Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Transport
Innlegg av: verdensmester (11.10.17 11:21 ), lest 3805 ganger
Ticker: NAS

Jarle Sjo anbefaler Norwegian i dagens FA

Stor mulighet med Norwegian mener han, mener at det er normalt med noe høyere kost i denne fasen
Innlegg av: Tenbagger (11.10.17 23:16 ), lest 2206 ganger

RE^1: Jarle Sjo anbefaler Norwegian i dagens FA

Sissener og streik overskygget dette
Innlegg av: verdensmester (11.10.17 23:53 ), lest 2148 ganger

Ja dessverre
Innlegg av: Charlo (12.10.17 00:18 ), lest 2126 ganger

Nas ned til 170kr igjen? Blir blodig fremover!
Innlegg av: xLax (12.10.17 08:56 ), lest 1938 ganger

Kjos vil nok fortsette å skremme shorterne til å levere tilbake aksjene de har lånt. Nye hundremillionkjøp vil gjøre døra smal når det letter for langdistansen i kursløft!
Innlegg av: Tool (12.10.17 08:57 ), lest 1931 ganger

Forholdstall bud/tilbud: 0.18
Innlegg av: Hektar (12.10.17 08:59 ), lest 1911 ganger

Nye hundremillionerkjøp kommer ikke, herregud da.

Og Charlo er ute igjen, det er lett å se. Tragisk.
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 09:08 ), lest 1890 ganger

225,7 - 227,1 (1,4) i spread!! Snakk om ubalanse
Innlegg av: Polomint (12.10.17 09:13 ), lest 1850 ganger

Tenbagger, hilken platform bruker du? Hos IG har jeg ca 0.5,-kr i spread i sitt verste.
Innlegg av: Tool (12.10.17 09:13 ), lest 1861 ganger
Endret: 12.10.17 09:14

Ja det er merkelig stor spread i NAS.
Men den skifter jo på mikrosekunder.
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 09:19 ), lest 1836 ganger

Polo; NON plattform. Det er som det korrekt påpekes en kort periode/øybelikk, dog interessant da det er "hull" i supply/demand
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 09:20 ), lest 1831 ganger

Plutselig trakk selgere på 227 seg og ny selger på 226.4 tok plassen. Mye luft mellom omsetningene og bid/ask her ass
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 09:30 ), lest 1799 ganger

Minus igjen. Drit og dra, dette gidder jeg ikke mer...
Innlegg av: Hektar (12.10.17 09:36 ), lest 1770 ganger
Endret: 12.10.17 09:43

Auda.

Redigering: Må nå nesten bare le når folk blir sinna og mokker ut på bid langt under nivå som så plutselig spretter rett tilbake. Altså, variasjoner skjer. Dette er aksjer :P Selvfølgelig er det rene tørketrommelen med såpass mye i short og vi skal få både rista oss og varma oss noe grådigt, men samtidig har sjefen sjøl lagt 200 mill på bordet for aksjer i eget firma. 1+1 = ?
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 09:42 ), lest 1739 ganger

Den er nå lavere enn da "skuffende" trafikktall ble sluppet for 1 uke siden. Hva har sjedd i mellomtiden? Liten streik blant Franskmenn som er genetisk disponerte for å streike?
Innlegg av: Hektar (12.10.17 09:45 ), lest 1715 ganger

Haha "genetisk disponert for streik" ;) Den var god, det skal du ha!
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 09:54 ), lest 1679 ganger

Jobber med en del av dem ;-)
Innlegg av: Charlo (12.10.17 09:57 ), lest 1664 ganger

Fakta er at Kjos sitt hodeløse kjøp av nesten 1 mill aksjer på 240kr er det eneste som har holdt NAS oppe. Blir vel slakt igjen på Q3? Huff denne seige materien skal ned nå.
Innlegg av: Charlo (12.10.17 09:58 ), lest 1663 ganger

Shorten er satt m/ SL på 230kr!
Innlegg av: Yess (12.10.17 10:06 ), lest 1619 ganger

Legg til at Stig Myrseth tok inn NAS i porteføljen på mandag og at Kjos lastet tungt opp i NAS på kurs 240.
Nå får en NAS med 16 kroners rabatt i forhold til Kjos

14/09-2017 08:20:00: (NAS) Kjos og Kise laster opp i Norwegian - kjøper aksjer for nærmere 200 mill.

