Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Moyer (18.10.17 23:55 ), lest 18745 ganger
Ticker: NEL

NEL - Nikola = bankers!

Det slår meg en ting, og da legger jeg til grunn det som er uttalt her inne, nemlig at NEL har bekreftet at de fortsatt er i "dialog" med Nikola.
Det er ingen som har protestert på dette, så jeg antar uttalelsene er korrekt sitert (jeg har ikke fått dem med meg selv).
I så fall forstår jeg det slik at det da ikke lenger er spørsmål OM NEL får kontrakt, snarere størrelse, opsjoner mm.

Jeg bygger dette resonnementet på følgende:
Nikola bør ha kommet så langt i planene nå, at de har silt ut aktører som ikke er aktuelle.Neste fase er da kontraktsforhandlinger med de/den som er aktuell.

Angitt tidslinje kan ikke tyde på noe annet (med mindre Nikola har kommet med ytterlig utsettelse).

For hvem "holder kontakten" med aktører som ikke er aktuell, når man er i konkrete kontraktsforhandlinger med andre parter?

Synspunkter rundt dette?
Innlegg av: Nå gir vi gass (19.10.17 00:30 ), lest 11495 ganger

RE^1: NEL - Nikola = bankers!

"For å støtte vår vekst i California, søker Nel Hydrogen en dyktig og motivert prosjektleder med arbeidsbase i San Francisco Bay Area. NEL er verdensledende innenfor hydrogenproduksjon og drivstoffutstyr for elektriske kjøretøy med nullutslippsbrenselcelle. Din jobb hos NEL vil innebære prosjektledelse av installasjon av hydrogenproduksjon og brenselutstyr i hele California."

https://www.careerbuilder.com/job/JJ51316FX5QP2RRXT0F?ipath=JRG8&keywords=project+manager&location=san+francisco%2Cca&searchid=09af6bc4-2cd9-4080-a6f1-00c4f9d36ee1&siteid=cbnsv
Innlegg av: OZZY (19.10.17 00:48 ), lest 11414 ganger

Fantastiske nyheter. Anonsen er 6 timer gammel.

We need to fill the position as soon as possible.
Innlegg av: Egri (19.10.17 00:49 ), lest 11401 ganger
Endret: 19.10.17 00:52

Jeg merket meg følgende tekst i stillingsutlysingen: "You might work by yourselves or be in charge of a team to get the job done. "

=Du vil enten jobbe alene, eller som leder for et team for å få jobben gjort.

Så da er det fortsatt litt uklart hvor stor jobb som skal gjøres. Men likevel, positivt at det ansettes en prosjektleder og at utsiktene som loves, holdes på et edruelig nivå. - Samtidig åpner de for at større team må ttil "for å få jobben gjort".

Tipper de hodler igjen i den offentlige teksten inntil de riktige kunngjøringene som f.eks. børsmelding om samarbeid med Nikola, er publisert.
Innlegg av: amorsspiler (19.10.17 06:50 ), lest 11187 ganger

RE^2: NEL - Nikola = bankers!

Egri?
De ansetter ikke på prosjekt ser det ut til.
Lukter mer jobb dette. Prosjektledere trenger de sikkert mange av fremover.

Sitert
"Din jobb hos NEL vil innebære prosjektledelse av installasjon av hydrogenproduksjon og brenselutstyr i hele California"

Trø til ved behov andre steder!

sitert
"Du vil hovedsakelig jobbe fra vårt kontor og verksted i San Francisco East Bay-området, men du vil jobbe på tvers organisatorisk måte i et internasjonalt, teknisk miljø, som også krever reise. Du vil rapportere direkte til prosjektleder for Nel Hydrogen Inc.

Innlegg av: Swordrup (19.10.17 07:26 ), lest 11039 ganger

Jeg sier det igjen at jeg tror kontrakten med Nikola blir presentert før Zero konferansen og at planene blir presentert i konferansen. Da har Milton mye å prate om :) Dette blir også lagt inn i kvartalsrapport som blir presentert 31 okt.

Swordrup
Innlegg av: nelsprell (19.10.17 08:01 ), lest 10841 ganger

Ja, ja, nok en halleluja tråd....
Innlegg av: The broker (19.10.17 08:42 ), lest 10597 ganger
Endret: 19.10.17 08:45

Fantastiske nyheter. Jeg er idag 100 % sikker på at NEL får enten hele eller deler av denne gigant milliardkontrakten med NIKOLA. NEL er verdensledende, og NIKLOA må fatte et vedtak nå på overtid. Dette er gull for vår aksjekurs i NEL.
31.10.17 blir vår beste NEL dag noensinne. Vi har opplevd opp over +30% på en meget god NEL meldingsdag på OSE. Den rekorden blir slått 31.10.17.
Tror på opp +40% eller +50% samme dag som NIKOLA flagges.
Jeg tror også at NEL vil flagge nye gode meldinger og nye andre kontrakter - nå frem mot Q3 presentasjonen.
Innlegg av: kikka (19.10.17 08:48 ), lest 10476 ganger

Broker

Er det kun magefølelsen din som sier 100% eller har du annen informasjon som du kan dele med oss andre.
Innlegg av: UerfarenInvest (19.10.17 08:54 ), lest 10395 ganger

The Broker - kan du være så snill og roe ned haussingen litt?

Mer eller mindre hver dag kommer deg innlegg fra deg om at nå - NÅ - kommer meldingen(e).
Og utallige innlegg om at NEL skal gå så og så høyt.

På forhånd takk.

