Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Olje og energi
Innlegg av: jonnyvang (05.09.17 20:59 ), lest 5051 ganger
Ticker: NEL
Endret: 06.09.17 12:15

Mercedes GLC F-CELL EQ..

Denne bilen har jeg virkelig lyst til å få fatt i!
Spennende lesing. MB jobber godt med sin kommende F-CELL bil.
https://fuelcellsworks.com/news/exclusive-insights-into-the-development-and-testing-of-the-glc-f-cell-the-next-generation-of-fuel-c/

her er det litt fler nye bilder av bilen https://www.cnet.com/roadshow/news/mercedes-glc-f-cell-takes-a-unique-approach-to-hydrogen/
Innlegg av: NEL20 (05.09.17 21:28 ), lest 2999 ganger

RE^1: Mercedes GLC F-CELL EQ med 1100 km rekkevidde...

Mercedes mener alvor med FCEV.
Prisen blir interessant.

Ser vi konturene av et kappløp mellom Mercedes og BMW?
Innlegg av: NEL20 (05.09.17 23:16 ), lest 2795 ganger

GLC:
"The new model, which will be available to private customers on a standard sale basis"

https://www.autocar.co.uk/car-news/motor-shows-frankfurt-motor-show/mercedes-benz-glc-fuel-cell-enter-production-following
Innlegg av: jonnyvang (06.09.17 08:07 ), lest 2541 ganger

Det var en god nyhet. Gleder meg til å kjøpe den bilen. Avgiftsfri blir den uansett en rimelig bil når man tar alle fordelene som HY-biler har og kommer til å ha i en lang tid fremover.
Innlegg av: jonnyvang (06.09.17 08:26 ), lest 2454 ganger

Må le av de som sier at MB ikke satser på F-CELL.

"Daimler have made a cool video summarising their 30 years of fuel cells to celebrate their GLC F-CELL"

http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/video.xhtml?oid=29116615
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 10:30 ), lest 2314 ganger

Med 8 kilos tanker og 1100 km rekkevidde gir det et meget hyggelig forbruk.
Innlegg av: Axie (06.09.17 11:44 ), lest 2237 ganger
Endret: 06.09.17 11:45

RE^2: Mercedes GLC F-CELL EQ med 1100 km rekkevidde...

Ja, bortsett fra at det bare er tull selvsagt. En så tung bil har ikke en sjans til å kjøre 1100 km på 8 kilo hydrogen, det er fysisk umulig.

Jeg vet ikke hva FuelCellsWorks roter med her, men det virker noe desperat.

500 km rekkevidde sier Auto Motor und Sport, og de har som regel orden i sysakene. Altså dobbelt så dyr i drift som en dieselbil. Lykke til.

http://www.auto-motor-und-sport.de/news/mercedes-glc-f-cell-ab-2017-als-brennstoffzellen-plug-in-11430830.html
Innlegg av: Nå gir vi gass (06.09.17 20:50 ), lest 1811 ganger
Endret: 06.09.17 22:28

RE^3: Mercedes GLC F-CELL EQ med 1100 km rekkevidde...

"Altså dobbelt så dyr i drift som en dieselbil"

Nå blir jo diesel faset ut etterhvert pga. lokal forurensning.
Men med 2 dollar pr. kg. Hydrogen, som man antar prisen blir når det Hydrogen-skiftet kommer for fullt trenger man ikke noe forbud mot Diesel; Diesel vil ikke ha noe kundegrunnlag uansett da. Hverken på varetransport/langtransport eller tyngre personbiler.

Da er vi altså nede på batteri-elektriske km.- priser. Bortsett fra at vi ikke trenger å koste på oss en middag m. middagshvil hver gang tanken skal lades.
Er du ikke glad for at verden utvikler seg, Axi?
Det blir nok uansett ikke noe forbud mot batteri-elektriske biler, slapp av. Markedet blir jo lite , og prisene høyere for batteribiler, men det tåler du sikkert siden du har batteri-biler som hovedinteresse.
En hobby koster alltid noe.
Innlegg av: abroker (08.09.17 10:33 ), lest 920 ganger
Ticker: MB
Endret: 08.09.17 10:53

RE^4: Mercedes GLC F-CELL EQ med 1100 km rekkevidde...

Hydrogen blir ikke noe billigere enn den R nå.
Den selges nå omtrent til selvkost, så diesel er dritbillig i forhold til Hydrogen dessverre.
Og når tilstandene i Norge byr på en stadig dyrere levestandard, så blir Hydrogen bare for Fiffen og spesiellt intresserte fremdeles

Innlegg av: Tåka (06.09.17 11:45 ), lest 2202 ganger

pen bil, men eg vil heller ha Bmw sin .
Innlegg av: jonnyvang (06.09.17 12:14 ), lest 2140 ganger

Her tror jeg Axie har rett(for en gangs skyld)
Innlegg av: Axie (06.09.17 13:32 ), lest 2063 ganger

RE^2: Mercedes GLC F-CELL EQ med 1100 km rekkevidde...

Har jeg noen gang skrevet noe som ikke er rett?
Innlegg av: Syyl (06.09.17 14:08 ), lest 1998 ganger

RE^1: Mercedes GLC F-CELL EQ..

