310 ganger

Da må du se noe ikke jeg spotter i øyeblikket. Kan du utdype litt mer om hvorfor du mener det, Kosh ...
Innlegg av: Syriner10 (24.10.17 23:04 ), lest 3242 ganger

Jeg kjøpte noen for moen mndr. siden, men har aldri fått noe greie på dette, om det er noen som har hacket, eller maskinen som streiker vet jeg ikke.

Leser her at Bitcoin stiger, og får hundrevis av mailer fra ukjente om å ta ut disse, for ellers vil kontoen bli lukket.

Hvem utenfra kan lukke kontoen?
Hvorfor er ukjente folk så ivrig å maile meg for å fortelle dette?
Innlegg av: Change14 (24.10.17 23:28 ), lest 3207 ganger

Nigeriabrev.
Innlegg av: Change14 (24.10.17 23:27 ), lest 3206 ganger

Sturle Sunde:

Det som øker verdien er at alle får tak i Bitcoin.

https://m.youtube.com/watch?v=-xhf9bHdaDg
Innlegg av: Kosh (25.10.17 00:04 ), lest 3199 ganger
Endret: 25.10.17 00:09

Sølvrev1: Jeg skrev flere ting i det innlegget. Hva er det du mener må utdypes og hvorfor?

Syriner10: Det kommer helt an på hvordan du lagrer bitcoinene. Siden ikke du har så god greie på det er det dessverre stor fare for at du har gjort det på en måte som gjør det mulig å miste dem.
Innlegg av: Sølvrev1 (25.10.17 00:12 ), lest 3185 ganger

Utdype hvorfor bits er irrelevant i forhold til deflasjon og hvorfor stabilitet ikke vil oppnås ...
Innlegg av: Kosh (25.10.17 00:19 ), lest 3169 ganger

Deflasjon har kun med verdien på en gitt mengde å gjøre. Antall tilgjengelige desimaler etter komma påvirker ikke verdien på 1 BTC.

Prisstabilitet vil aldri oppnåes på noe der tilbud ikke kan tilpasses etterspørselen. Når prisen faller vil mange ønske å selge for å kjøpe seg inn seinere, og når den stiger vil mange ønske å kjøpe for å selge seinere. Begge deler betyr en selvforsterkende effekt i tilbud eller etterspørsel som gir store svingninger.
Innlegg av: Sølvrev1 (25.10.17 09:38 ), lest 3099 ganger

Kosh,

Verdi på penger ved deflasjon og inflasjon har for det meste med mengden penger tilgjengelig og sirkulasjonshasitigheten å gjøre, derav får du verdien. Derfor vil mengden penger (og muligheten til å flytte nedover desimalrekka) være avgjørende for at Bitcoin skal kunne fungere uten å virke deflatorisk.

Ang stabilitet er vi forsåvidt enige i forhold til varer, tjenester og enheter av investeringsklasser som er overkommelige. Men jeg vil hevde at en naturlig stabilitet i Bitcoin vil presse seg frem des høyere verdi den oppnår og des mer den blir adoptert og distribuert.

Vi ser allerede tegn til større 'stabilitet' (foreløpig stabilt oppover i det siste), der korreksjonene/krakk ikke er like dype lenger. Men dette er naturlig så lenge det fortsatt foregår en voldsom adopsjon og mens den distribueres på flere hender. Bitcoin hadde høyere grad av stabilitet gjennom de par årene mellom krakk og før senere rally.

Skal være litt forsiktig med påstandene her, for jeg har ikke sjekket hvordan det står til med nedlasting av applikasjoner o.l., så jeg har denne oppfatningen på muligens noe utdatert info.

Men også her vil muligheten til å dele opp i mindre enheter (bits) være avgjørende, da man ikke er avhengig å gevinstsikre på et tradisjonelt vis, som f.eks. med annen valuta hvor en enhet er én enhet. Man kan stadig selge eller bruke mindre deler av beholdningen for å realisere gevinst, samtidig som både adopsjon og distribusjon kan fortsette ...
Innlegg av: Kosh (25.10.17 12:47 ), lest 3049 ganger

Det blir ikke flere bitcoins tilgjengelig av at man legger til flere desimaler. Jeg er skuffet over at du ikke ser ut til å forstå noe så grunnleggende. Mye av vitsen med Bitcoin er jo at ikke det skal bli flere enn de 21 millionene, og det vil nødvendigvis føre til deflasjon over tid. At det teknisk sett fortsatt lar seg gjøre å bruke dem siden man kan legge til så mange desimaler man vil i standarden er irrelevant for dette.

De vil bli mer stabile over tid hvis de får større utbredelse, men de vil aldri bli så stabile som de fleste av dagens fiat-valutaer er. Grunnen til at de er stabile er at markedene vet at sentralbankene vil komme med tiltak hvis det blir for store svingninger.

"Stabil oppover" er ikke stabil.
Innlegg av: Sølvrev1 (25.10.17 12:56 ), lest 3044 ganger

Kosh,

Jeg hevder ikke at det blir flere Bitcoin tilgjengelig, men jeg tror du må tenke gjennom det jeg skriver litt nøyere. Deflasjon oppstår som følge av mangel på penger og mangel på sirkulasjon av penger, derfor er desimalene i Bitcoin avgjørende for å motstå dette, helt opp til en verdi på opp mot $100 mill USD pr BTC (uten at jeg påstår verdien blir så høy).

Rekker ikke å utlede dette videre nå, må avgårde, men tenk litt gjennom dette så får vi komme tilbake til diskusjonen senere ...
Innlegg av: Kosh (25.10.17 13:22 ), lest 3030 ganger
Endret: 25.10.17 13:30

Vel, jeg skjønner hva du misforstår, for å si det sånn. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal forklare deg det slik at du også forstår det. Antall desimaler i Bitcoin-systemet kan ikke motvirke deflasjon, like lite som gjeninnføring av 1-ører eller enda mindre valører kunne gjort det hvis krona var utsatt for det.

