Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: rischioso (19.09.17 10:43 ), lest 4536 ganger
Ticker: APCL
Endret: 19.09.17 13:20

APCL - Lisens Status og den Økonomiske Situasjonen.

INTRO

Når det kommer til dette caset så er det meget sårbart nettopp fordi de ikke har i selskapets historie greid å skaffe seg andre inntekter enn gjennom første fase av lisensene noe som igjen betyr engangsutbetalinger gjennom FARM/PSC hvor kontinuerlig og langsiktig inntjening gjennom produksjon aldri er blitt noen virkelighet nettopp fordi selskapet aldri er kommet seg dit...

LISENSENE

Når de så mister lisensene på rad og rekke så betyr det også at man mister muligheten til fremtidig inntekt - både kortsiktig og langsiktig.

Det nylige tapet av 5 av de mest attraktive lisensene utgjør hele 50% av den totale lisens porteføljen og nærmere 80% om man vurderer lisensverdien av det som er mistet pr i dag mot de gjenværende og det bare i løpet av de siste 12mdr...
Når selskapet på tross av dette ikke har kommet med annet for å berolige markedet enn enn det de har gjort gjennom å si at de fortsatt og på tross av dette er confident, trusselen om rettslige skritt i Senegal for ROP som til dato ikke er blitt noe av og halmstrået om fraværet av termineringsnotis i Gambia - da burde det blinke i noen varsel lamper hos en hver...

Ser vi så på den økonomiske situasjonen hvor de hentet inn 250m nok for knappe 3 måneder siden og mer enn halvparten er allerede svidd av (jfr halvårsregnskapet)

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/Interim%20OAX%20H1%202017%20-%20FINAL.pdf

så hjelper jo ikke akkurat det på den situasjonen de nå befinner seg ei heller på den situasjonen som de er på vei inn i gjennom voldgift som kan ta alt fra 1,5 til 4 år avhengig av om myndighetene godtar en eventuell dom i mot seg og/eller om de godtar en slik dom overhodet slik at risken for at en eventuell engangs kompensasjon også er tilstede gjennom en annulering.
Internasjonale voldgiftsaker er estimert til å ta rundt 1,5 år og i tillegg kjenner vi til at Gambia har drenert dommer mot seg og søkt om annulering noe som frem til i dag har tatt flere år og fortsatt ikke ferdig er noe som kommer på toppen av tiden med voldgiftsprosessen - derav 4 år.

https://www.law360.com/articles/733834/gambia-looks-to-annul-23m-award-in-mining-dispute

For gjør gambiske myndigheter som de allerede har meldt at de planlegger å gjøre i løpet av de neste 4 mdr mao å inngå nye avtaler for A1 og A4 så vil disse avtalene aldri bli annulert uavhengig av hva en internasjonal domstol kommer frem til nettopp fordi ICSID ikke har myndighet til å kunne tvinge myndighetene til å akseptere dommen - dommen er å anse som en rettledning hvor det ikke følger med noen formell gjennomslagskraft bak.

DEN ØKONOMISKE SITUASJONEN

Dagens kassabeholdning - 100m/nok (+/-)

Videre så hadde selskapet kalkulert med nærstående inntekter fra FARM både fra ROP, SOSP, A1 og A4 hvor det er kun SOSP som ennå ikke er mistet, men den henger i en ny tråd og en avklaring vil tvinge seg frem senest og innen 25.10 hvor avtalen går ut og hvor selskapet da vil komme i brudd med boreforpliktelsen også her. Videre så vil det da være helt opp til Senegalske myndigheter hva som skjer videre - selskapet har også her sagt de har en god dialog og er confident men legger vi historien til grunn om og rundt akkurat det som bør ikke det vektlegges overhodet...

Mister man lisensene med eller uten retten på sin side så vil uansett de estimerte inntektene fra FARM/PSC bli satt på hold på ubestemt tid om man ønsker å sloss videre i retten med lisenseiernse (myndighetene) hvor selskapet også må leve i mellomtiden hvor dagens kassabeholdning ikke strekker til.

