Tilbake til: Industri
Innlegg av: fattigstakkar (11.10.17 11:47 ), lest 7853 ganger
Ticker: REC

REC polysiliconprisene stiger videre

http://pvinsights.com/
Innlegg av: Larsson (11.10.17 11:57 ), lest 4907 ganger

RE^1: REC polysiliconprisene stiger videre

Starkt. Her satt folk og trodde på nedgång, så går det opp istellet.
Innlegg av: Tom Tank (11.10.17 11:57 ), lest 4906 ganger
Endret: 11.10.17 11:58

Småpene 0,24 % opp!
Good!
Innlegg av: bagerhansen (11.10.17 12:03 ), lest 4837 ganger

WOW for en oppgang!!! Dette snur skuta!!!
Innlegg av: Tom Tank (11.10.17 12:08 ), lest 4782 ganger

Vel, baker'n, Rec falt mer enn 6 % når PVinsights viste tilsvarende nedgang...
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 12:15 ), lest 4741 ganger
Endret: 11.10.17 12:17

Om man tar med alle onsdagene (tidligere også mandagene) hvor vi har enten opp eller ned på PVinsights og sammenligner med hvordan traderne reagerer...

...så er det få ganger traderne reagerer opp på positive tall. Det forekommer av og til. Traderne reagerer svært negativt hver gang det vise flat eller fallende utvikling.

Traderne er heller ikke så opptatt av hvilket nivå prisene har som utgangspunkt. Aksjekursen kan godt være høyere om spotprisen er på 12 $/kg enn 16,7 $/kg. Det er stemningen og reaksjonen på selve avviket som teller. REC har jo vært ganske så mye høyere opp i aksjekurs tidligere når spotprisene har vært 16,7 $/kg... ja vi har vært høyere også på 12 $/kg... nå er vi altså lavere fordi PVinsights ikke viser solid vekst uke for uke hvilket skuffer tradernes spekulative gen.

Rasjonelt sett skulle det jo bære en logisk og konsekvent atferd å spore slik at aksjekursen var høyere når spotprisen var høyere, men slik er det ikke. En trader er som en gullfisk i en bolle.

Av en eller annen grunn har også PVinsights blitt en favoritt hos traderne, f.eks. EnergyTrend er i skyggen. Onsdagen er en ren betting-day. Rødt eller svart på rouletten.
Innlegg av: fattigstakkar (11.10.17 12:18 ), lest 4693 ganger

AB,
Irrasjonell adferd fra markedet er en gavepakke både for tradere og investorer.
Innlegg av: Collin (11.10.17 12:21 ), lest 4670 ganger

Kom igjen, litt til så når vi salgsprisen min.
Følg med i AXA, den er i ferd med å skyve videre opp fra en grønn flott bar på mandag.
Innlegg av: bagerhansen (11.10.17 12:27 ), lest 4649 ganger

AB,

Nå er det jo også hinsides mye negative nyehter rundt aksjen. Det er bare å ramse opp i fleng..

Det er mulig skatte smell på et par 200 millioner.

Det er oppsigelser i Butte.

Det er Suniva saken.

Det er Kina eierskapet. I mine øyne kan man like godt legge ned hele REC om eierskapet viser seg å bli 15%.

Og jeg har sikkert glemt en 10-12 negative saker til men det er begrenset energi jeg gidder å legge i dette.

Det er ikke rart shorten øker.

Ja jeg vet at du mener at Suniva og andre ting ikke spiller inn for REC. Men slik ser ikke jeg det. Alle negative nyheter for solindustrien er negative for REC.
Innlegg av: Collin (11.10.17 12:33 ), lest 4613 ganger

bagerhansen: når jeg leser innlegget ditt, så gjør det meg mer trygg på kjøp.
Shorten øker? Den har gått ned i det siste, så får vi se om den fortsetter ned? Jeg tror det på de kursnivåene vi nå ser og så kan den kanskje øke igjen senere igjen?
Alt er ikke negativt, selv ikke med Trump. :)
Innlegg av: bagerhansen (11.10.17 12:34 ), lest 4607 ganger

Shorten går minimalt opp og ned pga Marshall. Shorten minker ikke fordi den har en endring på 0,2% en uke...
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 12:44 ), lest 4566 ganger

bager

Ja, og nettopp fordi du er så sensitiv må vi få slike som deg til å hyperventilere. Folk som tror alt rammer REC negativt. :D

Du kan ikke påstå at jeg har vært annet enn negativ for det meste av tiden, og aksjekursen har i samme periode falt. Jeg har jo påpekt nøyaktig alle de tingene som folk er sensitive mot. Vi har fulgt de vanlige resonnementene som folk normalt følger. Derfor er vi under krona.
Innlegg av: Collin (11.10.17 12:44 ), lest 4558 ganger

Vi får se om shorten fortsetter ned. Det er interessant og en risikoreduserende faktor. At de gjør hva de kan for å forsvare shorten vet vi. Spennende.
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 12:48 ), lest 4531 ganger

Det beste er om shorten øker i takt med at kursen faller. Da tar disse aktørene stadig høyere risiko.

