Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Shipping
Innlegg av: Sonatrach (10.10.17 13:27 ), lest 5191 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 10.10.17 14:17

FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

La oss starte en frisk LNG markedstråd slik at vi slipper å kave oss gjennom 120 meldinger.

Iflg Braemar er det kun 9 skip åpne fra i dag og frem til 13 November. 5 av dem prompt. Kun 1 skip (Awilco) i atlantic.

Med et snitt på 5-10 fixtures i uken og plenty FOB cargoes for salg ser dette mildest talt lyst ut!

Vi begynner med en oppdattering fra Arctic i dag som reflekterer markedet veldig bra.


LNG: Prices in Asia rise on the back of strong demand growth in China and South Korea – The sentiment in LNG shipping is firming as we approach peak winter gas demand in the main importing gas regions.

Gas prices in Asia is continuing to pick up with gas delivered to the Far East currently trading at USD 8.6/MMBTU vs 5.7/MMBTU in the beginning of July.

Gas trade in the first half of 2017 rose ~12% from the same period in 2016 as 11 million tonnes of new liquefaction capacity commenced operations.

With 34 million tonnes of additional liquefaction capacity expected to be launched this year, trade growth is expected to continue its YoY growth in the second half of 2017.

Japan, the world’s largest importer of LNG, has increased imports by 7% in the first 8 months of 2017. During the same period, South Korea and China have boosted their imports by 22% and 44%, respectively, as both major LNG buyers have put on their environmental hat in order to fight pollution.

Demand growth in key importing countries, which is reflected by rising Asian gas prices, is important for overall LNG trade growth, but the key determinant for the industry growth going forward is liquefaction projects ramping up production according to schedule.

With a large wave of capacity expected to start production in the coming years, mainly in the US and Australia, we see increasing demand for LNG carriers.

Rates have started climbing from record lows (+ ~50% in four months), and we believe this shows the early days of a long recovery.

Rates are bound to continue north as owners reportedly are pushing charterers for higher rates and better voyage economics, further helped by a favorable seasonal pattern, with Q4 shipping rates being 20% higher on average vs Q2 in the previous years.
Innlegg av: bunnfiskeren (10.10.17 16:05 ), lest 3191 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

FLNG har nu gitt et viktig teknisk kjøpssignal. Se på MACD (moving average) . Sist gang dette skjedde var i slutten av juni måned og aksjen steg da ca 18 prosent over de neste ukene. Denne gangen sammenfaller det med økte rater og en bestemt større optimisme over ratebildet de neste årene, dette er en av børsens beste kjøpskandidater på disse nivåene
Innlegg av: bunnfiskeren (10.10.17 16:41 ), lest 3163 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

He he . . .når jeg skrev mitt siste innlegg kl 16.05 var kursen kr 9.20 . Rett etterpå begynte noe å skje og et par store poster skiftet eier og kursen endte på kr 9.48, opp over 4 prosent. — ikke verst !
Innlegg av: Ka'l (10.10.17 17:32 ), lest 3117 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Bra initiativ fra TS. Spennende med Flex videre i oktober osv..
K
Innlegg av: BullogBear (11.10.17 10:14 ), lest 2994 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Pareto er også positiv til FLNG og har kjøpt en del aksjer den siste uken.

Det ser ut til at den store selgerne via NEONET er ferdig solgt. De har solgt 2,2 mill aksjer den siste måneden. Noen som har fulgt med på aksjonærlisten og vet hvem som har solgt???

Uansett, ratene går oppover og tørketiden er over - løp og kjøp!!
Innlegg av: Longsitinbulk (11.10.17 10:19 ), lest 2999 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Takk for fin tråd, har selv kjøpt opp en pen post her under 10 ern.

de som leste gårs dagens FA bør se si besøkelses tid i FLNG nu, der er ikke så lite oppside her, og det kan nu endelig komme, og det kjapt?
Innlegg av: Sonatrach (11.10.17 12:36 ), lest 2952 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 11.10.17 12:37

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Spot LNG Rater i dag (daily rates). Bid/Ask

Steam - West $30K/$35K East $28K/$32K
DFDE - West $44K/$50K East $41K/$46K
ME-GI - West $65K East 62K

Sentiment: Bullish
Innlegg av: bunnfiskeren (11.10.17 14:16 ), lest 2892 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Sonatrach
Takk for bra innlegg, men kan du forklare hva som menes med steam/DFDE/ME-GI
Takk !
Innlegg av: farmern (11.10.17 15:58 ), lest 2865 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Gammel artikkel som sier litt om DFDE vs. ME-GI.