500km rekkevidde er det de snakker om når det er snakk om bilen er utstyrt med ca4kg hydrogen, se tidligere artikler som er linket her på forum fra bla Prof. Dr. Christian Mohrdieck.
Innlegg av: jonnyvang (06.09.17 16:01 ), lest 1940 ganger

Hmm. Første gang jeg gleder meg til nyhetene som skal komme på en bilmesse.

rekkevidden vil helt klart være avgjørende for om mannen i gata gidder å kjøpe denne GLC-F-CELL. Alt over 800 km er akseptabelt, og dette tror jeg MB løser helt fint.

Skal bli ekstremt tilfredsstillende å bytte ut den slite audien med en splitter ny MB GLC F-CELL.
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 19:55 ), lest 1897 ganger
Endret: 06.09.17 20:18

Mye som er umulig I Axies hode, bortsett fra å påstå at det meste er umulig. Det er tydeligvis veldig mulig.

Og ja, du har tatt feil i flere ting.
Bl.a påstod du at Daimler skrinlegger sin satsing på FC.
De har åpenbart gjort solid arbeid med bilen som kommer nå. Det tyder informasjonen fra Daimler på, og signalene er så langt ganske sterke på at de satser på FC. Det er definitivt ikke grunnlag for å konkludere med at de ikke satser på FC. Men du er glad i tabloide konklusjoner. Sånn går det når evnen til å se hele bildet er svak.

Jeg mener også du påstod at denne bilen (GLC) ble forbeholdt flåteoperatører. Det ser ikke ut til å stemme. Informasjon så langt er at bilen kommer i vanlig salg, men her må vi avvente endelig informasjon direkte fra Mercedes.

"Ingen satser på hydrogen. Det er helt dødt" er også en ordbruk som er brukt gjentatte ganger. Nå kommer hyundai, BMW og Mercedes med nye modeller, flere lastebiler er på gang, motorsykler kommer med FC, Merkel ber bilbransjen satse på FC, GM lansert modell til us Army, i Kina åpnes FC fabrikk, i UK foregår det store planer om å bruke hydrogen i gassnettet, Nederland har store planer for å bruke hydrogen som bærebjelke i formidling av energi osv. Det popper opp en mengde initiativ i et stadig økende tempo. Du er mildt sagt på bærtur. Aldri har vel noen tatt mer feil.

Det er på tide å se seg over skulderen og oppdage tanksene som nærmer seg grensa komiske axie.

Innlegg av: ZaloUltra (06.09.17 20:28 ), lest 1857 ganger

Gyselig utseendet.

Ser ut som en klump plast som forøsker å likne en Mercedes, uten å lykkes.

Trist nedtur for Mercedes imaget om dette vil rulle på veiene våre.

Innlegg av: Nå gir vi gass (06.09.17 21:02 ), lest 1774 ganger

RE^2: Mercedes GLC F-CELL EQ..

Zalo.
Til din orientering:
Plasten med mønster er kun noe som bilfabrikanter klistrer på bilene, når de kjører før de lanseres. ;-)
Innlegg av: Axie (06.09.17 21:03 ), lest 1777 ganger

NEL20 tatt i løgn og går rett i strupen på meg, som ventet.

"Med 8 kilos tanker og 1100 km rekkevidde gir det et meget hyggelig forbruk."

Ang. Daimler skrinlegger hydrogensatsing, som sagt 100 ganger før, etter GLC-F, resultatet av 30 års hydrogenbilforskning i Mercedes, skrinlegges videre satsing. Ihvertfall hvis vi skal tro Daimlers CEO, som vanligvis bruker å ha god oversikt over hva som skjer i egen bedrift. Det er selvsagt ikke nok for kverulanter som NEL20.

"Daimler skroter nesten hele sin hydrogen-satsing"

https://www.tu.no/artikler/daimler-skroter-nesten-hele-sin-hydrogen-satsing/379219

"Daimler Steps Back From Fuel-Cell Car Development"

http://fortune.com/2017/04/02/daimler-fuel-cell-car-development/

"Daimler Says Goodbye To Fuel Cells, Will Focus On Plug-In Electric Vehicles"

http://insideevs.com/daimler-to-says-goodbye-to-fuel-cells-will-focus-on-plug-in-electric-vehicles/

"Daimler verabschiedet sich vom Wasserstoff"

http://www.t-online.de/auto/elektromobilitaet/id_80742448/elektroautos-daimler-laeutet-das-ende-der-brennstoffzelle-ein.html

"Daimler scales back hydrogen fuel cell development"

https://www.themanufacturer.com/articles/daimler-scales-back-hydrogen-fuel-cell-development/

"Daimler Shifts Gears On Hydrogen Fuel Cell In Favor Of Batteries"

https://www.youtube.com/watch?v=lT5LM4ZsV4o

"Mercedes goes cold on hydrogen tech"

http://www.drive.com.au/motor-news/mercedes-goes-cold-on-hydrogen-tech-20170111-gtpxkl.html

"Daimler abandoned the hydrogen car"

https://www.vlsenergy.com/blog/daimler-abandoned-the-hydrogen-car/

"This Is Why Mercedes Is Giving Up on Hydrogen Fuel Cells"

https://www.torquenews.com/3903/why-mercedes-giving-hydrogen-fuel-cells

Nyheten gikk verden rundt. Skylappene gjorde at NEL20 ikke fikk det med seg, og ikke kommer til å få det med seg før om 20 år når han tenker tilbake og lurer på hvorfor det kom bare noen få hydrogenbiler fra Mercedes.
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 22:19 ), lest 1726 ganger
Endret: 06.09.17 22:26

Komiske axie,

At du ikke evner å ha en bred forståelse av syntaks er ikke noe nytt. Der har du rotet flere ganger før.

