Tilbake til: Offshore
Innlegg av: Stol70 (11.09.17 20:20 ), lest 4136 ganger
Ticker: SOFF

Soff: Er det ingen som tror på offshore

Nye toppnoteringer på børsen. Norge går så det suser, arbeidsledigheten er på vei ned, bedre rater på offshore fartøy enn på lenge, salg av båter og positivt resultat(i alle fall bedre enn jeg forventet) Kursen ligger laaaangt under det Røkke og Fredriksen gikk inn på under emisjon...å vi faller jevnt å trutt..dag for dag.
Er det noen som har en enkel forklaring?
Eller er dette bare en dårlig investering?
Innlegg av: tapas007 (11.09.17 21:20 ), lest 2602 ganger

RE^1: Soff: Er det ingen som tror på offshore

sid stille i båden, og lad robotterne trade lidt frem og tilbage :)

vi må være tæt på bunden
Innlegg av: Firkløver (12.09.17 07:46 ), lest 2498 ganger

Folk er generelt skeptisk til offshore ser det ut til, og da spesielt supply(jeg tror kanskje folk glemmer at mesteparten av verdien til Solstad Farstad fortsatt ligger i Subsea sektoren). Så det er i utgangspunktet veldig lav etterspørsel etter den type aksjer.
På toppen av det så er det blitt konvertert veldig mange aksjer til de gamle obligasjonseierne i Farstad. Disse fondene er normalt ikke interessert i å sitte med aksjer så de vil prøve å kvitte seg med disse så fort som mulig. Pga. av den lave etterspørselen etter supply aksjer så tar dette lang tid og de må gå langt ned i kurs for å finne nok kjøpere.

Tenker jeg da :)

Innlegg av: Rask1 (12.09.17 11:50 ), lest 2388 ganger

Det som er 100% sikkert er at jeg "taper" ca. 3.000; så og si hver dag. Og selger jeg nå, ja da snur det opp som vanlig. Men klok av skade så er den tiden forbi at jeg selger en eneste aksje med tap.
Motto er: Gevinst eller konk.
Innlegg av: Firkløver (12.09.17 12:03 ), lest 2356 ganger

Skal jeg ta tap som må det i så fall ha skjedd noe i mellomtiden som gjør at jeg ser aksjen i et annet lys. Selger aldri en aksje kun fordi den faller.
Kan ta et tap hvis det dukker opp noe mer interessant da. Tok bla. et lite tap i DOF for å kjøpe meg inn her :)
Innlegg av: markie (12.09.17 12:12 ), lest 2344 ganger

En bra dag og kjøpe litt på dette.

Ligger en post der på 500k noen har trua..
Innlegg av: Jonny59 (12.09.17 12:18 ), lest 2327 ganger

Bytte ut Dof med Soff!
For meg høres det ut som en uklok handling, men det er min vurdering.
Noen andre med synspunkter?
Innlegg av: desirata (12.09.17 12:27 ), lest 2301 ganger

Det at obl. eiere selger seg ned er sikkert en faktor. Jeg vil tro SOFF aksjen er verdidreven, iom at dei ikke vil tjene penger på mange år. Spørsmålet blir isåfall hva er dagens verdi på flåten samt utsiktene. Nettogjeld er ca 29mia og aksjemarkedet priser flåteverdien til 2 mere, dvs 31 mia.

Men hva dersom flåteverdien er 29 eller mindre, da blir det ikke noen boost inntil en får gjeldsavskriving. Det blir vel ikke på noen år ?
Innlegg av: greif (12.09.17 12:44 ), lest 2252 ganger

desirata,??

Forstår ikke helt hvordan aksjemarkedet priser selskapet til 31 milliarder???
Kan du forklare regnestykket til en gammel mann -:)
Innlegg av: Jonny59 (12.09.17 12:47 ), lest 2245 ganger

Det tror jeg Desirata vil slite med å forklare:)
Innlegg av: Firkløver (12.09.17 12:52 ), lest 2231 ganger

Enterprice value = Net debt + Market cap.