PS. Tar gjerne imot velfunderte, faktabaserte innlegg fra deg. :)
Innlegg av: Foggy (19.10.17 09:08 ), lest 10285 ganger

Broker prøver bare å fylle tomrommet etter Axie, dog på motsatt banehalvdel.
Innlegg av: The broker (19.10.17 09:08 ), lest 10333 ganger
Endret: 19.10.17 09:48

Til Uerfareninvest...Du betyr dessverre ingen ting for meg..Det er aldri du eller andre kverulanter som avgjør hva jeg skriver her på HO. Jeg har vært investor/stor aksjonær i NEL i over 2.5 år. Det er lett å lese seg frem til fakta om NEL.
Jeg skriver akkurat det jeg vil, ikke det du/dere vil. Da vet du/dere det..
Håper du/dere også er tungt inne i eiersiden hos NEL. Da er også din/deres pensjon sikret. Du/dere hører snart fra meg - når min gevinst i NEL har passert kr 1.000.000,-...Hvilket jeg gjør på kurs kr 3.05,-.. hehehe..
Innlegg av: nelsprell (19.10.17 09:44 ), lest 9965 ganger

Flott det broker....du er sikkert sterkeste gutten i klassen din og
Innlegg av: Rodjers (19.10.17 09:13 ), lest 10191 ganger

Som jeg antydet igår er det mye som forandres i aksjespillet fra dag til dag.
Igår så vi en massiv selgerside, foreløpig idag det motsatte.
Innlegg av: UerfarenInvest (19.10.17 09:42 ), lest 10011 ganger

The BRoker, her komemr svar, og jeg skal ikke dra diskusjonenj mer enn dette:

1. Kan ikke se at det er kverulering å be om faktabaserte, velfunderte innlegg

2. Du kan selvsagt skrive det du vil, men det er både slitsomt og ødeleggende for din tillit/rykte med skriving om meldinger tilnærmet hver dag (som i de aller fleste tilfellene ikke kommer)
Som en annen bruker skrev: "En ødelagt klokke viser riktig tid 2 ganger i døgnet"

3. Jeg vet selvsagt ikke hvilke bekjentskaper du har, men om du har direktelinje til noen i/rundt styret, så håper jeg for din del at du ikkke får kursdrivende informasjon i forkant av markedet... Da kan du slite for alvor..

4. Jeg er selv NEL-aksjonær og håper på det beste for aksjen.
Innlegg av: The broker (19.10.17 17:41 ), lest 9677 ganger

Her vil det komme gode nyheter for NEL og for alle aksjonærer i løpet av kort tid...Nikola bekrefter at de er i dialog med NEL, da får NEL endel av denne gigantkontrakten.
Innlegg av: Furuen (19.10.17 17:50 ), lest 9649 ganger

Masekopp!
Innlegg av: JBFE (19.10.17 18:02 ), lest 9604 ganger

Fra Facebook gruppen:

Leser jeg drømmer eller står det Danmark i mellom linjene på andre avsnitt???

The Salt Lake City-based company is also planning to move its operations to a massive new, high-tech facility and finalize land rights on the first eight of 376 nationwide fueling stations

https://www.trucks.com/2017/06/26/nikola-electric-truck-redesign/
Innlegg av: amorsspiler (19.10.17 19:53 ), lest 9057 ganger

Går det bra på Asko jbfe. Mossekråkene da.
Innlegg av: Andralerv (19.10.17 18:39 ), lest 9417 ganger

Hvordan kan du «se» Danmark i den setningen?
Innlegg av: Chilipepper.com (19.10.17 18:39 ), lest 9432 ganger

Innlegget er skrevet 26.06.2017, og dette kan utmerket godt være NEL sine nye fasiliteter i Herning i Danmark..
Hvis det er dette Milton Travor kommer til Zero-konferansen for å kunngjøre, hvilket land og fasiliteter det gjelder, og dette blir Herning, så stopper det ikke der..
Hvis NEL får sjansen til å bevise at de er teknologisk i stand til å bygge de første 8 giga-stasjonene, og NIKOLA blir fornøyd fra og med utrullingen av den første stasjonen, så vil det ligge åpent for NEL til å produsere 36 giga-stasjoner i året i 10 år etter at de første 8 stasjonene er levert..
Alle kan vel tenke seg hva som skjer med kurs og hype-tilstander hvis dette blir annonsert før, eller først på ZERO-konferansen den 31.10, og deretter børsmelding til markedet..
Innlegg av: Chilipepper.com (19.10.17 18:44 ), lest 9393 ganger
Endret: 19.10.17 18:45

Da begynner det også å demre hvorfor man hadde sånn hastverk med å få ansatt flest mulig ingeniører i Damark, og rundt 50 i antallet hittil i år, og kanskje 70 innen årets utgang..
Det begynner å demre hvorfor NEL kom med denne plutselige og overraskende emi-en også..
Ingen tvil om at spenningen stiger inn mot Q3 pres, selv om milton har skjøvet på hele prosjektet sitt en god stund nå..
Innlegg av: Rodjers (19.10.17 19:05 ), lest 9295 ganger

Absolutt interessant observert dette. Samtidig, hva betyr dette?
I min verden og oversettelse kan det bety to ting,
Den ene er at Nikola One skal flytte inn i et nytt høyteknologisk bygg.

Mens det andre som nok er mer sannsynlig er at de første 8 stasjonene skal bygges i den nye fabrikken i Herning.

