Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Crazylimbs (09.10.17 16:56 ), lest 5368 ganger
Ticker: QEC

QEC ***Regulerings rally har startet!***

Idag tror jeg ganske sikkert var starten på oppgangen frem mot reguleringene endelig slippes! Uansett om de blir positive eller negative så kommer vi til og få en fin oppgang i de neste ukene! Jeg gikk all inn på sluttauksjonen idag og selger ikke før reguleringene slippes! Så kommer ikke til og sjekke kursen før fredag når jeg får lønning! Hva er dere andres snitt kurs på? Mitt er 5.71 og regner med vi ser minimum 8kr innen reguleringene slippes! Mvh Crazylimbs
Innlegg av: tuja (10.10.17 17:36 ), lest 3156 ganger

RE^1: QEC ***Regulerings rally har startet!***

Olja spiller på lag. Når Saudi Aramco tar ut 560k bopd i nov, og flere følger på, da går oljeprisen bananas. 70-80 usd pr fat ved year end?
Innlegg av: danm (10.10.17 17:39 ), lest 3133 ganger

Her er et godt eksempel på, at politikerne skal passe på deres udtalelser i Quebec:

https://www.lesoleil.com/actualite/jean-francois-gosselin-nest-plus-climato-sceptique-6cf50c22e5bc3adc5f3920bfb6e0586c
Innlegg av: uptrade (10.10.17 17:42 ), lest 3123 ganger

Mest irriterende med QEC, er den forbanna fransken på offentlige nettsider ;)

Hvordan klarte det franske språket havne helt oppi der?
Innlegg av: Rolig50 (10.10.17 18:01 ), lest 3044 ganger

RE^2: QEC ***Regulerings rally har startet!***

uptrade

Får litt oki oversettelse med google oversetter :).

Enig med TS i at vi kan forvente oss en bredere opptur nå fremover. Jeg tror oppturen vil være mer basert på at man kjøperne nå fremover er tyngre/større investorer som haf noe mer tidsperspektiv på sine kjøp.

Jeg tipper at QEC skal i kr. 10.- før jul, men jeg viste det ville være en huskestue hvor vi ikke kunne spå kurs fra dag til dag i en lang lang periode hvor psykologien på usikkerhet ble fremmet og fikk feste seg.

Nå tror jeg at de fleste skjønner at QEC har bunnsolid grunn til å forsvare en kurs langt over kr.6.-7.-8.-9.-

En større partner vil kun se på infrastruktur, mengde gass og om det blir gikk konsesjon til å utvinne gassen. Alle disse momentene er så til de grader på plass hos QEC.

Ha en fin fin høst:).

Innlegg av: Yzf R1 (10.10.17 18:17 ), lest 2933 ganger

Ses vi til våren.

Y
Innlegg av: 1337 (10.10.17 19:12 ), lest 2760 ganger

Årsaken til oppgangen i dag, var at noen større aktører hamstret. For å få det volumet de ønsket seg, ble de nødt til å stadig kjøpe til en høyere pris. Vi skal videre ned denne uka.
Innlegg av: nopetter (10.10.17 19:24 ), lest 2694 ganger

Det tror ikke jeg. Det man ikke vet er om hvem som kjøper gjennom Barclay's. Hvis dette er RBC eller andre liknende aktører slik jeg tror. Kan dette være en indikasjon på at høringsuttalelsen ikke kommer til å utsette reguleringsplanen mer enn planlagt.

Når Binnion kommer med en børsmelding alla Bill 106 så dobler aksjen
Innlegg av: danm (10.10.17 19:25 ), lest 2703 ganger

1337, du minder mig om SP, ingen begrundelse, men du mener hver gang at kursen skal ned. Kom nu med en begrundelse.
Innlegg av: danm (10.10.17 19:31 ), lest 2642 ganger

Uptrade, lad Google oversætte, her er der ikke så meget at misforstå.
Innlegg av: uptrade (10.10.17 19:45 ), lest 2601 ganger

Danm:
Tungvint på mobil ;)
Lever hektisk liv, så pc'en er ikke ofte på hjemme.. bortsett fra når fruen skal se på TV2 Sumo og Home & Away..
Innlegg av: 1337 (10.10.17 20:50 ), lest 2478 ganger