Evt. mangel på små nok valører er verken selve deflasjonen eller årsaken til det, det er bare en mulig effekt av det. Deflasjon er en økning i verdien på penger sammenliknet med det man kan bruke dem på, eller sagt på en annen måte, en generell prisnedgang på det man kan kjøpe.
Innlegg av: Sølvrev1 (25.10.17 15:33 ), lest 2990 ganger

Kosh,

Er du enig i at 1 øre (eller 1 krone) blir mindre verdt etterhvert som det blir flere kroner i omløp?

Og i motsatt fall, hva betaler du i Bitcoin for en pakke melk om verdien på Bitcoin stiger fra $5 600 USD til $56 000 USD?

Du betaler vel heller ca 0,000022 BTC enn 0,00022 BTC for en pakke lettmelk til kr 9,90 hvis kursen går ti-gangeren her i fra, ikke sant?

Vil du påstå at det blir mindre Bitcoin i omløp i økonomien av å kjøpe en bakke melk til 0,000022 BTC i stedet for 0,00022 BTC ... ?
Innlegg av: Kosh (25.10.17 16:53 ), lest 2962 ganger

Eksemplene dine gir ikke mening, selv jeg skjønner at du tror det. Det trenger ikke bli færre bitcoins i omløp for at det skal bli deflasjon. Det eneste kravet er at verdien på bitcoins stiger (slik den har gjort i år).

Jeg er usikker på hva du ikke forstår her, men jeg tror det er hva deflasjon er. Hvis man kan kjøpe melk til 0,000022 BTC i stedet for 0,00022 BTC så har det allerede vært kraftig deflasjon. Antallet tilgjengelige bitcoins er irrelevant.
Innlegg av: Sølvrev1 (25.10.17 22:13 ), lest 2925 ganger
Endret: 25.10.17 22:28

Nå blir dette for en teoretisk øvelse å regne så lenge vi snakker om en desentralisert 'sivil' kryptovaluta som veksles frem og tilbake mellom sentralbankenes kommandoøkonomier og fiat-valutaer, men jeg forstår godt hva deflasjon er for noe, og jeg har gitt uttrykk for det i et innlegg litt lenger opp.

Jeg (og østerrikske tilhengere) mener faglitteraturen fremstiller hele deflasjons-spørsmålet noe på hodet, selv om dette er litt høna- og egget-problematikk.

For jeg vil påstå at prisene er en FØLGE av både mengden penger som er tilgjengelig i en økonomi, òg omløpshastigheten, ikke motsatt; at mengden penger og omløpshastigheten kommer som følge av hvordan tilbydere velger å prise produkter eller tjenester, som oppslagsverkene og den post-keynesianske økonomi-ekspertisen skal ha det til.

Det handler i bunn og grunn om hvorvidt man velger å stappe pengene i madrassen eller ikke, og 'prisen' på selve byttemiddelet;
- T I L L I T -, som jeg går ut fra er en av hovedårsakene for at du antakeligvis ble interessert i Bitcoin og krypto?

Det er her jeg gjør en teoretisk kobling opp mot Bitcoin, og desimalene, da det aldri vil bli et deflatorisk problem i Bitcoin før prisen pr BTC begynner å entre helt vanvittige nivåer (10 - 100 mill USD), så lenge det ikke trengs å 'trykke' opp flere enheter.

Det deflatoriske spøkelset lever vi jo under nå i fiat-økonomiene, og har gjort det i årevis. Settes renta opp for fort, eller et sjokk i markedene gjør seg gjeldende, er det deflatorisk spiral tvert!

Vi har å gjøre med både en stagflasjon og biflasjon. Veksten i økonomier avtar som følge av at det er for mye parasittisk aktivitet i den, som gjør at stagnasjonen tiltar og som er den ene delen av 'biflasjon'. Den andre delen - inflasjonen - vises helt tydelig i det meste av assets, som blir pushet høyere og høyere uten underliggende grunnlag for den høyere prisingen, annet enn at sentralbankene og finansdepartementene støtter oppom finans- og bankvesenets kredittekspansjon og fraksjonerte system.

Men dette skjer jo fordi økonomiene hungrer etter avkastning som ikke er å finne, og vi er over i the-greater-fool-paradigmet i nesten alt som går an å dryle fiat-penger etter, gjennom sentralbankenes stimulans for fortsatt kredittekspansjon. Dette er jo en av årsakene for at Bitcoin har den verdistigningen, distribusjonen og adopsjonen som den har.

Men poenget mitt og påstanden min er altså at: -Bitcoin, som følge av desimalsystemet, vil ha en begrenset deflatorisk spiral-hook ved seg, da det aldri (inntil verdien tilsvarer 10 ganger alle verdens aksjer pr nå) vil være mangel på 'penger' i seg selv. I det prisene synker som følge av at omløpshastigheten synker (hvis mange velger å legge alt de har på kistebunnen), vil det uansett være nok av bits av Bitcoin i sirkulasjon for å kunne opprettholde handel, nettopp som følge av desimalene.

Håper jeg gjør meg bedre forstått denne gangen. Og igjen, tenk litt gjennom dette og gi meg tilbakemelding hvis det er noe som forsatt virker uklart ...
Innlegg av: coldman (25.10.17 22:50 ), lest 2867 ganger

Igjen, dere glemmer det overordnede: Så lenge det er fungerende valutaer i verden, som Dollar og Euro, så vil Bitcoin for evig og alltid fremstå som en marginal tullevaluta for folk flest.

