Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Bil og motor
Innlegg av: MH77 (12.08.17 22:57 ), lest 1193 ganger
Endret: 13.08.17 05:42

Tesla - et uetisk og kynisk pyramidespill

Tesla har alle klassiske tegn på å være et pyramidespill. De lover vanvittig mye, og brutte løfter kamufleres av nye løfter. De brenner penger og har en enorm gjeld. De har en eneveldig sjef. De er svært hemmelighetsfulle.

Les denne artikkelen:

https://seekingalpha.com/amp/article/4097567-tesla-insanity-debt-raise

Videre er det helt usannsynlig at Tesla klarer å øke produksjonen fordi det allerede er mangel på edle metaller til batteriene. Metaller som graves frem av barn under helseskadelige forhold, og som finansierer verdens blodigste borgerkrig i Kongo. Stikkord er 6 millioner drepte, barnesoldater og barnesexslaver.

http://e24.no/makro-og-politikk/elbil/spekulanter-hamstrer-sjeldent-metall-kan-presse-elbil-produsentene/23933782

https://www.nrk.no/livsstil/blodmineraler-i-vare-mobiler-1.6815939

http://www.miningmetalnews.com/20170606/138/prices-lithium-batteries-it-devices-increase-plus-15-percent

https://steigan.no/2016/01/21/smaunger-graver-fram-kobolt-til-vare-smarttelefoner/

https://www.nytid.no/kolonitiden-er-ikke-over-om-bloddiamanter-og-korrupsjon/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/kongo/krigens-beste-vaapen-barnesoldater/a/10140058/

https://www.nrk.no/okonomi/ny_-hard-kritikk-av-oljefondet-1.8083862

http://e24.no/boers-og-finans/raavarer/comeback-for-raavaregigant-tror-elbilvekst-gir-etterspoerselsboom/24114900

http://teknikensvarld.se/ny-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/
Innlegg av: Tullium (13.08.17 08:29 ), lest 653 ganger

RE^1: Tesla - et uetisk og kynisk pyramidespill

Flott at gravende journalist MH er saken. Nå har du virkelig blottlagt den store hemmeligheten til Tesla og Elon.
Du kan føye til at rakettene som lander etter bruk, er film spilt baklengs, månelandingen har aldri skjedd, jorda er flat og chemtrails er virkelig.

Hva har Tesla lovet som de ikke har holdt?
Min erfaring er at de lovet noe og leverer mer.
Under promise, over deliver.

Du er bare så ufattelig trang i nøtta MH, du må da fatte at Tesla må svi av mye penger når de har bygd opp alt fra grunnen av.
En bil lager seg inne selv, det er en vanvittig omfattende prossess bak det.
Innlegg av: nuvelja (13.08.17 08:54 ), lest 620 ganger

Politikerne har funnet at dette er frelsen vet du og de stopper ikke før jordsmonnet er gjennnomtrukket av giftige rester.
Innlegg av: MH77 (13.08.17 10:08 ), lest 623 ganger

Elon Musk er tilsynelatende en lystløgner som lyver om ALT, og han slipper VELDIG billig unna.

Han skyldte de omfattende girproblemene på løse ledninger til noen få dollar, og lovet samtidig at bilene skulle holde 1 million miles.

Han lovet at Modell X skulle komme i nærmere 3 år før den faktisk kom.

Han har justert ned ytelsen på bilene kraftig for å skåne batteri og gir, men kundene må gå til rettsak for å få prisavslag.

Han lover hele tiden at Tesla ikke har behov for mer penger, samtidig som selskapet svært ofte henter mer penger.

Hvordan Tesla fortsatt kan ha tillit i markedet er vanskelig å fatte.

Dette er et sitat fra linket artikkel:

"As such, note that Tesla has very little credibility on financial matters. Especially when it comes to capital needs. As recently as October of last year, the CEO had this say during Q3 2016 earnings call:

“One thing that's worth mentioning and, certainly, I would take this with a grain of salt and not like it's – like sometimes, I'll say things which I think are sort of speculation or my best guess but they are not – it's different from a promise. Our current plan – our current financial plan does not require any capital raise for Model 3 at all. So now that's different from saying whether we should raise capital or not to account for uncertainty to have a larger buffer and to sort of de-risk the business.”

We are now on a third raise since that statement only three quarters back! Model 3 is still not in production (except in the minds of hopeless optimists who may mistake the sales of buggy cars to employees as production)

It is no secret that the Company has failed to be profitable after years of promises and continues to burn cash profligately. But, why the hurry on the capital raise?