Risken videre er at myndighetene i mellomtiden gir lisensene til andre og/eller ikke vil godta den internasjonale dommen om den blir i deres disfavør hvor lisensene alikevel er å anse som mistet og man kan i beste fall kunne få en type kompensasjon som en engangs utbetaling - mao, man kan vinke farvel til langsiktige inntekter fra produksjon som var utgangspunktet for å ta lisensene og guleroten for aksjonærene for å investere i caset.

http://thepoint.gm/africa/gambia/article/gambia-opens-bids-for-oil-exploration

Det som er av muligheter fremover virker heller å være magert:

Sierra Leone er langt i fra noen FARM og den siste Côte d'Ivoire der har selskapet allerede hentet ut det som kan hentes ut av inntekter så langt gjennom FARM/PSC med bla OPHIR på CI-513 hvor det endte med tørr brønn...

http://www.africanpetroleum.com.au/system/files/press/APCL%20Ayame-1X%20well%20result%20FINAL_0.pdf

Ser vi så på den høye cash burn faktoren så vil det ikke være lenge før det vil melde seg et behov (igjen) for kapitalinnhenting (EMI) og de fleste vil vel kunne tenke seg hva det vil gjøre med caset og ikke minst kursen gitt den vanskelige situasjonen selskapet nå befinner seg i og virker å bli værende i de neste 1,5 til 2 årene hvis ikke lengre...

https://www.international-arbitration-attorney.com/no/full-international-arbitration-cost-calculators/

Dette er vel også det selskapets 4-de største eier ser og derfor ikke lengre ønsker å være posisjonert i dette papiret og skal ut med de resterende 7,4m aksjene som det nettopp er blitt meldt om - jfr flagmelding:

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=434884

Det er faktisk lov å tenke selv...
Innlegg av: Roffa1 (19.09.17 10:47 ), lest 2877 ganger

RE^1: APCL - Lisens Status og den Økonomiske Situasjonen.

OK
Innlegg av: HarryKane (19.09.17 10:48 ), lest 2869 ganger

Om du oppfordrer folk til å tenke selv.. hvorfor gnager du da om det samme, om og om igjen.. dag ut og dag inn- innlegg etter innlegg???

La folk få tenke selv da, siden det er det du tydligvis ønsker å oppnå!
Innlegg av: blochster (19.09.17 10:49 ), lest 2867 ganger

Man kan jo starte med og se sig selv i spejlet og spørge sig selv hvor mange DU fik lokket med ?

Husk på at jeg og MANGE andre advarede mod at investere i APCL, allerede da kursen stod i 6 kr
Innlegg av: Fluefiskeren (19.09.17 10:51 ), lest 2838 ganger

Risch

Det ER jo boret en brønn på CL-513. Hva mener du egentlig?
Innlegg av: rischioso (19.09.17 12:12 ), lest 2585 ganger
Endret: 19.09.17 12:15

RE^2: APCL - Lisens Status og den Økonomiske Situasjonen.

ff,

ja - det gikk litt fort i svingene - er på reise og kom ikke på den tomme brønnen i farta - skal korrigere den - takk for input! :)

EDIT - hovedinnlegget er nå redigert.
Innlegg av: Knievel (19.09.17 12:59 ), lest 2353 ganger

Nå har du runna HO, risch. Trenger ikke poste mer da :D
Innlegg av: piff (19.09.17 13:03 ), lest 2331 ganger

Nytt kursmål kr. 0.60.
Innlegg av: vase (19.09.17 13:06 ), lest 2308 ganger

ris - "lov å tenke selv".. så lenge dere tenker som meg. alle andre er idioter.
Innlegg av: rischioso (19.09.17 13:25 ), lest 2209 ganger

vase,

svaret på det kan nok du best selv.

Spør deg selv om du fortsatt hadde vært i dette caset om du kunne tatt en exit i dag med null fortjeneste/tap?

Hvis svaret er ja, så burde du ikke sitte for å snitte ned som du sikkert ikke er alene om ender som oftest med økt tap når regnskapet til slutt skal gjøres opp...
Innlegg av: tuja (19.09.17 13:23 ), lest 2234 ganger

piff

Om SOSP"går inn" kan du skrive 6kr kontra 0,60kr. :)
Innlegg av: brumlemann (19.09.17 13:28 ), lest 2192 ganger

hvem er det egentlig du prøver å lure Tuja? Er det selvbedrag eller er du bare desperat etter å bli kvitt aksjene dine til even bigger fools?
Innlegg av: rischioso (19.09.17 13:34 ), lest 2150 ganger

tuja,

for det første er ikke SOSP mer enn en brannslukking i dette scenariot om indrefileten A1 og A4 vil bli værende som mistet.

For det andre så krever senegalske myndigheter at selskapet skal komme opp med en duglig partner - dette er ikke en lovnad, men en åpning for en mulighet.

Og da vil det ikke hjelpe med en lurifax variant som de prøvde seg på med i Gambia - en ikke bindende LOI med en ikke navngitt mulig partner som kunne være alle eller ingen - kanskje nærmere det siste...

