Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: kenn123 (18.10.17 18:55 ), lest 1911 ganger
Ticker: APCL
Endret: 18.10.17 19:00

African Petroleum seeks arbitration over Gambia oil dispute

(Adds Gambian government comment)

http://af.reuters.com/article/commoditiesNews/idAFL8N1MT4DZ

---------------------------------------------Energy Minister Fafa Sanyang said that Gambian authorities had been notified of African Petroleum’s move to seek arbitration but could not comment until the justice ministry had a chance to study the case.
Innlegg av: Mr.hifi (18.10.17 20:56 ), lest 1064 ganger

RE^1: African Petroleum seeks arbitration over Gambia oil dispute

had a chance to study the case....det er sgu da god humor....meget overbevisende statement...ha ha... surprise
Innlegg av: Redz (18.10.17 21:01 ), lest 1030 ganger

Vet ikke helt om jeg skal le eller grine ;)
Innlegg av: Taylor (18.10.17 21:01 ), lest 1037 ganger

Ja,hifi. Kanskje de har fått el.lys og gjemt bort sine stearinlys sånn at de får lest kontrakten ordentlig. Tror bestemt at der vil komme til enighet.
Innlegg av: Mr.hifi (18.10.17 21:23 ), lest 956 ganger

Ha ha Taylor...Nice

Ved godt jeg bliver upopulær nu..men Prøv at forestille dig at sosp bliver forlænget
i løbet af de næste 2 måneder og at apcl får lavet et kompromis med Gambia i løbet af 2018.....$$$$$$$$$
Innlegg av: Mr.hifi (18.10.17 21:27 ), lest 943 ganger

Mig slipper i ikke af med...jeg er med All the way...og forhåbentlig kommer vi til at bore efter det sorte guld i Gambia.
Innlegg av: Fluefiskeren (18.10.17 21:30 ), lest 923 ganger

Hi- Fi

Hvorfor skulle du bli upolær på det? Det er jo et utsagn som står for din regning og du angriper jo ikke noen meddebattanter med det.

Derimot skal vi være litt forsiktige med å fullstendig latterliggjøre disse landene som nærmest bananrepublikker.
Innlegg av: kenn123 (18.10.17 21:37 ), lest 899 ganger

Pending cases with details....

https://icsid.worldbank.org/en/Pages/cases/pendingcases.aspx?status=p

Innlegg av: tuja (18.10.17 21:37 ), lest 895 ganger

Gambia må nok krype til korset og sette seg til forhandlingsbordet. Tviler på de venter 1-1,5 år på en rettslig avgjørelse. Lisensene blir holdt i en "lock up" så lenge en rettsak pågår. Da vil lisensrunden neste år gå uten karamellen A1-A4. Det tviler jeg på de er særlig lysten på. Tipper en melding om gjenopptatte forhandlinger kommer før julen ringes inn. :)
Innlegg av: helloween (18.10.17 22:29 ), lest 756 ganger

Tuja

Var også slik eg tenkte da eg kjøpte noen lodd i dag:)

Innlegg av: D_invest (18.10.17 22:33 ), lest 728 ganger

1 år fra eller til spiller ingen rolle for Gambia. Men ett år fra eller til kan være leve eller ikke leve for APCL.
Innlegg av: tuja (18.10.17 22:37 ), lest 717 ganger

D_invest

Det betyr nok mere enn du tror(for Gambia også). Det vil snart vise seg. :)
Innlegg av: Liverbirds (18.10.17 22:42 ), lest 688 ganger

https://footprint2africa.com/topics/oil-and-gas/african-petroleum-shaky-confident-oil-offshore-west-africa/
Innlegg av: Dividend (18.10.17 22:51 ), lest 644 ganger

Vent å se - APCL jurister kommer til å lage hakkemat av bananrepublikken Gambia.

Innlegg av: Dividend (18.10.17 22:53 ), lest 627 ganger

Og vinner de fram kan erstatningssøkmålet bli stort.

Innlegg av: oivindl (18.10.17 22:57 ), lest 598 ganger

Energy Minister Fafa Sanyang said that Gambian authorities had been notified of African Petroleum’s move to seek arbitration but could not comment until the justice ministry had a chance to study the case.