Flex LNG, the London-based gas carrier company whose shares are traded in Oslo, has decided to use Main Engine Gas Injection (MEGI) propulsion in its two LNG carrier newbuildings rather than Dual Fuel Diesel Electric (DFDE), as previously planned.
“The consequence of the change is an increase in the yard price of the vessels taking into account the change in specification, including the deployment of the new engine system and exhaust gas treatment for compliance with new emissions regulations, 0.09% Boil-off Rate to maintain speed flexibility, and ballast water treatment system,” the company said in a statement. 
The price increase is to be paid by FLEX on delivery of each vessel, postponed from 1Q17 to 1Q18 and 2Q18 respectively.
“For a typical long-haul trade the new and more efficient twin screw LNGC design with MEGI engines will have average daily fuel consumption [gas and fuel oil] of approximately 25% less than the DFDE LNG carrier design recently delivered into the market. This corresponds to a saving of more than 25 tonnes of fuel per day in HFO equivalents. Compared to the typical Steam LNG carrier, which comprises a significant part of the current fleet, the average reduction in fuel consumption is estimated to be more than double,” Flex LNG said.
Erik Nikolai Stavseth and Kurt Waldeland, shipping analysts at Arctic in Oslo, estimated the change to add about $10M to the cost of the ships, which would now cost about $212M each. 
“However, assuming 70% sea time and a saving [in bunker cost] of $10,000/day, we see the investment in ME-GI as economically sensible given approximately four years’ payback time,” the two analysts said in a report emailed to IHS Maritime.
“While there are no sailing MEGI vessels today, we expect the new generation of vessels to secure a premium above where Tri-Fuels trade today – already generating a premium to steam turbine tonnage in the range of $15,000 to $20,000/day. On a simplified basis, we estimate the implied value of a vessel in Flex LNG today to be about $177M [having assumed a cost of $212M for the MEGI vessels],” they stated.
Innlegg av: Sonatrach (12.10.17 02:04 ), lest 2810 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+


Steam = skip bygget fra ca 1976 - ca 2007. 125,000 m3 - ca 150,000 m3. Uøkonomiske i drift med Steamkjeler og et forbruk på ca 180 mt/day.

DFDE = skip bygget ca 2007 - 2016. Ca 150,000 m3 - 180,000 m3. De fleste er ca 160,000 m3. Dual Fuel Diesel Electric fremdriftsmaskineri. Disse brenner ca 135 tonn fuel pr dag og er derved mer økonomiske enn sine steamsøstre.

ME-GI = skip bygget ca 2016 og videre. Ligger på ca 165,000 m3 til 184,000 m3. Nytt og mer moderne maskineri. Slow speed diesel (tri-fuel). Brenner ca 95 tonn/day. Derfor vesentlig mer økonomiske enn de over. MEGI skipene har også bedre lasteavkokhåndtering. Noe som betyr mye for befrakterne.

Innlegg av: Longsitinbulk (12.10.17 07:40 ), lest 2766 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

I dag blir det nok fart vil jeg tro
Innlegg av: bunnfiskeren (12.10.17 09:20 ), lest 2719 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Takk Sonatrach
Og alle nybyggene til flex er jo ME-GI hvilket betyr at dagens rater for slike skip gir en tc inntjening på usd 65000 om dagen (West) hvis jeg forstår deg riktig.
Innlegg av: Ka'l (12.10.17 10:05 ), lest 2689 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Med så bra inntjening ift aktuelle rater skal kursen etter de fleste solemerker stige raskt opp mot diverse kursmål fra analytikerne.
K
Innlegg av: Sonatrach (12.10.17 10:43 ), lest 2677 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Det stemmer. Da det ikke er mange (om noen) ME-GI i spot i dag er nok ME-GI raten en utregnet benchmark basert på skipets effektivitet (Lav Boil Off, Lavt drivstofforbruk og cargo capacity).

Det kule er at disse skipene er verdt 20,000-25,000 Usd/dag mer i markedet, mens nybyggprisen for disse er lavere en de fleste DFDE skipene som ble bestillt og bygget under siste boom 2011-2016.
Innlegg av: tapogvinn (12.10.17 10:44 ), lest 2668 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Nå finnes det vel også en kostnadsside ved å drifte disse fartøyene?

Hva er break/even?




