Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Offshore
Innlegg av: GamlePU (13.09.17 17:05 ), lest 3030 ganger
Ticker: SEVDR
Endret: 13.09.17 17:14

SEVDR - Hva skjer nå?

Aksjen endte i dag å NOK 1,19 som representerer en nedgang på 52,21% fra i går. Seadrill endte opp og handles i øyeblikket opp over 5% i USA.

Begge hjemmesidene til selskapene er igjen oppe. Referat fra Sevan:

The agreement delivers $1.06 billion of new capital in Seadrill comprised of $860 million of secured notes and $200 million of equity. The Group's secured lending banks have agreed to defer maturities of all secured credit facilities, totaling $5.7 billion, by approximately five years with no amortization payments until 2020 and significant covenant relief. Additionally, assuming unsecured creditors support the plan, the Group's $2.3 billion of unsecured bonds and other unsecured claims will be converted into approximately 15% of the post-restructured equity with participation rights in both the new secured notes and equity. The agreed plan comprehensively addresses the Group's liabilities, including funded debt and other obligations. Holders of Sevan common stock will receive no recovery. For additional information please refer to Seadrill Limited's 6K filed contemporaneously with this announcement.

Dette går jo direkte på Seadrill men med følgende kommentar: Holders of Sevan common stock will receive no recovery.

Mulig jeg er litt "tett i skolten" eller svakt tilbakestående. Men.. Hva betyr dette i A) Klartekst og B) Kroner og øre.

GPU

Innlegg av: bagger10 (13.09.17 17:09 ), lest 1862 ganger
Endret: 13.09.17 17:10

RE^1: SEVDR - Hva skjer nå?

Jeg fikk meg en virkelig hard pisk på ryggen, men var klar over at dette kunne skje.

Kan ikke skjønne at de kan drite i vår 50 % del av selskapet å foreta seg hva som helst!!!
Innlegg av: Odi.1 (13.09.17 17:19 ), lest 1807 ganger

klokka ringer 11
Keiseren står på....

Melodi: Fader Jacop
Innlegg av: arildr (13.09.17 17:45 ), lest 1740 ganger

Det betyr at aksjonærene i Svan Drilling "nulles" Hvordan det er mulig at aksjene omsettes ved børsslutt til kr 1,19, er meg en gåte. Aksjene er jo verdiløse.
Innlegg av: Yess (13.09.17 17:59 ), lest 1712 ganger

Hvis aksjene i Svdr nulles så bør vel Oslo børs stoppe all handel inntill avklaring foreligger?
Innlegg av: Gjestmann (13.09.17 18:05 ), lest 1698 ganger

RE^2: SEVDR - Hva skjer nå?

Avklaring får man vel ikke før charter 11-prosessen er avsluttet, noe som hevdes å kunne ta inntil ett år. Fatter uansett ikke at noen kjøper denne nå.
Innlegg av: GamlePU (13.09.17 19:53 ), lest 1544 ganger

Følger opp denne "i sammen med" Dramatura sin tråd: SDRL - Slik blir det.

Slik jeg oppfatter SEC filings K6 Chapter 11 blir nå Sevan Drilling tatt inn i "Nye Seadrill" iht.: he chapter 11 plan of reorganization contemplated by the RSA provides the following distributions, assuming general unsecured creditors accept the plan:

purchasers of the new secured notes will receive 57.5% of the new Seadrill equity, subject to dilution by the primary structuring fee and an employee incentive plan;

purchasers of the new Seadrill equity will receive 25% of the new Seadrill equity, subject to dilution by the primary structuring fee and an employee incentive plan;

general unsecured creditors of Seadrill, NADL, and Sevan, which includes Seadrill and NADL bondholders, will receive their pro rata share of 15% of the new Seadrill common stock, subject to dilution by the primary structuring fee and an employee incentive plan, plus certain eligible unsecured creditors will receive the right to participate pro rata in $85 million of the new secured notes and $25 million of the new equity, provided that general unsecured creditors vote to accept the plan; and

holders of Seadrill common stock will receive 2% of the new Seadrill equity, subject to dilution by the primary structuring fee and an employee incentive plan, provided that general unsecured creditors vote to accept the plan.

Det jeg ikke har klart for meg er evt fordeling av "nye" Seadrill aksjer som vil tilfalle oss aksjonærer i Sevan.

Mulig jeg er "på jordet". Hører gjerne andres vurdering og oppfatning.