Du tar feil om hydrogen og det som skjer. Det kommer du heller ikke unna.
Initiativene kommer i stort og økende antall.

Og hva gjelder Daimler, så, såvidt jeg kan se, så hoster du opp en kommentar som ble bare delvis gjengitt i et utall medier. Det blir ikke mer riktig om de ulike artiklene har samme gale kilde.
Selv ikke artikkelen du brukte som 'bevis' første gang klarte du selv å gjengi korrekt.

Wake up and smell the coffee Axie. Det er like før kanna treffer deg i bakhodet.

Ønsker deg fortsatt god bedring
Innlegg av: jonnyvang (06.09.17 22:45 ), lest 1647 ganger

haha. NEL20. Jeg leser innleggene dine med stor fornøyelse. Du løfter axie som valpunge og setter han på plass uten å være et fnugg ufin. Love it!
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 22:58 ), lest 1635 ganger
Endret: 06.09.17 23:02

Jonnyvang,

Alltid hyggelig med positiv tilbakemelding.

Når enkelte ikke kan lese, ikke kan tolke tekst, ser verden i svart hvitt og har forvillet seg inn på et fora med forutinntatte holdninger og destruktiv agenda, så er det noen ganger behov for å tydeliggjøre hvem som er på ville veier.

Så får vi se...
Sirkuset gir seg kanskje når hydrogenbølgen slår inn over land og strand.
Inntil da er det underholdende å ha klovnen i manesjen.

Nå tror jeg for øvrig ca ingen lenger lytter til Axie.
Innlegg av: Axie (06.09.17 23:04 ), lest 1620 ganger

Du faller i fella igjen og babler ivei om meg når du ikke kan svare. Sikkert morsomt for deg og johnny det. Kos dere.

Hvis du ikke tror på det Dieter Zetsche sier har jeg ikke annet råd til deg enn å vente og se. Erfaring har en tendens til å vinne over fornektelse, ihvertfall for de fleste av oss.
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 23:06 ), lest 1621 ganger

Aldri har vi vært mer enig Axie :
"Erfaring har en tendens til å vinne over fornektelse"

Innlegg av: Axie (06.09.17 23:09 ), lest 1609 ganger

Nå må du ikke glemme siste delen, 'for de fleste av oss'.

For enkelte kverulanter er ikke fakta og hundre linker nok, skylappene stenger ute all fornuft.
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 23:25 ), lest 1585 ganger

Kverulanten her er vel du Axie som er veldig aktiv, og med en destruktiv agenda og svart-hvitt syn, innenfor noe du ikke ønsker å investere i.

Som sagt så blir ikke en feil mer korrekt om den blir gjengitt i hundre ulike artikler og linker. Mulig du har vanskelig for å forstå det.
Her er enda en link du kan bruke til å pumpe opp verdensbildet ditt med:

http://www.thedrive.com/news/13564/hyundai-ditches-hydrogen-fuel-cell-technology-for-now-pivots-to-electric-vehicles

Den sier noe a la "Hyundai slutter endelig med satsing på fuel cell" og kom 18 august i år.
Så kan du bare gruglede deg til OL i korea neste år.

Innlegg av: Axie (06.09.17 23:35 ), lest 1552 ganger

Hvorfor er det en destruktiv agenda at jeg mener at hydrogen er særdeles dårlig egnet til å drive et kjøretøy?

Destruktivt for hvem? For de som håper å tjene penger på at offentlige midler brukes til å bygge opp en ny worldwide bensinstasjon-infrastruktur? Ja, det kan jeg forstå, men det kan ikke vi andre ta hensyn til når idéen er ufattelig dum. Jeg vil ikke at mine skattekroner skal sløses på dette.

Og takk, men nei takk for linken. Jeg trenger ikke flere linker for å skjønne at hydrogenbilen er død, det har jeg visst lenge.
Innlegg av: NEL20 (06.09.17 23:27 ), lest 1578 ganger

Noter i boka - vi er helt enig for andre gang på kort tid :
"skylappene stenger ute all fornuft"
Innlegg av: Axie (06.09.17 23:58 ), lest 1531 ganger

Å repetere det jeg skriver får du til kjempebra NEL.
Men så var det dette med å svare på mine spørsmål da, der sliter du fortsatt litt ser jeg.

Destruktivt for hvem?
Innlegg av: NEL20 (07.09.17 17:15 ), lest 1427 ganger

Destruktivt:
Når du er selektiv I hvilken informasjon du presenterer, lukker øynene for batteri-teknologiens ulemper, har et svart-hvitt forhold til hydrogen vs batteri, konkluderer på syltynt grunnlag, har bestemt deg for konklusjon før alle kort er på bordet, underslår ekstremt klare fakta om hydrogen og latterliggjør en teknologi som store firma, land og stater bruker mye tid, krefter og kapital på.
Da er det destruktivt for en god diskusjon. Alt fra din side blir å betrakte som støy.
Innlegg av: Nå gir vi gass (07.09.17 17:27 ), lest 1409 ganger

Bedre kan det ikke sies, NEL20.
Støy/trolling er noe annet en diskusjon/samtale.
Innlegg av: Axie (07.09.17 19:10 ), lest 1317 ganger

Så et annet syn på saken er destruktivt for en god diskusjon? Det er en merkelig måte å se det på, jeg tror de fleste mener tvert imot, at forskjellige meninger skaper en god diskusjon.