Her må det på plass en bindende avtale med en solid navngitt partner som må godkjennes av senegalske myndigheter. Da står senegalske myndigheter fritt til å godkjenne eller avslå nettopp fordi den opprinnelige avtalen vil selskapet komme i brudd med forpliktelsene om og bore 1 brønn.

Det er forøvrig ingenting i dag som gir noen som helst indikasjon på at selskapet har en slik partner i sikte og det på tross av at det er knappe 5 uker til deadline så veddemålet virker i så måte å være mot alle odds...
Innlegg av: Blockerboys (19.09.17 13:31 ), lest 2176 ganger

Jens Pace er iferd med å tømme kassabeholdningen !!
Marve hvordan går det med alle LinkedIn kontaktene som du mente talte for snarlige farmout avtaler ???
I 2 år har sjefshausseren Marve påpekt dette poenget.
Innlegg av: Kaizers (19.09.17 13:41 ), lest 2122 ganger

Kjøpte 74 K nå.
Innlegg av: tuja (19.09.17 13:43 ), lest 2107 ganger

brumlemann

Har vært med lenge på APCL-karusellen. Kjøpte faktisk helt nede under krona,før det tok helt av. Idiot ville jeg vært dersom jeg ikke tok gevinst på veien. Noe jeg har lært meg etter en megatabbe med RGT for mange år siden. Nå har jeg tatt ett lodd med snitt litt over 1,5. Og det ser jeg på som en gylden mulighet til dobling både en og to ganger,dersom SOSP går inn,eller også at Gambia tar til fornuft og kommer tilbake til forhandlingsbordet. Selv om jeg selger aksjer underveis,oppfører jeg meg ikke som hysteriske mørkemenn,som går over lik for billige aksjer. Slik er jeg ikke oppdradd.
Hver sin lyst. Og til info,de aksjene jeg sitter på nå volder meg lite problem om ingenting av overnevnte slår inn. Men jeg tror JP drar ett ess opp av ermet. Så får dere bare sitte utenfor og svartmale.

Innlegg av: brumlemann (19.09.17 13:51 ), lest 2049 ganger

greit nok det, det er opp til deg selv om du vil operere som idiot.
Poenget mitt er at jeg skjønner ikke hvorfor noen skal forsøke å innbille andre at aksjen kan gå 2 - eller 3 gangern når det er helt urealistisk. Ellers tenker jeg ofte på Stenersens utsagn - om investorer. Vis meg en mann som har kjøpt på bunn og solgt på topp, og jeg skal vise deg en løgner. Han var en gang i tiden en av norges mest fremgangsrike aksjeinvestorer.
Det finnes så mange aksjer som har større potensiale enn din aksje og som stiger. Aldri klokt å gripe etter en fallende kniv - for å si det sånn.
Innlegg av: ManUnited (19.09.17 13:46 ), lest 2079 ganger

Marve er jevnet med jorden, aksjen fortsetter å gå ned, direktørene nekter å uttale seg. Helt respektløst! SELG dritten!!!!!
Innlegg av: tuja (19.09.17 13:58 ), lest 2027 ganger

brumlemann

Når det gjelder APCL,kjøpte jeg faktisk noen aksjer på bunn,men salgene har vært på forskjellige kursnivåer. 6 siffret realisert gevinst har det blitt. Men hovedaksjen siste året har vært QEC. Nå har jeg også startet litt kjøp i Funcom,og ett par andre aksjer. Poenget mitt er at jeg snur ikke kappen etter vinden,slik som f.eks Risch,som nærmest voldtar forumet med innlegg som er ment å påvirke svake sjeler i hans favør. Slikt synest jeg ingenting om.

End of story
Innlegg av: brumlemann (19.09.17 14:06 ), lest 1977 ganger

greit det, Tuja
jeg vurderte denne aksjen da den var på vei oppover 4 kr fra ca 2. men fant ut at det var jævla mye grums for å være ærlig. Skrev en del motinnlegg for å balansere urealistisk haussing - til mye kritikk. Qec er bra, har noen aksjer der, men kom noe sent inn.
Jeg misliker sterkt haussing - det har ingen hensikt i det lange løp - annet enn evt å miste troverdighet. Når du snakker om 2 og 3 dobling, er det etter in mening ubegrunnet tøv.
Innlegg av: Fluefiskeren (19.09.17 14:04 ), lest 1999 ganger