Er vel den ligningen han bruker, jeg syns det blir helt feil å bruke den når forholdet mellom gjeld og markedsverdi er så skjevt.
Innlegg av: Studenten86 (12.09.17 12:58 ), lest 2218 ganger

Moment å merke seg, Røkke informerer at han har lovet kreditorene til SOFF at Aker ikke selger aksjer før 2021.

http://e24.no/boers-og-finans/kjell-inge-roekke/roekke-haaper-paa-flerdobling-av-supply-investering/23979187
Innlegg av: Firkløver (12.09.17 13:01 ), lest 2210 ganger

Flerdobling med kurs 12,5 som utgangspunkt. Høres helt greit ut det :)
Innlegg av: markie (12.09.17 13:17 ), lest 2178 ganger
Endret: 12.09.17 14:04

Avslutter artikkelen med at dette er for de risiko villige.
Hittil er det helt klart en negativ utvikling. Men på et tidspunkt snur det. Spennende å være med oppside finnes med to som Fredriksen og Røkke.
Innlegg av: Firkløver (12.09.17 13:34 ), lest 2152 ganger

Skjønner virkelig ikke hvem det er MSI selger for. Sist uke så solgte de 1 mill aksjer i løpet av en dag, så over 500k hittil i dag. På aksjonæroversikten så er det derimot ingen av topp 20 som reduserer, den laveste av de som vises der har 2,2mill.

Innlegg av: Firkløver (12.09.17 13:50 ), lest 2130 ganger

Sist uke var det btw også en fra nordnet som kjøpte 500k aksjer, ser man på aksjonæroversikten så har nordnet livsforsikring økt fra 2,57mill til 3,49mill på to uker. Nordnet livsforsikring har tidligere vaglet mellom 2,5 og 2,6 mill så jeg tror man kan anta at det er en enkelt aktør som har stått for det meste av økningen.
Er det samme aktøren som kjøpte i dag så har "han" nå kjøpt ca. 1,5mill aksjer.

Innlegg av: Siddis61 (12.09.17 14:57 ), lest 2072 ganger

Går snart inn i vintersesongen som varer i 6 måneder. Dagratene vil derfor gå kraftig ned i spot. Med gjeld på over 30 milliarder så spør vel mange seg om hvordan selskapet skal kunne betjene denne.
Har ikke tro på hverken SOFF eller noen av de andre supply selskapene i årene fremover vil oppleve at markedet kommer tilbake.
Ta tapet og selg og kjøp heller noe annet med bedre utsikter til stigning i kursen.
Innlegg av: Studenten86 (12.09.17 15:04 ), lest 2058 ganger

Dette kvartalet er vel allerede berget inn med båtsalgene:
http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2017/09/Solstad-Farstad-selger-tre-skip

Sjefen er enig i at det blir en 'kald vinter.
http://e24.no/boers-og-finans/solstad-offshore/solstad-farstad-varsler-kald-vinter-foer-supplyopptur/24130182

Men i tillegg til disse båtene de solgte er også dette informasjon fra selskapet:
"Da konsernsjef Lars Peder Solstad presenterte regnskapet for andre kvartal torsdag morgen, fortalte han at de skipene selskapet har hatt i spotmarkedet har hatt godt med oppdrag med relativt gode rater. Rederiet har også sikret seg lengre kontrakter, og har en ordrereserver for andre halvår på om lag 2,1 milliarder kroner."

Så at du mangler tiltro er jo vel og greit. Røkke, Fredriksen og ledelsen i SOFF ser ut til å ha tro. Men det er absolutt risiko involvert.

Og Solstad gikk langt i å antyde at supplyskipsnæringen nå er over det aller verste.

– Det er mye som tyder på at markedet har flatet ut og at det kommer en langsom bedring. Det begynner først med at utnyttelsesgraden øker, før ratene etter hvert kommer opp på akseptable nivåer, sa Solstad.

