Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: norman (11.10.17 22:33 ), lest 9509 ganger
Ticker: QEC

QEC - BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC.

Jeg vet ikke om denne er lagt ut her tidligere, men synes uansett den fortjener en egen tråd. Den er fra siden til Quebec Oil And Gas Association. Skrevet som en invitasjon til konferansen 29-31. oktober.

BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC.
The annual Quebec Oil and Gas Conference will open in Montreal with a cocktail at 5pm, Sunday October 29th. Our theme is how a new kind of oil and gas company is how we will get back to the future for oil & gas in Quebec.
In early 2011 telling someone in Quebec that frac’ing would be good for society was like telling someone at a Norwegian cocktail party that you thought George Bush was a good President. There are some things you just don’t say in polite company.
Yet here we are in 2017 with a new set of regulations that followed the new law in late 2016 that followed the new energy policy in early 2016. The new Quebec energy policy is aimed at attaining the Paris targets for climate change. It recognizes that reliance on foreign hydrocarbons is a main impediment.
Good climate policy does not increase energy poverty or create carbon leakage. That’s something you can say in polite company in both Norway and Quebec. The new regulations are a step towards local oil and gas replacing imports. This will reduce energy poverty and carbon leakage both.
This year’s conference will focus on what the new policy, law and regulations mean for getting back to the future of oil and gas in Quebec. What will it take to achieve acceptance in local communities and what are the benefits. We will also talk about Quebec Clean Gas and a future of zero emissions natural gas production.
We have an excellent group coming this year. SNC Lavelin, Schlumberger, GE, Baker Hughes, Precision Drilling and others are coming specifically to explore the future for Quebec Clean Gas.
We have expanded our investor section greatly this year and confirmed presenters are Tourmaline, Birchcliffe, Painted Pony, Precision Drilling, High Arctic as well as local companies such as Questerre. The leaders of these companies all support the Quebec – Alberta dialogue and what it means for the future of Canada. They are also among the most progressive companies in Alberta leading the way to creating a new approach to oil & gas. Industrial Alliance is hosting the investor symposium this year.
As always there will be a great line up of speakers including Minister Arcand, to talk to the issues. Please go to our web site for details and the itinerary. Our conference is the only oil and gas conference in Canada where producers and consumers meet. For years now it has been at the leading edge of discussion on where the oil and gas industry needs to go and how to create a new kind of oil and gas company. That future is closer now than ever and I hope you will want to be part of it.
We are very grateful for our sponsors who have supported us for years allowing to keep the future alive for our industry in Quebec. I know Questerre will remember their support in future as I am sure all members of the Quebec Oil & Gas Association will.
I look forward to seeing you at the opening cocktail where I promise the conversation will be polite.

http://www.apgq-qoga.com/en/conference-2017-2/
Innlegg av: Yzf R1 (11.10.17 23:17 ), lest 5694 ganger

RE^1: QEC - BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC.

Thumbs up.

Y
Innlegg av: Rolig50 (12.10.17 09:05 ), lest 4795 ganger

RE^2: QEC - BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC.

TILBAKE TIL FREMTIDEN I QUEBEC.
Den årlige Quebec Oil and Gas konferansen åpnes i Montreal med en cocktail klokken 17.00, søndag 29. oktober. Vårt tema er hvordan en ny type olje- og gasselskap er hvordan vi kommer tilbake til fremtiden for olje og gass i Quebec.
I begynnelsen av 2011 fortalte noen i Quebec at frac'ing ville være bra for samfunnet var som å fortelle noen på et norsk cocktailparty som du trodde George Bush var en god president. Det er noen ting du bare ikke sier i høflig selskap.
Likevel er vi i 2017 med et nytt sett av forskrifter som fulgte den nye loven i slutten av 2016 som fulgte den nye energipolitikken tidlig i 2016. Den nye Quebec-energipolitikken tar sikte på å oppnå Paris-målene for klimaendringer. Det anerkjenner at avhengighet av utenlandske hydrokarboner er en viktig hindring.
God klimapolitikk øker ikke energifattigdom eller skaper karbonlekkasje. Det er noe du kan si i høflig selskap i både Norge og Quebec. De nye forskriftene er et skritt mot lokal olje og gass som erstatter importen. Dette vil redusere energifattigdom og karbonlekkasje begge deler.
Årets konferanse vil fokusere på hva den nye politikken, lov og forskrifter betyr for å komme tilbake til fremtiden for olje og gass i Quebec. Hva vil det ta for å oppnå aksept i lokalsamfunn og hva er fordelene? Vi vil også snakke om Quebec Clean Gas og en fremtid for nullutslipp av naturgassproduksjon.
Vi har en utmerket gruppe som kommer i år. SNC Lavelin, Schlumberger, GE, Baker Hughes, Precision Drilling og andre kommer spesielt for å utforske fremtiden for Quebec Clean Gas.
Vi har utvidet investeringsseksjonen sterkt i år, og bekreftede presentatører er Tourmaline, Birchcliffe, Painted Pony, Precision Drilling, High Arctic samt lokale selskaper som Questerre. Lederne til disse selskapene støtter alle Quebec-Alberta-dialogen og hva det betyr for Canadas fremtid. De er også blant de mest progressive selskapene i Alberta som fører veien til å skape en ny tilnærming til olje og gass. Industrial Alliance arrangerer investor symposiet i år.
Som alltid vil det være en god linje med høyttalere, inkludert minister Arcand, for å snakke med problemene. Vennligst besøk vår hjemmeside for detaljer og reiseruten. Konferansen vår er den eneste olje- og gasskonferansen i Canada hvor produsenter og forbrukere møtes. I mange år har det vært i forkant av diskusjonen om hvor olje- og gassindustrien må gå og hvordan man skal skape en ny type olje- og gasselskap. Den fremtiden er nærmere nå enn noensinne, og jeg håper du vil være med på det.
Vi er veldig takknemlige for våre sponsorer som har støttet oss i årevis, slik at vi kan holde fremtiden levende for vår industri i Quebec. Jeg vet at Questerre vil huske deres støtte i fremtiden, da jeg er sikker på at alle medlemmer av Quebec Oil & Gas Association vil.
Jeg gleder meg til å se deg på åpningscocktailen der jeg lover samtalen blir høflig.

For all enkelhetsskyld :).
Innlegg av: tuja (11.10.17 23:29 ), lest 5610 ganger

Bra innledning til konferansen. :)
Innlegg av: Nacho (11.10.17 23:30 ), lest 5596 ganger

Väldigt bra!!!
Innlegg av: Stranger (12.10.17 06:20 ), lest 5360 ganger

Det bliver spændende at se hvad de kommer med. Regner ikke med at QEC kommer til at afsløre nogle planer der.
Innlegg av: kiza42 (12.10.17 07:19 ), lest 5235 ganger

Via LinkedIn: Artikkel i magasinet NGW MAGAZINE
October 10th, 2017 6:50am

CANADA'S EASTERN PROMISE

This article is featured in NGW Magazine Volume 2, Issue 19 By Dale Lunan East Canada's reserves would be more than enough to meet local gas demand and allow for exports, but the companies holding the licences will need to secure approval from the populations too – which means a lengthy process of consultation. Three provinces in eastern Canada – Quebec, New Brunswick and Nova Scotia – share the potential to develop significant shale gas resources, and all three are at a tipping point when it comes to realising that potential.

Resten må man desverre abbonere for å få tilgang til, men da jeg stort sett vet hva som skal skje fremover har jeg ikke gjort dette....

Uansett, ting faller på plass og QEC er nå «i støtet»!
Innlegg av: gunnarius (12.10.17 08:52 ), lest 4934 ganger

Endringer i regjeringen og Heurtel skiftes ut. Dette kan få betydning for reguleringene som er ute på høring.

Remaniement ministériel: des changements de cap espérés par plusieurs

Lia Lévesque, La Presse canadienne 11 octobre 2017

Fra artikkel og google oversatt:

ENVIRONMENT, RESOURCES

In terms of the environment, interest groups have indicated that time is of the essence. "We do not want ministerial changes to make things fall behind," said Steven Guilbeault, senior director of Équiterre.

To the new Minister of Transport, André Fortin, "we are calling for a rebalancing of investments between road and public transit", since the latter is not sufficiently supported, he stressed.

To Pierre Moreau, who now deals with Natural Resources and Energy, Équiterre calls for the abandonment of the hydrocarbons regulation, "an anachronism" after saying no to oil on Anticosti Island in particular.

On Greenpeace's side, Patrick Bonin believes that the shuffle conveys a good message. "There had to be a shift, both in terms of energy, the environment and even in transportation. Now, less than a year ago to really see a change, to go up that hill. There are several delays accumulated, including in the fight against climate change. "

http://lactualite.com/actualites/2017/10/11/remaniement-ministeriel-des-changements-esperes-par-plusieurs/
Innlegg av: Pumpa (12.10.17 08:59 ), lest 4823 ganger

RE^3: QEC - BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC.

Arcand satt til å styre pengesekken
by silver205
Couillard har byttet ut flere regjeringsmedlemmer, inklusiv nye for naturressurser og miljø.