FOLK FLEST fatter ikke fnugg av hva dette handler om, FOLK FLEST forstår ikke det underliggende som DERE ANGIVELIG forstår.

Men dere såkalte eksperter forstår det egentlig heller ikke, dere forstår det overfladiske ja, men ikke det virkelig tekniske bakenforliggende.

Poenget er: Sorry, dette har INGEN mulighet for å spre seg ut i den virkelige verden, dette er KUN for spesielt interesserte OG tradere.
Det burde ringe noen bjeller når dere ser verdiene. Det er kun tradere som kjører showet. Kom dere ut. Bobleoppblåsing deluxe.
Innlegg av: Kosh (25.10.17 23:56 ), lest 2840 ganger

Sølvrev1: Det er ikke uklart, bare feil. Du skjønner at deflasjon er et problem, men siden du ønsker at Bitcoin skal være positivt på alle måter så oppstår det en kognitiv dissonans hos deg når du skal sette det i sammenheng med Bitcoin. Det gjør at du aksepterer et hvert halmstrå som kan brukes til å bortforklare at Bitcoin kan rammes av det på en negativ måte.

Selv om det er ubehagelig prøver jeg å innse det når jeg har slike sperrer, siden de er farlige hindre hvis man vil tjene penger.

Jeg skjønner at dette sannsynligvis også kommer til å prelle av, men her er den siste varianten av et forsøk på å forklare deflasjon jeg gidder å komme med. Du gjentar til det kjedsommelige at man bare kan bruke mindre beløp, men det altså ikke det som er problemet. Problemet med deflasjon er at det vil være billigere å kjøpe noe i morgen enn i dag. Det gjelder helt uavhengig av hvor mange nuller man kan ha etter komma på prisen. Det vil alltid lønne seg å vente med å kjøpe.

Det er akkurat det som har skjedd i Bitcoin-økonomien i år. De aller fleste i Bitcoin-"miljøet" bruker lite eller ingenting, men plasserer i stedet mer og mer av formuen sin i selve valutaen. Det burde ikke være vanskelig å se hvordan dette ville påvirke økonomien hvis Bitcoin var en dominerende valuta som de aller fleste hadde tillit til.
Innlegg av: Sølvrev1 (26.10.17 01:18 ), lest 2808 ganger

RE^2: Takk for at du giddet

Det som i hvert fall er feil her, er påstanden din om at;

-"(...) siden du ønsker at Bitcoin skal være positivt på alle måter så oppstår det en kognitiv dissonans hos deg når du skal sette det i sammenheng med Bitcoin. Det gjør at du aksepterer et hvert halmstrå som kan brukes til å bortforklare at Bitcoin kan rammes av det på en negativ måte."

Den påstanden synes jeg er urettferdig, men du har jo lov til å oppfatte ting som du vil ...
Innlegg av: Sølvrev1 (26.10.17 00:01 ), lest 2853 ganger

Hvis jeg og Kosh fortsatt er rivende uenige i hvorvidt stabilitet på sikt vil oppnås, eller hvorvidt Bitcoin ikke er like utsatt for en deflatorisk spiral pga desimalene, er jeg sikker på at vi er veldig enige i at du uttaler deg på tynt grunnlag, Coldman.

For deg virker dette som tullepenger. Det gjør det fortsatt for mange. Men myndigheter, finans- og bankvesenet tar det så på alvor, at de har begynt å både flekke tenner og klø seg i hodet over hvordan de skal få stoppet dette.

Så kan jo du og de som ikke liker 'tullepengene' fortsette å løpe et pengepolitisk autoritært regimes ærend enda en stund, og så lenge dere orker ...
Innlegg av: coldman (26.10.17 00:13 ), lest 2821 ganger

NEI, Sølvrev1, det du sier skjer IKKE i praksis. Mainstream media er totalt fraværende, de nevner det knapt. Bitcoin er IKKE et tema der det burde være det for deres del.

Tror du at du kommer noen vei uten mainstream media og den generelle befolkningen om bord? Du kommer ikke og har aldri kommet noen vei eksternt, kun internt.

Dere er en intern klubb som sitter og hyper dette opp til absurditeter, og tradere henger seg på.

Myndighetene tar dette på alvor sier du? HAHA, jeg ler...
Innlegg av: Sølvrev1 (26.10.17 00:41 ), lest 2828 ganger

Gammel-media har begynt å skrive mer om Bitcoin i senere tid, selv om det fortsatt sitter langt inne å ta denne desentraliserte første krypto-valutaen på skikkelig alvor. Og distribusjon og adopsjon fortsetter uten særlig drahjelp fra den kanten. Men det virker som dette er i ferd med å endre seg.

Jeg ser også at generell interesse har begynt å melde seg. Fra at folk sitter og ler og rister på hodet i forsamlinger, stilles det nå spørsmål med intensjon om å lære eller forsøke å finne svakheter som åpenbart kan angripes. Bitcoin tas på alvor på et helt annet vis enn for bare et par år siden.

En av svakhetene jeg selv fremhever er bl.a. dette med avhengighet av at Internett er oppe og går nonstop. Men en annen svakhet som jeg kan nevne, er noe du selv er inne på, brukervennlighet.

Selv om applikasjonene er rimelig enkle å forstå der flere blir ratet høyere enn hva Vipps blir av brukere, er det fortsatt et stykke å gå når det kommer til å enkelt kunne føle deg trygg med å forvalte Bitcoin.

Dette er en svakhet som har gjort at mange har tapt beholdningene sine, siden teknologien krever litt mer kunnskap enn hva flesteparten er villig til å legge tid i det. Sånn sett har du et poeng, og dørstokkmila kan bli verre å krysse jo høyere prisen blir. Man føler at toget har gått.