Snur det så håper Røkke på en fleredobbling fra ~12.5 i kurs.
Innlegg av: desirata (12.09.17 15:47 ), lest 2005 ganger

ref diskusjon over.
Jeg skrev markedet priser flåteverdien til 31 mia, dere må lese teksten før uttaler.

gjeld 29 + aksjer =
Innlegg av: pengex (12.09.17 15:54 ), lest 1990 ganger

Det er riktig tapas, vi må la bunnpluggen stå i.
Ikke mas om at soff faller,det er greit. Taper endel hver dag jeg også. Men til gjengjeld så er billige aksjer supert.
Tror soff kommer til å bli vanntett etterhvert.
Innlegg av: Solstein (12.09.17 20:30 ), lest 1886 ganger

Aker trenger utbytte fra sine investeringer for å opprettholde sin utbytte politikk og John Fredriksen gjør alt for utbytte - kombinasjon av de to blir knall. Når markedet tilsier at de får en oppjustering av verdi på eiendeler kommer utbytte. Da skyter aksjekurs i SolstadFarstad fart. Salg utført i 2017 sier oss at bokført verdi for eiendeler er veldig realistisk. Tredje kvartal vil gi oss mer positivitet.
Innlegg av: Fevang (12.09.17 20:43 ), lest 1864 ganger

RE^2: Soff: Er det ingen som tror på offshore

Forventer du at SOFF skal betale utbytte snart?
Innlegg av: Solstein (12.09.17 21:44 ), lest 1802 ganger

Så snart verdiene stiger kommer utbytte. Ta det som ble gjort i Frontline for noen år tilbake som eksempel, verdier på fartøyer skal settes til 65 prosent av markedsverdi og den vurderes av tre uavhengige meglere to ganger i året. Når verdi økte så økte også mulighet for finansiering, kapital som ble frigjort ved økt finansiering ble benyttet til å betale utbytte. John Fredriksen er med her - han kan det med utbytte.

Markedet liker utbytte aksjer, Aker er avhengig av utbytte på sine investeringer - så utbytte kommer.

Innlegg av: Siddis61 (12.09.17 21:57 ), lest 1783 ganger

Tror det er lite realistisk med noe utbytte de neste 2-3 årene. Det er snakk om å overleve som selskap og samle opp kapital så de kan betjene renter og gjeld. Selskapet er relativt sett i samme uføre som Seadrill når en ser på assets vs totalgjeld. Er redd for at det ikke er noen reell bunn for aksjen når en ser de dramatiske fallene i kursen sistevalg uker og måneder.
Solgt emeg ut med betydelig tap på kurs mellom 9,50 og 8. Skal vurdere å kjøpe meg inn hvis den kommer ned i kr 4.
Innlegg av: pengex (12.09.17 22:19 ), lest 1752 ganger
Endret: 12.09.17 22:21

Både røkke og fredriksen liker å være"store".
Så om soff blir verdens største offshoreselskap til slutt forundrer meg ikke, og dette er tiden for å lage ett slikt selskap gjennom billige oppkjøp.
Innlegg av: hgsd300 (13.09.17 05:56 ), lest 1656 ganger

Tar noen lodd på 7,22 og håper den bunner ut her :-)
Innlegg av: ahts66 (13.09.17 12:18 ), lest 1535 ganger

Er nok et nytt Seadrill selskap, mer gjeld enn selskapet er verdt.
Innlegg av: tear (13.09.17 15:14 ), lest 1461 ganger

Selv ikke sjefen Lars Peder Solstad har særlig positivt syn på selskapet pr dato. Han mener at det kanskje blir bedre i 2019, så da er det bare å holde seg unna inntil da.
Innlegg av: Firkløver (13.09.17 16:02 ), lest 1412 ganger

Er det ikke som oftest for sent å gå inn når ting allerede har blitt bedre da?