Et av formålene med aksjer er å tjene penger på folk som maksimerer risiko. Da passer det fint at markedet krisemaksimerer.
Innlegg av: Collin (11.10.17 12:49 ), lest 4506 ganger

Helt enig AB, jeg tror vi har forskjellig tidshorisont? og det gjør forskjellen i argumentasjon. Jeg er ute lenge før vi er på krona.
Innlegg av: Tom Tank (11.10.17 12:50 ), lest 4505 ganger
Endret: 11.10.17 12:52

«Norges beste forvalter» Håkon Persen Søderstrøm til DN:
- Det handler om å være langsiktig for å lykkes i markedet
- 90 prosent av avkastningen i aksjemarkedet blir skapt i 10 prosent av tiden
- Grådighet er en investors største fiende. Ønsket om å tjene mye penger på kort tid fører til at det tas for stor risiko
- Når markedet går ned, blir ofte slike investorer tvunget til å selge ut aksjer på lave kurser. Og når markedet snur går de dermed glipp av oppgangen
Innlegg av: kongkveite (11.10.17 12:53 ), lest 4454 ganger
Endret: 11.10.17 13:00

Vi seiler stødig inn i Q4 med høye polypriser.. hvor lenge skal det ignoreres? 16,70 vs. 11. Begynner å ligne på superprofitt!!
Innlegg av: Collin (11.10.17 12:59 ), lest 4410 ganger

"Det handler om å være langsiktig for å lykkes i markedet". Det sier de som er nødt til å være det. De som forvalter milliarder må være langsiktig. Alle de jeg vet som gjør det best i markedet er ekstremt kortsiktige, det er snakk om minutter.
Tom som er en bekjent av meg, om jeg tør kalle ham det?: https://www.youtube.com/watch?v=IPL68r9hi1s

Han er en av de 1% som klarer det.
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 13:17 ), lest 4315 ganger

energytrend

Polysilicon Price (Per KG)
19.00 17.00 18.500 (0 %)

*Please refer to Highest Price for contract price. Please refer to the lowest price for second-tier material.
Innlegg av: retttilværs (11.10.17 13:29 ), lest 4253 ganger

Da har jeg bestemt meg! Skal bygge en egen polysilicon fabrikk i hagen. Eier 1 mål tomt og har kjøpt 2 kubikk med sand (råstoff). Har kjøpt byggtegninger på Alibaba. Noen som er med?? Selskapet skal IKKE noteres på Oslo Børs.
Innlegg av: Aldara (11.10.17 13:35 ), lest 4216 ganger

Den tar imot ved 0,93.
Er det der Marshall dekker inn sin short..?
Innlegg av: Collin (11.10.17 13:38 ), lest 4197 ganger

Jeg forsynte meg godt der i alle fall og den spratt godt opp igjen. Dette er et spill, noen med dype lommer og vi andre er med på bølgen om vi vil eller ikke.
Innlegg av: Aldara (11.10.17 13:42 ), lest 4173 ganger

Hvorfor kan ikke noen LEGGE LITT PRESS PÅ SHORTERNE...?
De gjør jo faen som de vil!
Innlegg av: Collin (11.10.17 13:43 ), lest 4164 ganger

Jeg kjøper det jeg kan og ser at jeg er en av de største nettokjøperne i dag.
Innlegg av: Aldara (11.10.17 13:47 ), lest 4141 ganger

Bra Collin.
Jeg har også sbn og nå har jeg 600k.
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 13:47 ), lest 4156 ganger
Endret: 11.10.17 13:50

Hensikten her er å få nordnet og netfonds til å selge under krona.

Meglerhusene som dominerer nå er dekket. En del aksjer finner bare veien tilbake til opprinnelig eier.

..................

Ironien er at norske tradere tror på en dupp pga Suniva, mens kinesiske wafer-produsenter kjøper mer polysilion. I 2017 settes ny rekord og selv om markedte dupper litt i USA i 2018, så vokser det andre steder. Og der sitter norske tradere og fokuserer ensidig på en ting som det eneste i gullfiskbollen.
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 13:54 ), lest 4121 ganger
Endret: 11.10.17 13:55

"Meanwhile, spot polysilicon prices in overseas was revised slightly upwards from the September, reflecting a supply disruption by Wacker's accident, and steady demand due to accommodative long-term contracts. Some Korean suppliers attempted to rise price quotes in the spot market, but major buyers did not accept such offers as realization of long-term contracts would be sufficient to fulfill the demand. Hence, the average settling prices in overseas stayed mostly unchanged"

Hvor mange her fikk med dere ulykken til Wacker??? Knapt noen! Produksjonsbrudd der genererer høyere spotpriser i ROW enn først antatt. Alle her har spekulert på massiv nedgang. Dere burde lagt Suniva-saken på hylla og fokusert mer på Wacker-saken.
Innlegg av: hango (11.10.17 14:09 ), lest 4045 ganger

REC er nok ikke en aksje man bør sitte langsiktig. Det har historien tydelig bevist.
Innlegg av: kongkveite (11.10.17 14:35 ), lest 3963 ganger

Hmmm, på tide med en analyse fra veskemannen
Innlegg av: Odi.1 (11.10.17 14:38 ), lest 3946 ganger

AB: " Hvor mange her fikk med dere ulykken til Wacker??? Knapt noen! Produksjonsbrudd der genererer høyere spotpriser i ROW enn først antatt. Alle her har spekulert på massiv nedgang. Dere burde lagt Suniva-saken på hylla og fokusert mer på Wacker-saken. "

Vil anta at det vil vise igjen på q3 til REC, om ikke er det jo helt ubetydelig`?
Innlegg av: Collin (11.10.17 14:40 ), lest 3937 ganger

hango: helt enig og det er de beste traderne og så langt shorterne som har stukket av med gevinsten. Jeg anser meg selv som middels god trader og tar mine 1-2%. Jeg er åpen for å lære mere og støtter meg på flere her inne angående REC, så fortsett med å informere oss som ikke kan selskapet så godt. Jeg kjøper og selger på en kombinasjon av teknisk analyse og fundamentalt.
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 17:14 ), lest 3704 ganger

Det er shorterne som er de som har hatt mest vellykket taktikk mot resten av spillerne som på sin side ga opp. Da er det enveiskjøring.