Arcand stiger i gradene og skal nå styre pengesekken til Québec. Det inkluderer implementering av strategiene og bruk av diverse fond som hydrocarbonfondet. Dette ser jeg som positivt!

Videre kommer ny pro utvinning av skifergass minister inn, miljøvernministeren er jeg ikke sikker på hva hun står for men hun stiger opp så regner med full rulle videre.

Slik det ser ut er det fortsatt fritt frem for gass i Québec. Spennende med Arcand i posisjon for investeringer i gassektoren!

Helt klart det blir utvinning men med ansvarlighet.
Innlegg av: danm (12.10.17 09:10 ), lest 4746 ganger

Nu begynder tingene virkeligt at falde på plads. Om 6 uger kan Qec. og aktionærerne være et helt andet sted. Højere kurs, evt. frasalg eller aktier i andre selskaber. Mulighederne er mange. God rejse.
Innlegg av: norman (12.10.17 09:20 ), lest 4681 ganger

Om konkrete planer blir lagt på bordet for offentligheten eller ikke, har ikke så mye å si. Det viktigste med konferansen er at store aktører innenfor olje og gass, sammen med regjeringen legger planer for hvordan fremtiden blir best mulig for alle involverte. Verdiene i qec vil deriskes uansett.

This year’s conference will focus on what the new policy, law and regulations mean for getting back to the future of oil and gas in Quebec. What will it take to achieve acceptance in local communities and what are the benefits. We will also talk about Quebec Clean Gas and a future of zero emissions natural gas production.
We have an excellent group coming this year. SNC Lavelin, Schlumberger, GE, Baker Hughes, Precision Drilling and others are coming specifically to explore the future for Quebec Clean Gas.

Innlegg av: danm (12.10.17 09:26 ), lest 4646 ganger

Binnions arbejde og netværk bliver afgørende i fremtiden. Dette vil andre større selskaber gerne udnytte, så Qec. bliver en ombejlet partner.
Innlegg av: Sitting_Bull (12.10.17 10:01 ), lest 4536 ganger

Arcands erstatter:'
"Pierre Moreau is worried that Quebec will delay making a decision on a parliamentary committee on the future of Gentilly-2 at the risk that irreversible measures will be taken. He is in favor of the exploitation of shale gas, "an asset for society" but in a safe and environmentally friendly environment."

Se hele intervjuet: https://www.lenouvelliste.ca/archives/pierre-moreau-inquiet-pour-les-travailleurs-94d15303c2c55f3d5dab534bf64a551c
Innlegg av: danm (12.10.17 10:05 ), lest 4495 ganger

Det er aldrig godt, at blive taget fra jobbet. Det er genialt, at sætte Arcand ind.
Innlegg av: X-Empire-X (12.10.17 12:13 ), lest 4390 ganger

Mange her har ytret frykt for kommende valg i Quebec høsten 2018.

Lite å frykte: Quebec regjeringen er godt likt, og har nylig inntatt ytterligere et sete i deres ''storting''.

Fracking is a go.
Innlegg av: tuja (12.10.17 16:32 ), lest 4225 ganger

Kan bli en skikkelig innertier med åpning for olje/gassutvinning i Quebec, kombinert med økende produksjon Motney i løpet 2018:

16:18:15
Kenneth Lund
Opec venter balanse i oljemarkedene

Opec venter at tiltakene for å klarere ut overskudd i oljelagrene vil lykkes innen utgangen av tredje kvartal neste år.

Det sier personer med kjennskap til Opecs interne prognoser, melder Bloomberg News torsdag.

Opec estimerer at lagrene i utviklede markeder fortsatt var rundt 171 millioner fat over femårssnittet i august, og venter at trender i tilbud og etterspørsel vil eliminere overskuddet om rundt ett år, sier personene.

I prognosene antas det at produksjonen i Libya og Nigeria vil forbli på dagens nivåer og at shale-produksjonen i USA vil stige med mer enn 500.000 fat pr dag neste år.

Selv om dagens produksjonskuttavtale utløper i slutten av mars neste år, tyder Opecs estimater på at produsentene blir nødt til å forlenge den, skriver Bloomberg.

TDN Finans

Innlegg av: tuja (12.10.17 21:46 ), lest 4119 ganger

Tygg litt på hvilke selskaper som kommer på konferansen. Det er folk med "pæng".

SNC Lavelin, Schlumberger, GE, Baker Hughes, Precision Drilling and others are coming specifically to explore the future for Quebec Clean Gas.

Etter reguleringene er banket i bordet kommer det til å bli en heftig transaksjonsvirksomhet i Quebec. Større selskap vil sluke mange små. Og en av dem som er i "faresonen" er Questerre.

:)
Innlegg av: nopetter (12.10.17 21:51 ), lest 4103 ganger

En annen ting er at kineserne som innehar 850 millioner fat olje vil øke dette de neste 60-90 dagene til 1 mrd fat skriver Reuters i en artikkel idag.
Innlegg av: kiza42 (12.10.17 23:27 ), lest 3848 ganger

Jeg har (basert på erfaring) ikke så stor tiltro til kineserne mht. Teknologiutvikling, men det er veldig god nese for å kjøpe seg inn der det er penger å tjene!

At de er allerede er sterkt involvert i Jordan og har mye cash borger for at de kan komme på banen med penger som vil være vanskelig å takke nei til, men her må man være litt forsiktig.....
Innlegg av: tuja (12.10.17 22:13 ), lest 4037 ganger

Passer bra med tidsplanen for endelig vedtatt lov iht reguleringene. Da er startskuddet klart for posisjonering/oppkjøp.
Innlegg av: Rolig50 (12.10.17 22:54 ), lest 3948 ganger

Vi nærmer oss for hver dag. Hva kommer først? JV i Jordan eller bud på gass delen? Jeg gleder meg i alle fall. Og MSI og bytteklybben vil ikke endre mitt ståsted der:).

Ha en fin fin børs mnd.
Innlegg av: nynorsk (12.10.17 23:06 ), lest 3909 ganger

Rolig50

Hva er det som gjør at kursen synker og pareto selger når vi nå nærmer oss 6nov?
Innlegg av: Elwaro (12.10.17 23:38 ), lest 3808 ganger

Kan det være så vanskelig å forstå? De vil trolig også kjøpe billige aksjer.
Det er noe som heter; det er lov å bruke hue !
Innlegg av: 6710 (13.10.17 17:37 ), lest 3641 ganger
Endret: 13.10.17 17:39

Zero Emission fracking.
Når QEC melder ud, de vil gå forrest
angående dette, så er det vel oplagt QEC og
partner(S)vil fortælle og give visioner og
tanker om hvad disse aktører mener er vejen
frem angående "Zero Emission fracking".
En del af konferencen handler vel om
fremtidstænkende debat med ideer og
muligheder omkring ZEF m.fl, hvorigennem
der kan dannes partnerskaber, samarbejde og
udvikling mv. Det handler vel om at
fortælle kollegaer, stat, befolkning m.fl.
hvad er fremtidens visioner i Q og i landet
som helhed. Industrien skal snart for alvor
gå fra vision til planlægning og drift i Q.
Det må her være alfaomega industrien er
samlet i at formidle fremtidens visioner og
handlinger. Denne konference må være den
første store skridt til at ville samle
disse aktører ideer, planer og tanker "fx,
hvordan kan det gøres bedst muligt, hvor
flest mulig inddrages og ser fordele
heraf".

Innlegg av: jwest (20.10.17 15:05 ), lest 3334 ganger

Konferanse 29. okt - 31 oktober i Montreal. Ikke lenge igjen. Blir spennende og se hvilke hint en kan vente seg og om selskapene viser sin optimisme og planer for Quebec.
Innlegg av: danm (20.10.17 15:10 ), lest 3308 ganger

Jeg er spændt på, om Repsol og Binnion melder noget ud. Bliver også interessant, hvad Arcand kan fortælle.
Innlegg av: Stevepick XL (20.10.17 15:18 ), lest 3298 ganger

Binna melder aldri noe positivt kursdrivende. Når den mann åpner kjeften så faller kursen eller de gangene han melder noe , så er det emisjon.
Innlegg av: danm (20.10.17 15:27 ), lest 3239 ganger

Ikke overraskende, at du kommer med den melding. Det er jo ikke første gang. De fleste har nok en anden mening om Binnion end dig.
Innlegg av: tuja (20.10.17 15:42 ), lest 3217 ganger

Blir spennende å følge med på hva som kommer av artikler i løpet av konferansen.
Og der stakk også BCSL nasen fram. :)
Innlegg av: Hvemvetbest (20.10.17 15:50 ), lest 3175 ganger

venter spent på nyheter... 3x ? = 15.-
Innlegg av: norman (21.10.17 08:28 ), lest 3092 ganger

Kommentar fra QOGA angående utsettelsen av reguleringene.

QUÉBEC, Oct. 20, 2017 /CNW Telbec/ - The Quebec Oil & Gas Association applauds the government's decision to extend the comments period for the new regulations. These regulations, the first modern ones in Quebec governing oil and gas, are very strict. Our Association believes it is appropriate to seek constructive input to make sure they are as effective as possible from the very beginning.