Det du sier er at du helst vil sitte her og pludre kun med de du er enig med. Hver sin lyst.
Innlegg av: RLB76 (07.09.17 17:32 ), lest 1403 ganger

Karlsruhe, 6 September 2017 – A new hydrogen filling station in Karlsruhe adds further impetus to the building of an infrastructure for eco-friendly electric mobility using hydrogen (H2) and fuel cell technology. The TOTAL filling station on Karlsruhe’s Südtangente ring-road was commissioned on Wednesday. The Federal Ministry of Transport and Digital Infrastructure approved grants of approx. €970,000 euros for the hydrogen facility under its National Innovation Program for Hydrogen and Fuel Cell Technology (NIP). This H2 filling station – the eleventh in the TOTAL network and the tenth in the German federal state of Baden-Württemberg – is distinguished by an innovative energy concept: hydrogen is produced on-site through electrolysis, using the electricity generated by a solar array. This is one example for how renewable energy can be used in transport.

Daimler will soon be unveiling its latest generation of fuel cell vehicles based on the Mercedes-Benz GLC.
Innlegg av: RLB76 (07.09.17 17:40 ), lest 1387 ganger

Daimler is the investor behind the facility in Karlsruhe; the refuelling technology comes from Linde. The station will be operated by H2 MOBILITY, a new joint venture formed by the industry partners Daimler, Air Liquide, Linde, Shell, OMV and TOTAL in order to expand the nationwide hydrogen network to as many as 400 stations by 2023.
Innlegg av: NEL20 (07.09.17 20:55 ), lest 1254 ganger

Axie,

Du vil som vanlig ikke forstå.
Du overrasker ikke på oppsiden for å si det sånn.

Jeg er en stor tilhenger av ulike meninger. Men du er fastlåst, svart-hvitt og setter strek eller lukker øynene for alt som ikke passer inn i din forutinntatte holdning.
Det er ikke "meninger" men bare håpløs kverulering som har ingen diskusjonsverdi.

Enten er du ikke klar over at du er sånn, eller så vil du ikke innrømme det.
Innlegg av: Axie (07.09.17 21:29 ), lest 1215 ganger

Hva med de andre her på forumet, de er ikke det minste svart/hvitt, eller? De ser en sak fra mange sider og trekker fram flere argumenter..?

Bare tull selvsagt, det er selvsagt mine meninger du ikke liker. Når jeg serverer deg fakta du ikke liker går du i vranglås, dropper ballen og går rett på mannen. Så ikke prøv å framstill deg selv som en helgen.
Innlegg av: Chilipepper.com (07.09.17 21:44 ), lest 1199 ganger

Ingen vits å diskutere dette. Sånne "logisk-debatter" hadde jeg i ungdommen..
Putta ting inn med teskje i timevis til den andre gikk med på at jeg logisk sett hadde rett, men at jeg ikke hadde forstått hva han mente å si, og som jeg klart burde ha forstått, og sikkert ville forstått hvis jeg ikke var så opptatt av å vinne diskusjoner..

Når dette er sagt så vil jeg også bemerke at axie etter min oppfatning er så nær opp til en narsissist det går an å komme, i hvert fall hvis man skal tro hva Wikipedia sier om folk som oppfører seg på denne måten og nært beslektet oppførsel..

Innlegg av: NEL20 (07.09.17 21:59 ), lest 1183 ganger

Chili,

Jeg er en stayer og kan holde på lenge.

Men som jeg sa tidligere: på et sirkus er det klovner og det er jo underholdende på sin måte.

Jeg konkludere så langt med at Axie ikke skjønner hvordan han er. Men, som også nevnt tidligere, han ligner på sivilingeniører som er verdensmestre i sitt eget hode.
Innlegg av: Chilipepper.com (07.09.17 22:09 ), lest 1157 ganger
Endret: 07.09.17 22:10

MERCEDES-BENZ GLC F-CELL

Ny hydrogen-optimisme: Mercedes satser tungt på brenselceller.

Hva er det egentlig Daimler mener og tror om hydrogenbiler? Det er det litt vanskelig å få tak på for oss som ikke har adgang til konsernets styrerom.

For det er unektelig litt blandede signaler som sendes. Det er ikke mer enn et halvår siden Daimler-sjef Dieter Zetsche på en pressekonferanse gikk langt i å snakke ned rollen hydrogenbiler vil ha i selskapets fremtidsplaner.

Nå nærmer det seg Frankfurt-messe og tonen er noe annerledes: Brenselcelleteknologi er fortsatt en del av Daimlers strategi for framtidige drivlinjer, fastslår selskapet.

Preproduksjons-eksemplarer av den kommende hydrogen-suven Mercedes-Benz GLC F-cell blir blant bilene som vises fram på messa i neste uke.

Kommer i 2018: Hyundai garanterer rekordrekkevidde i sin nye hydrogenbil
Mercedes-Benz GLC F-cell på testing i Schwartzwald.
Mercedes-Benz GLC F-cell på testing i Schwartzwald. Foto: Daimler AG
Først med plug-in
GLC F-Cell blir den første ladbare hydrogenbilen. Lititum-ionbatteriet har en kapasitet på 9 kWh og vil gi en batterirekkevidde på cirka 50 km, tilsvarende eksisterende plug-in-hybrider fra Mercedes-Benz.