Ingen kan vite noe som helst med 100 prosent sikkerhet, men jeg tror vi fortsatt kun har sett starten på hva som kommer. Og jeg tror prisen etterhvert vil gå langt høyere. Protokollen durer og går uten nedetid og blokkkjeden blir bare lengre og lengre, 24/7 - 365 - på niende året, snart tiende.

Korreksjoner og krakk vil komme, men inntil jeg ser noe som virkelig truer Bitcoin-systemet har vi ikke sett siste ATH. Når Bitcoin har klart de første ti årene med all baissingen, latteren og motstanden, ser jeg ikke bort fra at den også klarer de neste 10 også. Hva prisen er i 2027, vel ikke vet jeg og ikke vet du.

At utviklingen fortsetter som den har gjort de første 10 årene er kanskje å håpe og tro på for mye, men at den fortsatt kan gå en ti-ganger eller to, det er ikke helt umulig ...
Innlegg av: coldman (26.10.17 00:46 ), lest 2828 ganger

Du skal uansett ha kred. for pågangsmot og standhaftighet, Sølvrev1.

Du står standhaftig for dette og det respekterer jeg ufattelig høyt!

Du er i tillegg relativt balansert i din argumentasjon, så det er glimrende.

Takker så mye for svarene dine Sølvrev1!

Vi er nok ikke enige om hva som skjer fremover, men takker for veldig gode svar!
Innlegg av: Sølvrev1 (26.10.17 01:44 ), lest 2827 ganger

Takk for det, Coldman. Er egentlig uproblematisk å være uenige. Hadde vi aldri vært uenige om noe, hadde vi heller aldri kommet forbi de største hindringer. Da ville vi antakeligvis alltid blitt enige om den enkleste utvei og oversett muligheter.

Av og til er det helt greit å ta feil også. Det er mye lærdom i det; sier de som har vett på det ... ;p
Innlegg av: tynnidioten (26.10.17 08:14 ), lest 2736 ganger
Endret: 26.10.17 08:15

Jeg har fulgt med på BItcoin en god stund og vurderer å ta et lodd (akkurat som i Thin). Med mange lodd er sjansen tilstede for at et går inn.

Spørsmålet til deg er om du benytter deg av TA her også? Og i tilfelle med bedre hell enn i Thin?
Innlegg av: Sølvrev1 (26.10.17 09:30 ), lest 2672 ganger

Jeg benyttet meg av TA når jeg drev og tradet Bitcoin, men det er lenge siden nå. Og jeg tradet med stort hell. Tredoblet beholdningen i løpet av noen måneder, så kom MtGox-hendelsen og krakket.

Det tok nesten knekken på min motivasjon, men heldigvis oppbevarte jeg noe utenfor MtGox-børsen.

Etterhvert har jeg bare sittet i ro, for HFT-robotene har også inntatt Bitcoin ettersom verdien har steget kraftig. Når det kommer til inntreden må du selv vurdere dette, men jeg ville vært forsiktig med det nå.

Hvis jeg skal anbefale noe, så er det å klargjøre seg for handel og få verifisert seg hos en børs man kan kjøpe direkte fra for å overføre og oppbevare coins på egenhånd. Dette gjør at en tvinger seg til å undersøke litt mer rundt forskjellige selskaper, løsninger og teknologien.

Etter noen uker er man klar og kan teste ut det hele ved å kjøpe litt. Sjekke at overføring går greit m.m., før en bestemmer seg for å kjøpe for summer som begynner å bli leit å tape. Er du heldig er en kraftigere korrigering satt i sving mens du klargjør deg, og kan akkumulere litt mer enn hva du får akkurat nå.

Men man risikerer jo samtidig at det bare fortsetter oppover.

Som sagt tidligere, Bitcoin har hatt en eventyrlig stigning, og hvis man ser på den ukentlige grafen, virker en sånn eksponential-funksjon som opplagt klar for en kraftig korrigering (eller krakk) på et eller annet tidspunkt. Jeg bare aner ikke om det kommer nå, eller på enda høyere kurser.

https://bitcoinwisdom.com/markets/bitstamp/btcusd

Skal forøvrig forsøke å svare Kosh enda engang ang 'teorien' min i forhold til den deflatoriske diskusjonen og Bitcoin. Har tenkt litt videre på den og tror jeg har funnet en grei måte å fremstille hva jeg mener. Skal bare fin-tenke litt til før jeg gyver løs på et kort nok svar som forhåpentligvis virker adekvat for ham (og andre) ...
Innlegg av: rolfern (26.10.17 08:46 ), lest 2691 ganger

Det er først når Bitcoin bryter den magiske grensen på 10 000 USD pr coin, det virkelig vil ta av. Media vil skrive enda mere og de store investorene vil komme mere på banen og vil være med videre oppover.

Innlegg av: Sølvrev1 (26.10.17 10:43 ), lest 2643 ganger
Endret: 26.10.17 11:06

Kosh,

Jeg tror vi begge har en grei nok forståelse av hva deflasjon er for noe og er nok grunnlag (for begge) for å gå videre, selv om jeg synes din fremstilling er litt enkel, jf:

"Problemet med deflasjon er at det vil være billigere å kjøpe noe i morgen enn i dag. Det gjelder helt uavhengig av hvor mange nuller man kan ha etter komma på prisen. Det vil alltid lønne seg å vente med å kjøpe."

Nå var mitt første eksempel muligens litt rudimentært og såpass 'ekstremt' (ved å bare flytte et helt desimal på direkten), at det vakte mer forbløffelse hos deg enn at det var med på å oppklare hva intensjonen min med å trekke frem desimalene var.

Forsøker derfor enda en gang, men mer forsiktig og med et annet utgangspunkt; med en trigonometrisk funksjon.