Og når han nevnte det der med bedring i 2019 så var det vel supply delen av flåten han snakket om, minst 50% av verdien i selskapet ligger jo i Subsea delen av flåten der ting ser vesentlig bedre ut.
Innlegg av: nhydro (13.09.17 16:05 ), lest 1405 ganger

Denne kommer til plutselig å stige en tiøring en dag om ikke lenge
Innlegg av: Caramba (13.09.17 16:15 ), lest 1395 ganger

I motsetning til dof så driver ikke soff med Subsea. Soff leier ut båtene til selskaper som driver med Subsea. Det kreves en helt annen kompetanse enn den soff har for drive med Subsea.
Innlegg av: Studenten86 (13.09.17 17:18 ), lest 1326 ganger

"The company will maintain its position as the world leading operator of subsea vessels through providing quality tonnage and efficient operations"

Sitat fra q2 presentasjonen, powerpoint side 13.

'World leading operator of subsea vessels' skulle vel tilsi at de er økonomisk representert i retning subsea.
Innlegg av: Caramba (13.09.17 18:09 ), lest 1285 ganger

Nei.
Operator of Subsea vessels vil si at båtene er bemannet med mannskap fra soff. De som gjør Subsea arbeidet, lager planer,gir anbud og utfører arbeidet. For eksempel Normand Cutter som nå skal leies ut til Saipem som skal bruke skipet på leiebasis. Det er folk fra Saipem som legger rørerene. Dersom de også hadde bemannet båten selv så hadde de leid den på bareboat charter vilkår.
Soff er skipseiende(reder).
Innlegg av: Firkløver (13.09.17 20:52 ), lest 1172 ganger

De er en "world leading operator of subsea vessels" men er ikke eksponert mot subsea sektoren. Javel.

Det ble handlet 1,8mill aksjer etter børsslutt idag, kommer det en melding om innsidekjøp/salg imorgen tidlig tro?
Innlegg av: Kaksi (13.09.17 21:10 ), lest 1147 ganger

Fredriksen som laster opp?
Innlegg av: Firkløver (13.09.17 22:08 ), lest 1076 ganger

RE^2: Soff: Er det ingen som tror på offshore

Hmm, er litt usikker på det. De 3 gangene han har hatt innsidekjøp i soff så har det blitt børsmeldt samme dagen(rett før klokka 5 alle gangene).
Innlegg av: Caramba (13.09.17 21:14 ), lest 1131 ganger

Man kan si at Thon er leading i Norge på varehus, men Thon driver ikke med varehandel.
Han tilbyr butikker til de som driver med varehandel.
Soff er et rederi som tilbyr tjenester til de som driver med Subsea(csv skipene). De som driver med Subsea velger hvilke skip de vil bruke ut fra spesifikasjoner og tidligere erfaring med skipet og rederiet.
Dof har en blandet rolle, men driver ikke med tyngre Subsea. JV med TechnipFMC medfører at TFMC står for rørleggingen mens dof står for driften av båtene og ROVene.
Dof utfører lettere Subsea som for eksempel IMR og moringsarbeid.
Subsea 7 er et ekte subseaselskap som både leier inn båter og har egne båter.
Innlegg av: Firkløver (13.09.17 22:05 ), lest 1086 ganger

Men er det noen av oss som har nevnt noe om Solstad "driver med subsea" eller ikke?
For min del sa jeg bare at subsea delen av flåten sto for minst 50% av verdien i selskapet. Her tenkte jeg altså på csv skipene som brukes innenfor subsea.
Poenget mitt var at det er mye mindre overkapasitet blant disse skipene og at de derfor vil se en rateøkning hurtigere enn supply skipene.
Innlegg av: Caramba (13.09.17 22:30 ), lest 1052 ganger

Lars Peder sa like etter at fusjonen var en realitet at vi bryr oss ikke om å male om skorsteinen. På shippingspråket betyr det at skuta skal selges. Det tror jeg Røkke og Fredriksen vet alt om. Dette er en spekk som skal selges, helst før 2022. Inntil det skjer må skuta holdes flytende, dvs. ha tilstrekkelig likvider til å holde skuta flytende ( betale rentene).
Ganske greit å finne kostpris på båtene. Sier man at verdien er minst 60% av kostpris så får en viss peiling på realiseringsverdien. Tar man utgangspunkt i at gjeld og renter skal betjenes gjennom driften ser det litt annerledes ut. Det finner Røkke og Fredriksen fort ut av.
Kurser under 10 er rett og slett ........
Innlegg av: Firkløver (14.09.17 00:14 ), lest 992 ganger

