Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: Ravse (23.09.17 04:43 ), lest 2353 ganger
Ticker: APCL

APCL: President Barrow underskriver FN traktater

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/president-barrow-signs-five-un-treaties

"Setting international rules for investor-state arbitration is strategic as the world is increasingly dependent on investment for development of communities. Consent to apply the sets of rules on Transparency in Treaty-based Investor-State Arbitration will provide mechanism for recording such agreement and shall come into force as of 18th October this year. It intends to minimise criminal acts and economic exploitation."

United Nations Convention on Transparency in Treaty-Based Investor-State Arbitration:

https://www.uncitral.org/pdf/english/texts/arbitration/transparency-convention/Transparency-Convention-e.pdf
Innlegg av: Nayroun (23.09.17 06:30 ), lest 1497 ganger

RE^1: APCL: President Barrow underskriver FN traktater

Det er iallefall mer og mer som tyder på at Gambia kommer til å følge det en internasjonal rett kommer fram til.

Da er det bare å håpe på at vi har en sterk sak.

"African Petroleum has not received formal notification initiating the termination process as detailed in the licences, and therefore retains it's rights under the A1 and A4 licences.

I reassure our shareholders that we, after taking external legal advice, are very confident of our legal position in terms of these licences."
Innlegg av: Oliver Stonheg (23.09.17 06:36 ), lest 1481 ganger

Men innfører han DAB radio i Gambia sammtidig?
Innlegg av: Wrinkler (23.09.17 06:52 ), lest 1483 ganger

Hva har dette med APCL å gjøre?
Innlegg av: rischioso (23.09.17 09:54 ), lest 1323 ganger
Endret: 23.09.17 10:13

RE^2: APCL: President Barrow underskriver FN traktater

Wrinkler,

godt spørsmål.

Dette har jo selvfølgelig ikke noe med hverken APCL eller den pågående tvisten å gjøre - hverken direkte eller indirekte...

Nå er det jo også slik at Barrow har bakgrunn som eiendomsdmegler med null politisk erfaring noe han selv har uttalt og sagt at jeg lærer mens jeg går...

https://en.wikipedia.org/wiki/Adama_Barrow

Også har det blitt meddelt at Barrow ikke vil påvirke hverken religiøse eller politiske beslutninger som de erfarne ministrene tar på sine respektive arenaer:

religiøst:

https://observergm.com/presidents-adviser-says-govt-will-not-interfere-in-religious-affairs/

politisk:

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/barrow-will-not-interfere-with-projects-says-acting-vice-president

Oljeministeren Fafa har en meget lang politisk erfaring og tyngden ligger innenfor energisektoren hvor han allerede var med i loopen når APCL fikk råderetten over lisensene tilbake i 2010 som commissioner of Petroleum since 2006 hvor han før det var director of the Geological Department from 1993 to 2006 og han var innvolvert under siste arbitration hvor de kom til enighet utenfor retten etter 11mdr med forhandlinger.

http://www.sunugambia.com/fafa-sanyang-appointed-minister-petroleum-energy/

Nå er det han som sitter på toppen som oljeminister innsatt i april i år og det er han som ikke ønsker noe videre samarbeid med APCL - en litt sånn takk for sist hvor han virkelig virker å ha bestemt seg for at nok er nok - forståelig nok...

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/fafa-sanyang-is-new-energy-minister

https://gambia.smbcgo.com/2017/08/25/gambia-makes-clear-will-not-renew-african-petroleum-license/

At Barrow gjør sin del av jobben som politiker og statsleder på andre politiske arenaer og i andre sammenhenger har jo ingenting med denne saken å gjøre så hva TS ønsket å formidle med denne tråden er noe man aå absolutt og i sin fulle rett kan stille spørsmål ved...

Fortsatt god helg!
Innlegg av: Nayroun (23.09.17 13:18 ), lest 1182 ganger
Endret: 23.09.17 15:23

Rischo, du er vel inne på noe der at Barrow lar sine ministere ta beslutningene.

Men fakta er at oljeministeren var med sist gang når de "feilet med terminering". Og denne gangen uttalte han seg i media før (Merk FØR) han sjekket det juridiske bak kontrakten, noe som for min del vitner om totalt amatørmessig oppførsel for en profesjonell å være. Men igjen det er jo afrika, hva kan man forvente.

Hvorfor de ikke vil terminere noe som står klart i kontrakten at de må gjøre for at APCL skal miste lisensene kan man jo undre på.