GPU
Innlegg av: GamlePU (13.09.17 20:03 ), lest 1517 ganger

Og en ting til..

Hvordan kan Seadrill dra med Sevan inn i chapter 11? Foreligger det et mandat til dette? Burde i så fall ikke dette vert behandlet på en generalforsamling?

Innlegg av: Yess (13.09.17 20:13 ), lest 1477 ganger

Det eneste som er sikkert er at Storeulv igjen kommer til å stå som vinner når alt er over. Alle må ta tap og Fredriksen kommer til å bli større og rikere enn noen gang. Stakkars aksjeeierne. De er styrt hvileløs ned i avgrunnen. Sauene er ledet mot stupet men Jon F på nytt fyller opp skattekisten.
Innlegg av: Colt45 (13.09.17 20:46 ), lest 1383 ganger

Enig med gammelPU

Det som er helt ubegripelig er at Seadrill som eier 50,1 % bare kan innlemme Sevan Drilling i sin helhet i eget selskap. Da fikk man jo heller legge Sevan Drilling ut for salg å se hva man evnt. fikk for selskapet. De har jo oppgitt i rapportene sine at verdien på det selskapet eier minus gjeld skal være ca 85 kr. Verdiene skal uansett hva man får fordeles på alle eierne, ikke bare overtas av hovedaksjonær. Dette forstår jeg ikke. Det er merkelig at jeg ikke tror det er sant ennå. Hvis det mot formodning er sant kan det vel ikke være lovlig? Er det noen eksperter her inne som kan si noe om dette?
Innlegg av: flukten (13.09.17 21:04 ), lest 1316 ganger

Burde ikke SDRL bare slått SEVDR konkurs og overtatt eiendelene idag da basert på umiddelbar forfall av gjelden? Hvis verdien er NULL, så er det jo bare for OSE å stryke (stoppe) handel i denne. Er selv inne blant de 20, men dette virker totalt "uhørt". Litt fortvilet selvsagt, men sitter til "the bitter end". Rart den steg fra 68 øre og nesten en dobling i dag etter bunn. Er det mye uvitenhet ute og går, og fortsatt et lite håp om å få litt verdier ut selv for oss???
Innlegg av: GamlePU (13.09.17 21:28 ), lest 1243 ganger

Iht. selskapets Q2 presentasjon har selskapet nettoverdier på Nok 77,84 pr. aksje.

I følge presentasjon: (USDM)

Total current liabilities 1,248.6
TOTAL EQUITY AND LIABILITIES 1,541.3

Total shareholder’s equity 292.7

Med nåverende kurs USD 7,904 gir dette NOK 2.313.500.800,-

Så. For meg ser ikke dette ut som noen konkurs. Hvor blir disse engene av?

Kontantbeholdning USDM 49,5 NOK 391.248.000,-

Hvor går disse pengene?

Nei her er det noe som ikke stemmer.

GPU
Innlegg av: Just me (13.09.17 22:41 ), lest 1104 ganger

Jeg skjønner heller ikke at Sdrl bare kan stjele fra aksjonærer og putte alt i egen lomme. Burde heller ha kjørt emisjon på 2.5 med 500 mill nye aksjer hadde selskapet overlevd i minst 2-3 år. De trakk tilbake anbudet som de hadde med ONGC i India fordi de ikke ønsker det. Itilegg ble sevdr aksjonærer frastjålet kontrakten med petrobas i bytte mot Sdrl rigg.

Enten så må restruktureringen I Sdrl gjelde oss også. Slik at sevdr aksjonærer også får en bit av Sdrl når de tar 3 rigger pluss cash fra oss..

Sdrl stiger 20% og sevdr går ned 50%

Økokrim burde kontaktes sammen med alle redaktører som jobber innen finans.. voldtekt er ulovlig i Norge, du er i ikke i Kypros nå.
Innlegg av: Yess (13.09.17 22:47 ), lest 1085 ganger
Endret: 13.09.17 22:54

De millionene går ihverfall ikke til dagens aksjonærer som skal nulles. De går nok inn i Seadrill kassa?
Går dette inn i historien som Norgeshistriens største "ran"?
Innlegg av: Just me (13.09.17 23:00 ), lest 1038 ganger

Denne saken burde behandles som en overgrepssak og ikke ran mtp rammen av straff..
Innlegg av: flukten (14.09.17 07:31 ), lest 879 ganger

Viktig info:

http://hopey.netfonds.no/release.php?id=20170914.GlobeNewswire.HUG2133984
Innlegg av: Ilusion (14.09.17 07:43 ), lest 856 ganger

Sdrl har 50.1.% av Sevdr ..Den som har over 50% av et selskap kan vel i praksis gjøre som en vil..
Innlegg av: Krafer (14.09.17 09:05 ), lest 693 ganger

re GamplePU
Egenkapitalen består av en verdisetting av riggene til i snitt 463,6 mill $ pluss litt utstyr, fordringer og cash.