Hvis du tenker deg 'enhetssirkelen', har man startpunktet 0 og ytterpunktene 1 og -1. Men mellom disse ytterpunktene har man en uendelig tallmengde (i desimaler). Des mindre tallverdien i y-retning, des mindre amplitude får du. Og des større tallverdi i x-retning, des flatere blir sinuskurven og mer utflating av frekvens i kurven får du.

Poenget mitt er at Bitcoin som enhet med 8 desimaler, og enn så lenge verdien ikke blir for stor, har en iboende mulighet til å konkurrere i prissetting utover hva vi er vant med i krone/øre-systemet, eller dollar/cent/penny-systemet, som er prisgitt med 2 desimaler.

Dette er hva jeg mener taler til fordel for mer balanse og mer motstandsdyktighet mot kraftigere deflatorisk spiral-hook, da man kan utnytte desimalsystemet med mindre enheter/verdier i prissetting og konkurranse enn hva man tradisjonelt kan gjøre innenfor pengesystemene vi er vante med.

Dette er kanskje litt vanskelig å gruble rundt siden vi får innarbeidet nåværende penge-, eller fiat-system omtrent siden vi (menn) midlertidig mister interessen for pupp.

Så lenge det er flere desimaler å bruke i en priskonkurranse enn i rådende system, vil jeg mene at Bitcoin har en fordelaktig mulighet til å kunne motvirke kraftige svingninger. Men igjen, det er på et teoretisk nivå hvor vi nesten ikke har diskutert eller dratt med gjeld og renter, som har større innvirkning på deflatoriske prosesser i forhold til tilgangen på penger.

Er dette med på å gjøre at du forstår/aksepterer litt mer av hva 'teorien' min går ut på, eller oppfatter du fortsatt dette som helt 'feil' ... ?

Tillegg:

Jeg er enig med deg i at Bitcoin for det meste blir brukt som en verdioppbevarer og mindre som transaksjonsmiddel. Men på sikt kan dette endre seg. Det er antakeligvis avhengig av hvordan tilliten til fiat-systemet utvikler seg, og hvordan en eventuell 'deleveraging' vil forløpe.

Men kan man på bakgrunn av nåværende vaner se helt bort fra at Bitcoin tar større andeler av transaksjoner for varer og tjenester i fremtiden ... ?
Innlegg av: olemt (26.10.17 11:29 ), lest 2597 ganger
Endret: 26.10.17 11:35

Folk løper etter BTC og andre kryptos fordi de er ute etter avkastning og fordi det er en enorm hype der ute om at dette er det nye "digitale gullet" og at blockchain er den store revolusjonen som skal frelse oss alle.

Dette er en libertariansk utopi først og fremst for noen idealister. De fleste andre hiver seg på uten å skjønne at agendaen bak baserer seg på en filosofi de færreste kan stå inne for om de får tenkt seg om. De ser seg blinde på en kurs som bare øker, karakteristisk nok det samme som skjer hver gang det er en hype.

De kjøper ikke BTC for 6000 dollar stykket fordi de ønsker raskere betalinger og anonymitet i overføringene. Det er nå helt sikkert.

Den største verdien i dette for folk flest er at det vil tvinge frem raskere og billigere remitteringer mellom bankene i eksisterende infrastruktur. Dette vil komme på plass lenge før Bitcoin når 1 million dollar.
Innlegg av: Spinakkar (26.10.17 11:46 ), lest 2584 ganger

Dette ble veldig teoretisk og p.t lite aktuelt å ta stilling til i dag. Det er langt frem og langt fra sannsynlig (?) at vi ender opp med en cryptovaluta som setter føringer for all pengepolitikk(?). Når det er sagt må jeg bare beklage, men jeg ser ikke hvordan Bitcoin kan ses på som mer konkurransedyktig i forhold til andre valuta på bakgrunn av hvordan den er satt opp ift antall desimaler (8). Sorry. Mulig det skyldes at du har flere vektall i økonomi enn meg😊. To siffer til venstre for komma holder muligens ikke. Hvis Bitcoin skulle utvikle seg til å bli en internasjonal valuta man kan bruke like enkelt som enhver lokal valuta, vil/må folk tilpasse seg ny bitcoin terminologi som mBTC, tBTC, Sbtc, jeg ser ikke for meg at vi skal telle antall nuller bak komma.
Olemt. Folk fra hele verden kjøper nå bitcoins. Noen fordi de ikke har bankkonto, men smarttelefon og vil gjerne ha et alternativ til lokal papirvaluta. Noen sitter på WallStreet og trader for å bli enda rikere enda raskere. Noen sitter i Sør- og mellom amerikanske land der det ikke er noe poeng i å lagre penger i bank. Veldig mange er møkk lei at diktatoren tar beslag på alle pengene deres og ser Bitcoin som et alternativ. Jeg leste nylig om en afghansk kvinne som har kjøpt bitcoin siden 2014!, utrolig.
Innlegg av: olemt (26.10.17 15:16 ), lest 2512 ganger

Det er klart at kryptos har en verdi for mennesker som ikke har bankkonto. Men den spekulasjonsskapte volatiliteten gjør at risikoelementet for disse menneskene er skyhøyt. De taper jo så klart alltid uansett de som har lite her i verden, og det er ikke noen grunn til å tro at det er annerledes med bitcoin. Det er vel fint lite forskjell på om det er en diktator som stikker med pengene dine eller en spekulant.