Hvis jeg forestiller meg selv i samme stilling som Fafa Sanyang så ville jeg også prøvd å tatt ifra APCL lisensene og solgt til en major for masse sårt tiltrengte penger i et fattig land. Det ville mest sannsynlig gjort meg til en veldig populær politiker (Populæritet er jo politikernes valuta). Så med det skjønner jeg hvorfor han prøver, da de har veldig lite å tape siden APCL blir fornøyd om de bare får beholde lisensene (Siden saken (rettslig eller ikke) kan avsluttes ved enighet bak lukkede dører). Ergo Gambia har lite å tape, men mye å tjene på å prøve.

Om de feiler eller ikke skal bli spennende å se. Jeg tror de snur hvis voldsgiften går i APCL's favør, men det er bare noe jeg tror. Alt kan faktisk skje.
Innlegg av: ThorHammer (23.09.17 13:34 ), lest 1120 ganger

Hadde forventet at det norske bispekollegiet bhadde kommet på banen sin vane tro mot oljeboring i Afrika. Det er nok et godt tegn at de har forholdt seg tause i denne saken
Innlegg av: stlh (23.09.17 14:52 ), lest 1049 ganger

Er det noen som har vært i kontakt med APCL (IR) etter at fristen gikk ut for Gambia ?
Innlegg av: rischioso (23.09.17 22:44 ), lest 772 ganger

Gambia har ikke hatt noen frist - det var selskapets egne forventninger om en tilbakemelding i løpet av august etter at de var i møte med Barrow...

Selskapet har meldt at Barrow skulle gi en formell tilbakemelding og den forventet selskapet å få innen utgangen av august, men i følge selskapet så kom den aldri.

Men en uformell tilbakemelding kom den 25.08:

https://gambia.smbcgo.com/2017/08/25/gambia-makes-clear-will-not-renew-african-petroleum-license/
Innlegg av: rischioso (23.09.17 22:35 ), lest 812 ganger
Endret: 23.09.17 22:40

Nayroun,

RE - Hvorfor de ikke vil terminere noe som står klart i kontrakten at de må gjøre for at APCL skal miste lisensene kan man jo undre på.

* For det første så hadde jo ikke det gjort noen forskjell og det er nok en grunn til det også fra Gambias side siden de gjorde det etter boka i 2014.

For det andre (som jeg har messet om mange ganger før) så hadde jo ikke kontrakten gått ut før selskapet søkte om en forlengelse på 12mdr med en potensiell ikke navngitt mulig partner basert på en ikke bindende LOI.

Dermed har selskapet i prinsippet innrømmet at de ikke ikke klarte å møte betingelsen (denne gangen heller) om å bore 1 brønn og ber gambia gjennom å presentere en løsning (CURE) som går utover den kontraktfestede begrensede CURE klausulen om å vurdere en forlengelse på 12mdr.

Da vil jeg tro at det er opp til Gambia å bestemme om de ønsker å gi 12mdr eller ikke - og gjør de det så vil en ny avtale om forlengelse bli innngått og vil de ikke det så er det jo slutt - og gambia virker å ha hatt et ønske om det siste og i så fall er jo et termineringsvarsel overflødig - et termineringsvarsel skal gis når de ønsker å terminere avtalen - i dette tilfellet så var avtalen gått ut hvor selskapet var i brudd med forpliktelsen i det de skulle vurdere en søknad om forlengelse..

Som flere har vært inne på tidligere - det kan ikke ha seg slik at en lisensleier skal kunne kreve forlengelse på forlengelse i det uendelige og av samme grunn har man en rett gjennom en begrenset CURE, men den gir kun max 120 dager.
Trenger man mer tid enn dette så vil man ikke ha en rett til det, men en mulighet til å søke og det er lisenseier som har en rett til å godta eller avslå en slik ikke kontraktfested søknad og de valgte som kjent det siste...

Innlegg av: Warom (23.09.17 22:43 ), lest 787 ganger

Rischioso;
Jeg personlig setter utrolig stor pris på at du fortsetter med dine glimrende og velfunderte innlegg rundt Apcl. Håper virkelig du holder din negative vinkling i enda lang tid. Skulle du bli positiv igjen(noe du jo ikke vil garantere at du ikke blir) så håper jeg personlig at du holder deg så langt borte fra Apcl trådene som overhodet mulig.

Det er sikkert for mye å be om, men det er nå lov å drømme(siden vi som er positive bare består av drømmere)
Innlegg av: rischioso (23.09.17 22:56 ), lest 740 ganger

Warom,

din karriere som investor står for fall.

Om du ikke kan endre ditt syn på et case når caset ikke er statisk og stadig er i endring så er du jo garantert å tape og det er vel derfor du har vært med hele veien ned og fortsatt sitter for du nekter å ha et annet syn på caset enn det du hadde når du tok en inngang...

Dette er oppskriften på selvmord med en 100% suksessrate....