HBK Holding, der konsernsjef Bjørn Kjos er majoritetseier, har kjøpt 803.000 aksjer i Norwegian.
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 10:09 ), lest 1609 ganger
Endret: 12.10.17 10:11

Jeg burde også sette en short her ettersom det vil føre til at den stiger :-( Det er ikke bare kjøpet til Kjos som har fått fyr på denne. (i) Feeder'n (ii) USA godkjennelse har spilt inn her. Og Feeder'n + frykt for oppkjøp = Kjos kjøper aksjer. Så det at han hodeløst bare hadde lyst på 800k aksjer stemmer ikke. Når andre innsidere kjøper (men sjeldent uttaler) at prisen på aksjen er meget attraktiv så går som regel aksjen.

(Spreaden er stor og ujevn idag ass)

PS Med volumet vi har sett idet siste så er det umulig å dekke millioner av short aksjer. Jeg bare "frykter" at shorterne ikke bryr seg da de er så skråsikre i sin sak
Innlegg av: Hektar (12.10.17 10:11 ), lest 1592 ganger

Altså i mitt hode er franskmenn genetisk disponert for å gi opp streik umiddelbart og veive rundt med flagget sitt (det hvite), men morsom var den.

Hvor mange ganger har vi sett det her skje egentlig? Enormt press ned og skikkelig idiotsalg, men så tøyer de strikken for langt og den spretter tilbake. Shorting er morsomt på faktiske forhold, men her er det så mye som tyder imot at det er rett og slett en kamp om å være sta.

"JEG SKAL TJENE PÅ DET HER! OM JEG SÅ GÅR KONK!!!!!!" - Det er følelsen dette gir meg. Er bare å være tålmodig.
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 10:14 ), lest 1586 ganger

Hektar; det kan umulig være mye shorting som skjer nå med disse lave volumene(??) Siste oppdatering viste en inndekning på skarve 10k aksjer. Det som er interressant er listen idag for å analysere hva som skjedde igår.
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 10:22 ), lest 1552 ganger

Hektar; i enhver franskmann er det en liten Napoleon vettu
Innlegg av: Hektar (12.10.17 10:24 ), lest 1550 ganger
Endret: 12.10.17 10:25

Jammen du skjønner vel at et nedsalg er nødvendig for å ikke tape ubegrenset på shorting? Altså, hva er grunnen til Norwegian ble handlet på 247, og nå på 226? Har du noen konkret grunn? Nærmer seg 10% ned fra der, hvorfor? Nettopp.

Uansett, jeg vet ikke om det var deg eller andre som kasta korta på 222 men jeg er nå i pluss igjen.
Innlegg av: Charlo (12.10.17 10:32 ), lest 1532 ganger

Herregud så mange gode aksjer man har gått glipp av pga NAS driten. MHG er på 162kr, Nhy er på 61kr osv osv...
Innlegg av: Tool (12.10.17 10:36 ), lest 1506 ganger

Kan det være så enkelt at et aksjekjøp av en sjef som driter i alle andre aksjonærer, ikke trumfer det at gearingen og risikoen i NAS er større enn noengang?