Synes det var litt ullent skrevet, men kan være giga positivt.
Bjørn Simonsen har i svar mail til "ASKO" bekreftet at Nel fortsatt er dialog med Nikola så jommen sa eg smør.
Innlegg av: Tåka (19.10.17 19:16 ), lest 9237 ganger

Det er nok at Nikola flytter i nytt bygg, og at plasseringen av de første 8 stasjonene kommer snart, men ikke hvor de skal bygges.

Håper så klart på Nel, men tørr ikke ta gleden på forskudd.

Oppdaget i dag at eg er på firma tur neste uke, så håper virkelig 31.okt går bra da eg ikke blir på pc og sl er bannlyst ;)
Innlegg av: The broker (19.10.17 20:57 ), lest 8880 ganger

Ja det er mange som nå ser det tydelig - at dette går NEL sin vei. 2+2=4
Innlegg av: Moyer (19.10.17 21:03 ), lest 8853 ganger

Helt åpenbart, The broker.

Det gir ingen mening i at NEL "er i dialog med Nikola", om Nikola var i sluttforhandlinger med ITM.

Da hadde selvsagt NEL vært koblet ut for lenge siden.

Tidslinjen i prosjektet tilsier at man nå bør være kommet langt i forhandlingene, gitt at man fortsatt står ved ønsket fremdrift i utbygging av stasjonene.

Jeg vil tro det mest interessante i en kontrakt, er eventuelle opsjoner på de neste stasjonene.
Innlegg av: Larsson (19.10.17 21:39 ), lest 8667 ganger

Jag har inget hopp till Nikola. det är en startup-firma, och det kan gå hur som helst. Framförallt tar det alltid längre tid än man tänkt sig i dessa firmor. Även om man får en order eller LOI, så er det ikke värt nåt, det kanske aldrig blir nåt av det.

nä, inte tro nåt om nikola. En bonus om det sker nåt. Men jag skulle förlita mig mer på kontrakt med stater, shell med flera.
Innlegg av: Rodjers (19.10.17 21:48 ), lest 8606 ganger
Endret: 19.10.17 22:10

Larsson,
Du har jo solgt Nel idag så da betyr det vel ikke så mye for deg likevel.
Vi som har tro på Nel sitter fortsatt og vi har tro på Nikola, Shell og mye annet.
Fantastisk spennende framover, kanskje den åpner oppover i morgen også, hvem vet.
Innlegg av: Moyer (19.10.17 22:07 ), lest 8514 ganger

Larsson, hva tror du kontakten mellom NEL og Nikola handler om da?
De diskuterer konflikten med Nord Korea?

Jeg tror helt og holdent på at den stiger jevnt og trutt nå fremover.
Rettet emisjon mot solide aktører, som ser litt lenger enn nesen og kursen fra minutt til minutt.

Innlegg av: Larsson (19.10.17 22:24 ), lest 8402 ganger
Endret: 19.10.17 22:25

ja jeg har solgt idag. Likte ikke forretningsmodellen der man har emissioner 3-4 ggr per år, og ikke prioriterer vinst. Spetalen og Elon Musk er enig sedan tidligere.

Jeg vurderer stadig NEL og kommer tilbake hvis det kann gå bra. Men nå finns det fler intressant bedrifter inom H2 som har bedre marginer.

Det jeg mener er at Nikola er en startup, og det er klart at de snakker brett om miljarder hit og dit. Men det er bara snakk. En miljard i kontrakt fra Shell, det tenker jeg er en miljard.

En miljard i kontrakt fra Nikola, det skulle jeg nog vurdere til 1,2 miljoner, fremst fordi det ger lite goodwill i aviser, alltså reklame, og då om det kann gå bra så får NEL riktiga kontrakter. (men alltså ikke fra Nikola, ikke tenk at det er kontrakt då)
Innlegg av: Moyer (19.10.17 22:26 ), lest 8376 ganger

Larsson, hender det ofte at du glemmer å skrive (google translate) svensk?
Innlegg av: kreinh (19.10.17 22:43 ), lest 8266 ganger
Endret: 20.10.17 08:57

Innlegg av: Larsson (19.10.17 22:53 ), lest 8245 ganger

Burde ikke vara et problem i et internatsjonellt bedrift. Heller mer fokus på bunnlinjen
Innlegg av: The broker (20.10.17 00:08 ), lest 8035 ganger
Endret: 20.10.17 00:15

Det er flott at svensken solgte idag, for da kunne jeg kjøpe mere av NEL. Tradere skaper trykk i aksjen.
Jeg tror på mega sterke 14 dager fremover - med saftige oppturer for oss NEL investorer/tradere.
De fleste forstår idag at når NEL nå har bekteftet at de fører samtaler med Nikola så sent, så har Nikola bestemt seg for NEL, og NEL får mye av denne meget nære giga milliard kontrakten med Nikola - som blir nå flagget på overtid. Bare å sitte stille og nyde oppturene. Omsetningen idag på over kr 34 mill viser vei for NEL rett opp. 3 tallet kommer garantert på OSE i neste uke. Hvis ikke det tikker inn en ny NEL melding idag,da? Sør Korea? Shell? Mere til USA? Tyskland? Uno-X? Presisering av den Franske milliardkontrakten? Fabrikken til NEL i DK? Rotolyzeren? Nye oppkjøp? Det kan skje anytime...
Innlegg av: meerik (20.10.17 06:05 ), lest 7796 ganger

The broker: Du glemte "oppkjøp."
Innlegg av: The broker (20.10.17 08:05 ), lest 7653 ganger