Innlegg av: Longsitinbulk (12.10.17 10:51 ), lest 2673 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

40-45 k etter hva jeg har forstått-
Rederiene tjener omsider penger etter mange år med taps rater-

Dette blir reprise av Gogl fra i fjor sommer/høst

Bare vent:-))
Innlegg av: tapogvinn (12.10.17 11:07 ), lest 2652 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

takk for svar, bulk.

Har du forstått det slik at break/even er 40-45k for Flex sin flåte - eller for eldre fartøy?

Innlegg av: Longsitinbulk (12.10.17 11:14 ), lest 2665 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 12.10.17 11:15

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Mener at Alng sitt skip har en break på 45-50k

Da antar jeg at Flng ligger under med god margin.
Har lest det et sted men finner det ikke igjen, Arc sine analytikere skriver i alle fall at Flng har markedets laveste break på sine skip.
Innlegg av: Sonatrach (12.10.17 11:20 ), lest 2651 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 12.10.17 11:34

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

BB breakeven ved en nedskrivning av skip over 15 år ligger rundt 45,000-50,000/day. I tillegg kommer OPEX som jeg vil tippe ligger på 13-15K/day.

Oppdattering:

Finregnet litt på det. CAPEX breakeven er ca 43,400 Usd/day ved nedskrivning til NULL over 15 år dersom levert pris er 190 millioner Usd og man inkluderer en dokking hvert 5 år og har en rente på hele prisen på ca 2.5%(?).

Dersom noen har bedre input kan jeg regne mer riktig (rente feks).
Innlegg av: tapogvinn (12.10.17 12:35 ), lest 2603 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

takk for svar, Sonatrach.

Innlegg av: Philippe (12.10.17 12:45 ), lest 2589 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Sonatrach

What do You mean by CAPEX breakeven? What is included in CAPEX?
Innlegg av: addyfred (12.10.17 13:05 ), lest 2572 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Sonatrach!

Hvor finner du bid/ask på lng ratene?
Innlegg av: Shippingballs (12.10.17 13:30 ), lest 2558 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

60 øre til nå, så er jeg i grønt. Det er ikke umulig at det skjer i morgen allerede. Bra!
Innlegg av: Longsitinbulk (12.10.17 16:46 ), lest 2528 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 12.10.17 16:47

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Øre trille aksjen fremfor noen fornekter seg ikke, opp kraftige 1,6% på 1,3 mill aksjer-
Helt utrolig- helt rått ass:-)))
Innlegg av: Siddis61 (12.10.17 16:59 ), lest 2487 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Er denne billig som noen sier. Prises tross alt til 3,5 milliarder pluss de hra 1 milliard i gjeld og må ut med enda enn milliard utestående for 6 nybygg.
Så 5,5 milliarder for 6 skip høres dyrt ut for meg
Innlegg av: farmern (12.10.17 20:37 ), lest 2423 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Fra Hellenic nå; hårete outlook for kinesisk LNG-import mot 2030. Og opp 44% de første 8 mnd av 2017.

China seen usurping Japan as world’s leading LNG importer in 5 yrs
in Freight News 12/10/2017