NAS er høyrisiko, Kjos har ikke endret det.
Innlegg av: nafa (12.10.17 10:38 ), lest 1496 ganger

Carlo Du opptrer her på forumet som en superdust som har svært lite å hente i aksjemarkedet. Foreslår at du holder deg borte her på forumet en stund nå.
Innlegg av: Hektar (12.10.17 10:39 ), lest 1484 ganger

Selvfølgelig er det risiko i et selskap i vekst, herregud da mann :P Haha :)
Innlegg av: Record (12.10.17 10:43 ), lest 1468 ganger

Teanbagger, hvorfor følger du ikke ett av de andre nicene dine,eller Hektars strategi ?
Verdiene i NAS kommer ikke til syne før AAA børsnoteres eventuelt selges,som Dere ser skriker de store etter nye fly med de besparelsene dette medfører :-)
NAS er risiko slik det fremstilles nå , Bjørnene ligger fortsatt i Hi , når de våkner vil jeg tro at det skjer noe med kursen også :-)
I mellomtiden er det bare å følge akrobatene ,men de selger stort sett lavere enn de kjøper , det lønner seg ikke over tid , heller ikke i denne :-)
Innlegg av: Tool (12.10.17 10:43 ), lest 1474 ganger

Naivt å late som NAS er et helt vanlig vekstselskap, de er avhengig av konstant råvekst for å det hele tatt holde korthuset oppe.

Før i år måtte de selge aktiva for å ikke havne i trøbbel med bankene, og yielden faller. NAS ser ut til å bli felt av grådighet.
Innlegg av: Hektar (12.10.17 10:47 ), lest 1462 ganger

NAS la inn store kjøpsordre på sitt inntjeningsmedium midt i en finanskrise med massiv rabatt. Et inntjeningsmedium som er en gigantisk flaskehals i hele industrien.

Tanker? Tullegutten?
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 10:55 ), lest 1459 ganger

Record; hva mener du med "hvorfor følger du ikke ett av de andre nicene dine..." og hva er "Hektars strategi"?
Innlegg av: Tool (12.10.17 10:59 ), lest 1439 ganger

Joda, god pris på flyene, det skal de ha.
Men hva hjelper det når man ikke ser ut til å tjene nok til å betjene gjelden bak disse flyene?

Er ikke bare å selge unna masse fly med gevinst og lage drift ut av det hvis det er det dere tror.

NAS må bli mer stabile, de må behandle passasjerer bedre, og de må få opp lønnsomheten per sete i tillegg til å god vekst på alle nye områder. Skjer dette er situasjonen noe helt annet.
Innlegg av: Hektar (12.10.17 11:25 ), lest 1393 ganger

Hva skjer når konkurrenter går konk og en sterk aktør forblir i markedet med et velkjent produkt som øker i pålitelighet og komfort?
Innlegg av: Tool (12.10.17 11:30 ), lest 1376 ganger

Easyjet og Ryanair er de som er av betydning på vanlige utenlandsruter, begge to veldrevne og Ryanair har vel i alle år bøttet inn med penger.
Mens på langdistanse har de derimot en hel armada proffe veldrevne selskaper mot seg som nok aldri vil gå dukken.
Innlegg av: Hektar (12.10.17 11:32 ), lest 1370 ganger

Flott segue men det svarte ikke på spørsmålet tullis
Innlegg av: Tool (12.10.17 13:34 ), lest 1251 ganger

Neivel, her:

"konkurrenter går konk og en sterk aktør forblir i markedet med et velkjent produkt som øker i pålitelighet og komfort"

Er ingen selskaper som vil gagne NAS sin drift som er i fare for å gå konk umiddelbart, NAS er nok nærmere der enn alle konkurrentene.

Sterk aktør? - Nei, NAS en svært skjør aktør.
Velkjent produkt? - Er du seriøs? :)
Pålitelighet og komfort - Mulig bra komfort på de nyeste flyene, men påliteligen er ikke-eksisterende.
Se til sommeren.
Komforten er dessuten elendig på mange lange ruter da de bruker samme flyene som på korte ruter.

Så nei, ikke mye av det du sier er særlig reelt.

Innlegg av: aksje_sparer (12.10.17 13:44 ), lest 1236 ganger

Nå ble det mye tull ja...

Du sier at NAS bruker samme fly på kor æt og lang distanse.
Du strekker deg det lengste du kan og innrømmer at det kanskje finnes et lite fnugg av komfort i et splitter nytt fly.