The first answer is that, Tesla’s balance sheet, as can be seen from the image below, is in a bad shape"
Innlegg av: Atom Vinter (13.08.17 13:28 ), lest 577 ganger

For et liv...
Innlegg av: Tullium (13.08.17 14:44 ), lest 539 ganger

En samlet bilpresse motsier alt svada du kommer med MH.
https://www.motor.no/artikler/2017/august/anmelderne-jubler-for-tesla-model-3/

Så oppsummert, Tesla leverer en gamechanger. Sorry, MH, men pyramidespill leverer ikke resultater. Elon Musk er ingen lystløgner. Hvor dét å overlevere er løgn, så ja, ellers er det bare oppgulp det du kommer med.
Innlegg av: MH77 (13.08.17 16:46 ), lest 532 ganger
Endret: 13.08.17 16:48

Borgerkrigen og overgrepene i Kongo, mangelen på edle metaller, økningen i batteriprisene og Teslas enorme og raskt økende gjeld er på ingem måte oppgulp.

Folk fortsatte å sette pemger i T5PC i 3 år etter at bladet Kapital advarte om at det var et pyramidespill. Verden vil tydeligvis bedras, slik er det bare.
Innlegg av: pengex (13.08.17 16:55 ), lest 504 ganger

Ikke sikkert tesla er det beste caset,men de setter standarden og press på resten av produsentene.
Innlegg av: Tullium (14.08.17 06:56 ), lest 460 ganger

Sammenlikningen med T5PC er jo helt bak mål. De produserte ingenting!
Og alt gruvesludderet ditt gjelder ikke for Tesla, Tesla får kobolten fra andre steder. Å blande inn Tesla her blir bare dumt.
At Tesla bruker penger henger nøye sammen med at de er verdens størst voksende bilprodusent med biler som folk VIL ha. Selv i USA, et land uten særlig avgifter, selger Tesla meget bra og har ei vanvittig høy stjerne blant folk. Det er bare velbemidla folk og superstjerner som kjøper Tesla.
I Norge har "alle" råd til å kjøpe seg Tesla.

Si meg MH, hvordan skulle Tesla klare å øke produksjonen uten å hente inn frisk kapital?

Og sist, men ikke minst, investorene har klokketro på TSLA. og enkelte tror Tesla skal nå $1000.
Innlegg av: MH77 (14.08.17 08:48 ), lest 431 ganger

Musk er en veldig smart mann, og han ser nok poenget i å prøve å styre unna kobolt fra Kongo. Problemet er at Teslas vanvittig høye forbruk av kobolt presser opp prisene på verdensmarkedet, noe som betyr mer penger til militsgruppene som terroristerer Kongo. De store mobiltelefonprodusentene har ellers jobbet hardt for å fase ut kobolt fra Kongo, når ikke de klarer det tviler jeg på at Tesla klarer det.

Hvis vi forbyr elbiler vil det være mye lettere å fase ut kobolt fra Kongo, slik det er nå er det helt umulig.

Problemet med Tesla er at de den ene dagen lover at de skal klare seg uten mer penger, for så å hente inn store summer kort tid etterpå. De har en enorm og raskt økende gjeld, og med kraftig økende batteripriser er det små utsikter til at de skal klare å tjene penger.

Musk henter ut enorme summer fra Tesla gjennom sine opsjonsavtaler, noe ingen grunder med hjerte for og tro på bedriften vil gjøre.

Tesla er bare et velregisert pyramidespill, og kommer aldri til å tjene penger eller klare å betale ned gjelden.
Innlegg av: DrDød (14.08.17 08:55 ), lest 408 ganger

Det er lørdag kveld, like før kl. 23. Noen er på fest, andre på hyttetur med gode venner. Noen sitter i godstolen og ser en dårlig film mens de koser seg med et glass rødvin. Noen elsker med sin kjære. Andre nyter en sen bedre middag i godt selskap.

MH sitter foran PC'en, og kopierer/limer inn gamle linker på HO for et par-hundrede gang. Håpet er å overbevise det norske folk om at Tesla er Satans verk og at elbiler bør forbys.