Rampant growth in China’s LNG imports this year has fuelled expectations that the country is poised to usurp Japan as the world’s biggest importer of the fuel in just five years, earlier than many had been anticipating.
China is likely to overtake South Korea to become the second-largest LNG importer already next year and could snatch the top spot in 2022, according to analysis by Tony Regan, respected LNG consultant and managing director of consultancy DataFusion Associates.
Mr Regan is forecasting a proliferation of companies in China that import LNG, increasing from eight currently to potentially 20 within five years.
While Chinese LNG buyers currently have more purchase contracts for the fuel than they need, the aggressive growth forecast points to significant demand for further supply commitments, with those emerging buyers likely to dominate new contract deals, he said.
China is “a very dynamic market, getting nearly half its LNG from Australia,” Mr Regan said.
“Australia is by far the largest supplier of LNG to China, with a market share of 48 per cent in the first half of 2017.”
The forecast appears to augur well for players such as Woodside Petroleum, which is seeking to expand LNG output from its Burrup “hub” concept in Western Australia.
Woodside is aiming to select a revised design plan for the development of its large Browse gas resource this half, and is also studying alternatives to expand production at its Pluto LNG plant, including a 700,000 tonnes a year “debottlenecking” or a circa 1.5 million tonnes a year standalone, small-scale train that would be bolted onto the existing plant.
In August Woodside chief executive Peter Coleman pointed to the strong demand outlook for LNG from Asia, citing Wood Mackenzie’s forecast for a 19 per cent compound annual growth rate in Chinese demand between 2016 and 2020, and 35 per cent from the much smaller market of Pakistan.
According to DataFusion, China’s imports of LNG in the first eight months of 2017 were up 44 per cent from a year earlier at 22.2 million tonnes, driven by the ramp-up of supplies from Origin Energy’s APLNG project in Queensland and Chevron’s Gorgon project in Western Australia.
The consultancy’s base-case forecast sees LNG imports into China increasing from about 34 million tonnes this year to 57 million tonnes in 2020 then to 90 million tonnes in 2025. By 2030 forecast imports reach 126 million tonnes in the base case, or as high as 196 million tonnes in the high case.
Bernstein Research also has a strong forecast for LNG growth in China, expecting demand to treble by 2030 thanks to government’s pro-gas policies. It expects global demand growth in LNG to hit double digits this year for the first time since 2011, driven by emerging markets, and is forecasting a new wave of project approvals starting in 2019.
LNG sales within China jumped by 45 per cent in the first half, driven by stronger demand from the industrial sector and a revival in consumption by the transportation sector, where LNG is beating diesel on price, DataFusion said.
Over the next five years, gas demand growth is expected to be driven by the intensifying effort to cut air pollution in the Beijing-Tianjin-Hebei area, with several cities required to be coal-free by October this year.
Soft Asian prices for LNG are also allowing the liquefied imported fuel to beat pipeline gas imports on cost. Landed prices for LNG imports in the June quarter of about $US6 per million British thermal units meant it was possible to truck LNG as far as 500 kilometres from an import terminal and still undercut piped gas by 30 per cent, DataFusion said.
Source: Australian Financial Review
Innlegg av: Sonatrach (13.10.17 09:34 ), lest 2349 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 13.10.17 09:43

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Philippe;

Min definisjon i regnestykket jeg gav er nedskrivning av hele skipsverdien fra 190M til 0M over 15 år (avdrag). Inkludert utgifter til 3 dokkinger i perioden samt 2.5% rente. Null i profit. Bareboat (BB) rate. OPEX comer i tillegg. Man forventer at OPEX for ME-GI ligger noen 1000 Usd mindre pr dag enn TFDE.

Nå varer jo et LNG skip langt lengre enn 15 år, så om man strekker tiden til feks 20 eller 25 år, vil jo raten gå ned.

Man kunne også nedskrevet til scrap value (12-14M Usd i dag), men man vet jo ikke hva fremtiden bringer. Kanskje det koster penger å kvitte seg med skip om 15 år om Lan-Marie i MDG får viljen sin?

Innlegg av: Sonatrach (13.10.17 09:40 ), lest 2337 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+


Addyfred;

Jeg mottar bid/ask daglig fra en LNG meglervenn. Tregt som LNG er forandrer den seg ikke daglig for å si det mildt. Jeg skal oppdattere dere når det blir forandringer.


Innlegg av: Ka'l (13.10.17 10:14 ), lest 2309 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Ja, det går jo tregt Sonat.. Men det ser jo ut til at det går rette veien, dvs OPP!
K
Innlegg av: Longsitinbulk (13.10.17 10:18 ), lest 2315 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Takk for oppdateringer Sonatrach

Er Flng ditt førstevalg i sektoren? Har du andre tilsvarende investeringer?

Ser forøvrig ut som det er utsolgt i Flng snart nu, det er bare et spørsmål før den er over 10 og da starter det på 10 øringer igjen, blir så lynforbanna av denne kjedelige øretrillingen.
Innlegg av: Sonatrach (13.10.17 10:48 ), lest 2302 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 13.10.17 11:01

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Foreløpig kun FLNG ettersom jeg tror FLNG er det første LNG selskapet som kan gå over 100%.

Det er ikke dermed sagt at ikke selskaper som ALNG, GLNG & HLNG også vil bli dratt opp i dragsuget når markedet virkelig begynner å gå.

Skeptisk til HLNG ettersom de egentlig ikke har exposure i LNG spotmarkedet og FSRU er tregt og sannsynligvis overkontrahert.

Skeptisk til GLNG pågrunn av gjeldssituasjonen deres og avmatning i FSRU markedet. I tillegg har de noen syke internal transactions mellom GLNG og GMLP.

Feks holder GLNG på å betale over 90,000 dollar dagen for et eller flere steamskip til GMLP (og har gjort det en stund) pga dårlige avtaler gjort da markedet boomet i 2011-2014. Disse skipene tjener i dag mindre enn 20,000 TCE om dagen om man inkluderer ventetid.