Joda et bud eller oppkjøp av NEL kan og skje. Men jeg tror det er litt for tidlig....
Innlegg av: hagelangs (20.10.17 10:49 ), lest 7257 ganger

Ser frem til en god kjøpsmulighet den 31. oktober dersom det ikke kommer noen melding om Nikola.
Innlegg av: Northern (20.10.17 10:52 ), lest 7231 ganger

Hehe :-)
Ser den....men husk vi er litt i overkant opptatt av nettopp den dagen her inne...
Er ikke sikkert det vil få så store utslag.
Men som sagt, ser poenget....:)
Innlegg av: Rodjers (20.10.17 11:07 ), lest 7145 ganger

Dersom Nel får kontrakt med Nikola vil jeg tro at det meldes dagen før konferansen. Er vel sannsynlig at Milton kommer til Norge en dag eller så før konferansen.
Når det er sagt er det fortsatt et ubegripelig salgstrykk i denne aksjen...
Innlegg av: The broker (20.10.17 12:24 ), lest 7052 ganger

Melding fra NEL om tildeling av Nikola milliard kontrakt kan komme anytime...
Innlegg av: Chilipepper.com (20.10.17 12:52 ), lest 6928 ganger
Endret: 20.10.17 13:08

Jeg ser ikke bort fra at NIKOLA har planer om å flytte hele produksjonen av alle H2 stasjonene til H2-LOGIC, Herning, Danmark, og hvis de første pumpene klarer å nå opp til forventede prestasjonsnivåer, så blir det produksjon av NIKOLA-stasjoner i 10-12 år framover, tilsammen 376 stykker..
Jeg sa, `jeg ser ikke bort fra`.
Innlegg av: UerfarenInvest (20.10.17 13:06 ), lest 6820 ganger

Chili: Oj, det der tør jeg ikke drømme om i mine drømmer engang.. ;)
Innlegg av: UerfarenInvest (20.10.17 13:12 ), lest 6773 ganger

Litt OT...:

Hvordan får dere til å redigere innlegg?
Jeg får aldri den muligheten etter at innlegget er publisert. (Hadde muligheten før)
Innlegg av: Furuen (20.10.17 13:15 ), lest 6743 ganger

Bare klikk på overskriften i ditt eget innlegg.
Da får du et valg om å redigere.
Innlegg av: UerfarenInvest (20.10.17 13:17 ), lest 6730 ganger

Furuen: Takk!
Innlegg av: Rodjers (21.10.17 17:02 ), lest 6577 ganger

Gud så spennende det blir framover nå og tenker spesielt på Nikola og H2V.
For å mimre litt så steg Nel aksjen 40% på California kontrakten til 140 mill.
Hva tror vi skjer med kursen dersom Nikola tildeler Nel 4, 6 eller 8 stasjoner?
Hva tror vi videre skjer med kursen dersom det kommer bestilling fra H2V på 450 mill? Då vet vi at det kan komme 6-7 lignende bestillinger i årene framover.
First Element skal en heller ikke glemme, kommer snart da de er på overtid av overtiden.
Innlegg av: Chilipepper.com (21.10.17 17:05 ), lest 6574 ganger

Jeg sier som Spetalen:

Kan være verdt 50 milliarder, 100 milliarder eller uendelig.................
Innlegg av: Chilipepper.com (21.10.17 17:14 ), lest 6572 ganger
Endret: 21.10.17 17:21

Det er faktisk visse sjanser for at både NIKOLA og H2v kan komme innen utgangen av Q1 2018..

Det var Spetalen Som satte i gang snøballen NEL..
Skal han ikke høste noen 100 mill med en inntreden til..??
Blir han i aksjen et par år så får han jo også som alle oss andre langsiktige nyte godt av at selskapet slipper å betale intekskatt inntil net profit passerer gammelt underskudd i DIAG, og også underskudd som NEL har pådratt seg siden oppstarten i 2014..
Innlegg av: Tåka (21.10.17 19:16 ), lest 6347 ganger

Det blir noen fæle kursmål, bare først komme over 3 no og så 4,5,6, 12, 24. ;)
Innlegg av: Rodjers (21.10.17 19:24 ), lest 6321 ganger

Hehe, ja Tåka.
Når det er sagt har vi sett i mang en aksje at når det først skjer noe revolusjonerende så kan kursen stige noe voldsomt på kort tid.
For Nels del tenker jeg at slike faktorer kan være Rotolyzer, Nikola og eller H2V.
Innlegg av: Chilipepper.com (21.10.17 21:44 ), lest 6136 ganger

Det finnes en rekke aksjer på OSE som kursmessig er 95 - 99,8% lavere enn i den lovende startfasen de første årene..
Mange aksjer gikk både 10-20 og 30 gangen uten at selskapene hadde tjent 5 øre.
Jeg tror kanskje folk har lært, og at det er slutt på den tiden, men moro kan det bli lell..
Innlegg av: Rodjers (21.10.17 21:53 ), lest 6100 ganger

Enig chillipepper,
Men vi skal ikke langt tilbake i tid før flere av oss sa: Håper Nel snart tar en IMSK
Innlegg av: Axie (21.10.17 21:59 ), lest 6107 ganger
Endret: 21.10.17 22:00

Hæ?
Sitter dere fortsatt her og diskuterer Nikola?