Den 29. september krysset 10 dagers glidende under 20 dagers glidende. I et kort perspektiv er dette et salgssignal. Chartet viser også at dette var tilfellet, og det har ennå ikke dukket opp et kjøpssignal. Oppturen i dag, er etter min mening et resultat av at spesielt Barclays (snitt 5,82) og SHB (snitt 5,93) hamstret. For å fylle opp, måtte de kjøpe til stadig høyere pris. Jeg gjettet at kursen ville synke mot slutten av dagen, og jeg fikk rett. Dersom vi ikke får noen tilsvarende som vil inn, vil aksjen dessverre krype ned og teste 100 dagers glidende, som er på ca 5,3. Denne ble testet i forrige uke, og bouncet tilbake. Vi må ned og teste en gang til for å få bekreftet at denne støtten holder. Dersom den ikke holder, vil kursen raskt finne 5 kroner. Holder ikke denne, kan vi havne på 4,5-4,2 før vi rekker å si "Michael Binnion er helt sjef". Men som visse oljeanalytikere gang på gang gjør: jeg kan også ta feil! :-)
Innlegg av: Crazylimbs (10.10.17 20:53 ), lest 2445 ganger

Sier seg selv at 45 dager er lenge og vente på reguleringer, klart den vill synke i starten men nå er det ikke lenge igjen! Tror vi er QEC sterkt neste ukene!
Innlegg av: nopetter (10.10.17 20:54 ), lest 2435 ganger

Greit at du baserer dine trader på TA. Jeg har ingen tro på dette i denne aksjen fordi den styres bla av bytteklubben.
Innlegg av: kiza42 (10.10.17 21:41 ), lest 2280 ganger

Interresant fra Silver:

Statoil og Arcand på plass – Energy Generation Forum

https://questerre.wordpress.com/2017/10/10/statoil-og-arcand-pa-plass-energy-generation-forum/
Innlegg av: 1337 (10.10.17 21:42 ), lest 2280 ganger

Og hva er det som styrer bytteklubben? Jeg tror neppe de sitter i hvert sitt gutterom, med intercom og avtaler hvor de vil styre kursen.

Hvis vi tar caset Questerre, hvor det fundamentale begynner å materialisere seg på riktig måte, blir vi nødt til å se på TA samt markedspsykologien hvis vi skal forsøke å forutse hvor kursen går. Hvis alle kun hadde tatt det fundamentale i betrakning, ville vel kursen kanskje vært på nivåer over 9 kroner?

Aha! Den er ikke >9, ergo benytter vi andre faktorer og parametre. Akkurat som når meteorologer forsøker å spå været, forsøker aksjeanalytikere å spå kursen ved å benytte seg av så mye informasjon de kan.

Meteorologer spår ofte feil, men vi stoler som regel på det vi leser på pent.no. Hvor ofte spår Investtech riktig? Like mange ganger som Været på TV2?

En faktor man ikke har når det gjelder været, er psykologien. Og mange erfarne tradere hevder at det faktisk utelukkende er psykologien som styrer kursen.

Da kan vi jo gjøre et resonnement: Kursen skal ned på kort sikt, fordi de fleste tror kursen skal ned på kort sikt. Historikken i QEC har vist seg å være at kursen synker og synker, ganske mye, til den snur. Dette virker kanskje flåsete. Men det er så riktig som det kan få blitt. Kursen vil synke til den snur. Og den snur i det øyeblikket flere enn de som tror den vil synke ytterligere, tror den snur. Og i dag var det ikke flertall av de. I dag var flertallet av den formening av kursen skal videre ned. Derfor gikk det slik det gikk. Og jeg gjentar, den midlertidige oppturen vi fikk på midten av dagen i dag var drevet av at noen ville inn med relativt mye penger. Nok til å drive kursen opp.

Men jeg kan ta feil :-)

Innlegg av: bålfreak (10.10.17 21:48 ), lest 2231 ganger

Det kommer snart en større aktør på banen som vil ta en stor bit av selskapet.

Mange store følger våkent med. Positive reguleringer og endelige avklaringer vil sette fart på prosessen.