Håper alt står bra til med deg, MH. At du har familie og et sosialt nettverk rundt deg som gir deg gleder, vennskap og gode opplevelser. Livskvalitet kan aldri erstattes med innlegg på diskusjonsforum på nettet, uansett hvor mye du mener at du har rett. Ønsker deg alt godt.

mvh Doc
Innlegg av: Tullium (14.08.17 12:40 ), lest 379 ganger

MH, du vant. Når fakta sables ned med løgn, så er det ingen vits i å fortsette.
For the record, så er jeg 100% uenig i oppgulpet ditt.
Innlegg av: MH77 (14.08.17 18:53 ), lest 349 ganger
Endret: 14.08.17 18:55

Drdød og Tullium

Det er faktisk dere som er kverulantene og som kun kommer med udokumentert fjas.

Jeg tar meg faktisk bryet med å dokumentere mine påstander med linker til relevante artikler, mens dere stort sett kun prøver å avspore debatten med sjikane og usakligheter.

At dere ikke bryr dere om de overgrepene som finner sted for å produsere elbiler, at prisene på batterier stiger kraftig og at det ikke på noen måte er nok edle metaller til å øke produksjonen av elbiler viser kun hvor kyniske, egoistiske og uintelligente dere er.

Jeg vet ikke hva deres agenda eller mål er, da dere aldri presenterer noen saklige innlegg. Jeg regner med at dere enten jobber med å selge elbiler, eller synes det er greit å la andre betale bomregningene for dere.

Innlegg av: Tullium (15.08.17 06:14 ), lest 311 ganger

Hvor har du bevist av Tesla har ansatte representert på forumet?
Innlegg av: MH77 (15.08.17 08:31 ), lest 292 ganger

Tullium

Er du redd for å bli avslørt? ;-)

Jeg skrev at jeg antar din manglende evne til å se de negative realitetene knyttet til elbilproduksjon trolig henger sammen med at du enten selger elbiler eller synes det er greit at andre betaler bompengene ford deg.

At Consciouosness er Teslas eget nick har nok alle oppegående mennesker fått med seg. At nicket Tullium ble opprettet samtidig som Consciouosness omtrent forsvant kan være en tilfeldighet...

Jeg tror du jobber for Tesla Tullium, men jeg kan ikke bevise det. Uansett så holder du diskusjonen i gang, slik at vi får belyst alle de negative sidene ved økt elbilproduksjon. For meg er det det viktigste.

Stå på ;-)

Innlegg av: DrDød (15.08.17 09:54 ), lest 249 ganger

Hei MH,

Jeg vil ha meg frabedt å bli fremstilt som både usaklig og sjikanerende. Tvert imot har jeg og de fleste andre prøvd å være saklig. Problemet er at hver gang du føler du ikke kommer noen vei, så starter du opp en ny tråd der du fremsetter de samme påstandene som nettopp er motbevist. Jeg (i motsetning til deg) tilbringer ikke livet mitt på HO med å klippe/lime inn de samme linkene hver dag. Du har fått rikelig med dokumentasjon og kildehenvisninger fra meg, men de er lagt inn EN GANG her på HO. Det er nok.

At jeg ikke bryr meg om barnearbeid medfører ikke riktighet. Jeg er prinsipielt imot barnearbeid og mener at barn burde gå på skole, ikke sy klær for H&M, lage sko for Nike, selge varer på et marked eller jobbe i gruve. Jeg tar avstand fra ALT barnearbeid, ikke bare barnearbeid som handler om koboltutvinning til bruk i elbiler. Jeg har tidligere en fem-seks ganger bedt deg ta avstand fra all koboltutvinning ved bruk av barnearbeid, ikke bare kobolt til elbilproduksjon. Du har fortsatt ikke gjort dette. Jeg har kommentert paradokset med at du selv går rundt med en smarttelefon i lommen full i kobolt, mens du kritiserer elbileiere for å ha kjøpt elbil som inneholder den samme kobolten. Da kommer du med din vanlige "det går 7000 mobiler på en Tesla" argumentasjon og du hevder at dette er ubetydelig. Når jeg legger inn dokumentasjon på at Tesla produserte 84000 biler i 2016, mens det ble produsert 1,6 milliarder smarttelefoner, altså at det blir brukt 3 ganger mer kobolt i smartelefoner enn det Tesla har brukt i sine biler så blir du taus. Dette er alt annet enn ubetydelig. Når en annen bruker gjør deg oppmerksom på at Tesla ikke bruker kobolt fra Kongo, men fra USA og Canada (tredjepartshenvisning, jeg har ikke sjekket om dette stemmer) blir du taus. Da starter du en ny tråd. Med klipp/lim fra tidligere innlegg.