Har jeg ikke fortalt dere at Nikola aldri kommer på markedet med en hydrogendrevet lastebil? Det eneste som er spennende er om de legger ned hele selskapet, eller om de velger å gå for batteri. Velger de det siste begynner det å haste, de har allerede sterke komkurrenter som har milliarder å legge i utvikling.
Innlegg av: ketle homeowner (21.10.17 22:05 ), lest 6080 ganger

Det STORE spørsmålet er når hydrogengas vil kunne overta for andre energiformer på almenne forbrukskomponenter.

For meg virker det ennå å være langt unna.
Innlegg av: Underberger (21.10.17 22:40 ), lest 6004 ganger

https://shareville-media.s3.amazonaws.com/streams/1508602889-1480658702-image.png
Innlegg av: Fready (21.10.17 22:52 ), lest 5963 ganger

Axie, dersom du ikke kan prøve å være litt seriøs, så synes jeg du burde la være å skrive på disse postene. Hver gang du åpner kjeften kommer det bare dritt ut. Vi har forstått at du jobber hos tesla og vil at verden skal bli batterielektrisk, men det er dessverre ingen mulighet da batteri har store svakheter.
Innlegg av: gunlove (22.10.17 00:09 ), lest 5828 ganger

Hvis man ikke evner å se svakhetene med batteri så ta en pause og les om batteri. Enhver som tenker noenlunde selv vet at batteri alene aldri kan være løsningen.

Er dette så vanskelig å forstå? Det er faktisk ganske uforståelig og det tenderer til det useriøse når man omtaler batteri som den eneste løsningen når vi vet at diesel og bensin skal fases ut.

.....og hva som skrives her av hydrogen motstandere vil ikke være det som faktisk skjer på denne planeten.
Over opphetning og hurtig lading skader ethvert batteri. Fysiske lover kan man ikke late som ikke eksisterer.
Innlegg av: Axie (22.10.17 09:54 ), lest 5510 ganger

Det stemmer, batteri kan ikke løse alle transportbehov pr. i dag, batteridrift kommer til å leve sammen med bensin-/dieseldrift i mange år framover. Men å blande hydrogen inn i dette gir ingen mening.

Et argument som går igjen her er at hydrogen kanskje ikke er så godt egnet til personbiler, men vil bli brukt i større kjøretøy. Det er helt feil, jo større kjøretøyet er, jo mer effektivt er det med batteridrift. Se på motorsykler, der skulle man tro at batterier er perfekt? Nei, elmotorsykler har ikke blitt en suksess fordi de har for kort rekkevidde. Og hvorfor? Fordi de ikke har plass til store nok batterier.

Jo større kjøretøyet er, jo mer plass til batteri, det er derfor en Tesla har lenger rekkevidde enn en Leaf. Og det er derfor en buss har rekorden i dag med 1770 km på en lading. Og produsenten sier at denne bussen kan lades opp på en time. Kan noen da si meg hvorfor vi skal blande hydrogen inn i dette? Vi har en svært god løsning allerede.

https://futurism.com/an-electric-bus-just-broke-the-world-record-for-distance-traveled-on-a-single-charge/

Det er på tide å tenke nytt angående tunge kjøretøy, de er spesielt godt egnet til batteridrift.

Et eksempel er dumperen som skal testes ut i en gruve i Sveits. Den har en totalvekt på 110 tonn, da får batteripakken på 4,5 tonn liten betydning, spesielt når man kan trekke fra vekten på en gedigen dieselmotor med girkasse, noen hundre liter diesel og annet utstyr.

https://www.tu.no/artikler/denne-dumperen-blir-verdens-storste-elbil/407746

Det kommer stadig nye tunge kjøretøyer på batteri, og batteripakkene oppgraderes hurtig. Sist ute var Volvo som tredobler kapasiteten på batteripakkene i sine busser.

https://www.tu.no/artikler/volvo-tredobler-batteriet-og-lanserer-valgfri-ladelosning-i-nye-elbusser/410096

Hvor står hydrogen i dette bildet? På sidelinjen, og der vil hydrogen fortsette å stå så lenge det er så mange ulemper med hydrogendrift. Når de ikke lyktes i personbilmarkedet vil de aldri lykkes i større kjøretøy, det løpet er allerede kjørt.
Innlegg av: Rodjers (22.10.17 10:16 ), lest 5474 ganger

Som med det meste så kan en finne de som satser på det ene framfor det andre.
De som er fanatisk el interesserte finne artikler om El, mens de som tror på Hydrogen finner artikler om det, sånn er livet.

Det finnes nok av artikler og satninger på Hydrogen.

Scania:
https://www.tu.no/artikler/volvo-tredobler-batteriet-og-lanserer-valgfri-ladelosning-i-nye-elbusser/410096

Toyota:
https://www.wired.com/2017/04/toyotas-still-serious-hydrogen-built-semi-prove/

Nikola:
https://nikolamotor.com/one

GM/Chevrolet:
https://www.maxim.com/rides/army-fuel-cell-chevrolet-colorado-2017-4

Zhongtong busser:
http://www.autonewschina.com/en/article.asp?id=16462

Listen er endeløs, gidder ikke mer. Det satses for fullt innen både el og hydrogen for store kjøretøy.
Face it for faen!
Innlegg av: Axie (22.10.17 15:21 ), lest 4831 ganger

Nei, det satses ikke for fullt på hydrogen.

Scania. Linken din er feil, men de skal bygge om noen biler til Asko for hydrogendrift. Det betyr ikke at de satser fullt på hydrogen. Hvis du vil vite hva Scania satser på så les denne.

https://www.scania.com/group/en/scania-electrification-projects-from-hybrids-to-wireless-charging/

Toyota. Ja Toyota vet vi tviholder på hydrogen, men satser for fullt? Nei, de har satt to Mirai-celler i noen få lastebiler som skal testes i California.