ALNG kan nok gjøre ei kule på et snev av gode nyheter.......
Innlegg av: Longsitinbulk (13.10.17 10:59 ), lest 2301 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Alng er egentlig mer et tulle selskapt som man ikke bør ha mer en en mini post i tror jeg.

Flng er også min hoved investering her, da jeg ikk er i tvil om at Fredriksen vil frembringe verdier her.
Innlegg av: Longsitinbulk (13.10.17 11:07 ), lest 2290 ganger
Ticker: FLNG

RE^2: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Hehehe- Ubs :-)))) på tide å dekke litt short nu, nu som kursen enda er lav.

Hvis Neonet er ferdige med nedsalget er vi over 10kr før endt dag
Innlegg av: addyfred (13.10.17 13:21 ), lest 2248 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 13.10.17 13:22

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Takk for svar Sonatrach :)

Har virkelig fått øynene opp for LNG nå, jeg opplever litt samme "feeling" som jeg hadde i forkant av at tørrbulk gikk. LNG ligger skadeskutt, og vi er på bunnen nå.

Kina og Korea har også valgt å gå fra kull og diesel til LNG. Og da blir det som regel slik. Hvem skal stå for frakten? ;)

FLNG får vel levert størsteparten av MEGI skipene som ferdigstilles i 2018? Ordreboken hos verftene har vært lav lenge. Liker også at Flex eksponeres mer mot spot, vi får se bra driv fremover om spoten øker.
Innlegg av: Sonatrach (16.10.17 15:18 ), lest 2161 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Positiv oppdattering fra en av de store LNG meglerne.

Ser kun 4-6 spot LNG skip ledige de neste 2 ukene:

Current spot headline rates are not necessarily an accurate measure of prevailing short-term market conditions, even possibly misleading when taking into account the near-term (8 weeks) shipping demand and supply balances.

They also don’t reflect the recent material increases in freight costs (positioning and ballast bonus fees).

Spot availability for TFDE tonnage has dried up to the extent that currently, the global open TFDE fleet consist of only 2-3 vessels controlled by 2-3 Independent Owners. As a result, Owners with open ST vessels during this period are likely to witness renewed interest.

Relets may also have a significant role in the coming weeks in moderating potential significant increases to commercial terms. This may be more relevant to the Pacific market where voyages tend to be shorter and relet more accessible as opposed to the Atlantic market.

A firmer shipping market does not appear to have quenched demand for tonnage which remains considerable (driven by the combination of supply and pricing), with interest now already extending from October to December and January.
Innlegg av: Ka'l (16.10.17 23:42 ), lest 2073 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Bra at du følger med Sonatr...
God natt og lykke til ....
K
Innlegg av: Sonatrach (17.10.17 09:01 ), lest 2008 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 17.10.17 09:29

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Fra LNG Megler over weekend:


- At least nine LNG vessels were fixed this week for a combination of single and multi-month voyages commencing in October and November ex Far East, SE Asia, Middle East, NW Europe and the Mediterranean.

- A further eight vessels are currently on subjects mainly on the back of project/structural requirements in Australia, SE Asia and the Middle East in Q4.

- Firm requirements have been primarily based in the Far East this with two new single voyage and one multi month requirement -ex SE Asia and Australia in November and early 2018.

- In the West, chartering activity continues to be generated on the back of FOB tenders -ex Bonny as well as loadings ex Algeria and Europe.

- Decreasing availability of prompt tonnage and continued fresh requirements have limited Charterers shipping options, especially in the West where, in some instances trade has been hindered from materializing.

- Consequently, Charterers have started to look at repositioning vessels from other basins in order to find appropriate shipping to meet their delivery criteria.

- Given the increase in spot cargo demand, positive spread between NBP and JKM and a tighter than expected shipping market, rates are bullish, with some Charterers having to pay round trip economics to secure tonnage.
Innlegg av: Sonatrach (17.10.17 15:20 ), lest 1932 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 17.10.17 15:21

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Flex LNG sies å ha mottatt 4 bud 6+6 mnd for deres første nybygg som kommer ut i Januar.

GasLog markedsfører deres Januar 2018 nybygg til $60,000/dagen for firm 12 måneder.

CoolPool skryter av å ha spot fixet et LNG skip (TFDE type) til $60,000/dag. Det er en forbedring på ca $10,000/dagen.

Ingen ledig LNG spot tonnasje i Atlanteren.