Altså: Jeg tar avstand fra alt barnearbeid, ikke bare barnearbeid som innebærer elbilproduksjon. Nå er det sagt, og jeg utfordrer deg (for syvende og siste gang) til å gjøre det samme.

Når jeg kaller deg en hykler er det ikke sjikane, men et resultat av at du forsvarer utvinning av kobolt fra barnehender så lenge det ikke brukes til elbilprodkuksjon. Du er du ikke imot barnearbeid, da er du imot elbil. Det er noe helt annet. Forøvrig mener jeg at det er barnearbeid som bør forbys, ikke elbil. Å forby elbil hjelper lite mot barnearbeid, da det fortsatt er stor etterspørsel etter kobolt og andre metaller fra andre industrier.

Jeg har også tidligere skrevet litt om hva kobolt faktisk brukes til i verdenssammenheng. Det er ikke kun i elbiler og smarttelefoner, men industri, teknologi, legeringer, turbiner, medisinsk utstyr, etc. At prisene presses opp har selvsagt noe med elbil å gjøre, men det må også sees i en global skala. Det er 7 milliarder mennesker på denne planeten som i tillegg til bil ønsker, bolig, varme/kjøling, helsetjenester, god mat, fin telefon, osv. Det er SUMMEN av dette som presser prisene på metaller opp, ikke kun elbilproduksjon.

Jeg la også ut et langt innlegg om hvilke store miljøkonsekvenser metallutvinning for produksjon av katalysatorer har. Du er som kjent en tilhenger av dieselmotoren.. Jeg fikk til og med skryt av en bruker her inne for god og konstruktiv informasjon. Du ignorerte innlegget mitt, og startet en ny tråd. Med klipp/lim.

Jeg selger ikke elbil, men eier en. Jeg bor i en kant av landet hvor det ikke er bompenger, så i likhet med nærsamfunnet rundt meg betaler ingen av oss bilister bompenger, uavhengig av type bil vi eier. Jeg er ingen elbilfanatiker, men opptatt av fornybar energi, og bærekraftig utvikling. Jeg har ingen problemer med å innse at elbiler har en miljøskadelig effekt, men jeg er overbevist om at denne effekten er mindre enn å tviholde på forbrenningsmotoren. Jeg er forøvrig også en varm tilhenger av hydrogen, men ikke til privat transport. Dine påstander om at jeg er kynisk, egoistisk og uintelligent kommer jeg ikke til å svare på. Det er vel slike personkarakteristikker du selv beskylder andre for å rette mot deg.

Sånn, da håper jeg at alle dine spørsmål er besvart. Jeg kommer forøvrig ikke til å skrive flere lange saklige og argumenterende innlegg på disse trådene dine, da jeg vet at det ender med det samme hver gang. Taushet. Ny tråd. Klipp/ lim. Men; jeg forbeholder meg retten til å være både ironisk og sarkastisk. Det må til som en motvekt når du alene legger ut 60-80 innlegg i uken.

Forøvrig er det heller ikke sjikane å vise medlidenhet og være bekymret for deg. Å sitte på en lørdags kveld å klippe/lime inn innlegg og linker på HO for mangehundrede gang tyder på at du kanskje kunne trengt en god venn, en kjæreste, familie tettere på eller kanskje et kjæledyr. Du hevder i en tråd at du ble kastet ut av TUs forum. På hvor mange andre forum holder du på? Vi har alle et ansvar for å påse at våre medmennesker rundt oss har det bra, selv om vi ikke kjenner hverandre. Bekymringen min er ekte, og jeg raus nok til å alltid ønske andre vel, til og med dem jeg er uenig i det meste med. Livet er for kort til å tilbringe mesteparten av det på HO. Lykke til!
Innlegg av: Lohen (15.08.17 10:44 ), lest 250 ganger

Bra innlegg dr.død, enig i mye, men ikke alt.

Jeg tror ikke forbrenningsmotorer er særlig miljøskadelig på globalt nivå. Lokalt kan den være ett problem. Ingen biler er miljøvennlige, men det er ikke forsvarlig å tvinge elbiler over på alle. Det koster for mye der miljøeffekten er minimal, man burde heller bruke disse pengene på virkelige problemer.

Gitt at alle land holder sine løfter i Parisavtalen, og gitt at IPCC sine modeller er riktige med CO2 sin temperatursensivitet (noe som virker sterkt overdrevet), vil dette påvirke den globale temperaturen med kun 0,2C.

