Det nye forumet finner du her

Tilbake til: Skatter og avgifter
Innlegg av: doggen (12.08.17 10:38 ), lest 281 ganger
Ticker: FORMUE

Stillasgruppen

Så kommer Aftenposten med artikkelen om at Stillasgruppens formuesskatt var lite belastende for dem og ikke hadde noe med hvor mange ansatte de skal ha. Merkelig at Aftenposten i første omgang gikk på denne bløffen (den var lett å oppdage), men positivt at de retter det opp. Betenkelig at NHO og Skogen Lund lar seg bruke på denne primitive måten! De har nok best i å gå over til en annen PR-rådgiver!
Innlegg av: yrune (12.08.17 18:23 ), lest 150 ganger

RE^1: Stillasgruppen

Den tapper bedriften med 700 000 årlig i likvide midler og reduserer soliditeten. Dog virker det som om denne bedriften kan håndtere det greit, og derfor ett dårlig eksempel. Selv om noe av poenget står seg.

Personlig syns jeg debatten og formueskatt er ekstremt dårlig utført fra alle parter, at ingen klarer å fremsette de virkelige problemene med den og komme med forslag til alternative løsninger. Formueskatt er en elendig i forhold til skatt etter evne mantra.

Venstre har kommet med forslag om å heve bunnfradraget til 10-20-25 millioner de siste 4-5 årene, jeg tror det ville hjulpet en del av de den rammer hardest.

Men den løser ikke de for meg 2 fundamentale problemene med den Norske formueskatten

1. i mange tilfeller er en skatt på ikke realiserbare verdier. Maskiner og driftsmidler som brukes til å skape arbeidsplasser. Det er en grunn til at vi ikke har normal formuebeskatning på den boligen vi bor i. Den generer ikke inntekter og man kan ikke selge 1.5% av boligen hvert år for å betale skatt.

2. den holder balletak på etablering av næring med høy risiko og potensiale for høy avkastning. (Erstatning for oljenæring)

Hvis vi ønsker å skape verdensledende industri som kan erstatte oljenæringen i Norge må den bort/endres.

eks: I 2016 belastes eierne av Nordic Nanovector med opp til 50 millioner i formueskatt, dette til tross for at selskapet håper å tjene penger først om 2-3 år. Kanskje tjener de aldri penger. Kansje kan de bli ett lokomotiv av ett legemiddelselskap som skaper store verdier og arbeidsplasser. Dette er høyrisiko investeringer, folk som investerer i slike selskaper er jeg ganske sikker på at hadde brukt de 50 millionene til å investere mer i samme eller andre selskaper. Lykkes selskapet kommer de til å skape inntekter til staten som får de 50 millionene til å fremstå som å pisse i havet.

Hadde Novo Nordisk A/S vært Norsk hadde selskapskatten deres bidratt med like mye som hele den Norske formueskatten. Dessverre er det ikke bærekraftig å bygge opp slik industri i Norge og selskapene blir solgt ut av landet ved første anledning.
Innlegg av: JONSAKSA (12.08.17 18:28 ), lest 148 ganger

RE^1: Stillasgruppen

Det er fullstendig hinsides at Aftenposten også har blitt et talerør for sosialistene i SV og ap. Dagbladet og VG har alltid blitt boikottet, men nå går det nok samme veien med apebladet også.