Gode tider.....
Innlegg av: bunnfiskeren (17.10.17 16:16 ), lest 1890 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Bra Sonatrach
Virker som markedet begynner å ta inn over seg at det fundamentale i LNG markedet er i ferd med å forandre seg akkurat slik som endel shipping analytikere har predikert i lang tid. Hvis et DFDE skip nå oppnår usd 60000 om dagen tilsvarer jo dette kanskje oppimot usd 80.000 om dagen for et ME-GI skip, slike som Flex får levert på nyåret.
Tror det blir gøy å være aksjonær i FLEX fremover
Innlegg av: Volf (18.10.17 09:42 ), lest 1813 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

LNG-IMPORTLAND ANSLÅS ØKE FRA 38 TIL 47 INNEN 2022 -IEA

Oslo (TDN Finans): Verdens LNG-kapasitet ligger an til å øke over de neste fem årene, på tross av det fortsatt settes spørsmålstegn ved forsyningssiden.
Det skriver Det internasjonale energibyrået (IEA) i en rapport tirsdag, ifølge bransjeavisen Upstream.
IEA anslår at antallet land som importerer LNG vil øke fra dagens 38 til 47 innen 2022. Den økte fleksibiliteten i gassmarkedet som LNG nødvendigvis gir, betyr dermed at de regionale gassmarkedene de kommende årene vil bli mer knyttet sammen.
«Dette endrende miljøet med økt gjensidig avhengighet mellom markeder vil sannsynligvis medføre nye utfordringer med hensyn til sikker forsyning som vil kreve policy-tilpasninger både i modne og nye LNG-importerende land», skriver IEA.
EM finans@tdn.no
TDN Finans, +47 21 95 60 70
Innlegg av: Sonatrach (19.10.17 10:10 ), lest 1739 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+


Kun 1 LNG skip prompt open Far East i dag og kun 1 eller 2 kommer open neste 14 dagene. Dette er det tighteste markedet vi har sett på flere år og redere med moderne tonnasje etterspørr nå +$60k/day i alle basseng.


Innlegg av: Ka'l (19.10.17 11:32 ), lest 1694 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Very good, Sona...
Men jeg savner noe mer action for Flex-aksjen. Begynner å bli kjedelig å bare håpe på kursdobling, men å cashe ut gevinsten nå er trolig for tidlig.
K
Innlegg av: lilleulven (23.10.17 10:26 ), lest 1570 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Hvordan kilder bruker dere til å finne spot rater?
Innlegg av: icanfly (23.10.17 23:58 ), lest 1472 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Det er fra nå og inn mot 2018 man skal eie FLNG i min bok. Markedet er ekstremt stramt nå (relativt til hva det har vært en stund) og timingen på skips leveringene til FLNG er perfekt.

Kan gå som en kule de siste månedene før året er omme.
Innlegg av: Sonatrach (25.10.17 10:23 ), lest 1396 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

To skip er sluttet til majors @ +$50K/day (Wilpride & LNG Jurojin).

Det i seg selv er ikke så spesielt.

Det som er spesielt er at Befrakterne for Atlantic cargoes har måttet strekke seg helt til Gulfen/India for å finne skip som kan laste i Trinidad/Texas. Slikt blir det tonne-miles av og ytterligere tilstramning i markedet.
Innlegg av: Ka'l (25.10.17 14:35 ), lest 1332 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Markedet er slapt, investorene sitter på gjerdet, men hva venter de på?
K
Innlegg av: Sonatrach (25.10.17 14:37 ), lest 1346 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 25.10.17 14:46

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Markedet er ikke slapt. Det er det heftigste det har vært på snart 4 år. Og det kommer til å vare i 3 år.

Slapp av. Den gjennomsnittlige investor vet ikke hva som skjer. Men de kommer til å komme løpende. Og betale premium ;)
Innlegg av: Tændis (25.10.17 17:12 ), lest 1272 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Hvor ser du hva slags skip som er lastet Sonatrac? Wilpride tilhører forsåvidt Awilco... kjøpt en del aksjer der og venter på Q3 den 17.11 og ny guiding
Innlegg av: Sonatrach (26.10.17 11:07 ), lest 1184 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 26.10.17 11:09

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Offisielle daglige rapporter, megler, terminal, trader og rederprat.......
Innlegg av: Ka'l (26.10.17 11:26 ), lest 1147 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 27.10.17 11:28

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Sonatr.., jeg mente at kursutviklingen for Flex var slapp, men den kommer seg vel utover høsten?
K
Innlegg av: bunnfiskeren (26.10.17 12:56 ), lest 1103 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 26.10.17 12:57