Elbiler og fornybart er bra saker, men det finnes en grense på hva som er fornuftig og forsvarlig. Derfor kan det virke som jeg er en "elbil-hater", men jeg anser meg absolutt ikke som det. Elbiler i kinas storbyer må jo være den perfekte match.
Innlegg av: MH77 (15.08.17 11:19 ), lest 237 ganger
Endret: 15.08.17 11:29

Drdød

Veldig lei for at jeg har fornærmet deg, men jeg er sterkt uenig i mye av det du skriver.

Når det er 7000 mobilbatterier i en elbil sier det seg selv at økt etterspørsel etter elbiler betyr mye mer for etterspørselen etter kobolt enn mobiltelefoner.

Jeg har påpekt at det på bakgrunn av mangel på kobolt er uansvarlig, uetisk og utopisk å tenke på å tilby elbiler til folk flest. Jeg har lagt ved linker for å dokumentere at etterspørselen etter elbiler allerede gir mangel på og presser opp prisene på kobolt, og det er før elbiler har nådd en markedsandel på 1 prosent.

Vi er veldig avhengige av mobiltelefoner, men vi er på ingen måte avhengig av elbiler. Hvis vi forbyr elbiler vil det være mye enklere å fase ut kobolt fra konfliktområder. Derfor mener jeg at man skal forby elbiler umiddelbart.

Det jeg har sagt i forhold til barnearbeid er at det er forskjell på barnearbeid og helseskadelig barnearbeid. At barn brukes til utvinning av kobolt i mørke og støvete gruver som ofte raser sammen er fullstendig uakseptabelt.

Jeg svarte deg for øvrig i forhold til problemstillinger knyttet til utvinning av platinum som brukes i katalysatorer. Vi bør absolutt legge et press på produsentene slik at de kjøper skikkelig verneutstyr til arbeiderne. Det er for øvrig ikke mangel på platinum, og det utvinnes ikke av barn i et område preget av lovløshet og krig.

Når det gjelder forbrenningsmotoren er det INGENTING som sier at den ikke er en del av fremtiden. Dagens eksosrensing er så god at luften som kommer ut eksosrøret ofte er renere enn den som går inn. Fornybart drivstoff fra avfall kommer for fullt, og vil gjøre drivstoff CO2-nøytralt. Svenskene satser hardt på å fase ut fossilt drivstoff innen 2030, og allerede i dag selger alle svenske bensinsstasjoner fornybart drivstoff. Svenskene er nok litt smartere enn oss, de sluker ikke alt sleipe amerikanske selgere serverer.

Mulig du mener jeg er en hykler Drdød, men jeg mener du er mindre begavet som ikke ser at økt elbilproduksjon er uansvarlig, uetisk og utopisk.

Jeg beklager hvis jeg ikke har svart på alle dine argumenter, håper jeg har fått med det meste nå.

Ellers takk for at du holder diskusjonen i gang, slik at vi får belyst disse problemstillingene.
Innlegg av: Tigerberget (15.08.17 12:28 ), lest 197 ganger

Hahahaha, fantastisk innlegg Dr,død.
..og svaret til MH er like svimete som forventet.

kommer nok snart en ny tråd om Kongo og barnearbeid.
Noen ser ikke skogen for bare trær..
Innlegg av: dobon (15.08.17 12:49 ), lest 179 ganger

Det er trist at en åpenbart sinnsforvirret person får ture frem uhindret av adm. Den massive spammingen utelukker saklig debatt om elbil på forumet. Personen har pompøse storhetsforestillingerer og agerer som om den politiske kampen om bilavgifter kan vinnes av ham her på Hegnar Online. Han er monoman, helt uten selvinnsikt og er uimottagelig for korreksjon. Andre elbilhatere hiver seg på opportunistisk og fyrer ham opp ytterligere. Nytter nok ikke annet enn å gi opp denne delen av forumet.
Innlegg av: Tullium (15.08.17 15:51 ), lest 163 ganger

Jeg skjønner at du bare sitter å provoserer MH. Å fremlegge stadige nye konspirasjonsteorier og løgn, er sikkert veldig underholdende.
Innlegg av: MH77 (15.08.17 16:07 ), lest 160 ganger

Kanskje jeg skal opprette et par nick til for å støtte meg selv...

Takk for at dere holder debatten i gang, det er viktig å få fakta frem i lyset.

Jeg legger ved linker som underbygger alle mine påstander, men dere mener vel at NRK, VG, UNICEF, Fremtiden i våre hender m. fl. er like sinnsfovirrede som meg ;-)