Men så sier du at konforten er elendig på de samme flyene bare de flyr lenger, så de bytter altså ut alle setene hver gang de endrer fra kort til lang distanse. Derfor kostnadene økte i Q2 da sikkert...
Innlegg av: Tool (12.10.17 13:58 ), lest 1208 ganger

Jeg sier ikke langdistanse gjør jeg vel?
Les først, så still spørsmål.

Jeg sier på lange ruter. Som f.eks til GC o.l.
Innlegg av: Hektar (12.10.17 14:01 ), lest 1193 ganger

Du har fortsatt ikke svart =) Jeg spurte "Hva skjer når...". Altså ikke hva din desperate baissing går ut på. Men takk for at du deler!
Innlegg av: Record (12.10.17 14:28 ), lest 1146 ganger

Ser enkelte akrobater begynner å betvile at det er dekning for utlånede aksjer (NAS ikke nevnt) , kunne hvert greit at Børsene rundt om sjekket dette en gang i blandt :-)
Av og til kan en jo begynne å lure :-)
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 14:46 ), lest 1123 ganger
Endret: 12.10.17 14:47

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA !!!! ja jeg MÅ bare le. Fikk ett fint rykk opp til 229.90 for så å falle over 4kr helt i dass igjen. Som sagt må bare le, for dette blir så dumt atte
Innlegg av: Tool (12.10.17 14:49 ), lest 1105 ganger

Setningen din er jo helt meningsløs Hektar! Er litt sånn: hva skjer hvis disse fiktive tingen skjer? Ja hva da liksom.

Hvem er alle disse andre som sliter, og hvem er disse som kjenner så godt til dette flotte produktet?
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 15:49 ), lest 1031 ganger

Børsen styrker seg og NAS svekker seg. Same old same old
Innlegg av: Record (12.10.17 15:58 ), lest 1009 ganger

Skjønner deg ikke , du var jo all inn på 225, hvorfor lettet du deg ikke på 229, når du er så utålmodig ?
Du vet hvor denne hopper :-)
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 16:05 ), lest 1003 ganger
Endret: 12.10.17 16:17

Jo jeg lettet meg godt jeg, men er jævlig frustrerende å følge med på. Den faller bare ut mål og mening og volumet er dritt. Jeg satt opprinnelig for å være litt mer langsiktig, men de vanvittige utslagene denne aksjen gjør fører til at man ser gode gevinster forsvinne igjen, kun på trading opp og ned.

...samtidig er det frykten for å gå glipp av de store svingingene på oppsiden, den har gappet opp noen ganger i de siste.

Men hvem er det som kjøpte på 229+ og selger på 225,5? Ender søren ta i minus idag også
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 16:27 ), lest 941 ganger

Wow!!! 20øre i pluss idag. Nesten like bra som 4kr opp ;-) (merker sikkert at jeg ikke er spesielt fornøy for tiden)
Innlegg av: Vista (12.10.17 16:30 ), lest 913 ganger

NAS burde kanskje tilleggsnoteres et sted hvor investorene har mer selvtillit?

sverige, usa, etc.
Innlegg av: Record (12.10.17 16:33 ), lest 903 ganger

Hvorfor ? NAS er jo fantastisk å trade , bli bare ikke for grådig :-)
Shorten øker å kursen står i ro , samtidig er det gode trading Kr ,kan nesten ikke bli bedre både kort & langsiktig :-)
Innlegg av: Tool (12.10.17 16:35 ), lest 904 ganger

Nærmest all handel i NAS er styrt av algoritmer som reagerer på signaler som volum, endringer i ordrebok osv.