I juli og august betalte de tilsammen 242 millioner i renter og avdrag. Hvis man antar at dette er det de vil betale i gjennomsnitt i tiden framover så vil de med en cashbeholdning på 2,4mrd per 31.august klare seg i 2400/120=20 måneder framover med null kroner i EBITDA bidrag. Hvis man antar at EBITDA holder seg på 75mill i måneden(her har jeg trukket ut engangsutgifter i forbindelse med fusjonen) slik den var sist kvartal vil de holde ut i 2400/45=53 måneder.
Legger man til kostnadsbesparelsene de har identifisert på 500 mill i året vil de holde ut i 2400/5=480 måneder fremover :)

Så jeg tror ikke det vil være noe problem å klare seg fram til 2022 når man vet at offshore aktiviteten mest sannsynlig kommer til å se en gradvis økning i tiden fremover.

Eller er det noe jeg har glemt i disse regnestykkende?

Innlegg av: BlueFox (14.09.17 00:27 ), lest 977 ganger

Solstad Farstad solgte nylig tre skip for 24 millioner dollar eller om lag 187 millioner norske, til Brasil. Ut fra regnestykket over var det en god pris?
Innlegg av: Firkløver (14.09.17 00:40 ), lest 968 ganger

Nei, men det var små Ahts skip som ble bygd billig nedi langtvekkistan og som ble solgt ut av bransjen. Så helt greit for meg.

Nå har jeg ikke investert i Solstad fordi jeg tror de ville fått så mye ut av likvidasjon av selskapet i dagens marked. Ser heller på investeringen som er veldig rimelig opsjon på et kraftig forbedret marked i 2020+
Innlegg av: pengex (14.09.17 06:57 ), lest 925 ganger
Endret: 14.09.17 06:58

Mye som ikke er som det ser ut som.
Så filmen "the founder" her om dagen.
Handler om mcdonalds strukturering og oppbygging. Meget bra.
Mcdonaldos er et eiendomsselskap ikke ett burgerkompani. Det viste jeg ikke.
Innlegg av: Studenten86 (14.09.17 09:15 ), lest 864 ganger

http://www.westshore.no/
Er average spot rates charten der brukende?
I tilfellet ser det da svært lovende ut, og med en mulighet for videre opp fra november allerede. Langt over 2015 og 2016.
Innlegg av: Caramba (14.09.17 15:34 ), lest 747 ganger

Beklager. Utsolgt for dagens ferske apekatter.
Vi forventer flere inn på fredag.
Innlegg av: Utlandsinvestor (15.09.17 13:30 ), lest 580 ganger

Verdien av SOFF er kontrollen over offshoreflåten, selskapet bare blør cash om dagen.

Skal vurdere inngang når den er lavere, men det er ingen grunn til å betale så mye for selskapet når kontantene renner ut.
Innlegg av: BlueFox (15.09.17 13:41 ), lest 571 ganger

Utlandsinvestor

"når kontantene renner ut."
Har du mer info om dette?
Innlegg av: markie (15.09.17 13:46 ), lest 561 ganger

https://www.skipsrevyen.no/solstadfarstad-har-ankerhandteringsjobben-pa-ocean-farm-i/
Innlegg av: Utlandsinvestor (15.09.17 14:47 ), lest 503 ganger

Blårev:

Alle skipene som er i opplag må de betale for. Ratene de får for AHTene er noen ganger ok, men andre ganger er de under opex.

PSV markedet er også nitrist, når jeg sier at de blør kontanter så mener jeg at kontraktene deres dekker noen ganger ikke, og noen ganger såvidt driften av selve skipene.