Qec er dynamitt med kort lunte.....
Innlegg av: harris73 (10.10.17 21:49 ), lest 2207 ganger

Fortsatt ingen TA eller fundamental analyse, men ok. Ser at Questerre fint kan analyseres med TA. Vi er nede i trendkanalen og kursen trender nå oppover igjen. Fundamentalt, oljepris på vei opp, Wti viser styrke, Saudi kutter solid i produksjonen. Usa m.fl produsere nær antatt tak. Vi får godkjente reguleringer i nov. som er historiske. Om man ikke finner triggere og støtte for oppgang her bør man bytte aksje.
Innlegg av: nopetter (10.10.17 21:50 ), lest 2204 ganger

Dette får vi nok svar på innen denne uken er over. Da kan vi snakkes

Det er noen før deg som har prøvd på TA i denne aksjen de har gått slukøret inni. historien.

Og da håper jeg du vet hva denne bytteklubben innebærer
Innlegg av: 1337 (10.10.17 22:02 ), lest 2118 ganger
Endret: 10.10.17 22:03

Det er antydning til "three black crows" på slutten i dag. Et bearish signal. Derimot, dersom åpningen i morgen tilsier en "three line strike", skal vi videre opp.

Jeg tror faktisk morgendagen kan gi oss et hint om hvordan kursen går de neste 5-7 handelsdagene.

http://thepatternsite.com/ThreeBlackCrows.html

http://thepatternsite.com/ThreeLineStrikeBear.html
Innlegg av: Trond.heim (10.10.17 22:06 ), lest 2091 ganger

1337:

Fin betraktning.

Jeg tror det fundamentale ( potensialet, ressursgrunnlag, gass/ oljepris, pris på acres, reguleringer) avgjør eller begrenser nedsiden.

Psykologien styrer oppsiden ( drøm og forventning)
Innlegg av: livsal (10.10.17 22:21 ), lest 1978 ganger

1337

Setter stor pris på dine analyser av TA. Som du sier; en kan ikke ha rett hver gang og det hender vel mange ganger at det fundamentale trumfer TA og det er vel naturlig.
Jeg ser ingen triggere før en evt. avklaring om Jordan og den har vi ventet på i et år nå.

Forskriftene til reguleringene kommer vel i løpet av primo november, men så spørs det hvor mye som er priset inn.
Pilotene i Lowlands kan i værste fall bli utsatt til 2019.
At enkelte har fått runde formuleringer fra Jason betyr ingenting. MB er også en mester i å formulere seg uten å sagt for mye.
Qec er en meget volatil aksje og vi vil nok se topper og tilbakefall i lang tid fremover.
Produksjonsmessig er vel en kurs på ca. 3,00 dekkende. Resten er håp og forventninger.
Har ennå ikke sett et budsjett for hverken Lowlands eller Jordan, men enkelte her har allerede indiskontert en himmelferd.
STÅ PÅ 1337
Innlegg av: 1337 (10.10.17 23:05 ), lest 1869 ganger
Endret: 10.10.17 23:14

Hvis ikke de involverte parter, og eller de som potensielt blir involverte, allerede har utformet fremtidsplaner for utvinning i Quebec, vil det neppe komme noen store nyheter før på nyåret. Vi blir nødt til å forsegle reguleringene først, så vil kanskje Binnion bekrefte pilotprogrammet og oppstartsdato en gang for alle. Deretter vil jeg anta at Repsol vil komme på banen.

Det som slår meg er at olje- og gass sektoren begynner å få litt dårlig tid, ettersom flere og flere tunge investeringer blir gjort i fornybar energi. Statoil spår at oljetoppen er nådd allerede i 2020, og det er kun et par år til. Imidlertid, LNG kommer til å få økt fokus fremover siden naturgass er et mer naturvennlig produkt. Allikevel er ALLE tjent med å få fortgang i prosessen.

Binnion et al har ventet i mange år på det som skjer i disse dager. Det er som en demning som bare venter på å bli åpnet. Aksjekursen vil gjenspeile dette, uavhengig av inntjening. Risket verdi er vurdert av Pareto til 25 NOK pr aksje om jeg ikke husker feil. Unrisked er vel en del ganger høyere enn det.