Nikola. Jeg tror ikke dette prosjektet kommer til å bli realisert. Nikola er et selskap uten kapital til å gjennomføre noe som helst. Det er helt urealistisk at det offentlige skal bekoste en utbygging til milliarder av dollar. Det går tregt med utbygging av fyllestasjoner for biler, og så skal de liksom bruke mye mer på store stasjoner for lastebiler?. Meget tvilsomt at dette er noe det offentlige USA vil støtte. Jeg tror myndighetene i USA har en vente-og-se-holdning og det er veldig dårlig nytt for dem som har tro på hydrogen. Alle ser at de taper mot batteridrift for hver dag som går. Økonomien i prosjektet er bare en faktor av mange som sier meg at dette er et luftslott.

GM. Pick-up? Trodde vi snakket om tunge kjøretøy.

Zhongtong. Tja, vi får se, et prosjekt som ligger mange år fram i tid, og som sagt tror jeg neppe tiden jobber for hydrogendrift.

Jeg kan ikke med min beste vilje skjønne at det satses for fullt på hydrogen, som du påstår.

Det selges allerede over hundre tusen rene batteribusser i året. Busser med brenselcelle er fortsatt på uttestings-stadiet. Det har de vært i mange år allerede og kommer ikke videre. Batteribusser fungerer tydeligvis bra, det ser vi på salget. Så hvorfor skal noen ha et ønske om å gå baklengs inn i framtiden ved å gå over til et mye mer avansert og dyrere system? Det gir ikke mening.

Store selskaper som Mercedes, MAN, Volvo, Scania og Cummins satser på tungtransport på batteridrift. Follow the money så finner du svaret.
Innlegg av: Rodjers (22.10.17 16:13 ), lest 4698 ganger

RE^3: NEL - Nikola = bankers!

Heilt ok Axie, vi forblir som vanlig uenige, men det gjør ingen verdens ting.
Jeg har satt et stort og deilig bet på Nel, sålangt har det papirmessig gitt meg en eventyrlig avkastning gjennom tålmodighet.
Underveis blir en konfrontert av deg og likesinnede, men vet du hva, dere er i fåtall og stemmene deres høres ikke heldigvis.
Noen lar seg gjerne påvirke her og selger unna og har garantert tapt på det.
Nel vil du måtte høre om i årevis framover.
Nel skal leve av blant annet fyllestasjoner, men porteføljen deres består også i mye annet som i kroner veier langt tyngre.
Lykke til videre.
Innlegg av: Axie (22.10.17 19:17 ), lest 4561 ganger

RE^4: NEL - Nikola = bankers!

"men porteføljen deres består også i mye annet som i kroner veier langt tyngre"

Det er det nye mantra ja. De fleste forstår at hydrogendrift av kjøretøy ikke blir stort, og begynner å se på andre muligheter for inntekter.

Men nei, porteføljen består ikke av mye annet, den består av en ting til, elektrolyseanlegg. Og hva skjer på den fronten? Sol- og vindanlegg suppleres med batterier for å jevne ut forskjeller mellom produksjon/etterspørsel. Så batterier der også altså, den store satan. Hydrogen er dårlig egnet til å lagre energi.

https://electrek.co/2017/10/19/tesla-batteries-powerpack-worlds-first-solar-wind-storage-project/

https://www.cnet.com/news/tesla-is-changing-the-electric-grid/

https://www.theguardian.com/australia-news/2017/jul/07/tesla-to-build-worlds-biggest-lithium-ion-battery-in-south-australia

Det er på tide å ta inn over seg at prisen på batterier har gått ned 80% på 6 år. Det forandrer hele markedet.

https://electrek.co/2017/01/30/electric-vehicle-battery-cost-dropped-80-6-years-227kwh-tesla-190kwh/
Innlegg av: krelish (22.10.17 10:33 ), lest 5382 ganger

Axie du gidder ikke opprette batteri tråder, ingen interesse for dine skriverier der. Hadde du solgt dine Tesla aksjer i forrige uke og kjøpt Nel aksjer så hadde du gjort det bra.

Vi som tror på hydrogen tror ikke vi får hele markedet for større kjøretøy, men får vi 60 til 70 % av det nye null utslipps markedet så er vi fornøyd.

Blir en spennende uke for Nel. Tror vi etablerer oss over 3 kr igjen.
Innlegg av: Chilipepper.com (22.10.17 10:41 ), lest 5386 ganger

Det er vel 2 år igjen til 2020..
Da står det minst 1000 H2-fyllestasjoner for personbiler i USA, Japan, Sør-korea, Tyskland og resten av Europa.
Ser vi 3 år lenger frem i tid til 2023, så står det trolig mellom 5 og 10.000 H2-fyllestasjoner WW..
Innlegg av: Axie (22.10.17 15:23 ), lest 4819 ganger
Endret: 22.10.17 15:26

"Ser vi 3 år lenger frem i tid til 2023, så står det trolig mellom 5 og 10.000 H2-fyllestasjoner WW.."

Skal vi vedde?

I 2003 mente japanske myndigheter at det ville være 5 millioner brenselcelledrevne på veien i 2020...
Innlegg av: Chilipepper.com (22.10.17 12:15 ), lest 5200 ganger

Hydrogen er tingen..
Jo større kjøretøy, jo bedre tilpasning til hydrogen.
Toyta starter tester av sine første semi-trucks i California i disse dager..
__________________________________________________________________________________________

Toyota's hydrogen-powered trucks to start hauling cargo around LA
AUTOMOTIVE
Nick LavarsNick LavarsOctober 13th, 2017.