Den faktiske menneskelige handelen i denne aksjen er nok begrenset sett mot volum intradag, så det er svært lite ved denne handelen som er knyttet til psyken til folk.
Innlegg av: Charlo (12.10.17 16:42 ), lest 896 ganger

Imorgen skal vi nok teste 215kr! Best å komme seg ut med traden for dere som lurer. Det kan bli skikkelig blodig imorgen hvis flyaksjene fortsetter ned i USA ikveld!
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 16:50 ), lest 876 ganger

OK så da flyaksjene steg +4% på tirsdag så skulle ikke NAS ha falt igår? Er det den logikken du serverer?
Innlegg av: Profit (12.10.17 18:05 ), lest 820 ganger

Imorgen blir Charlo blåst ut på 230 på SL. Flaks idag, manglet 10 øre :-)
Innlegg av: Tenbagger (12.10.17 18:17 ), lest 819 ganger

Jeg skal ikke slenge skjit, men jeg tror ikke Charlo er "stor nok" til å ta seg bryet med å ringe megler og shorte dyre (6%) NAS aksjer for liten genvinst. Alternativt tar jeg feil og han er en sværing, men de pleier kanskje ikke å sitte i Hegnar forumet og lire av seg. (Jeg har ikke så mye å rutte med jeg), så jeg er på forumet hehe
Innlegg av: 3U Invest (12.10.17 18:20 ), lest 817 ganger

Han har tydeligvis ikke stor tiltro til egen analyse avdeling. Fascinerende.
Innlegg av: Record (12.10.17 18:36 ), lest 784 ganger

Ser på Blomberg at Ryanair støvsuger Brasil/ midtøsten osv etter piloter med pass fra EU land , svære lønninger tilbyder de også :-)
Så sier enkelte at det er så fælt å jobbe i Norwegian , kunstigt , alle vil jo jobber der :-) :-)

Sparer enorme summer på opplæring , det var jo kalkulert med ganske høye ugifter på den posten :-)
Innlegg av: xLax (12.10.17 18:41 ), lest 779 ganger

Dersom Ryanair tilbyr høyere lønninger til nye piloter vil vel det bare øke avgangen til de "gamle"?
Innlegg av: BackCliff (12.10.17 18:55 ), lest 756 ganger

hva skjer? sjefen kjøper til 240kr og denne handles nå på 226 :O

kan ikke kineserne komme med et bud på hele selskapet :P

350?
Innlegg av: Hektar (12.10.17 18:55 ), lest 772 ganger

Hehe Charlo er en parodi. Du vet nøyaktig øyeblikk han har kjøpt og solgt mtp kommentarene her :P Så gjennomsiktig at det har gått fra å være plagsomt til å være et humoristisk innslag :)
Innlegg av: nr1hagen (14.10.17 19:17 ), lest 275 ganger

RE^2: Jarle Sjo anbefaler Norwegian i dagens FA

heheh tenker akkurat det samme. for min del hopper jeg bare over inleggene hans
Innlegg av: Nonnen-42 (12.10.17 22:39 ), lest 624 ganger

Jarle Sjo forvalter 2 av de viktigste fondene til DnB, og han tar nå altså NAS inn i porteføljen. Han sier han er positiv til flybransjen generelt og anser NAS som en svært spennende investering. Jarle Sjo er antakelig den beste forvalteren i DnB, og det ble ansett som et scoop når de fikk han til DnB.
Samtidig har altså DnB Markets "salg" på NAS med kursmål 170 NOK. Det skal bli spennende å se på mandag morgen hvilke anbefalinger som kommer fra DnB Markets. Jeg tipper det blir en endring i ukes-porteføljen.
Innlegg av: Charlo (13.10.17 09:37 ), lest 476 ganger
Endret: 13.10.17 09:38

DNB får vel rett her. De er betydelig større enn de fleste andre meglerhus og kursen holder stø kurs ned mot 170kr. Børsen er ATH og NAS kursen er en av de som vil falle mest ved en korreksjon. Flyselskaper er ikke populære ved terrortrusler og krigstrusler.
Innlegg av: Record (13.10.17 09:49 ), lest 429 ganger

Lavmål Carlo,lavmål :-)
Det er vel heller ingen som er tatt for juks å fanteri enn DNB heller da ; så her er det jo bare å vurdere selv :-)