Verdien på riggene er jo langt ifra reell i dagens marked så ved en realistisk prising på disse så er egenkapitalen lang på negativ side. Så verdien av riggene er langt lavere enn gjelden.

Når det gjelder cash så er det nok lånegiverne som har krav på dette. Selskapet slås jo konkurs.
Innlegg av: Petrocarbon (14.09.17 09:06 ), lest 683 ganger

Et billig selskap for Fredriksen dette, han utnytter ALT og stjeler lovligt. Han ribbet meg i finansselskapet som gikk knallgodt, fy faen for en drittsekk. At noen orker kjøpe akjser hos han er bare tull. Han samarbeider med de store og tar penger fort før han kjører det på dundas slik at han kan kjøpe billig. I Aktiv kapital tjente han så mye penger at han tok det av børs da ble det nærmest gratis for han der og. Sikkert derfor Trøim ikke orket mer samarbeid med kjeltringen. Trøim er nok en mer redelig fyr enn Fredriksen.
Innlegg av: Petrocarbon (14.09.17 09:06 ), lest 686 ganger

Et billig selskap for Fredriksen dette, han utnytter ALT og stjeler lovligt. Han ribbet meg i finansselskapet som gikk knallgodt, fy faen for en drittsekk. At noen orker kjøpe akjser hos han er bare tull. Han samarbeider med de store og tar penger fort før han kjører det på dundas slik at han kan kjøpe billig. I Aktiv kapital tjente han så mye penger at han tok det av børs da ble det nærmest gratis for han der og. Sikkert derfor Trøim ikke orket mer samarbeid med kjeltringen. Trøim er nok en mer redelig fyr enn Fredriksen.
Innlegg av: FRONT (14.09.17 09:14 ), lest 649 ganger

godt å se at fler endelig får øynene opp for at Fredriksen er en skurk.
Innlegg av: Krafer (14.09.17 09:23 ), lest 600 ganger

re Petrocarbon
Storeulv har vel ved flere anledninger vist at han er fin å henge med på i oppturer men hvis ting begynner å se litt skummelt ut så kan man ikke fovente at han tar særlig hensyn til småaksjonærene men fokuserer kun på å komme godt ut av det selv. Med masse penger og en smart diversifisering (eierandler i motsykliske sektorer slik at han kan ta utbytte fra de som går godt og sikre sine eierandeler i de som går dårlig) så har han fleksibilitet nok til å klare det.
Innlegg av: really (14.09.17 12:48 ), lest 469 ganger

I tillegg til 50.1% av aksjene har vel SDRL finansiert/garantert for finansiering for SEVDR?
Det betyr at ved konkursbehandlingen av SDRL vil finansieringen opphøre og selskapet er konkurs ved at de garanterte lånene forfaller i sin helhet. Jeg kjenner ikke alle detaljer, korriger meg gjerne om jeg har misforstått.
Med løsningen som skisseres får i hvert fall sevdr eierne litt ut av konkursboet.
Innlegg av: GamlePU (14.09.17 15:27 ), lest 365 ganger

Er det noen som har fått et evt frafall av garanti vurdert juridisk? Og i så fall hva chapter 11 sier om dette?

Uansett vil jeg tro at det kan være grunnlag for rettslig etterspill om "det går helt galt" for Sevan Drilling".

Jeg er også usikker på de påstander som er nevnt om at "all obligasjonsgjeld" (gjeld) kommer til umiddelbart forfall ved at Seadrill søker konkursbeskyttelse under chapter 11.

Nå vil jeg vel, om ovennevnte avsnitt medfører riktighet, anta at selskapet gjennom chapter 11 får anledning til å forhandle vilkår om tilbakebetaling lik den i Seadrill. Har også den oppfatning at lånegivere i så fall må føye seg, om jeg har forstått chapter 11 riktig. I så fall er Sevan tjent med fortsatt drift som selvstendig selska.

Hva tenker dere andre?

GPU