...................

odi

Vi er i 4Q nå. Spennende å se om utestående kundefordringer øker fremover.
Innlegg av: AntonBerg (11.10.17 18:25 ), lest 3591 ganger

I 2Q17 hadde REC rentekostnader på 7.1 MUSD. Det er mye penger ut av vinduet!

Nå vil deler av dette beløpet reduseres eller rettere sagt frigjøres når BOND2018 NOK og BOND2018 Convertiblen blir betalt og vil kunne bakes inn i en ny obligasjon. Vi betaler også renter til JV-partner.

REC har etter dette ikke problemer med å betjene finanskostnader knyttet til eksisterende gjeld dersom vi velger å videreføre deler av gjelden.

BOND2018 NOK har faktisk en solid rente på 9.75% per annum!

BOND2018 Convertiblen har en rente på "Annual coupon of 6.5% payable quarterly in arrear".

Ved at markedet og aksjonærene har en negativ holdning til REC så kan kreditorene argumentere for økt risiko og dermed kreve høyere rente ved refinansiering. De vil selvfølgelig være svært villige til å låne penger til REC med en god rente for dem. Det er vi aksjonærer som taper på å spille oss selv ut over sidelinjen.

I 2016 brukte REC 13,3 MUSD i rentekostnader. Hittil i 2017 har vi brukt 10,3 MUSD (mot 6,8 MUSD på samme tid i fjor).

Om vi lager en obligasjon på 110 MUSD med 8 % rente så blir det røflig 8,8 MUSD i rentekostnader eller 2,2 MUSD per kvartal. REC klarer fint å bære en slik rentekostnad i 4Q18+ sammenlignet med den rentekostnaden vi har akkurat nå.

Så må vi regne med rentekostnader på 169 MUSD til JV. Om vi antar en "høy" kinesisk rente til 6 % så vil det utgjøre 10,14 MUSD eller 2,5 MUSD per kvartal.

REC vil følgelig fint betjene et JV-lån og en ny 110MUSD-obligasjon.

Det resterende kan REC ordne over cash-flow og i verste fall hente inn kapital fra JUM.

Det er usannsynlig at når vi kommer til September 2018, at REC ikke skal få refinansiert konvertiblen. For REC kan beviselig betale rentekostnadene.

Dersom REC foretar emisjoner reduseres gjeldsgraden og balansen ser penere ut, samtidig som finanskostnadene (rentene) faller og man får sterkere cash-flow.
Innlegg av: sindree (11.10.17 18:25 ), lest 3575 ganger

AB,

Enig, jeg tror at ROW har stort potensiale. Spennende å se om Rec klarer å få en større del av markedet. Kanskje spesielt India, og kanskje spesielt hvis en del land blir utestengt fra USA. Som tidligere nevnt er jeg svært usikker på hvordan suniva saker påvirker rec....

https://www.pv-tech.org/editors-blog/why-2018-could-be-a-breakthrough-year-for-made-in-india-module-exports
Innlegg av: sindree (11.10.17 18:33 ), lest 3541 ganger

Dette kan også være av interesse. Panel kapasiteten øker hele tiden. Mer enn poly kapasiteten...

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2017/10/11/solar-panel-manufacturers-are-gearing-up-for-strong-growth-with-record-first-half-of-year/amp/
Innlegg av: Odi.1 (11.10.17 18:48 ), lest 3502 ganger

16.700
-11,2

= 5,5$ pr KG AVA range,

x tonn solgte....
Innlegg av: halvpris (11.10.17 18:54 ), lest 3488 ganger

Gryende friskmelding av Solar bransjen ??

11-10

Short interest moves among solar and alternative energy stocks were mixed during the two-week reporting period that ended on September 29. Of the companies we watch, short interest fell on two of three solar stocks and on two of four alternative energy stocks.

First Solar Inc. (FSLR) saw short interest drop by 48% to 5.58 million shares from a prior total of 10.75 million, and it represents about 7.2% of the company's float. Days to cover fell from seven to one. In the short interest period through September 29, the stock's share price fell by about 5.3%
Innlegg av: dor123 (11.10.17 19:31 ), lest 3422 ganger

Bare å glede seg gutta. Oppturen starter imorgen, 20kr er første stopp ifølge noen av verdens smarteste mennesker. Høhø.

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://aksjeanalyser.com/2017/01/06/morklagt-solaksje-kan-attedoble-seg/amp/&ved=0ahUKEwjal-uBjOnWAhXoQpoKHfv0CioQFgglMAI&usg=AOvVaw0v5iMVuUKTt--VyYt5iJ10&ampcf=1
Innlegg av: Sa2ri (11.10.17 19:49 ), lest 3391 ganger

@Odi.1:

Ser ut til at du har glemt rabatten REC gir. I følge CEO på 2Q17-presentasjonen var den et sted mellom 30-35% hvis jeg ikke husker helt feil.
Innlegg av: kongkveite (12.10.17 00:19 ), lest 3124 ganger
Endret: 12.10.17 00:31

Vi mangler komiske Ali .. hvor lenge skal de høye poly prisene fornektes ?? Har steget mer enn 20% siden Juli med negativ utvikling for REC i samme periode, WTF??
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 08:14 ), lest 2979 ganger
Endret: 12.10.17 08:16

REC er et selskap med vekstpotensiale. Det ble vi etter at vi fikk omstilt. Mange har ikke fått med seg omstillingen og lever på gamle oppfatninger.