Når det gjelder utviklingen av GLC F-cell, har mesteparten av arbeidet foregått på det såkalte Fuel Cell Centre of Competence i Nabern, like sørøst for Stuttgart, der også Daimlers batteriselskap Deutsche Accumotive har sitt utviklingssenter.

– Her har brenselcelleekspertene brukt om lag 200 tonn hydrogen i test og utvikling siden 2015, skriver Daimler.

I tillegg har testing i vindtunnel, klimakammer og krasjtesting foregått på Mercedes-Benz-teknologisenteret i Sindelfingen, sørvest for Stuttgart, samt på forskjellige testbaner i Spania, Tyskland og Nord-Sverige, der vintertestinga som vanlig har foregått i Arjeplog.

https://www.tu.no/artikler/skal-daimler-skrote-hydrogen-satse-tungt-pa-brenselceller-eller-noe-midt-i-mellom/405291
Innlegg av: Axie (07.09.17 22:11 ), lest 1158 ganger

Ok, psykiske diagnoser også nå, dere får bare pludre i vei gutter.

Jeg fikk ikke noe svar NEL, som vanlig, er det bare jeg på dette forumet som ser alt svart/hvitt, eller gjelder det andre også?
Innlegg av: Axie (07.09.17 22:13 ), lest 1151 ganger

"Ny hydrogen-optimisme: Mercedes satser tungt på brenselceller.

Hva er det egentlig Daimler mener og tror om hydrogenbiler? Det er det litt vanskelig å få tak på for oss som ikke har adgang til konsernets styrerom."

Les disse setningene en gang til chili og spør deg selv om det er noe som skurrer her?
Innlegg av: NEL20 (07.09.17 22:24 ), lest 1135 ganger

Det du sikter til står i neste setning i artikkelen Axie.

Årsaken til at tu sliter med å forstå signalene er at uttalelsene som kom tidligere i år ble tatt ut av de fleste proporsjoner, noe jeg har påpekt flere ganger, senest igår.
Og da blir det klarere. Daimler tror fcev kan spille en viktig rolle i fremtiden. Det er iallfall noe de ikke tør utelukke.
Innlegg av: Axie (07.09.17 22:31 ), lest 1120 ganger

Og hvor kommer "Mercedes satser tungt på brenselceller" inn her?
Innlegg av: NEL20 (07.09.17 22:50 ), lest 1106 ganger

Vel, det kommer an på hvordan man tolker signaler Axie.

Siste dagers info kan tyde på at Mercedes mener alvor med FCEV.

Men det er noe enkelt å konkludere nå slik tu.no gjør i overskriften. Jeg tipper vi vet mer om en ukes tid.
Så kan man også ta en diskusjon på hvor tungt Daimler satser på batteri. Pt satser de på begge deler.
Innlegg av: the game (08.09.17 08:05 ), lest 1051 ganger

Prisen og penga rår
Innlegg av: Nå gir vi gass (08.09.17 09:37 ), lest 988 ganger
Endret: 08.09.17 09:39

Ja, det er det som bestemmer.
Folk er litt interessert i miljøet, og litt interessert i hva myndighetene anbefaler ( jfr. diesel-anbefalingen for noen år tilbake).
Men mest interessert i sin egen hverdag og lommebok naturlig nok.
Nå vet vi at hybrid med batteri-muligheter til å lade hjemme for småkjøring, og bensin som rekkeviddeforlenger, er det som slår an.
Da kan vi anta ganske sikkert at når Hydrogen kommer som en rekkeviddeforlenger, med nullutslipp og (beregnet) Hydrogen-pris på halvparten av bensin-pris, er det ingen som vil velge bensin-rekkeviddeforlenger.

Men det hele er avhengig av stasjonsutbygging. Ingen umulig/dyr oppgave når varetransport og taxi også skal inn på markedet. ( Vi kunne teppelegge landet med både batteri- og Hydrogen-stasjoner med summen det koster å avgiftsfri nullutslipp-biler et par år.)
Og i tillegg vite at SMOG-problematikk som har vært et problem i tiår etter tiår (spesielt om vinteren) dermed vil være over.
Vi vet at elektriske biler av begge typer vil bli billigere å produsere enn biler med forbrenningsmotor, når antallet blir større. ( Antagelig blir Hydrogen det rimeligste alternativet når brenselcelle-produksjonen tar fart, pga. mindre masse/batteri.)
Vi vet også at vedlikeholdet blir enklere/billigere. Og at nasjonen også vil spare arbeidskrefter når bilene trenger mindre vedlikehold. ( Arbeidskrefter som kan brukes til mye annet nyttig i nasjonen.)

I sum vil nullutslipp-skiftet ikke koste Norge noen utgifter, hverken private eller offentlige. Tvert i mot.
Det er en vinn/vinn sak.
Så får markedet bestemme, uten subsidier, hva folk vil ha.
Innlegg av: Axie (08.09.17 10:27 ), lest 951 ganger
Endret: 08.09.17 10:44

RE^3: Mercedes GLC F-CELL EQ..

" (beregnet) Hydrogen-pris på halvparten av bensin-pris"

Dette er noe som ofte blir skrevet her på forumet, jeg vet ikke hvor dere har det fra, men det er en utopi at hydrogenprisen skal bli halvparten av bensinprisen.