Det betyr vel bare at de vil lese forliksklagen før de uttaler seg. Ikke urimelig det vel?
Innlegg av: D_invest (18.10.17 23:02 ), lest 573 ganger

Nå er det vel ikke grunnlag for APCL å kreve noen erstatning. Men hypotetisk, hvordan tenker man seg å inndrive et slik krav, når skyldneren er blakk?
Innlegg av: Dividend (18.10.17 23:02 ), lest 579 ganger

APCLs claim er jo at de hadde partner og boreplaner i fjor høst i god tid før fristen løp ut, men at den korrupte regjeringen gjorde det umulig å få effektuert dette/få svar.

At dagens regime tør gå i voldgift med dette utgangspunkt er meg en gåte.

Hakkamat

Easy.
Innlegg av: brumlemann (18.10.17 23:08 ), lest 541 ganger
Endret: 18.10.17 23:09

RE^2: African Petroleum seeks arbitration over Gambia oil dispute

problemet er at dersom noen skal påberope seg force majeur, må det gjøres innen rimelig tid. Nå er vel realitentene også det at årsaken til at APCL ikke fikk ut fingern handlet om manglende partnere, dårlig oljepris og mangel på penger. Den gang var APCL blakke. .

Ellers er det forunderlig at noen ikke skjønner at dersom en part fremmer en voldgiftsak, betyr det at det kommer dokument med krav. Motparten må jo få anledning til å studere hva motpartens dokument inneholder før de evt kan uttale seg. Det er jo verdt å merke seg at Pace tydeligvis holder tett med hva kravet i voldgiften er. Det kommer ikke til å bli offentliggjort ser det ut som.
Innlegg av: D_invest (18.10.17 23:07 ), lest 557 ganger
Endret: 18.10.17 23:08

Dividend, du virker å ha misforstått det meste. Nå har jo aldri APCL hatt en partner til lisensene i Gambia, ei heller har de overholdt forpliktelsene sine i tide.

Dessuten er det APCL som går til voldgift, The Gambia har vel ingen interesse av en voldgift.
Innlegg av: Dividend (18.10.17 23:15 ), lest 508 ganger
Endret: 18.10.17 23:16

Gambia gar inn i dette med åpne øyne det må være klart for alle.

Eller tror du de nå etter å ha lest dokumentene legger seg flate?

Neppe. Med andre ord har jeg mine ord i behold selv om det formelt ikke var dem som gikk til voldgift.

Innlegg av: Mr.hifi (18.10.17 23:15 ), lest 512 ganger

Som Risotto sagde den gang han var positiv på casen....kan vi forvente at diktator Yamaha lavede en hand over til the New goverment dengang han stak af med statskassen....nej
Citat slut.

Jeg tror der er stor chance for at apcls advokater vil fremlægge dokumenter fra diktator Yamahas tid som kan være belastende for Gambia i en eventuel retssag....jeg tror ikke New Gambia har helt overblik over hvad der har været af korrespondance i det gamle diktaturstyre....
Innlegg av: Solux (18.10.17 23:34 ), lest 460 ganger

Folk her er jo helt gale jo - jubler over ting de ikke vet noe om,

Fafa Sanyang sier jo IKKE at de ikke har fått sett på casen - da hadde de ikke tatt den avgjørelsen de allerede har vært bastante på lenge mot APCL...

Det han sier er at han ikke vil kommentere saken før Ministry of Justice faktisk har sett HVA APCL går til sak for.. Og nei, ikke bare A1 og A4 - er jo krav som foreligger, og hva de ønsker etc - ikke bare som folk tror "gi oss lisensene tilbake igjen".

Så i mine øyne, med eller uten APCL briller på - så er dette klokt og holdent gjort i en kommenende rettsak av Fafa.
For de som tror på avtale og ikke en rettsak har jo misforstått helt, men de får de bøte for snart.
Innlegg av: Solux (18.10.17 23:45 ), lest 426 ganger

Minner om denne PM'n den i sommer;

APCL og Jens Pace;

"African Petroleum and the incoming party have been working
together to finalise negotiations with the governments of
Senegal and The Gambia.."

"Whilst good progress has been made to date, the period of exclusivity in the Exclusivity Agreement has been extended for a further six weeks until 20 July 2017 in order to ensure there is adequate time to complete this process".

Hvor feil er det mulig å formidle??

ja 1kr på tidspunktet hadde vært billig. 1kr nå - overpris de lux. Vi fikk ikke avtale - det hele endte med Arbitration. Tenk selv!