Tilbake til: Farma og medisin
Innlegg av: Znabel (07.09.17 21:00 ), lest 2090 ganger
Ticker: NANO

NANO: Hva er en "kassett"?

Forumets selvutnevnte TA-guru, som elsker å putte så mange meningsløse uttrykk inn i analysene sine som mulig, snakker ofte om at han kjøper "kassetter".

Er det noen som har hørt dette uttrykket før?

Han har utvilsomt lest det et eller annet sted og misforstått det som et fagord som han kan putte inn i tøvet sitt.
Innlegg av: Atemis (07.09.17 21:06 ), lest 1331 ganger

RE^1: NANO: Hva er en "kassett"?

ta deg en bolle. Hugoil kommer med svært gode innlegg i motsetning til alle dere som klager på han hele tiden.
Innlegg av: Znabel (07.09.17 21:46 ), lest 1143 ganger

RE^2: NANO: Hva er en "kassett"?

Gode på hvilken måte?
Innlegg av: Calu (07.09.17 21:10 ), lest 1289 ganger

http://bit.ly/2xa0VpH
Innlegg av: Snøffelen (07.09.17 21:19 ), lest 1266 ganger

Så akkurat posten, så skyter litt fra hofta uten at jeg har direkte kjennskap til Bealutin, men Betalutin er altså:

"Betalutin® consists of the radionuclide lutetium-177 conjugated to
the B-cell seeking anti-CD37 antibody lilotomab (formerly referred to as HH1)."

Mao en radioaktiv del som er festet til en målsøkende del.

Siden den radioaktive delen har liten levetid, dvs halveringstid, og dessuten avgir farlig stråling, så er dette både ferskvare og trengss å lages beskyttet.

Reaksjonene som trengs for å lage konjugatet (sammensetning) lages i en liten kjemisk fabrikk som kalles "kassett". Tipper det er filtreringskolonner, reaksjonskolonner, slanger osv og annet snacks festet til denne kasetten. Rent visuelt er det vel en "plastikk-dongs på kanskje 20 * 30 cm (og kanskje 2 cm bred.

Skyter som sagt fra hofta, men tror ikke mitt gjett er skivebom.
Innlegg av: TyrionIV (07.09.17 23:29 ), lest 969 ganger

Haha! nei Snøffelen -- Hugoil trader Nano og skriver at han "kjøper en kassett" når han kjøper aksjer og "selger kassetten" når han selger.. Ingen vet hvor mange aksjer "en kassett" inneholder, så det er vel egentlig bare det TS "lurer" på og så ønsker vel TS også å sette Hugoil i et dårlig lys.. En ganske unødvendig og intetsigende trådstart egentlig.. :-p
For øvrig er det vel mulig at du er inne på noe, men, uten at jeg er ekspert, så tror jeg ikke den radioaktive strålingen har rekkevidde nok til å nå gjennom glasset i ei sprøyte en gang, så om det trengs å beskyttes med en avansert kassett er jeg usikker på.. :-)
Til slutt vil jeg bare si takk for dine gode bidrag på Pcib-trådene :-)
Innlegg av: Billyjojimbob (07.09.17 21:36 ), lest 1184 ganger

Har dere ikke kassetspiller i bilen?
tdk 60,90.osv:)

Innlegg av: Znabel (07.09.17 21:46 ), lest 1146 ganger
Endret: 07.09.17 21:47

Nei, i dette tilfellet har vedkommende misforstått "kassett" som et TA-faguttrykk. Et av mange misforståtte uttrykk han klemmer inn i tullpratet sitt.
Innlegg av: Syriner10 (07.09.17 21:48 ), lest 1125 ganger

Vet ikke, men prøver med etui eller eske.
Innlegg av: Betrakter (07.09.17 23:40 ), lest 962 ganger

Hva med en pose egg eller en flaske blomkål? En kasett er sikkert noe sånt som 1000 aksjer. Kanskje 5000, men neppe 10000? Eller si 2500. Who knows? Spiller ingen rolle. Et laken er fortsatt en tusing.
Innlegg av: donkeykong (08.09.17 00:12 ), lest 906 ganger

Fasit;

Innlegg av: Hugoil (30.05.17 08:36 ), lest 2733 ganger
RE^1: NANO - Kursen i morgen , hva tror dere
En kassett er i min samling som regel C90. C120 nærmer seg en bulk. 10-12 C90 på en eske og 10-12 esker i en container.
Innlegg av: NanoVekter (08.09.17 01:03 ), lest 840 ganger

1000 aksjer
Innlegg av: Znabel (08.09.17 08:14 ), lest 652 ganger
Endret: 08.09.17 08:15

En som er så vanvittig dårlig til å trade har ikke råd til 1000 aksjer.
Innlegg av: Snøffelen (08.09.17 07:12 ), lest 760 ganger
Endret: 08.09.17 07:13

TyrionIV, jeg er helt sikker på at når man jobber med radioaktivitet (f.eks tillaging av Betalutin) så skjer det i kontrollert miljø og med beskyttet utstyr. Han eller hun som lager Betalutin i denne berømmelige kassetten skal slippe å utsettes for stråling.