I naturen så har til og med dyrene skjønt at de må tilpasse seg når forholdene endrer seg for å overleve og børsen er ikke annerledes...;)
Innlegg av: Warom (23.09.17 23:32 ), lest 687 ganger

Rischioso;
Det er betryggende for meg å vite at du tydeligvis har full kontroll på mine investorferdigheter.

Du må ikke misforstå meg, jeg er egentlig stum av beundring ovenfor deg og din egenskap til å snu deg(og din tilnærming) alt etter om du er inne eller ute.

Personlig har jeg ingen ting i mot personer uten ryggrad og jeg er heller ikke en person bevisst går inn for å forsøke å påvirke andre i aksjemarkedet for å berike meg selv. Du er jo heller ikke(slik jeg forstår deg) en slik person.

Du har riktig mange flotte innlegg med substans(siden du som oftest også har en link som referanse). Det er verdifullt i alle fall for meg og det gjør at jeg personlig uten tvil får større tiltro til det du skriver.

Jeg liker dine innlegg(du må ikke tro noe annet) og jeg setter oppriktig pris på dine intensjoner om å opplyse alle som enda ikke måtte ha forstått noe i de selskapene du er involvert i(helt uavhengig om at du akkurat måtte ha skiftet posisjon)

Rett skal være rett, det er lov å ombestemme seg det er i alle fall du ett utmerket eksempel på(absolutt ikke vondt ment)

Innlegg av: jjdnoi78 (23.09.17 23:33 ), lest 675 ganger

i guder risko du kalder det at tilpasse sig når der sker ændring i caset det har jo ikke noget med det at gøre det du gør først er du sygt extremt positiv og så er du helt sygt extremt negativ et normalt menneske ville jo bare sælge sine aktier når caset ændrede sig og det var så det men du bliver sygt bitter fordi du tabte lidt penge og nu sidder du 24/7 og skriver det samme BLABLABLABLA..... kom for fanden videre i livet verden går jo ikke under fordi du tabte lidt penge!!
Innlegg av: rischioso (24.09.17 00:10 ), lest 628 ganger
Endret: 24.09.17 00:11

jjdnoi,

om noen taper eller tjener på børs forandrer vel ikke caset APCL.

Men det som har skjedd det siste året i APCL er katastrofalt.

Caset har endret seg betydelig og risken er gått fra å være moderat til svært høy.

Halvparten av de mest verdifulle lisensene som igjen er inntektsgrunnlaget og eneste bærebjelken er blir mistet eller gitt til andre.

Langtekkelig rettsforhandling er hva man kan se frem i mot hvor FARM mulighetene byttes ut med garanterte EMISJONer...

Så påstår man at ingenting er endret og tviholder på håpet om at at skal bli som før for JP sier at han er confident når vi burde skjønne bedre på basis av alt som er skjedd og ikke minst ikke har skjedd - da har man bare seg selv å takke...
Innlegg av: jjdnoi78 (24.09.17 00:50 ), lest 576 ganger

ok risiko du er jo helt væk!! det handler ikke APCL du er ikke positiv til en aktien mere da caset her ændret sig fair nok så du sælger og det var så det! slut videre i livet men du bliver bitter og extremt negativ fordi du tabte dine penge og så starter du bare 24/7 med BLABLABLABLA...... og du skriver bare det samme og samme og samme hver eneste dag der er intet forskel på dine indlæg det er bare BLABLABLABLA.... nøjagtig som dit svar til mig som ikke har noget med sagen at gøre!! du har tabt dine penge SLUT FÆRDIG kom videre!!!
Innlegg av: rischioso (24.09.17 01:14 ), lest 561 ganger
Endret: 24.09.17 01:17

Dette handler jo ikke om bitterhet når jeg skriver om caset. Det virker heller som at du er bitter og det har nok sin naturlige forklaring i utviklingen som du av en eller annen grunn ikke ønsker å diskutere....

Man diskuterer caset fordi man har en interesse både før man tar en inngang, mens man er posisjonert og etter en exit.

Det er ikke slik at man slutter å diskutere et case fordi man ikke lengre er posisjonert.

Men når har du tenkt å diskutere caset?
Du virker jo å ikke ha annnen interesse enn å skrive om de som diskuterer caset...;)
Innlegg av: jjdnoi78 (24.09.17 01:48 ), lest 522 ganger

fuldstændigt rigtigt riciko caset har ændret sig og du er ude af aktien!! hvorfor fanden bliver du så ved med dit BLABLABLABLA.... kom videre og lad vær med at lade bitterheden æde dig op! du har kun dig selv at takke for dit tab kan ikke forstå at du gider at blive ved med dit BLABLABLA,,, i en aktie du ikke har det er sgu for sygt!!
Innlegg av: andpaal (13.10.17 10:51 ), lest 32 ganger

Ettersom jeg har kjøp aksjer her, rydder jeg litt på forumet!!