In response to the Minister's comments, we repeat our message that industry has long embraced the principle of local acceptability. We have adopted the Green Book for our recommended best practices. In the stepwise approach taken by the government and supported by industry, we have emphasized that local acceptability is a key part of the process and a prerequisite for a successful project.

We agree with the principle that local municipalities should be thoroughly consulted on the regulations. This is another reason we support the extension of the comment period. We are also strong supporters of revenue sharing with municipalities. In almost all jurisdictions, both internationally and in Canada, local municipalities have a right to a share of revenue, and of course, so should Quebec municipalities.

We look forward to continuing to work closely with communities and the government to create a healthy industry that is environmentally safe and welcomed by communities.

http://www.newswire.ca/news-releases/comments-on-new-regulations-on-hydrocarbons---the-quebec-oil-and-gas-association-qoga-supports-extending-the-deadline-651948053.html
Innlegg av: bsw1 (21.10.17 09:08 ), lest 3029 ganger

Ak og ve , mon ikke det ender i
BACK to THE STONEAGE
med 3500 kommuner i Canada så kan dette jo kun gå ad H til !
kig på Tyskland, her bor 2½ gange så mange mennesker med 110 Kommuner
i Canada er der over 3500 !
Hver en lille landsby med en håndfuld indianer er jo en kommune !

jeg er snart bange for at dette går den forkerte vej ! i et "ægte" demokratis navn" selv den mindste fugl eller fisk skal høres
inden boret kan sættes i jorden !
Innlegg av: gunnarius (21.10.17 09:28 ), lest 3011 ganger
Endret: 21.10.17 09:50

Det er fra nå av det virkelig kommer til å dra seg til ifm. reguleringene, hydrokarbonene og fracking i Quebec.

Valg i Quebec høsten 2018. Dette med reguleringene og hydrokarbonene sammenfaller meget dårlig med valgkampen. Vi får se hvor ivrige regjeringen er.

Blir spennende å se hvor mange underskrifter aksjonen klarer å få vervet:

Patrick Bonin @patbonin · 7 t7 timer siden

WOW !!! More than 10,000 signatures in less than two days! We will not let ourselves be drilled!

https://buff.ly/2l42L7q

Innlegg av: Pick Up (21.10.17 09:52 ), lest 2897 ganger
Endret: 21.10.17 10:10

Fossil energi som med tid og stunder skal fases ut, kan selv med beste vilje ikke karakteriseres som "BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC"
Så ser man da også at dette er en reinspikka propagandaartikkel fra Quebec Oil And Gas Association. Det er på sin plass å utøve forsiktighet med å lime inn propagandastoff som det forøvrig finnes plenty av fra både tilhengere og motstandere av fracking!
Innlegg av: gunnarius (21.10.17 09:53 ), lest 2880 ganger
Endret: 21.10.17 09:55

Nå sier jeg som Greenpeace, WOW!

Dette her fra Pierre Moreau kan få katastrofale følger for QEC ifm. St. Lawrence. Om dette Moreau her skisserer blir svaret, så ser det meget spøke ut for all ”shale gas” inkl. fracking i Quebec.

Men legg særlig merke til at han spesifiserer St. Lawrence.

Ja til conventional og nei til shale gas (fracking?

Nå har jeg ikke fulgt med i trådene i det siste. Uansett om dette her har blitt diskutert er det etter mitt syn breaking bad news for QEC – (google translate):

Moreau reopens the door to natural gas exploitation

Charles Lecavalier | QMI Agency

| Posted on October 18, 2017 at 12:43 - Last updated on October 18, 2017 at 14:07

Pierre Moreau has asked for an inventory of natural gas exploration and exploitation licenses in Quebec and is considering putting an end to the virtual moratorium, but excluding "shale gas".

"You can have an extremely severe approach to shale gas. I think there is no social acceptability, particularly in the St. Lawrence Lowlands [...]. But we can have an approach that is more open to conventional natural gas, "said the Minister of Natural Resources on Wednesday at the end of the Liberal caucus.

There is currently a moratorium on the exploitation of hydrocarbons and natural gas in the St. Lawrence River and its estuary, as well as a quasi moratorium on the exploration and exploitation of natural gas over much of southern Quebec. Quebec, in the St. Lawrence Valley. This is actually a suspension of license fees issued by the department in the past. "There are modulations to do in there. What I asked for was an inventory of the permits issued, between the licenses that affect fracking and those for conventional logging, and provide me with a map to see the distances, "explained Minister Moreau. .

He also asked for "a legal check on the consequences of this suspension" to verify its impact. "What I'm looking at is what are the possibilities of possibility. We are very aware that there is no acceptability on fracking, "he added.

More power to municipalities

Mr. Moreau also reiterated that he wanted to give more power to municipalities to oppose the exploitation of oil or gas on their territory. "They could take parts of their territory away from oil and gas development," he said. It could give priority to "zoning bylaws, land use planning and urban plans" while permits from the Department of Natural Resources currently take precedence.

The hydrocarbons regulation, currently in consultation process, could also be modified. Several mayors denounced the minimum distance of 150 meters from a dwelling to allow oil drilling. "I'm very open to that," he said.

http://www.tvanouvelles.ca/2017/10/18/moreau-rouvre-la-porte-a-lexploitation-du-gaz-naturel

Innlegg av: nopetter (21.10.17 09:54 ), lest 2865 ganger

Med de 35 dagene med ny utsettelse så ble det med en gang uoversiktlig og svært usikkert om nye utsettelser er i emning. Jeg tror ikke dette blir tatt nådig oppi markedet hvis det kommer flere negative signaler innen den 9 desember.

Jeg ble svært skeptisk når man har sett hva som har skjedd de siste seks månedene
Innlegg av: danm (21.10.17 10:04 ), lest 2859 ganger

Jeg tror, I skal prøve at finde en måde, at acceptere, at gasudvinding i Quebec bliver en realitet meget hurtigt, både på grund af miljø og økonomi. Det er hovedløs at importere olie og gas, hvor fragten udgør en risiko og økonomien bliver belastet, når man har den lige under fødderne. Selv om der kommer flere hundrede tusind protester, hjælper det ingen ting. Der er et flertal i regeringen og befolkningen, der vil have gassen op.

Google oversatt

Canada: det vindes opp mot olje
Det må være enorm umodenhet for å fullstendig og helt forhindre fremveksten av en mulig olje- og gassindustri i Quebec.

Av Germain Belzile.

En artikkel fra Montreal Economic Institute

Regjeringen i Quebec har nettopp publisert sitt utkast til forskrift om oljeboring. Dette dokumentet på 270 sider etablerer det "strengeste regelverket i Nord-Amerika," ifølge minister Arcand. Disse forskriftene, etter konsultasjon, bør regulere lisensiering og utforskning, produksjon, lagring og transport av hydrokarboner.

Vi kan bare applaudere dette ønske om å søke robuste miljøstandarder, selv blant de mest avanserte i verden, for å overvåke utviklingen av olje- og gassindustrien i Quebec.

Løfteskjold
Dessverre er det allerede en rystelse av miljøgrupper og til og med av Quebec kommuneforbundet (FQM), hvis president kritiserer "total mangel på sosial akseptabelhet" for alle prosjekter knyttet til olje og naturgass. Hvis sosial akseptabilitet innebar enstemmighet, ville ingenting bli gjort.

Faktisk er protestene ikke så mye rettet mot detaljene i forskriften som på selve ideen om hydrokarbonproduksjon i Quebec. Basert på kommentarer fra flere representanter for miljøorganisasjoner eller FQM-presidenten, bør debatten om avstanden mellom bolig og brønnhode heller være omtrent avstanden mellom Quebec og disse fasilitetene.

Verken "grønn" eller "progressiv"
Det må være enorm umodenhet å helt og fullt forhindre fremveksten av en mulig olje- og gassindustri i Quebec av flere grunner. For det første bruker Quebeckers mer enn 200 millioner fat olje hvert år. Importere denne oljen fra land som ofte ikke har så høye miljø- eller menneskerettighetsstandarder, er ikke "grønn" eller "progressiv".

For det andre er Quebec nå på nest laveste plass i Canada for median husholdning inntekt. Lønnene i olje- og gassektoren er mye høyere enn gjennomsnittet. Som en tilfeldighet er Quebec den eneste provinsen i Canada (bortsett fra Prince Edward Island) som ikke produserer olje eller naturgass

De tre provinsene der sektoren er det viktigste, nemlig Alberta, Saskatchewan og Newfoundland, er blant dem hvor veksten i realmedianinntekten var sterkest mellom 2005 og 2015 (24 til 36,5% , sammenlignet med 8,9% i Quebec). Så å slippe mulighetene for å skape velstand ender opp med å ha store effekter på levestandarden.

Produsere Quebec
For det tredje vil Quebeckers mest utnytte oljeressurser i Quebec, i stedet for å importere dem. I en Léger meningsmåling publisert i mai 2017 56% av Quebecers foretrekker muligheten til Québec produksjon, mot 20% som ønsket at vi fortsetter å importere olje som nå, og 20% ​​som ønsket ikke å svare (kanskje på grunn av den kognitive dissonansen forårsaket av anerkjennelsen om at den blir konsumert).