Jeg kjenner folk som har kjøpt bitcoin, og som får sjokk når de skjønner at de fortsatt er avhengige av tredjepart siden de færreste lagrer lokalt. Og at de avslører hele transaksjonshistorikken og sin saldo til alle som er interessert har de heller ikke peiling på. Det er mange som har satt seg inn i hvordan de kan kjøpe bitcoin, men det virker ikke som om de aner noe som helst om hvordan det egentlig fungerer som transaksjonssystem. Noe som sier meg at dette er en hype som folk ukritisk kaster seg over. Og jeg tror det kommer til å gå galt for de fleste.
Innlegg av: olemt (27.10.17 13:38 ), lest 2459 ganger

Bitcoin skal ned til 3300, deretter opp til 4800, før den kollapser fullstendig ned til et par titalls dollar etter å ha utløst en gigantisk HS formasjon.
Innlegg av: Solstein (27.10.17 14:52 ), lest 2421 ganger
Endret: 27.10.17 14:53

Kan så være, men mine Bitcoin har ikke kostet noe og får jeg en kinobillett for de til slutt er det ren gevinst - selvfølgelig ekstra bra avkastning hvis filmen er god :-)

God helg
Innlegg av: Change14 (28.10.17 12:54 ), lest 2330 ganger

Introduction to Bitcoin

https://m.youtube.com/watch?v=l1si5ZWLgy0
Innlegg av: Change14 (28.10.17 14:12 ), lest 2305 ganger

Bitcoin transaction fees are crazy high right now. Here's what you can do about it.

Four dollars. That's how much it'd cost me to send 0.01 bitcoins, or about $42, from one Bitcoin address to another right now.

And this is actually quite cheap compared to a few days ago, when transaction fees were even higher, making Bitcoin barely usable for microtransactions. And cheap transactions, especially for small amounts of BTC, are supposedly one of Bitcoin's biggest advantages.

The transaction fees are raging due to several factors. One is the size of the block in Bitcoin's blockchain, which is limiting the number of transactions that can go through at any given time. Bitcoin's network is powered by miners, people and companies who use a tremendous amount of computing power to create new bitcoins. And when there's too many transactions to process—which currently happens very often—miners will prioritize transactions that pay a higher fee.

The situation improved with the recent SegWit upgrade of the Bitcoin software, but it will take a while—weeks or months—before users start seeing benefits of SegWit.

http://mashable.com/2017/08/28/bitcoin-transaction-fees/#tdUWBcj5Bkqw
Innlegg av: e.hansen (28.10.17 14:55 ), lest 2282 ganger
Endret: 28.10.17 15:54

Hvordan beregnes skatt på bitcoin som er minet? Er det inngangskurs på 0 med fradrag for alle strøm og utstyrsutgifter som legges til grunn for gevinst? Hva om beløpet er betydlig, blir det da skattet som næringsinntekt? Er det noe gjeldende praksis for å definere grense for næringsinntekt når det gjelder mining? Noen andre tips for å ikke betale for mye skatt på bitcoin?
Kan man sette avkastingen i en aksjesparekonto og utsette beskatningen?
Innlegg av: Change14 (28.10.17 21:14 ), lest 2133 ganger

Jeg antar at Sturle Sunde er den som vet mest om dette.

http://e24.no/naeringsliv/bitcoin/sturle-fra-floroe-har-tjent-over-en-million-paa-bitcoin-handel/23926446

bitmynt.no

http://bitmynt.no/faq.html

OneCoin er ren svindel ifølge Sturle Sunde.

Innlegg av: Troll_Leif (28.10.17 16:07 ), lest 2219 ganger

Tror Bill Gates er mer oppegående enn de fleste her på forumet.

BILL GATES - NOBODY CAN STOP BITCOIN Bitcoin Is Unstoppable samme med Blockchain

https://www.youtube.com/watch?v=k0HmrSfJwhU
Innlegg av: revers (29.10.17 18:04 ), lest 2002 ganger
Endret: 29.10.17 19:02

Bitcoin må vel være den valutaen som best kan sammenlignes med gull? (kanskje sammen med andre krypto-valutaer)

På samme måte som med gull, er det kun en begrenset mengde tilgjengelig. Og det blir stadig dyrere å utvinne mer. Faller verdien en periode, vil ikke videre utvinning lønne seg og produksjonen stopper opp.

Jeg har ennå ikke kjøpt mine første bitcoin, men det kommer til å skje i løpet av måneder. Jeg regner med at det er mange flere i samme situasjon som meg som ønsker å kjøpe bitcoin. Altså vil etterspørselen stige, mens antall bitcoin blir stadig vanskeligere å mine.

På samme måte som gull, kan nok kursen variere noe. Men jeg tror at bitcoin vil ta stadig større andel av all handel. Etter mitt syn må det føre til at verdien av bitcoin øker i forhold til tradisjonelle valutaer.

Eneste usikkerhet må være at Bitcoin må konkurrere med andre krypto-valutaer. Og at total krypto-valutamengde øker mye. Om dette kan påvirke verdien på lang sikt. Det er ikke jeg i stand til å vurdere.
Innlegg av: børst (29.10.17 18:25 ), lest 1961 ganger

Bitcoin kan ta over for sentralbankenes falskmynteri.
Innlegg av: x-ray (29.10.17 21:17 ), lest 1877 ganger

Bitcoin går bananas nå!
Innlegg av: rolfern (29.10.17 21:56 ), lest 1839 ganger

La Bitcoin stige videre, men som Litecoin holder gleder jeg meg til ration mellom Bitcoin og Litecoin er 1 - 4, og ikke som i dag, 1 - 100.
Innlegg av: Gunnharj 1. (29.10.17 22:05 ), lest 1789 ganger

Hva i sva*** h***te er Bitcoin for no?
Innlegg av: ynot (29.10.17 22:12 ), lest 1785 ganger

En bekjent av meg har tjent veldig godt på sin bitcoin-investering. Nå ønsker han å kjøpe en bil til kona, som har vært imot hans investeringer i bitcoin siden han startet å investere.