- Produksjonsmessig har vi 50 % vekstmulighet.
- Kostnadsmessig har vi mulighet til å kutte kostnader ytterligere.
- Salgsmessig har vi mulighet til å øke salget.
- Prismessig har vi mulighet til å økte ASP og ligge nærmere spotprisen.
- Etter 2018 vil vi få lavere finanskostnader sammenlignet med nå, f.eks. ved at vi betaler BOND2018 NOK og refinansierer BOND2018 Convertiblen. Inntekter fra JV kan finansiere JV-finansiering på sikt.

Det eneste som hindrer dette er (1) tid og (2) økt salgsvolum i forhold til dagens nivå.

Moses Lake skal ikke øke volumet sitt med 10,000 MT i kvartalet slik andre må... vi skal kun øke med 2.500 MT. Det er fullt mulig på sikt å få det dekket i ROW.
Innlegg av: Tom Tank (12.10.17 08:19 ), lest 2937 ganger

Jeg er ikke bekymret for Rec, men Investor derimot, hva har skjedd?
Ikke et livstegn siden 4. oktober. :-?
Innlegg av: Brixer (12.10.17 08:57 ), lest 2821 ganger

Hvor er alle oddlot ordrene på OSE i dag.
Kan nesten virke som noen ikke har fått i gang robotene sine.
Innlegg av: bagerhansen (12.10.17 09:01 ), lest 2798 ganger

Ja og godt er det tom tank. Sitte å høre på en 15 åring med ADHD som satt sine 10.000,- i Rec i håp om å blir milliardær er slitsomt over tid..
Innlegg av: Larsson (12.10.17 09:06 ), lest 2773 ganger

Börsen är trasig?
Innlegg av: Collin (12.10.17 10:06 ), lest 2599 ganger

XTX triller ørene i dag som i går og dagen før der.
Får vel et lite rykk snart, kan vi håpe, kan vi tro.
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 11:35 ), lest 2440 ganger

Wafer-salget fra Taiwan i September ser bra ut både for solar og semi.
Innlegg av: Larsson (12.10.17 12:12 ), lest 2322 ganger

priset på sunsirs steg lite med igår/idag.

Rart inte REC kan få fart på businessen, verkar ju finnas efterfrågan just nu.
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 14:26 ), lest 2196 ganger

Lokalmiljøet i Charleston hvor Wacker sitt anlegg befinner seg fikk en solid støkk av kjemikalieutslippet som var og nå vil de ha masse nødvarslingssystemer på plass.

http://clevelandbanner.com/stories/charleston-leaders-want-in-wackers-info-loop,67610
Innlegg av: Larsson (12.10.17 14:30 ), lest 2165 ganger

Det er vel en bra ide med högre säkerhet.

Sen kan de avtala med folk at de luktar også.

Pappersbruk har ofta folk som bor 5. 10, 15, 25, 35 km bort og som ska ringa om det luktar mer än vanligt.
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 14:40 ), lest 2147 ganger
Endret: 12.10.17 14:43

Idag har jeg tappet Instinet for litt aksjer. Skaper skurr i maskineriet.

Dere får håpe REC aldri kommer til 1,20 igjen noen gang i fremtiden, for da blir AB rik dessverre
Innlegg av: Larsson (12.10.17 15:12 ), lest 2009 ganger

jamen nå er det lite mer volym. kanske man kommer til 0,96 idag trots allt.
Innlegg av: Odi.1 (12.10.17 15:17 ), lest 1994 ganger
Endret: 12.10.17 15:22

Tipper Statoil er inne med mellom 15-20 % av REC før Nyttår, kanskje før Q3 også.

100 milliarder i fornybarsatsing de neste årene , REC kan de kjøpe nærmest "gratis" nå, og bli med på verdens beste SIL Teknologi.

"( takker for ditt innspill, vi skal ta denne informasjonen med oss videre... mvh STO )"
Innlegg av: Larsson (12.10.17 15:20 ), lest 1973 ganger

de må nog snakke i styret först og det kan ta 2-3 uker.
Innlegg av: Odi.1 (12.10.17 15:33 ), lest 1918 ganger

Vil tro en handel på under 500 millioner går rimelig kjapt å få på plass for Statoil systemet, når det gjelder investering til Fornybar.
Rammene er lagt i den langsiktige satsingen.
Innlegg av: $Mann (12.10.17 15:39 ), lest 1896 ganger
Endret: 12.10.17 15:46

Lite trolig at en handel på kun 500 mill. krever styrebehandling i Statoil, rammene for å investere i nye prosjekter er lagt og styrebehandlet.

Nu er det nok ikke lett å få kjøpt en 10 % av REC uten at kursen går banans, noe annet er om det gjøres en rettet emisjon mot Statoil ;-)
Innlegg av: Larsson (12.10.17 15:44 ), lest 1875 ganger

hittils ser det ju ut som at man går in i project, såsom scatec, mer downstream.

Det er egentligen rart, då man er råvaruleverantör med oljan. Vore naturligare at man gikk in i REC.
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 15:47 ), lest 1878 ganger
Endret: 12.10.17 15:48

Hvorfor er det stadig folk med distraksjoner på ting som er så langt ut i periferien at det ikke er en reell problemstilling?

Det er ingen indikasjoner på at STATOIL skal begynne å investere i REC. Om det skulle skje ville det vel være mer naturlig for STATOIL å sluke hele REC og reorganisere finansene fremfor å investere enn mindre sum og gamble på shorterne.

Hva med å forholde seg til det som er fakta på bordet for selskapet? I sofakroken har dere politikken. På benken makroøkonomien generelt, i hylla makroøkonomien for solar spesielt.

