Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Eiendom
Innlegg av: Onkel_S (13.09.17 13:12 ), lest 775 ganger
Endret: 13.09.17 13:22

Stor øking i etterspørsel etter korttidsleie...

http://e24.no/kommentarer/boligmarkedet/kommentar-saueflokken-som-aldri-slaar-feil/24139248

JEp, den spekulative leietaker er tilbake.

P.S. Om noen av dere er herinne, et råd:
Ikke lei bolig i Oslo mens dere venter på prisbunnen. Da jobber dere mot egen hensikt - dere presser opp leieprisene og dermed grunnlaget for boligprisene. Flytt i stedet helt ut av Oslo - og helst lenger unna enn vanlig maksimal tålelig pendleravstand.
Dere får både rimeligere husleie og medvirker ikke til prispress i Oslo
Innlegg av: Virgule (13.09.17 13:30 ), lest 483 ganger

RE^1: Stor øking i etterspørsel etter korttidsleie...

Mye synsing og rykter og tilsvarende få tall i den kronikken fra Macic
Innlegg av: paaskudd (13.09.17 13:56 ), lest 464 ganger

Virgule;

ikke mye synsing og rykter i forhold til hva folk klarer å riste av seg her på forumet.

Analysen hennes er en selvfølge og folk har skrevet om det hun påpeker på forumet her allerede for 2 MND siden.

Blir gøy å se hvor fort prisene stiger når saueflokken tror bunnen er nådd og plutselig hele gjengen samtidig vil kjøpe istedet for å leie. korreksjonen vil bli tatt igjen på "no time"

Innlegg av: ShoeShineBoy (13.09.17 22:23 ), lest 384 ganger

Mitt tips er å ikke lytte til samfunnsøkonomer og spesielt ikke de som er godt nedi lomma på boligprodusentene. Finn heller ut på egen hånd av hvilke argumenter/faktorer som tilsier at prisene skal videre opp og etter de som tilsier at prisene skal ned. Les bøkene til nobelprisvinner Robert Shiller, som fremdeles ikke står på pensumlista til norske økonomistudier, etter hva jeg kjenner til(virker ihvertfall ikke som Macic kjenner til hans teorier). Altså, finn ut mest mulig om hvordan boligmarkedet fungerer, dets sykliske karakter, gruppepsykologi etc. Les hva som kjennetegner tidligere boligprisbobler(ja, det er faktisk mulig å lære av historien). Gjør deg så opp din egen mening.
Innlegg av: Tool (13.09.17 22:27 ), lest 378 ganger

I en enkel verden høres jo dette bra ut, men nå er det slik at leiepris og yield neppe kan trumfe prisnivå og lønn, så da er man like langt.

Tror ikke på noe eksplosjon her, til det er innflyttingen for liten, om ikke negativ om dagen.
Innlegg av: HSA72 (13.09.17 22:33 ), lest 361 ganger

Jeg er skeptisk til Nejra Macic fordi hun privat selv leier ut bolig. Faren er stor for at hun er bias.
Innlegg av: Bankerått (14.09.17 00:05 ), lest 315 ganger
Endret: 14.09.17 00:12

Dette er enkel markedsøkonomi. I Oslo per 31 august var det 2882 brukte boliger til salgs mot 891 i fjor. Det var riktignok spesielt få i fjor, har pleid å ligge på rundt 1300, men likevel. Det var samtidig stort overskudd av utleieboliger tidlig i år. Nettotilflyttingen til Oslo har vært lav, så det store skviset i leiemarkedet tror jeg ikke kommer. Det er en viss plastisitet hos folk. Kjenner flere studenter som bor hos familie og kryper inn i mindre steder med venner i stedet for å kjøpe eller leie selv.

På en annen side, folk er på kjøpern og etter hvert blir antall boliger til salgs lavere. Tilflyttingen i Q3 er nok en del større enn i Q2, selv om jeg tror den blir lavere enn i 2016Q3. Etter hvert vil markedet bunne og prisene flate ut, når folk igjen begynner å tenke at bolig er en god investering. Men at prisene skal opp på april-nivået på "no time", det må du være Jahn Teigen-optimist for å tro.

Tallet på nye boliger i 2018 blir den store jokeren, både ifht til boligpriser og tilbudet på utleiemarkedet. De prognosene sier mye rart.
Innlegg av: paneldata (14.09.17 00:45 ), lest 291 ganger

Finnes seriøse prognoser for ferdigstillelser i 2018?
Innlegg av: Marximat (14.09.17 09:20 ), lest 211 ganger

Paneldata: Du godtok ikke prognosene jeg la frem på en annen tråd, så de "seriøse prognosene" du etterspør ... Desto høyere tall, jo mer seriøse er de, eller?
Innlegg av: paneldata (14.09.17 09:52 ), lest 189 ganger

Husker faktisk ikke den diskusjonen.
En seriøs prognose får man om ferdigstillelse på på alle prosjekter registreres på tidspunkt for byggestart.
Det er mye jobb, men ikke umulig i prinsippet. Har ikke forsøkt, men kanskje er det mulig også å finne alle pågående prosjekter i fx Oslo, som har ferdigstillelse i 2018 og telle over. Vi kunne invitert til dugnad!
Innlegg av: Marximat (14.09.17 10:02 ), lest 172 ganger

Hmmm... Jeg trodde den diskusjonen var med deg, men ok.

Selvaag la i august fram nye tall for ferdigstillelse i Oslo 2018, i et intervju med Pareto, som du finner på Youtube. :-)
Innlegg av: Bankerått (14.09.17 11:22 ), lest 139 ganger

3600? 400 færre enn anslått i november.
Innlegg av: kator (14.09.17 11:39 ), lest 128 ganger

Side 21 - 26 i vedlegget fra Selvaag presentasjonen for 2. kvartal 2017 kan anbefales.

http://hugin.info/148038/R/2127521/812531.pdf