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

I gårsdagens ukerapport fra Fearnley (25/10) oppjusteres ratene for LNG skip ytterligere. For 155/165 cbm west of suez økes ratene fra usd 51000 til usd 60000 om dagen. Siden i sommer har ratene doblet seg. Og hva har skjedd med FLNG kursen i samme periode ? Jo ned ca 20 prosent. Forstå det den som kan. Tror vi kan se en fin kursutvikling fremover etterhvert som det blir økt fokus på dette segmentet. Stig Myrseth (Dovre forvaltning) tok jo aksjen inn i sin portefølje i forrige uke. Han pleier å vite hva han gjør.




https://www.fearnleys.no/weekly_issue/view/722/3
Innlegg av: tapogvinn (26.10.17 21:36 ), lest 1023 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Drewry: LNG Fleet’s Operating Losses to Hit USD 230 Mn in 2017

The global LNG shipping fleet will make aggregate operating losses of USD 230 million in 2017 as the spot rates remain under pressure, according to shipping consultancy Drewry.

Spot rates (East of Suez) for modern LNG vessels averaged USD 33,000 per day in the nine months to September 2017, representing an increase of 5% compared with the same period last year.

While current spot rates are enough to cover operating costs of around USD 15,000 per day, they are still below breakeven, which ranges between USD 45,000 and USD 60,000 per day.

Shipowners with substantial spot market exposure face continued challenges as Drewry expects pressure on the freight market to continue in 2018 on account of strong fleet growth.

However, rates should strengthen from 2019 as fleet growth slows and trade remains strong, the shipping consultancy informed.

“Having said that, we maintain our long-term bullish outlook for LNG shipping as fleet growth will slow down to 4% in 2019, from an average annual rate of 10% in 2017 and 2018 and trade growth will remain healthy at around 6.5% a year in 2019 and 2020,” Shresth Sharma, Drewry’s lead LNG shipping analyst, said.

Much of this trade demand will be driven by emerging and growing markets, such as Pakistan, Thailand, Bangladesh, the Philippines and Myanmar, which are forecast to have particular potential for imports, according to Drewry.

Although the demand potential of each of these individual markets might not be as great as China or India, their combined demand will be a strong driver of future LNG trade.

“According to our calculation the combined imports of these five countries would be around 32 million tonnes in 2020, creating demand for between 25 and 30 LNG carriers,” Sharma added.


http://worldmaritimenews.com/archives/233499/drewry-lng-fleets-operating-losses-to-hit-usd-230-mn-in-2017/
Innlegg av: Sonatrach (27.10.17 11:21 ), lest 942 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Jeg tar ikke rapporten til Drewry's veldig tungt.

De ligger langt bak i sine analyser og har blant annet ikke tatt hensyn til den overraskende høye etterspørselen fra Kina, Korea, India & Pakistan. Samt Bangladesh som straks kommer online med 3 x FSRUs.

LNG Ratene kommer til å ligge langt over 2017 gjennomsnittet i 2018
Innlegg av: Simo (27.10.17 12:56 ), lest 883 ganger
Ticker: FLNG

RE^2: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Hvis dette skulle være bearish så er det ikke mye å bekymre seg for her
Innlegg av: Sonatrach (27.10.17 13:22 ), lest 876 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 27.10.17 13:25

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Dagens markedsrykter:

* Golar Glacier sluttet til Vitol -ex ME. RNR

* Cool Pool TBN sluttet til Brunei LNG for whopping $97,000/day (eneste skip som kunne møte lastedato).

Flex LNG markert opp og 9.99 sanntid akurat nu. Just sayin.... ;)
Innlegg av: Sonatrach (27.10.17 17:24 ), lest 831 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 27.10.17 18:33

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Clarksons Market View (just received). Very much in line with my own view. At least for next 3 months.


• Whilst there is a certain degree of incoherence between rates being discussed and secured in the spot shipping market (the market has witnessed significant variance in achieved rates for comparable trade routes), the Bull market appears to be now firmly established and general consensus would suggest that these market
conditions will be sustained for the foreseeable future.

• Renewed chartering activity in the Atlantic Basin has removed the remaining Middle Eastern open vessels from the market, leaving only two vessels (India based) capable of meeting Nov requirements from the Atlantic and able to offer East of Suez discharge options.

• Market sentiments and rate levels were not dampened by several Relet candidates
being marketed in the Pacific Basin earlier in the week. In fact, and testimony to the confidence in the market place, Relets were swiftly fixed at levels that raised the
market floor.