Denne runden til aksjekursen preges av tradere som virrer rundt på saker som knapt er relevant, mens nesten ingen fokuserer på selve selskapet.
Innlegg av: Larsson (12.10.17 15:48 ), lest 1850 ganger

Kanske en kombination med rettet emission mot JUM og Statoil og Statoil kjoper en del av JUM også. De har ju kontoren 400 meter fra varann, kanske de snakker sammen av en slump en dag.
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 15:55 ), lest 1839 ganger
Endret: 12.10.17 15:58

Oppgang hos SunSirs skyldes at Jiangsu satt opp prisene sine fra 146k til 147k. Zhongjin Tai Fu ligger fortsatt på 145k. Tilsynelatende selger Jiangsu mer enn Zhongjin og trekker opp snittet. Så er spørsmålet om det også er grunnlag for Zhongjin til å heve sine priser til 147k.

For tiden er det kun disse to aktørene som tilbyr ordre hos SunSirs. Det er høy pris for lav kvalitet.

Analytikerne forventet at prisene skulle falle i andre halvdel av September. I steden er de flate eller stiger svakt utover Oktober. Årsakene til dette er delvis valuta, Wacker-ulykke, REC-utsettelse og redusert produksjon, vedlikehold i 3Q, og aktører som allerede kjører for fullt. Det gir begrenset med tilgang til poly i Kina og ROW. Samtidig øker wafer-kapasiteten og produksjonen fremover som vil medføre økt demand på poly. I ROW har det også vært trykk oppover fremfor nedover, OCI forsøker å presse prisen opp.

Prisbildet tilsier at REC burde får økte muligheter til å øke salget sitt da deres ASP er desidert billigst av alle aktører og har best formfaktor. Med unntakt av timingen i avsetninger i langtidskontrakter bør det være REC som dominerer de kortsiktige handlene.

Ser vi i Kina vil REC potensielt se mer salg fordi ASP + tariff gir totalpris som er lavere enn prisene hos SunSirs. Det vil kunne få kinesiske kunder til å velge REC - særlig hvis kundene opplever at kinesike leverandører ikke klarer å levere fortløpende.
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 16:01 ), lest 1804 ganger
Endret: 12.10.17 16:02

En av årsakene til at REC krakker er bl.a. fordi dere tidvis fokuserer på ting som er mindre relevant eller helt ubetydelig.

Det eneste en diskusjon omkring STATOIL kan bidra med er å vise at de aktuelle som er opptatt av dette er desperate. Dernest bidrar slike lite relevante diskusjoner til å ta fokus vekk fra selskapet og drive aksjekursen ned på synsing og føling. Shortere tjener penger på bad pscyhology!

Om dere er opptatt av å se aksjekursen skal stige, dropp STATOIL-snakk, SUNIVA-snakk og andre lite relevante politiske tema. Fokuserer på RECs bunnlinje! Det siste er fakta på bordet og det eneste som til syvende og sist betyr noe.
Innlegg av: Sa2ri (12.10.17 16:09 ), lest 1760 ganger

Ikke alle som mener dette skal oppover. Ny aktør på Finanstilsynets liste da Maple Rock krysset grensen for synlig short i går:

MAPLE ROCK CAPITAL PARTNERS INC. 13 763 197 0,54%
Innlegg av: Odi.1 (12.10.17 16:15 ), lest 1733 ganger

hehe..Sjokko Kongen i Short Panikk :)
Innlegg av: AntonBerg (12.10.17 16:17 ), lest 1757 ganger
Endret: 12.10.17 16:22

Jeg syns det er strålende at aksjekursen er 0,94 og synlig short er 7,66 % uten at de har startet inndekning. Jeg liker oddsen.

Jeg liker at det forstatt er folk som pøser ut aksjer under krona. Da må selgerne akseptere lave priser for sine aksjer. La oss bare håpe det varer en stund.

Til 0,94 hadde aksjen vært mye mindre attraktiv om shorten stod i 0 %.

Jeg liker videre at det er tradere i England, Canada og USA som står bak disse aktørene og som basert på nordmenns surmuling tar denne risikoen. La oss lage et hylekor!!!
Innlegg av: Larsson (12.10.17 16:26 ), lest 1695 ganger

0,951 oj, det var starkt
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 09:38 ), lest 1397 ganger
Endret: 13.10.17 09:57

Det er lite grunn til å frykte at REC skal misligholde noen av sine obligasjoner og ikke klare å refinansiere.

MEN, teoretisk, om vi likevel skal simulere et mislighold så har vi i media om dagen mange tilsvarende store restrukturerings og konkurspregede saker å følge med på.

Selv med et selskap som ikke klarer å betale en fordring ved forfall vil veien til en endelig konkurs være lang og kronglete, preget av restruktureringsplaner på mellomveien.

La oss så simulerere REC. REC har fire fordringer (1) Indemnification som vi ikke vet om det kommer noen krav; (2) skattekrav som ikke er endelig avgjort; (3) BOND2018 NOK som selskapet har penger til å betale; (4) BOND2018 Convertible som selskapet må refinansiere. Undertiden er det ikke et premiss at selskapet skal bli gjeldsfri i 2018 - det er null poeng i det. Samtidig har selskapet generelt lav gjeldsgrad. Endelig betaler selskapet allerede mya av sin kontantbeholdning i rentekostnader som vil bli lavere i løpet av 2018 og etter en eventuell refinansiering.

Risikoen er et eventuelt mislighold av BOND2018 Convertiblen på 110MUSD. Det er en ganske så begrenset risiko. Det skyldige beløpet kan være en del lavere. La oss anta at REC vil mangle 90-100 MUSD som må refinansieres.