Til slutt, fordi den berømte energiovergangen til slutt vil skje, men vi er fortsatt langt unna. Ifølge Det internasjonale energibyrået (IEA), vil den globale energietterspørselen vil øke med 30% mellom 2015 og 2040. Selv om fornybar energi spiller en stadig viktigere, forventer IEA etterspørsels naturgass vil øke med 50% i løpet av den samme periode, i stor grad på bekostning av kull og olje, 12%. Og Quebec vil ikke være noe unntak fra denne trenden: vi forbruker og bruker fortsatt hydrokarboner i lang tid.

Det er på tide å ignorere høyt mindretall som lider syndromet "Ikke i min bakgård" eller enda verre, BANANA syndrom, som de sier på engelsk: Bygg absolutt ingenting Anytime i nærheten av noe. derfor etablere den nødvendige sikkerhet og regler for å styre bransjen og gjør nytte for alle Quebecers av disse naturressursene innen rekkevidde, ingen krenkelser til de som er mot alt hele tiden.

https://www.contrepoints.org/2017/09/27/299672-canada-ecolos-vent-debout-contre-petrole
Innlegg av: gunnarius (21.10.17 10:13 ), lest 2842 ganger
Endret: 21.10.17 10:20

danm,

"Jeg tror, I skal prøve at finde en måde, at acceptere, at gasudvinding i Quebec bliver en realitet meget hurtigt, både på grund af miljø og økonomi."

Hvordan kan du skrive slikt tøv, når regjeringens representant, Mr. Moreau i denne uke forfekter et syn om at shale gas ikke er forenlig med St. Lawrence, samt St. Lawrence er hva som gjelder for QEC"

Hva er din kommentar på at Moreau skal gå igjennom alle tillatelsene og sier selv at shale gas vil neppe bli prioritert, men at conventional natural gas vil gjelde?

"You can have an extremely severe approach to shale gas. I think there is no social acceptability, particularly in the St. Lawrence Lowlands [...]. But we can have an approach that is more open to conventional natural gas, "said the Minister of Natural Resources on Wednesday at the end of the Liberal caucus."
Innlegg av: tuja (21.10.17 10:18 ), lest 2807 ganger

WOW

Artikkelen til Gunnarius dreier seg IKKE om forbud i FRAMTIDA mot fracking i St Lawrence/Quebec, men om muligheter, og hvordan det skal legges opp iht avstander etc:

There are modulations to do in there. What I asked for was an inventory of the permits issued, between the licenses that affect fracking and those for conventional logging, and provide me with a map to see the distances, "explained Minister Moreau.

"What I'm looking at is what are the possibilities of possibility. We are very aware that there is no acceptability on fracking.

The hydrocarbons regulation, currently in consultation process, could also be modified. Several mayors denounced the minimum distance of 150 meters from a dwelling to allow oil drilling. "I'm very open to that," he said.

Her er det snakk om avstander,sosial aksept,eventuelle modulasjoner i reguleringene etc.Alle vet at moratoriumet kom pga stor motstand mot fracking. Men det var 8 år siden. Nå har mye forandret seg både hva gjelder teknologi, og miljø. Nå ser man på mulighetene gjennom det strengeste regelverket i historien. Possibility of the possibility.
Og ikke glem hva ledelsen i QEC har fortalt om sosial aksept. De er godt på vei,og er meget optimistiske. Man blir tydeligvis merket av at man eier null aksjer i QEC.

WOW!
Innlegg av: gunnarius (21.10.17 10:27 ), lest 2780 ganger

VOFF!

Da har du ikke skjønt det. Bl.a. kommunene skal få større selvråderett.

St. Lawrence er blinket ut som sårbarhetsområde og definert som et et område med meget lav sosial aksept. Husk på hva statsminister Couillard har sagt offentlig: No fracking - St. Lawrence.

Det hele fremstår temmelig tydelig for min del.

Ja til conventional gas og nei til shale gas St. lawrence. Regjeringen er på glid, her anført ved Moreau.

Innlegg av: danm (21.10.17 10:22 ), lest 2794 ganger

Nu er det altså ikke kun en mand, der kan bestemme, hvad der skal ske i Quebec. For øvrigt opfatter du situationen forkert. Han kommer til at godkende reguleringerne og efter 9. december er løbet kørt.
Innlegg av: tuja (21.10.17 10:46 ), lest 2739 ganger
Endret: 21.10.17 10:49

VOFF tilbake,Gunnarius.

Det er du som ikke forstår hvor veien går.
Men det er bare å sitte på sidelinjen,om du fortsatt tror reguleringene tilsidesetter store geografiske områder som St Lawrence. Der er det store utmarksområder,milevis til nærmeste hus. QEC har allerede meddelt at de har fått sosial aksept mange plasser. At det vil komme begrensinger både i St Lawrence og andre plasser ligger i kortene,men om du tror de kutter ut hele området med den teknologien og formen på reguleringene,er jeg rimelig sikker på at du er på ville veier med din tilnærming.Artikkelen du støtter deg på,viser dette.

PS. Les den en gang til med andre briller.

VOFF
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 11:37 ), lest 2674 ganger

Der har vi Gunnar-i-rus «med Halloween maske» igjen på samme måte som han mange ganger tidligere har forsøkt å skremme ukyndige småaksjonærer hver gang en mulighet dukker opp.

Som sagt mange ganger før har jeg «på tros av» han og med dagens kurs en avkastning på ca. 330%!!

Regjeringen i Québec har, og gjør fortsatt det de har lovet mht. O&G utvikling i provinsen og industrien er meget tilfreds. Både QOGA andre viktige aktører fra bransjen har hele tiden deltatt i denne prosessen og er også helt innforstått med det politiske landskapet og hva som skal til for å lykkes.

Hverken Gunnar-i-rus, enkelt uttalelser eller artikkeler som publiseres i ulike fora kan rokke ved konklusjonene fra det enorme arbeidet som er lagt ned for å komme dit man er i dag. Heller ikke en ny minister (fra samme politiske parti) har noe ønske om å endre på 7-8 års møysommelig arbeid (som en nær kollega har hatt ansvar for) med å forankre den nye loven og reguleringene til vitenskapelige fakta!

Selv om miljøorganisasjoner som Greenpeace og andre fortsetter å kjøre sitt løp ser vi helt tydelig at de er på vikende front de fleste stedene de opererer!!
De kjemper en tapt kamp i Québec!
Innlegg av: nopetter (21.10.17 11:50 ), lest 2671 ganger

Dette viser at hvis det blir endringer i lov regulativet så kan dette trekke ut mye lengre i tid en de 35 dagene med nye høringsuttalelser nye runder i byråkratiet plutselig blir alt utsatt 6 mnd til. Forbud mot fracking blir det nok ikke.
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 12:08 ), lest 2616 ganger

So fo•••• what??
Om det blir Julegaver, nyttårsraketter eller ekstra stor påskeegg spiller vel ingen rolle. Barna blir happy til slutt uansett!!
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 12:13 ), lest 2616 ganger
Endret: 21.10.17 13:21

Men det er klart som blekk hvilket spill Minister Pierre Moreau bedriver. Spørs om ikke Couillard står i bakgrunnen og trekker i trådene. Han har neppe forandret sitt syn på fracking over natta. Etter Moreaus uttalelse å dømme blir neppe St. Lawrence Lowlands åpnet opp for fracking. Dette er også tidligere blitt bekreftet av Couillard som kategorisk avviste fracking i den delen av Quebec.

Moreau reopens the door to natural gas exploitation

(utdrag)

"You can have an extremely severe approach to shale gas. I think there is no social acceptability, particularly in the St. Lawrence Lowlands [...]. But we can have an approach that is more open to conventional natural gas, "said the Minister of Natural Resources on Wednesday at the end of the Liberal caucus"

Charles Lecavalier | QMI Agency
Posted on October 18, 2017 at 12:43 - Last updated on October 18, 2017 at 14:07
Innlegg av: 6710 (21.10.17 12:53 ), lest 2521 ganger

Energiminister, Pierre Moreau siger det som
det hele drejer sig om. Selvbestemmelse
eller medindflydelse omkring gasudvinding i
og på kommunernes områder. Den nye
energilov vil give kommuner mere magt og
lov til, via fælles spilleregler, at
forvalte sine områder.
Energiministeren får en helt anden rolle i
fremtiden, fx efter at lovgivningen er
iværksat, ikke være talerør for alle
kommuner, fordi disse vil forvalte
forskelligt. Derfor har udtalelser ikke
længere samme magt som før. Man kan sige
kommuner får mere demokratisk
selvstyreforvaltning og indflydelse på fx
brug af gas og fordeling af økonomisk
overskud m.fl. end det som nu er politisk
centralstyret.

Hvem kan være imod dette!

Ang. naturmiljø mv. Her må GP være
begejstret for ZEF(Zero Emission fracking).
Skulle ikke undre om man har tager miljø
organationer med i samråd omkring dette for
at imødekomme social accept.

Go helg.