Cathrine Norman fra FAR i Gambia

Cath Norman @cath_norman
·
16t
Drill planning well underway in The Gambia

https://mobile.twitter.com/hashtag/FARLimited?src=hash&ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fs9e.github.io%2Fiframe%2Ftwitter.min.html%23909864574568079361
Innlegg av: hofa (19.09.17 14:07 ), lest 1975 ganger
Endret: 19.09.17 14:23

jeg har været meget positiv til denne case hele vejen igennem, men venter til stadighed på et positivt udspil fra ledelsen og at MARVE helt udelader at kommentere noget som helst her i forum finder jeg direkte fejt i betragtning af hans haussing tidligere. Det er ikke nemt at vedblive at være positiv til aktien når der står -800 på kontoen. Alle de negative indlæg af personer, som ikke ejer aktien finder jeg dog lige så fejt og underlødigt.
Innlegg av: D_invest (19.09.17 14:41 ), lest 1896 ganger

Slik det ser ut, har mange blitt lurt, dessverre.
Innlegg av: kenn123 (19.09.17 14:53 ), lest 1859 ganger

Mail från APCL nu.....same old, inget nytt...

Dear Mr yyyy

As announced on 4 September 2017, the Company has not received any feedback from the Government of the Gambia and accordingly we are preparing to formally commence arbitration.

We appreciate that this situation has been concerning for shareholders and we are fully committed to transparent communication to ensure shareholders are well informed of what has been a rather fluid situation. In return, we hope that shareholders appreciate that there are commercial and legal sensitivities that restrict a lot of what we can say on this matter, and ultimately, we are not in control of the timelines or outcomes. Our sole intention is to protect shareholder value and seek a return on the substantial historic investment that we have made in the country to date and we will do everything in our power to ensure we can do this.

We will provide further updates to shareholders as this process proceeds.

Yours sincerely
African Petroleum
Innlegg av: D_invest (19.09.17 14:58 ), lest 1831 ganger
Endret: 19.09.17 15:05

Merkelig at man ikke får ut fingern og får satt igang arbitration. "Preparing" - det skulle de gjort i august, spør du meg... Eller kanskje helst i juli, når alle vi andre "skjønte tegninga".
Innlegg av: Yess (19.09.17 15:19 ), lest 1771 ganger

rischioso skal en ta seriøst.

rischioso sitter tungt inne og hauser IOX, en aksjer der hovedeier Canacol har solgt millioner av aksjer de siste ukene og tydeligvis "rømmer" IOX og IOX har mange utfordringer i tiden som kommer (borigen på hovedfeltet har jo stoppet helt opp), men i IOX er alt rosenrødt (selv om storeier selger unna).
APCL derimot som er kjørt ned i kjelleren og vel så det, APCL er tydelig på at de besitter lisensene i Gambia og Senegal og her det kan forventes snarlig nytt, her er det bare elendighet. Merksnodig.
Innlegg av: rischioso (19.09.17 15:36 ), lest 1686 ganger
Endret: 19.09.17 15:45

Yess alias klaesp,

alt er IKKE rosenrødt i IOX, MEN sammenlignet med APCL så er det nok det.

APCL har ikke inntekt over hodet utover det de kan klare å få gjennom FARM og på sikt prod av lisensene.

Frem til nå og etter over 10 å så har de ikke klart å få til noen produksjon overhodet og har kun fått squizet noe ut gjennom FARM/PCS hvor resultatet er en tørr brønn, og løpende lisensavgifter som de i perioder ikke har penger til å betale.

Nå når de det siste året har førtløpende har mistet den ene lisensen etter den andre så betyr dett også at de mister muligheten til både kortsiktige inntekter (FARM/PCS) og langsiktige inntekter (Prod) noe som er svært kritisk og bør tas på alvor.

Hva er så igjen da - Svært lite...

IOX har også sine utfordringer både når det kommer til COR-6 og økte krav ang garanti for LLA-47, MEN de har en løpende produksjon i bunn som er sterkt økende med tilhørende økt inntjening noe som er helt nødvendig for å kunne eksistere uten gjentagende kriseemisjoner noe APCL caset er helt avhengig av selv etter 10 lange år med 10 lisenser hvor de har har klart å rote bort mulighetene...

Nedsalget i APCL er basert på disse negative fundamentale fakta, mens nedsalget i IOX er basert på helt andre forhold som ikke berører det fundamentale og skaper heller kjøpsmuligheter.

Så ja - å skulle velge mellom disse 2 burde ikke være noen vanskelig avgjørelse i så måte...