Jeg husker at Pareto kom med en analyse av QEC i 2008, med kursmål 40 kroner. De opererte i tillegg med risked value på 150-200NOk og unrisked value på 300-400 NOK. Ja de nevnte faktisk en potensiel kurs på 1000 NOK unrisked for Quebec. Selv om oljeprisen var dobbelt så høy i 2008 enn i dag, vil jeg påstå at dette var ganske hårete mål :-)

Her er konklusjonen fra denne analysen:

Questerre investment summary
• Main partner Talisman will put high priority on the Quebec play
– Drilling 16 wells and spending $100m-130m 2008/2009
– Highlighting Lorraine shale zone above the Utica shale, with 30% higher resource
potential
– This clearly shows Talisman’s confidence and commitment to Quebec
• Questerre probably has highest quality acreage in the Quebec shales
– Uniform structure throughout most of the acreage, between the Yamaska fault and
the ’Logan’s line’
– EnCana study analyzing 28 well samples from 2007 showed good results
• We have a BUY recommendation and NOK 40 Target Price
– Unrisked value is NOK ~200 per share, around NOK 100 per share in each of the
Utica and Lorraine zones
– We have risked Utica at 30% probability and Lorraine at 10% probability
– Further upside on Lorraine as only 10% of potential included in unrisked valuation
4
Further 50-100% valuation upside
• Based on Talisman’s and Forest’s guidance we get
– Utica: NOK 90 per share unrisked potential
– Lorraine: NOK 110 per share unrisked potential
– NOK 40 Target Price with 30% risk factor on Utica and 10% risk factor on
Lorraine
• If next well results are in line with Forest and Talisman guidance, we will
increase the probability factors
– Utica potentially from 30% to 50% by year end
Æ +NOK ~20 per share
– Lorraine potentially from 10% to 50% by year end
Æ +NOK ~40 per share
• Questerre internally estimates significantly higher resource potential on both
zones, in the order of +50-100%
– This may be firmed up on the next wells to be drilled
– In that case we could look at unrisked value of NOK 300-400 per share,
and NOK 150-200 risked value / target price by year end.

Huge upside on Lorraine shale potential
• Talisman estimates 120 bcf/section on Lorraine shales vs 93
bcf/section on Utica (30% higher)
• This is however only based on around 1/10 of the total height of the
Lorraine reservoir (the remaining part of Lorraine has not been
analysed)
• In an upside scenario, Lorraine could hold more than 1,000 bcf/section
(1 TCF) or 10x as much as we have based our valuation on
• This means the unrisked upside in QEC could be in excess of NOK
1,000 per share vs our current NOK 200 per share estimate (~NOK
100 on Utica and ~NOK 100 on Lorraine).
Innlegg av: Dauti (10.10.17 23:21 ), lest 1747 ganger

1337 høres ut som en junioranalytiker.
Det som er priset inn er 25% eierandel, og den daglige driften. Hhv 9+2 kr, som gir KM på 11kr. Jordan er ikke hensyntatt i det hele tatt pga geopolitiske forhold.
Selskapet har en P/E på -206 ved kurs 5.8. Hverken Pareto, du eller andre kan lage en sannsynlig analyse. Hvem hadde spådd at den skulle treffe 30kr i fjor? ikke mange. På de små selskapene fungerer ikke TA eler FA. Her er det Hegnar Forum som bestemmer kursen! :)
Innlegg av: qestador (10.10.17 23:25 ), lest 1732 ganger

Da er det vel bare gasspris, oljepris og Jordan som forandrer på den. :-))
Innlegg av: qestador (10.10.17 23:31 ), lest 1692 ganger

Egentlig glemte jeg også Monteney.
Innlegg av: 1337 (10.10.17 23:41 ), lest 1627 ganger

Dauti: Enig!!! Det er HO forum som bestemmer kursene på hele OSE! Var QEC oppe i 30 kroner i fjor? Jøss, det var nytt for meg. Håper du solgte litt da... :-)
Innlegg av: Andyo (10.10.17 23:48 ), lest 1603 ganger

En kan jo spørre seg om man forventet å kunne kjøpe QEC aksjer på disse nivåer få uker siden. Så kan en tenke seg hvor lenge selskaper har ventet på disse lover og reguleringer, så forstår man fort hvor enormt det faktisk kan bli. QEC har enorme ressurser og vil være i førersetet for gass utvinning. Kan jo forstå at enkelte fortsatt sover etter 7-8 års ventetid men greit å komme seg ut av dvalen før det drar seg til for alvor
Innlegg av: Sector (10.10.17 23:49 ), lest 1619 ganger
Endret: 10.10.17 23:57

Mye rart her inne nå...
Sist QEC var oppunder 30 var tilbake i 2010
Etter bill 106 kom i desember i fjor, var vi på 9 tallet intradag som fjorårets høyeste, men vi sluttet den dagen på 8 tallet.
Innlegg av: harris73 (10.10.17 23:58 ), lest 1552 ganger