95% av hydrogen lages fra fossile kilder, og grunnen er at dette er billigere enn å bruke elektrolyse. Prisen på 90 kroner pr. kg i Norge i dag er subsidiert.

5 kg hydrogen rekker omtrent til 40 mil i den minste og letteste hydrogenbilen i dag, Mirai, det gir en mil-pris på kr. 11,25, omtrent som en bensinbil og dyrere enn en dieselbil. Mercedes GLC er en mye større bil og blir dyrere i drift enn en bensinbil, og langt over diesel.

Så hvordan ser dere for dere at hydrogenprisen skal kunne drastisk reduseres når den i dag må subsidieres, selv om den produseres med Europas billigste strøm?
Innlegg av: Axie (08.09.17 10:47 ), lest 933 ganger

RE^4: Mercedes GLC F-CELL EQ..

"Men det hele er avhengig av stasjonsutbygging."

Nok en kortslutning. Danmark har et landsdekkende hydrogennettverk. Allikevel er det ingen privatpersoner som kjøper hydrogenbiler, selv om de har fullt fritak for avgifter. Hittil i år er det registrert en Mirai, en Hyundai og Honda-importøren har registrert 7 Clarity for testing.

Hvis det er stasjoner som mangler, hvorfor selges det ingen biler i Danmark?
Innlegg av: abroker (08.09.17 10:58 ), lest 877 ganger

Hydrogengass er bare alt for dyr i forhold til diesel og bensin

El bilene ruler og drar ifra.
Innlegg av: amorsspiler (08.09.17 10:59 ), lest 881 ganger

Hydrogen bilene selges på bestilling.

Hva med rene El bilene i danmark etter at de tok bort noen avgifter Axie.

http://e24.no/bil/elbil/det-danske-elbilsalget-falt-med-60-prosent-i-foerste-kvartal/24021282
Innlegg av: Nå gir vi gass (08.09.17 16:11 ), lest 727 ganger
Endret: 08.09.17 20:27

"Så hvordan ser dere for dere at hydrogenprisen skal kunne drastisk reduseres når den i dag må subsidieres, selv om den produseres med Europas billigste strøm?"

Prisen pr. kg. Hydrogen ventes å ligge på 2 dollar når produksjon og brukt til transport kommer i god gjenge. ( pluss fortjeneste og avgifter.)
Elektrolyse gjøres ved hjelp av sol, vind og vann og når strømnettet ikke har kapasitet til å ta i mot.
Er det ikke fantastisk Axie; jeg vet du er opptatt av miljø og ønsker at all vår transport skal bli elektrisk. Og batteri-elektrisk alene greier ikke et slikt skifte, det vet du.

Om Hydrogenpris og utvikling:
https://www.youtube.com/watch?v=kLK_Ov57a-U

Innlegg av: Syyl (08.09.17 11:13 ), lest 867 ganger

Danmark sliter med alt bilsalg pga uenigheter med avgifter.

https://www.b.dk/politiko/bekymret-bilbranche-der-er-en-kaempe-uro.-folk-er-holdt-helt-op-med-at-koebe-biler
Innlegg av: GAPopp (08.09.17 11:33 ), lest 848 ganger

Slutt å sette hydrogen og batteri opp mot hverandre.
Det er plass til begge teknologier og fremtiden vil mest sannsynlig vise at disse to teknologiene vil smelte mer og mer sammen, både når det gjelder ferger, biler, busser og lastebiler....kanskje også fly.
Innlegg av: Axie (08.09.17 11:42 ), lest 843 ganger

amorspiler

Ja, hva med dem? Salget stupte, folk tenker økonomi, er det noe merkelig med det?

Men det er tross alt solgt 163 elbiler i Danmark i år mot 9 hydrogenbiler, sannsynligvis ingen av dem til privatpersoner. Og da har hydrogenbilen fullt avgiftsfritak.

Så hva var poenget ditt?
Innlegg av: RLB76 (08.09.17 12:35 ), lest 794 ganger

Du glemte å ta med hvor mange av disse el bilene som er solgt til private.
Om du ikke vet , så er det hele 17 biler.
Innlegg av: borsom (08.09.17 11:43 ), lest 855 ganger

Axie, jeg foreslår at du slutter med løgn i dine argumenter.

"Og hva betyr så det, spør du. Det betyr at vi kunne ha fortsatt i ytterligere 27,4 mil med samme kjørestil, ifølge kjørecomputeren. Altså en rekkevidde på 47,4 mil.

Siden hver kilo hydrogen koster 90 kroner, betyr det at hver mil i Mirai har en drivstoffkostnad på drøye 8 kroner. Det svarer omtrent til drivstoffkostnadene for mellomklassebiler med moderat bensinmotor i den samme testløypa."

Hentet fra; http://www.klikk.no/motor/test-av-toyota-mirai-2766159

Og i tillegg sier du at Mercedes GLC FC er en mye tyngre og større bil. Vel , jeg vet ikke vekten ennå(og antagelig ikke du heller), men Mirai veier 1,9 tonn, og GLC 350e(som et eks) veier ca 2 tonn. Tipper GLC FC ikke blir veldig mye tyngre, og rekkevidde er oppgitt til ca 50 mil.

Innlegg av: Axie (08.09.17 14:08 ), lest 764 ganger

Løgner sa du? Det er ikke nødvendig å ty til løgner for å forklare hvor uendelig dum en hydrogenbil er.