With thousands of development miles under its belt, Toyota says the trucks are now ready to be put to the test under real-world conditions. This means carrying cargo from port terminals in Los Angeles and Long Beach to nearby rail yards and warehouses, with the routes designed specifically to test the cycling capabilities of the fuel cell system. The trucks are expected to cover around 200 mi (321 km) per day, with longer routes to be introduced further down the track.

https://newatlas.com/toyota-hydrogen-trucks-la/51738/
Innlegg av: Chilipepper.com (22.10.17 12:20 ), lest 5189 ganger

Toyota’s Trucks That Only Emit Water Vapor Are Moving Goods in LA.

A DRY RUN TO LA

Japanese automaker Toyota is serious about perfecting hydrogen fuel cell technology to power its vehicles, and it’s scheduled an initial feasibility study operations for its zero-emissions heavy-duty truck a little over a week from today. A concept version of a truck running Toyota’s specialized hydrogen fuel cell system designed for heavy-hauling use will be moving goods from select terminals at the Port of LA and Long Beach to nearby warehouses and rail yards beginning on October 23.

“If you see a big-rig driving around the Ports of Los Angeles and Long Beach that seems oddly quiet and quick, do not be alarmed! It’s just the future,” Toyota wrote in a press release. The company expects the daily runs to cover some 322 kilometers (200 miles) to test the fuel cell system’s duty-cycle capabilities. Afterwards, longer trips could be introduced.

hydrogen fuel cell zero emissions clean energy hydrogen trucksIMAGE CREDIT: TOYOTA

According to Toyota, this zero-emissions heavy-duty proof-of-concept truck has already covered roughly 6,437 kilometers (4,000 miles) in development tests, where it pulled a progressive weight of cargo — 36,287 kilograms (80,000 pounds) tops — while only emitting water vapor. It packs a 670 horsepower, with 1,325 pound-feet of torque, from two Mirai fuel cell stacks combined with a 12kWh battery.

https://futurism.com/toyotas-trucks-that-only-emit-water-vapor-are-moving-goods-in-la/
Innlegg av: Axie (22.10.17 15:29 ), lest 4811 ganger

RE^3: NEL - Nikola = bankers!

"Toyota’s Trucks That Only Emit Water Vapor Are Moving Goods in LA."

Yep, 'emits only water', fordi selve produksjonen av hydrogen har fjernet karbonet fra naturgassen og sluppet den ut i atmosfæren.

Men det er kanskje ikke så viktig..?
Innlegg av: rogneveien (22.10.17 14:58 ), lest 4929 ganger

Hvor får denne Toyota trucken hydrogen fra? Er det satt opp moen fyllestasjon og hvem har gjort dette? Er det noe som er gått meg forbi? Noen som vet?
Innlegg av: Axie (22.10.17 15:30 ), lest 4833 ganger
Endret: 22.10.17 15:33

Det er flere fyllestasjoner for hydrogen i California som du sikkert vet. Problemet er at omtrent all hydrogen i USA lages ved dampreformering av naturgass, og da ville det vært bedre å bruke denne gassen direkte.

Men da kunne de jo selvsagt ikke sagt 'emits only water'. Og sånne hvite løgner er jo populære i dagens miljøsamfunn.
Innlegg av: Rodjers (27.10.17 07:18 ), lest 4225 ganger
Endret: 27.10.17 07:23

Nærmer seg slutten av måneden og såvidt jeg kan se har ikke Nikola sluppet noen nyheter i oktober.
Så da venter vi kanskje på den som er varslet skal komme.

Nikola Motor Company‏
@nikolamotor

More
We have another surprise coming in October:) The next year is going to be spectacular!
Innlegg av: Tradinator (27.10.17 14:27 ), lest 4003 ganger

Honda lanserer NEL konkurrent?
http://www.hydrogenfuelnews.com/new-hydrogen-fuel-stations-from-honda-are-coming-to-japan/8533282/
Innlegg av: The broker (07.11.17 14:36 ), lest 3624 ganger

Imorgen kan det bli take off i NEL. Nikoka og NEL melder vel årets beste melding onsdag eller torsdag...Mange søker sin posisjon i NEL idag. Klatrer opp nå.
Innlegg av: Furuen (07.11.17 14:50 ), lest 3537 ganger

Ja, nå har den klatra helt opp til 2,71.
Innlegg av: The broker (07.11.17 16:27 ), lest 3279 ganger

Passerer rt 2.73 nå
Innlegg av: kameleonen (07.11.17 16:29 ), lest 3257 ganger

ser fram til morgendagen :) blir det noe godt til middagen?
Kanskje torsdag?
Innlegg av: Bulder (07.11.17 17:08 ), lest 3129 ganger

Norne sier fem kroner aksjen ...

https://norne.no/nel/
Innlegg av: alph (07.11.17 17:13 ), lest 3090 ganger
Endret: 07.11.17 17:15

Norne gjør også et poeng av at Nikola tvitret meldingen om "huge hires" som kommer onsdag, i går kl. 1621, samme tid som Oslo Børs går i sluttauksjon..