Dette er jo ikke haussing, men en realitet.
Innlegg av: Yess (19.09.17 15:26 ), lest 1735 ganger

Innlegg av: D_invest (19.09.17 14:58 ), lest 95 ganger

Merkelig at man ikke får ut fingern og får satt igang arbitration. "Preparing" - det skulle de gjort i august, spør du meg... Eller kanskje helst i juli, når alle vi andre "skjønte tegninga".

D-Invest, gjør du deg mer innkompetent enn du virkelig er?
Det er ikke veldig merkelig dersom nå forhandlingene igjen er tatt opp med Gambia. Legg merke til at det er blitt helt stille fra begge parter, og ingen styrt lekkasje fra Gambia. Det kan være et meget godt tegn.
Innlegg av: rischioso (19.09.17 15:48 ), lest 1614 ganger
Endret: 19.09.17 15:50

Yess,

har det aldri fallt deg inn at stillheten betyr ingen dialog nettopp fordi Gambia har meldt at de ikke er interessert.

At du ønsker å fremstille stillheten som noe positivt finnes det jo ingen plausible holdepunkter for...

Jeg ville vel tro at om det var dialog så ville selskapet hatt et ønske om å opplyse om det noe de selv har sagt at de vil gjøre fremover og noe som de har gjort frem til nå.

Legger vi det til grunn så betyr jo stillheten ikke annet enn at det ikke finnes noe som er verdt å melde - mao, ingen progress...
Innlegg av: Taylor (19.09.17 16:03 ), lest 1572 ganger

Helt enig med deg Yess. Stillheten for tiden er slett ikke for meg negativt.
Innlegg av: D_invest (19.09.17 16:23 ), lest 1533 ganger

Store deler av tiden på axess har det vært stille fra selskapet. Overhode ingenting som tyder på at det skulle være positivt. Noen lærer tydeligvis aldri.
Innlegg av: rischioso (19.09.17 19:51 ), lest 1401 ganger
Endret: 19.09.17 20:02

Full fart i Senegal - spesielt for de selskapene som ikke har for (u)vane å komme i brudd med forpliktelsene...

Senegal: Xodus wins two ESIA contracts in Senegal

17 Sep 2017

Xodus Group has been awarded two Environmental and Social Impact Assessment (ESIA) contracts for projects in the Rufisque Offshore, Sangomar Offshore and Sangomar Deep Offshore (RSSD) blocks in Senegal, West Africa.

https://www.energy-pedia.com/news/senegal/xodus-wins-two-esia-contracts-in-senegal-171672

Litt mer info i denne artikkelen:

https://www.pipelineme.com/news/international-news/2017/09/xodus-awarded-contracts-in-senegal/

Innlegg av: BackCliff (19.09.17 19:53 ), lest 1386 ganger

samme skjebne som Reno innen året er omme :P

pirato skal vel ringe rundt vedr. emisjon LOL
Innlegg av: Taylor (19.09.17 19:54 ), lest 1386 ganger

Bra regjeringen står på. Sosp neste da :)
Innlegg av: rischioso (19.09.17 19:57 ), lest 1368 ganger

Mulig de drøyer den av strategiske årsaker til etter 25.10 slik at de kan inngå en avtale med et selskap som faktisk kommer til å gjøre noe for etter 25.10 står de fritt til å gjøre akkurat det...;)
Innlegg av: D_invest (19.09.17 19:57 ), lest 1370 ganger
Endret: 19.09.17 20:03

"SOSP neste". Akkurat slik man trodde om A1&A4 da FAR fikk godkjent sin farmout på A2 og A5 i Gambia... Har vært en rød tråd de siste åra, "alle" får det til, bortsett fra APCL.
Innlegg av: Kaizers (19.09.17 19:58 ), lest 1374 ganger

Synes Apcl er spennende! Derfor kjøpte jeg noen lodd i dag.
Innlegg av: rischioso (19.09.17 20:08 ), lest 1326 ganger
Endret: 19.09.17 20:09

Base-hopping "uten" fallskjerm skal visst være mer mer spennende, men resultatet kan nok bli tilnærmet det samme...;)

Innlegg av: tuja (19.09.17 20:03 ), lest 1352 ganger

Har da vært ekstremt gode muligheter for inn/utganger/trading. Kursen har fluktuert mellom 0,95kr og over 12. Noen har nok både 6 og 7 siffret gevinst(er). Og går det seg til med Senegal,eventuelt ny dialog med Gambia,kan kursen igjen ta nytt kvantesprang opp. Hvem vet,kanskje skal vi under krona. Eller....... ?? Vi får se. :)
Innlegg av: rischioso (19.09.17 20:12 ), lest 1314 ganger