Hva er så sannsynlighten at det er i aksjonærenes og kreditorenes interesse å velte hele selskapet på et beløp som er på kun 90-100 MUSD? Hva er sannsynligheten for at man ikke kan få refinansiert dette? Hva er sannsynligheten for at aksjonærene ikke vil hoste opp pengene om de må? Hva er sannsynligheten for at ikke kreditorene selv heller foretrekker å forlenge forfall mot rente fremfor å ta tap?

I det hele tatt vil en restruktureringsprosess ved et eventuelt mislighold dra hele spørsmålet langt ut i 2019 hvorpå selskapet undertiden vil gradvis kunne generere cash.

Markedets risikovurdering er fullstendig på bærtur og viser at folk flest ikke har forståelse for hvordan konkursrett fungerer. Både den økonomiske og den praktiske siden er noe som alle shortere og tradere som driver kursen ned har filosofert svært lite omkring. Det er saueflokkmentaliteten som får folk til å følge sidemannen fremfor å ta egne avgjørelser.

Dersom man kjøper en aksje til 0,94 NOK nå og tar høyde for at man skal delta i f.eks. 3x emisjoner som grovt sett koster 0,10 per stykk. Så blir reell kostnad 1,24 NOK per aksje mens REC har 90 MUSD mer å rutte med.

Det er ikke en dårlig deal med tanke på at aksjen har rast fra 5 NOK på frykt, luft og ingenting. Hvilket kunne refinansiert selskapet mange ganger. Det er ikke lenge siden vi var ved 1,50 eller 2,00 på mye dårligere grunnlag enn i dag. Jeg anser aksjen mer verdt i dag enn sist gang den var på 2,00 da det er mye bedre forutsigbarhet og indikatorene har vært bedre enn først antatt.

Og hvis vi hadde dyttet 90 MUSD inn i selskapet nå, ville vi priset aksjen til kun 1,24???

Tar markedet høyde for at det kanskje ikke kommer indemnification krav? Tar markedet høyde for at skattekravet kan bli vesentlig lavere? Tar markedet høyde for at rentekostnadene kan reduseres og cash-flow styrkes ved eventuell refinansiering og emisjon?

Eller ser markedet aldri noen fordeler i noe?
Innlegg av: nemi's (13.10.17 09:56 ), lest 1290 ganger

Hvor lenge skal vi holde ut, Anton?

JUM har klint ansiktet sitt over hele forsida på VG i dag, for å snakke fornybart. Hen har meninger om regjeringens Tesla policy. JUM er tydeligvis ikke i Kina, altså. I disse tider.

Her er hva REC produserer i Butte nå:
"polysilicon for semiconductors, which are used in computers and car engines".

Regner med fornybar-fond reduserer i REC fremover, og at også dette setter press på kursen.

Det er lite sexy med emisjoner og Bond som går til å dekke driftsunderskudd, eller til teknologiutvikling som får oss i null per kvartal, når dessuten gjelda på veien tid er skyhøy, og økende i tax og renter. Skaper ikke selskapet verdier for aksjonærene, og lønnsom vekst, er vel ikke dette vits lenger?

Du sa i januar at risk/reward på to måneders sikt var attraktiv, for ASP var ventet å stige. REC steg ikke, og i mars sa du det samme - to måneder frem. ASP er ikke lenger problemet. Nå ahr du nylig skrevet 6 måneders sikt mhp. risk/reward.

TT sier først produsere, så låne i Kina. Og er vi ikke til stede i Kina, driver vi snart kun semi-conductor fra USA. Det synes vel klart.

Ka du (egentlig) trur? Finnes det håp?

Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 10:13 ), lest 1263 ganger
Endret: 13.10.17 10:24

nemi

Det er de som ikke holder ut som er taperne. Det er jo hele formålet med å skvise dem!

Jeg ropte 0,80 lenge, men markedet stanget i krona. Dermed gikk spådommen kraftig på overtid. Først nå ble psykologien så dårlig at 0,80 igjen ble gjenopplivet som teknisk mulig. Noen aktører valgte å angripe når de andre var sårbare. Nå blir enkelte skvist ut.

Husk alle som selger under krona realiserer tap på aksjekapitalen. For alle som ikke har planer eller mulighet til å delta på emisjon, kan man plukke aksjen til under emisjonskurs (1 NOK) i øyeblikket.

Selger subsidierer kjøper!

........................

Har REC driftsunderskudd? Du har fått med deg at REC har de tre siste kvartalene hatt EBITDA-overskudd? Nå kutter REC kostnader igjen for å styrke EBITDA ytterligere i kommende kvartaler.

At REC har et regnskapsteknisk underskudd er en helt annen sak som ikke er spesielt relevant for tradere og andre som er kortsiktige. Det er relevant for de som er revisorer, jurister og ekstremt langsiktige investorer. Disse underskuddene visste vi om da vi foretok investereringer med høy CapEx som da fører til store verdinedskrivninger i kommende år. Investeringer i alle anleggsmidler skal skrives ned mot 0. Det er en fordel man har, ikke en ulempe.

......................

Det er betydlig høyere marginer i semiconductor enn i solar.

Ved Butte driver REC med Siemens-teknologien. Den har betydlig høyere cash-cost. REC produserte kvaliteter for både solar og semi. På semi er Butte en av verdens 7 selskaper som dominerer dette markedet.

Det er helt irrasjonelt at Butte skal produsere solar grade med høyere cash-cost enn pris. Dette har vært et taptsprosjekt. Jeg er overrasket at dette ikke ble kuttet ut tidligere. Butte bør kun produsere semi-grade.

Med FBR-B vil REC styrke sin posisjon ved at FBR-B også er semi-grade. Dette materialet kan selges til både solar og semi. Det er en fordel å selge mest mulig til semi hvor marginene er størst. Dersom FBR-B kvaliteten er tilsvarende 11N og produksjonskostnadene ved TianREC er 6-10 $/kg så er det ingen Siemens-fabrikk i verden som klarer å konkurrere mot REC.