Innlegg av: danm (21.10.17 12:08 ), lest 2614 ganger

Der tror jeg, du tager meget fejl. Regeringen vil have en afslutning hurtigst muligt og 9. December bliver sidste dag for indsigelser. Udsættelsen giver regeringen tid til at behandle, hvad der måtte komme og ingen kan sige, at det er blevet hastet igennem. Jeg forstår godt, at baisserne udnytter denne udsættelse på 35 dage, men det er ikke noget, der ændrer på noget som helst i forhold til udvinding. Alle ved, at der vil gå tid med behandling af ansøgninger og opstart af pilotprojekter. Det er ikke tidspunktet, men vedtagelsen, der er afgørende.
Innlegg av: danm (21.10.17 12:21 ), lest 2575 ganger

For Qec. Skulle jeg have haft med.
Innlegg av: Sector (21.10.17 12:21 ), lest 2586 ganger

Danm, Kiza - hvor lang tid tror dere man bruker på å besvare og behandle alle inspill og klager som kommer inn etter høringsfrist med nytt utløp nå 9. Desember?

Først etter denne behandling vil industrien få endelig go (eller ikke), der inspill fra høring også hensyntaes og gir grunnlag for bettingelsene.
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 12:51 ), lest 2534 ganger
Endret: 21.10.17 12:52

Det tar den tiden det tar og her ønsker man å sikre at alle parter har fått anledning til å uttale seg, noe som også QOGA (som Binnion leder) stiller seg meget positiv til.

Nå er man veldig nært målet og man ønsker selvfølgelig ikke å forpurre noe ved å «cut any corners»!
Innlegg av: danm (21.10.17 12:26 ), lest 2555 ganger

Det er ikke et spørgsmål om de får lov, det er vedtaget. Nu drejer det sig om reguleringerne og her kan man vælge at ændre eller lade være.
Innlegg av: nopetter (21.10.17 13:06 ), lest 2526 ganger

Når alt kommer til alt så er det billigste å kjøpe aksjen på kr 3,50 enn på 5,50. Det er dette alt egentlig handler om i aksjemarkedet. Iallefall for min del. Kjøpe billig å selge dyrt. Meningsløst å si at en ny 6 mnd utsettelse ikke betyr noe. Som fort kan bli en realitet
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 13:26 ), lest 2463 ganger

Lykke til nopetter!
Blir kursen så lav vil til og med jeg vurdere å øke beholdningen noe selv om jeg egentlig har det antallet jeg ønsker å eie frem til markedet priser aksjen mer riktig i forhold til selskapets reelle verdi.

Jeg kjøpe litt (på billigsalg) til 5,46 i går. Så får vi se hvor de ulike aktørene på børsen vi ta kursen fremover. Det er uansett ingen som med sikkerhet kan forutsi hvordan kursen vil utvikle seg, men ingen skal være i tvil om at jeg har ståltro på dette «caset» :-)
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 13:27 ), lest 2469 ganger
Endret: 21.10.17 13:46

Danm (21.10.17 12:08 ).

Du misforstår stadig vekk. Det var dette med å forstå hva du leser da.
9. desember er høringfristens utløp. Myndighetene har ikke nevnt med et ord når de regner med å få gjennomgått og ferdigbehandlet det omfattende høringsmateriellet. "Regjeringen er interessert i få fortgang i saken". Hvor har du det fra? Tvert imot tyder utviklingen til nå på noe helt annet. Det er ingen hemmelighet at det er sterk politisk uenighet om fracking i Quebec. Ikke bare fra parti til parti, men også innad i partiene.

Innlegg av: Swordrup (21.10.17 13:34 ), lest 2454 ganger

PU
Jeg tror også at gjennomgangen av innspillene vil ta noe tid. Pytt sann noen har vist ventet i 8 år :)

Swordrup
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 13:51 ), lest 2434 ganger
Endret: 21.10.17 13:54

Swordup
Det er også mye usikkerhet forbundet med resultatet av ferdigbehandlingen. Ikke minst på bakgrunn av Minister Pierre Moreaus nylige uttalelse.

Innlegg av: kiza42 (21.10.17 14:04 ), lest 2403 ganger

En usikkerhet for deg, men ikke for meg!

Hva andre måtte tro/mene om dette bryr jeg meg ikke om siden jeg basert på egene vurderinger er så sikker det går an å bli på at dette går den riktige veien.
Innlegg av: Sector (21.10.17 14:00 ), lest 2464 ganger
Endret: 21.10.17 14:37

Takk for svar Kiza. Har også ståltro, men liker ikke utsettelser etter 8 års venting og påfølgende usikkerhet. Kortsiktig er jeg deefor nå mer pessimistisk.

Pilot 2018 kan vel fort nå også bli 2019, spørs hvor lang tid man bruker på å behandle alt som kommer inn etter høringsfrist utløper - noe som vel ingen vet hvor lang tid det vil ta.

Siden de nå utsetter denne med nye 35 dager, tyder det på store mengder som må behandles desverre. TTT med politikerne i etterkant er jeg redd.....
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 14:05 ), lest 2443 ganger
Endret: 21.10.17 14:11

Høyst merkelig om ikke siste dagers utvikling vil skape ytterligere kursfall.
Hvis ikke Minister Pierre Moreaus nylige uttalelse er egnet til skape usikkerhet i markedet, hva skulle da være egnet?
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 14:34 ), lest 2371 ganger
Endret: 21.10.17 14:37

Jeg har tidligere kommentert at fossil energi - som med tid og stunder skal fases ut - umulig kan være "BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC. Så var det også renspikka propaganda. Men trådens overskrift blir rent frem komisk når vi leser dette:

Se foredraget til Googles fremtidsforsker: Innen 10 år vil fossile energikilder miste verdien

https://www.aftenposten.no/norge/i/RP5Q5/Googles-fremtidsforsker-Innen-10-ar-vil-fossile-energikilder-miste-verdien
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 14:28 ), lest 2386 ganger

Det er helt normalt å være redd for «det ukjente» og jeg har selvfølgelig også kjent på slike følelser flere ganger og ikke minst når aksjen stupte i 2010.

Det var en tung periode, men i stedet for å selge de relativt få aksjene jeg hadde den gang kjøpet litt mer på vei nedover. Våren 2016 hamstret jeg masse billige aksjer og på den måten har jeg nå «en passelig» pott med veldig lavt snitt.

Det er selvfølgelig mye enklere for meg å sitte helt rolig en det er for andre som har ett langt høyere snitt, men også min bakgrunn fra bransjen, bekjentskaper og egen research gjør at jeg er så sikker på at dette blir bra når alt faller på plass.

Basert på dette har jeg altså ingen annen agenda en å dele informasjon jeg mener underbygger det «jeg tror på» mht. QEC. At det ofte dukker opp negative innspill på forumet er også helt normalt og er en del av gamet så her må man bare stole på sine egne vurderinger og posisjonere seg i forhold til dette......
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 14:40 ), lest 2344 ganger

Kiza42
Fair nøff.
Innlegg av: tuja (21.10.17 14:57 ), lest 2336 ganger

2 dager siden artikkelen som PU og Gunnar bruker som baissemateriale, og kursen i Toronto har gått opp. De kan tydeligvis verken å lese eller følge med i Canada,hvor reguleringene skal endelig godkjennes.

Innlegg av: kiza42 (21.10.17 15:02 ), lest 2346 ganger

Når Gunnar-i-rus og Co kommer på banen får vi normalt et oppsving i kursen så det finnes vel ikke noe sikrere kjøpsignal en dette??? :-)
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 15:20 ), lest 2315 ganger
Endret: 21.10.17 16:01

Tuja
Når ble Toronto utslagsgivende for kursutviklingen. På Toronto børsen er ikke Qec en gang notert på hovedlisten.

Kiza42
Hvis du baserer dine kjøp i Qec på slike faktorer, skjønner jeg bedre hvorfor du har ståltro på dette caset. Men som allerede nevnt, det ville vært høyst merkelig om ikke siste dagers utvikling vil skape ytterligere kursfall til tross for at "Gunnar-i-rus og Co kommer på banen" og at det i din verden ikke finnes "noe sikrere kjøpssignal enn dette". Si meg, prøver du å imponere noen med sånnt svada?

Innlegg av: kiza42 (21.10.17 15:30 ), lest 2262 ganger

RE^4: QEC - BACK TO THE FUTURE IN QUEBEC.

Ja, deg LOL
Innlegg av: Sector (21.10.17 15:23 ), lest 2293 ganger

Tuja / Kiza - i rettferdighetens navn.
Kursen og volumer i Canada har aldri vært toneangivende for oss/OB før.

Kursen i QEC på OB fortsatte desverre nedturen i går, og har nå etablert seg godt under emi kurs på 5.70.

På kort sikt, med utsatt høringsfrist nye 35 dager, er ivertfall jeg forberedt på at vi igjen vil se 4 tallet.