Du glemte å ta med at flere også har både 6 og 7 siffrede tap og at kursen fortsatt kan halvere seg fra dagens nivå og det i nærmeste fremtid...
Innlegg av: tuja (19.09.17 21:44 ), lest 1203 ganger

Da må du lese en gang til,Risch. Det står da vitterlig at kursen kanskje skal under krona,men det kan også bli store hopp motsatt vei. :)
Neste børsmelding vil gi svaret.
Innlegg av: nad.oslo (20.09.17 07:27 ), lest 1071 ganger

transparency skriver Apcl, my foot.

Om det så skulle være transparancy bør dem legge frem avtalen så folk kan lese og gjøre seg en formening, enn at denne ledelsen og den oppskrytte JP skal muntlig gjengi avtalens innhold ( Selv om den skal være så hemmelig, så hvorfor forteller dem innholdet muntlig?

Gambia trenger ikke snakke mer fordi de informerte markedet om realitet og fakta, siden de selv ble brukt av et firma gang på gang som om staten Gambia lyver til aksjonærer og resten av verden, derfor var det riktig av Gambia og gå ut slik de gjorde.

Hvorfor er så apcl så veldig interessert i alt skal være så hemmelig om de har en god sak?

Ren lureri, de vil folk skal spille "blind", hvis frem kortene om JP er tenker så mye på aksjonærene slik de henviser til i eposten. Det er apcl som må ta seg til fornuft og legge frem fakta.

Innlegg av: BackCliff (20.09.17 07:29 ), lest 1063 ganger

noen som har fått tlf fra Pirato vedr emisjon? :P

OSE har piratene herje fritt på børsen bare se på Reno!

Innlegg av: rischioso (20.09.17 07:35 ), lest 1047 ganger
Endret: 20.09.17 07:36

Yess (alias klaesp) m.fl i heiagjengen insinuerer at stillheten man nå opplever er positiv og at det kan være pga at samtaler er ongoing med gambiske myndigheter.

Gambiske myndigheter på sin side har meddelt flølgende:

Utdrag:

It is the second time that African Petroleum is threatening to drag the Gambia to court. Gambian officials have declined to engage the company in talks and reiterated they licenses will not be renewed.

Oversatt:

Det er andre gang at African Petroleum truer med å dra Gambia til retten. Gambian embetsmenn har nektet å engasjere selskapet i samtaler og påpekt at de ikke vil bli fornyet.

* Mao, det er stillhet nettopp fordi partene ikke snakker sammen og av samme grunn har selskapet truet med rettslige skritt (igjen)...

Stillheten er alt annet enn positiv for hvis selskapet hadde hatt noe positivt å melde så kan man være sikker på at de hadde brukt det for hva det var verdt og meddelt markedet pronte...

https://smbcgo.com/2017/09/08/african-petroleum-suing-gambia-oil-licenses/
Innlegg av: nad.oslo (20.09.17 07:49 ), lest 1008 ganger

Gambia trenger ikke svare mer, for svaret er utgått kontrakt, så her kan apcl bare glemme, de lurte folk perfekt i sommer med HOT og boring raskt og galt for å få kursen opp og en bra emisjon .

Alt var en bra planlagt spill, og HOT var en del av det, partner var med til Gambia men fikk ikke møte Fafa, men de fikk i alle fall med seg innsettelsen av presidenten av Gambia med afrikansk mat :)

That's it, JP har flydd og banket dører uten hell.
Innlegg av: klaesp (20.09.17 07:53 ), lest 1014 ganger

Hvis lisensene er mistet og selskapet er konkurs, hvorfor bruker dere så mye tid på Apcl?:)
Innlegg av: rischioso (20.09.17 07:58 ), lest 1000 ganger
Endret: 20.09.17 08:10

klaesp (alias Yess)

lisensene er mistet - det har du rett i, men selskapet er ikke konkurs før kassa er tom og den burde jo vare litt til og i hvert fall frem til neste emisjon som av samme grunn ikke kan være langt unna...

Interessen for en ny emisjon vil nok ikke på langtnær komme i nærheten av den forrige fra mai etter hva som er kommet frem i ettertid...