Hvordan går han frem for å få kjøpt bilen?
Innlegg av: Nora1 (29.10.17 22:20 ), lest 1783 ganger

ynot,
Din bekjent kan da selge litt bitcoin, og kjøpe bil til kona for de pengene. Gratulerer til din bekjent
Innlegg av: ynot (29.10.17 22:27 ), lest 1766 ganger

Nora1 (29.10.17 22:20)

Hvordan får han konvertert bitcoins til cash?
Det er jo ingen norske bilforhandlere som aksepterer bitcoins som betaling!
Innlegg av: x-ray (29.10.17 22:22 ), lest 1795 ganger
Endret: 30.10.17 14:49

Bitcoin er fremtidens penger, et motsvar til den vanvittige pengetrykkingen av verdens stater. Nå er det ingen virkemidler lenger, annet enn Bitcoin og noen andre spennende kryptovalutaer.

Innlegg av: Syriner10 (29.10.17 22:41 ), lest 1747 ganger

Ser av det jeg leser at jeg kan for lite, det blir jo masse stress, når en ikke har lært dette skikkelig. Da vil en hele tiden sitte å være redd for å tape de pengene en setter inn.
Ønsker meg noen som kunne hjelpe meg å tjene noen kr.
Innlegg av: SailorBull (30.10.17 02:58 ), lest 1649 ganger

Iflg CNBC så er det nå 1100 forskjellige kryptovalutaer på verdensbasis. Antallet ser ut til å øke med mellom 50-100 i måneden...

Det som er interessant er jo at flere land og/eller stater også har kastet så på karusellen med sine egne kryptovalutaer...

Det som jeg tipper kommer til å skje er at flere land etterhvert kommer til å gjøre det vanskelig å bruke "uregistrerte" valutaer (Bitcoin etc.) som betalingsmiddel....målet vil jo selvsagt være å prøve å oppnå "kontroll"...
Innlegg av: kjetil500 (30.10.17 09:16 ), lest 1562 ganger

Anbefaler alle bitcoin investorer til å også kjøre en bitcoin-node på sin egen pc.
Dette vil bidra til Bitcoin's videre vekst.

bitcoin.org/en/full-node
Innlegg av: Fready (30.10.17 10:22 ), lest 1542 ganger

Bitcoin har ingen reell verdi. Økningen i oris er jaget opp av griske investorer.

Ts det er ingen som flykter fra hverken eiendom eller aksjer for å delta på denne boblen.
Innlegg av: realoptimist (30.10.17 10:24 ), lest 1519 ganger

Tja noen av disse såkalte "griske investorene" kan jo faktisk ha flyktet fra eiendom og aksjer til Bitcoin.
Innlegg av: Sølvrev1 (30.10.17 14:43 ), lest 1477 ganger

"Worse Than Tulips..." And Other Enduring Misconceptions About Crypto Assets
http://www.zerohedge.com/news/2017-10-29/worse-tulips-and-other-enduring-misconceptions-about-crypto-assets
Innlegg av: e.hansen (30.10.17 21:16 ), lest 1388 ganger

Er det noen som har testet ut Skandiabankens coinbase løsning?
http://e24.no/privat/bitcoin/naa-faar-du-bitcoin-i-nettbanken-kan-ikke-fornekte-ny-teknologi/23996559

– Vi anerkjenner kryptovaluta som en investeringsklasse på lik linje med andre verdipapirer, sier Christoffer Hernæs, leder for innovasjon og utvikling i Skandiabanken, til E24.

Innlegg av: Change14 (30.10.17 21:21 ), lest 1377 ganger

30.000 BitCoin Wallets A Day Being Opened !!!

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-price-will-have-no-difficulty-hitting-10k-with-30000-new-wallets-a-day-max-keiser
Innlegg av: meerik (30.10.17 21:45 ), lest 1364 ganger

Fready:
Jorda er rund, det er helt sant.
Du må slutte å høre på dem som sier at den er flat. By the way, har du hørt om Pizza og Taco? Det er jævla godt, du burde prøve.
Innlegg av: e.hansen (31.10.17 06:18 ), lest 1287 ganger

Kanskje ingen bilforhandlere i Norge som tar bitcoin som jeg vet om. Men i USA er det noen. Det er flere år siden en forhandler solgte bil for bitcoins:
https://lamborghininewportbeach.blogspot.no/2013/12/we-just-sold-our-very-first-vehicle.html

Men man kan selge og kjøpe bitcoins f.eks. hos
http://bitmynt.no

Forøvrig man kan kjøpe enkelte bruktbiler for bitcoin på finn.no:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96438642
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=104411246
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106980773

Det ser også ut som om bitcoin er positivt for jobbmarkedet, i alle fall i USA:
https://www.cnbc.com/2017/10/29/weve-seen-an-82-percent-jump-in-bitcoin-related-jobs-says-employment-website-ceo.html

Når det gjelder blockchain teknologi er det selvsagt enda mer satsning:
https://www.dn.no/nyheter/2017/10/30/1227/Energi/statoil-tungt-inn-i-bitcoin-teknologi
Innlegg av: Change14 (31.10.17 06:45 ), lest 1274 ganger

Doug Casey: How I Learned To Love Bitcoin, Part 2

Oct 30, 2017

Today, Doug Casey continues his argument for why this cryptocurrency bubble is only getting bigger from here. He also explains what this all means for the price of gold. (If you missed the first part of this essay, you can catch up here.)

By Doug Casey, founder, Casey Research

In all of Africa, most of South America, and a great part of Asia, fiat currencies issued by governments are a joke. They’re extremely unreliable within those countries. And they’re totally worthless outside the physical borders of the country. That’s why those people now want dollars. But those are physical paper dollars. And governments everywhere are trying to eliminate physical currency.