Lykke til alle - man får ivertfall gode lastemuligheter fremover.
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 15:33 ), lest 2301 ganger
Endret: 21.10.17 15:34

Sector, Hvis du har fulgt med på hva jeg har skrevet om QEC på Torontobørsen mange ganger tidligere vil du vite at jeg er helt på linje med deg her!!!
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 15:46 ), lest 2249 ganger
Endret: 21.10.17 15:59

Kiza42
Men du er ikke på linje med meg når jeg påpeker det samme overfor Tua! Kanskje farlig å gi meg medhold i noe?
Men snart blir Minister Pierre Moreaus uttalelse offentlig kjent og diskutert i Quebec, så får vi også se hvordan det går med kursen i Toronto.
Innlegg av: kiza42 (21.10.17 16:14 ), lest 2167 ganger

PU,
Jeg kommer trolig aldrig til å «være på linje» med deg så leng du driver på med din «gjennomsiktige» manipulering!!
Innlegg av: tuja (21.10.17 16:02 ), lest 2211 ganger

PU

Du må være rimelig naiv dersom du mener Toronto ikke reagerer om de anser noe for å være negativt. De er da ikke dumme,selv om QEC:TO ikke er på hovedlista?
Nei, reguleringene blir strenge,men alle får delta,men i begrenset omfang divers steder(vannreservoar,tettbygde steder etc).
8 års ventetid er snart over,Jason & co sier i klartekst at de har fått god respons på sosial aksept. Så må du bare dykke ned i negativ materie,og baisse for din egen trading. Men utviklingen klarer du ikke å stoppe. Oppgangen kommer,med eller uten dere.

Fortsatt god helg :)
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 16:26 ), lest 2151 ganger
Endret: 21.10.17 16:31

Tuja
Om noe er negativt, er avhengig av øynene som ser. Lokalbefolkningen i St. Lawrence Lowlands som har Quebecs største og viktigste næringsvei som sitt levebrød, er helt sikkert tilfreds med de forsikringene som ligger i ministerens uttalelse som for øvrig er helt i tråd med primeminister Couillards kategoriske avvisning av fracking i denne landsdelen.

Innlegg av: Geezer (21.10.17 17:03 ), lest 2064 ganger

Pick Up, det du kommer med her er feil, blir ikke mer riktig selv om du skriver det aldri så mange ganger. Jordbruk er ikke den største næringen i Quebec. Faktisk langt derifra, jordbruk utgjør ca 1% av BNP i Quebec. Finn på noe bedre om du skal baise aksjen.

http://www.stat.gouv.qc.ca/docs-hmi/statistiques/profils/profil06/econo_fin/conj_econo/cptes_econo/pib_industrie06_an.htm
Innlegg av: danm (21.10.17 17:04 ), lest 2068 ganger

Du glemmer, at det netop er her, man gerne vil have billig og let tilgængelig gas. Det er heller ikke rigtig, når du siger befolkningen er imod. Kursen på Qec. havde ikke noget udsving i fredags, der var usædvanlig, og den steg mod slutningen. Toronto har ikke stor betydning, men man får en indikation på retningen og der var et plus i fredags med en omsætning, der også var rimelig stor. Selvfølgelig vil baisserne gerne have det lagt negativt ud, men inderst inde ved vi alle, at en vedtagelse uden forudgående debat/indsigelser ikke er mulig, derfor er det også fint med en 35 dages udsættelse. jeg tror, vi får en stigende kurs frem mod 9.12.
Innlegg av: livsal (21.10.17 17:38 ), lest 2017 ganger

Voldsomme diskusjoner på HO om hvilken vei det går i Quebec m.h.t. Fracking eller ikke.

Personlig tror jeg ikke det har noe efffekt hva som skrives her, enten i negativ eller positiv retning.

Politikerne har kjørt gjennom lov 37 som ikke setter forbud mot fracking og da skal det vel mye til at de lager forskrifter, som slår bein under denne loven.
Det kan jo medføre betydelige «low suite» fra aktører i næringen.
Det åpnes vel for at lokaldemokratiet på enkelte områder kan styre utviklingen.

Det spiller nok begge leirer på. Får jo håpe at Qec kommer ut av dette med beina på jorda, selv om det vil ta lenger tid en forventet.

At forsinkelsene fører til slitasje på kursen tror jeg nok vi vil oppleve.
Jeg solgte meg ut på 5,90 tidligere i måneden og har lagt inn kjøp på 5,30 og går den under det så får jeg følge med.
Min post er ikke så stor at jeg blir søvnløs av den grunn.
Personlig synes jeg Qec har lagt for mange egg i Quebec kurven, noe som Kakwa er blitt skadelidende av. Hva omdisponeringen til Jordan vil føre til er jo foreløpig spekulasjoner, men også her satses det friskt.

TWS
Innlegg av: njn- (21.10.17 18:25 ), lest 1945 ganger

Swordrup Pick Up!!

Jeg tror at alle innspill blir behandlet fortløpende.

Så 9. des. er det ikke mye som skal behandles, vis det er noe.
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 18:40 ), lest 1927 ganger

Njn
Ja, det kan du tro. Virkeligheten er en helt annen.
Innlegg av: njn- (21.10.17 18:40 ), lest 1915 ganger

Dere BAISSERE!

Dere tror vel ikke med hånden på hjerte, at regjeringen har arbeidet og fått igjennom Bil 106,
samt investert milliarder av CAD i infrastruktur,
havneanlegg, ++++++, for moroskyll?

De leker ikke med innbyggernes penger.

De ønsker å bygge et bærekraftig samfunn.
Innlegg av: tuja (21.10.17 18:41 ), lest 1933 ganger

livsal

Trodde du var en langsiktig investor i QEC med mange fartsår i aksjen? Mener du har vært tilstedeværende i QEC så lenge jeg kan huske. Og jeg startet med aksjer i 2006.

Innlegg av: Pick Up (21.10.17 18:52 ), lest 1906 ganger
Endret: 22.10.17 10:58

Njn
Det er tull at at regjeringen i Quebec har investert milliarder av CAD i infrastruktur,
havneanlegg for å tekkes frackingidustrien. Visst vil de bygge et bærekraftig samfunn, men ikke med fossil energi som med tid og stunder skal fases ut. Selv tilhengere har skjønt at fossil energi aldri vil bli noe annet enn en brobygger til grønn energi.
Innlegg av: tuja (21.10.17 18:56 ), lest 1902 ganger

PU

Du lever i en annen verden. Fossil energi som nat-gas vil overleve både deg og meg,og vil være en viktig del av renere energi i mange decades enda. Så enkelt er det.
Innlegg av: Swordrup (21.10.17 19:04 ), lest 1881 ganger

Njn—
Jeg er positiv til Qec, men tror av erfaring at det tar lengere tid på å behandle innspillene.
For ordens skyld, jeg er ferdiglastet og ønsker kursen til nordpolen ;)

Swordrup
Innlegg av: 6710 (21.10.17 19:16 ), lest 1854 ganger

Zero Emission fracking må være vejen frem i
Q. Kan industrien blive enig om dette på
konferencen, er vi nået milevidt.
Muligvis derfor ledende regeringsmedlemmer
er tilstede her. Her bliver det muligt at
formidle indsigt i hvad ZEF kan bidrage
med. Ikke umuligt at ZEF kan være med til
at løsne en masse forhindringer, dilemmaer
og muligvis være grundsten til man i
regeringen begynder offentligt at formidle
ZEF modellen som en mulighed. Men først
skal man være enig og kunne overbevise om
dette er en god løsning. Den rette løsning.

Innlegg av: danm (21.10.17 19:19 ), lest 1843 ganger

PU, du kan ikke bare sige at tingene er sådan og sådan og oven i købet se stor på virkeligheden (sandheden). Du får det til at se ud, som om det hele vil stoppe. Situationen er lige modsat. Canada har fået en ny energilov og bill 106 er vedtaget og det bliver reguleringerne også. Det er ikke til afstemning.
Innlegg av: livsal (21.10.17 19:30 ), lest 1822 ganger
Endret: 21.10.17 19:31

tuja

Jeg er nok en langsiktig aksjonær, men jeg ser også at aksjen er utsatt for sterk påvirkning, som etter min mening har sin bakgrunn i hvordan emisjonene er blitt gjennomført på. Voldsom haussing i forkant og rettede emisjoner mot spesielle invester, med påfølgende utvanning av gamle aksjonærer. Fremdriften i selskapet har i de seneste årene foregått mer på papirene enn i virkeligheten.
Spredning av investeringene og kraftig nedskrivning av verdiene.

Jeg tror ikke at det er skrivingen på HO, som har betydning for kursutviklingen og jeg bruker en del av min portefølje til kortsiktig gevinsttaking. Men det er jo. Ikke alltid en lykkes.

Håper fortsatt at selskapet skal få det til i Quebec, selv om jeg ser at motstanden er større enn mange har regnet med.
Kursen er meget meldingstyrt.

Ad hoc investeringer i Jordan er ikke med å bedre inntrykket. Det at de to siste emisjonene er gått til samme formål, vidner om dårlig investerings-planlegging.
Som jeg skrev over så tror jeg det ettervert åpnes for fracking i Quebec.
Tillykke med investeringene.
Innlegg av: tuja (21.10.17 19:30 ), lest 1823 ganger

Ja,blir spennende å se hva som formidles av artikler i media under konferansen neste helg. Mange store selskap tilstede,sammens med herrer i ledende posisjoner innen både regjering og energi.