Så har du jo administrasjonskostnadene... Derfor mener jeg at selskapet får negativ kontantstrøm fremover.
Innlegg av: Caramba (15.09.17 15:12 ), lest 477 ganger

Det kaller jeg et understatement.
Ser du på side 8 i Q2 presentasjonen og i tillegg vet at rentekostnadene er 403 mill, og ser bort fra avskrivninger og denne vanvittige oppkjøpsgevinsten så mangler soff 300 mill på å betale rentene. Avdrag på lån gidder jeg ikke å kommentere.
Soff skal slaktes og da skal det vanke litt på meg også. Det har allerede startet. Vurder gjerne soff som et goingkonsern, da vil kursen være tilnærmet uendelig minus.
Tror dere ikke Røkke og Fredriksen vet dette?
De har nok cash til ikke å bli voldtatt underveis? Remøy, Farstad og Solstad klarer ikke en gang å henge i tauene.
Skal dere kaste bort pengene på osv så er dof eneste alternativet. Gjør dere det så er apekatt mer dekkende enn dust.
Slakteverdien på soff ligger mellom 25 og 30. Eneste risikoen er at det kommer en stygg finte i form av en stor rettet emisjon.
Innlegg av: BlueFox (15.09.17 15:16 ), lest 459 ganger

Utlandsinvestor.
Grei forklaring. Ingen overraskelser, regnet med at mange av kontraktene var "Break even"
Takker for det.
Innlegg av: Utlandsinvestor (15.09.17 15:16 ), lest 456 ganger

Tror vi er rimelig enige.
Innlegg av: Utlandsinvestor (15.09.17 15:18 ), lest 446 ganger

Blårev,
Bare for å være tydelig, jeg har ikke oversikt over alle kontraktene deres, kan jo godt være at noen er er litt positive, men totalt sett så er bildet ganske trist.

Men bare hyggelig!
Innlegg av: ZOOZ (15.09.17 15:19 ), lest 445 ganger

Tror den skal ned på en krone. Da kan eierene kjøpe det billig.Husk at de skylder 31 stor laken.
Innlegg av: JUICEitUP (15.09.17 15:20 ), lest 441 ganger

Tja, er det en stor rettet emisjon som er fulltegnet (gjerne når man vet at man får fulltegnet mot større eksisterende investorer at man kjører en rettet emisjon) så trenger det ikke å bli så ille. Alt avhenger av kursen som settes i emisjonen. Tror nesten uansett kurs at en slik emisjon ville vært positivt for da er det ikke lenger risiko for konkurs.

Er ellers enig i at dette selskapet er et hårete bet på dagens kurser. De sier det rett ut selv at de kommer til å ha kjempetrøbbel både i år og neste år.

Jeg avventer inngang til jeg ser mer håndfaste beviser på at de har begynt slakteprosessen (tre avdankede AHTer teller ikke). Det er noe med at jeg tror det ikke før jeg får se det.
Innlegg av: Caramba (15.09.17 15:41 ), lest 409 ganger

Tvungen slakting begynte lenge før fusjonen. Den var drevet fram av banker og likviditetsproblemer. Spesielt i Farstad.
Det er jo bare å trekke fra dagens gjeld fra gjelda 31/12-14 for fusjonspartnerne.
Summer opp raserte aksjonærverdier, usikrede obligasjonstap, ja da begynner det å bli litt småkoselig. Men soff er ikke drivverdig. Nok av stål å få kjøpt for den som vil drive med slikt. For dem vil organisasjonen bli problemet.
Med Røkke og Fredriksen vet kjøperne at her blir det ikke solgt høns i regnvær.
Både Røkke og Fredriksen er dypt involvert i noterte selskaper og er avhengig av tillit fra småfolket. Det er positivt når det gjelder emisjonen.
Soff har ikke likviditet fram til 2021. Det er det bare å glemme. Selskapet mister tillit hos oppdragsgiverne dersom likviditeten blir for stram eller det øynes mislighold av gjeld. Spesielt for lengre subseaavtaler.
Soff har ikke organisasjon til å skaffe jobb til subseaflåten.
Dersom man seriøst ønsker å investere i osv for drift så finnes det bedre alternativer.
Innlegg av: Studenten86 (15.09.17 16:08 ), lest 367 ganger

Må si jeg finner det spennende at mine informasjonsdykk i selskapet gir andre indikasjoner enn dere antyder.
En oljepris som har styrket seg, rater som er begynt å stige, antall oppdrag til sektoren har økt markant.
God kontakt med kreditorer, og gjeldsspørsmålet er i trygge hender til 2021.