Prospektet vil i så fall være noe av de tynneste som noen gang er blitt laget og presentert for mulige investor (om noen denne gang) med KUN 5 kanskje 4 lisenser (om SOSP OGSÅ ryker) i porteføljen å vise til helt uten inntekter og som det også nærmer seg en risk til å kunne bli mistet pga gjentatte forlengelser med gjentatte brudd på forpliktelsene...
Innlegg av: Kaizers (20.09.17 08:03 ), lest 965 ganger

Du fremstår som om du har tapt mye på Apcl og virker bitter. Hvorfor bruker du ikke tiden din på Iox?
Innlegg av: rischioso (20.09.17 08:08 ), lest 928 ganger

Virker jeg bitter fordi jeg fremlegger fakta?

Nei, jeg er ikke bitter - det er nok hele caset som gir en bitter ettersmak noe som igjen og naturlig nok gjenspeiler fakta innlegg...
Innlegg av: BackCliff (20.09.17 08:07 ), lest 931 ganger

hakke noe å si om han har tapt penger eller ikke sannheten er det som gjelder LOL

skjønner du har kjøpt lodd, men dette selskapet vil følge i fotsporene til Reno.

Kan hende Pace kommer med en jallanyhet for å få kursen opp for så å gjennomføre en emisjon hvis det finnes flere idioter som lar seg lure :P
Innlegg av: klaesp (20.09.17 08:14 ), lest 901 ganger

Hvilke lisenser er mistet?
Innlegg av: rischioso (20.09.17 08:35 ), lest 865 ganger
Endret: 20.09.17 08:40

2xLiberia (nov 2016)

Selskapet har ikke til dato gjort krav på lisensene - mao, de er mistet.

http://www.oedigital.com/component/k2/item/14019-africa-petroleum-loses-liberia-licenses

2xGambia A1&A2 (sept-2016 - ble gjort kjent for marked først juli 2017)

Myndighetene sier de ikke har noen avtale med APCL og at den er gått ut sammen med lisensene hvor selskapet nå ikke har noen råderett hvor de verken kan operere eller farme - mao, lisensene er mistet.

Man må ikke blande kortene her - at selskapet ikke er enig gir de ingen rett. Om de får helt eller delvis medhold i retten og ikke myndighetene godtar det så er de fortsatt mistet.

Så får selskapet mene hva de vil, men det forandrer ikke mistet statusen hvor de er fratatt råderetten og ikke kan gjøre noe som helst...

https://gambia.smbcgo.com/2017/08/25/gambia-makes-clear-will-not-renew-african-petroleum-license/

1xSenegal (ROP)

Mistet til fordel for giganten Total - truer med rettslige skritt men ikke noe har skjedd frem til dato - ergo så har lisensen status som mistet...

http://www.reuters.com/article/us-senegal-oil/african-petroleum-says-holds-senegal-oil-block-claimed-by-total-idUSKBN180216
Innlegg av: klaesp (20.09.17 08:37 ), lest 869 ganger

Enig, ingen lisenser er mistet,
Innlegg av: rischioso (20.09.17 08:39 ), lest 837 ganger

Det er korrekt - de er ikke mistet, MEN fratatt og kan således gis til andre...;)
Innlegg av: kobegwapo (20.09.17 08:41 ), lest 820 ganger

klaesp...:-)
both law and in fact....
Innlegg av: plusrevenue (20.09.17 12:55 ), lest 683 ganger
Endret: 20.09.17 12:56

Komisk å bruke lisensene i Liberia som noen stor greie, bare for å komme opp i antallet 5. Les hva selskapet selv har kommunisert ifm disse lisensene. Forøvrig stiller jeg meg bak APCL sin avgjørelse om å prioritere andre lisenser foran Libera og dermed la lisensene bortfalle.

Vi har IKKE mistet i Gambia. Det kalles ikke en "Dispute" for ingenting.

Vi har muligens mistet ROP (Men det er heller ikke formelt avgjort) -Vis gjerne til senegalesiske uttalelser eller dokumenter som viser noe annet.

SOSP, sammen med ROP, A1 og A4 henger alle i en veldig veldig tynn tråd. Det er så klart ingen hemmelighet, men den evige baissingen som på sitt aller sterkeste ønsker å fremstille situasjonen som om at noen har gått å "tatt i fra" APCL 5 lisenser de siste 12 mnd er i beste fall å overdrive situasjonen til egen demagogisk vinning.

Enkelt å greit. "Mistet" passer rett og slett ikke inn, om man ønsker å være saklig og fremstå med troverdighet.

Dessverre, og det mener jeg, er jeg ikke alene om å blankt overse Riskokerns bidrag på HO. Det er for tynt, det er for famlende og det er alt for mye tekst, med alt for lite substans, bare for å leke "kongen på HO-haugen".