Innlegg av: ketle homeowner (21.10.17 19:33 ), lest 1813 ganger

HVIS .... det ikke kommer noen kursdrivende nyheter med det første - så tror jeg aksjekursen vil falle ... og falle ...
Jeg tror det fort det kan bli en kurs under 5.
Innlegg av: norman (21.10.17 19:41 ), lest 1789 ganger

Pick Up
Hvorfor kommenterer du ikke innlegget til Geezer? Jordbruk er langt fra den største næringen i Quebec. Dette argumentet har jo du kommet med i årevis.

Omlegging til fornybar energi koster statene altfor mye i subsidier, og hvis du skal snakke om bærekraft, så må det også være økonomisk bærekraftig. Flere land som har satset kraftig på fornybart ser nå at dette koster mer enn det smaker. En eventuell omlegging vil ta lang tid, og vil koste veldig mye penger. Mange vil heller prioritere billig og sikkert. Se bare hva Australia akkurat har vedtatt. De dropper planene om økt fornybar energi.

http://enerwe.no/miljo/australia-dropper-mal-om-mer-bruk-av-fornybar-energi/
Innlegg av: ketle homeowner (21.10.17 19:47 ), lest 1768 ganger

Slik jeg vurderer det så er QEC er et veldig riski case. Det balanserer på knivseggen om satsningen i Canada vil føre frem eller ei. Skulle ikke det gå de ang. de rette godkjenninger fra myndighetene så er det nesten som "game over" å regne.
Innlegg av: tuja (21.10.17 20:09 ), lest 1758 ganger

livsal

I like måte :)

ketle homeowner.

Tror du må lese litt mere om selskapet,og hva de har i besittelse av acres/lisenser/eiendeler. Det er nok langt ifra Game over. Større satsing i Motney paralellt med økende energipriser vil være gull verdt for både selskap og aksjonærer. Og ikke glem Jordan.
Men bill106 er vedtatt. Nå er det utformingen av reguleringene som gjenstår. Moratoriumet mot fracking er over. Etter 9 des er hhøringsperioden over,og den generelle utformingen skal finpusses. Etter det er det "game on". Da skal QEC sine acres i Quebec innprises igjen. Da..... :)
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 20:20 ), lest 1745 ganger
Endret: 21.10.17 20:30

Tuja (21.10.17 18:56 ),
Ikke ifølge Goggles fremtidsforsker. Dine argumenter virker løst fundert. Håper at du har mer enn 10 år igjen å leve.

"Se foredraget til Googles fremtidsforsker: Innen 10 år vil fossile energikilder miste verdien"

https://www.aftenposten.no/norge/i/RP5Q5/Googles-fremtidsforsker-Innen-10-ar-vil-fossile-energikilder-miste-verdien
Innlegg av: treider1 (21.10.17 20:28 ), lest 1733 ganger

Tuja,
før du ber andre lese seg opp på QEC, bør du tydeligvis lese deg opp selv.

Det er ingen ting som heter "Motney".
Innlegg av: tuja (21.10.17 21:47 ), lest 1611 ganger

Sleng på en "n",så er det vel greit?
Eller hva,treider. :)
Innlegg av: livsal (21.10.17 22:32 ), lest 1570 ganger
Endret: 21.10.17 22:49

Før en begynner med flisespikkeri bør en nok lese seg opp på Qec.
Selskapet er absolutt ikke avhengig av Quebec. Tror selskapet har brukt mindre penger her i forhold til publisiteten, men som formann i QOGA tror jeg Quebec er blitt et prestisjeprosjekt for MB og jeg håper han lykkes med det.

Når det gjelder Montney bør en holde begrepene adskilt.
Montney er en oljeførende formasjon hvor Qec driver boring sammen med Orlen i Kakwa nord og Kakwa sør. I tillegg har de arealer i Wapiti, hvor noe er leverf tilbake.

Montney I Kakwa består av 3 oljeførende lag. Montney
Upper, Montney midle og Montney lower. Hvorav hovedutvinningen er lokalisert til Montney midler.
I tillegg har de i Kakwa funnet olje i. Halfway formasjonen.
Hovedarealene de borer i og produserer er JV med Orlen hvor Orlen ha 75% og Qec 25%.
I tillegg har de vel så store arealer både i Kakwa nord og Kakwa sør hvor de er 100% eier.

De har imidlertid ikke hatt nødvendig kompetanse eller
«Flaks» med sine egne boringer. Med den rette JV partner i Kakwa, ser jeg ikke bort fra at Qec kan øke produksjonen betraktelig.

I tillegg har selskapet godt bevarte hemmeligheter i
Saschatcewan og BC.
De har bl.a en 100% brønn i Kakwa som er ferdig boret men ikke koblet til.
Derfor tror jeg at planen er å gjøre Quebec ferdig og klart for salg.

Men det er flere retrettmuligheter.

Det som etter min mening trigger kursen, er den formidable forventningen til Quebec, hvor en snakker om kursmål på et par hundre kroner. Mange blir derfor trigget av disse pekulasjonene og invester over evne.
Når så kursøkningen uteblir, blir også skuffelsen så mye større.
Innlegg av: Pick Up (21.10.17 22:55 ), lest 1499 ganger
Endret: 21.10.17 22:56

Livsal
Interessant, men kanskje ikke så eksplosivt kurstriggende som mange håper på hvis det slår til?
Innlegg av: livecnn (21.10.17 23:03 ), lest 1496 ganger
Endret: 21.10.17 23:05

Den politiske vilje og flertall er absolut på QEC sin side i QUEBEC.
Gassen skal opp, 35 dagers utsettelse er bare fint, la tvilerne få løft hvert blad.

De som spyttet inn 200 mill ved siste emisjon er selvsagt lettlurte idioter :-)

Innlegg av: Morty1234 (21.10.17 23:29 ), lest 1436 ganger

Par hundre kroner er nok en drøm med mindre alt klaffer og man venter til 2030... hvis reguleringer blir som forventet produksjon øking går som planlagt burde 15 kr være mulig også kommer Jordan itilegg, men mye av dette er leeenge til blir klart. Så det er ikke bare å prise inn alt i vilden sky med engang. Tror realistisk i første om gang skal vi si til mars er rundt 15 kr.
Innlegg av: qestador (21.10.17 23:31 ), lest 1448 ganger
Endret: 21.10.17 23:40

Jeg forstår ikke at det er for fordeling ved siste emi.

Jeg fikk rikelig anledning til å delta ? ??

Heller har jeg svært vanskelig å forstå at Québec skal være den største trigger i første omgang kfr livsal sin beskrivelse.

Det skumle her og trigger kan.re salg. Faren er Pang!
:-)
Innlegg av: livsal (22.10.17 00:16 ), lest 1391 ganger
Endret: 22.10.17 00:17

Qestador

Da skal jeg gi deg et tankeeksperiment. Dersom du fikk brev fra megler på tirsdag om du vil kjøpe 150000 aksjer i Qec til mellom 5,20-5,70 i en emi på torsdag ettermiddag og kursen var på tur ned fra 7,50 til 6 kroner, ville du ikke svar ja og solgt de aksjene du hadde for f.eks. 6,50 og tegnet deg for 150000 aksjer til 5,70.

Det er ca. 4000 aksjonærer i Qec og kun maks 200 fikk anledning til å delta i emisjonen. Det kaller jeg forfordeling. De vil jo selvfølgelig hevde at det hastet å hente inn penger til de samme tingene som de hentet inn i forrige emisjon.

Emisjonen ble gjennomført på under 2 timer fra kl. 1700 til 1900 tror jeg det var.

Denne og forrige emisjon ble gjennomført så fort at det lukter av den, Kanskej 100 til 200 aksonærer deltok.

Normalt så skal alle aksjonærer behandles likt. Dvs at de får tilbud om deltakelse i forhold til antall aksjer de hadde før emisjonen. Da vil alle blitt behandlet likt, og de som ikke hadde mulighet til å delta ville frasagt seg muligheten. De kunne f.eks. Satt emisjonskursen til k.6,50 for å se hvor mange som godtok det og bookbuilding ut fra det.

Dette var hastverksarbeid, som bare venner av meglere tjener på-

Innlegg av: njn- (22.10.17 00:44 ), lest 1339 ganger

livsal!

Hvilken kunnskap har du om hvordan et firma i utvikling skaffer kapital?

Du kritiserer Binnion og selskapet for emisjoner.

Et selskap har 3 muligheter til å gjennomføre sine planer.

1. Aksjeemisjon. (Utvanning av eksisterende aksjer)
2. Ta opp lån. Hvis mulig.(Renter og avdrag)
3. Drive tæring etter næring. (Utviklingen av firma vil ta lang tid, eller man går konkurs)

De firma som er så heldig å skaffe penger i aksjemarkedet er i en meget gunstig posisjon.

Som du ser er er emisjon den billigste måten å få firma til å vokse.

Slutt å sverte ned på ledelsen.