"Close relationship and strong support from banks." Sitat fra q2 presentasjonen.

Mye fokus på reduksjon i operating expences. Administrasjonskostnader skal også restruktureres på fra H1 2018.

Nei, risikoen er vel strengt talt om oljeprisen holder seg på et nivå som er gunstig, slik at etterspørsel og dermed ratene stiger ytterligere. Har inntrykk av at SOFF er et solid selskap og satse på om en har tro på det. Men risiko er definitivt tilstede.
Innlegg av: trek (15.09.17 16:10 ), lest 365 ganger

Det skal sies at til nå i Q3 er foruten de tre små AHTSene også CSV Rem Etive og AHTS Far Shogun solgt, med tilsammen 575 millioner i redusert gjeld pluss 50 mill i ny likviditet. Rem Etive vil bidra med 18 mill. i resultatregnskapet. Far Shogun lå uten kontrakt i Singapore, så den har heller ikke bidratt med inntekter i det siste.

Innlegg av: Utlandsinvestor (15.09.17 16:20 ), lest 350 ganger

Studenten, jeg synes dette minner utrolig om golden ocean i 2015. Restrukturert selskap og bra management.

Likevel så datt kursen fra 25 til 5 kroner (så ble jo aksjekursen spleiset, den står vell i en ekvivalent av 15 i dag).

Er ingen bedre oppskrift på å tape penger enn å kjøpe ett-to år for tidlig
Innlegg av: Studenten86 (15.09.17 16:41 ), lest 329 ganger

Mye mulig, jeg tror oppgangen så smått har startet, og dette er en av de få aksjene som ikke har fulgt det enda.

http://prntscr.com/glj4ak

Men er en bransje jeg ikke trår dypt i, for lite kunnskap, og det jeg har forteller at risiko er betydelig.
Innlegg av: desirata (15.09.17 17:01 ), lest 314 ganger

Caramba og andre, vet dere hva dette statement fra Q2 presentasjon betyr. Kan da dei la eks Farstad og REM båter gå under ?

Financial structure of
Solstad Farstad ASA
• Each of REM, Farstad and DESS financed nonrecourse to Solstad Farstad ASA
• No cross guarantees given
# Financial risk isolated to each subsidiary
Innlegg av: Caramba (15.09.17 17:42 ), lest 277 ganger

Go under betyr ofte å bli stasjonert i Australia. Viktig marked for soff.
Likviditeten holder ikke til 2021 under forutsetning av at det ikke selges båter som frigjør likviditet. Hver båt er finansiert for seg og det eksisterer solidarisk gjeldsansvar mellom selskapene. Når båtene planlegges solgt så er frigjøring av likviditet viktigere enn reduksjon av gjeld.
Unntaket kan være dersom du nærmere deg en ballong, men også da er det likviditet som blir viktig.
Far Shogun ble overtatt av banken og drives videre av dof under navnet Skandi Bergen.
Frigjorde ikke likviditet.
Innlegg av: Caramba (15.09.17 17:43 ), lest 281 ganger

Det eksister ikke solidarisk.......
Innlegg av: Utlandsinvestor (15.09.17 17:47 ), lest 275 ganger

Studenten, det må du gjerne mene. Jeg ser ikke mye oppsiden i dette markedet, for jeg tror det lagger veldig med etterspørselen etter AHTene og PSVene.

AHTene flytter rigger her og der, så først må det bli arbeid for riggene før det blir arbeid for AHTene, og riggmarkedet har ikke tatt seg opp.

Men nå snakker jeg om markedet, og ikke disse derivatene som kalles aksjer i selskapene, de beveger seg ikke alltid helt likt som markedet, er helt sikkert ikke umulig at det blir tradingmuligheter :)