"Under vår test lå vi an til å komme opp mot 40 mil i kjølig høstvær"

https://www.dinside.no/motor/den-har-ingen-girkasse-slipper-bare-ut-vann-drivstoffet-males-i-kilo---og-vi-har-testet-den/64931225

"Toyota i Norge sier de har fått rundt 40 mil i praksis på vinterstid, mens vår testbil selv rapporterte henholdsvis 340 og 366 kilometer rekkevidde etter to separate fyllinger."

http://www.side3.no/motor/test-toyota-mirai-hydrogenbil/3423203698.html

Vi kan ta regnestykket på nytt, praktisk rekkevidde på 5 kg hydrogen på vinterføre: 35 mil. Da nærmer det seg 13 kroner på mila, mens dieselbilen surrer og går året rundt på 7-8 kroner på mila. Jeg skjønner godt at ingen kjøper hydrogenbil.

Og artikkelen du viser til bare bekrefter deg jeg skriver i forrige innlegg: "omtrent som en bensinbil og dyrere enn en dieselbil"
Fra artikkelen: "Det svarer omtrent til drivstoffkostnadene for mellomklassebiler med moderat bensinmotor i den samme testløypa."

Så hvem er løgneren her?
Innlegg av: borsom (08.09.17 12:13 ), lest 835 ganger

Sitat Axie: "Mercedes GLC er en mye større bil og blir dyrere i drift enn en bensinbil, og langt over diesel."

Må bare legge til at Toyota Mirai er 489 cm lang, og Mercedes GLC er 465 cm lang.

Gleder meg til å høre utredningen om hvorfor GLC blir så mye dyrere i drift. Kanskje jeg lærer noe nytt.
Værsågod Axie, ordet er ditt.
Innlegg av: Axie (08.09.17 14:13 ), lest 774 ganger

Du mener jo tydeligvis at GLC er tyngre enn Mira selv, så jeg skjønner ikke hva det egentlig er du ønsker svar på:

"GLC 350e(som et eks) veier ca 2 tonn. Tipper GLC FC ikke blir veldig mye tyngre"

PS. Mirai er 1850 kilo, ikke 1900.
Innlegg av: NEL20 (08.09.17 16:43 ), lest 721 ganger

Axie,

Husk å ta høyde for at det skjer en god del hva gjelder tekniske forbedringer som i effektivitet, vekt og pris for FC. Eksempelvis er nye Hyundai rundt 9% mer effektiv enn dagens modell. Mirai inneholder gammel teknologi, mens glc FC kommer nå og må forventes å ha bedre teknologi enn mirai.

Mirai, clarity og ix35 er å betrakte som pilotprosjekt for fabrikantene. Det er først med neste hyundai at de begynner å mene alvor.
Innlegg av: Axie (08.09.17 17:04 ), lest 697 ganger

Tja, vi får se. Det har ikke skjedd så veldig mye på 30 år, så jeg er vel skeptisk til at det skjer så mye akkurat nå at hydrogenbiler skulle bli attraktive.

Jeg har ikke lest så mye om den nye Hyundai'en, på hvilken måte er den 9% mer effektiv, og når kommer den på markedet?
Innlegg av: Nå gir vi gass (08.09.17 20:03 ), lest 631 ganger

RE^3: Mercedes GLC F-CELL EQ..

Det som sies, av fagfolk med bedre kunnskap enn oss, er at batterier har fått en god utvikling takket være mobiler og behovet for bedre batterier i et stort marked.Utviklingen har vært god, men nå er batterier i nærheten av hva som er fysisk mulig.
Og at Hydrogen, med brenselceller, er kun i begynnelsen av samme utvikling, selv om det har skjedd mye de siste to årene.
Innlegg av: Axie (09.09.17 00:04 ), lest 468 ganger

Kan du fortelle oss hvilke fagfolk som sier dette?
Innlegg av: NEL20 (08.09.17 18:14 ), lest 657 ganger

Ikke skjedd så mye på tretti år???
Hva har skjedd med platinum mengden på få år? Redusert med bare 90% og det jobbes med rimelige alternativer som er helt uten platinum. Og dette er bare et av flere eksempel.

Hyundai ix35 har FC med ca 55% effektivitetsgrad, den nye, som vi allerede har fått mye offisiell info om, har en effektivitetsgrad på ca 60%.
Og den veier mye mindre osv.

Det er også PEM på gang med 90% virkningsgrad, men de er pt vanskelig å utnytte i transport da de trenger ca ti minutters oppstartstid.
Innlegg av: Axie (08.09.17 23:35 ), lest 490 ganger

Kan du dokumentere at den nye har effektivitetsgrad på 60% ?
Innlegg av: Dinglenissen (08.09.17 21:01 ), lest 589 ganger

Haha. Kjempeunderholdning.
Axie går på Prozak og Zoloft samtidig. Han er tydeligvis på sammenbruddets rand :-)
Kom igjen Axie. Ikke gi deg. Du er kjempemorsom :-)
Innlegg av: NEL20 (08.09.17 23:16 ), lest 520 ganger

Axie er helt imot noe han ikke er oppdatert på.
Genial kombinasjon hvis man ønsker å fremstå troverdig.
Innlegg av: Axie (08.09.17 23:25 ), lest 501 ganger

Nå er det den nye Hyundai'en jeg ikke er oppdatert på. Jeg bruker ikke mye tid på en bil som er utdatert før den kommer.