Husk at mesteparten av Siemens-produksjonen i dag er 6N-9N. Det er ekstremt lite kapasitet på 11N som har vesentlig høyere produksjonskostnad og tilsvarende høyere ASP.
Innlegg av: Sa2ri (13.10.17 10:22 ), lest 1202 ganger

For de som er interessert kan det nevnes at REC er tatt inn i Investtech sin "Hold-deg-unna" portefølje I dag.
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 10:27 ), lest 1191 ganger
Endret: 13.10.17 10:28

Det er når aksjen ligger på bunn at man skal være en mobb som står omkring og sparker og slår den som ligger nede. Det er markedet og teknikere i et nøtteskall.
Innlegg av: KAWAS (13.10.17 11:40 ), lest 1053 ganger

Om et par år vil man nok huske denne perioden vi er inne i nå med forundring, der mange lot seg overbevise at det var en veldig god ide å gi bort sine sparepenger slik at man ungikk masse skatt ved å unngå å bli rik.
Innlegg av: XL11 (13.10.17 12:03 ), lest 995 ganger
Endret: 13.10.17 12:04

For de som er interessert kan jeg nevne at Investtech har vært i min "Hold-deg-unna"-bok ganske lenge!

Sunsirs peker forøvrig nordover i dag.
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 12:22 ), lest 938 ganger

Investtech er en psykoanalyse av de tekniske traderne som vi vet er suicidale.

Hvor relevant er det? Jeg driter i den psykiske formen til tekniske tradere i dette øyeblikk. I neste øyeblikk er teknikerne i ekstase. Diagnosen er biopolar lidelse med paranoide vrangforestillinger under depressjon og mani på opptur.
Innlegg av: Sio2 (13.10.17 12:25 ), lest 916 ganger

En yrkesgruppe som samfunnet hadde klart seg fint uten.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 12:39 ), lest 883 ganger

hehe, noen biter på hva skjinkerytteren sier om REC, se hva rytteren sa om sso, som skulle til 55-58 kr osv... det var ikke måte på hva gull det var, nå ligger den stabilt i bunnen av 40kr i lengre tid, og vil tro vi ser 30 kr der før nyttår.

Intet Volum er konge, long forstår at en ikke gir bort verdiene som kommer som perler på snor før en aner det nå...

I Kina går prisene i været og REC kan snart gjøre forretning med den idiotiske tollen også, sier ikke rent lite hvor konkurransedyktig REC er kontra andre leverandører som må opp i 18-20 $ kg for å klare netto.

Stay Rec,a!
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 12:43 ), lest 882 ganger

Vil du kjøpe SSO til 44 NOK per aksje i håp om at den bryter 50-merket og går til 52,80?*

Eller vil du kjøpe REC til 0,94 og vente til den er tilbake på 1,128?

20 % avkastning, tid og sannsynlighet

*Høyste på 3 år er 53,50 NOK
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 12:45 ), lest 865 ganger

Innlegg av: fattigstakkar (11.10.17 12:18 ), lest 3829 ganger
AB,
Irrasjonell adferd fra markedet er en gavepakke både for tradere og investorer.

.....................

Ja, det er dette vi tjener penger på.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 12:47 ), lest 851 ganger

re AB, Ja ikkje sant`?
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 12:53 ), lest 842 ganger
Endret: 13.10.17 12:59

Om vi kan få aksjen til 0,80 hvilken (Preben og andre meglerhus prøver på) så kan vi få 25 % avkastning tilbake til 1,00 eller 50 % tilbake til 1,20 eller 75 % tilbake til 1,45.

Skal vi virkelig nekte selgerne 0,80??? De bør få glidemiddel...

Alle disse kursene er på bunnivå for REC-aksjens historie. For SSO er man på historisk høy og vil se mange gevinstsikre og vurdere risikoen med å gå inn på høyt nivå. I REC har man "nothing to lose, everything to gain".

.........................

Det er 99,99 % sannsynlig at vi ser aksjekursen til REC på 1,20 i fremtiden.

Fra 0,94 til 1,20 er det omlag 26,66 % avkastning.

Ved å ofre litt penger og tid ved 0,94 er det ekstremt høy sannsynlighet for at man kan tjene 26,66 % på relativt kort tid uten spesielt høy risiko. Risikoen er primært at noen tradere dytter kursen litt ned i mellomtiden før det kommer opp igjen.

Dette er penger på gata.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 12:57 ), lest 806 ganger

Husk å kjøp hver gang de går så desperat ut i Media med noe de absolutt ikke har greie på...

Hva er de de sammenligner?

Har de ikke fått med Teknologien til REC?

I KINA kan prisen pr kg komme ned mot 6-8 $

Hva er det apekattene sammenligner REC med ?,,seriøst??
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 13:00 ), lest 796 ganger

Problemet til SHort er at de må selge til seg selv for å få ned prisen.
Når prisen er langt nok ned kjøper LONG de samme aksjene, og hvor skal de finne inndekning da ?
Den Blir Høy pris, og vitsen er helt borte i spill Kasinoet
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 13:06 ), lest 784 ganger
Endret: 13.10.17 13:10

Shorterne hvor synlig short er omkring 7.66 % har ved 0,94 fortsatt ikke dekket seg inn. Den totale shorten er større.

Det er to strategier for shorterne.
1. Presse kursen vesentlig mer ned å finne dekning for hele volumet der fordi andre velger å selge der (max profitt)
2. Presse kursen vesentlig ned før man dekker seg inn på at kursen stiger igjen, volum er der fordi folk gevinstsikrer etc (grei profit).