Etter mitt skjønn, gjør de en utmerket jobb.
Innlegg av: nopetter (22.10.17 00:44 ), lest 1365 ganger

Helt riktig

Dette fikk PAS og co vite da Binnion var I Oslo på konferansen. Sendingen ble brutt når han talte. Husker at det var flere her som reagerte på dette. Da fikk emisjnskameratene informasjon om hva ledelsen hadde planlagt, så moste dem aksjen ned når reguleringsplanen ble lagt fram der PAS solgte ut de 5,7 mill aksjene dem hadde på bok. Etterpå la PAS fram en analyse hvorfor aksjen stupte fra 9,35 og der dem skrev at hvis man skulle være intradag short så måtte man ha tighte stop loss. Nå vet man at et engelsk hedge fond har shortet aksjen. Og må gudene vite hvor mye av emisjonsaksjene som er lånt ut til shorterne.

Etter den tid så har PAS og SB1M stort sett bare tradet i det korte perspektivet.
Innlegg av: qestador (22.10.17 00:44 ), lest 1349 ganger

He he he jeg tenkte ikke så langt livsal. jeg holt med nebb og klør på aksjene jeg ga rundt kr 1 for. Det ble jo en del aksjer av det da.
Jeg husker ærlig talt ikke igjen i hvilken situasjon jeg satt i, da det var noe overaskende store lotter som ble tilbydd.

Det er jo noe av gemet med slike poster. De som har sittet langt med mange aksjer og traderne som putter inn og ut et ti talls k i ny og ne. ?

Ikke vet jeg om jeg har så stor sympati i den retning.
Innlegg av: livsal (22.10.17 01:17 ), lest 1332 ganger
Endret: 22.10.17 01:26

njn-

Du har altså ikke skjønt det. Jeg kritiserer ikke selskapet for at de henter inn aksjer i emisjon. Tvert imot. Synes de burde hentet mye mer. Det er måten de gjør det på som jeg reagerer på. Om det er Binnion eller meglerhusenes feil skal jeg ikke uttale meg om.

Bare som et apropos så har jeg god greie på hvordan et selskap i utvikling henter inn kapital.

Denne er i hvertfall ikke noe jeg vil benytte meg av.

Bare et lite ilegg til njn-

Les aksjeloven om hvordan emisjoner skal gjennomføres,, så kan vi kanskje diskutere nærmere.
Innlegg av: Urquel9 (22.10.17 10:49 ), lest 1039 ganger
Endret: 22.10.17 10:51

Hydrokarboner kommer til å være ledende i overskuelig fremtid, ingen fare for at gass og flytende brenstoff blir avskrevet i vår levetid. Selv om jeg ikke kjenner din alder, tør jeg påstå det.
Innlegg av: Urquel9 (22.10.17 11:42 ), lest 909 ganger

Jeg tror ikke det er noen hverken her eller andre steder som forstår spørsmålet ditt, og hvor du vil med det. Kanskje på tide å ta helg(?)
Innlegg av: 6710 (22.10.17 12:19 ), lest 858 ganger

livsal (21.10.17 22:32 ).
Tak til Livsal for du påminder om andre
vigtigheder omkring QEC.

Innlegg av: Stranger (22.10.17 12:49 ), lest 808 ganger

QEC er faldet meget mere end peers i Quebec. Det virker som om der foregår effektiv kursmanipulering. Hvad dette skyldes, vides ikke. I teorien kan det være shorting eller nogle med vilje holder aktien ned.
Innlegg av: Yzf R1 (22.10.17 12:57 ), lest 784 ganger

Begynner å bli mange hakker i plata,på tide å skifte ?

Y
Innlegg av: Anadrol (22.10.17 13:41 ), lest 696 ganger

Ja vær værsom med Quec

Imens så renner pænga inn på kontoen min :-)
Innlegg av: livsal (22.10.17 14:13 ), lest 643 ganger

Pick UP

Synes ikke noe om at du sprer desinformasjon på denne måten.
Det er riktig at ca. 97% av energiproduksjonen i Quebec kommer fra hydroelectriske kilder.

Det betyr ikke som du antyder at forbruket er det samme. Her kommer bare 40% fra fornybar energi, mens ca. 60% kommer fra fossilt brennstoff.

Det er da hovedgrunnen til alt Quebec ønsker å bruke av egne ressurser istedenfor import.

Det er greit å være negativ, men litt edruelighet kan jo være på sin plass.
Innlegg av: danm (22.10.17 14:55 ), lest 590 ganger

PU, jeg tror, du skal se på, hvor meget olie og gas Quebec henter udefra. Det du kommer med er helt misvisende.
Innlegg av: danm (22.10.17 14:57 ), lest 577 ganger

Energi er andet end elproduktion.
Innlegg av: danm (22.10.17 15:19 ), lest 523 ganger

Som du kan se i den nye tråd, jeg har oprettet står el for 37% af energiforbruget i Quebec.
Innlegg av: danm (22.10.17 16:00 ), lest 438 ganger

Også det formåede du at misforstå. Se min anden tråd.
Innlegg av: norman (22.10.17 16:17 ), lest 394 ganger

Pick Up

97% av energien som Quebec produserer selv kommer fra fornybar energi. Hva med oljen og gassen som importeres, og som er en større del av energien som forbrukes?
Ville det være bedre for miljøet at denne ble produsert lokalt, eller er det bedre at den importeres fra andre land hvor miljøet ikke sitter i forsetet når oljen og gassen blir produsert?

Det jeg sier er at en stadig voksende omlegging mot fornybar energi koster for mye i form av tilførte subsidier. Den økonomiske veksten i Quebec har sammenlignet med de andre statene i Canada vært lav, og produksjon av egen olje og gass ville økt denne betraktelig. Lavere utslipp, flere arbeidsplasser og en bedre økonomi.

Legger ved en analyse laget av en økonom ved universitetet i Montreal, Youri Chassin. Analysen er 4 år gammel, men like aktuell i dag.

http://www.iedm.org/files/note-energy-quebec13.pdf

Btw, du har fortsatt ikke svart på innlegget til Geezer. Jordbruk er ikke den viktigste næringen i Quebec. Dette har du brukt som et hovedargument mot utvinning i mange år. Har du en kommentar til dette?
Innlegg av: Urquel9 (23.10.17 00:34 ), lest 298 ganger

PU har som alle andre baisere ved dette forumet, én eneste agenda, billigst mulig inngang i QEC.

Ikke la dere lure av drittsekkene.
Innlegg av: Pick Up (22.10.17 10:37 ), lest 1133 ganger
Endret: 22.10.17 10:39

Sitat norman (21.10.17 19:41 ), lest 740 ganger
Pick Up

"Omlegging til fornybar energi koster statene altfor mye i subsidier...."
-----------------------------------

Er allerede en av verdens største produsenter av fornybar energi og et fyrtårn innen videreutviklingen av denne form for energi.
Innlegg av: Pick Up (22.10.17 11:20 ), lest 1038 ganger
Endret: 22.10.17 11:25

Før jeg avslutter for denne uken. Er det virkelig noen her - bortsett fra danm og njn - som i ramme alvor tror at høringsresultatene vil bli behandlet fortløpende etter ja/nei-prinsippet?

Teksttillegg
Fanteriet som livsal refererer til som er i beste Cnr-stil, er en god grunn til være varsom med Qec.
Innlegg av: Pick Up (22.10.17 13:26 ), lest 789 ganger
Endret: 22.10.17 13:28

Sitat norman (21.10.17 19:41 ):

"Pick Up

Omlegging til fornybar energi koster statene altfor mye i subsidier...."

--------------------------------------------
Over 97% of all energy produced in Québec is renewable, and almost entirely hydroelectric. The predominance of this clean, affordable source of energy is a hallmark of Québec and gives it an undeniable advantage in North America.

http://www.investquebec.com/international/en/why-quebec/hydroelectricity.html
Innlegg av: Pick Up (22.10.17 15:07 ), lest 589 ganger
Endret: 22.10.17 15:45

Livsal
Mitt innlegg var ment som et svar på Normans påstand om at omlegging til fornybar energi koster statene altfor mye i subsidier. Kan ikke se at forbruket er nevnt med et eneste ord i artikkelen jeg har limt inn.
Men siden du selv nevner forbruk, vil jeg minne deg på 2030 Energy Policy hvor en av mange strategiske virkemidler er å øke forbruket av fornybar energi og redusere bruken av fossil energi.
Det er mindre enn 13 år til 2030. Jeg vil ikke bli forbauset om den nye forskriften når den trer i kraft, vil bli et betydningsfullt verktøy for myndighetene. Hvorfor har man ellers utarbeidet i en av verdens strengeste forskrifter for å sikre beskyttelse av miljøet og kravet til sosial aksept?
Innlegg av: Pick Up (22.10.17 15:41 ), lest 493 ganger
Endret: 22.10.17 16:25

Edited

Mens vi er inne på temaet. Her forleden holdt Goggles fremtidsforsker i regi av Aftenposten et foredrag hvor det blant annet fremkom at fossile energikilder vil miste verdien innen 10 år. Hans klare og entydige anbefaling til norske myndigheter var å starte omstillingsprosessen til fornybar energi omgående. I så måte har Quebecs myndigheter kommet langt på vei.