Jeg ga deg en mulighet for å informere på en saklig måte, men det ble tydeligvis for vanskelig for deg.
Innlegg av: NEL20 (09.09.17 00:03 ), lest 480 ganger

Axie,

Jeg svarte saklig 18:14 idag.

Når du selv er så vanvittig imot fcev, tar jeg det for gitt at du har faktagrunnlaget på plass, dvs at du har satt deg inn i hva som skjer på fronten. Men det føyer seg inn et mønster og gir ytterligere belegg for min påstand om at du har konkludert (for lenge siden) på gammel teknologi.

Du kunne søkt opp info selv, men her er link:

https://www.hyundai.news/eu/technology/hyundai-motors-next-gen-fuel-cell-suv-promises-range-and-style/
Innlegg av: Axie (09.09.17 00:18 ), lest 447 ganger

Ok, da vet jeg litt mer om det nye vidunderet. Men fant ikke noe om når den kommer til Europa?
Innlegg av: NEL20 (09.09.17 00:08 ), lest 468 ganger

Axie,
Og hvordan kan du påstå at nye Hyundai er utdatert før den kommer? Når du ikke vet hva slags teknologi den har? Og ikke vet når den kommer? Du gir et inntrykk av å være rimelig blank på hva modellen har og er.

Dette styrker bare min påstand om at du er forutinntatt og konkluderer med utgangspunkt i egne tanker og ikke fakta.
Innlegg av: Axie (09.09.17 00:22 ), lest 448 ganger

Ble litt vanskelig for deg dette her. Som du vet mener jeg hydrogenbilen er utdatert, som du sikkert også vet så har batteribiler utviklet seg mer enn hydrogenbiler de siste åra, det gjelder pris og størrelse på batteripakker. Jeg tror den utviklingen vil fortsette, så jo lenger tid det tar før en hydrogenbil kommer på markedet, jo mer utdatert vil den være.

Så jo, den er utdatert allerede, som alle andre hydrogenbiler.
Innlegg av: NEL20 (09.09.17 00:35 ), lest 446 ganger

"du sikkert også vet så har batteribiler utviklet seg mer enn hydrogenbiler de siste åra, det gjelder pris og størrelse på batteripakker."

Nei, jeg vet ikke det. Nok en påstand fra din side der du ikke har fått med deg/lukket øynene for utviklingen innen fc.

Det har jo knapt vært utvikling innen batteribiler siste årene. De bruker elektromotor og ca samme lithiumbatterier som for noen år siden. Litt utvikling, men mest på prisfronten pga stordriftsfordeler.

Du mener det har vært lite utvikling innen hydrogen og fuel cell?
Innlegg av: Axie (09.09.17 00:54 ), lest 441 ganger

Ja, det har det. Mercedes har forsket på brenselcellebiler i 30 år, Toyota i 25 år. Når bilene ikke selger og Mercedes stopper videre utvikling bør du få øynene opp. Det har ikke vært mulig å utvikle bilene som de en gang så for seg.

Det motsatte har skjedd med batteribiler. Renault Zoe kom med ny modell i fjor høst med nesten doblet batterikapasitet, men størrelsen på batteriet var akkurat den samme som forrige modell.

Verdens mest solgte elbil, Nissan Leaf kommer nå med ny modell. Den har akkurat samme størrelse på batteriet, men rekkevidden mer en dobler seg.

Prisen på batterier har gått ned 80% på 6 år.

Så du har noen stor huller i kunnskapen om elbiler når du sier at det knapt har vært utvikling de siste årene. Det som skjer med batteribiler er en revolusjon, men du får det ikke med deg hvis du kun leser om hydrogen.

Innlegg av: NEL20 (09.09.17 01:13 ), lest 440 ganger

"Det som skjer med batteribiler er en revolusjon, men du får det ikke med deg hvis du kun leser om hydrogen.
"

Du har helt feil utgangspunkt. Jeg er ikke negativ til batteribiler. De er kommet for å bli. De er bare ikke nok, spesielt siden batteri har flere svakheter.
Jeg leser med stor interesse utviklingen innen batteribiler og mener å være godt oppdatert.
Innlegg av: Axie (16.09.17 23:23 ), lest 308 ganger

Så bra at du mener at du er oppdatert, da har du vel fått med deg at bilen denne tråden handler om er utsatt i to år?

Mener du fortsatt at Daimler satser på hydrogen, eller begynner du å forstå at jeg har rett når jeg, (og Dieter Zetsche) sier at de ikke satser på hydrogenbiler lenger?
Innlegg av: Keirax (17.09.17 00:30 ), lest 303 ganger

Får vel inntrykk av at de satser litt på hydrogen ;-)
http://media.daimler.com/marsMediaSite/en/instance/ko/Fuel-Cells.xhtml?oid=9265782
Innlegg av: Axie (17.09.17 00:52 ), lest 284 ganger

Sannheten er vel heller at de har satset på hydrogen i 30 år. Nå har de en bil som er klar for produksjon, men de vet de ikke får solgt den, så de setter den på lager og lanserer en stor, helt ny flåte av batteribiler.

Den som ikke ser skriften på veggen her er det ikke håp for.
Innlegg av: rafaello (23.09.17 12:18 ), lest 123 ganger

Nel 5kr på mandag 20kr om 1 måned. Løp og kjøp før det blir for sent.