For alle som ikke er shortere bør man selvfølgelig legge utsalgsprisen på sine aksjer til 1,25+ og himle med øyene så lenge man er under. Dette bør skje uten at shorterne får anledning til å plukke volum.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 13:08 ), lest 755 ganger

Første til Mølla, AB

Selvsagt er det LONG som vinner dette.
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 13:13 ), lest 747 ganger

Man får ikke profitt på å kjøpe aksjer dyrt fra andre. Man får profitt av å kjøpe aksjer billig når majoriteten er irrasjonelle.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 13:17 ), lest 725 ganger

Prisene Øker alle steder.

Kun 10 handle dager til q3.

Hva skal vi tro vi klarer i + dette kvartalet?

4-5 UsM er mitt tips.
Innlegg av: mailman66 (13.10.17 13:19 ), lest 719 ganger

Å påberope seg å være "Long" når man sitter 24/7 med blikket stivt festet på kursen...det rimer ikke helt!
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 13:24 ), lest 708 ganger

Noe skal man da nerde på.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 13:32 ), lest 685 ganger

Er Journalistene i FA tilbakestående som ikke klarer å kontre opp med noen spørsmål hva de sammenligner??
Er det noen baller på Journalistene i FA så blåser de ut dobbeltrollene på Forsidene der...

Blir som å sammenligne en LADA fabrikk med en Mercedes fabrikk.
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 13:36 ), lest 684 ganger
Endret: 13.10.17 13:37

Det faller på sin egen urimelighet at vi har noe å lære fra journalister.

Ganske så mange avisartikler er av lav kvalitet og tidvis misvisende. Skal man bruke media som kilde må man bruke flere aktører slik at man får et bredere bilde av det de forsøker å beskrive. Det kan stå detaljer i en artikkel som ikke står i en annen, mange kopierer hverandre, det meste er overfladisk og impulsivt. Ofte har ikke journalisten kunnskap om tema, og vil derfor heller ikke være noe annet enn et talerør for den som blir intervjuet. Den som blir intervjuet lar seg som regel intervjue fordi man har en agenda.

Preben har en lønn han gjerne vil forhandle oppover, og derfor være linselus i media slik at han er profilert og kjent.

Dette er mest selvpromotering av Preben og CAR.
Innlegg av: økon (13.10.17 13:49 ), lest 656 ganger

X11, du skriver: "Sunsirs peker forøvrig ned i dag."

Det stemmer ikke, hvis du mener i dag, 13/10, Sunsirs går opp!
Innlegg av: AntonBerg (13.10.17 13:55 ), lest 659 ganger

Den 11.10 hevet Jiangsu sine priser til 147k, mens Zhongjin Tai stod på 145k.

Jeg spekulerte da i at det ga grunnlag for at Zhongjin Tai kunne heve sine priser.

Den 13.10 står Jiangsu forsatt på 147k, mens Zhongjin Tai hevet sine priser fra 145k til 148k.
Innlegg av: Odi.1 (13.10.17 13:59 ), lest 643 ganger

http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html

---->>> ---->>>

https://www.youtube.com/watch?v=TiCxqhu9cio
Innlegg av: Odi.1 (14.10.17 11:42 ), lest 527 ganger

x2 http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html
Innlegg av: Odi.1 (16.10.17 11:12 ), lest 393 ganger

Ørliten opp i Kina igjen.
De store prisene økningene ligger som perler på snor de neste kvartal og År.
Det mangler rett og slett kapasitet til det som er estimert på lengre sikt.
Det vil ta andre konkurrenter minst 5-6 år å komme på banen med mengder av betydning.

Det er 9 handledager med i dag igjen til Q3 for REC.
Intet er umulig at TT kommer med "Done Deal" med Kineseren, og vi sikrer 49% av REC sin opsjon.
Det er 50-60 personer som er med fra Moses Lake i Kina for å gradvis starte opp den nye fabrikken. Det blir $ av det også.
Byggingen skal etter hva som er sakt tidligere stå klar ut q2, og det ville gå 6-8 måneder med gradvis oppstart av prosessene.
Spent på å få svar på hvor langt i prosessen dette er kommet nå.

Litt om FBR teknologi for UKJENTE :

http://taiyangnews.info/technology/the-secret-of-fbr-solar-silicon/

Selve q3 vil jeg anta vil se meget pent ut, regnskapsmessig, all den tid vi har fått større prisstigninger i perioden.
Mitt tips : 5-6 Usm

Også informasjon om Moses Lake ,og veien videre med å komme i 100% i løpet av 2018 vil bli spennende å høre om de klarer.

Om Bond 2018 vil vi nok få de samme svarene som i tidligere presentasjoner.
Dog vil Kontant-Kassen bli litt viktig å
følge med utviklingen av.

Innlegg av: Odi.1 (16.10.17 11:33 ), lest 360 ganger

Noe jeg kunne tenkt å fått svar på fra TT i q3, Hvor meget er REC bundet opp med Taiwanske kunder, og hvordan rabattene blir justert med generell prisstigning.
Tidligere har vel Taiwan fått gigantiske rabatter fra REC og det med "lovnader" om at de ikke ble skviset ved første anledning om Kina tollen forsvant.
Rec har en del utfordringer med dette.

Positivt at vi ikke har fått tall inn fra USA til Taiwan dette kvartalet da :))

Minnes de opp hauste tallene frem til q3 16, de sto absolutt ikke til forventning, og ser på det som ett gigantisk bestillings verk...
Innlegg av: Burger (17.10.17 12:20 ), lest 206 ganger

Videre opp i Kina

http://www.sunsirs.com/uk/prodetail-463.html

Mvh
burger