Så selv om strålingen som skal drepe kreften kanskje ikke når langt så kan det oppstå feks bremsestråling, hva vet jeg.

Når det gjelder Hugoil sine C90 så kan det kanskje tenkes at han snakker om kolonnene, der Cen står for karbon (grunnstoffet) mens 90 står for antall karboner. Mao C90 angir noe om en kolonnes separasjonsegenskaper for å kunne rense ut biprodukter og kunne levere et rent produkt.
Innlegg av: TyrionIV (08.09.17 14:39 ), lest 513 ganger

Snøffelen: Det øverste har du selvfølgelig helt rett i. :-)

Når det gjelder Hugoils kassetter så er det hans "slang" på et visst antall aksjer. (antagelig 90 aksjer da ref Donkeykongs innlegg)
Innlegg av: Snøffelen (08.09.17 14:46 ), lest 519 ganger

He he, i så fall er det jo litt rart og komisk at sjargongen hans treffer med noe som kan være relevant, rent teknisk.

Nå aner jeg ikke hvordan Betalutin fremstilles til legene på sykehuset, men det er helt vanlig å bruke "kassetter" (små kjemisk fabrikker) for å hekte den radioaktive delen på konjugatet, og på denne kassetten er det ofte flere små kolonner, med kolonnemateriale som angir egenskapene, og da med henvisning til størrelsen på molekylet (antall karboner).

Kassetter er i alle fall ikke helt uvanlig i fremstilling av radiofarmaka.
Innlegg av: Znabel (08.09.17 16:13 ), lest 437 ganger

Jeg tipper Hugoil har sett ordet "kassett" bli brukt, sannsynligvis i den sammenhengen som Snøffelen viser til, og har tenkt at det er et TA-faguttrykk han kan klemme inn med de andre TA-fagutrykkene han overhodet ikke behersker og som han har plukket opp diverse steder.
Innlegg av: Stinke (08.09.17 16:40 ), lest 411 ganger
Endret: 08.09.17 16:46

Kasett er ikke et bestemt antall, men et parti/bunt med aksjer. Det kan altså variere i antall.

Over 52.000 for kjøp på 80.- Noen som vet noe ikke vi vet?

Innlegg av: Znabel (08.09.17 18:34 ), lest 306 ganger

Mange fantasifulle forslag til hva en "kassett" kan være må jeg si.
Innlegg av: Picosalax (08.09.17 18:45 ), lest 285 ganger

Schnabel
Det er drøyt å si at Hugoil ikke har peiling på TA.
Innlegg av: Znabel (08.09.17 19:34 ), lest 227 ganger

Han har skrevet sånn ca. 10.000 analyser og tatt feil av hvor kursen skal gå 9999 av gangene.

Jeg har aldri sett noen som tar så konsekvent feil som den fyren.
Innlegg av: Snøffelen (08.09.17 18:49 ), lest 292 ganger

Ikke sikkert jeg har rett heller, for jeg har ikke detaljkunnskaper om Betalutin-produksjon.

Men radioaktiviteten må vel produseres i en syklotron, og deretter festes på konjugatet. Og det kan både innebære flere trinn av reaksjoner og rensinger, med andre ord både kolonner og reaktorer, før man kan samle opp eluatet. Følgende link viser et en instruksjonsvideo for bruk av en PET-kassett, der radioaktivt F18 festes til et slags glukosemolekyl, til et produkt kalt FDG.

https://www.youtube.com/watch?v=fjzpOW5BDPw

Innlegg av: Kanguru (08.09.17 19:03 ), lest 256 ganger

En kassett er en slang for ett kjøp av udefinert mengde . Alle her driter vel i hvor mange noen kjøper eller selger . Hugoil gir bare ett tips når han kjøper . Litt merkelig at han aldri skriver , jeg har solgt en kasett eller 2 . Ha ellers en fortreffelig helg og velkommen til 70 tallet neste uke ;-)