I think, therefore, that the Third World will adopt Bitcoin in a huge way.

That’s not just because people who own cryptocurrencies are currently making money. They’re saving an appreciating asset rather than a depreciating asset. You’re on a Sisyphean treadmill if you try to save a Third World currency—but three-fourths of humanity has no alternative. Nobody in these backward places wants to save the worthless local currency—but, by law, that’s typically their only option. Billions will try to get into Bitcoin.

These coins are also private. They can transfer wealth outside of the country, which is very helpful. Kwachas, pulas, pesos, and such are worthless outside of the countries that issue them. Of course, governments hate that, and this will present a big problem down the road. Governments hate Bitcoin. It gives their subjects a huge measure of extra freedom.

The whole Third World is going to go to these cryptocurrencies. They all have smartphones in these countries. A phone is the first thing they buy after food, shelter, and clothing. Bitcoin will become their savings vehicle.

Forts.
http://www.zerohedge.com/news/2017-10-30/doug-casey-how-i-learned-love-bitcoin-part-2
Innlegg av: x-ray (31.10.17 20:08 ), lest 1189 ganger

Klondikestemning er i emming i kryptoverdenen!!!

Bitcoin går så det griner,
Bitcoin Gold går enda kraftigere opp.

Gullrushet i Yukon gjenopplives på nytt, drøye 100 år siden sist,
men denne gangen digitalt...

Frem med spaden,
hamstre den som kan... ;)
Innlegg av: Sølvrev1 (31.10.17 20:28 ), lest 1166 ganger

BTG har nesten gått meg hus forbi. Da har vi antakeligvis allerede vært over $7 000,- pr pre-split BTC, hvis en sitter med mulighet til å hente ut både BCH og BTG med sine BTC.

Helt spinnvilt, og villere blir det antakeligvis ...
Innlegg av: ynot (31.10.17 20:36 ), lest 1180 ganger

Hva skal man med Bitcoins når man ikke kan kjøpe hva man vil med dem??

ynot (29.10.17 22:27)
Innlegg av: x-ray (31.10.17 20:57 ), lest 1122 ganger

Kjør på IQoptions.com

De har et utrolig bra og brukervennlig grensesnitt.
Innlegg av: kjetil500 (31.10.17 21:10 ), lest 1123 ganger

https://www.bitfinex.com/trading/BTGUSD
Innlegg av: x-ray (31.10.17 21:57 ), lest 1068 ganger

IQ Option
iqoption.com

Ekstremt bra.
Innlegg av: x-ray (31.10.17 22:29 ), lest 1049 ganger
Endret: 31.10.17 22:31

Sølvrev1,
Makan til mellomrom mellom avsnittene.
hva er agendaen?
Innlegg av: Change14 (02.11.17 19:43 ), lest 869 ganger

The Future of Cryptocurrencies

https://m.youtube.com/watch?v=AIGAWTOZ1p0
Innlegg av: Fready (02.11.17 21:43 ), lest 822 ganger

En enkel og grei måte å eksponere seg mot blockchain og kryptovaluta uten behov for kompliserte og innviklede løsninger er å kjøpe aksjer i Hive Blockchain Technology LTD

https://youtu.be/GRfeh-MVEaE

https://www.nordnet.no/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/index.html?identifier=HIVE&marketid=26
Innlegg av: jarne (05.11.17 00:28 ), lest 706 ganger

mye bra på disse trådene som er greit å repetere iblant.

Av de større mer anerkjente kryptoene, hvilke har raskeste vei til å bli verdens folke mynt?
Vil krypto bli en trussel til moneygram eller weatern union? Jeg skulle tro de heller vil se potensialet og hive seg på bølgen i en eller annen form?
Innlegg av: Change14 (05.11.17 01:39 ), lest 676 ganger

Cryptocurrency Is Going To Push The Fiat Money System Over A Cliff.

https://m.youtube.com/watch?v=SCAcKkBKGvA

Innlegg av: jarne (05.11.17 02:33 ), lest 660 ganger

re change

så det siste snuttet på youtube.
sterke meninger.
er vel ening i antagelsene hans og hans oppfatning at status quo,
men han tegner et relativt dystert bilde av epilogen.
Skulle det bli en total system krise så vil det hjelpe lite med krypto også., tror jeg. Det hadde blitt kaos på alle nivå. Tror det beste for krypto er en 2. fiolin rolle mot en langsom aksept og vidtrekkende bruk
Innlegg av: Sølvrev1 (31.10.17 20:43 ), lest 1204 ganger
Endret: 31.10.17 22:43

Ynot,

Neste gang du bestiller noe fra Alibaba eller Aliexpress får du putte en norsk torsk i en konvolutt og se om du får noe tilbake ...

Tillegg:

Noen som har et bra BTG live-chart å dele ... ?

#2:

Skal sjekke ut begge. Sender en takk til både x-ray og Kjetil500 ...

#3:

Ble litt imponert over at Investing.com har tatt inn et 'live' chart allerede ...

https://www.investing.com/crypto/bitcoin-gold

#4:

Agendaen er bare å gjøre det oversiktlig at jeg har oppdatert innlegget med ny kommentar og skille mellom hva som opprinnelig ble skrevet. Skjer ikke så ofte at det blir mer enn ett tillegg, men denne gangen ble det nødvendig med også et fjerde og enda mer mellomrom ...
Innlegg av: tynnidioten (05.11.17 09:37 ), lest 604 ganger
Endret: 05.11.17 10:09

Det er vel like greit å kjøpe gjennom Netfonds ? Jeg tenker på sikkerhet i forhold de som står bak "produktet".

BITCOIN-XBTE (Bitcoin Tracker EUR XBT Provider) på Stockholm