Iallefall er en endelig regulering på bordet veldig spennende for kursutvikling og en vanvittig trigger for Qec og relaterte selskaper. Det er en helt ny situasjon og vanskelig å analysere. Qec har gått to ganger mot 30kr på Utica og kan helt sikkert gjøre lignende bevegelser igjen. Iløpet av okt/nov er det sannsynlig at Qec beveger seg oppigjen mot 8.35 toppen for å gå videre på endelige regs.
Innlegg av: uptrade (11.10.17 00:06 ), lest 1513 ganger

Harris:
9,35 toppen ;)

Spørs om jeg er like kald og rolig som forrige gang..

Uansett kurs de neste ukene, hadde det vært fint med en krone opp.
Det gjør noe med psykologien til de som var med på Emien.
Innlegg av: Stevepick XL (11.10.17 00:34 ), lest 1466 ganger

Emisjonen sørger for at den ikke stiger, vil ikke gå mye over 5,70, heller nedover.
Innlegg av: uptrade (11.10.17 10:57 ), lest 1165 ganger

Noen som gidder å ringe Barclay kunden og vekke han? Lyst på litt popcorn og action før jeg drar på jobb ;)
Innlegg av: kenn123 (11.10.17 11:18 ), lest 1090 ganger

Lav aktivitet idag?
Innlegg av: Prøv (11.10.17 11:30 ), lest 1017 ganger

Kommer vel et rykk oppover no.
Innlegg av: danm (11.10.17 11:32 ), lest 999 ganger

Stilhed før storm ;-)
Innlegg av: danm (11.10.17 11:45 ), lest 951 ganger

Med hensyn til kursmål, er det sådan, at omkostningerne er reduceret betydeligt siden 2008 og udnyttelsesgraden og estimater er forhøjet betydeligt. Læg dertil, at olieprisen ser ud til at skulle op.

Innlegg av: kenn123 (11.10.17 11:54 ), lest 917 ganger

PAS kjøper idag...
Innlegg av: Crazylimbs (11.10.17 11:57 ), lest 900 ganger

Sundt med litt ned idag etter siste dagers oppgang! Tror vi fortsetter opp imorgen om det ikke snur idag!
Innlegg av: qestador (11.10.17 12:28 ), lest 814 ganger

Det er ikke en dag uten at PAS kjøper i gjennomsnitt til lavere pris enn salg . De bruker Tenkende August . :-)
Innlegg av: danm (11.10.17 12:39 ), lest 739 ganger

PAS kan ingenting gøre, når der først er købere der vil ind. Det så vi tydeligt i går. Ingen tror vel på, at det kan lade sig gøre, at presse qec. ned så tæt på "take off". i Quebec.
Innlegg av: uptrade (11.10.17 12:40 ), lest 728 ganger

CrazyL:
Vi har vært gjennom det her før vi :)

5,70 Er en solid bunn med 35 mill aksjer "omsatt.
Merkverdig få som ville selge under der idag.

Mest spent på om vi kan røre gårsdagens topp.
Innlegg av: Crazylimbs (11.10.17 13:02 ), lest 671 ganger

Hehe ja! Syns QEC ser vanvittig sterk ut idag! Håper jo fortsatt jeg kan få aksjer under 6kr når lønna kommer fredag morgen :)
Innlegg av: Crazylimbs (11.10.17 13:03 ), lest 666 ganger

RT- 5.79
Innlegg av: danm (11.10.17 13:16 ), lest 602 ganger

Købssiden bygger sig op nu.
Innlegg av: gasman1 (11.10.17 13:21 ), lest 563 ganger

rt 5,85
Innlegg av: 1337 (11.10.17 22:48 ), lest 438 ganger

Ser ut som vi er i starten på en konsolideringsfase etter dagens handel. I en opptrend, er dette et signal om at kursen vil stige etter endt fase.

Fibonacci viser støtte på 5,76, noe som kan bekreftes av kursutviklingen de siste dagene. På nedsiden gir fibonacci tegn til støtte på rundt 5,5 og 5,35

Fundamental støtte vil være på 5,7 og 5. Kombinerer man fibonacci og fundamental støtte, vil det trolig bli vanskelig å bryte støtten i området 5,76-5,70.

I morgen får vi et hint om aksjens tradingrange på kort sikt.