Its hope in a hanging snore.
Innlegg av: Snibelsnabel (07.11.17 17:24 ), lest 3019 ganger

BIGLY - HUGELY
Innlegg av: goodoil (07.11.17 17:38 ), lest 2932 ganger

god bedring axie .
Innlegg av: Lodbrok (07.11.17 19:37 ), lest 2509 ganger

Det ble rolig på disse Nikola trådene i dag.
Skal bli spennende å se hva som skal slippes i morgen. Så klart stiger forventningene når Nikola bruker ord som "partners" og "suppliers"

Lykke til alle medaksjonærer.
Innlegg av: Chilipepper.com (07.11.17 19:47 ), lest 2432 ganger

Uansett hva de slipper i morgen eller i nær fremtid, så er det fint å se at NIKOLA-prosjektet går framover og har progresjon..
Var vel en hel del som trodde at prosjektet ikke var gjennomførbart, men mer og mer har kommet på plass, og innen noen måneder er nok tildelingen av 8 huge store H2-stasjoner også på plass..
Innlegg av: Lodbrok (07.11.17 20:01 ), lest 2338 ganger

Chillipepper

Liker at du er innstilt på at det fremdeles kan ta flere mnd før tildelingen tar plass. Enklere å unngå skuffelser da.

...men, uansett blir det kjempespennende å se hva som blir meldt i morgen.

La merke til at Løkke hadde vanskeligheter med pokerfjeset når spørsmål om Nikola ble stilt på Q3 pres. Smilebåndet nådde nesten nakken, hehe.
Innlegg av: Rodjers (07.11.17 20:02 ), lest 2313 ganger

Chillipepper,
Det er snart bare tiden og veien for. fyllestasjoner. Disse krever noe mer enn en vanlig fyllestasjon og skal vel testes ut i 2019.
Vil forundre meg mye dersom dette ikke blir avklart i inneværende år.
Tror en avklaring er nært forestående.
Enig med Lodbrok at partners og suppliers kan forsåvidt dreie seg om så mangt, men tror stasjonene skal tildeles. Virker ikke som markedet forventet det idag og det er forsåvidt helt greit.
Miltons besøk i Norge dreide seg nok mye om Nel tror jeg. Tror dialogen mellom partene er meget bra. Løkke framstår ikke som den beste pokerspiller for å si det sånn og i denne sammenheng tolker jeg som positivt.
For de som husker Løkke i forkant av California tildelingen var ikke q3 kroppsspråket veldig annerledes og vi vet jo hvordan det endte.
Innlegg av: Rodjers (07.11.17 20:04 ), lest 2301 ganger

Lodbrok,
Skremmende, tankeoverføring gitt.
Innlegg av: Lodbrok (07.11.17 20:37 ), lest 2137 ganger

Rodjers

Hehe, det må selvfølgelig ligge noe i smilet hans.

Innlegg av: Rodjers (07.11.17 20:54 ), lest 2026 ganger

På seg selv kjenner man andre,
Klart det gjør det.
Innlegg av: Chilipepper.com (07.11.17 21:31 ), lest 1794 ganger

Jeg har vært med så lenge i dette gamet at jeg kan `trøste` alle langsiktige med at det høyst, høyst sannsynlig vil komme kursdrivende nyheter i tegningsperioden for reppe`n, altså innen 20.11..

Det ville vært et stort prestisjetap for Løkke på dette tidspunktet å ikke fylle denne rep-emien på lusne 10 mill. aksjer, og derfor er jeg opp mot 100% sikker på at han er i ferd med å signere en avtale eller flere i disse dager..

Som jeg har nevnt tidligere, så har jeg personlig stor tro på at Q4-17 (inneværende) og Q1-18 blir en veldig spennende og givnede periode for både selskap og aksjonærer..
Innlegg av: Rodjers (07.11.17 21:44 ), lest 1693 ganger

Chillipepper,
Har ikke vært med lenge nok til selv å vite hva som pleier å skje etter at en rep.emi er igangsatt.
Men jeg skrev tidligere idag at dersom denne ikke blir fulltegnet vil det være en aldri så liten ripe i lakken og derfor mener jeg også at Løkke har en joker eller to i ermet for å få fulltegnet emisjonen.
Antar at det heller ikke er gratis å gjennomføre denne emisjonen så da ville det være greit å få inn de 25 mill. når en først har iverksatt.

Så utfra mine bedømmelser tror jeg du har helt rett.
Innlegg av: zxcvbnm (07.11.17 21:49 ), lest 1665 ganger

https://www.tu.no/artikler/bygger-om-tesla-til-hydrogenbil-hevder-det-gir-1000-km-rekkevidde/411582
Innlegg av: Rolfbruun (07.11.17 21:58 ), lest 1624 ganger

Jeg har sittet i denne aksjen nå i snart 3 år. Noe gevinst har vært realisert og reinvestert underveis. I morgen er utvilsomt en dag jeg har forventninger til men jeg tror nok jeg er nøktern sånn sett. Når det er sagt sitter jeg her i mange år til så lenge det ikke skjer noe dramatisk. Nikola er som andre nevner, bare en av veldig mange og veldig store muligheter fremover.

Go hard - go long
Ant.600.000+post
Innlegg av: The broker (08.11.17 07:07 ), lest 1011 ganger

Rolfbruun jeg støtter ditt innlegg. Triggere står i kø for NEL nå. Spennende dager akkurat nå.
Innlegg av: kikka (08.11.17 10:29 ), lest 464 ganger

I dag kan det bli en "game changer" for Nel.
Spennende dette.
Innlegg av: NorgeVH (08.11.17 10:31 ), lest 443 ganger

Store forventninger her ser jeg
Tiden vil vise
TTT fortsatt