Tilbake til: Fond
Innlegg av: Reacher (15.09.17 11:22 ), lest 956 ganger

Sparing til barna

Har langsiktig fondssparing til barna i Netfonds Norge Spisset, men er ikke helt fornøyd med verken avkastning eller valg som gjøres. Vurderer å flytte pengene til Nordnet eller Pareto, og velge fond der.

Noen anbefalinger? Horisont 10-15 år.
Innlegg av: Syriner10 (15.09.17 12:26 ), lest 609 ganger

RE^1: Sparing til barna

?Har ikke kjennskap!
Innlegg av: Vista (15.09.17 12:28 ), lest 604 ganger

indeksfond fra KLP
Innlegg av: Dagali (15.09.17 12:50 ), lest 569 ganger

Jeg landet på Storebrand Trippel Smart, kost 0.7% årlig. Ikke så lang historikk, men bra så langt
Innlegg av: Klinkekulå (15.09.17 13:12 ), lest 559 ganger

mitt tips,selg deg gjerne ut,-men vent med å kjøpe!

samtlige børser viser til toppnoteringer,ikke ta den typiske "logg deg inn og kjøp" metoden.

ta deg tid og vent for det rette øyeblikket.

en vis mann sa til meg engang,"man kjøper på bunn og selger på topp",-vi tar i bruk den gode lærdommen vi har til rådighet.

bare et hint,ila mars 2019,skal Storbritania være ute av EU,dvs at det knyttet stor usikkerhet til denne historiske hendelsen,-og det er nettopp usikkerhet markedet reagerer på,til normalt.

Situasjonen med Nord Korea tror OG håper jeg at det blir en løsning på.
Innlegg av: Reacher (15.09.17 13:20 ), lest 537 ganger

Takk for tips. Vil ha aktiv forvaltning, noe mer spennende enn index. Ser an markedet litt før jeg selger.
Innlegg av: Vista (15.09.17 14:06 ), lest 511 ganger

Men husk at veldig få norske fond slår indeks.

Du kan ringe Støre, han har greie på de litt mer sofistikerte fondene. Hehe
Innlegg av: Aksjesparer (15.09.17 14:47 ), lest 478 ganger

RE^2: Sparing til barna

Skulle til å anbefale KLP indeksfond jeg også, før jeg så du ville ha aktiv forvaltning.
Likevel...
Må som det sies her over jeg også, at det er svært, svært få (om noen) aktive forvaltede forn som slår indeks på sikt, ta også med at noen er veldig dyre og det blir mye penger etter noen år.
Jeg har barnebarn som jeg sparer til i indeksfond.
Selv har jeg enkeltaksjer.
Men til min egen pensjon har jeg i mange år spart i 2 KLP indeksfond men også et aktivt forvaltet. Som jeg riktig nok har endret noe gjennom årene. Mest for litt spenning...
Ingen...av de aktivt forvaltede jeg har hatt, har slått indeksfondene.

"aksjesparer"
Innlegg av: EricSimpsonjr (22.09.17 20:51 ), lest 392 ganger
Endret: 22.09.17 20:52

Hva mener du med langsiktig fondssparing? Er det ikke bare å spare halvparten i Norge og den andre halvparten globalt?

Indeksfond selvfølgelig
Innlegg av: Popps (22.09.17 21:27 ), lest 340 ganger
Endret: 22.09.17 21:28

Skagen Vekst forvalter Øyvind Fjell har en ganske god track-record, bør vurderes. Ville også tatt en titt på STB Global Multifaktor og Delphi Norge eller Nordic.
Innlegg av: Kristoffersen (23.09.17 20:17 ), lest 249 ganger

Spre det litt 4-5 fond --en av anbefalingene fra min side:nordnet superfondet norge- 0 i omkostninger- sjekk det iallefall --- har 1/3 av plasseringene mine der
Innlegg av: Møresilda (23.09.17 20:21 ), lest 250 ganger
Endret: 23.09.17 20:41

Storebrand Alle Markeder Globalt, 40%

DNB Teknologi, 20%

Holberg Triton, 10%

Storebrand Global Multifaktor, 30%
Innlegg av: Morten McDuck (23.09.17 21:07 ), lest 203 ganger

Jeg hadde også penger hos Roger Berntsen, men så gikk han "all in" i SDRL og andre oljeaksjer. Resultatet var store tap på min side. Jeg mener risikostyringen hans den gang ikke var forsvarlig. Han var veldig "case-basert", og hvis caset hans slo feil viste risikoen seg å være høy. Han hadde en investeringsfilosofi som står langt fra min. Derfor kuttet jeg han ut. Hva slags filosofi han har i dag vet jeg ikke. Ser bare at andre også har forlatt han.

Når det gjelder hva du skal investere i langsiktig for kidsa vil jeg slå et slag for svenske investeringsbolag som for eksempel disse:

Investor
Industrivärlden
Kinnevik
Latour
Lundberg
Svolder
Creades
Muligens Melker Schörling

Arne Talving skrev en glimrende artikkel om investmentbolag nå nylig på sin blogg.

Vil du ikke investere i enkeltaksjer kan du kjøpe Spiltan investmentbolag fond.

Investmentbolag reduserer risikoen i porteføljen betraktelig og er ikke oljeprisavhengig. Synes egentlig det er alt for lite fokus på svenske aksjer på dette forumet, som dessverre er mest opptatt av norske lottoaksjer.