• The few remaining open vessels globally is allowing for liquidity to be maintained
which is likely to further fuel sharp increases in headline rates in the coming weeks.
Innlegg av: Ka'l (28.10.17 12:38 ), lest 688 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Flex gikk jo marlert opp torsdag og fredag, så vi får vel håpe på at trenden vender oppover på noe lengre sikt igjen.
K
Innlegg av: Finsken (28.10.17 16:24 ), lest 635 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Her kommer litt lørdagsunderholding for LNG interesserte:

https://www.google.no/amp/s/seekingalpha.com/amp/article/4112571-lng-shipping-improving-outlook
Innlegg av: skerptiker (28.10.17 17:08 ), lest 619 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

SE heller på HLNG. Et solid selskap som betaler utbytte fire ganger per år. Aksjen har falt fra NOK 139 til NOK 72.
Innlegg av: Sonatrach (30.10.17 10:08 ), lest 479 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 30.10.17 10:11

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

HLNG har ikke falt til 70 tallet uten grunn. Pressede FSRU marginer. HLNG har betalt mye mer for sine FSRU skip enn de som har bestillt siste året. HLNG risikerer å få 2 av de dyre skipene "i fanget" pga kansellering på Vest Afrika og muligens kansellering i Latin Amerika. Det vil påvirke utbyttekapasiteten dramatisk. I tillegg er det usansynlig at Egypt vil forlenge HLNGs FSRU der utover de avtalte 5 år. Dvs en tredje FSRU i fanget snart som må ut å tjene til salt i maten i FSRU spot markedet. HLNG er i motsetning til FLNG ikke eksponert mot det bedrede LNG spotmarkedet.
Innlegg av: really (30.10.17 10:31 ), lest 448 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Det er litt tøysete å sammenligne FLNG og HLNG som om de gjør det samme. De håndterer samme råmaterialet, men har forskjellig rolle i verdikjeden.

FLNG transporterer LNG mens HLNG prosesserer LNG på skip for anker.

Det er relevant å spørre seg om det lønner seg å investere i transporten eller regasification, slik Sonatrach kommenterer på en utmerket måte. HLNG har sine utfordringer. FLNG er i startgropen og bedriver det en i industrien kalle LRIP for tiden. Det kan se ut som om LNG transportmarkedet ikke er helt ihjelbygd enda, så det kan bli gode penger å tjene når de nye skipene kommer på vannet, men usikkerheten rundt markedsbalansen er fortsatt til stede. Hvert skip skal ha betydelig inntjening for å forsvare de enorme investeringene.
Innlegg av: Sonatrach (30.10.17 12:24 ), lest 391 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

FLNG synes plutselig å gå i riktig retning :)
Innlegg av: Longsitinbulk (30.10.17 13:17 ), lest 363 ganger
Ticker: FLNG
Endret: 30.10.17 13:18

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Jeg vil nesten si det er like tøysete som å anbefale salg av Fred Olsen på 8kr - Really :-)))) så feil kan man altså ta
Innlegg av: really (30.10.17 13:24 ), lest 344 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Jeg ser ingen grunn til ikke å selge FOE verken på dagens kurs eller lavere, men det er ikke det vi diskuterer her.
Innlegg av: Varsom (30.10.17 13:28 ), lest 338 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Måtte bare ta et lådd her, dette ser meget lovende ut!
Innlegg av: Sonatrach (31.10.17 09:36 ), lest 253 ganger
Ticker: FLNG

RE^1: FLEX LNG - LNG Markedet OKTOBER+

Fra TW / Credit-Suisse / Morgan Stanley. Litt puslete, men positivt uansett.....:


LNG spot rates rising but equities resist

Freight rates have seen meaningful progress in past few weeks but stocks have not, analysts say.


LNG carrier rates continue to set multi-year highs, according to Credit-Suisse.

Analyst Greg Lewis says spot rates in the sector climbed by 14% to $58,000 per day last week.

Some cargoes were booked at above $60,000 per day, he adds.

Fotis Giannakoulis of Morgan Stanley says strong winter demand and rising commodity prices are aiding the market.

He explains present rate levels are a meaningful improvement from a few weeks ago when headline rates were around $30,000 to $35,000 per day with vessels earning money only on the fronthaul.

Shipowners have yet to see their shares respond to the better market, with Giannakoulis noting firms such as GasLog and Golar LNG are trading in sync with the energy market.