APCL har så langt ikke blitt "tatt i fra" noe som helst.
Det betyr ikke at det ikke er så dystert som riskokern og flere påpeker. Det ser unektelig ganske mørkt ut, det kan ikke fornektes, men fakta er fakta.
Innlegg av: rischioso (20.09.17 13:07 ), lest 655 ganger
Endret: 20.09.17 13:15

plusrevenue

Mener du at jeg skal unnlate å ta med 2xlisenser som er mistet i Liberia fordi jeg ikke skal komme opp i 5 som er mistet - ja man skal høre mye rart...

La oss snu det på hodet:

Hvor mange lisenser har selskapet som de pr i dag står fritt til å operere og farme?

Hjemmesiden sier 8 etter at de fjernet 2xLiberia som ble mistet i nov 2016

EMI prospektet sier 8

Men i virkeligheten er det KUN 2xSierra Leone
og 2xCôte d'Ivoire som er 4 til sammen...

1xSenegal er mistet til Total (ROP) i mai 2017.

IxSenegal er på veg til å gå ut og om ikke senegalske myndigheter åpner for at de kan farme eller at selskapet ikke får på plass en duglig partner så vil også den bli mistet - det har vi fasiten på innen den 25.10.
De er i denne situasjonen nettopp fordi de ikke vil klare å møte forpliktelsen om å bore 1 brønn innen 25.10...

2xGambia er de fratatt råderetten over og kan derfor ikke operere eller farme - mao, de er å anse som mistet inntil man mot formodning kommer til enighet om noe annet. Gambia viker ikke og har sagt at de skal inngå avtaler med andre.

Så slik er den reelle situasjonen pr i dag uavhengig om du eller andre er enig i eller ikke i disse fakta....
Innlegg av: D_invest (20.09.17 13:10 ), lest 628 ganger

Det er nettopp slik naivitet som gjør at folk blir værende i aksjen. Såklart Liberia ble mistet, mot APCL sin egentlige vilje. De hadde ikke penger til å fortsette i Liberia, etter å ha brukt over 200M USD der i 2012-2013.

"The PSCs formally expired in June 2016 and since this
time African Petroleum had been in discussions with the
relevant Liberian authorities regarding the possible
amendment of terms and extension of these blocks to
enable the Company additional time to attract an
industry partner whilst not enduring costly work
commitments. An agreement on the terms proposed by
African Petroleum, however, could not be reached and
the Company was formally notified that the PSCs had
expired"

Høres det kjent ut?
Innlegg av: rischioso (20.09.17 13:22 ), lest 581 ganger
Endret: 20.09.17 13:23

RE^3: APCL - Lisens Status og den Økonomiske Situasjonen.

Lisensene ble mistet mot selskapets vilje hvor de ikke tok rettslige skritt i Liberia.

Det samme skjedde i Senegal på ROP - de truet med rettslige skritt, men gjorde det aldri.

I Gambia skjedde det samme - de har truet med rettslige skritt så får vi se hva som skjer, men tidslinjen for en voldgift er 1,5 år så dette kan ta tid i tillegg så kan myndighetene drenere en eventuell voldgiftdom mot seg i den hensikt å få den annulert noe som kan ta ytterligere 2,5 år som de har gjort med andre - da er vi oppe i 4 år.

4 år uten mulighet for inntekt hverken i Gambia eller Senegal om SOSP ryker betyr flere emier og i værste fall skifteretten for de 4 gjenværende er de minst attraktive lisensene hvor man allerede har fått forlengelse og det er kostbare forpliktelser som må gjennomføres for hvis ikke så ryker disse også i tillegg til at den ene er det allerede drillet en tørr brønn...
Innlegg av: Roffa1 (20.09.17 13:28 ), lest 551 ganger

OK riskoker
Innlegg av: Kaizers (20.09.17 14:51 ), lest 405 ganger

Får vi tatt ut 1,50 nå?
Innlegg av: D_invest (20.09.17 14:53 ), lest 396 ganger

For din del, så hadde det vel vært greit, så du får kommet deg ut i null :-)
Innlegg av: rischioso (20.09.17 14:57 ), lest 381 ganger

I morgen bør vi anta at 1,3 kommer til syne (igjen).

Det har allerede vært en dipp ned til 1,370 (i går) så stien er tråkket opp...;)
Innlegg av: andpaal (13.10.17 10:53 ), lest 180 ganger

Ettersom jeg har kjøp aksjer her, rydder jeg litt på forumet!!